Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

PayPal in de tegenaanval

019

In het artikel gisteren op MacFreak over de reacties van anderen op de Apple Watch en Apple Pay, dat is hier te lezen, was ook al duidelijk dat PayPal zich kennelijk bedreigd voelt. Want volgens ons zijn waarschuwingen aan Apple's adres dat het ze niet gaat lukken met Apple Pay daar een teken van.

Dat PayPal zich bedreigd voelt wordt pas echt duidelijk door de advertentie over een complete pagina die ze nu geplaatst hebben in The New York Times. Hun tegenaanval koppelen ze daar slim aan het recente schandaal waarbij foto’s van bekende mensen op straat kwamen te liggen, waarbij volgens een aantal media de beveiliging van Apple niet goed genoeg zou zijn geweest.



Apple maakte tijdens de keynote duidelijk dat er helemaal geen data naar Apple gaan als je Apple Pay gebruikt, maar dat die in de Secure Enclave versleuteld binnen de iPhone 6 of 6 Plus worden opgeslagen. Dat weten ze bij PayPal natuurlijk donders goed, in dit geval is het natuurlijk alleen maar belangrijk of de advertentie werkt of niet.

Wij zijn vooral benieuwd of Apple Pay een succes gaat worden, het heeft er alle schijn van dat dat zo gaat zijn, de iPhone 6 zorgt in het eerste weekend in ieder geval al voor verkoop-records. PayPal heeft dan ook groot gelijk dat ze hier zenuwachtig van worden, we zijn benieuwd of deze advertentie hiertegen gaat helpen.

PayPal is een redelijk grote speler in het online betaalverkeer, maar heeft tot nu toe in het mobiele betalingsverkeer nog geen groot marktaandeel weten te bereiken.

Het bedrijf Braintree heeft trouwens recent aangekondigd dat ze Apple Pay gaan ondersteunen. Dat is in deze context op zijn minst ironisch te noemen, want PayPal heeft Braintree een jaar geleden gekocht, dus indirect ondersteunen ze zelf Apple Pay. Braintree ondersteunt natuurlijk ook PayPal’s One Touch oplossing, dat doen ze via de Venmo-app, een app die bij ons niet in de iTunes Store staat.

Een nieuwe MacUpdate Bundle

006

MacUpdate heeft weer een bundle, dus een aantal programma’s bij elkaar die je samen voor relatief weinig geld kunt kopen. De hele bundle kost $ 49,99 terwijl het duurste programma in de bundle (Toast 12 Titanium) normaal gesproken al $ 99,99 kost. Het viel ons sowieso op dat optische schijven kennelijk belangrijk zijn voor de makers van deze bundle, want van de 10 in totaal zijn er twee daarvoor bedoeld (de andere is Mac DVDRipper Pro 5).

Hieronder de lijst van alle apps die dit keer in deze bundle zitten:


Toast 12 Titanium

Ember

NoteBook 4

Tonality Pro

Scrivener 2.5

Bookends 12

Mac DVDRipper Pro 5

iStat Menus 5

NetShade 6 (6 months)

SimCity 4 Deluxe


Waarbij je Ember alleen maar krijgt als je bij de eerste 8.000 mensen zit die deze bundle koopt, en je NetShade 6 maar 6 maanden onbetaald kunt gebruiken (zoals in de titel ook al te zien is). Dat laatste is omdat NetShade niet alleen een app is, maar tegelijkertijd ook een abonnement, en dat gaan ze natuurljk niet eindeloos gratis weggeven.

Apart voetpad gebruikers mobiele telefoons in China

004

We kennen waarschijnlijk allemaal het probleem, als je op een vol voetpad loopt dan heb je steeds vaker last van mensen die vooral bezig zijn met hun smartphone. Of misschien ben je zelf met je iPhone bezig, en knal je daardoor regelmatig bijna tegen andere mensen op.

In de Chinese stad hebben ze daar een simpele oplossing voor gevonden, in de stad Chongqing hebben ze nu een apart voetpad voor iedereen met een een mobieltje gemaakt, zodat die mensen niet meer in de weg staan of lopen voor iedereen die gewoon wil doorlopen.





