Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Siri kan ook levens redden

012

Als je een iPhone 6s of iPhone 6s Plus hebt kan je het altijd aan hebben staan, bij eerdere iPhones moeten die aan de adapter hangen: de mogelijkheid om met "Hé Siri" Apple's stemassistent te activeren.

Dat die functie ook levensreddend kan zijn weet Stacey Gleeson in Australië inmiddels. Haar éénjarig dochtertje Giana had al een infectie in haar borst gehad en bronchitis, en toen haar dochtertje stopte met ademen rende ze haar kamer binnen maar liet haar iPhone vallen toen ze het licht aan deed.

Terwijl ze keihard bezig was om haar dochtertje met hartmassage weer aan het ademen te krijgen riep ze de hulp van Siri in met "Hé Siri" en liet ze Siri de hulpdiensten bellen met de handsfree functie. Daardoor konden die hulpdiensten haar zowel via de telefoon instructies geven als snel ter plaatse zijn, mogelijk heeft dit het leven van haar dochtertje gered.

Wl je "Hé Siri" bij jou ook aanzetten, deze functie vind je in Instellingen > Algemeen > Siri > Sta 'Hey Siri' toe. Daaronder staat ook de uitleg van Apple zelf over deze functie:


U kunt met Siri gaan praten door "Hey Siri" te zeggen in plaats van de thuisknop in te drukken.

Grote verbeteringen en veranderingen in alle App Stores

003

Apple mag veel lof krijgen voor het maken van de App Stores, toen de eerste App Store op de iPhone verscheen was lang niet iedereen ervan overtuigd dat dit een goed idee was. Sindsdien heeft Apple vaak relatief kleine details van de App Store aangepakt, maar de fundamentele tekortkomingen die er sinds het begin waren werden niet opgelost.

Een paar voorbeelden daarvan zijn de lange wachttijden voor updates (irritant voor zowel ontwikkelaars als de gebruikers die met de bugs zitten), het vinden van apps (het zijn steeds meer de grote softwaremakers die geld verdienen in de App Store) en het ontbreken van de mogelijkheid om geld te vragen voor updates (waardoor serieuze ontwikkelaars geen stimulans hebben om hun apps door te ontwikkelen).

Eind december werd duidelijk dat Phil Schiller alle App Stores onder zijn vleugels zou gaan krijgen, en de hoop was dat er nu een gecoördineerde aanpak zou komen en dat de problemen van de App Stores daarmee grotendeels opgelost zouden worden. En dat blijkt uit te komen.

Want Phil heeft de afgelopen dagen veel grote Amerikaanse Mac-sites gebeld om hierover te vertellen. Eén van de redenen was trouwens dat de keynote aanstaande maandag zo vol zit, dat er geen tijd was voor dit nieuws over de App Stores. En Phil heeft duidelijk niet stil gezeten, de grootste veranderingen zijn de volgende:

Kortere wachttijden

Er is geïnvesteerd in zowel de tools die de mensen die de apps die binnen komen beoordelen, er zijn ook meer mensen bij gekomen en sommige regels zijn aangepast.

Dat goede nieuws gaan we merken, want tot nu toe duurde het vaak minimaal een paar dagen, en vaak zelfs weken, voordat een update in de App Store verscheen. Volgens Phil Schiller zal daar nu met uren gerekend gaan worden. Vijftig procent van de apps zou binnen 24 uur al er door moeten zijn en negentig procent binnen 48 uur. Met andere woorden, als er geen rode vlaggen zijn dan gebeurt het binnen een dag, als er extra naar gekeken moet worden kan het twee dagen duren, en alleen als er dan nog een probleem lijkt te zijn kan het langer gaan duren.

Goed nieuws voor de bloeddruk van ontwikkelaars, maar ook voor ons. Want als er een irritante bug gevonden wordt en de ontwikkelaar de oplossing allang klaar heeft, hoeven we niet meer eindeloos te wachten tot die update in de App Store verschijnt.

