Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Bij BlackBerry gebruiken ze zelf een iPhone

008

Dat het met BlackBerry niet zo goed gaat weten alle trouwe lezers van MacFreak natuurlijk allang, het merk komt zolangzamerhand nog maar nauwelijks boven één procent marktaandeel uit. BlackBerry probeert desondanks nog steeds mensen te overtuigen dat een fysiek toetsenbord toch echt beter werkt, een boodschap die een stuk moeilijker te verkopen is sinds BackBerry zelf ook telefoons met een aanraakscherm verkoopt.

Om die boodschap met succes over te brengen is net nog wat lastiger geworden, want BlackBerry stuurde een tweet uit met de (volgens ons nogal lege) boodschap "keep up with the conversation". Alleen verstuurden ze zelf deze boodschap helemaal niet met een BlackBerry, onderaan het bericht is duidelijk te zien waarmee deze twee wèl werd verstuurd.

Het sufste is misschien nog wel dat dit niet de eerste keer is dat BlackBerry hiermee de mist in gaat. Toen ze een paar jaar geleden Alicia Keys inhuurden en haar de titel 'BlackBerry Creative Director' gaven stuurde zij ook een enthousiaste tweet over BlackBerry de wereld in. Alleen werd die ook van een iPhone gestuurd, in plaats van de BlackBerry 10 die ze zelf claimde te gebruiken.

Alicia Keys claimde daarna dat haar device gehackt was en dat zij die tweet niet verstuurd had. Wij weten nog steeds niet wat erger is, een tweet versturen met een device van een concurrent, of de wereld laten weten dat een BlackBerry gehackt kan worden.

Aparte App Store afdeling voor Games voor Kids

002

De App Store is een omgeving die natuurlijk altijd blijft veranderen, want als dat niet zou gebeuren en het een statische omgeving zou zijn dan zou het waarschijnlijk niet voldoen aan wat wij willen. Zo blijft Apple steeds nieuwe afdelingen maken binnen de App Store, en het zo wat makkelijker maken om je weg te vinden tussen de honderdduizenden apps die er inmiddels in te vinden zijn.

De nieuwste afdeling is Games for Kids, en die naam maakt volgens one meteen duidelijk waar het om gaat.



Voor iedereen die bedenkingen heeft bij een aparte afdeling voor games voor kinderen; Apple geeft daar ook een gratis pedagogisch boek weg om duidelijk te maken waar het om gaat. Dat boek is Family Time with Apps met als ondertitel "A Guide to Using Apps with Your Kids".

Jammer genoeg dus alleen in het Engels, maar wel gratis.

Apple patent voor sportcamera, aandeel GoPro daalt (Upd.)

000

Hoeveel invloed de dingen die Apple doet nog steeds heeft was gisteren weer eens goed te zien, want het publiceren van een patent voor een sportcamera was voldoende om het aandeel van sportcamera-maker GoPro plotseling met zes procent te laten dalen.

Het patent waar het hier om gaat is een patent dat opvallend genoeg is gebaseerd op patenten die Apple in 2013 van Kodak overnam, terwijl de aanvraag al in 2012 ingediend is. Het gaat daarbij om een camera die makkelijk op verschillende plekken vastgemaakt kan worden, onder andere op een fietshelm of een duikbril.

Daarbij staat er in het patent ook dat een iPhone onder water gebruikt zou kunnen worden om foto's te nemen en geluidsopnames te maken, waarbij er kennelijk van wordt uitgegaan dat die iPhone waterdicht is.

Dit patent was trouwens niet het enige, Apple kreeg vandaag maar liefst 34 patenten toegewezen. Het bedrijf is op dat gebied de laatste tijd trouwens sowieso steeds actiever, ongetwijfeld het resultaat van een steeds groter budget voor Research and Development.

Wil je meer over het patent voor de sportcamera te weten komen, of over die andere 34 patenten, dan kan je op deze pagina van Patently Apple verder lezen.

Update: Een nadere analyse van AppleInsider laat zien dat dit patent waarschijnlijk helemaal geen indicatie is dat Apple ook echt een sportcamera gaat maken. Het laat wel weer eens zien hoeveel invloed Apple nog steeds toegedicht wordt, zo groot dat het aandeel van een mogelijke concurrent meteen daalt als Apple in dat domein actief lijkt te worden.

Apple past de inruil-regeling aan

024

Apple paste recent de regels van de App Store en iTunes Store aan, conform aan de EU regels hebben we nu veetien dagen bedenktijd en kunnen in die periode ons geld terug vragen als wat we gekocht hebben niet bevalt.

Maar er blijken wat haken en ogen te zitten aan dit beleid, zo zou je bijvoorbeeld een game binnen die periode uit kunnen spelen en dan het geld weer terug kunnen vragen. En als je dat geld terug vraagt kan je daarna die app niet meer in de App Store naar binnen halen, maar als je die op je device laat staan dan kan je het gewoon blijven gebruiken.