Reacties op wat Apple heeft uitgebracht

020

De afgelopen jaren is het een bekend fenomeen, Apple komt met wat nieuws, en de spelers in het veld dat Apple betreedt komen met een reactie waaruit duidelijk wordt dat ze niet echt doorhebben hoe groot de bedreiging voor hen is. Of ze hebben dat misschien juist erg goed door, en denken door Apple op een negatieve manier weg te zetten misschien helpt voor hun eigen imago.

De bekendste van dat soort reacties is waarschijnlijk die van Steve Ballmer, op dat moment de CEO van Microsoft, toen hem gevraagd werd wat hij van de, toen net nieuwe, iPhone dacht.

Deze reactie van Steve Ballmer reactie heeft toen erg veel aandacht gekregen, maar hij was beslist niet de enige die negatief reageerde. Op dat moment was Palm een grote naam in de smartphone-wereld, en de CEO van Palm, Ed Colligan, zei toen:


We've learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone. PC guys are not going to just figure this out. They're not going to just walk in.


Een paar jaar later bestond Palm niet meer, want Apple had toen al bewezen dat ze wel gewoon 'naar binnen kwamen' lopen met de iPhone.

Nu zijn we een aantal jaren verder en heeft Apple de Apple Watch en Apple Pay aangekondigd. En meteen zijn er een aantal CEO's die negatief reageren. Hieronder twee voorbeelden.

Jean-Claude Biver is de CEO van LVMH, waaronder horlogemerken Tag Heuer, Zenith en Hublot vallen, en die vindt de Apple Watch er uit zien alsof die door studenten is ontworpen en vindt het ontwerp veel te vrouwelijk.


This watch has no sex appeal. It's too feminine and looks too much like the smartwatches already on the market. To be totally honest, it looks like it was designed by a student in their first trimester.


En een manager van PayPal ziet Apple Pay helemaal niet zitten:


Payments is a tough ecosystem and you know, other players, other major consumer Internet companies have tried to enter in the space and have found, you know, limited success. And a big part of that is it is a very difficult space.


Helemaal waar, maar is het nu niet juist Apple dat waarschijnlijk een oplossing heeft voor die 'difficult space'?

Maar gelukkig is niet iedereen negatief. Eén van mensen die aan de wieg van Swatch stond is Elmar Mock en die is in dit interview (Franstalig) juist positief over de Apple Watch en negatief over het feit dat de Zwitserse horloge industrie deze kans gemist heeft.

En de beste reactie komt volgens ons van CEO Cindy Livingston van Guess, die Apple een enthousiaste open brief heeft gestuurd, en die is hieronder te zien.



Interview Tim Cook onthult veel

002

Charlie Rose is een bekende televisie talk show host en journalist en is de afgelopen tijd vooral bekend geworden door zijn interviews. Want door zijn rust en omdat hij de tijd neemt komen zijn gasten erg goed uit de verf en er komen dan ook vaak interessante dingen uit.

Deze Charlie Rose heeft nu een interview met Tim Cook gehouden dat vandaag op de Amerikaanse televisie uitgezonden zal worden, hier hebben we alvast de eerste helft van ruim 52 minuten. Daarin zegt Tim Cook een aantal interessante dingen, hieronder een paar gedeeltes die wij de moeite waard vonden.

Op vier minuten in het interview op de vraag of de grotere iPhone 6 een antwoord op Samsung was:


We could have done a larger iPhone years ago. It’s never been just making a larger phone, it’s been about making a better phone in every single way. And so, we ship things when they’re ready.


Op 6.30 over de Apple Watch:


Jony and team recognised that to wear something it had to be incredibly personal. It had to reflect your taste and express what you want to express about yourself. It’s sort of like your clothes and your shoes, you’re not gonna wear the same thing everybody else does. So most tech-companies I think look at this as only technology, we recognise that only technology isn't sufficient. That is had to have a certain style element. It had to be something you’re proud of wearing.


9.50 over Steve Jobs:


He's in my hart and he is deep in Apple’s DNA. His spirit will always be the foundation of the company. I literally think about him every day. His office is still left as it was, on the fourth floor. His name is still on the door. And we still… If you think about the things that Steve stood for, at a macro level. He stood for innovation. He stood for simple, not the complex. He knew that Apple should only enter areas where we could control the primary technology. All of these things are still deep in our company. Those are still things that we very much believe.

