Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Jonathan Ive over Steve Jobs en meer

009

Jonathan Ive was lang de meest mysterieuze persoon binnen het management van Apple, hij gaf zelden of nooit interviews en op toneel tijdens keynotes ging het erg vaak overt zijn werk, maar zagen we hem zelf nooit. Dat laatste zit er nog steeds niet in, maar met zijn veranderende rol binnen Apple zien we hem inmiddels wel steeds meer interviews geven.

De afgelopen dagen vond de VF Summit plaats, The Vanity Fair New Establishment Summit. Daar sprak Graydon Carter met veel bekende en belangrijke mensen uit allerlei verschillende onderdelen van de samenleving, en daar zat Jonathan Ive ook bij.

Jammer genoeg hebben we alleen maar 3 minuut 20 van het interview, waarin hij het over Steve Jobs heeft, maar ook over fabrikanten als het Chinese Xiaomi die succesvol worden door simpelweg Apple te imiteren had hij wat te zeggen. Dat dat niet positief was zal waarschijnlijk niemand verbazen:


When a member of the audience came up to ask a question about Xiaomi and their unofficial tagline of "the Apple of China," Ive was very straightforward with his response: "I'll stand a little bit harsh, I don't see it as flattery. When you're doing something for the first time, you don't know it's gonna work, you spend 7 or 8 years working on something, and then it's copied. I think it is really straightforward. It is theft and it is lazy. I don't think it is OK at all."


Er werd hem ook gevraagd door Graydon Carter waarom het zo lang duurde voordat Apple met grotere iPhones als de iPhone 6 en iPhone 6 Plus kwam, het antwoord maakt volgens ons ook wat duidelijk over de manier waarop er binnen Apple gedacht wordt.


Many years ago we made prototypes of phones with bigger screens. They were interesting features, having a bigger screen, but the end result was a lousy product, because they were big and clunky.


En hieronder de video waarin hij vertelt welke drie lessen hij van Steve Jobs geleerd heeft.

Meer details van dit interview zijn te vinden in dit artikel van TechCrunch en BusinessInsider heeft een poging gedaan om zoveel mogelijk op te schrijven van wat er in het interview voorbij kwam, inclusief de vragen uit het publiek.

Update Inmiddels is er op YouTube een veel langere versie van dit interview te vinden, die hebben we hieronder gezet.



Vanaf morgen app-specifieke wachtwoorden vereist

009

Apple is bezig met het verbeteren van de beveiliging van iCloud, en dat is te merken ook. Want de afgelopen tijd hebben we veel van die verbeteringen en veranderingen gezien, waarvan de twee-staps-verificatie waarschijnlijk de belangrijkste is.

Apple is op dit moment een mailing aan het versturen aan iedereen die twee-staps-verificatie heeft geactiveerd, daarin wordt aangekondigd dat vanaf morgen we allemaal app-specifieke wachtwoorden zullen moeten gebruiken. De tekst van deze e-mail is hieronder te lezen:


Beste ......,

Bedankt voor het beveiligen van uw Apple ID en uw opgeslagen data in iCloud met twee-staps-verificatie.

Deze e-mail is een herinnering dat vanaf morgen app-specifieke wachtwoorden vereist zijn om toegang te krijgen tot iCloud data met apps van derden zoals Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird of andere mail-, contacten- en agenda-apps.

Als u momenteel ingelogd bent met uw primaire Apple ID-wachtwoord op een app van derden, wordt u automatisch uitgelogd wanneer deze verandering in werking treedt. U moet dan een app-specifiek wachtwoord genereren en opnieuw inloggen.

Genereer een nieuw app-specifiek wachtwoord:

• Log in op Mijn Apple ID (https://appleid.apple.com)
• Ga naar 'Wachtwoord en beveiliging'
• Klik 'Genereer een app-specifiek wachtwoord'

Voor volledige instructies, lees Gebruik van app-specifieke wachtwoorden. Voor extra hulp, ga naar Apple Support.