Natuurlijk niet de bedoeling, maar wat kan Apple eraan doen?

Inmiddels blijkt dat Apple op dit moment al in de gaten houdt wie erg veel gebruikt maakt van deze regeling, en als dat zo is krijg je nu een melding dat je toch even goed moet nadenken voordat je deze app koopt. Dat dit zo is kan je zien in onderstaande tweet.

So it appears Apple does detect abusers of their new 14-day return policy for digital items and revokes the ability. pic.twitter.com/JegmZlPiZy— Rosyna Keller (@rosyna) January 12, 2015

Twee keer zoveel iPhones verkocht in India

000

Hoewel Apple een tijd lang niet heel erg veel aandacht besteedde aan China en India, is dat nu beslist anders. Daarbij trekt vooral wat Apple in China doet de aandacht, niet voor niets, want dat is de grootste markt ter wereld. Maar ook India heeft nu de aandacht van Cupertino, daarover kon je op MacFreak al vaker lezen.

Bijvoorbeeld in dit nieuwsbericht van iets minder dan twee jaar geleden, en dit nieuwsbericht van een klein jaar terug.

In die nieuwsberichten werd al duidelijk dat Apple daar misschien nog een relatief kleine speler is, maar dat Apple India wel groeit als kool. Die groei wordt nog eens extra duidelijk als we kijken naar hoeveel stuks er daar van de iPhone tijdens het laatste kwartaal van 2014 verkocht werden.

Eind vorig jaar waren dat er 250 duizend, dit jaar heeft Apple dat aantal weten te verdubbelen en kwam het dus op 500 duizend uit. Voor Apple geen grote aantallen, maar in een opkomende markt waar de meeste mensen nog steeds erg weinig verdienen toch redelijk indrukwekkend. Het zijn dan ook natuurlijk niet de mensen met een klein inkomen die iPhones aanschaffen, Apple is daar ook steeds meer het merk van de bovenklasse.

Op dit moment betekent dit dat Apple ongeveer twee procent van de smartphone-markt in handen heeft. Maar dat betekent natuurlijk niet dat Apple maar twee procent van de winst in die markt behaalt, want daarbij is Apple vaak koploper. Die winst wordt op dit moment kennelijk gebruikt om het marktaandeel te vergroten, want Apple heeft daar marges tussen de negen en elf procent, de gigant uit Cupertino houdt meestal meer in eigen zak.

The Chain, leuk puzzelspel in de aanbieding

000

Ben je iemand die van puzzels en breinbrekers houdt? Heb je een voorliefde voor natuurkunde en wiskunde, en houdt je van games waarbij je dat inzicht kan gebruiken? Dan is The Chain waarschijnlijk een game waar jij van kan genieten.

Je moet eerst even de, relatief simpele, regels van dit spel leren voordat je er mee aan de slag kan. Dat het simpele regels zijn wil trouwens niet zeggen dat het een simpele game is, in tegendeel.

Het spel is mooi minimalistisch uitgevoerd, heeft 200 levels en er zijn geen in-app aankopen, dus er zijn ook geen verrassingen achteraf.

Normaal gesproken kost The Chain € 2,99, op dit moment kan je deze game in de App Store voor maar 99 cent, en dat kan via deze link.

Spotify heeft nu 15 miljoen betaalde klanten

001

Het Zweedse bedrijf Spotify heeft gisteren bekend gemaakt dat ze aan het eind van het afgelopen jaar maar liefst 60 miljoen gebruikers hadden, waarvan een kwart betaalde klanten zijn.

Dat betekent dat het bedrijf lekker groeit, want ruim een half jaar geleden stond de teller van het klantenbestand in Stockholm nog op een slordige 40 miljoen in totaal, terwijl de teller van de betalende klanten toen op 10 miljoen stond.

Ter vergelijk, toen Apple Beats Music overnam had dat 300.000 betalende klanten, dus Apple heeft nog heel wat werk te doen als het Spotify wil inhalen. Beats Music had trouwens altijd alleen streaming muziek waar je voor moet betalen, er is geen gratis optie behalve de optie om het zeven dagen lang gratis uit te proberen.

Dat is trouwens niet het enige wat Apple tot nu toe heeft gedaan aan streaming muziek, iTunes Radio is in de V.S. al voorbij Spotify. Maar het probleem daarbij is dat andere landen nog steeds niet kunnen meegenieten van iTunes Radio, dat is alleen maar beschikbaar in de V.S. en Australië.

De kans lijkt groot dat Apple een enorme inhaalslag kan maken als het iTunes Radio internationaal beschikbaar zou kunnen maken, en Spotify is dan waarschijnlijk helemaal niet meer zo zeker van de eerste plaats. Maar voorlopig is het nog niet zover.