The strive for perfection, for being the best, for only doing the best products, for staying focussed. The fact that despite this table being so small, that you and I are sitting at, you could put every Apple product on it. Every single one that we ship today, and yet this year our revenue will be, you know, approximately 180 billion. There’s probably no company on face of the earth that can say that.


25.30 over Beats:


In Beats what we saw was several things. We saw talent that I’m super impressed with. Jimmy and Dre are off the charts, creative geniuses. They also had teams underneath them that I really liked. Jimmy has a deep knowledge of the musical industry. Dre knows artists, Dre is an artist! And they had started a subscription service. This subscription service, you know, some people think they're all alike.

Let me tell you, I went into this thing sceptically, not into the acquisition, into their service. Because Jimmy had told men how great it was. So, one night I'm sitting playing with theirs versus some totters. And all of a sudden it dawns on me that when I listened to theirs for a while I feel completely different. And the reason is that they recognised that human curation was important in the subscription service. The sequencing of songs you listen to affect the way that you feel.


Vanaf 46 minuten gaat het over de toekomst:


There is obviously other things that we’re working on that right now isn't apparent. We're always doing that. And we’re also working on things like this (red: de Apple Watch) that is apparent.


En op 47.10:


There are products that we are woking on that none knows about, yes. That haven't been rumoured about yet, yes. Some of those are going to come out and be blow-away products, probably. And some of those we’ll probably decide, you know, that one we're gonna stop.


Natuurlijk is er nog veel meer interessants wat voorbij komt, maar dit waren volgens ons de highlight. Hieronder deel één, zodra deel twee beschikbaar komt zullen we het bij dit nieuwsbericht zetten.

Update: Het hele interview is nog niet op YouTube te vinden, maar is wel te zien op de site van Charlie Rose zelf.

met dank aan forumlid Pieterr, die dit interview al op ons forum meldde

Op 26 september de iPhone 6 bij ons te bestellen

011

Apple heeft bekend gemaakt dat er op 26 september 17 landen bij komen waar beide modellen van de iPhone 6 te koop zullen zijn, en zowel Nederland als België zitten daar bij.

Wanneer de iPhone ook in de winkel bij ons te koop zal zijn is nog niet bekend, maar als we zien hoe ontzettend veel iPhones in de V.S. in de voorverkoop zijn besteld lijkt het slim om er vroeg bij te zijn op 26 september als je er ook eentje wilt.

Of even wachten en dan in de rij gaan staan bij één van de Apple Stores, bijvoorbeeld die in Amsterdam, Haarlem of Den Haag als deze iPhone wat later in die Stores te koop zal zijn.

De hele rij van landen waar de iPhone 6 en 6 Plus besteld kunnen worden op 26 is als volgt:


• België
• Denemarken
• Finland
• Ierland
• Italië
• Luxemburg
• Nederland
• Nieuw Zeeland
• Noorwegen
• Oostenrijk
• Portugal
• Rusland
• Spanje
• Taiwan
• Turkije
• Zweden
• Zwitserland


En als je in de Verenigde Arabische Emiraten zit zal je nog een dag extra geduld moeten hebben, want daar kan je de iPhone 6 en de 6 Plus op 27 september bestellen.

Pre-orders iPhone 6 vestigen nieuw record (Upd.)

007

Net na middernacht in de nacht van donderdag naar vrijdag konden mensen in de V.S. een iPhone 6 of 6 Plus bestellen, en dat hebben ze massaal gedaan. Zo massaal dat er voor de meeste mensen geen doorkomen aan was, en dat de mensen die het wel is gelukt met z'n allen een nieuw record gevestigd hebben, laat Apple weten.

De iPhone 5s vestigde bij het uitkomen al een nieuw record, en de modellen van de iPhone 6 hebben dat record dus alweer verbroken.

Daarbij is het vooral de grotere, en duurdere, iPhone 6 Plus die als warme broodjes over de toonbank gaat, dus het ziet er naar uit dat Apple weer een enorm succesnummer in handen heeft.

Als je het nu nog lukt om in de V.S. een iPhone bij Apple te bestellen dan moet je bij sommige modellen, zoals de 64 GB iPhone 6 Plus, al op meerdere weken wachttijd rekenen.

