Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Reclamebedrijven "verliezen honderden miljoenen" door Safari

002

In september van het afgelopen jaar kon je hier al lezen dat reclamemakers niet echt blij waren met de aanpak van Apple van Safari in iOS 11 en High Sierra.

De vraag is of veel mensen wakker liggen van de klaagzangen van reclamemakers, die keer op keer claimen alleen maar zo ontzettend veel van ons te willen weten om ons beter van dienst te zijn. Dat wij daarbij helemaal geen klant meer zijn, maar inmiddels allang het lijdend voorwerp van hun verdienmodel, wordt daarbij voor het gemak altijd verzwegen.



Inmiddels blijkt de betere bescherming tegen het ongenood meekijken door Apple effect te hebben. Zoveel effect dat het bedrijf Criteo al heeft laten weten dat de Intelligent Tracking Prevention (ITP) van Safari ze waarschijnlijk een vijfde van de omzet voor 2018 gaat kosten.

In 2016 was de omzet van dit bedrijf ruim 730 miljoen, een vijfde zou dus rond de 150 miljoen dollar uit kunnen komen. Criteo één van de grote spelers in deze tak van sport, de verwachting is dat bij de rest de derving even groot zal zijn, en ITP deze bedrijfstak waarschijnlijk honderden miljoenen gaat kosten.

Het antwoord uit die hoek is een enorme toename van pop-up reclames. Dit gebeurt met Javascript, en de kritiek daarop wordt steeds groter. Want terwijl Apple bezig is Safari steeds beter te beveiligen tegen Spectre lijkt het een goed idee om de ondersteuning van Javascript door browsers nog eens goed tegen het licht te houden.



Reacties

10 januari 2018 MacFreak Veteraan

In de titel kan beter het woord "verliezen" tussen aanhalingstekens staan dan het genoemde bedrag. Je kunt alleen verliezen wat je al hebt, niet wat je nog niet hebt. Anders heb ik ook "miljoenen" verloren met de bitcoin (door niet 5 jaar geleden in te stappen).

10 januari 2018 Redactielid

De titel is aangepast.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.