Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Goedkoper shoppen in het Verenigd Koninkrijk door de Brexit

006

Voor Apple is de Brexit, en vooral de scherpe daling van het Britse Pond daarna, geen goed nieuws. Apple rapporteert de winst in dollars, het Verenigd Koninkrijk is een goede markt voor Apple, en mogelijk zal deze daling wat invloed hebben op de cijfers van het derde kwartaal als die op 26 juli naar buiten zullen komen.

Maar slecht nieuws voor Apple is op dit moment mogelijk goed nieuws voor ons, want de Pond is zo hard naar beneden gegaan dat het voor ons op dit moment interessant kan zijn om in het Verenigd Koninkrijk te shoppen. Tenminste, tot het moment dat Apple de prijzen daar gaat aanpassen, het lijkt er nu op dat Apple even afwacht of deze daling langer aanhoudt of dat het alleen effect op de korte termijn is.

Een paar voorbeelden. Een iPhone SE met 16 GB aan opslagruimte kost bij ons 489, in het Verenigd Koninkrijk betaal je daar £ 359 en dat is minder dan 428 euro.

Het voordeel is natuurlijk niet zo groot bij de iPhone SE, dat is een relatief goedkoop device. Het duurdere model van de MacBook met Retina Display kost bij ons bijvoorbeeld € 1.799, in het Verenigd Koninkrijk betaal je daar £ 1.299 voor. Dat is ongeveer 1.547 euro, een voordeel van ruim 250 euro.

Vroeger had Apple daar nog een toetsenbord op de MacBooks met een Pond-teken daarop. Maar als we naar de foto kijken van MacBook op de site van Apple UK dan is er geen enkel verschil meer met het toetsenbord dat in Nederland verkocht wordt. Je zal trouwens wel een adapter moeten kopen voor onze stopcontacten, maar die kan je al vinden voor € 1,99 op de Marktplaats.

Als de Pond op dit niveau blijft, of nog verder gaat dalen, dan zal Apple ongetwijfeld in de komende weken de prijzen in het Verenigd Koninkrijk verhogen. Maar voordat dat gebeurt is dit mogelijk een leuke bonus voor iedereen die toch al aan de andere kant van Het Kanaal moet zijn.



25 procent korting op Mac-apps in SummerFest 2016

000

Als je op zoek bent naar goede programma's voor de Mac met korting, dan is SummerFest 2016 een aanrader. In deze collectie vind je maar liefst 16 interessante en erg goede apps voor de Mac, en ter ere van dit SummerFest kan je ze kopen met maar liefst 25 procent korting.

De apps zijn allemaal van eigenzinnige ontwikkelaars. Die noemen hun apps ambachtelijk, meer daarover vind je op deze pagina van Mark Bern Bernstein, de maker de app Tinderbox.

Dat is één van de apps in SummerFest 2016, de andere zijn Nisus Writer Pro, Scrivener, DEVONthink Pro Office, TaskPaper, Aeon Timeline 2, BBEdit, TextExpander, Storyspace, Bookends, Scapple, PDFpen, WriteRoom en HoudahSpot.

Dat zijn er trouwens 15 in totaal. De 16e is eigenlijk geen app, maar een collectie van eBooks over apps, en die heet Take Control Books. De ondertitel daarvan maakt duidelijk waar het om gaat: "essential books about Mac and iOS, and key apps".

Al deze apps met korting kan je vinden op de pagina van SummerFest 2016. In de kleine lettertjes kunnen we lezen dat er geen officiële einddatum is voor deze actie, dat kan ieder moment zijn. En ook dat als je een app hier bestelt dat het even kan duren voordat je de licentie binnen hebt, want het zijn relatief kleine ontwikkelaars, vaak ZZP-ers.


Fine Print: This special offer may end without notice. This offer cannot be combined with other discounts, and may not apply to all update offers or multiple-user packages. Trademarks are the property of their respective owners. Great deals and artisanal software make for hectic order rooms and real people handle each order; your patience is appreciated.



Launch Center Pro tijdelijk met 60 procent korting

001

Launch Center is een handige app voor iOS, je kan er allerlei shortcuts mee maken waardoor veel dingen veel sneller kunnen. Die shortcuts kan je dan in het Berichtencentrum plaatsen, dus even met je vinger van boven naar beneden vegen is voldoende om overal deze shortcuts meteen voor je te krijgen, ook als je iPhone nog niet ontgrendeld is.

