Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Plannen om de Apple Stores nog veel aantrekkelijk te maken (Upd. x2)

002

Eén van de eerste mensen die Tim Cook persoonlijk aannam nadat hij in 2012 Apple's CEO was geworden als baas van alle Apple Stores was John Browett, toen de CEO van Dixons. Dat was beslist geen succes, hij kwam in april 2012 bij Apple en was in oktober van datzelfde jaar alweer vertrokken.

Tim Cook had natuurlijk zelf ook door dat het erg belangrijk is welke mensen hij aanneemt in het management, dus het was extra belangrijk dat de opvolger van John Browett wel goed binnen de cultuur van Apple zou passen. Dat werd Angela Ahrendts, die daarvoor (van 2006 tot 2014) de CEO van het modemerk Burberry was.



Dat bleek een schot in de roos, Angela Ahrendts bleek wel een waardige opvolger van Ron Johnson, de man die bij Apple één van de mensen was die aan de wieg stonden van de Apple Stores, samen met Steve Jobs, daar de scepter over zwaaide en in eerste instantie dus opgevolgd werd door John Browett.

Ambitie is een woord dat bij Angela Ahrendts past, keer op keer laat ze zien dat ze niet tevreden is met stilstand bij de Apple Stores. Dat is onder andere te zien aan het tempo waarin er steeds meer van zulke Stores bijkomen, over de hele wereld, en de manier waarop het design en uiterlijk van de App Stores evolueert. Dat laatste natuurlijk ook met behulp van Jonathan Ive en de zijnen.

Meet me at Apple

De ambitie van Angela Ahrendts is ook te merken in de nieuwe interview met CBS, waarin ze haar plannen duidelijk maakt voor de Apple Stores. Waarbij ze duidelijk maakt dat ze graag zou zien dat we niet meer alleen bij Starbucks gaan afspreken, maar dat Apple ook een vanzelfsprekende plek wordt om elkaar te ontmoeten.

Citaat:

A lot of the big online guys have said they're opening stores. Amazon's investing in stores. Google's investing in stores... Starbucks figured it out, you know? Being a gathering place for - right? 'Meet me at Starbucks'.

And you know, I've told the teams, I'll know we've done a really, really great job if the next generation, if Gen Z says, "Meet me at Apple. Did you see what's going on at Apple today?"




Het plan lijkt dus om de Apple Stores steeds meer een plaats te laten zijn waar dingen gebeuren. Of dat alleen gecentreerd blijft rond het gebruik van apps, zoals nu het geval is, of dat Apple bijvoorbeeld met optredens van muzikanten in Apple Stores ook Apple Music meer in het zonnetje wilt gaan zetten, of op een compleet andere manier, dat is nog niet bekend.

Update: Inmiddels blijkt dat het interview van CBS de opmaat was van nieuwe initiatieven die Apple rond de Apple Store lanceert en die in mei al van start gaan. In het complete persbericht van Apple hieronder kan je precies lezen wat we daarvan kunnen verwachten, met daaronder links naar de verschillende Apple Store locaties, zodat je kunt zien waar en wanneer er iets plaatsvindt.

Citaat:

'Today at Apple' zorgt voor nieuwe ervaringen in elke Apple Store

Nieuwe programma's gaan in mei wereldwijd van start

CUPERTINO, 25 april 2017 - Apple heeft vandaag plannen bekendgemaakt om volgende maand tientallen nieuwe leerzame sessies te lanceren in alle 495 Apple Stores. De onderwerpen van deze sessies lopen uiteen van het maken van foto's, video's en muziek tot programmeren, kunst, design en nog veel meer. Deze praktische sessies, die gezamenlijk 'Today at Apple' worden genoemd, worden geleid door ervaren medewerkers, en in sommige steden zelfs door wereldberoemde kunstenaars, fotografen en muzikanten. Er zijn sessies voor alle niveaus, van stapsgewijze lessen voor beginners tot programma's op professioneel niveau.

"Bij elke Apple Store willen we graag een bron van kennis en inspiratie zijn voor iedereen die hier binnenkomt," aldus Angela Ahrendts, senior vice president Retail bij Apple. "Met 'Today at Apple' stemmen we onze ervaringen beter af op de plaatselijke gemeenschap, zodat we klanten en ondernemers beter van dienst kunnen zijn. We creëren een ruimte waarin het beste van Apple samenkomt en waar iedereen de kans krijgt om contact te leggen met anderen, een nieuwe passie te ontdekken of zijn vaardigheden naar een hoger plan te tillen. Iedereen die meedoet, kan een leuke, leerzame ervaring tegemoet zien."

