Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Flappy Bird nu eindelijk ook voor de Apple IIc

004

Het spel Flappy Bird heeft de afgelopen tijd veel aandacht gekregen, want het was waarschijnlijk het eerste en enige game dat ooit door zijn ontwikkelaar uit de App Store werd verwijderd omdat het teveel succes had. Maar er was nog een computer waar Flappy Bird niet op draaide, de Apple IIc!

Gelukkig heeft een programmeur met de bijnaam Dagen Brock maar liefst zes maanden aan dit project besteed, en het resultaat is een game met zestig beelden per seconde en een resolutie van 80 x 48 pixels. Maar ja, de processor komt dan ook niet verder dan 1 Mhz.

Pixelmator nu voor de helft van de prijs

003

Met het vakantieseizoen voor de deur, en dus ook waarschijnlijk veel vakantiefoto's die mogelijk allemaal wat mooier gemaakt moeten worden, hebben de makers van het populaire foto-bewerkingsprogramma Pixelmator besloten om het tijdelijk in de aanbieding te doen.

Voor deze aanbieding is meteen de helft van de prijs eraf gehaald, dus in plaats van de normale prijs van € 26,99 kan je het programma nu in de Mac App Store kopen voor maar € 14,49.

In de video hieronder krijg je een goed idee van de manier waarop je in Pixelmator kan werken.

Als je Pixelmator in de Mac App Store wilt kopen, de systeemeisen zijn OS X 10.9.1/Mavericks of hoger, en een 64-bit processor in je Mac.

Google waarschuwt mobiele gebruikers voor Flash

010

Apple koos bij het op de markt brengen van de iPhone om Flash niet te ondersteunen. Die beslissing zorgde indertijd voor een hoop controverse, waarschijnlijk één van de redenen waarom Steve Jobs uiteindelijk in april 2010 zijn Thoughts on Flash op het web zette.

Hoewel Flash nog steeds bestaat, heeft Google nu een stap genomen die waarschijnlijk ook niet erg goed voor het platform zal zijn: voortaan laat Google bij de zoekresultaten op een mobiel device eerst een waarschuwing zien bij een Flash-site, met de vermelding dat het mogelijk niet op jouw device zal werken.

Google vertelt meer over deze beslissing op hun Webmaster Central Blog.

Zo vreemd is het niet dat Google deze beslissing heeft genomen, op een iPhone, iPod touch of iPad werd Flash al nooit ondersteund en sinds Android 4.1 heeft Google er ook voor gekozen om die ondersteuning te laten vallen.

Google legt het niet alleen uit, ze geven ook meteen een aantal oplossingen:


Fortunately, making websites that work on all modern devices is not that hard: websites can use HTML5 since it is universally supported, sometimes exclusively, by all devices. To help webmasters build websites that work on all types of devices regardless of the type of content they wish to serve, we recently announced two resources:

Web Fundamentals: a curated source for modern best practices.
Web Starter Kit: a starter framework supporting the Web Fundamentals best practices out of the box.


Deze keuze lijkt een goede voor alle gebruikers van mobiele gebruikers, klikken op een link die toch niet werkt is alleen maar zonde van de tijd. Maar Adobe zullen ze er vast niet zo blij mee zijn, het lijkt de zoveelste stap richting het einde voor Flash.

Werkt Apple met Intelligent Energy aan brandstofcellen?

000

Intelligent Energy is een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk dat hard werkt aan hun doel: het steeds kleiner maken van brandstofcellen, zodat die in electronica gebruikt kunnen worden. Om groot te kunnen worden in deze markt heeft Intelligent Energy inmiddels een heleboel patenten gekocht met hulp van een 'international electronics company".

Volgens de Daily Mail is dat internationale bedrijf Apple, de krant zou dit hebben gehoord van 'senior sources'.

Het is trouwens helemaal niet zo vreemd als Apple samen met Intelligent Energy bezig is om dit soort brandstofcellen te maken, Apple zelf heeft ook al een aantal patenten op dit gebied. Twee voorbeelden daarvan zijn het patent Fuel Cell System To Power A Portable Computing Device en het patent Fuel Cell System Coupled To A Portable Computing Device.

Het zou erg welkom zijn als Apple deze techniek in de MacBooks, iPhones en iPads in zou weten te bouwen. Recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat consumenten wel graag een grotere iPhone willen hebben, maar dat een batterij die het langer uithoudt nummer één staat op de lijst van dingen die we het liefst zouden willen.