Reclame in de App Store

Voor het eerst gaat Apple reclame in de App Store toelaten, maar dat gaat onder erg strikte regels. Die reclame's zullen alleen maar zichtbaar worden bij een zoekopdracht (dus bijvoorbeeld niet in "Uitgelicht"), en zullen dezelfde informatie bevatten als die van de app zelf. Dus geen schreeuwerige banners en al dat soort ellende.

Er wordt altijd maar één reclame getoond, en die wordt duidelijk als reclame aangegeven. Daarbij is het de bedoeling dat die altijd van toepassing is op de zoekresultaten, en er zullen geen reclames worden getoond aan kinderen van 13 jaar of jonger.

De bedoeling hiervan is vooral om kleine ontwikkelaars meer kans te geven in de App Store, het plaatsen van een reclame kost dan ook niets, er wordt pas betaald als er op geklikt wordt.

Op dit moment wordt er veel geld verdiend door Facebook en Google met advertenties voor apps die doorverwijzen naar Apple's App Stores. Kennelijk is Apple dat zat en wil het bedrijf graag oogsten wat eerst zelf gezaaid is. Dat gaat trouwens niet alleen om geld, Apple zal bij dit soort advertenties niet bij houden wie waar op klikt, iets wat zowel Facebook als Google juist wel doen.

Abonnementen

Als laatste zal Apple de mogelijkheden voor abonnementen uitbreiden, dat was tot nu toe alleen mogelijk voor apps die media content aanbieden, dat wordt nu uitgebreid. Het probleem is alleen dat Apple daar in hun eigen informatie dingen hebben staan die zorgen voor verwarring.

Want waar het in het verhaal van Phil Schiler leek dat alle apps nu abonnementen aan zouden kunnen gaan bieden, staat er op Apple's eigen site dat het allen geldt voor apps die content en services aanbieden.

De eerste categorie was er al, de tweede omschrijft Apple als "Provide paid access to an ongoing service within your app, such as cloud storage or massive multiplayer online games (MMOGs)."

Waar veel mensen dus eerst dachten dat Apple de mogelijkheid voor abonnementen voor alle apps ging aanbieden, lijkt het er nu op dat dit toch nog niet zo is. Ongetwijfeld dat dit binnenkort alsnog door Phil Schiller en de zijnen duidelijk gemaakt zal gaan worden.

Bij de abonnementen gaat Apple trouwens minder berekenen. Waar Apple nu altijd 30 procent opstrijkt gaat bij abonnementen vanaf het tweede jaar het aandeel van Apple gehalveerd worden. Apple houdt dan dus daarna 15 procent in en de ontwikkelaars houden dan 85 procent over.

Google

Dit nieuws van Apple was nog maar net uit of het werd bekend dat Google precies dezelfde verdeling gaat hanteren. Het enige verschil is dat Google meteen de 85/15 verdeling zal gaan hanteren, dus ook tijdens het eerst jaar, waar het bij Apple nog 70/30 is.

Android op een iPhone met behulp van externe hardware

000

Bij sommige dingen vraag je je al snel af waarom ze gemaakt worden, en vaak is het antwoord: omdat het kan. Dat is vaak het geval bij de projecten van ontwikkelaar Nick Lee, die houdt veel van het maken van vreemde combinaties.

Een voorbeeld van één van die maffe projecten was dat het hem al eerder lukte om Windows 95 op een Apple Watch te laten draaien. Dat werkte, maar alleen voor mensen met veel geduld, want het duurde ongeveer een uur om het systeem op te starten, en dan had je dus verder nog helemaal niets kunnen doen.

Dit keer heeft hij met een 3D printer een hoesje (of eigenlijk een soort doosje) gemaakt waarin een moederbordje, aansluitingen voor een SD kaart, HDMI en USB met daarbij een Lighting kabel om dit alles met een iPhone te kunnen verbinden. Op deze mini-computer draait zijn kloon van het Android Open Source Project (AOSP), waarvan hij zijn eigen versie van Android Marshmallow maakte.

