Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Apple wil beslist Apple Pay veilig en gesloten houden

000

De drie grootste banken in Australië zien het niet zitten dat ze geen toegang tot Apple Pay hebben. Met het argument dat dit concurrentievervalsing zou zijn, en dat zij dus ook toegang daartoe moeten kunnen krijgen hebben ze daarom een zaak aangespannen bij de instantie die op eerlijke concurrentie toezicht houdt (de Australian Competition and Consumer Commission)

Apple is het hier duidelijk niet mee eens en heeft nu zijn tegenargumenten daar ingebracht. Die zijn dat dit erg slecht zou zijn voor de veiligheid van zowel Apple Pay als de iPhone, innovatie zowel zou hinderen als vertragen en dat het effect ervan zou zijn dat Apple's toegang tot de Australische betalingsmarkt gefrustreerd en vertraagd zou worden.


allowing the banks to form a cartel to collectively dictate terms to new business models and services would set a troubling precedent and delay the introduction of new, potentially disruptive technologies.




Apple upholds very high security standards for our customers when they use Apple devices to make payments. Providing simple access to the NFC antenna by banking applications would fundamentally diminish the high level of security Apple aims to have on our devices.



Unfortunately, and based on their limited understanding of the offering, the banks perceive Apple Pay as a competitive threat. These banks want to maintain complete control over their customers. The present application is only the latest tactic employed by these competing banks to blunt Apple's entry into the Australian market.


Kortom, Apple is het duidelijk totaal niet eens met de bezwaren van de grote drie banken, de hakken staan in het zand en de kans dat hier een compromis over gaat komen lijkt nihil. Op dit moment zijn er ongeveer 3.000 banken ter wereld die Apple Pay ondersteunen, daarbij zit één bank in Australië die wel zaken doet met Apple en dat is de ANZ Banking Group.

Lage Landen

Hoewel Apple Pay in steeds meer landen aangeboden wordt, recent kwamen daar bijvoorbeeld Frankrijk en Zwitserland bij, zijn de Lage Landen nog steeds niet aan de beurt. Opvallend, want er zijn relatief weinig banken en het betalingsverkeer is al behoorlijk bij de tijd. Waarschijnlijk is het gebied gewoon te klein, en komen we later aan de beurt.

Veiligheid

Dat Apple heel erg voorzichtig is met Apple Pay, en het daarbij gebruikte Secure Element is niet voor niets. Als de veiligheid bij andere gegevens al belangrijk is, dan is die natuurlijk nog belangrijker als betalingsgegevens in het geding zouden kunnen zijn.

Dat belang wordt nog eens onderstreept als we zien dat er op de hacking conferentie Black Hat een manier is gevonden waarmee Samsung Pay te kraken is. Juist door het Secure Element niet te delen met andere partijen en de gegevens daarvan binnenshuis te houden zorgt Apple dat hun systeem zo veilig mogelijk blijft.

Effectieve reclame van Google, dankzij 16 GB iPhones

006

Google wil veel van ons weten, en daar horen tegenwoordig onze foto's en video's ook bij. Want met het 'gratis' Google Photos kan je ongelimiteerd foto's en video's opslaan. Tenminste, als die foto's niet groter zijn dan 16 megapixel en de resolutie van de video niet boven de 1080p uitkomt.

Tegelijkertijd heeft Apple nog steeds een iPhone met 16 GB aan interne opslagruimte in het programma zitten, en dus een dankbaar onderwerp voor Google om dat te gebruiken in een nieuwe commercial. Die in de VS trouwens onder andere op de buis te zien is tijdens de uitzendingen van de Olympische Spelen.

Als de geruchten kloppen is deze commercial binnenkort trouwens wel verouderd. Want Apple zou bij de nieuwe iPhone, binnenkort verwacht, het 16 GB model eindelijk helemaal laten vallen, en 32 GB opslagruimte zou het instapmodel worden.