De gratis programma's richten zich op de populairste features van Apple producten, en er zijn sessies voor deelnemers van alle leeftijden en alle niveaus. Een iPhone-gebruiker die geïnteresseerd is in fotografie kan bijvoorbeeld kiezen uit zes Stap voor stap-sessies waarin onder andere het maken, ordenen en bewerken van foto's aan bod komt. Fotografen die al iets meer ervaring hebben, kunnen zich aanmelden voor een Fotowandeling, waarbij ze de Store verlaten om zich te verdiepen in technieken als het gebruik van licht en schaduw, portretfotografie en het vertellen van een verhaal in foto's. Een Fotolab-sessie gaat nog een stapje verder, met professionele fotografen die langskomen om te vertellen over bijvoorbeeld het nemen van spontane foto's, het opbouwen van een merk op social media of hun eigen werkwijze.*

Apple zal ook speciale programma's aanbieden voor leerkrachten en gezinnen. Tijdens Dinsdag docentendag kunnen leerkrachten samenkomen om te leren hoe ze technologie op nieuwe manieren kunnen toepassen in het klaslokaal. Ook kunnen aspirant-programmeurs van alle leeftijden leren hoe ze programmeren met Swift, de programmeertaal van Apple voor iOS- en Mac-apps.** In het weekend kunnen gezinnen meedoen aan het Kids-uur, met activiteiten die uiteenlopen van muziekmaken tot programmeren met robots. Bij het nieuwe Business Circuits-programma kunnen eigenaars van kleine bedrijven in contact komen met plaatselijke en wereldwijde ondernemers.

De meeste sessies worden geleid door een Creative Pro, het kunstzinnige equivalent van de technisch onderlegde Apple Genius. Elke Creative Pro is een expert in één of meerdere kunstdisciplines en speciaal getraind om zijn kennis over te dragen op Apple gebruikers van alle niveaus.

'Today at Apple'-programma's
Het aanbod van 'Today at Apple' bestaat uit programma's met meer dan 60 verschillende creatieve sessies, waaronder de volgende:

- Studio-sessies zijn de Apple versie van de kantooruren van een docent. Creative Pro's geven sessies van anderhalf uur over onderwerpen die uiteenlopen van kunst en design tot documenten en presentaties. Iedereen kan zijn eigen project meenemen om advies te vragen van experts, of deze tijd gebruiken om met anderen samen te werken.

- Tijdens Foto- en Schetswandelingen krijgen deelnemers de gelegenheid om nieuwe technieken zelf uit te proberen tijdens een interactieve wandeling in de buurt bij Apple. Onder Fotowandelingen vallen sessies over het fotograferen van architectuur of het filmen van bewegende objecten. Tijdens Schetswandelingen wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld aquarelleren en kwasttechnieken, en worden er tekeningen gemaakt aan de hand van observaties.

- Het doel van Kids-uur is om de creativiteit te prikkelen met leuke, praktische projecten. De sessies gaan onder andere over programmeren met robots van Sphero, muziek maken met GarageBand en samen films maken met iMovie.

- Tijdens de sessies over programmeren gaan deelnemers aan de slag met Swift Playgrounds, een iPad-app die beginners op een leuke en interactieve manier laat kennismaken met programmeren. De deelnemers werken met dezelfde programmeercode die professionele ontwikkelaars iedere dag gebruiken.**

- Tijdens Fotolab komen deskundige fotografen langs om te experimenteren met nieuwe technieken en stijlen, of geven ze hun publiek een inkijkje in hun werkwijze. Op een vergelijkbare manier worden tijdens Muzieklab-sessies verschillende genres en beats behandeld om nieuwe tools te introduceren bij muzikanten van elk niveau.*

- In de Pro-serie kunnen gevorderde gebruikers zich verdiepen in Final Cut Pro X and Logic Pro X tijdens sessies over kleurcorrectie, grading, postproductie, audiobewerking, montage en nog veel meer.*

- Bij de Perspectieven-sessies en optredens, die bij een select aantal Stores worden verzorgd, vertellen invloedrijke kunstenaars en muzikanten over hun creatieve proces of geven ze ter plekke een demonstratie van hun talent.

Voor de uitvoering van de nieuwe programma's krijgen alle Stores nieuwe Forum-beeldschermen ter beschikking. Dit zijn mobiele beeldschermen die door het designteam van Apple speciaal voor 'Today at Apple'-sessies zijn ontworpen. Daarnaast wordt het geluidssysteem van elke Store vernieuwd en komen er bovendien meer zitplaatsen.

'Today at Apple' gaat in mei wereldwijd van start, waarna er in iedere Store sessies zullen plaatsvinden.

* In bepaalde Stores
** In de meeste landen


Om te zien of er wat in een Apple Store gebeurt kan je op de pagina van de verschillende Stores meer informatie vinden. Hieronder de links naar alle locaties van de Nederlandstalige vestigingen.



Update 2:: Inmiddels is het stukje van het interview met Angela Ahrendts waarvan we eerst alleen een citaat hadden online verschenen en inmiddels aan dit nieuwsbericht toegevoegd.

Reacties

Er is een update bij dit nieuwsbericht gezet.

Er is nog een update bij dit nieuwsbericht gezet.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.