Al die handige shortcuts zijn de reden dat Launch Center Pro veel erg positieve reviews heeft gekregen. Maar een review is ook maar een mening, in de video hieronder kan je zelf zien of Launch Center Pro wat voor jou is.

Het goede nieuws is dat Launch Center Pro op dit moment stevig in de aanbieding is. Normaal gesproken kost het € 4,99, op dit moment kan je het in de iOS App Store kopen voor maar € 1,99.

Let wel op dat je een versie is voor de iPhone en iPod touch, en eentje voor de iPad. Dus als je Launch Center Pro op allebei wilt hebben, dan zal het het twee keer moeten kopen.


Launch Center Pro (tijdelijk € 1,99).

Launch Center Pro for iPad (tijdelijk € 1,99).

Google betaalde 1 miljard dollar om standaardzoekmachine te zijn

005

De geruchten dat Google diep in de buidel tast om de standaardzoekmachine te zijn op de iPhone, iPad en Mac doen al veel langer de ronde, maar zekerheid was er nooit over de hoogte van het bedrag dat daarvoor betaald wordt.

Dat is nu veranderd, want tijdens het proces van Oracle vs. Google (over het gebruik van Java) zei de advocaat van Oracle dat Google in 2014 maar liefst 1 miljard dollar aan Apple betaalde om de standaardzoekmachine te zijn. Daarbij zou het om een percentage van 34 procent van de omzet gaan, het is alleen nog niet duidelijk of het daarbij om omzet gaat die Google behield of omzet die aan Apple betaald moest worden.

Zowel Google als Apple zijn niet blij dat dit naar buiten gekomen is, en Google gaat nu dan ook Oracle en hun advocaten voor de rechter slepen. In de zaak zelf vroeg Google trouwens ook al snel aan de rechter om dit detail te schrappen, en dat is later ook gedaan. Maar in de tussentijd was het bedrag al genoemd, had de pers het al gehoord en kunnen wij het nu dus allemaal lezen.

Dat beide bedrijven niet blij zijn met het naar buiten komen van de details van deze overeenkomst is duidelijk uit de volgende tekst, die komt uit de zaak van Google tegen Oracle en zijn advocaten:


The specific financial terms of Google’s agreement with Apple are highly sensitive to both Google and Apple. Both Apple and Google have always treated this information as extremely confidential.

met dank aan forumlid 'Pieterr', die dit als eerste op het forum van MacFreak meldde

De hele Infinity Blade trilogie nu even gratis

000

Het zijn games die Apple vaak heeft laten zien tijdens keynotes, de serie Infinity Blade van de Chair Entertainment Group. Want deze games werden iedere keer zo gemaakt dat ze het maximale halen uit de grafische prestaties van de iDevices.

De eerste game kostte € 5,99 bij het uitkomen, voor deel twee en drie moest € 6,99 betaald worden. Dat staat in de verleden tijd, want op dit moment zijn ze alle drie de games tijdelijk gratis naar binnen te halen via de iOS App Store.

In de trailer van Infinity Blade III hieronder kan je snel zien of deze games wat voor jou zijn.

Hieronder de links naar de games, voor deel I is iOS 3.2 voldoende, voor deel II en III moet je minimaal iOS 6.0 op jouw iDevice hebben staan. Alle drie hebben ze in-app aankopen, maar de games zijn ook te spelen zonder dat je jouw portemonnee trekt.


Infinity Blade I

Infinity Blade II

Infinity Blade II


Voor de fans: deze trilogie krijgt geen vervolg meer, maar bij Chair Entertainment zitten ze niet stil en hebben ze ook al gezegd dat de wereld van Infinity Blade in andere games terug zal komen.

Op dit moment zijn ze in samenwerking met JJ Abrams bezig met de game Spyjinx, die later dit jaar onder andere voor iOS uit zal moeten komen. Maar daar is verder nog niets van bekend, dus ook niet of daar iets van Infinity Blade in terug te zien zal zijn.

Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot

014

Bij het opkomen van de auto die zelf rijdt komen er natuurlijk ook vragen naar boven. De twee belangrijkste lijken hoe veilig dit is en hoe het zit met de aansprakelijkheid als er toch iets iets mis gaat. Tesla biedt op de Model S tegenwoordig de functie Autopilot aan, die trouwens nog in beta-fase is.