Sommige 'slimme' apparaten moeten beter beveiligd worden

000

In een hoog tempo zien we steeds meer apparaten verschijnen die via het internet te bedienen zijn. Dat Apple dat steeds serieuzer aan het nemen is was tijdens de recente keynote van de WWDC 2016 te zien, want daar was HomeKit één van de tien dingen van iOS 10 waar apart aandacht werd besteed.

Maar steeds meer apparaten aan het internet betekent natuurlijk ook dat de beveiliging hiervan steeds belangrijker wordt. Want als iets altijd verbonden is, dan kunnen lekken ook door kwaadwillende hackers misbruikt worden.

Dat dit mogelijk is lieten Andrew Tierney en Ken Munro zien tijdens de hacking conferentie Def Con afgelopen vrijdag. Ze namen een thermostaat (ze vertelden er niet bij welke, want het bedrijf heeft nog geen tijd gehad om het lek te dichten) en lieten zien dat ze die compleet over konden nemen, en er hun eigen ransomware-boodschap op konden zetten.



Deze thermostaat draait op Linux en heeft een SD kaart, waarmee gebruikers er eigen instellingen of achtergronden op kunnen zetten. Maar de thermostaat kijkt niet naar welke bestanden daarbij geladen worden, waardoor hackers mogelijk malware in een app zouden kunnen verbergen.

Ken Munro heeft al eerder laten zien dat er risico's zitten aan het verbinden van apparaten met het internet als die niet goed genoeg beveiligd zijn. Hij was ook degene die vorig jaar liet zien dat een 'slimme' koelkast van Samsung (de RF28HMELBSR) het mogelijk maakte om Gmail wachtwoorden te achterhalen.

Apple heeft steeds meer succes bij professionals

004

Apple was jarenlang beslist niet de keuze van het bedrijfsleven, en daar hielp de houding van Steve Jobs ook niet bij. Die noemde inkopers voor grote bedrijven "orifices" (openingen), en wilde zich nooit daaraan aanpassen, hij ging er altijd van uit dat een goed product zichzelf zal verkopen.

Maar met de iPad Pro heeft Apple duidelijk een andere weg ingeslagen, dat "Pro" aan het eind van de naam staat er natuurlijk niet voor niets. Want daarmee maakt Apple de iPad nog een interessantere optie voor het bedrijfsleven, terwijl de iPad sowieso al met kop en schouders boven de rest uitstak.

Dat heeft ook te maken met de tools die Apple voor ontwikkelaars heeft, waardoor de apps voor de iPad veel beter zijn dan bij andere tablets. En ook met het hele ecosysteem van Apple, waarbij veiligheid en privacy de afgelopen tijd duidelijk centraal staan.

Apple vertelt nooit veel over hoeveel het in verschillende markten verdient. Maar toen Apple de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2015 in september van het vorige jaar bekend maakte werd erbij verteld dat 25 miljard dollar van de totale omzet kwam uit het bedrijfsleven (zowel hardwar als services).

Dat was maar 11 procent van de totale omzet van Apple in dat jaar, maar wel 40 procent meer dan het jaar daarvoor. Vergelijk dat met het algemene groeicijfer in de zakelijke markt (28 procent) en het is duidelijk dat Apple het op dit moment daar gewoon erg goed doet.

Neem bijvoorbeeld British Airways, dat inmiddels meer dan 40 iPad-apps heeft, en 17.000 iPads in gebruik. Zo is British Airways van héél erg veel papier af is en kunnen klanten veel sneller en effectiever geholpen worden.

Abigail Comber, hoofd van customer experience bij British Airways zegt het als volgt:


We can get to customers wherever they are. It's technology that's very intuitive. What the team has managed to do brilliantly is take away everything that happens on the back end.


Volgens Apple zelf doen ze trouwens niets speciaals voor de zakelijke markt. Susan Prescott, Vice President of Worldwide Product Marketing, Markets and Applications, zegt er het volgende over:


We're dedicated to building products that make people's lives better, often in ways that we couldn't have even imagined, enabling them to do things that they have never done before. Our goal with business customers is the same - to enable them to do something great with mobile and truly modernize and transform their business.


