Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Tip: hoe je een wit scherm in Game Center oplost

000

Op het web zijn op meerdere plekken klachten te vinden van mensen waarbij in Game Center alleen nog maar een witte pagina laat zien. Ook op Apple eigen Apple Support Communities zijn daar veel draadjes over te vinden, bijvoorbeeld hier, hier en hier.

Eén van de oplossingen die daar voorbij komen is om alle instellingen opnieuw in te stellen. Dat kan in Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen. Maar die oplossing is nogal rigoureus, want die heeft niet alleen een effect op Game Center.

Een makkelijke, en niet zo rigoureuze, manier om dit op te lossen is de volgende:


• Dubbelklik de Home-knop en sluit alle apps door die naar boven te 'swipen'.

• Activeer de Vliegtuigmodus.

• Zet je iDevice helemaal uit, door op de Aan/Uit knop te drukken tot je Zet Uit ziet, en het knopje daar naar rechts te 'swipen'.

• Zet je iDevice weer aan met dezelfde knop en wacht tot die helemaal opgestart is.

• Ga naar Instellingen > Game Center en log daar uit.

• Zet Vliegtuigmodus uit, en activeer Wi-Fi weer als dat niet vanzelf geactiveerd wordt.

• Activeer Game Center weer in Instellingen > Game Center.


Als het goed is zou dit alle problemen op moeten lossen, zonder dat er ergens anders data wordt verwijderd.

Gaat Apple helpen om naar Android over te stappen? (Upd.)

013

Apple lanceerde een tijd geleden de Move to iOS-app in Google Play waarmee gebruikers hun data kunnen overzetten van Android naar iOS. De motivatie voor het maken van deze app is niet moeilijk te begrijpen, het is natuurlijk in Apple's belang als er nog meer mensen de overstap van Android naar iOS maken.

Maar volgens The Telegraph zouden providers nu druk op Apple zetten om ook een app te maken die het tegengestelde doet, dus een app in de iOS App Store waarmee je makkelijk kan overstappen van iOS naar Android.

Het lijkt aannemelijk dat dit nieuws uit de VS komt, maar The Telegraph vertelt ons alleen maar dat de bron een "senior industry source" is. Want in de VS is het marktaandeel van de iPhone waarschijnlijk het hoogste van alle landen ter wereld. En in 2015 nam dat aandeel nog verder toe, zoals je in de grafiek hieronder ook kan zien.



Als het inderdaad waar is dat de telecom providers hiervoor druk op Apple uitoefenen, dan is het nog maar de vraag of Apple hierop in zou gaan. Het ontwikkelen van zo'n app zou niet passen in de cultuur van Apple, en mogelijk de eerste keer ooit zijn dat er bij Apple zoiets ontwikkeld zou worden.

De kans lijkt dan ook niet heel erg groot dat dit gaat gebeuren, vanuit Apple kwam er in ieder geval geen commentaar: "Apple did not respond to requests for comment." Het lijkt ook vreemd om dit aan Apple te vragen, zou het niet logischer zijn als Google hier een iOS-app voor zou ontwikkelen?

En als we het dan toch over commentaar hebben, de Move to iOS-app in Google Play heeft 35.771 negatieve beoordelingen gekregen, die deze app maar één ster geven (15.669 beoordelingen met vijf sterren). Als je niks te doen hebt en iets grappigs wilt lezen, dan zijn de commentaren bij deze app goud waard. Hieronder één voorbeeld, een prima illustratie van wat je daar kan tegenkomen:


Josh Bell

Don't microwave your iPhone! I tried to transfer from my LG G3 to my new iPhone 3G but it wouldn't work correctly. I checked the help section on your guys's website and an employee told me to fix it by microwaving my iPhone. They said that would heat up the processor and cause is to run faster; therefore leading to a quicker transfer. Well, that didn't work as stated. I guess your employee was not lying. If you only made better, microwave-proof phones I might rate higher.

Update: Apple reageert zelden of nooit op dit soort geruchten. Maar kennelijk ging dit toch net iets te ver voor het management in Cupertino. Ze hebben dan ook een verklaring afgegeven waarin ze duidelijk maken dat dit allemaal flauwekul is.


There is no truth to this rumor. We are entirely focused on switching users from Android to iPhone, and that is going great.