Apple en IBM partners in zakelijke markt voor iOS (Upd.)

010

Apple heeft een persbericht online gezet waarin we kunnen lezen dat het een overeenkomst heeft gesloten en een programma is opgestart samen met IBM om ervoor te zorgen dat iDevices als de iPhone en iPad nog veel verder kunnen doordringen in de zakelijke markt.

Op dit moment gebruiken al 98 procent van de Fortune 500 bedrijven iDevices, en bij de Global 500 is dat inmiddels al 92 procent. Met deze stap hoopt Apple nog veel groter te worden in de zakelijke markt, en de deal lijkt voordelig voor beide partijen.

Alle details zijn te lezen in het eerder genoemde persbericht, de volledige tekst daarvan is hieronder te lezen:


Apple and IBM Forge Global Partnership to Transform Enterprise Mobility

CUPERTINO, California and ARMONK, New York-July 15, 2014-Apple and IBM (NYSE: IBM) today announced an exclusive partnership that teams the market-leading strengths of each company to transform enterprise mobility through a new class of business apps-bringing IBM’s big data and analytics capabilities to iPhone and iPad.

The landmark partnership aims to redefine the way work will get done, address key industry mobility challenges and spark true mobile-led business change-grounded in four core capabilities:

• a new class of more than 100 industry-specific enterprise solutions including native apps, developed exclusively from the ground up, for iPhone and iPad;
• unique IBM cloud services optimised for iOS, including device management, security, analytics and mobile integration;
• new AppleCare service and support offering tailored to the needs of the enterprise; and
• new packaged offerings from IBM for device activation, supply and management.

The new IBM MobileFirst for iOS solutions will be built in an exclusive collaboration that draws on the distinct strengths of each company: IBM’s big data and analytics capabilities, with the power of more than 100,000 IBM industry and domain consultants and software developers behind it, fused with Apple’s legendary consumer experience, hardware and software integration and developer platform. The combination will create apps that can transform specific aspects of how businesses and employees work using iPhone and iPad, allowing companies to achieve new levels of efficiency, effectiveness and customer satisfaction-faster and easier than ever before.

As part of the exclusive IBM MobileFirst for iOS agreement, IBM will also sell iPhones and iPads with the industry-specific solutions to business clients worldwide.

“iPhone and iPad are the best mobile devices in the world and have transformed the way people work with over 98 percent of the Fortune 500 and over 92 percent of the Global 500 using iOS devices in their business today,” said Tim Cook, Apple’s CEO. “For the first time ever we’re putting IBM’s renowned big data analytics at iOS users’ fingertips, which opens up a large market opportunity for Apple. This is a radical step for enterprise and something that only Apple and IBM can deliver.”

“Mobility-combined with the phenomena of data and cloud-is transforming business and our industry in historic ways, allowing people to re-imagine work, industries and professions,” said Ginni Rometty, IBM Chairman, President and CEO. “This alliance with Apple will build on our momentum in bringing these innovations to our clients globally, and leverages IBM’s leadership in analytics, cloud, software and services. We are delighted to be teaming with Apple, whose innovations have transformed our lives in ways we take for granted, but can’t imagine living without. Our alliance will bring the same kind of transformation to the way people work, industries operate and companies perform.”

Apple and IBM’s shared vision for this partnership is to put in the hands of business professionals everywhere the unique capabilities of iPads and iPhones with a company’s knowledge, data, analytics and workflows. Specifically, the two companies are working together to deliver the essential elements of enterprise mobile solutions:

- Mobile solutions that transform business: The companies will collaborate to build IBM MobileFirst for iOS Solutions-a new class of “made-for-business apps” targeting specific industry issues or opportunities in retail, healthcare, banking, travel and transportation, telecommunications and insurance, among others, that will become available starting this fall and into 2015.

- Mobile platform: The IBM MobileFirst Platform for iOS will deliver the services required for an end-to-end enterprise capability, from analytics, workflow and cloud storage, to fleet-scale device management, security and integration. Enhanced mobile management includes a private app catalog, data and transaction security services, and productivity suite for all IBM MobileFirst for iOS solutions. In addition to on-premise software solutions, all these services will be available on Bluemix-IBM’s development platform on the IBM Cloud Marketplace.

- Mobile service and support: AppleCare for Enterprise will provide IT departments and end users with 24/7 assistance from Apple’s award-winning customer support group, with on-site service delivered by IBM.

