Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Reclamemakers maken zich zorgen over ontwikkelingen in Safari

007

Reclamemakers hebben in de afgelopen jaren keer op keer laten zien dat ze het met onze privacy niet zo nauw nemen. De enorme hoeveelheid aan data die ze van ons verzamelen wordt daarbij gepresenteerd in ons belang, het zou geoorloofd moeten zijn omdat we zo reclames te zien krijgen die aansluiten bij onze interesses.

Als deze reclamemakers zich beklagen dat Safari in iOS 11 en macOS High Sierra (10.13) ze het leven te moeilijk maakt, dan kan je je afvragen of die kritiek niet eerder een groot compliment is. Het komt tenslotte van de mensen die eerder de "do not track" instellingen in browsers ook niet serieus namen en inmiddels zo ver zijn dat ze ons surfgedrag in kaart kunnen brengen.



In een open brief maken de verzamelde reclamemakers nu duidelijk dat ze bezorgd zijn over Apple's aanpak en instellingen voor Safari in iOS 11 en macOS High Sierra:

Citaat:

Apple's unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love.

Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice.


Je kan je vraagtekens zetten bij het "ad-supported online content and services consumers love", wij vragen ons af hoeveel mensen houden van de meeste advertenties die ons voorgeschoteld worden. In onze ervaring is het op zijn best een noodzakelijk kwaad.

Bij Apple is deze beslissing natuurlijk niet voor niets genomen, en weten ze duidelijk precies waar het hier om gaat. Het antwoord uit Cupertino laat dan ook aan duidelijkheid niets te wensen over. Daarbij is het stukje waarbij Apple duidelijk maakt hoeveel reclamemakers nu al kunnen extra interessant, dat vind je in de tweede alinea:

Citaat:

Apple believes that people have a right to privacy - Safari was the first browser to block third party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy.

Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history. This information is collected without permission and is used for ad re-targeting, which is how ads follow people around the Internet.

The new Intelligent Tracking Prevention feature detects and eliminates cookies and other data used for this cross-site tracking, which means it helps keep a person's browsing private. The feature does not block ads or interfere with legitimate tracking on the sites that people actually click on and visit. Cookies for sites that you interact with function as designed, and ads placed by web publishers will appear normally.


Als je nog twijfelt waar het hier om gaat, dan maakt de tweet van Steven Sinofsky - de vroegere president van de Windows division bij Microsoft - goed duidelijk hoe belangrijk deze ontwikkeling is. En hoe cruciaal het is dat Apple de rug recht houdt, dat deed Microsoft eerder kennelijk niet.

Citaat:





Reacties

18 september 2017 Een ware MacFreak!

Dit is Google met alle grote Amerikaanse bedrijven tegen Apple. Ik hoop dat Apple vol kan blijven houden!

18 september 2017 Nieuw Lid

Het is niet vreemd dat ze er zo tegeningaan. Je komt aan hun verdienmodel.

18 september 2017 Een ware MacFreak!

Doe mij al die ongerichte reclame maar - des te makkelijker om alles volkomen te negeren.

18 september 2017 MacFreak Verslaafde

Is net zoiets als tabaksfabrikanten die vrije keuze als argument inbrengen, terwijl ze eerst alles er aan gedaan hebben om zoveel mogelijk mensen verslaafd te maken, en dus de vrije keus te reduceren.

Die zogenaamde gerichte reclame's zijn ontzettend irritant, meestal komen ze ook nog veel te laat. Met andere woorden: stapels knipperende advertenties voor iets wat ik net gekocht heb, wat ik heb ik daar aan?

Dat ze inmiddels ons hele surfgedrag bij kunnen houden vind ik beangstigend, ik wist niet dat het al zo ver was. Ik sta dan ook voor de volle 100 procent achter Apple bij deze beslissing, en ik hoop dat adverteerders gaan inzien wat het belang is van de consument, in plaats van alleen aan het belang van hun klanten te denken (en te doen alsof het tegenovergestelde de waarheid is).

18 september 2017 Een ware MacFreak!

@anraadts:
Ik merk het ook, als ik iets heb gekocht, dan krijg ik vervolgens een week lang producten uit die productgroep te zien. Maar na de koop dus te laat.

We hebben nauwelijks privacy online, maar dat wat er nog is koester ik. Dus sta ik helemaal achter Apple.

18 september 2017 Een ware MacFreak!

Lekker staaltje van de werkelijkheid omdraaien, die brief van die reclamemakers!

Ik hoop dan ook (en verwacht het ook) dat Apple zijn rug recht houdt, weg met die flauwekul!

19 september 2017 Een ware MacFreak!

Die irri reclame, specifiek gericht op jouw interesses van gisteren, kun je overigens wel snel kwijt raken door je cookies op te schonen.

Is even een klusje.
Maar meestal scheelt het al flink door alle cookies die beginnen met 'ad..' te verwijderen (let wel op een eventueel cookie van Adobe, dat je mogelijk wilt houden).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.