Apple's nieuwe campus begint steeds meer vorm te krijgen

003

Een jaar geleden kon je op MacFreak, in dit nieuwsbericht, zien dat er in Cupertino hard gewerkt wordt aan de nieuwe campus van Apple.

Inmiddels zijn we een jaar verder, en zou de bouw van deze nieuwe campus dus inmiddels een stuk verder moeten zijn. Dat is dan ook zo, inmiddels staat de structuur van alle gebouwen er, en is er zelfs al begonnen met het bevestigen van de eerste glazen platen aan de buiten- en de binnenkant.

Verder kunnen we ook zien dat het skelet van het auditorium ook al in een redelijk ver gevorderd stadium is, en hetzelfde geldt voor de gebouwen voor Research & Development.

Op deze pagina van de stad Cupertino is te zien dat het de bedoeling is dat deze campus eind van dit jaar klaar is, als het zover is dan kan je van de finale versie natuurlijk ook een video op MacFreak zien.

Tenminste, als Apple tegen die tijd niet iets gevonden heeft om alle drones rond de nieuwe campus te weren. Binnen Apple is er nu eenmaal een voorliefde om alle zo geheim mogelijk te houden.



Apple registreert Apple.car, Apple.cars en Apple.auto

001

Toen er voor het eerst geruchten voorbij kwamen dat Apple met het ontwikkelen van een auto bezig zou zijn, was lang niet iedereen ervan overtuigd dat ze daar in Cupertino echt mee bezig waren.

Maar de geruchten bleven aanhouden, het werd onder andere duidelijk dat veel mensen die bij Tesla werkten de overstap naar Apple maakten, dat Apple bezig was met het boeken van een geheim testcircuit, en langzaamaan werd weer een aantal sceptici ook overtuigd.

En nu blijkt dat Apple de domeinen apple.car, apple.cars en apple.auto geregistreerd heeft, zijn mogelijk ook de laatste twijfelaars overtuigd.

Hoewel, die sceptici zullen natuurlijk zeggen dat Apple mogelijk deze domeinen heeft geregistreerd in verband met bijvoorbeeld een uitbreiding van Apple's CarPlay. Waarschijnlijk zullen deze laatste sceptici pas overtuigd zijn als er een Apple Car door de straten rolt en ze die zelf met hun eigen ogen kunnen zien.

Of zitten de mensen die inmiddels geloven dat Apple echt aan een auto bezig is er helemaal naast, en zijn dit inderdaad 'alleen maar' domeinen die Apple wil gebruiken om CarPlay naar een nieuw niveau te brengen?

Zeker weten doet nog niemand het, en hoe de Apple Car er uit gaat zien weet natuurlijk nog helemaal niemand buiten Apple. Maar ondertussen is er al wel deze wedstrijd geweest waar mensen konden laten zien hoe zij dachten dat dat de Apple Car er uit zal gaan zien. Hieronder de winnaar van die wedstrijd.









Apple werkt aan optische zoom voor iPhones

000

Apple is steeds bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de camera in de iPhone. Zo ging de resolutie van de camera in de iPhone 6s en 6s Plus vergeleken met het model daarvoor van 8 naar 12 megapixels, terwijl de pixels zelf nog verder verkleind werden.

Die almaar toenemende kwaliteit betekent dat digitaal inzoomen minder negatieve effecten heeft. Want daarbij vergroot je het beeld zonder optische data toe te voegen, waardoor de kwaliteit altijd op zijn minst een beetje zal afnemen.

Aan dit patent kunnen we nu zien dat één van de opties waar bij Apple aan gewerkt wordt het toevoegen van een tweede sensor is. Daarmee zou er optisch ingezoomd kunnen worden, waarbij de kwaliteit niet of nauwelijks af zal nemen.

In het patent komen verschillende opties aan bod. Bijvoorbeeld de optie om twee foto's op te slaan, die dan samen gebruikt zouden kunnen worden. Maar ook de optie waar de ene camera een foto zou maken, terwijl de andere een korte video vastlegt, waarschijnlijk om Live Photos nog verder te verbeteren.

