Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Apple vertelt details over hoe Siri werkt

006

Dat Siri de afgelopen tijd heel erg veel beter is geworden weet iedereen die Siri regelmatig gebruikt. Een tijdje geleden betekende een foute interpretatie gewoon dat Siri je niet begreep, terwijl je nu kan zien dat Siri zichzelf erg snel corrigeert. Dus als je niet meteen goed begrepen wordt, dat Siri je nu in tweede instantie vaak toch nog begrijpt.

De cultuur bij Apple wordt duidelijk steeds opener, dat is ook te zien doordat er gisteravond een meetup word georganiseerd op de campus van Apple voor techneuten. Daar werd verteld dat het onder andere Apache Mesos is dat er voor zorgt dat Siri sneller en beter werkt. Bij Apache Mesos zijn ze daar natuurlijk erg trots op, en op hun blog kunnen we daar dan ook meer details over lezen.

Hieronder een quote van dat blog, waarin de belangrijkste punten die Apple gisteravond deelde duidelijk opgesomd worden:


Here are some of the high-level details that Apple engineers shared at the meetup:

• Apple's custom Mesos scheduler is called J.A.R.V.I.S., which is short for Just A Rather Very Intelligent Scheduler. It's named after Tony Stark's intelligent computer assistant in the Iron Man movies (and technically, I'm told, his human butler in the old comic books).

• Apple uses J.A.R.V.I.S. as its internal platform-as-a-service (similar in functionality to our open source Marathon framework) meaning it's an easier way for Siri's developers and engineers to deploy the services that the application needs to answer all those iOS users' voice queries. (If it answers them badly, blame the algorithms not the infrastructure.)

• Apple's Mesos cluster spans thousands of nodes - let's assume many thousands - and runs about a hundred services that comprise Siri's backend. It's one of the largest Mesos clusters around.

• Siri stores data in HDFS.

• Siri's Mesos backend represents its third generation, and a move away from "traditional" infrastructure. Apple's work with Mesos and J.A.R.V.I.S. predates the open-sourcing of Marathon (by Mesosphere) and Apache Aurora (by Twitter) in 2013.

• Not only has Mesos helped make Siri scalable and available on the infrastructure front, it has also improved latency on the app itself.


Met andere woorden, Siri is slimmer geworden. En dat niet alleen, op de servers worden de vragen aan Siri veel sneller afgehandeld. En dat is niet de enige verbetering, ook lokaal werkt Siri al sneller en beter.

Windows 10 draait recompiled iOS en Android apps

000

Microsoft heeft een probleem, hoewel Windows Phone nog niet dood is gaat de aandacht van ontwikkelaars duidelijk uit naar iOS en Android. Daarbij is Android een versplinterd platform, door de vele versies ervan die in omloop zijn, verschillende resoluties en specificaties van de devices en dergelijke, waardoor het voor ontwikkelaars al veel werk is om Android te ondersteunen.

Dat bij elkaar betekent dat Windows Phone niet genoeg apps heeft om als platform echt aantrekkelijk te zijn, niet alleen voor consumenten, maar ook voor ontwikkelaars. Een vervelende vicieuze cirkel voor Microsoft, waar ze nu een oplossing voor hebben bedacht.

Want voor Windows 10 heeft Microsoft nu een aantal API's ontwikkeld waarmee ontwikkelaars hun iOS of Android apps kunnen recompilen voor Windows Phone. Dat betekent dat een ontwikkelaar de code niet opnieuw voor Windows hoeft te schrijven, maar een groot gedeelte opnieuw kan gebruiken.

Microsoft geeft hiermee duidelijk aan dat zij op dit moment het verliezende platform zijn, maar dat is toch allang een publiek geheim. Of het met deze aanpak gaat lukken om dat te veranderen is nog niet zeker, het is in ieder geval niet zo dat een ontwikkelaar met één druk op de knop een iOS of Android app in een Windows Phone om kan zetten.

Maar als Microsoft wil dat Windows Phone meer succes gaat krijgen dan zullen er meer apps moeten komen, en deze aanpak kan daarbij helpen. Waarschijnlijk dat dit alleen voor games goed gaat werken, apps moeten over het algemeen meer aan de specifieke interface van een platform aangepast worden.