Daarmee zijn er voor het eerst auto's op de openbare weg in het normale verkeer die zelf rijden, of dat in ieder geval kunnen. Tesla zelf raadt trouwens iedereen die Autopilot gebruikt trouwens aan daar niet volledig op te vertrouwen en zelf altijd op te blijven letten: "Autopilot is getting better all the time, but it is not perfect and still requires the driver to remain alert".

De vraag is hoe realistisch dat is. Of je rijdt zelf, of je laat je auto voor je rijden. Je auto een beetje voor je laten rijden lijkt bijna onmogelijk, want dan zal je nooit lang dezelfde concentratie op kunnen brengen als wanneer je zelf alle controle achter het stuur hebt.

Mogelijk was de bestuurder die in Florida in zijn Tesla Model S met de Autopilot ingeschakeld overleed wel degelijk alert, maar het feit blijft dat er nu een eerste dode is te betreuren die deze beta-functie aan had staan.

Het ging hier om een vierbaans snelweg, maar met gelijkvloerse kruisingen. Toen een vrachtwagen met aanhanger daar overstak was die waarschijnlijk erg moeilijk te zien door erg heldere lucht erachter, zowel de bestuurder als Autopilot hebben niet gereageerd. Daarbij hielp het ook niet dat de Tesla de aanhanger raakte tussen de twee wielen in, als er een wiel recht voor de auto was geweest was dat waarschijnlijk wel gesignaleerd en had de auto geremd.

Hoewel het hier om een beta-functie gaat spreken de cijfers trouwens wel in het voordeel van Autopilot. In de VS is er gemiddeld één dode per iedere 94 miljoen verreden mijl te betreuren, met de Autopilot van Tesla zijn er inmiddels 130 miljoen mijl gereden.

Dat betekent trouwens niet dat dit geval helemaal vrij is van controverse. Vertegenwoordigers van onder andere Volvo hebben zich uitgesproken tegen Autopilot. Zij vinden dat zo'n beta-functie eigenlijk niet voor het grote publiek beschikbaar zou moeten zijn.

Volvo is trouwens van plan om komend jaar op relatief kleine schaal zijn eigen zelf-rijdende auto's op de markt te brengen. Het Zweedse bedrijf heeft al gezegd dat het in geval van een ongeluk de aansprakelijkheid altijd bij het bedrijf zal liggen, waarmee de eerste grote vraag, aan het begin van dit nieuwsbericht, wat betreft Volvo in ieder geval al beantwoord is.

Apple zou bezig zijn met het maken van een auto, het lijkt voor de hand te liggen dat die elektrisch en zelf-rijdend zal zijn. Bij Apple zullen al deze ontwikkelingen dan ook met argusogen gevolgd worden.

Spotify niet blij, terwijl Apple met Tidal in gesprek zou zijn

000

De regels van de App Store waren voor kort dat Apple altijd 30 procent pakte van de opbrengsten van alle apps, en dat gold ook voor de abonnementen die via 'gratis' apps die in de App Store staan worden afgesloten. Maar voorafgaand aan de WWDC kondigde Apple's Senior Vice President Worldwide Marketing Phil Schiller, die bezig is met de App Store te verbeteren, al aan dat die prijzen naar beneden zou gaan.

Bij abonnementen zou de verdeling in het eerste jaar nog steeds 70/30 zijn, maar als het abonnement daarna nog door blijft lopen zal Apple met de helft van hun percentage genoegen nemen. Daardoor komt de verdeling dus uit op 85/15, en strijkt Apple dus nog maar 15 procent op.

Je zou denken dat iedereen die een abonnement via de App Store heeft lopen hier erg blij mee zou zijn, maar het tegendeel blijkt waar. Want de hoogste advocaat die voor Spotify werkt, Horacio Gutierrez, heeft een brief gestuurd aan zijn collega bij Apple, Bruce Sewell.

Spotify is al een tijd gefrustreerd over het feit dat ze die 30 procent aan Apple moeten afstaan, en in een nieuwe versie van hun app hadden ze daar een oplossing voor gevonden, maar Apple heeft die versie afgewezen. Mogelijk ging het daar om een link naar de website van Spotify, maar volgens de regels van de App Store, die al veel langer bestaan, mag je dat soort links niet in je app zetten.