De vrije vertaling: Apple wil graag steeds meer van de zakelijke markt pakken, en de iPad heet nu niet voor niets Pro, maar wil tegelijkertijd andere klanten niet kwijt, integendeel.

Dat Apple zich ook steeds meer op de zakelijke markt concentreert zien we ook aan de samenwerkingen. Eerst was er die met IBM, en daar kunnen we inmiddels ook Cisco en SAP bijschrijven. Tegelijkertijd wil Apple kennelijk de individuele gebruiker niet uit het oog verliezen, en daar kunnen we waarschijnlijk alleen maar blij mee zijn.

Het enige wat erg jammer is, is dat de Mac Pro gebruiker hierbij steeds meer in de kou komt staan. Kennelijk is er een (klein) gedeelte van de professionele markt waar Apple toch echt minder interesse of tijd voor heeft.

met dank een forumlid 'Pieterr', die dit nieuws eerder op ons forum meldde

Verplichte kost voor iedereen die wil weten hoe Apple werkt

005

Rick Tetzeli heeft al eerder laten zien dat hij erg goed begrijpt hoe Apple werkt, en dat hij de benodigde ingangen heeft in Cupertino. Dat was onder andere te zien in zijn uitstekende biografie Becoming Steve Jobs, dat volgens zo'n beetje alle mensen die hem goed gekend hebben een veel beter beeld geeft van Steve Jobs dan de eerdere biografie van Walter Isaacson.

Ook dit keer heeft Rick Tetzeli weer een aantal mensen van het management van Apple uitgebreid te spreken gekregen, en de interviews zijn eigenlijk verplichte kost voor iedereen die Apple graag volgt en wil weten hoe er binnen het bedrijf gedacht wordt.

In het hoofdartikel komen Apple's CEO Tim Cook, Senior Vice President Internet Software and Services Eddy Cue en Senior Vice President Software Engineering Craig Federighi allemaal uitgebreid aan het woord. Dat artikel is hier te lezen.



Zo kunnen we in dit artikel bijvoorbeeld lezen hoe het falen van de Kaarten-app toen die voor het eerst live ging heeft gezorgd voor onder ander het public-beta programma, en hoe er bij Apple over innovatie gedacht wordt.


Cook also forced his execs to re-examine, and change, the way they worked with development teams. Famous for being secretive, Apple opened up a bit. "We made significant changes to all of our development processes because of it," says Cue, who now oversees Maps. "To all of us living in Cupertino, the maps for here were pretty darn good. Right? So [the problem] wasn’t obvious to us. We were never able to take it out to a large number of users to get that feedback. Now we do."

Apple now does public beta testing of its most significant software projects, something that Jobs never liked to do. In 2014, the company asked users to test run its Yosemite upgrade to OS X. Last year, it introduced beta testing of iOS, which is the company’s most important operating system. "The reason you as a customer are going to be able to test iOS," Cue says, "is because of Maps."




What Apple has accomplished with Maps is an example of the kind of grind-it-out innovation that's happening all the time at the company. You don't hear a lot about it, perhaps because it doesn't support the enthralling myth that innovation comes in blinding flashes that lead to hitherto unimaginable products. When critics ding Apple for its failure to introduce "breakthrough" devices and services, they are missing three key facts about technology: First, that breakthrough moments are unpredictable outcomes of ongoing, incremental innovation; second, that ongoing, behind-the-scenes innovation brings significant benefits, even if it fails to create singular disruptions; and, third, that new technologies only connect broadly when a mainstream audience is ready and has a compelling need. "The world thinks we delivered [a breakthrough] every year while Steve was here," says Cue. "Those products were developed over a long period of time."

Wil je ook nog meer weten over Apple Music en één van de belangrijke mensen daar achter, dan is dit interview van Rick Tetzeli met Bozoma Saint John ook een aanrader.


What can you tell me about what you have learned about race and gender in corporate America? Some women and minorities have described the feeling of having to be twice as good to get where they want to go.