Microsoft vertelt dan ook dat ze met King, de makers van Candy Crush Saga, bezig zijn geweest die game over te zetten naar Windows Phone, en dat lukte zonder dat er veel extra code geschreven hoefde te worden.

Is er een prototype van een nieuwe iPad gestolen?

000

Op vijf april maakte een jongeman tussen de twintig en dertig jaar in Cupertino een afspraak met een dame online. Hij ontmoette de dame, die in gezelschap was van een andere man, maar wat toen waarschijnlijk een spannende date had moeten worden werd een geval van diefstal en kidnapping.

Want toen de man en vrouw eenmaal in zijn huis waren bedreigden ze hem met een mes, spoten ze pepper spray in zijn gezicht, stalen ze electronica en 7.500 dollar, namen ze het slachtoffer in hun auto en lieten ze hem na ruim een kilometer uit de auto.

De reden dat deze zaak de aandacht trekt is dat er bij die electronica een "test model iPad from Apple" zat. Onduidelijk is of het om een ouder prototype ging, of dat de man in kwestie nu bij Apple werkt en een prototype voor een komend model in huis had. De woordvoerder voor de sheriff wilde daar niet meer over kwijt dan het standaard "We are still investigating everything about this case".

De daders zijn inmiddels gepakt, waarbij de politie niet erg ver hoefde te zoeken naar de mannelijke dader, die zat al in de gevangenis voor een andere zaak. De methode in die andere zaak was waarschijnlijk hetzelfde als bij deze, alleen de dame was daarvoor vrijgelaten omdat de politie daar toen niet voldoende bewijs had. Dat ligt nu anders.

Als je er meer over wilt lezen, dan kan dat in dit artikel van de San Jose Mercury News.

iOS 8 nu op meer dan 80 procent van de iDevices

000

Eén van de redenen van het succes van Apple in de afgelopen jaren is dat het de dames en heren in Cupertino gelukt is om weinig versplintering in de besturingssystemen te hebben. Want als veel mensen naar het meest recente besturingssysteem overstappen dan is dat goed voor ontwikkelaars, en houden wij met z'n allen een goed aanbod van apps.

Daarom is het goed nieuws dat het aandeel van iOS 8 nog steeds aan het groeien is, inmiddels staat dat boven de tachtig procent, zoals te zien op Apple's Developer Support pagina.

Waarschijnlijk gaat de Apple Watch ook helpen met de snelheid waarop iOS 8 op iPhones terecht zal komen, want als je een Apple Watch hebt moet je niet alleen minimaal een iPhone 5 hebben, daarop moet minstens iOS 8.2 op staan.

Eind juni de Apple Watch ook bij ons?

000

Apple presenteerde maandagavond de kwartaalcijfers, en aan het eind van zo'n presentatie worden er ook altijd vragen gesteld en wordt er veel verteld over wat Apple de komende tijd voor ons in petto heeft.

Als je die presentatie wilt beluisteren dan kan dat hier. Als je alles wat daar gezegd werd liever wilt lezen, dan kan dat - dankzij het ontzettend snelle typewerk van Jason Snell, die dat allemaal live (!) uitgetikt heeft - op deze pagina.

Daar zien we dat Tim Cook het volgende zei over vraag en aanbod van de Apple Watch:


Let me talk about supply and demand and sort of separate those two. Right now demand is greater than supply, so we're working hard to remedy that, we've made progress over the last week or so and we're able to deliver more customers an Apple Watch over the weekend than we had initially anticipated. We're going to keep doing that, and so we've already sent some notes out today with moving other costumers in versus what we had communicated to them previously. So I'm generally happy that we're moving on with the ramp. It is a new product for us, and with any new product you wind up taking some time to fully ramp.

Having said that, I think we're in a good position, and by sometime in late June, we currently anticipate being in a position that we could begin to sell the Apple Watch in additional countries. And so that's our current plan. From a demand point of view, it's hard to gauge when you don't have product in stores and so forth, and we're fulfilling orders completely online at the moment. The customer response from people that have gotten theirs over the weekend have been overwhelmingly positive, and we're far ahead from where we expected to be from an application point of view.