- Packaged service offerings: IBM is introducing IBM MobileFirst Supply and Management for device supply, activation and management services for iPhone and iPad, with leasing options.

Announced at Apple’s Worldwide Developer Conference in June and available later this year, Apple’s iOS 8 is the biggest release since the launch of the App Store, giving users incredible new features and developers the tools to create amazing new apps. For enterprise, iOS 8 builds on the new IT model for a mobilised workforce by improving the way users are informed of how their devices are configured, managed or restricted, with expanded security, management and productivity features.

Update: Tim Cook heeft inmiddels een interne mail naar de medewerkers van Apple geschreven over deze deal, de tekst daarvan is hieronder te lezen.


Team,

Today, we announced a groundbreaking new partnership with IBM that will enable enterprises to put the power of big data analytics at their employees' fingertips on their iOS device. This exclusive global partnership brings together Apple's legendary ease-of-use and integrated hardware and software with IBM's unmatched industry depth, enterprise software and expertise in big data analytics.

It also builds on the incredible momentum in Apple's enterprise business. iPhone and iPad can be found in 98% of the Fortune 500. People love to use iOS devices and Apple delivers the things companies need most -- security and scalable deployment along with a powerful platform for apps. With this announcement, we're now putting IBM's renowned big data analytics at iOS users' fingertips, which opens up a large market opportunity for Apple. This is a radical step for enterprise and something only Apple and IBM can deliver.

IBM is known for helping customers leverage big data and analytics to make their businesses run better. With over 100,000 consultants and sales professionals, they also have massive scale and global reach. IBM's sales and consulting teams will also be selling iPad, iPhone and AppleCare for Enterprise as part of the partnership.

This partnership brings together the best of both companies. It's great news for Apple, IBM and for enterprise customers worldwide and I'm really excited to see it take off.

Tim


Daarbij heeft Apple ook een foto naar buiten gebracht waar we Apple's CEO Tim Cook in gesprek zien met IBM's CEO Ginni Rometty.



Apple krijgt geen handelsmerk voor Touch ID

008

Apple had een handelsmerk (trademark) aangevraagd bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO), maar heeft daar de kous op de kop gekregen. Want er bestaat een systeem van fabrikant Kronos, waarmee werknemers in- en uit kunnen klokken, met de naam "Kronos Touch ID", en de USPTO vond het risico op verwarring te groot.

In de brief van de USPTO aan Apple over deze aanvraag zeggen ze dat ze bang zijn dat er verwarring ontstaat als:


a mark consists of a word portion and a design portion, the word portion is more likely to be impressed upon a purchaser's memory and to be used in calling for the goods and/or services.


Met andere woorden, woorden zorgen makkelijker voor verwarring en als ze eerder gebruikt zijn (ook in een andere context) is de kans dat je er een handelsmerk voor krijgt een stuk kleiner.


Applicant's mark does not create a distinct commercial impression because it contains the same common wording as the registered mark, and there is no other wording to distinguish it from the registered mark, In this case, applicant's mark merely deletes "KRONOS" from the registered mark.


Apple zou deze beslissing aan kunnen vechten, maar de kans op winst lijkt niet zo groot. Dus ligt het waarschijnlijk eerder voor de hand dat Apple zal kijken of ze het eens kunnen worden met Kronos, in de hoop dat Kronos niet plotseling erg veel geld ruikt en met onredelijke eisen komt.

De timing is wel vervelend, de komende tijd zal Apple waarschijnlijk ook de nieuwe iPhone, iPod touch en iPad van Touch ID voorzien, en een handelsmerk was dan natuurlijk wel handig geweest.

Gaat de grootste iPhone later uitkomen?

008

Terwijl Apple nog helemaal niets heeft laten weten over de plannen voor de nieuwe iPhone 6, doen de geruchten al maanden de ronde, en 'weet' iedereen inmiddels wat de plannen zouden zijn.

Apple zou met twee nieuwe iPhones gaan komen, één met een scherm van 4,7 inch en eentje met een 5,5 inch scherm. Dat is nog niet alles, zelfs de momenten dat Apple die iPhones te koop zou hebben worden al voorspeld (september voor de 4,7 inch en wat later, maar nog wel voor de feestdagen voor 5,5).

Inmiddels is zelfs dat op losse schroeven komen te staan, want volgens analist Ming-Chi Kuo van KGI Securities zouden er problemen zijn bij de productie en zou Apple pas eind 2014 of begin 2015 de grotere iPhone kunnen leveren.