De beide opnames zouden dan daarna gecombineerd kunnen worden, terwijl de kwaliteit niet of nauwelijks afneemt. Dit is trouwens niet het eerste patent dat Apple heeft gekregen op dit gebied, bijvoorbeeld deze, waarbij met één lens maar met meerdere spiegels gewerkt wordt. En zo zijn er nog een paar, dus de mensen die werken aan de camera van de iPhone hebben meerdere opties op uit te kiezen.

Apple koopt met Emotient nog meer techniek voor gezichtsherkenning

001

Begin september kon je hier op MacFreak het gerucht lezen dat Apple het bedrijf Faceshift heeft overgenomen, kort daarna bleek dat die overname inderdaad een feit was.

Maar Apple is nog niet klaar met het overnemen van bedrijven die bezig zijn met de technologie voor het herkennen van uitdrukkingen op onze gezichten. Want nu is het bedrijf Emotient overgenomen, zoals hier te lezen is in The Wall Street Journal (alleen met abonnement).

Zelf omschrijft Emotient wat ze doen als volgt:


Uses for emotion recognition and analysis are as varied and expansive as the imagination of our customers. Wherever there are cameras there can be video analysis of expressions, and an opportunity to learn about the customer’s state of mind as they emotionally respond to marketing, product and service experiences.


Misschien laat hun afbeelding hieronder nog wel beter zien wat voor uitdrukkingen dit bedrijf onder andere in kaart wilt brengen en kunnen herkennen.



De overname van Emotient kwam dus na de overname van Faceshift, en een paar jaar geleden (in 2010) kocht Apple ook al Polar Rose en Imsense Je raad het al, ook allebei bedrijven die zich specialiseerden in gezichtsherkenning.

Kortom, Apple heeft grote plannen op dit gebied, en de ontwikkeling achter de schermen gaat blijkbaar steeds verder, waardoor er kennelijk de behoefte is om nog meer technologie hiervoor aan te kopen.

De enige technologie voor gezichtsherkenning waarvan bekend is dat die Apple tot nu toe gebruikt is, is die in iPhoto. Maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Apple zoveel techniek verzameld alleen maar voor het verbeteren van een techniek die het bedrijf al in huis heeft.

Wel is bekend dat Apple bezig is met gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van zowel Macs als iDevices, zoals in dit patent ("Personal computing device control using face detection and recognition") te lezen en zien is. Maar zelfs daarvoor lijkt een overname als van bijvoorbeeld Faceshift overkill, dus waarschijnlijk is Apple met nog meer op dit gebied bezig.

Twee prachtige games van Amanita Design in de aanbieding

000

Bij Amanita Design houden ze van prachtig vormgegeven games, en ze hebben dan ook heel erg veel positieve reviews en prijzen gekregen voor wat ze maken. Twee van die games zijn Machinarium en Botanicula, en die zijn allebei in de aanbieding "tot het eind van de week".

Maar prachtige vormgeving is een kwestie van smaak, daarom kan je van beide games hieronder de officiële trailers zien, zodat je zelf kunt beslissen jij ook zo enthousiast bent over de vormgeving van Amanita Design, of niet.

Het goede nieuws is dat deze games dus allebei in de aanbieding zijn, de laatste keer was ongeveer een jaar geleden. Amanita Design biedt dus hun games van tijd tot tijd wel goedkoper aan, maar heel erg vaak is dat niet.

De eisen voor deze games zijn trouwens niet erg hoog, voor Machinarium is dat iOS 5.0, voor Botanicula moet je minimaal iOS 5.1.1 op je iDevice hebben staan. Beide games zijn universeel, dus ze draaien allebei ook op een iPad.


Machinarium (nu € 1,99, normaal € 4,99).

Botanicula (nu € 1,99, normaal € 4,99).




Apple imitaties duiken nu echt overal op

012

Apple word al jaren geïmiteerd, en sinds Samsung heeft laten zien hoeveel succes je daarmee kan behalen komen er steeds meer voorbeelden voorbij van fabrikanten die ook een graantje van het succes van Cupertino mee willen pikken.

Hieronder een paar voorbeelden, die gaan van een een analoog Zwitsers horloge, dat je ook nog als een hommage zou kunnen zien, tot regelrecht de regelrecht gênante imitatie van Lenovo van een reclamefoto van Apple.