I always find that question quite funny, because I don't have another experience. The experience I have is this. This body, this is it. I don't have anything else to compare it to. Frankly, I think it is unfair to me, if I did it to myself, to say, "I wonder how this experience has been different to mine?" It would undercut my own successes and my own passion and my own journey. I really don't do that. This experience is what I have. Do I work hard? Hell, yeah. Am I passionate about what I do? Yes. Do I hope I have a future in this? Absolutely. Do I hope nobody gets in my way? They better not.

Het World Wide Web heeft zijn 25e verjaardag gevierd

009

Weinigen van ons zullen het gemerkt hebben, maar afgelopen zaterdag vierde het internet zijn 25e verjaardag. Het was in 1989 dat de Britse onderzoeker Sir Tim Berners-Lee die in een Zwitsers laboratorium op het idee kwam om computers met elkaar te verbinden en communicatie er tussen mogelijk te maken, maar het duurde nog ruim twee jaar voordat het voor het publiek ook te gebruiken was.

Dat was op 6 augustus 1991, en dus afgelopen zaterdag precies 25 jaar geleden. Toen werden er voor het eerst computers met elkaar verbonden door gebruik te maken van het Hypertext Transfer Protocol, de "http" die nu nog altijd aan het begin van onze URL's staat.

Voor Tim Berners-Lee was dat trouwens niet het einde, hij is als directeur van het World Wide Web Consortium (W3C) nog altijd bezig met welke kant het internet op gaat. En ondanks doemdenkers, die onder andere al vaak hebben voorspeld dat apps het web zullen gaan overschaduwen, lijkt het web zelf ook nog springlevend.

Meer over Berners-Lee kan je hier lezen, in de tussentijd feliciteren we het web van harte!

Samenwerking Apple en IBM voor iOS gaat verder

002

Als een bedrijf goed weet waar het mee bezig is en dat goed communiceert dan wordt het voor de gebruikers ook snel duidelijk waar het om gaat. Dat leidt op zijn beurt dan weer vaak tot meer succes, zeker als het een product is wat de klant graag wil.

Apple is hier bijna altijd een voorbeeld van, het enige voorbeeld in de afgelopen tijd waar Apple niet zo duidelijk was tijdens een keynote was waarschijnlijk de eerste presentatie van Apple Music tijdens de keynote van de WWDC 2015. Daar was het vooral Drake die daar liet zien dat hij beter is in het maken van muziek.

Maar Apple mag dan meestal glashelder zijn, Apple's partners zijn niet altijd even duidelijk. Een voorbeeld daarvan is IBM. Die is nu begonnen met een eerste "MobileFirst for iOS Garage" in India. Dat is een netwerk van plaatsen, de anderen staan in Atlanta, Cupertino, Toronto en Chicago, die ervoor moeten zorgen dat er meer met iOS bereikt wordt.

IBM geeft daarbij ontwikkelaars toegang tot hun tools als IBM's portfolio of MobileFirst for iOS, tenminste, als je meer dan drie app voor je bedrijf gaat maken in de komende jaren.

Tenminste, dit is wat we uit het persbericht van IBM hebben ontcijferd. Dat is waarschijnlijk eerst in een andere taal geschreven en toen naar het Engels vertaald, want niemand wordt echt wijs uit wat er nu precies gaat gebeuren. Kortom, tijd dat er bij IBM iemand het schrijven van persberichten overneemt, waarbij het duidelijk is wat er gecommuniceerd moet worden, en dat ook voor de lezer duidelijk maakt.

In de tussentijd moeten wij het met dat persbericht doen, hieronder in zijn totaal, ook ter lering en vermaak.


Bengaluru, KARNATAKA, India - 04 Aug 2016: IBM today unveiled a new IBM MobileFirst for iOS Garage in Bangalore, India. The Garage -- part of a network of centers at Atlanta, Cupertino, Toronto and Chicago -- will help clients around the world achieve mobile-led, digital transformations at speed and at scale on the iOS platform.