Bruce Sewell heeft names Apple nu een antwoord geschreven, deze brief kan je in zijn geheel hieronder lezen:


Dear Horacio,

Thank you for your letter. As a valued developer in the App Store, we're disappointed with the public attacks you've made and appreciate the opportunity to set the record straight.

There can be no doubt that Spotify has benefited enormously from its association with Apple's App Store. Since joining the App Store in 2009, Apple's platform has provided you with over 160 million downloads of your app, resulting in hundreds of millions of dollars in incremental revenue to Spotify. That's why we find it troubling that you are asking for exemptions to the rules we apply to all developers, and are publicly resorting to rumors and half-truths about our service.

Our guidelines help competition, not hurt it. The fact that we compete has never influenced how Apple treats Spotify or other successful competitors like Google Play Music, Tidal, Amazon Music, Pandora or the numerous other apps on the App Store that distribute digital music.

We have always believed that competition makes us all better. It drives the best products and services for our customers. We've invested a tremendous amount so developers have the best ecosystem for creating and distributing apps. You know this because Spotify has profited greatly from your use of the App Store we developed.

Our investment in the App Store is not trivial — any great retailer will tell you there is an incredible amount of effort that goes into maintaining their store. However, if a customer chooses to sign up for a digital product outside of the App Store the developer does not pay us anything, and their content will still work on Apple devices. To imply that Spotify should not have to pay to avail itself of the benefits of Apple's hard work, just as every other developer does, would give you a tremendous advantage over other developers. It's simply unfair and unreasonable.

Our guidelines apply equally to all app developers, whether they are game developers, e-book sellers, video-streaming services or digital music distributors; and regardless of whether or not they compete against Apple. We did not alter our behavior or our rules when we introduced our own music streaming service or when Spotify became a competitor. Ironically, it is now Spotify that wants things to be different by asking for preferential treatment from Apple — in essence arguing that because we compete Spotify should be treated differently, given waivers and exemptions from the rules that pertain to all other developers on the App Store. We disagree.

Apple introduced the in-app purchase feature in the App Store to provide an easy, seamless and secure way for customers to purchase content. The feature also benefits developers by allowing them to more easily monetize their apps through easier customer acquisition. Thousands of app developers have taken advantage of the in-app purchase feature, including Spotify. And ever since the in-app purchase feature was made available, App Store rules have prohibited developers from redirecting customers inside of an app to purchase digital content or subscriptions outside of the app to avoid paying Apple's standard commission.

We just recently introduced a new revenue split for subscriptions designed to help all developers keep even more of their service revenue stream. Within a subscriber's first year, the traditional 70/30 split applies, but after a year of paid service with a subscription, an 85/15 share split kicks in. All current subscriptions are eligible — if developers have subscribers they have already retained for over a year, the 85/15 split starts immediately.

Our team has been incredibly responsive. Shortly after Spotify submitted its app on May 26, our team identified a number of issues, including that the in-app purchase feature had been removed and replaced with an account sign-up feature clearly intended to circumvent Apple's in-app purchase rules. That feature exists only for the purpose of avoiding having to pay Apple for your use of the App Store by emailing customers within hours, directing them to subscribe to Spotify on its website. A clear violation of the terms every other developer adheres to. During a number of discussions between our team and Spotify, we explained why this sign-up feature did not comply with our guidelines and requested you resubmit a compliant version of the app. On June 10, Spotify submitted another version of the app which again incorporated the sign-up feature directing App Store customers to submit an email address so they could be contacted directly by Spotify in a continued attempt to get around our guidelines. Spotify's app was again rejected for attempting to circumvent in-app purchase rules, and not, as you claim, because Spotify was simply seeking to communicate with its customers.

As far as l can see the Spotify App currently up on the App Store is still in violation of our guidelines. I would be happy to facilitate an expeditious review and approval of your app as soon as you provide us with something that is compliant with the App Store's rules.

There is nothing in Apple's conduct that "amounts to a violation of applicable antitrust laws." Far from it. Apple has continued to innovate with lower pricing for our customers, and a new revenue share model for the developers that have helped make us so successful. We understand you want special treatment and protections from competition, but we simply will not do that because we firmly adhere to the principle of treating all developers fairly and equitably.