Met vriendelijke groet,

Apple Support

Myst krijgt zijn eigen televisieserie

009

Het was waarschijnlijk de eerste computergame die liet zien dat die games ook veel meer diepgang en sfeer kunnen hebben en zich af kunnen spelen in een prachtig uitgevoerde omgeving. Myst was dan ook maar liefst negen jaar lang de best verkopende computergame, tot het in 2002 door The Sims onttroond werd werden er maar liefst zes miljoen exemplaren van verkocht, en dat allemaal nog op CD-ROM!

Myst is nog steeds 'alive and kicking', zo kan je het bijvoorbeeld ook spelen op je iPhone, iPod touch of iPad, het kost € 4,49 in de App Store.

Maar dat is niet alles, Legendary TV & Digital Media heeft een deal gesloten met Cyan Worlds om een televisieserie te gaan maken gebaseerd op deze legendarische game. En natuurlijk komt er dan ook weer een game die hoort bij de televisieserie, zodat je jouw iPad als second screen kan gebruiken.


Cyan’s goal in working with Legendary is not just to create a compelling TV drama but to develop a true transmedia product that will include a companion video game that extends the story across both media. Seventy percent of tablet owners use their device while watching TV at least several times a week. Cyan sees the potential to push the boundaries of interactive storytelling to a new level.

Hints in iOS 8.1 beta voor iPads met hogere resolutie

000

Hamza Sood is een ontwikkelaar die altijd vooral bezig is om te zoeken in nieuwe versies van software van Apple of hij daar hints in kan vinden voor dingen die binnenkort gaan komen. Ook dit keer is dat hem gelukt, want in de beta-versie van iOS 8.1 heeft hij nu afbeeldingen gevonden die 3x de normale resolutie hebben.

Dat soort hogere resolutie kennen we inmiddels van de iPhone 6 Plus, en dus lijkt het erop dat Apple bezig is aan iPad met een Retina HD Display.

Hamza Sood publiceerde het bewijs op zijn Twitter-account met de tekst "Bring on the Retina HD iPads!". Hieronder zie je de afbeelding van wat hij vond: plaatjes van interface-elementen met als naam "3x~ipad".



Het is officieel: 16 oktober weer een Special Event

000

Ruim een week geleden hadden we een nieuwsbericht op MacFreak waar je kon lezen dat Apple binnenkort weer een Special Event gaat houden en dat dit event waarschijnlijk op 16 oktober plaats zou vinden. In dat nieuwsbericht kan je ook lezen wat er voor dat event verwacht wordt (onder andere de iPad Air 2, OS X Yosemite en mogelijk ook iMacs met een Retina Display).

Inmiddels weten we het zeker dat Apple dit event gaat houden, en de datum klopt ook.

Dat weten we zo zeker want Apple heeft de uitnodiging voor dit event inmiddels verstuurd, onder andere naar The Loop. Het event gaat plaatsvinden op Apple's eigen campus en het begint, zoals altijd, om 10.00 uur 's ochtends (19.00 uur onze tijd).

Hieronder kan je de uitnodiging zien, slimme mensen bij Apple hebben kennelijk erg goed naar het logo gekeken en zijn er achter gekomen dat je in deze close-up van de bovenkant van de appel met het steeltje ook een vinger kan zien die een oppervlak gaat aanraken. Of zien wij iets anders dan wat jullie zien?



met dank aan forumlid 'Pieterr', die als eerste dit nieuws op ons forum meldde

djay voor iPad en iPhone voor de helft van de prijs

004

We hebben de app djay al vaker genoemd op MacFreak, simpelweg omdat het niet alleen een erg mooi gemaakte app is, maar ook een heel erg prettige app om zelf muziek mee te mixen. Als je bijvoorbeeld ooit je eigen Djay wilt zijn op een feest dan is deze app wat ons betreft een echte aanrader.