Het was trouwens niet alleen Apple waarbij de site overbelast raakte, ook provider Sprint had er last van en die site liet vaak de melding "We’ll be back" zien. En bij T-Mobile in de V.S. kreeg je de melding "Due to high demand, your Apple product may not be available for immediate shipping. Once we are able to complete your order, you will receive a notification when your product is shipped."

Apple reageerde op dit alles met de volgende simpele mededeling:


Response to iPhone 6 and iPhone 6 Plus has been incredible, with a record number of preorders overnight.

Update: Apple heeft een persbericht over dit nieuwe record verstuurd, dat is hieronder in zijn geheel te lezen.


Apple maakt recordaantal van ruim vier miljoen bestellingen voor iPhone 6 en iPhone 6 Plus binnen 24 uur bekend

Vanaf vrijdag 26 september verkrijgbaar in nog eens ruim twintig landen

CUPERTINO, 15 september 2014 – Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat er op de eerste dag van de voorverkoop een recordaantal bestellingen is geplaatst voor iPhone 6 en iPhone 6 Plus, die samen de grootste vooruitgang in de geschiedenis van iPhone vormen. In de eerste 24 uur alleen al zijn er meer dan vier miljoen nieuwe iPhones besteld. De eerste iPhones worden aanstaande vrijdag geleverd en de meeste klanten kunnen hun bestelde iPhone nog in september verwachten, maar doordat de vraag groter is dan het aanbod, zullen sommigen geduld moeten hebben tot oktober. Extra voorraad van iPhone 6 en iPhone 6 Plus is beschikbaar voor directe verkoop in de Apple Store op vrijdag 19 september vanaf 8.00 uur 's ochtends plaatselijke tijd. Klanten kunnen het beste vroeg komen of alvast een bestelling plaatsen bij de Apple Online Store (www.apple.com/nl). Ze kunnen hun bestelling dan in de Store ophalen of ze ontvangen een geschatte leverdatum. Beide modellen zijn vanaf vrijdag ook verkrijgbaar bij AT&T, Sprint, T-Mobile, Verizon Wireless, overige providers en bepaalde erkende Apple resellers.

"iPhone 6 en iPhone 6 Plus zijn op alle fronten beter. We zijn dan ook ontzettend blij dat onze klanten er helemaal weg van zijn, net als wij", aldus Tim Cook, CEO van Apple. "Met de voorverkoop van iPhone 6 en iPhone 6 Plus heeft Apple een nieuw record gevestigd. We tellen de uren af tot vrijdag, wanneer de eerste klanten onze beste iPhones tot nu toe in handen krijgen."

Vanaf vrijdag 19 september zijn iPhone 6 en iPhone 6 Plus verkrijgbaar in de Verenigde Staten, Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, Japan, Puerto Rico, Singapore en het Verenigd Koninkrijk. En vanaf vrijdag 26 september komen daar nog eens ruim twintig landen bij, waaronder België, Denemarken, Finland, Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, het eiland Man, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Qatar, Rusland, Saoedi-Arabië, Spanje, Taiwan, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, Zweden en Zwitserland.

iPhone 6 en iPhone 6 Plus zijn de grootste vooruitgang in de geschiedenis van iPhone. Het gaat om twee nieuwe modellen met een schitterend 4,7-inch en 5,5-inch Retina HD-display en allerlei innovatieve technologie in een compleet nieuw, ongelofelijk dun en naadloos ontwerp, dat nog steeds goed in de hand ligt en eenvoudig in het gebruik is. Beide modellen zijn op alle fronten beter. Ze zijn onder andere voorzien van de door Apple ontwikkelde A8-chip met een 64-bits architectuur van desktopklasse van de tweede generatie die zorgt voor optimale prestaties en een efficiënt energieverbruik; een geavanceerde iSight-camera en FaceTime HD-camera; supersnel mobiel internet; en Apple Pay om met één vinger snel en veilig te kunnen betalen.*

De nieuwe iPhones worden geleverd met iOS 8, de grootste release sinds de introductie van de App Store. Dankzij de nieuwe voorzieningen voor Berichten en Foto's, de voorspellende typfunctie voor het QuickType-toetsenbord van Apple en Delen met gezin is iOS 8 nog eenvoudiger, sneller en intuïtiever geworden. Bovendien bevat iOS 8 de nieuwe Gezondheid-app, waarin gegevens over je fysieke gesteldheid en fitnessgegevens overzichtelijk worden weergegeven, en iCloud Drive, waarmee je bestanden kunt bewaren en overal kunt bekijken.