IBM also announced Mobile at Scale for iOS, a new offering specifically for clients looking to invest in digital transformation projects that include more than three iOS apps over a multi-year period. Clients opting for this model have full access to IBM's portfolio of MobileFirst for iOS apps to jump start their digital transformation, iOS App Accelerators for rapid app development and customization, and Enterprise Design Services that align the app experience to the needs of the user. The Garage specializes in handling these end-to-end client engagements to design, develop and implement multiple, bespoke iOS apps.

IBM partnered with Apple in July 2014 to transform enterprise mobility through a new class of ‘made for business' apps -- bringing IBM's big data and analytics capabilities to Apple devices in the enterprise. To date, IBM has developed over 100 apps across 15 industries and delivered nearly 2,000 client engagements. The Garage will extend the design, development and delivery skills gained from IBM's partnership with Apple to serve a broader set of global clients.

"With each IBM MobileFirst for iOS client's success, we see the conversation shifting from wanting a single app to cultivating a broader business transformation led by mobile," says Mahmoud Naghshineh, general manager, Apple partnership, IBM, adding, "Our global network of MobileFirst for iOS Garages are a key accelerator for our clients and a significant differentiator for IBM."

The Garage is a state-of-the-art space, dedicated to enabling clients to complete digital mobility projects as quickly as possible. The Garage will tap into the world's largest concentration of Swift developers, IBM design and iOS device expertise and consulting services. It will serve as a global development hub for iOS apps and work with existing design locations in Atlanta, Chicago, Cupertino and Toronto. IBM also plans to open satellite centers in Brazil, China, Romania and more.

There are 22 interdisciplinary teams working in the Garage in Bangalore, using end-to-end DevOps, IBM Design Thinking and agile delivery approaches to deliver iOS solutions in weeks, not months.

met dank aan forumlid 'cyrano', die als eerste dit nieuws op ons forum meldde

Samsung steelt plaatjes Apple Watch voor patentaanvraag

012

Dat het Koreaanse Samsung schaamteloos is in het kopiëren van Apple is allang geen nieuws meer. En dat een 'goed' voorbeeld doet volgen weten we ook allang, want nadat Samsung succes had met het kopiëren van Apple bleek dat het Chinese Xiaomi er ook erg goed in was.

Meestal blijft dat kopiëren beperkt tot het min of meer imiteren, waarbij er nog een poging wordt gedaan om het niet al te opzichtig te laten lijken. Maar soms is het gewoon een geval van kopiëren en plakken, en kan het kennelijk niemand meer wat schelen dat je kan zien dat het om jatwerk gaat.

Dat laatste is het geval bij deze patentaanvraag van Samsung voor een smartwatch met een ingebouwd systeem om de bandjes te kunnen verwisselen.

Dat idee is natuurlijk niet nieuw, Apple heeft laten zien dat dit goed werkt, maar daar gaat het hier niet om. Het wordt pas echt gênant als we naar de afbeeldingen kijken bij deze patentaanvraag. Tot afbeelding 9 zijn het allemaal tekeningen die niet bekend voorkomen, maar vanaf afbeelding 9 verandert dat plotseling. Want afbeeldingen 10 en 11 zijn simpelweg van Apple gepikt.





Deze afbeeldingen lijken niet alleen als twee druppels water op een Apple Watch, ze zijn het gewoon. Want Apple is de enige die vier contacten aan de onderkant heeft, die we in afbeelding 11A duidelijk kunnen zien.

Extra opmerkelijk omdat de zaak van Apple vs. Samsung op dit moment bij het Amerikaanse hooggerechtshof in behandeling is, je zou dan ook verwachten dat er bij Samsung een beetje beter opgelet wordt op dit soort stomme fouten. Want die laten zien dat hun research en development eigenlijk nog steeds vooral bestaat uit het kopiëren van wat Apple eerder bedacht heeft.

met dank aan forumlid 'cyrano', die dit nieuws eerder op het forum van MacFreak meldde

Apple's gratis App van de Week: de optische illusies van hocus.

004

Ook deze week geeft Apple ons allemaal weer een App van de Week gratis en voor niets, en dit keer is dat hocus. (kleine letters en met een punt er achter). Deze game is al vaker opgevallen door de kwaliteit, het zat bijvoorbeeld bij de selectie van de beste apps van de App Store in Rusland in 2015.

