Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Machine Learning gaat ons helpen selecties te maken in Photoshop

000

Machine Learning is één van de buzz-woorden van dit moment, want kunstmatige intelligentie dringt steeds verder door in ons leven. Je ziet het niet alleen vaak voorbij komen in nieuws over Apple, ook het nieuwe Pixelmator Pro maakt er gebruik van.

Maar als Pixelmator Pro voor jou niet voldoende is, ook Adobe's professionele programma voor fotografen zal binnenkort MachIne Learning ingebouwd hebben. In dit geval gaat het om een manier om snel dingen in een foto te kunnen selecteren, iets waar Photoshop erg vaak voor gebruikt wordt. Dat gaat voortaan met behulp van Adobe's Sensei, dat met zijn kunstmatige intelligentie en Machine Learning binnenkort veel werk voor ons uit handen kan nemen met het nieuwe Select Subject.

In de 'sneak peek' hierboven zie je dat het nog niet feilloos werkt, maar je in heel erg veel gevallen wel een prima uitgangspunt geeft, waarna je met de tools die we allemaal al kennen van Photoshop snel verder kan om de selectie zo perfect te maken als voor jou nodig is.

Let op, je moet High Sierra zelf extra beveiligen!

033

Hoewel Apple een behoorlijk goede naam heeft op het gebied van het zo veilig mogelijk maken van de software wil er ook in Cupertino natuurlijk nog wel eens wat doorheen glippen. Daarbij gaat het dit keer niet om een obscuur beveiligingsgat, maar iemand blijkt de deur in macOS High Sierra (10.13) wagenwijd open hebben gelaten.

Want dit keer blijkt het root-account niet goed beveiligd, en dat heeft nog meer bevoegdheden dan het beheerders-account. Want vanuit een root-account kan je bijvoorbeeld zelfs de bestanden van andere gebruikers bekijken, en alles wat je wilt aanpassen.


You can access it via System Preferences>Users & Groups>Click the lock to make changes. Then use "root" with no password. And try it for several times. Result is unbelievable! pic.twitter.com/m11qrEvECs— Lemi Orhan Ergin (@lemiorhan) November 28, 2017


Zoals je in de tweets hierboven kan zien is 'root' invullen in Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen voldoende, daarna hoef je alleen maar een paar keer op de knop rechtsonder te klikken om het root-account te activeren. Dat root-account heeft dan geen wachtwoord, en is dus makkelijk door kwaadwillenden te misbruiken.

Omdat dit ook vanuit een Gast-account gedaan kan worden zit het veiligheidsrisico dan ook daar. De oplossing voor dit moment is dan ook om de mogelijkheid om als Gastgebruiker in te loggen helemaal uit te zetten. Dat doe je ook in Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen, waarna je daar op Gastgebruiker moet klikken.



Als je dat goed doet dan staat er geen vinkje meer in het vakje dat hierboven rood omlijnd is, en zie je in de linkerkolom onder Gastgebruiker het woordje "Uit" staan. Dit is sowieso een instelling die we aanraden, zet die alleen maar aan als je inderdaad iemand (tijdelijk) toegang tot jouw Mac wilt geven.

Root een sterk wachtwoord geven

Apple heeft al aangegeven dat ze binnenkort met een update zullen komen die dit probleem verhelpt. Maar wil je ondertussen jouw Mac met High Sierra zo veilig mogelijk maken, dan is het een goed idee om het root-account zelf te activeren, maar dan met een sterk wachtwoord. Let wel op dat je dit wachtwoord niet vergeet!

Om een wachtwoord voor de root-gebruiker aan te maken moet je weer in Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen zijn. Nadat je het slotje linksonder hebt ontgrendeld klik je op Inlogopties, net daarboven.



Rechts daarvan vind je de optie Netwerkaccountserver, klik op het knopje met "Verbind..." daarnaast. Dan schuift er vanaf de bovenkant een nieuw venster naar binnen, met links onder de optie "Open Adreslijstprogramma..." waar je dan op klikt.

Als het venster daarvan opent ontgrendel je dat weer linksonder, waarna je helemaal linksboven in het Menu "Wijzig" kiest voor :"Schakel rootgebruiker in". Het enige wat je dan nog moet doen is jouw veilige en sterke wachtwoord daar twee keer invullen, en je bent veilig.


(klik op de afbeeldingen voor een grotere versie)

met dank aan forumlid 'rt', die dit als eerste op ons forum meldde

Is het Magic Keyboard met numeriek toetsenblok niet sterk genoeg?