Met andere woorden, misschien komt de Apple Watch eind juni onze kant op, maar dat is nog afhankelijk hoe goed het Apple lukt om in de huidige vraag te voorzien.

Wil je nog veel meer inzicht in wat er allemaal met Apple gaande is, en welke trends er bij de verschillende dingen die Apple maakt op dit moment te zien zijn, dan is deze pagina een aanrader.

Saffier Apple Watch met Diamant Selector getest

005

Horloges met saffier zijn er veel, voor een paar honderd euro kan je er een kopen. Dus onder of in de prijsklasse van de Apple Watch. Maar het saffier van die horloges is altijd rond, online zijn er dan ook her en der commentaren te vinden waar in twijfel getrokken wordt of de Apple Watch echt een saffieren scherm heeft.

Unbox Therapy heeft daarom een Diamond Selector II geregeld, deze tester meet het materiaal betrouwbaar, en je weet dan ook meteen of je met glas of saffier te maken hebt. De uitkomst lijkt eigenlijk niet erg verbazend, het zou pas bizar zijn geweest als Apple hier niet de waarheid had gesproken.



Doneren voor Nepal kan ook via Apple

002

Er is geen bedrijf ter wereld dat zoveel credit card houders heeft onder zijn klanten als Apple, als het bedrijf zich inzet voor een goed doel dan zijn de resultaten dan ook vaak uitstekend. Dat heeft Apple nu ook gedaan voor de slachtoffers van de enorme aardbeving in Nepal.

Appel heeft nu een pagina in de iTunes Store, daar kan je door op een knopje te klikken kiezen hoeveel je wilt geven, dat loopt van 5 tot en met 150 euro, zoals je hieronder kan zien.



Wel je op deze manier iets geven, deze pagina kan je vinden door op bovenstaand plaatje te klikken of via deze link.

Geef je liever via een lokaal bankrekeningnummer, dan kan dat in Nederland via giro 555, het nummer voor het Rode Kruis in België is op deze pagina te vinden.

Weer meer geld van Apple naar de aandeelhouders

009

Nadat het Apple opnieuw gelukt is om in het afgelopen kwartaal weer een record te vestigen heeft het management en het bestuur ook het besluit naar buiten gebracht dat Apple doorgaat met het terugkopen van eigen aandelen en het uitbetalen van dividend.

Het budget om aandelen terug te kopen is verhoogd, dat was eerst 90 miljard dollar en het wordt nu 140 miljard. Het dividend wordt met elf procent verhoogd, waardoor het nu op 52 dollarcent per aandeel komt.

Het persbericht dat Apple voor deze gelegenheid heeft uitgebracht kan je hieronder lezen:


Apple Expands Capital Return Program to $200 Billion

CUPERTINO, California-April 27, 2015-Apple today announced that its Board of Directors has authorized an increase of more than 50 percent to the Company's program to return capital to shareholders. Under the expanded program, Apple plans to utilize a cumulative total of $200 billion of cash by the end of March 2017.

As part of the revised program, the Board has increased its share repurchase authorization to $140 billion from the $90 billion level announced last year. In addition, the Company expects to continue to net-share-settle vesting restricted stock units.

The Board has also approved an increase of 11 percent to the Company's quarterly dividend, and has declared a dividend of $.52 per share, payable on May 14, 2015 to shareholders of record as of the close of business on May 11, 2015.

From the inception of its capital return program in August 2012 through March 2015, Apple has returned over $112 billion to shareholders, including $80 billion in share repurchases.

To assist in funding the program, the Company plans to continue to access the domestic and international debt markets. The management team and the Board will continue to review each element of the capital return program regularly and plan to provide an update on the program on an annual basis.

"We believe Apple has a bright future ahead, and the unprecedented size of our capital return program reflects that strong confidence," said Tim Cook, Apple's CEO. "While most of our program will focus on buying back shares, we know that the dividend is very important to many of our investors, so we're raising it for the third time in less than three years."