Xiaomi houdt niet van kopieën

004

De meeste van ons zullen Xiaomi wel kennen, dat is het bedrijf dat goed begrepen heeft waarom Samsung zoveel succes had met zijn smartphones: kopiëren van Apple blijkt een aanpak waarmee je veel geld kan verdienen.

En dus maakt Xiaomi smartphones waarbij we ons niet heel erg lang hoeven af te vragen waar de inspiratie vandaan komt, het bedrijf opereert dan ook vooral in markten waar bescherming van het copyright niet de prioriteit heeft.

Dat kopiëren van Xiaomi gaat zo ver, dat ze zelfs het lef hadden om aan het eind van een presentatie te komen met "one more thing..." Meer daarover is te lezen in dit nieuwsbericht van MacFreak.

Die imitatiedrift van Xiaomi stopt trouwens niet bij de hardware, ook als je kijkt naar de apps die dit bedrijf in hun versie van Android gebruikt is het volgens ons glashelder waar de 'inspiratie' vandaan komt.

Dit alles heeft Xiaomi beslist geen windeieren gelegd, het bedrijf is inmiddels de derde fabrikant van smartphones met eebn marktaandeel van 15 procent, iets waar ze vooral bij Samsung niet erg blij mee zullen zijn.

Dat alles heeft ervoor gezorgd dat Xiaomi nu de grootste tech-startup aller tijden is geworden, het bedrijf ging niet zo lang geleden naar de beurs en behaalde daar een marktwaarde van maar liefst 45 miljard dollar.

Maar hoewel Xiaomi het niet nalaat om te roepen dat ze Apple niet imiteren en dat hun Cloud-diensten hen uniek maken, is het natuurlijk een recept dat een ander ook weer kan herhalen. De ironie is dat dat precies is wat er nu gebeurt, in China zijn er nu steeds meer Xiaomi imitaties te koop.

Kortom, het lijkt ook de moeite om de imitator te imiteren. Waarbij Xiaomi een klein probleem heeft, dezelfde wetten in China die het zo makkelijk maken voor het bedrijf om met Apple-imitaties veel succes te hebben maken het natuurlijk erg lastig om de bedrijven die hen nu op hun beurt imiteren aan te pakken.

Valiant Hearts: The Great War nu gratis

002

Valiant Hearts: The Great War is een bijzondere game. Alleen het uitgangspunt is al opvallend, want dat waren brieven die geschreven zijn door mensen een onderdeel waren van de Eerste Wereldoorlog.

Het vorm van het resultaat is ook opvallend, want het is een interactief stripverhaal, dat wij erg mooi gemaakt vinden. Maar omdat over smaak niet te twisten valt hebben wij hieronder de trailer gezet, dan kan je zelf zien of je van deze stijl houdt of niet.

Als je deze game net zo mooi vindt als wij, dan hebben we goed nieuws voor je, want deze game is de hele maand januari gratis te krijgen. Daarvoor moet je naar deze site, daar klikken op "Get My Free Game" en de code die je dan krijgt gebruiken in de App Store.

Wil je dat niet en wil je deze game wel hebben, of lees je dit nieuwsbericht nadat deze actie niet meer geldig is? Deze link brengt je meteen naar deze game in de App Store (€ 4,99).

De game mag op dit moment gratis zijn, er zitten veel in-app aankopen in en die zijn beslist niet voor niets. Als je ze allemaal zou kopen ben je maar liefst € 40,93 kwijt.

Apple op tweede plaats op Flickr, is Nikon voorbij

000

Flickr staat in de top drie van de grooste foto-sites ter wereld, en daarom trok hun lijstje van de meest populaire camera's van de afgelopen twee jaar al snel onze aandacht. Zeker toen we zagen dat Apple inmiddels fotogigant Nikon van de tweede naar de derde plaats verdrongen heeft, en Apple dus nu tweede staat.

Want volgens ons is hier sprake van een trend, en lijkt de kans dan ook groot dat Apple over een paar jaar zelfs op nummer één zal staan, en dan dus Canon genoegen zal moeten nemen met plaats twee.

In het lijstje hieronder kan je zien dat Apple ging van 7,7 procent in 2013 naar 9,6 procent in het afgelopen jaar. Voor Nikon was het nieuws trouwens ook helemaal niet slecht, want die gingen van 8,8 naar 9,3 procent. Daar zien we ook dat Canon ook nog steeds groeit (van 13 naar 13,4 procent), dus als Apple daar voorbij wil dan moet het aandeel van de iPhone wel stevig door blijven groeien.

Hieronder alle cijfers van Flickr over de afgelopen twee jaren, en als je er meer over wilt lezen dan kan dat op deze pagina.