Prijzen en verkrijgbaarheid
Elke klant die zijn iPhone 6 of iPhone 6 Plus bij een Apple Store koopt, kan gebruikmaken van de gratis persoonlijke configuratieservice voor bijvoorbeeld het instellen van een e-mailaccount of het downloaden van nieuwe apps uit de App Store. Zo is hun nieuwe iPhone direct gebruiksklaar als ze de Store verlaten.

Phone 6 is verkrijgbaar in goud, zilver of spacegrijs. De adviesprijs in Nederland is € 699 (€ 577,69 excl. btw) voor het 16-GB model, € 799 (€ 660,33 excl. btw) voor het 64-GB model en € 899 (€ 742,98 excl. btw) voor het nieuwe 128-GB model.
iPhone 6 Plus is verkrijgbaar in goud, zilver of spacegrijs. De adviesprijs in Nederland is € 799 (€ 660,33 excl. btw) voor het 16-GB model, € 899 (€ 742,98 excl. btw) voor het 64-GB model en € 999 (€ 825,62 excl. btw) voor het nieuwe 128-GB model. iPhone 6 en iPhone 6 Plus zijn verkrijgbaar via de Apple Online Store, de Apple Retail Store, bepaalde providers en bepaalde erkende Apple resellers.

* Apple Pay zal vanaf oktober dit jaar in de VS verkrijgbaar zijn voor iPhone 6 en iPhone 6 Plus als gratis software-update voor iOS 8.
** Alleen voor klanten die aan de voorwaarden voldoen. Neem contact op met je provider voor meer informatie.

Apple Watch review van een horloge-nerd

029

Wil je graag de voors- en de tegens van de Apple Watch weten, en dan vooral bekeken vanuit het oogpunt van iemand die niets anders doet dan reviews schrijven over horloges, dan is dit artikel van Benjamin Clymer op Hodinkee een aanrader.

Mocht je Hodinkee niet kennen, dit is één van der meest gelezen publicaties over horloges ter wereld, en Benjamin Clymer weet dan ook duidelijk waar hij het over heeft.

Niet alles is positief, aan het eind heeft hij duidelijk een aantal punten waarvan hij vindt dat Apple die zou kunnen verbeteren. Maar tegelijkertijd maakt hij duidelijk dat veel horlogemakers zich eens goed achter de oren zouden moeten krabben, omdat Apple hier voor 349 dollar iets heeft neergezet dat een stuik beter is dan wat die horlogemakers voor dezelfde prijs leveren.

Vooral de aandacht voor detail en de prachtige afwerking, inclusief de indrukwekkende horlogebandjes, zijn de dingen waar hij duidelijk van onder de indruk is. Hij maakt ook meteen duidelijk hoe belangrijk zo’n horlogeband is voor zowel het draaggemak als hoe een horloge aan je pols oogt.

Daarbij is hij onder de indruk van hoeveel research Apple duidelijk heeft besteed aan bijvoorbeeld die horlogebandjes, want een Milanese is iets wat de meeste mensen niet eens meer kennen.

Als laatste is hem iets opgevallen dat wij ook al hier op de site genoemd hebben: het lijkt er op dat bij de Apple Watch niet alleen Jony Ive een vinger in de design-pap heeft gehad, maar waarschijnlijk zien we hier ook al veel invloed van Marc Newson. Die werkt pas sinds kort als een echte Apple-employee, maar was daarvoor al actief voor Apple.

Apple brengt TestFlight app uit

000

Apple kocht afgelopen februari de app TestFlight, een omgeving waarin beta-versies van apps in de App Store uitgetest kunnen worden. Daarna was het wachten tot Apple zijn eigen versie van de app uit zou brengen, en inmiddels is het zover, TestFlight is nu een gratis app in de iOS App Store.

De app draait op iedere iPhone, iPod touch en iPad zolang daar minimaal iOS 8.0 op staat, dus we zullen in ieder geval tot 17 september moeten wachten tot we het zelf kunnen gebruiken.