This press release contains forward-looking statements including without limitation those regarding future business outlook and plans for dividends, share repurchases, and public debt issuance. These statements involve risks and uncertainties, and actual results may differ. Risks and uncertainties include without limitation the effect of competitive and economic factors, and the Company's reaction to those factors, on consumer and business buying decisions with respect to the Company's products; continued competitive pressures in the marketplace; the ability of the Company to deliver to the marketplace and stimulate customer demand for new programs, products, and technological innovations on a timely basis; the effect that product introductions and transitions, changes in product pricing or mix, and/or increases in component costs could have on the Company's gross margin; the inventory risk associated with the Company's need to order or commit to order product components in advance of customer orders; the continued availability on acceptable terms, or at all, of certain components and services essential to the Company's business currently obtained by the Company from sole or limited sources; the effect that the Company's dependency on manufacturing and logistics services provided by third parties may have on the quality, quantity or cost of products manufactured or services rendered; risks associated with the Company's international operations; the Company's reliance on third-party intellectual property and digital content; the potential impact of a finding that the Company has infringed on the intellectual property rights of others; the Company's dependency on the performance of distributors, carriers and other resellers of the Company's products; the effect that product and service quality problems could have on the Company's sales and operating profits; the continued service and availability of key executives and employees; war, terrorism, public health issues, natural disasters, and other circumstances that could disrupt supply, delivery, or demand of products; and unfavorable results of legal proceedings. More information on potential factors that could affect the Company's financial results is included from time to time in the "Risk Factors" and "Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations" sections of the Company's public reports filed with the SEC, including the Company's Form 10-K for the fiscal year ended September 27, 2014, its Form 10-Q for the fiscal quarter ended December 27, 2014, and its Form 10-Q for the fiscal quarter ended March 28, 2015 to be filed with the SEC. The Company assumes no obligation to update any forward-looking statements or information, which speak as of their respective dates.

Ook in afgelopen kwartaal vestigt Apple weer record

000

Ondanks dat Apple steeds groter wordt, en het dus almaar moeilijker wordt om steeds weer de eigen records te verbreken, is het afgelopen kwartaal weer gelukt. Want het is Apple opnieuw gelukt om weer een recordomzet en winst te behalen. Daarbij waren niet alleen de iPhone 6 en iPhone 6 Plus verantwoordelijk, ook de verkopen van de Mac en de App Store blijven groeien.

De Apple Watch komt trouwens helemaal niet in deze cijfers voor, daarvoor moeten we nog een kwartaal wachten.

De iPhone was nog steeds de motor van de groei bij Apple, afgelopen kwartaal werden er maar liefst meer dan 61 miljoen (61,17 miljoen) van verkocht, een groei van maar liefst 40 procent. Maar ook de Mac blijft het goed doen, daarvan werden van alle modellen bij elkaar 4,56 miljoen verkocht, een gezonde groei van 10 procent. Als laatste zag de App Store een stevige groei, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar geleden was er maar liefst 22 procent meer traffic, onder andere omdat het klantenbestand nog verder groeide.

Apple heeft nu 194 miljard dollar in de 'spaarpot', maar daarvan zit maar liefst 171 miljard in andere landen dan de VS. Hoeveel daarvan in Ierland zit is niet bekend.

De groei van de omzet en winst bij de iPhone was trouwens nog groter dan die groei van 40 procent in het aantal, want de gemiddelde prijs van een iPhone steeg ook. Dat komt niet alleen doordat er ook veel van de duurdere iPhone 6 Plus verkocht werd, maar ook doordat meer mensen voor een 64 of 128 GB model kiezen.

De gemiddelde prijs per iPhone kwam daardoor op 659 dollar, dat is 62 dollar meer dan vorig jaar. Mocht je je afvragen waarom die gemiddelde prijs niet hoger ligt, Apple verkoopt ook nog de iPhone 5s en 5c, en die zorgen ervoor dat de gemiddelde prijs lager ligt dan de goedkoopste iPhone 6.

Hieronder het complete persbericht dat Apple voor deze gelegenheid heeft uitgebracht. Wil je meer lezen over alle interessante dingen die tijdens de conference call voorbij kwamen, dan kan je die hier vinden.


