Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Sonos haalt inspiratie voor commercial bij klassieker van Apple

017

In 1984 introduceerde Apple de eerste computer in wat later de Macintosh-lijn zou worden, een lijn die vandaag nog altijd voortleeft in het woord Mac in de namen van alle computers die Apple op dit moment op de markt heeft.

Die introductie ging gepaard met een commercial waarin de Egelse atlete Anya Major in een op het boek 1984 van George Orwell geïnspireerde setting liet zien dat een kleine eenling de grote almachtige reus Big Brother kan verslaan.

Deze commercial was maar één keer op televisie te zien, maar wel op een belangrijk moment terwijl er erg veel mensen kijken naar de TV in de VS: tijdens de Super Bowl. Hieronder die klassieke commercial als geheugensteuntje.



Bij Sonos zagen ze kennelijk ook de eeuwigheidswaarde van deze klassieke commercial, en hebben ze een nieuwe commercial gemaakt waarvan het als een paal boven water staat waar de inspiratie is gehaald. Hieronder een variatie op een klassiek thema door Sonos.



Reacties

Beste redactie, ik vind jullie conclusie wel heel erg ver gezocht. Ik zie persoonlijk geen enkele overeenkomst.

13 februari 2017 MacFreak Verslaafde

Die overeenkomst zie ik ook totaal niet

Ja, er vliegt bij beide een object door de lucht?! Ik vind het zelfs een belediging voor de historische Apple commercial om dit met elkaar te vergelijken..

13 februari 2017 MacFreak Verslaafde

Als jullie nu die reclame van NLE hadden genoemd dat is echt 100% gejat van o.a. Apple zijn 1984 reclame

13 februari 2017 MacFreak Verslaafde

ok 80 %

13 februari 2017 Gevorderd Lid

Huh? Leg uit. Waar zit die overeenkomst?

13 februari 2017 Een ware MacFreak!

Ik zie geen George Orwell, 1984, Big Brother (anders dan het ons altijd in de gaten houdende Google) of Macintosh in de Sonos commercial!

14 februari 2017 Gevorderd Lid

Zie ook weinig gelijkenissen met de 1984 reclame van Apple. De reclame zelf vind ik ook niet echt sterk. @Triumph bij NLE had ik echt gelijk het idee naar Apple zijn reclame te kijken

14 februari 2017 MacFreak Veteraan

De overeenkomst is;
in beide commercials wordt een geldende norm doorbroken.
Dat is de boodschap in beide commercials!

Het is alleen verschillend in beeld gebracht.


14 februari 2017 MacFreak Verslaafde

Citaat: Sjefke54 om 08:59, 14-02-2017
De overeenkomst is;
in beide commercials wordt een geldende norm doorbroken.


Ja zeg, dat gold ook voor de eerste 'Always met vleugels' reclame...



En voor alle andere produkt-aanprijzingen, uitvindingen en zelfs politieke statements. Goh wat is Apple toch een geweldige inspiratiebron!

14 februari 2017 MacFreak Verslaafde

Zombie-achtige mensen, meisje die aan komt hollen, glas doorbreekt met een zwaar voorwerp en zo de betovering doorbreekt.

Ik zie wel heel erg veel parallellen, maar kennelijk is dat nogal persoonlijk.

Aha, dus de keywords zijn: zombie, meisje, hollen, glas breken, zwaar voorwerp.

Persoonlijk vind ik de gelijkenis met de TV-reclame van NLE veel groter. De hamer is ingeruild voor een discus.

14 februari 2017 Een ware MacFreak!

Er zijn zeker parallellen, maar niet zo dat je denkt dat het een gevalletje van plagiaat is, of, waar het artikel over gaat, dat Sonos overduidelijk z'n inspiratie bij Apple heeft opgedaan.

Maar goed, dat is slechts mijn mening. Anderen denken daar blijkbaar anders over. Misschien was het de sfeer die Robert heeft getriggerd om het artikel te schrijven, wie weet...

Het levert wel een leuke discussie op, en ik vond het leuk om die oude Apple commercial weer eens te zien!

14 februari 2017 MacFreak Verslaafde

Mja, ik vind de vergelijking ook vrij willekeurig en vergezocht. In wezen is de enige overeenkomst dat er een verandering van tijdperk wordt aangekondigd en dat een vrouw iets werpt door glas.
Maar om werkelijk te kunnen spreken van "geïnspireerd door" zou ik minstens verwachten dat al die mensen tezamen zijn en hetzelfde aanschouwen en dat de vrouw komt aanrennen en na een goed aangeslingerde worp hetgeen zij aanschouwen vernielt, wat niet gebeurt.

Verder vind ik het idee dat mensen die in één ruimte zijn het pas gezellig krijgen samen nadat er muziek wordt opgezet en dat dit enkel mogelijk is middels een apparaatje van Sonos, waarbij middelen als de radio, platenspeler, cd-speler, het cassettedeck, zelf musiceren of het beluisteren van muziek via een computer niet tot eenzelfde situatie kan leiden ietwat pathetisch.
Maargoed, daar zijn reclames voor, waarschijnlijk.

15 februari 2017 Een ware MacFreak!


Citaat: benjigriffioen om 18:03, 13-02-2017
Beste redactie, ik vind jullie conclusie wel heel erg ver gezocht. Ik zie persoonlijk geen enkele overeenkomst.



Vaak als de massa naar links gaat, ga ik altijd naar rechts maar in deze is de vergelijking voor het geschreven artikel erg ver gezocht. Ik dacht als ik even de lijn van Robert doortrek nog een gelijkenis te zien met de film Rear Window, een oude Hitchcock film.

16 februari 2017 Een ware MacFreak!

Ik was deze commercial zelf al tegengekomen, en mij was de parallel met die van Apple ook meteen opgevallen.

Kennelijk is dat erg persoonlijk.

@ markof: ik zie nog wel wat overeenkomsten tussen Rear Window en deze Sonos commercial, maar geen enkele tussen Hitchcock's meesterwerk en de commercial van Apple.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.