Daarna kunnen we onder andere beta-versies van Apple apps gaan testen, op dit moment gaat dat om nieuwe versies van iMovie, Pages, Number, Keynote en GarageBand. Maar daar blijft het niet bij, als je een ontwikkelaar met een beta-programma jouw mailadres geeft dan kan hij jou uitnodigen om mee te doen met het testen van de nieuwe versie van zijn of haar app.

Hieronder de informatie van Apple zelf over deze app:


The TestFlight app allows you to install and beta test apps on your iOS device. After a developer invites you to beta test their app, you can install new versions as they become available. TestFlight also allows you to provide valuable feedback to developers on the features you are testing in the prerelease apps you’ve been invited to.

To start testing:

• All an app developer needs is your email address to send you an invitation
• Accept the invitation and install the prerelease build of the app
• The TestFlight app will notify you when new prerelease builds are available
• To update to the latest build and keep testing, simply tap Update

Developers can invite TestFlight Beta Testers on the iTunes Connect website:

• Create a versions of your app and upload new builds
• Choose which prerelease version of your app you wish to release to testers
• Invite new testers by simply providing their email address

iOS 8 vanaf 17 september beschikbaar

002

Tussen al het nieuws dat Apple afgelopen dinsdag naar buiten bracht zouden we bijna vergeten dat het tijdens het event ook nog over iOS 8 ging. En, nog veel belangrijker, dat werd aangekondigd dat deze nieuwe versie van iOS op 17 september al beschikbaar zal zijn.

iOS 8 is natuurlijk weer, daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt, een gratis download, en werkt op de volgende iDevices: iPhone 4s, iPhone 5, iPhone 5c, iPhone 5s, iPod touch (vijfde generatie), iPad 2, iPad met Retina-display, iPad Air, iPad mini en iPad mini met Retina-display.

Hieronder de tekst van het persbericht dat Apple over deze release heeft verstuurd:


iOS 8 vanaf 17 september beschikbaar

Met nieuwe voorzieningen voor Berichten en Foto's, het QuickType-toetsenbord, extra uitbreidingsmogelijkheden, iCloud Drive en de nieuwe Gezondheid-app

CUPERTINO, 9 september 2014 – Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat iOS 8, de grootste release sinds de introductie van de App Store, vanaf woensdag 17 september gratis kan worden gedownload naar iPhone, iPad en iPod touch. Dankzij de nieuwe voorzieningen voor Berichten en Foto's, de voorspellende typfunctie voor het QuickType-toetsenbord en Delen met gezin is iOS 8 nog eenvoudiger, sneller en intuïtiever geworden. Bovendien bevat iOS 8 de nieuwe Gezondheid-app, waarin gegevens over je fysieke gesteldheid en fitnessgegevens overzichtelijk worden weergegeven, en iCloud Drive, waarmee je bestanden kunt bewaren en overal kunt bekijken. Met de meer dan 4000 nieuwe API's in iOS 8 kunnen ontwikkelaars hun apps verder uitbreiden en nog gebruiksvriendelijker maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de enorme uitbreidingsmogelijkheden en robuuste frameworks zoals HealthKit en HomeKit.

"We kunnen niet wachten tot al die honderden miljoenen mensen aan de slag kunnen met iOS 8 en de geweldige voorzieningen waarmee ze hun iPhone, iPad of iPod touch voor allerlei nieuwe dingen kunnen gaan gebruiken", aldus Craig Federighi, senior vice president Software Engineering van Apple. "iOS 8 is een paradijs voor ontwikkelaars waarin ze onbelemmerd de geweldigste nieuwe apps kunnen maken."

Met Berichten in iOS 8 krijgen gesprekken een nieuwe dimensie. Door één keer te tikken verstuur je een gesproken bericht, foto of video. Gebruikers kunnen ook meerdere foto's of video's tegelijkertijd versturen en alle bestanden die binnen een gesprek zijn uitgewisseld op één plek bekijken. Bij groepsberichten kun je contacten toevoegen en verwijderen en kun je er bovendien voor kiezen de functie 'Niet storen' in te schakelen of een gesprek te verlaten. En je kunt je gesprekspartners voor een uur, een dag of nog langer laten weten waar je momenteel bent door je huidige locatie te delen.