009

Een paar weken geleden hadden we een nieuwsbericht over het feit dat de levertijd van het Magic Keyboard met numeriek toetsenblok van Apple zelf behoorlijk aan het oplopen was. We dachten toen dat het misschien met de komst van de iMac Pro te maken had, maar misschien is er wat anders aan de hand.

Want op meerdere plekken zijn er klachten te vinden over dit toetsenbord, verschillende gebruikers merken na een tijdje dat de behuizing gebogen is, zonder dat er grote krachten op zijn uitgeoefend. In dit draadje op het forum van MacRumors vinden we in het Engels daar een aantal klachten over, maar ook op Apple's eigen community in het Frans.



(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Dat Franse voorbeeld is er bij gezet omdat daar een foto bij staat, dezelfde als je hierboven ziet. Want het gezegde zegt niet voor niets dat een foto maakt meer duidelijk dan duizend woorden, dat is in dit geval zeker zo. Het doorbuigen van dit toetsenbord zou zijn gebeurd na 5 maanden normaal gebruik, mogelijk omdat de ondergrond niet hard is.

Maar zelfs dat laatste is natuurlijk geen excuus. We verwachten niet voor niets dat je een toetsenbord van Apple niet alleen op een harde ondergrond kan gebruiken, de prijs is daar ook naar. Dit toetsenbord staat zowel in de Nederlandse online Apple Store, als in de Belgische op een levertijd van 3-4 weken, mogelijk (en hopelijk) is het tegen die tijd een versie die wel tegen een stootje kan.

iOS 11 blijft problemen geven met Autocorrectie in het Engels

001

Bij Apple wordt hard gewerkt aan zelfdenkende systemen en kunstmatige intelligentie, het zogenaamde Machine Learning. Maar de hikjes waarmee dat gepaard gaat laat zien dat alle begin toch echt moeilijk kan zijn.

Recent bleek dat mensen die in het Engels op hun iDevice typen de letter i door autocorrect werd veranderd in een A. Vervelend, want in het Engels gebruik je de letter i alleen nogal eens, als hoofdletter staat die in die taal tenslotte voor "ik". Apple bracht iOS 11.1.1 uit om dat probleem op te lossen, en het leek er op dat dit probleem daardoor achter ons lag.

Maar inmiddels blijkt dat met het toetsenbord in het Engels het woordje "it" bij sommige mensen wordt aangepast naar "I.T" en het woordje "is" naar I.S". Ook hier dus weer woorden die erg vaak in het Engels voorkomen, en voor de mensen die hier last van hebben iets waar ze tureluurs van worden.

Bij sommige mensen helpt het om in Instellingen > Algemeen > Toetsenbord bij Tekstvervanging (Text Replacement) "it" en "is" als afkorting en resultaat in te voeren, maar opvallend genoeg zou deze oplossing niet bij iedereen werken. Een andere oplossing is het helemaal uitzetten van Autocorrectie op diezelfde plek, maar dat is natuurlijk ook niet de meest ideale oplossing.

Omdat de meesten onder ons waarschijnlijk niet zo vaak in het Engels schrijven lijkt de kans klein dat veel van ons hier last van hebben. Ondergetekende schrijft trouwens erg veel in het Engels op zijn iDevices, maar is nog geen van deze drie bugs tegengekomen.

Amazon's nieuwe Sumerian heeft ook ARKit ondersteuning

000

Amazon begon als boekhandel, maar is zich in de afgelopen paar jaar steeds meer aan het ontpoppen als een ware alleskunner. Niet alleen wordt er allang alles wat los en vast zit verkocht, het bedrijf is inmiddels met Prime ook een concurrent van Netflix en breidt de markten waarin het actief is steeds verder uit.

Daarbij komt nu Sumerian, een software-platform voor het maken van content voor Virtual en Augmented Reality, en ook voor het maken van 3D apps is het geschikt. Daarbij valt op dat er ondersteuning is voor Apple's ARKit framework, dat gebruikt wordt voor het maken van Augmented Reality apps voor iPhone en iPad.

Maar het is niet alleen Apple's ARKit framework dat ondersteund wordt, Sumerian werkt ook met Oculus Rift, HTC Vive, Samsung GearVR, Google Daydream, Google Cardboard, ARCore, Microsoft HoloLens en Meta 2.

Dit platform is gericht op het makkelijk en snel creëren van apps, je kan het ook gebruiken als je helemaal niets weet van 3D software of andere grafische programma's. En het werkt in de browser, dus het zou niet moeten uitmaken of je macOS, Windows of Linux gebruikt.

Dat gemak is ook meteen de beperking, om geavanceerde apps ermee maken lijkt het niet echt geschikt. De verwachting is dat Sumerian daarom vooral gebruikt zal worden om apps te maken die voor bijvoorbeeld training en creatieve doeleinden gebruikt worden.

