Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Apple weert nu VPN-Ad Blockers uit de App Store

010

Tomasz Koperski is de CTO van Future Mind, een bedrijf dat onder andere een aantal VPN-Ad Blockers maakt die in de App Store te vinden zijn. Als je zo'n VPN-Ad Blocker gebruikt, dan krijg je ook geen reclame's meer in apps te zien. Voorbeelden van dit soort apps zijn AdBlock en Weblock.

Toen Future Mind recent een update voor AdBlock wilde indienen, werd die geweigerd en werd hem verteld dat de voorwaarden van de App Store hierover aangepast waren. Dat betekent effectief dat zulke apps uiteindelijk helemaal zullen gaan verdwijnen uit de App Store.


Citaat:

After submitting an appeal to the App Review Board, a member of the Review Team contacted me directly via phone and informed that Apple has officially changed their policy regarding VPN/root certificate based ad blockers on the App Store and is no longer accepting updates of apps, which directly block content in third party apps. The only officially allowed ad blocking method is now Safari Content Blockers.


Vanuit Apple is het te begrijpen, als dit soort apps succesvol beginnen te worden, dan raken ze direct aan de inkomsten van de ontwikkelaars die ervoor zorgen dat de App Store zo goed gevuld is. Het verdien-model werkt nu eenmaal met gratis apps, die door advertenties gedragen worden, en betaalde apps waarin je geen reclame's te zien krijgt.

Maar dat geldt eigenlijk ook voor websites, terwijl ad-blockers voor Safari nog steeds wel mogelijk blijven. Met andere woorden, Apple lijkt hier met een andere maat te meten als het om de eigen inkomsten gaat.

Waarschijnlijk is daar weinig aan te doen. De App Store is nu eenmaal Apple's eigen domein, en de regels die in Cupertino bedacht worden gelden dan ook automatisch daarvoor.

Reacties

Ik geef een dikke min aan dit besluit van Apple. Niets is zo irritant als in-app reclame. Liever betaal ik nog voor een stukje softwaren dan dat ik in de gratis versie met vertragende reklame wordt lastig gevallen.

Volgende stap: reclame in het OS die je onmogelijk uit kunt zetten.
Boeh!

17 juli 2017 Een ware MacFreak!

CTO van ...

18 juli 2017 Een ware MacFreak!

@ wimiss: ik snap niets van jouw reactie.

Als je zelf voor software betaalt, dan heb je toch helemaal geen last van reclame in apps? En dus ook helemaal niet zo'n VPN-Ad Blocker nodig?

@GeorgeM. Misschien heb je ze nog nooit gezien (ik vind dat moeilijk te geloven) maar er zijn heel wat 'gratis' spelletjes die vol zitten met reclames en waar geen betaalde reclame-vrije versie van bestaat!

18 juli 2017 MacFreak Verslaafde

@ wimiss & anderen :

Er zijn zelfs apps, zoals bijvoorbeeld 'Meteo France',
waarvan geen advertentie-vrije versie bestaat, en waarvan
de reclame evenmin weg te filteren is met bvb WebLock.

Uiterst irritant is dat.

Want voornoemd voorbeeld is een degelijke app,
maar is door die onvermijdelijke prut
niet te gebruiken.

Wie wint daar uiteindelijk bij ?

Wat mij betreft : Viva Adblockers !
Of zorgen voor een betalende versie.

18 juli 2017 MacFreak Verslaafde

Tjiens ...

Weblock heeft nochtans
recentelijk zijn app volledig vernieuwd
en werkt nog altijd probleemloos.

Maar ...
Is er een verschil tussen een Ad Blocker
en een VPN-Ad Blocker ?

18 juli 2017 MacFreak Verslaafde

Een VPN adblocker geeft een tunnel naar de server van de VPN provider. Op die server worden alle URL"s gefilterd en een lijst van adservers vervangen door "lege" html.

Trager en niet flexibel.

Een gewone adblocker werkt op je eigen machine.

18 juli 2017 MacFreak Verslaafde

Dus, als ik het goed begrijp.

De démarche van Apple heeft enkel betrekking
op een wélbepaald type adblockers.

Niet op alle.

18 juli 2017 Een ware MacFreak!

Oftewel: storm in een glas water!

22 juli 2017 MacFreak Verslaafde

Een beetje meer dan een storm in een glas water...

Het vereist dat de hele publiciteitssector z'n business methodes aanpast. Misschien is het wel een oplossing voor dat probleem?

Als Apple een manier kan bieden waarop uitgevers verder inhoud kunnen bieden en iets verdienen aan ads, kunnen vele oudere uitgevers (kranten, bv.) overleven.

En als alleen Apple dat kan, gaat veel inhoud morgen misschien niet meer naar Android komen. Dat zou Apple natuurlijk goed uitkomen, niet?

Maar als dat het plan is, is de vraag of de reclame sector wel mee wil. Ze hebben een beetje schrik van Apple. MS heeft zo'n stunten ook al een paar keer geprobeerd (met DRM) en is telkens flink op z'n bek gegaan.

En als de uitvoering lijkt op die van de appstore, vrees ik 't ergste voor iOS.

Op de Mac kan je (voorlopig) nog installeren wat je wil. Maar met High Sierra ook al geen kernel extensions meer, bv. En dat is een levensgroot probleem voor externe 3rd party hardware, zoals CNC, audio & video interfaces...

Alleszins duidt dat er op dat Apple naar "total control" wil, denk ik.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.