De Foto's-app in iOS 8 zit boordevol krachtige bewerkingstools. Foto's zet je kiekjes automatisch recht en met de slimme bewerkingstools kun je het licht en de kleur met een snelle veegbeweging aanpassen. Voor wie meer wil, zijn er speciale tools om de belichting, de helderheid, het contrast, de schaduwen en nog veel meer te bewerken. Ontwikkelaars kunnen via PhotoKit het robuuste framework van de ingebouwde Foto's-app benutten en dankzij de uitbreidings-API's kunnen ze hun eigen filters en bewerkingstools beschikbaar stellen in de Foto's-app.

De nieuwe voorspellende typfunctie voor het QuickType-toetsenbord van Apple is slimmer en persoonlijker en houdt bovendien rekening met de context, zoals wie de ontvanger van het berichtje is en in welke app je typt. QuickType begrijpt jouw manier van communiceren en stelt veelgebruikte zinsneden voor, zodat je met een paar tikjes een hele zin kunt typen. Alles wat het QuickType-toetsenbord oppikt van jouw manier van communiceren blijft privé: gegevens worden gecodeerd op het apparaat en niet naar de cloud gestuurd. Gebruikers kunnen voortaan ook kiezen voor toetsenborden van andere ontwikkelaars, bijvoorbeeld met een andere indeling en invoermethode die overal in het systeem kunnen worden gebruikt.

De nieuwe Gezondheid-app verzamelt alle gegevens van de verschillende gezondheidsapps en fitnessapparaten die je gebruikt, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe het met je gezondheid gesteld is. Met de HealthKit-API's kunnen ontwikkelaars gezondheids- en fitnessapps onderling gegevens laten uitwisselen. Je kunt instellen dat elke app specifieke gegevens van een andere app mag gebruiken voor een nog uitgebreider overzicht van je fysieke gesteldheid en je workouts. Gebruikers kunnen hun eigen fitnessprestaties meten en bijhouden met behulp van apps als MyFitnessPal, RunKeeper en Strava. Daarnaast kunnen ze instellen dat bepaalde gegevens via apps als Mayo Clinic of MyChart van Epic met hun behandelend arts worden gedeeld. Een aantal gerenommeerde ziekenhuizen, waaronder Duke Medicine en Stanford Children's Health, omarmen deze nieuwe technologie.

Met HomeKit kun je de elektronica in huis, waaronder de verlichting, verwarming, sloten en garagedeur, veilig en naadloos bedienen vanaf je iOS-apparaat. HomeKit biedt een algemeen protocol en daarmee een veilige manier om apparaten te koppelen en afzonderlijke apparaten of groepen apparaten thuis eenvoudig te bedienen. Dankzij de integratie met Siri kun je bijvoorbeeld "Good morning" zeggen om de verlichting en verwarming in bepaalde kamers aan te laten gaan en de garagedeur vast te laten openen.

Delen met gezin in iOS 8 is een handige manier om contact te houden en plezier te hebben van elkaars aankopen. Met deze functie blijft iedereen automatisch van elkaar op de hoogte. Zo wordt een gedeelde fotostream of agenda aangemaakt en kun je instellen dat gezinsleden elkaars locatie kunnen zien. Gezinsleden kunnen voortaan elkaars (in aanmerking komende) iTunes-, iBooks- en App Store-aankopen bekijken en downloaden. Maximaal zes gezinsleden kunnen met hun eigen Apple ID van deze functie gebruikmaken. Ouders kunnen een Apple ID voor hun kinderen aanmaken. Deze bevat een optie voor ouderlijke toestemming voor de aanschaf van materiaal.

Met iCloud Drive kunnen gebruikers uiteenlopende documenten op een veilige manier bewaren, openen en bewerken. De wijzigingen die je op het ene apparaat doorvoert, worden automatisch op al je apparaten doorgevoerd, of het nu een iOS-apparaat, een Mac of een Windows-pc is. Ook worden ze op www.icloud.com doorgevoerd. iCloud Drive zorgt er bovendien voor dat apps op een geheel nieuwe manier met elkaar samenwerken, doordat apps toegang tot elkaars gegevens krijgen en je een bestand in verschillende apps kunt bewerken.

