Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

App Store gaat geen betaalde upgrades krijgen (Poll)

007

Recent werd Apple's Senior Vice President of Worldwide Marketing Phil Schiller geïnterviewd door de site Gadgets360, daar kwamen niet alleen stemassistenten voorbij, maar ook de toekomst van het prijsbeleid in de App Stores.

Vanuit ontwikkelaars is er al heel erg lang kritiek op het feit dat het niet mogelijk is om geld te rekenen voor software-updates. Dat betekent dat het voor ontwikkelaars alleen maar financieel haalbaar is als hun app erg populair is, en die populariteit over verloop van tijd aanhoudt en er liefst ook nog een stijgende lijn in die populariteit te zien is.

Maar wij zijn met zijn allen door diezelfde App Stores 'verpest', want er heeft bij de prijzen in die Stores een enorme race naar de bodem plaatsgevonden sinds die geopend zijn. Waar het vroeger nog normaal was om minimaal een tientje aan software uit te geven lijkt nu een paar euro voor veel mensen al een probleem.

Een paar jaar geleden trokken de makers van de prachtige game Monument Valley al aan de bel over deze ontwikkeling, meer daarover kan je lezen in het nieuwsbericht dat we daar toen over publiceerden.

Apple's oplossing

Apple's denkt duidelijk vanuit de consument, lage prijzen worden niet als een probleem gezien. En Phil Schiller maakt duidelijk dat prijzen voor upgrades er ook niet in zitten, hij gelooft eerder in abonnementen.

Citaat:

The reason we haven't done it is that it's much more complex than people know, and that's okay, it's our job to think about complex problems, but the App Store has reached so many successful milestones without it because the business model makes sense to customers. And the upgrade model, which I know very well from my days of running many large software programmes, is a model from the shrink-wrapped software days that for some developers is still very important, for most, it's not really a part of the future we are going.

I think for many developers, subscription model is a better way to, go than try to come up with a list of features, and different pricing for upgrade, versus for new customers. I am not saying it doesn't have value for some developers but for most it doesn't, so that's the challenge. And if you look at the App Store it would take a lot of engineering to do that and so would be at the expense of other features we can deliver.

For example, the App Store has one price for an app, when you see it, you see if there's a price on it, that's the price. It doesn't have multiple prices for multiple tiers of customers so to engineer that in, it's not impossible, but a lot of work for a small segment of software that we hope for many of them, subscription pricing is a better model, the one where the customers are comfortable with. So we'll keep talking to developers about what's most important on their list, we want them to keep telling is if that upgrade pricing is high on the list or not, and we'll keep an open mind to it, but it's harder than people realise.


Het is natuurlijk de vraag of dit realistisch is. Er zijn apps die het wel degelijk lukt om zo'n prijsbeleid te voeren, maar dat is tot nu toe wel de minderheid. Of in de App Stores over langere tijd nog steeds kwalitatief goede software te vinden zal zijn lijkt dan ook de vraag, vooral voor de Mac hebben de afgelopen tijd gezien dat steeds meer ontwikkelaars de App Store links laten liggen.

Tijd voor een poll, zodat we kunnen zien hoe wij hier op MacFreak over denken. Deze nieuwe poll kan je hier vinden.

Reacties

Deze poll is zeker interessant al zal het resultaat discutabel zijn. De AppStores worden gebruikt door twee verschillende doelgroepen met tegenstrijdige belangen: ontwikkelaars en consumenten.

In deze poll gooi je alle resultaten op één hoop waardoor niet meer is te zien wat deze doelgroepen er van vinden. Zijn het voornamelijk de consumenten die het nu wel prima vinden? Ik denk van wel. Zijn het voornamelijk de ontwikkelaars die verandering willen zien? Hoe verhouden het aantal stemmen vanuit die twee groepen zich onder de bezoekers van MF.

Kortom, wel grappig, maar verder heeft de poll geen enkele waarde en dat is best jammer.

Een poll die dit euvel niet heeft zal bv vragen hebben als:
- ik ben ontwikklaar en vind het helemaal goed of
- ik ben consument en vindt het helemaal goed

Ontwikkelaars zijn op de vingers van één hand te tellen hier op MacFreak, de grote meerderheid van de bezoekers zijn consumenten.

Het lijkt me dan ook duidelijk dat de poll daarop gericht is.

08 mei 2017 Een ware MacFreak!

Het is leuk voor ons dat de prijzen zo hard naar beneden zijn gegaan (vooral voor iOS). Maar als dat betekent dat de kwaliteit van de software minder wordt, of dat er minder kwaliteitssoftware gemaakt wordt, dan worden we daar natuurlijk niet blij van.