Om maar met dat laatste te beginnen, dat LG nu 'toevallig' de gram 15 laptop uitbrengt, die nogal lijkt op Apple's MacBook, dat gaat nog wel door de beugel. En dat Lenovo zijn laptops vliegend in beeld wilt brengen is ook nog wel te begrijpen, dat doet Apple tenslotte ook.

Maar dat je ze dan op exact dezelfde manier laat vliegen als wat Apple eerder in een reclamefoto deed, dat is niet alleen gênant, dat is eigenlijk gewoon plagiaat. Of zou de verdediging zijn dat laptops maar op één manier vliegend in beeld zijn te brengen?


Can you spot the difference? pic.twitter.com/7NcJHdoV3a— Neil Cybart (@neilcybart) January 6, 2016


Maar daarmee zijn we nog niet. Wat doe je als je Samsung heet en je ziet dat de nieuwe Apple TV als warme broodjes over de toonbank gaat? Dan zet je snel over de onderkant van jouw interface een interface die op die van de Apple TV lijkt. Dat dit op een lelijke manier de EPG afschermt maakt niet uit, het gaat hier niet om subtiel te zijn, het gaat erom dat je laat zien dat je 'bij' bent.


I mean, come the fuck ON. pic.twitter.com/abiZlF2hy6— G. Keenan Schneider (@_GKeenan) January 5, 2016


Dat Samsung nog steeds Apple erg goed in het vizier houdt maken ze in Parijs ook duidelijk. Want het is natuurlijk geen toeval dat er een enorm reclamedoek voor de Samsung Gear smartwatch precies naast de Apple Store, Opéra in Parijs hangt.



Het meest bijzondere voorbeeld van imitatie van Apple is waarschijnlijk de Swiss Alp Watch van H. Moser & Cie. De makers van dit analoge horloge hebben de Apple Watch niet als vijand gezien, in tegendeel, ze hebben het als inspiratiebron genomen. En daar doen ze ook helemaal niet moeilijk over, zoals je in de video hieronder kan zien, waar een duidelijke knipoog naar Apple in zit.



Lek: Apple komt binnenkort met zwart Milanees bandje

005

Apple gebruikte in alle presentaties van de Apple Watch vaak beeldmateriaal met het Milanese bandje. Dat is trouwens de nogal ongelukkige vertaling van Apple Nederland, in Cupertino hebben ze het over de Milanese Loop, dat toch een stuk mooier klinkt.

Dit bandje is populair, en dat is niet voor niets. Want het ziet er mooi uit, is 'traploos' in te stellen, zit prettig en is visueel erg mooi in combinatie met ieder model van de Apple Watch.

Tot nu toe was dit bandje er alleen in een zilverkleurige uitvoering, maar binnenkort zal Apple ook een zwarte gaan uitbrengen. Dat weten we zo zeker, omdat de foto's ervan al zijn verschenen in de online Apple Store in Tsjechië, Hongarije en Portugal.

Het huidige Milanse bandje kost € 169, het ligt voor de hand dat de zwarte uitvoering hetzelfde gaat kosten. Apple heeft trouwens de pagina's waarop de zwarte uitvoering te zien was overal alweer verwijderd, maar de foto's doen natuurlijk de ronde op het web, en zijn hieronder ook te zien.









Recordverkopen in de App Store rond de feestdagen

001

Apple's aandeel op de beurs sloot het jaar in mineur af, en nog steeds noteert het rode cijfers. Dat komt niet alleen doordat veel aandeelhouders de dalende cijfers in China onrustig maakt, maar ook omdat er al een tijdje hardnekkige geruchten zijn dat de verkopen van de iPhone 6s en iPhone 6s Plus tegen zouden vallen.

Het nieuws van die tegenvallende verkopen van de nieuwe iPhones zijn gebaseerd op berichten van de toeleveranciers. Zo is er vandaag in de Nikkei Asian Review te lezen dat er daar sprake zou zijn van een daling van 30 procent van de orders van Apple.

In het verleden hebben we dit trouwens ook al eens gezien, toen bleken de publicaties die de stromen van de toeleveranciers er naast te zitten. Want de voorspellingen van minder iPhones kwamen toen niet uit, in tegendeel, Apple verbrak toen ook weer hun eigen eerdere record. Het is natuurlijk niet zeker of dat nu ook weer zo is, maar het maakt in ieder geval duidelijk dat dit soort cijfers niet altijd even betrouwbaar zijn.