De Tendigi app die je in de video hieronder ziet wordt gebruikt om Android te laden op de iPhone, komt van het bedrijf waar Nick Lee werkt als Chief Technical Officer.

Waar het voor dient weet niemand precies, het gaat dan ook vooral om de lol. Hij zegt zelf dat hij er meerdere dagen mee bezig is geweest, en dat de eerste versie nog dikker was dan wat we in de video hierboven zien.

Live Stream WWDC 2016: maandag 13 juni om 19.00 uur

000

Dat Apple's keynote voor de World Wide Developer Conference (WWDC) 2016 aanstaande maandag 13 juni om 19.00 uur onze tijd zou beginnen wisten we al. En dat er een Live Stram zou komen zat er ook in, dat heeft Apple de afgelopen tijd tenslotte voor alle keynotes gedaan.

Inmiddels is dat zeker, want Apple heeft het zelf aangekondigd door een aparte pagina hiervoor aan te maken, en die kan je hier vinden.

Wat Apple daar aan ons gaat laten zien is natuurlijk nog niet bekend, maar nadat er nogal veel geruchten over hardware voorbij kwamen heeft Apple wel een hint gegeven dat het ook op deze WWDC vooral om software zal gaan.

Om de Live stream op die pagina van Apple te zien moet je een device hebben dat Apple’s HTTP Live Streaming (HLS) technologie ondersteunt. Dat zijn een iPhone, iPad, of iPod touch met Safari op iOS 7.0 of later, een Mac met Safari 6.0.5 of later draaiend onder OS X 10.8.5/Mountain Lion of later of een PC met de Microsoft Edge browser draaiend onder Windows 10.

Er gebeurt bij de WWDC na afloop van de de eerste dag trouwens nog iets wat we beslist niet zullen gaan zien in de Live Stream van Apple. Want Microsoft heeft besloten om een staaltje guerrilla-marketing toe te passen door een afterparty te organiseren die aan de WWDC gelinkt is aan het eind van de eerste dag, en dus ook na Apple's keynote.

Of daar veel mensen zullen komen is nog niet duidelijk, maar de gratis drank en de mogelijkheid om prijzen van 300 dollar te winnen zullen daar vast bij helpen. Het lijkt er een beetje op alsof Microsoft probeert mensen om te kopen om daar te verschijnen, maar dat zal wel een kwestie van gezichtspunt zijn.

Gaan de iPhone 7 en iPhone 7 Pro er zo uitzien?

001

Ondertussen zijn er zoveel geruchten voorbij gekomen over de iPhone 7 en het grotere model, dat waarschijnlijk de iPhone 7 Pro gaat heten, dat we al een aardig idee hebben van hoe die er uit gaat zien. Maar al die suffe spypics doen de mooie afwerking van Apple vaak geen recht, en dus is in goede renders waarschijnlijk veel beter te zien hoe de volgende iPhone er uit zal gaan zien.

Daarvoor wenden we ons weer tot Martin Hajek, die maakt tenslotte altijd erg mooie gerenderde afbeeldingen, en ook dit keer stelt hij niet teleur.







Dit keer heeft Martin Hajek trouwens niet alleen renders van deze iPhones op zijn site gezet, maar ook renders met hoesjes daarbij. Dat heeft hij niet voor niets gedaan, want dit keer heeft hij ook 3D case templates erbij gezet.

Dus als je een 3D printer hebt, dan kan je op de pagina van Martin Hajek die ook vinden, downloaden en daarna in jouw 3D printer uitprinten.

Google komt met interessante app voor Live Photo's: Motion Stills

001

Sinds het uitkomen van de iPhone 6s en iPhone 6s Plus maakt iedereen daarmee Live Photos. Misschien heb je dat niet eens door, want op het eerste gezicht lijken dat gewone foto's. Maar als je er je vinger even op houdt dan zie je dat deze foto's 'tot leven' komen.