Kind Regards,

Bruce Sewell
General Counsel
Apple Inc.


Als je jouw mening hierover kwijt wilt, op ons forum loopt er in dit draadje al een discussie over dit onderwerp.

Maar dan zijn we er nog niet, want Apple zou volgens The Wall Street Journal in gesprek zijn met Tidal, de streaming serie van rapper Jay Z, over een overname van deze concurrent. Apple heeft al laten zien dat één van de manieren om Apple Music aantrekkelijk te maken is door exclusieve deals met artiesten, als ze de hele 'stal' van Tidal over zouden kunnen nemen, dan zou dat aantrekkelijk kunnen zijn.

Tijdens de presentatie van Tidal stond er een indrukwekkende rij van artiesten op het toneel, die allemaal als 'eigenaars' werden gepresenteerd: Beyoncé, Prince, Rihanna, Kanye West, Nicki Minaj, Daft Punk, Jack White, Madonna, Arcade Fire, Alicia Keys, Usher, Chris Martin, Calvin Harris, deadmau5, Jason Aldean en J. Cole.

Als Apple al deze artiesten binnen zou kunnen halen, in het geval van Prince natuurlijk postuum, dan zou dat een stevige uitbreiding zijn. Maar Jay Z is een goede zakenman, en voor de overname van Tidal zal zeker stevig betaald moeten worden. Tegelijkertijd heeft het management van Apple met de overname van Beats al laten zien dat het niet benauwd is om stevig in de buidel te tasten om ervoor te zorgen dat Apple een grote speler blijft op het gebied van muziek.

met dank aan forumlid 'Pieterr', die eerder een gedeelte van dit nieuws op ons forum meldde

Mimpi Dreams is Apple's gratis App van de Week

000

Ook deze week geeft Apple ons allemaal weer een App van de Week gratis en voor niets, en dit keer is dat Mimpi Dreams. Deze game heeft al veel prijzen gewonnen, het werd bijvoorbeeld door The Telegraph geselecteerd als beste mobiele game van 2016.

In deze game kruipen we in de huid van een erg lui hondje, maar die in zijn slaap een ware held is. Want zoals de titel al laat zien, in Mimpi Dreams speelt zo'n beetje alles zich af tijdens de dromen van het hondje Mimpi.

Door de uitvoering van deze game is die zowel geschikt voor jong als oud, het ziet er allemaal erg lief en leuk uit en de puzzels zijn dan ook nooit al te moeilijk. In de video hieronder kan je in ruim een minuut een prima indruk krijgen van wat Mimpi Dreams inhoudt en hoe het er uitziet.

Normaal gesproken kost deze game € 1,99 in de iOS App Store, op dit moment kan je hem daar dus helemaal gratis downloaden. Om deze game op jouw iDevice te gebruiken moet je daar minimaal iOS 7.0 hebben staan, en er zijn geen in-app aankopen.

Een film over de Juno-missie van Apple samen met NASA

000

De Juno-missie startte op 5 augustus 2011, toen Juno vanaf Cape Canaveral gelanceerd werd richting Jupiter met de bedoeling om veel meer te weten te komen over die planeet. Zo zal Juno daar de zwaartekracht en het magnetische veld meten, proberen te zoeken naar aanwijzingen of Jupiter van binnen een stenen kern heeft en nog veel meer.

Inmiddels is Juno bij de bestemming gearriveerd, en heeft Apple ter ere van deze gelegenheid een korte film uitgebracht. Deze film duurt een kleine negen minuten en daarin is onder andere nieuwe muziek te horen van Weezer en Trent Reznor. Die laatste zat eerder in Nine Inch Nails en werkt tegenwoordig voor Apple Music.

De film staat inmiddels ook op YouTube, waardoor je hem ook hieronder kan zien.



Een video voor de eerste verjaardag van Beats 1

000

Naast het betaalde Apple Music is er natuurlijk ook nog het gratis radiostation Beats 1, en dat bestaat inmiddels een jaar. Op dit radiostation hoor je verschillende DJ's, waaronder de baas van het hele spul, Zane Lowe.

Naast Zane Lowe zijn het vooral de DJ's Ebro Darden en Julie Adenuga die voor de programmering van Beats 1 zorgen. Dat is, in hun eigen woorden, "an eclectic mix of the latest and best in music".

Hieronder kan je de verjaardagsvideo zien.