Voorlopig is het natuurlijk allemaal speculatie, we zullen het pas zeker weten op 26 januari, want dan komt Apple met de kwartaalcijfers. Die worden die dag dan openbaar gemaakt om 23.00 uur, en de link naar de audio webcast daarvan is hier te vinden.

Ondertussen komt Apple alvast met een persbericht waarin ze ons vertellen dat er rond de feestdagen een nieuw record gevestigd is bij de verkopen in de App Store. En meestal betekent dat ook dat er heel erg veel iDevices verkocht zijn, waarbij de iPhone toch nog steeds de grootste aanjager is. Maar de nieuwe Apple TV heeft hierbij waarschijnlijk ook geholpen, en mogelijk ook de Apple Watch.

Het complete persbericht van Apple over deze recordverkopen in de App Store kan je hieronder lezen:


Recordverkopen in de App Store rond de feestdagen

App Store heeft ontwikkelaars inmiddels bijna USD 40 miljard opgeleverd en blijft een enorme aanjager voor de werkgelegenheid

CUPERTINO, 6 januari 2016 - Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat deze feestdagen de succesvolste ooit waren voor de App Store, dankzij recordaankopen wereldwijd in de weken rond kerst en nieuwjaar.

In de twee weken tot 3 januari gaven klanten meer dan USD 1,1 miljard uit aan apps en aankopen vanuit apps, met elke week een nieuw record in download- en aankoopcijfers. 1 januari 2016 was de allerbeste dag ooit: klanten besteedden die dag meer dan USD 144 miljoen. Daarmee werd het dagrecord van Eerste Kerstdag al na een week weer verbroken.

"De App Store kende alleen maar records deze feestdagen. Het is geweldig dat onze klanten zo veel leuke apps voor iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV hebben gedownload en alleen al vorig jaar meer dan USD 20 miljard in de App Store hebben besteed", aldus Philip Schiller, senior vice president Worldwide Marketing van Apple. "Onze dank gaat uit naar alle ontwikkelaars die zulke innovatieve en ontzettend leuke apps voor onze klanten hebben gemaakt. We kijken al uit naar al het moois wat 2016 ons gaat brengen."

Sinds 2008 heeft de App Store ontwikkelaars wereldwijd bijna USD 40 miljard opgeleverd en ruim een derde daarvan is van het afgelopen jaar.

Grotendeels door dit succes zijn er alleen al in de Verenigde Staten 1,9 miljoen banen bij gekomen. Bijna drie kwart van deze banen, meer dan 1,4 miljoen, is toe te schrijven aan appontwikkelaars, software-engineers en ondernemers die apps ontwikkelen voor iOS. Ook betreft het niet-IT-banen die (in)direct met de app-economie te maken hebben.*

Apple meldde eerder al dat de iOS-app-economie in Europa 1,2 miljoen banen en in China 1,4 miljoen banen heeft gegenereerd.

Voor alle Apple producten waren de App Store-categorieën games, sociaal netwerken en amusement het populairst afgelopen jaar. Klanten gingen de uitdaging aan met Minecraft: Pocket Edition, Trivia Crack en Heads Up! en gebruikten Facebook Messenger, WeChat en Snapchat om contact te houden met familie en vrienden. Het meest gedownload werden games en apps met een abonnement, waaronder Clash of Clans, Monster Strike, Game of War - Fire Age, Fantasy Westward Journey, Netflix, Hulu en Match.

Ook de gloednieuwe Apple TV en Apple Watch bieden nieuwe mogelijkheden voor apps. Mensen krijgen content op een andere manier via de televisie aangeboden en met Apple Watch, de meest persoonlijke creatie van Apple, kunnen ze allerlei nuttige informatie in één oogopslag bekijken. De populairste apps voor de nieuwe Apple TV, sinds oktober verkrijgbaar, zijn Rayman Adventures, Beat Sports en HBO NOW. Voor Apple Watch zijn dat de fitnessapps Nike+ Running en Lifesum en de reisapps iTranslate en Citymapper.

* Schatting van aantal nieuwe banen gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Dr. Michael Mandel, Progressive Policy Institute. "App Economy Jobs in the United States", 6 januari 2016