Als je een iPhone 6s of iPhone 6s Plus hebt en je hebt hier nog niets mee gedaan, in de promo-video hieronder van Apple kan je erg goed zien hoe je Live Photos tot leven kan brengen.

Google heeft nu een interessante app uitgebracht waarmee je Live Photos makkelijk naar een GIF of korte video kan exporteren, waarbij je ook meerdere Live Photos in één video kan combineren. Handig als je de leuke dingen die je gemaakt hebt wilt delen met mensen die geen iDevice hebben.

Deze app heet Motion Stills en in deze blog-post van Google kan je er meer over lezen. Bijvoorbeeld dat Motion Stills niet alleen handig is voor het delen met andere gebruikers, maar ook dat Google bij het maken van een GIF of video ook meteen allerlei slimme dingen doet met jouw Live Photo.

Zo wordt het beeld bijvoorbeeld automatisch gestabiliseerd en is het makkelijker om loops te maken dankzij de Loop Stabilisation. Daarbij maakt Motion Stills onderscheid tussen de voor- en de achtergrond, zodat de achtergrond zo rustig mogelijk blijft in jouw loops.

In de video hieronder kan je meer van de mogelijkheden van Motion Stills zien.

Voor Motion Stills moet je dus een iPhone 6s of iPhone 6s Plus hebben, en daar moet minimaal iOS 9 op staan.

Twee nieuwe Apple Music commercials met DJ Khaled

001

Het gevecht om ons, de consument, in in volle gang bij de streaming muziekdiensten als Spotify en Apple Music. Zo nam Spotify in de afgelopen week Troy Carter aan, waarbij ze hopen dat deze door zijn connecties met onder andere Lady Gaga, Meghan Trainor en John Legend meer exclusieve deals voor Spotify kan verzorgen.

Dat Apple serieus bezig is met Apple Music zien we onder andere door het uitbrengen van twee nieuwe commercials voor hun streaming muziek, waarbij een paar grote namen voorbij komen. Want in de eerste commercial zien we DJ Khaled met het bekende model Naomi Campbell, eindigend in een kus en met een (zeker voor Apple) erg directe boodschap als payoff.

In de tweede zien we DJ Khaled nog een keer, maar dit keer met de bekende acteur Ray Liotta. Die laatste is bekend van films over de maffia, zoals bijvoorbeeld Goodfellas van Martin Scorsese, en daar wordt in deze commercial dan ook duidelijk mee gespeeld.



Instagram komt ook eindelijk met een extensie

001

Apple deed er een tijd over om het mogelijk te maken voor apps om data te delen, voordat die extensies er waren wilden ze bij Apple dat het systeem eerst zo veilig mogelijk was. Maar sinds iOS 8 is het zover, en kunnen de makers van apps extensies aan hun app toevoegen, die kunnen wij dan in het Deel-menu gebruiken in andere apps.

Een voorbeeld waar je dat Deel-menu mogelijk vaak gebruikt is de Foto's-app van Apple zelf, als je daar een foto of meerdere foto's) selecteert dan zie je linksonder de Deel-knop waarmee je de door jouw gekozen foto('s) naar een andere app kan sturen.

Hieronder is er één foto geselecteerd, en zie je linksonder de Deel-knop rood omlijnd. Als je daar op klikt krijg je het extensie-menu te zien.

Hieronder zie je het extensie-menu met in de bovenste rij de apps waarmee je, in dat geval foto's, kan delen. Als je die rij naar links veegt en klikt op de optie "Meer", dan kan je daar zelf ook apps aan toevoegen.

Tenminste dat kan als de makers ook de optie voor een extensie meeleveren met hun app, en daar zijn sommige makers erg traag mee. Want deze optie bestaat dus al ruim anderhalf jaar, maar bijvoorbeeld Instagram komt nu pas met een update waar ook een extensie bij geleverd wordt.

Als je daar de nieuwe versie 8.2 van op jouw iDevice hebt staan, dan kan je als je op "Meer" hebt geklikt het volgende zien. Door daar het knopje achter de app naar rechts te zetten, zodat je ziet dat het groen wordt, zal die app ook in jouw extensie-menu verschijnen.