Heb dan ook voor de derde optie gekozen.

08 mei 2017 MacFreak Verslaafde

Voor goede software wil ik best betalen. Bij een App van 10 euro of meer verwacht ik dat de komende updates gratis zijn.

Bij prijzen daaronder wil ik best wat bijbetalen voor een update mits deze update ook vernieuwend is. Dus niet voor bugfixes etc.

Ook zou ik dan wel willen dat in het geval mensen niet willen updaten de oude versie ook gewoon blijft werken.

09 mei 2017 MacFreak Verslaafde

Ik begrijp zeker wel waar Phil Schiller naar toe wil, kijk naar Adobe, kijk naar Microsoft: allemaal betaalde abonnementen ...

Voor sommigen mogelijk een oplossing om een "duur pakket" (alles is relatief) voor weinig geld in huis te halen, maar ... er zijn ook haken en ogen aan de oplossing ...

Bij een zogeheten "Perpetual License" (eenmalige bijdrage) krijg je een bepaalde versie, mogelijk een jaar, soms twee updates en dan is het klaar: je mag het blijven gebruiken, maar updates zitten er niet meer bij ... Wel (vaak een korting op) een upgrade ...

Welnu, dit geeft de consument de vrijheid voor bedrijven om altijd de meest courante versie te gebruiken, iets rustiger aan te doen of 'h-e-e-e-e-e-l rustig aan te doen' (bijvoorbeeld 6 jaar of 7 jaar met een licentie).

Scheelt een hoop en soms is het voor het bedoelde gebruik afdoende. Denk maar bijvoorbeeld aan Office waar men nog met de vorige versie werkt en niet met de allerlaatste ...

Hoe anders is dat met een abonnement, daar heb je vaak niet die keus, maar wel "de garantie" dat je de meest recente versie betaald. Echter, elke maand zult u betalen ... Geen fee, geen software ...

Dat vergt met grotere hoeveelheden software het nodige MANAGEMENT van de CONSUMENT (welk abonnement heb ik nog lopen, moet ik niet wat opzeggen, etc) en is niet per definitie iets waar de consument beter van wordt ... Wel de ontwikkelaar en de distributeur (Apple in ons geval) ...

Ik heb zelfs voor mijn onderneming laten uitrekenen wat Office 365 ons daadwerkelijk kostte vs een zware korting bedingen op een Perpetual License ... Al snel bleek dat de klassieke licenties gewoon goedkoper uitkwamen ...

Daarmee is Office 365 bij ons gereduceerd tot het broodnodige (zonder het desktop pakket) ... En het werkt, en de besparing? Enorm ...

Ik geef maar de analogie: "geld lenen kost geld"... Het is en blijft een vorm van (voor) financieren ... Je neemt een gebruiksrecht af voor een vooraf gedefinieerde periode welk je vooraf moet betalen ...

Zoals gezegd, ik denk juist niet dat dit voor consumenten zo'n supercool model is ...

Ikzelf kies in de meeste gevallen Perpetual Licensing, op enkele uitzonderingen na ...

Een nadeel van software via abbo's vindt ik dat je dan ook telkens je systeem moet mee-upgraden. Zodra er een nieuwere versie van het OS beschikbaar is zul je dat moeten installeren om de programma's die je via een abonnement hebt nog te kunnen blijven gebruiken.

Ik denk dan aan bijvoorbeeld Sierra. Veel programma's hebben dit systeem als minimum eis. Voor het gebruik van die programma's zul je dus moeten upgraden. Ook al bevalt het nieuwere systeem je helemaal niet.

Dus ook hier weer een voorkeur voor de Perpetual License

15 mei 2017 MacFreak Verslaafde

Er ontbreekt maar één ding aan de appstore: een werkende zoek functie.

Let's fave it: 90% van de apps is rommel. Maar 't is zo goed als onmogelijk iets te vinden. De crème rijst niet naar de top.

Toen we ons moesten voorzien van shareware via 't net, was ook 90% rommel. Maar dat deerde niet. De beste waren meestal te vinden via Google, omdat de gemeenschap erover praatte.

Met de appstore moet je telkens weer door een moeras van middelmaat waden. Pareltjes vind je alleen maar doordat iemand ergens ze vermeldt. En developers die geen eigen website hebben, vind je niet via een zoekmachine, want de appstore is niet geïndexeerd. Verboten!

Hoe Apple dat ontgaan is, is onbegrijpelijk. Of is dat bewuste strategie? Maar waarom dan?

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.