Het goede nieuws is dat deze app op dit moment in de aanbieding is voor zowel de iPhone/iPod touch als de iPad, en dat je het nu kunt kopen voor de helft van de prijs.

djay 2 for iPad (nu € 4,49 i.p.v. € 8,99)

djay 2 for iPhone (nu € 0,99 i.p.v. € 2,69)

Ken je djay nog niet? Dan kan je in het filmpje hieronder zien hoe het werkt. Daarbij hebben we expres een filmpje gekozen waarin we iemand zien die geen professionele djay is, we gaan ervan uit dat de meeste van de MacFreaks hier dat ook niet zijn.



Zijn BelayCords de beste kabels?

009

Het is waarschijnlijk iets waar de meeste van ons wel eens last van hebben, het gedoe met kabels die je verkeerd inplugt, kabels die in de knoop zitten en vaak ook nog eens veel te makkelijk kapot gaan. Het antwoord op al die problemen zou de BelayCord wel eens kunnen zijn, want dit Kickstarter-project ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

Want deze kabels zijn sterk, zo sterk dat ze er levenslange garantie op geven, en door de USB aansluiting aan allebei de kanten heb je ook nooit meer het probleem dat je de kabel op de verkeerde manier aan een computer of adapter aansluit. In het filmpje hieronder kan je er meer van zien.



Deze kabels kosten 30 dollar per stuk, inclusief internationale verzending (25 dollar binnen de V.S.) en zijn te krijgen met allle populaire connectors voor smartphones en tablets. Dus Lightning, 30-pin, mico-USB en mini-USB zijn allemaal van de partij, en het maakt dus niet uit of je een iDevice gebruikt of Android of Windows Phone.

Samsung's smartphones in zwaar weer

014

Samsung en Apple hebben de afgelopen jaren veel overhoop gelegen in rechtszalen over de hele wereld. Dat was met wisselend succes voor beide partijen, hoewel Apple in de meeste zaken de overhand had. Dat Apple de grootste concurrent voor Samsung was werd vooral duidelijk doordat Samsung keer op keer commercials uitbracht waarin geprobeerd werd om de gebruikers van Apple's iPhone en iPad belachelijk te maken, zoals je hier kunt zien.

Dat is niet voor niets, Samsung wil erg graag succes hebben in de top van de markt, want daar wordt tenslotte het meeste geld verdiend. Maar de realiteit is dat dit totnutoe niet gelukt is, en het ernaar uitziet dat het ook niet gaat lukken. Want terwijl Apple de iPhone 6 en iPhone 6 Plus uitbracht, waarmee ze Samsung's voordeel met grotere telefoons teniet doen, kwam Samsung met kwartaalcijfers die er niet goed uitzien.

Want waar het bedrijf vorig jaar de winst met 62 procent zag dalen was er het afgelopen kwartaal nog eens een daling van 58 procent. Er werden nog wel wat meer smartphones door het bedrijf verkocht, maar dat aantal noemde het bedrijf zelf marginaal, terwijl de winst per toestel kelderde.

Het lijkt er op alsof Samsung de handdoek in de ring gooit, want als antwoord op deze dalingen willen ze nu meer midrange en low-end devices uit gaan brengen, om de concurrentie in China aan te kunnen. Maar juist aan die kant van de markt zijn de marges al heel erg laag.

Het goede nieuws voor Samsung was in de verkopen van PC's, servers en geheugen. Omdat Apple voor die laatste categorie een erg grote klant is lijkt het erop dat Apple op dit moment, ironisch genoeg, één van de redenen is dat de cijfers van Samsung niet verder gekelderd zijn.

Nomura analist C.W. Chung ziet het in ieder geval niet meer zitten voor Samsung, want zowel wat betreft de software als de hardware onderscheiden ze zich nu niet meer. Zijn vooruitzicht voor Samsung is dan ook niet erg positief.



Overgang naar iOS 8 is trager dan naar iOS 7 (Upd.)

013

Apple vertelt ons vaak tijdens keynotes hoeveel mensen al over zijn op een bepaalde versie van iOS of OS X, want dat is belangrijk voor het bedrijf. Terecht wat ons betreft, want het is voor ontwikkelaars veel makkelijker als veel mensen snel op de nieuwe versie van een besturingssysteem overgaan. En als het makkelijker voor ontwikkelaars is, blijven die veel software maken voor ons.