Meteen na de aankondiging heeft Amazon een gratis preview van Sumerian opengezet waar je het kan uitproberen, daarvoor kan je op deze pagina terecht.

Face ID en Animoji's centraal in vier nieuwe iPhone X commercials

000

De productieproblemen van de iPhone X lijken inmiddels voorbij, volgens Ming-Chi Kuo omdat het de toeleveranciers nu wel lukt om voldoende onderdelen te maken en de productie bij Foxconn daardoor enorm opgeschroefd kon worden.

Dat betekent dat Apple de vraag kan opschroeven met commercials, er zijn er dan ook maar liefst vier tegelijkertijd uitgebracht. Twee dingen staan daarin centraal, Face ID en Animoji's, beide uniek voor de iPhone X. De titels van de commercials spreken voor zichzelf: Introducing Face ID, Animoji Yourself, Knows You When You Change en Opens in the Dark.

iCreate Magazine is failliet, MacFan krijgt nieuwe naam (Upd. x2)

013

De F&L Publishing Group heeft maar liefst 19 titels in de portefeuille, waaronder bekende en wat minder bekende namen als Chip Foto Magazine, Photoshop Magazine, c't Magazine voor Computer Techniek en iCreate Magazine.

Met name iCreate telde nog wel wat leden van MacFreak onder zijn lezers, daarom delen we hierbij het nieuws dat de F&L Publishing Group failliet is, wat natuurlijk ook alle publicaties van deze groep raakt. Op dit moment bestaat de website van iCreate nog wel, maar het lijkt een kwestie van tijd tot alle websites van de verschillende publicaties uit de lucht zullen gaan.

Dat betekent dat het aardig rommelt in bladenland. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld MacFan, waarvan recent bekend werd dat het vanaf het volgende nummer de blik zal verruimen en voortaan onder de titel "Machina" door het leven zal gaan.

Hieronder het complete persbericht dat het huidige MacFan hierover verstuurde:


MacFan, het magazine voor de liefhebbers van alles wat met Apple te maken heeft, verandert na twintig jaar van naam. Met ingang van jaargang 2018 zal het technologie en lifestyle magazine door het leven gaan als 'Machina'.

De naam

‘Machina’ maakt van de machine iets menselijks; het klinkt als een persoon. Dat is misschien ook de associatie van mensen die de film Ex Machina kennen.

We leven in een wereld waarin mens en machine naar elkaar toe kruipen. Machinelearning en artificial intelligence gaan een steeds grotere rol in ons leven spelen. We praten met onze apparaten, onze auto’s nemen zelf beslissingen. De naam Machina past prachtig bij die ontwikkelingen.

Waarom deze naamsverandering?

Machina blijft natuurlijk hét blad voor de liefhebbers van alles wat met Apple te maken heeft. Waar het blad in de voorbije jaren de opkomst en ontwikkeling van Apple op de voet heeft gevolgd, is het met name de laatste jaren geëvolueerd naar een medium dat kijkt naar de samenleving in al zijn digitale facetten. Met de nieuwe naam Machina wordt dit nu ook in de naam van het magazine bevestigd.

Eerste editie

De eerste Machina verschijnt half december en wordt een collectors item voor adverteerders op gebied van technologie en lifestyle. Vervolgens verschijnt Machina iedere twee maanden en blijven vooralsnog de 2017 tarieven ook volgend jaar van toepassing.

Update: Inmiddels is het zover. De naam MacFan bestaat niet meer en het eerste nummer van nieuwe Machina Magazine is uit. De vernieuwde website is te vinden op machinamagazine.nl

Update: hoewel het (nog) niet voor volle honderd procent rond is zijn er erg veel tekenen dat het iCreate gaat lukken in een doorstart te maken. Wij duimen er in ieder geval hard voor.

Eerst Samsung vs. Apple en daarna Motorola vs. Samsung

001

Als een fabrikant het nodig vindt om zich openlijk tegen een ander af te zetten dan betekent dat meestal dat die fabrikant wat te vrezen heeft van die ander. Want waarom zou je anders aandacht aan die ander besteden, en het niet gewoon op eigen kracht doen?

Samsung zet zich al jaren af tegen Apple, dat gaat al terug naar bijvoorbeeld deze commercial uit 2012 voor de Galaxy S3. Kennelijk hebben dat soort commercials toch een positief effect voor Samsung, want ook dit keer hebben ze weer een nieuwe commercial uitgebracht die lekker eenzijdig een beeld van Galaxy versus iPhone laat zien.