Dankzij de continuïteitsvoorzieningen in iOS 8 en OS X Yosemite werken je Mac en iOS-apparaten voorbeeldig samen. Als je iPhone of iPad in de buurt van je Mac ligt, kun je met Handoff een activiteit op het ene apparaat starten en die als het ware doorgeven aan het andere apparaat. Met Instant Hotspot is het instellen van je iPhone als hotspot net zo eenvoudig als verbinding maken met een wifinetwerk. De sms- en mms-berichten die tot voor kort alleen op je iPhone zichtbaar waren, verschijnen nu op al je apparaten in de Berichten-app. Je kunt zelfs rechtstreeks vanaf je Mac sms- en mms-berichten versturen en met je iPhone bellen terwijl je je Mac als speakerphone gebruikt.*

Andere iOS 8-functies zijn:
• uitgebreide beveiligings- en beheervoorzieningen voor het bedrijfsleven met nieuwe productiviteitsvoorzieningen, waaronder uitgebreidere gegevensbeveiliging voor de voornaamste ingebouwde apps en ondersteuning voor configureerbare meldingen van berichtreeksen in Mail. Gebruikers worden beter geïnformeerd over de manier waarop hun apparaat is geconfigureerd en beheerd, waarmee wordt voortgebouwd op het nieuwe mobilisatiemodel in de IT-wereld;
• verbeteringen op het gebied van design die voortborduren op de schitterende interface van iOS 7, met interactieve meldingen, snel toegang tot de voornaamste contactpersonen, slimme suggesties, de optie om snel tussen je inbox en concepten in Mail te schakelen; en
• de mogelijkheid om met Spotlight niet alleen op je apparaat, maar ook in artikelen op Wikipedia naar plaatsen in de buurt en in nieuwsartikelen te zoeken.

De iOS 8 SDK bevat 4000 nieuwe API's waarmee ontwikkelaars een geheel nieuw kaliber apps kunnen ontwikkelen. De aanzienlijke iOS-uitbreidingen in deze SDK omvatten onder andere nieuwe deelopties, widgets, aangepaste acties en API's voor documenten. Met Touch ID-API's kunnen ontwikkelaars appgebruikers veilig laten inloggen bij een app. Gamen wordt in iOS 8 nog beter dankzij Metal, een nieuwe grafische technologie waarmee game-ontwikkelaars hun 3D-consolegames beschikbaar kunnen stellen voor mobiele apparaten. iOS 8 bevat CloudKit, een uitgebreide en schaalbare backendoplossing die ervoor zorgt dat ontwikkelaars geen servercode meer hoeven te programmeren of servers hoeven te beheren. Met het snelle, moderne en interactieve Swift beschikken ontwikkelaars over een krachtige, geavanceerde programmeertaal voor iOS en OS X waarmee ze veiliger en betrouwbaarder kunnen programmeren.

Gebruikers van iPhone, iPad en iPod touch hebben toegang tot de revolutionaire App Store, die in 155 landen toegang biedt tot meer dan 1,3 miljoen apps. De App Store trekt wekelijks meer dan 300 miljoen bezoekers.

Prijzen en verkrijgbaarheid
Gebruikers kunnen iOS 8 vanaf woensdag 17 september gratis downloaden naar hun iPhone 4s, iPhone 5, iPhone 5c, iPhone 5s, iPod touch (vijfde generatie), iPad 2, iPad met Retina-display, iPad Air, iPad mini en iPad mini met Retina-display. Gebruikers krijgen 5 GB gratis opslagruimte in iCloud. Voor 20 GB betaal je € 0,99 per maand, voor 200 GB € 3,99 per maand, voor 500 GB € 9,99 per maand en voor 1 TB € 19,99 per maand. De continuïteitsvoorzieningen en iCloud Drive zijn beschikbaar op Macs met OS X Yosemite. In oktober kunnen gebruikers de continuïteitsvoorziening voor sms als gratis iOS 8-update downloaden en wordt de bètaversie van iCloud-fotobibliotheek gelanceerd. Bovendien kunnen gebruikers in de Verenigde Staten met een iPhone 6 of iPhone 6 Plus tegen die tijd gratis Apple Pay downloaden. Functies en voorzieningen kunnen worden gewijzigd. Sommige functies en voorzieningen zijn niet in alle talen of regio's beschikbaar.

* Neem voor informatie over hotspots contact op met je provider; voor mobiel gebruik kunnen kosten in rekening worden gebracht.