Maar bij iOS 8 is er een kink in de kabel gekomen, want bijna drie weken nadat deze versie van iOS is uitgekomen gebruikt 47 procent van de gebruikers het, terwijl dat op 21 september nog 46 procent was. Met andere woorden, in ruim twee weken tijd is er maar 1 procent bijgekomen. Daardoor heeft iOS 7 nog een erg groot aandeel, want dat heeft op dit moment nog 47 procent van de gebruikers op hun iPhone, iPod touch of iPad staan.

Er zijn een paar problemen geweest bij de introductie van iOS 8, met name het snelle terugtrekken van iOS 8.0.1 gaf niet veel vertrouwen, maar op dit moment is iedereen van ons team eigenlijk erg blij met de verbeteringen die in iOS 8 zitten. Waarbij het ons vooral opviel hoe goed iOS 8.0.2 draait op een iPhone 4s, terwijl we op dat model juist veel vertragingen hadden verwacht.

Dat wil niet zeggen dat iOS 8 zonder problemen is, de bug waardoor je data kan kwijtraken op iCloud is niet iets waar ze bij Apple erg trots op zullen zijn, en de gebruikers die het overkomen is hebben al het recht om daar kwaad over te zijn.

We zijn benieuwd of 8.1 alle problemen en probleempjes gaat oplossen, dat zou misschien het moment kunnen zijn dat weer meer mensen zullen gaan overstappen.

Update: Inmiddels is er op het internet een discussie gaande waarom de overstap naar iOS 8 zoveel trager gaat dan die naar iOS 7. Het lijkt er op dat er steeds meer gebruikers zijn met iDevices waarop simpelweg te weinig ruimte is om de update uit te voeren.

Als dat het geval is dan kan je mogelijk de oplossing vinden in op deze Support-pagina. Als dat niet het geval is dan raden we iedereen die wil updaten maar dat niet kan aan om het via iTunes te doen.

Het probleem voor Apple lijkt dat er steeds meer klanten zijn die hun iDevice nog nooit met iTunes hebben verbonden, en dus helemaal niet bewust zijn van die mogelijkheid. Waarbij mogelijk ook nog een percentage zit dat helemaal geen computer heeft, dus die daarvoor van andere mensen of een Apple Store afhankelijk zijn, en dus hoogstwaarschijnlijk deze update nooit uit zullen voeren.

Het lijkt tijd dat Apple hier wat aan doet.

iPad populairder dan Hershey's en Oreo's

002

Binnenkort kunnen we waarschijnlijk weer genieten van een Apple-event waar onder andere de nieuwe modellen van de iPad aan de wereld getoond zullen worden (meer daarover kan je lezen in dit nieuwsbericht). Maar nu de afgelopen tijd de verkopen van de iPad terugliepen, hoe zit het eigenlijk met de interesse hiervoor?

Onderzoeksbureau Smarty Pants doet ieder jaar onderzoek naar de populariteit van meer dan 250 merken. In het meest recente onderzoek onder kinderen tussen de 6 en 12 jaar zien we dat de iPad daar op nummer 1 staat, zelfs boven lekkere dingen als Hershey's en Oreo's.

De verklaring is volgens Wynne Tyree, de president van Smarty Pants, de volgende:


iPad's number one status among kids represents the culmination of the 'tablet takeover' - a movement from shared screens and TV network dominance to curated content on personal devices. Kids increasingly turn to iPad for games, TV shows, videos, books, homework help and communicating with friends and family.


Hij merkt ook nog op hoe opvallend het is dat de iPad deze eerste plaats zo snel heeft bereikt.


In just five years, the iPad has risen from ranking 109th to being kids' favorite brand. Early on, it captured the hearts of tweens and middle and upper class families, but iPad is now an indispensable part of childhood for the masses.


Misschien had Tim Cook dan toch gelijk dat de iPad nog lang zijn top niet heeft bereikt. De jeugd heeft tenslotte de toekomst.