Dit nieuws is natuurlijk met een stevige korrel zout te nemen, want hoewel Ming-Chi Kuo een goede reputatie heeft bij dit soort voorspellingen heeft hij er ook wel eens goed naast gezeten. Daarbij is al vaker gebleken dat het erg lastig is om te weten waar Apple precies zijn onderdelen vandaan haalt, want die komen van heel veel verschillende leveranciers.

Apple verkoopt veel Macs in nieuwe markten

002

Een paar dagen geleden kon je op MacFreak nog lezen dat er in de VS in de afgelopen maanden wat minder Macs verkocht werden, maar toch blijven de verkopen van Macs nog steeds stijgen, en doet Apple het beter dan de rest van de markt.

Hoe is dat mogelijk? Want op dit moment groeien de verkopen van PC’s zowel in de VS als Europa, terwijl de verkopen van Macs juist in die markten op dit moment achterblijven.

Het antwoord is relatief simpel, maar wel verrassend: Apple verkoopt veel Macs in markten waar die voor Apple eerst niet erg belangrijk waren. Die relatief nieuwe markten voor Apple zijn China en de landen in het gebied daaromheen, Latijns America, het Midden Oosten en Afrika.

De onderzoekers van Gartner, het bureau dat met deze cijfers kwam, zijn verbaasd dat Apple het juist in die markten zo goed doet. Ze vragen zich dan ook af of het om een eenmalig succes gaat, of dat we dit ook in de komende periode zullen blijven zien.

Een van de ingrediënten voor dit succes zou kunnen zijn dat Apple er de afgelopen tijd een aantal instapmodellen bij heeft gekregen, waardoor het merk in markten met veel mogelijke klanten die niet zoveel geld hebben mogelijk een stuk interessanter is geworden.

Meer hierover is te lezen in dit artikel van AppleInsider, die het rapport van Gartner in hun bezit hebben.

iTranslate nu ook voor de Mac, en in de aanbieding

017

Veel van onze lezers kennen waarschijnlijk het gratis iTranslate al, want het een van de meest populaire apps om snel wat te vertalen voor de iPhone, iPod touch en iPad.

De makers van iTranslate hebben nu ook een versie voor de Mac uitgebracht, en die staat inmiddels ook in de Mac App Store. Deze Mac-versie staat na de installatie rechtsboven in de menubalk van jouw Mac, en dus altijd bij de hand.

Net zoals de versie voor iOS werkt ook deze app lekker snel en heeft natuurlijk nog een aantal extra’s. In dit geval zijn dat bijvoorbeeld sneltoetsen en niet alleen vertalingen, maar ook meteen synoniemen. Daarbij kan deze app niet-romaanse tekens omzetten, zodat bijvoorbeeld Chinees en Arabisch weergegeven worden in ons alfabet.

Op dit moment is iTranslate voor de Mac in de aanbieding omdat het net uitgekomen is en kan je het daarom voor de helft van de prijs kopen, waardoor het op dit moment maar € 4,49 kost. Heb je interesse, dan kan je het via deze link in de Mac App Store kopen.

Nieuwe hardware: Apple iBeacon

000

Een paar weken geleden kon je hier op MacFreak dit nieuwsbericht lezen, waarin we erop speculeerden dat Apple de Apple TV misschien gaat gebruiken als HomeKit hub. Inmiddels lijkt het erop dat het toch niet de Apple TV gaat worden, want uit een aanvraag bij de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) blijkt dat Apple bezig is met nieuwe hardware: de Apple iBeacon.

Die naam staat op de aanvraag, en de iBeacon heeft zelfs al een modelnummer: A1573.

Deze iBeacon gaat werken in de bandbreedte tussen de 2402MHz en 2480MHz met een piek frequentie op 2.4GHz. Met andere woorden, binnen de specificaties van het Bluetooth protocol.

Het is natuurlijk nog niet zeker of dit bedoeld is als HomeKit hub of dat Apple met dit apparaat iets heel anders van plan is. Het zou bijvoorbeeld ook mogelijk zijn dat ze alle Apple Stores van hun eigen iBeacons zouden willen voorzien, dat weten we natuurlijk pas zeker als Apple dit apparaat ook echt heeft aangekondigd.

Als je de FCC aanvraag van Apple’s iBeacon zelf wilt lezen, dat kan hieronder.

iBeacon FCC