Aan het eind van deze commercial stapt de hoofdpersoon over van een iPhone naar een Galaxy, vooral omdat hij de voordelen daarvan ziet doordat zijn vriendin altijd een Galaxy heeft. Bij Motorola in de VS hebben ze daar nu handig op ingespeeld met deze Facebook-post:


We loved your ad Samsung Mobile USA, but we think you forgot the ending... :wink:


In Motorola's versie komt hij trots thuis met zijn nieuwe Galaxy, maar zijn vriendin heeft juist besloten om 'een stap verder' te gaan met de Moto Z2 Play, natuurlijk van Motorola. De naam die ze daarvoor bij Motorola bedacht hebben is "Up-upgrade".

Update YouTube corrigeert hoog stroomverbruik

001

In de nieuwsberichten hier kom je niet vaak updates van apps tegen, de enige die we melden zijn de apps van Apple zelf. Maar soms zijn er apps die problemen geven, in dat geval wordt een update de oplossing van dat probleem.

Dat is precies het geval met de nieuwe versie van de YouTube-app voor iOS, want de meest recente versie tot nu toe gebruikte duidelijk teveel stroom. Het resultaat was dat je iDevice daar behoorlijk warm van kon worden, en dat de batterij veel sneller dan normaal leeg getrokken werd.


Het goede nieuws is dat de 12.45 versie van de YouTube-app dit probleem helemaal opgelost zou moeten hebben, als je deze versie nog niet op jouw iDevice hebt staan dan raden we je dus aan om deze update via de App Store naar binnen te halen.

Het YouTube-team meldt hier zelf trouwens niks over, die zetten altijd alleen maar grappig bedoelde boodschappen bij hun updates. In dit geval is dat "We hebben gerepareerd wat gerepareerd moest worden en wat bugs geplet.", wat ons betreft zou het oplossen van dit soort grote problemen best wel door de makers gemeld mogen worden.

Realistische Steve Jobs met accessoires voor nog geen 170 euro

000

Steve Jobs blijft ook ruim zes jaar na zijn overlijden nog steeds een iconisch figuur, die veel mensen inspireert. Kennelijk betekent dit dat er ook mensen zijn die graag een poppetje van hem zouden willen hebben, want van tijd tot tijd zien we daar nieuwe versies van verschijnen.

Speelgoedmaker Damtoys heeft dat idee nu naar een nieuw niveau getild, want voor een kleine 170 euro kan je een erg goed gemaakt model van Steve Jobs kopen, volgens de maker 1/6 van de ware grootte. Steve Jobs zelf was 1,83 meter lang, dus dat betekent dat dit poppetje iets meer dan 30 centimeter hoog zou moeten zijn.



Voor € 167,02 precies (mogelijk komen daar nog verzendkosten bij) krijg je niet alleen het poppetje zelf, maar ook nog een hele lijst aan accessoires. Je kan hiermee bijvoorbeeld zelf de keynotes van de allereerste Macintosh of de eerste MacBook Air naspelen, want beide krijg je er bij. Daarbij zijn de handen verwisselbaar, dus verschillende situaties zijn daardoor makkelijk na te spelen. Hieronder de complete lijst van wat je er bij krijgt, zelfs de tafel en de stoel zitten daarbij:



• Main Figure
• 1 long-sleeved shirt
• 1 pair of sneakers
• 1 leather-like belt
• 1 pair of socks
• 1 pair of eyeglasses
• 1 leather-like lounge chair
• 1 round table
• 1 apple
• 2 pcs of 3.5-inch disks
• 1 desktop computer
• 1 keyboard
• 1 mouse
• 1 laptop computer
• 6 pcs of interchangeable hands
(1 pair of open hands, 1 pair of relaxed hands A and 1 pair of relaxed hands B)





De complete set is te koop op deze pagina. Je zei er wel even geduld voor moeten hebben, want op dit moment staat daar het derde kwartaal van 2018 als het moment dat het uit zal komen.

Daarbij is het maar de vraag of dit poppetje ook echt het levenslicht zal zien, in het verleden heeft Apple al laten zien dat ze niet erg dol zijn op dit soort dingen, en er best wat geld aan willen besteden om het in de kiem te smoren. Dat zou bijvoorbeeld via Apple Legal kunnen, waarbij het de vraag lijkt of de maker van dit poppetje genoeg kapitaal heeft om zo'n tegenstander aan te kunnen.

Maar voor Apple zou de locatie van de fabrikant het wel eens lastig kunnen maken om dit aan te kunnen pakken. Mogelijk is deze erg vroege aankondigen een manier voor de fabrikant om te zien of dit inderdaad door Apple Legal opgepikt gaat worden.



(klik op de afbeeldingen voor een grotere versie)