Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Dood Richard Bull laat nog eens zien wat je nooit in bad moet doen

009

Voor de meesten van ons al dit een enorme open deur zijn: het is niet erg verstandig om je elektrische apparaten te gebruiken in een erg natte omgeving, zoals in bad, terwijl die verbonden zijn met de lader aan het lichtnet. Dat geldt voor een föhn, maar net zo goed voor een iPhone.

Bij Richard Bull, een inwoner van het Verenigd Koninkrijk, was dit kennelijk nog niet doorgedrongen. Het resultaat is dat zijn vrouw hem dood in bad aantrof met brandwonden op zijn borst, arm en hand. Volgens de politie had hij zijn iPhone met de lader verbonden, met behulp van een verlengsnoer. Daarna legde hij waarschijnlijk op een gegeven moment de iPhone op zijn borst, waarna het misging en hij zichzelf elektrocuteerde.

De Britse politie wil nu contact opnemen met Apple en Cupertino ervan overtuigen dat er voortaan een waarschuwing op iPhones zou moeten staan. Het lijkt ons vergelijkbaar met de waarschuwing dat je geen honden in magnetrons moet stoppen. De, heel erg trieste, conclusie lijkt eerder dat Richard Bull zijn gezonde verstand had moeten gebruiken, en dat het heel erg vervelend is dat hij daar zo'n afschuwelijke prijs voor heeft moeten betalen.

The lijkt er trouwens op dat de elektrocutie mede kwam door het verlengsnoer, hoe de brandwonden op borst, hand en arm er kwamen is niet helemaal duidelijk. In de tussentijd misschien een goed moment voor ons allemaal om nog een tot ons door te laten dringen dat je nooit, maar dan ook echt nooit, elektrische apparaten verbonden met het lichtnet in zo'n natte omgeving moet gebruiken.

Hieronder Richard Bull met zijn vrouw Tanya in gelukkiger tijden.



Reacties

20 maart 2017 MacFreak Verslaafde

Voor zover ik het nu lees in verschillende bronnen is een korreltje zout bij dit verhaal wel gepast. De Engelse sensatiekranten brengen dit uiteraard smeuïg maar het is natuurlijk onzin dat je door de iPhone laadspanning van 5 Volt geëlektrocuteerd kan worden. De beste man heeft een verlengsnoer gebruikt, en het (verlengde) stopcontact (220V) is in bad beland. Dat heeft dus helemaal niets met een iPhone te maken.

20 maart 2017 MacFreak Verslaafde

Ach ja, na een flesje Johnny Wandelaar zijn we allemaal niet zo helder meer, natuurlijk...

20 maart 2017 Redactielid

@ boring: ik heb nog een zinnetje over dat verlengsnoer aan het bericht toegevoegd.

20 maart 2017 MacFreak Verslaafde

Citaat: Robert om 19:11, 20-03-2017
@ boiing: ik heb nog een zinnetje over dat verlengsnoer aan het bericht toegevoegd.


Dank Robert. Hier het verhaal door de BBC beschreven, met de zin '..when the charger touched the water..' Hij legde dus niet de iPhone op z'n borst, maar de lader met stopcontact. Hoe triest ook, dat was met een Android net zo gebeurd..

21 maart 2017 Een ware MacFreak!

Dit is een typisch Brits probleem:
terwijl in de rest van Europa elke natte ruimte ( keuken, badkamer,...)
een hypergevoelige differentiëelschakelaar ( 30 mA of minder) dient te hebben, zijn bij de koppige Britten de netsnoeraansuitingen zelf gezekerd, met een lompe trage smeltzekering in de netstekker zelf dan ook nog, nota bene.

Zo een differentiëelschakelaar schakelt de netspanning uit nog voor ze ernstige schade kan aanrichten.
30 mA op 230 V zal wel even schrikken zijn, maar richt ( nagenoeg) geen schade aan bij gezonde volwassenen.
Een smeltzekering daarentegen doet helemaal niets in het geval van een aardlek.

Dus de Coroner General zou, in plaats van Apple op de vingers te tikken, beter de Britse wetgever eens moeten aanmanen om hun veiligheidsvoorschriften aan te scherpen.
Brexit of niet.

Soms kan staatsinmenging wel eens levens redden...

21 maart 2017 MacFreak Verslaafde

differentiëelschakelaar, moeilijk woord, dat de meeste mensen wel kennen onder de naam : Aardlekschakelaar.

21 maart 2017 Een ware MacFreak!

Ja, zo heet dat in Nederland, echter niet in Zuid-Brabant

21 maart 2017 Een ware MacFreak!

Het ding heet in de volksmond aardlekschakelaar, maar dat is het niet, HEXDIY gebruikte de correcte naam. In een gesloten stroomkring stomen er net zoveel elektronen via de ene ader de stroomkring in als er via de andere ader de stroomkring weer uit stromen. Als er een verschil is, dan lekt er stroom weg (vroeger was het normaal dat wasmachines wel eens wat stroom via de aarde lieten wegvloeien, vandaar aardlek), en wordt de netspanning uitgeschakeld. De Nederlandse (en Belgische???) normen zijn zo streng, dat een gezond mens niks overhoudt aan het tikje dat ze krijgen van een met een "aardlekschakelaar" beveiligde groep.

21 maart 2017 MacFreak Verslaafde

De Belgische normen zijn ook streng vochtige omgevingen zoals badkamers. En de differentiëel-schakelaars zijn ook verplicht.
En toch zou ik het niet proberen om 220V in het bad te gebruiken

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.