In deze game moet je een aantal puzzels oplossen door een rode kubus te laten glijden over geometrische vormen en constructies, waarbij het altijd om optische illusies gaat. Die illusies doen trouwens erg denken aan de wereld van de kunstenaar M.C. Escher, waarschijnlijk houdt Yunus Ayyildiz (de maker van deze game) veel van dat werk.

In de video hieronder kan je in een kleine dertien minuten een prima indruk krijgen van hoe hocus. er uitziet en wat deze game inhoudt.

Normaal gesproken kost deze game 99 cent in de iOS App Store, op dit moment kan je het daar dus helemaal gratis downloaden. Om deze game op jouw iDevice te gebruiken moet je daar minimaal iOS 6.0 hebben staan, er zijn geen in-app aankopen.

Extra opletten voor phishing als je iPhone gestolen wordt!

024

Als dieven jouw iPhone weten te stelen, dan ben je extra kwetsbaar. Want zoiets duurs en belangrijks weg zorgt natuurlijk voor veel emotie(s). Als je dan een melding krijgt dat je iPhone weer gevonden is, dan ben je natuurlijk extra blij.

Maar dat is ook een moment dat je extra kwetsbaar bent, want juist in zo'n enthousiast moment zet een mens vaak het gezonde verstand even op pauze. Dat hebben dieven inmiddels kennelijk ook door, en ze proberen daar gebruik van te maken.

Want veel iPhones zijn niet meer zoveel waard als ze eenmaal gestolen zijn, want bij het overgrote gedeelte worden via de Zoek iPhone-functie van iCloud geblokkeerd.

Dat blokkeren is ook wat Joonas Kiminki van web-bedrijf Wunderkraut meteen deed toen hij zijn iPhone op vakantie in Italië per ongeluk in de auto liet liggen, en die daarna natuurlijk verdwenen was (met als 'bonus' een ingetikt raampje van die auto). Maar na elf dagen kreeg hij een SMS en een mail, in beide stond goed nieuws: zijn iPhone was weer gevonden!

Gelukkig voor hem kwam de SMS eerst, en daar stond een vreemde link in. Want http://show-iphone-location.com klinkt niet erg als een website van Apple, in tegendeel. In een mail moet je veel beter opletten, en die zag er in dit geval ook nog eens prima verzorgd uit, zoals je hieronder zelf kan zien.

Joonas zelf heeft dit alles met ons op deze pagina gedeeld, en denkt zelf dat ze zijn mailadres en telefoonnummer gevonden hebben dankzij de medische informatie in de iPhone (zijn naam) en de rest doordat zijn naam niet veel voorkomend is, en hij daarom relatief makkelijk op het web te vinden is.

Maar ook een veel voorkomende naam is natuurlijk geen verzekering dat dit je niet zal overkomen. Want mensen die aan phishing doen hebben er waarschijnlijk geen probleem mee om gewoon een heleboel mailtjes te versturen, je weet maar nooit of je het slachtoffer zelf daarmee toch misschien bereikt.

Een prima verhaal om ons allemaal te herinneren dat het iCloud-slot voor dieven betekent dat er veel te winnen is als jij jouw inloggegevens geeft. Genoeg dat ze niet alleen een SMS sturen en een goed verzorgde mail, maar ook een prima uitziende website gemaakt hebben, compleet met het 'schudden' dat Apple's site ook doet als je verkeerde gegevens invult.

Een extra herinnering dat je op zo'n moment extra kwetsbaar bent, Joonas werkt in een web-bedrijf en was er toch ook bijna ingetrapt. Wij hebben nu allemaal over zijn schouder mogen meekijken, en weten dus ook hoe slim kwaadwillenden al weer geworden zijn. Hopelijk betekent dit als het met een van ons gebeurt, dat wij er ook niet intrappen.

met dank aan forumlid 'cyrano', die dit nieuws als eerste op ons forum meldde