Apple Reports Record Second Quarter Results

Strong performance of iPhone, Mac & App Store drives 27% revenue growth & 40% EPS growth, setting new second quarter records

CUPERTINO, California-April 27, 2015-Apple today announced financial results for its fiscal 2015 second quarter ended March 28, 2015. The Company posted quarterly revenue of $58 billion and quarterly net profit of $13.6 billion, or $2.33 per diluted share. These results compare to revenue of $45.6 billion and net profit of $10.2 billion, or $1.66 per diluted share, in the year-ago quarter. Gross margin was 40.8 percent compared to 39.3 percent in the year-ago quarter. International sales accounted for 69 percent of the quarter's revenue.

The growth was fueled by record second quarter sales of iPhone and Mac and all-time record performance of the App Store.

"We are thrilled by the continued strength of iPhone, Mac and the App Store, which drove our best March quarter results ever," said Tim Cook, Apple's CEO. "We're seeing a higher rate of people switching to iPhone than we've experienced in previous cycles, and we're off to an exciting start to the June quarter with the launch of Apple Watch."

"The tremendous customer demand for our products and services in the March quarter drove revenue growth of 27 percent and EPS growth of 40 percent," said Luca Maestri, Apple's CFO. "Cash flow from operations was also outstanding at $19.1 billion."

Apple is providing the following guidance for its fiscal 2015 third quarter:

• revenue between $46 billion and $48 billion
• gross margin between 38.5 percent and 39.5 percent
• operating expenses between $5.65 billion and $5.75 billion
• other income/(expense) of $350 million
• tax rate of 26.3 percent

Apple will provide live streaming of its Q2 2015 financial results conference call beginning at 2:00 p.m. PDT on April 27, 2015 at www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq215. This webcast will also be available for replay for approximately two weeks thereafter.

This press release contains forward-looking statements including without limitation those about the Company's estimated revenue, gross margin, operating expenses, other income/(expense), and tax rate. These statements involve risks and uncertainties, and actual results may differ. Risks and uncertainties include without limitation the effect of competitive and economic factors, and the Company's reaction to those factors, on consumer and business buying decisions with respect to the Company's products; continued competitive pressures in the marketplace; the ability of the Company to deliver to the marketplace and stimulate customer demand for new programs, products, and technological innovations on a timely basis; the effect that product introductions and transitions, changes in product pricing or mix, and/or increases in component costs could have on the Company's gross margin; the inventory risk associated with the Company's need to order or commit to order product components in advance of customer orders; the continued availability on acceptable terms, or at all, of certain components and services essential to the Company's business currently obtained by the Company from sole or limited sources; the effect that the Company's dependency on manufacturing and logistics services provided by third parties may have on the quality, quantity or cost of products manufactured or services rendered; risks associated with the Company's international operations; the Company's reliance on third-party intellectual property and digital content; the potential impact of a finding that the Company has infringed on the intellectual property rights of others; the Company's dependency on the performance of distributors, carriers and other resellers of the Company's products; the effect that product and service quality problems could have on the Company's sales and operating profits; the continued service and availability of key executives and employees; war, terrorism, public health issues, natural disasters, and other circumstances that could disrupt supply, delivery, or demand of products; and unfavorable results of legal proceedings. More information on potential factors that could affect the Company's financial results is included from time to time in the "Risk Factors" and "Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations" sections of the Company's public reports filed with the SEC, including the Company's Form 10-K for the fiscal year ended September 27, 2014, its Form 10-Q for the fiscal quarter ended December 27, 2014, and its Form 10-Q for the fiscal quarter ended March 28, 2015 to be filed with the SEC. The Company assumes no obligation to update any forward-looking statements or information, which speak as of their respective dates.

Drie nieuwe Apple Watch commercials

003

De Apple Watch is uit, en dus brengt Apple meer commercials uit, want dit is natuurlijk het moment waarop de aandacht van het publiek getrokken moet worden. Want de Apple Watch is niet alleen een nieuw product van Apple, het is een compleet nieuwe categorie.

De drie commercials die Apple nu heeft uitgebracht zijn alledrie duidelijk gericht op de beleving van de Apple Watch. Dus niets technisch, alleen interacties tussen mensen, waarbij we tussen neus en lippen door kunnen zien wat die voor ons in ons leven kan betekenen.

Het contact is groot met de eerdere commercials die Apple voor de Apple Watch maakt. Al deze commercials, dus ook de eerdere, zijn op deze pagina van Apple te zien.