Zoals je ziet kan je daar zelf beslissen met welke apps je makkelijk dingen wilt delen, en ook in welke volgorde je die mogelijkheden wilt zien. Want ook hier kan je door je vinger op de drie horizontale streepjes te zetten apps naar boven of naar beneden glijden, net zoals in alle vergelijkbare lijsten in iOS.

Als je klaar bent alleen nog maar even klikken op "Gereed" rechtsboven, en je kunt precies die extensies gebruiken die jij wilt.

Apple brengt acht nieuwe "Shot on iPhone" commercials uit

000

De iPhone is nog altijd de meest populaire digitale camera ter wereld, en Apple laat niet na om dat van tijd tot tijd weer onze aandacht te brengen. De campagne daarvan heet "Shot on iPhone", en dit keer zijn er weer acht nieuwe commercials daarvoor door Apple uitgebracht.

Daarbij komt van alles voorbij. Bijvoorbeeld slow-motion, zowel voor-als achteruit, time-lapse, maar ook 'gewoon' gefilmde beelden van mooie situaties. Hieronder kan je ze alle acht zien, want op de televisie zullen ze bij ons jammer genoeg niet voorbij gaan komen.

Shot on iPhone by Nicolas D.
Pleneau Bay, Antarctica
Song: "Gossipo Perpetuo" van Jean-Jacques Perrey

Shot on iPhone by Polo S.
Selfkant, Duitsland
Song: "Chocolate (Milk Version)" van Jesse Rose & Trozé

Shot on iPhone by Craig J.
Kasane, Botswana
Song: "Make Me" van Ricky Remedy

Shot on iPhone by Keiran W.
Vliegtuig tussen Miami en Curaçao
Song: "Past Lives" van BØRNS

Shot on iPhone by Mitchell H.
Rio de Janeiro, Brazilië
Song: "Five Minutes" van Her

Shot on iPhone by Mirabai M.
Byron Bay, Australië
Song: "Soda Pop Fiction" van Polyenso

Shot on iPhone by John L.
Sepang, Maleisië
Song: "Florence (ft. Kwes)" van Loyle Carner

Shot on iPhone by George B.
Los Angeles, CA
Song: "In Your River" van Snoh Aalegra



Gaat de MacBook Pro met OLED aanraakstrip er zo uit zien?

001

Een kleine week geleden kon je op MacFreak, in dit artikel, spypics zien van wat mogelijk de nieuwe MacBook Pro gaat worden. Eén van de dingen die bij deze MacBook de meeste aandacht trok is dat het er heel erg op lijkt dat Apple een OLED aanraakstrip gaat gebruiken in plaats van de huidige de F-toetsen.

Op 9To5Mac heeft de lezer 'Cameron' een gerenderde versie gemaakt van hoe deze laptop er waarschijnlijk uit gaat zien, in de foto hieronder kunnen wij daar ook van meegenieten.


(klik op het plaatje voor een grotere versie)

Aan de bovenkant zien we de nieuwe MacBook Pro met aanraakstrip, maar omdat we naast de nieuwe MacBook Pro de oude zien valt nu ook meteen iets anders op. Want het verschil in grootte van de trackpad van deze nieuwe MacBook Pro is zo ontzettend groot, dat de enige reden dat het niemand is opgevallen waarschijnlijk is dat iedereen aan het wennen was aan het idee van die OLED aanraakstrip.

Een trackpad dat opeens zoveel groter is zou wel een kunnen duiden op plannen van Apple voor aangepaste software daarvoor. Met de keynote van WWDC 2016 over nog maar 6 dagen zou dat wel eens een prima context kunnen zijn om ons daar deze nieuwe MacBook Pro te gaan presenteren.

Dat laatste is nog beslist niet zeker, Apple zelf heeft de hint naar buiten gebracht dat het tijdens deze WWDC echt vooral over software zal gaan. Maar hoop doet leven...