Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

HTC niets meer waard, opletten met hun vingerafdruk-scanner!

008

De ondertitel van HTC was lang "quietly brilliant", maar nu even niet. Want het aandeel van dit bedrijf is zo dramatisch gekelderd dat de waarde van het bedrijf nu minder is dan wat het bedrijf zelf in kas heeft. Met andere woorden, aandeelhouders geloven niet meer in het bedrijf en vinden eigenlijk dat het niets meer waard is.

Een duidelijke illustratie van hoe snel het kan gaan in de mobiele sector, want vier jaar geleden kwamen we HTC nog tegen in de lijstjes van de beste Android telefoons, bijvoorbeeld hier.

HTC heeft last van de concurrentie van Apple en Samsung in het hogere segment, waarbij vooral die eerste bijna alle winst daar pakt. En waar het bedrijf nog wat zou kunnen verdienen in het lagere segment wordt het daar ingehaald door onder andere Huawei en Xiaomi.

Tegelijk met dit nieuws kwam ook naar buiten dat iedereen met een HTC telefoon extra voorzichtig moet zijn. Niet alleen omdat omdat Android niet echt een veilige optie is, maar vooral als je een model hebt met een vingerafsdrukscanner.

Want waar Apple uitgebreid de tijd heeft genomen om die heel erg goed te beveiligen (meer daarover is hier te lezen) is daar bij HTC duidelijk minder goed over nagedacht. Want gisteren werd bekend dat iedere keer dat je jouw vingerafdruk op zo'n telefoon scant er een nieuwe afbeelding daarvan wordt opgeslagen, en die opslag is ook nog eens niet versleuteld.

Koppel dat aan de grote veiligheid problemen van Android, en het lijkt een goed idee om deze functie op jouw HTC telefoon snel uit te zetten en voortaan helemaal niet meer te gebruiken.

AirPano Travel Book nu gratis in Apple Store app

003

Ook deze maand geeft Apple weer een gratis app weg via de eigen Apple Store app. Dit keer is dat AirPano Travel Book, een schitterend uitgevoerde app waarmee je veel prachtige plekken in mooie panoramafoto's kunt bekijken alsof je er overheen vliegt.

Zowel de uitvoering van de app zelf als de foto's erin zijn van hoog niveau, het is dan ook echt een aanrader.

Om deze gratis app op jouw iPhone, iPod touch of iPad te krijgen zal je dus eerst Apple's eigen Apple Store app naar binnen moeten halen. Die app is trouwens gratis, dus daar hoef je ook je portemonnee niet voor te trekken.

Deze app is trouwens bedoeld om Apple producten en accessoires te bekijken en eventueel te kopen, dus voor de toekomst ook handig als je bij Apple wilt shoppen.

Als je deze app opent moet je naar "Uitgelicht" gaan (helemaal links in de onderbalk) en daar even naar beneden 'scrollen' totdat je "Download AirPano Travel Book gratis" ziet staan. Daar even op klikken en op het "Download nu gratis" in de groene balk onderaan klikken. Je wordt dan doorgestuurd naar de App Store. Daar even het wachtwoord voor jouw Apple ID invullen en klikken op de optie rechtsboven.

Dat is alles, daarna kan je van AirPano Travel Book genieten.

Wil je eerst weten wat je met AirPano Travel Book allemaal kan doen en hoe deze app er uitziet en functioneert? In de video hieronder krijg je een prima indruk van deze app.

Let wel op dat de aanbiedingen via de Apple Store app in Nederland geldig zijn, maar niet in België. Waarschijnlijk is dit zo omdat België nog geen Apple Store heeft. We hopen dat daar snel verandering in zal komen nu Apple bezig is met het bouwen van een Apple Store in Brussel die waarschijnlijk in de komende maanden open zal gaan.

Normaal gesproken kost AirPano Travel Book trouwens € 2,99, de app is te vinden via deze link in de iOS App Store.

De Apple Store is nu in de site ingebouwd

021

Je kan het makkelijk over het hoofd zien, maar als je naar Apple site gaat zal je de link naar de Store bovenin niet meer vinden. Het maakt daarbij niet uit welke versie je neemt, dus zowel op Apple.com, de Nederlandse of de Belgische site, overal is die link verdwenen.

In plaats daarvan zie je nu op iedere plek waar je iets kunt kopen rechtsboven een blauw knopje met "Bestel"staan, zoals je in de schermafbeelding hieronder kan zien.


(klik op het plaatje voor een grotere versie)

De Apple Store is dus geen aparte afdeling meer, maar direct geïntegreerd in de huidige site van Apple, zoals je eigenlijk ook van Apple zou verwachten. Het lijkt er ook op dat dit het einde is van WebObjects, veel van de URL's zijn in ieder geval een stuk simpeler geworden.

Apple gebruikt die blauwe knopjes trouwens ook meteen om ons subtiel te beïnvloeden. Zo hebben de Mac, de iPhone en de iPad een knopje met alleen "Bestel", terwijl er bij de Apple Watch op de Nederlandse site in datzelfde knopje de tekst "Bestel nu" staat.

Een iPhone-event op 9 september?

001

Volgens John Paczkowski van de site BuzzFeed zal Apple in de week van 7 september een event gaan houden, waarbij de iPhone centraal zal staan, waarschijnlijk zal dat op woensdag 9 september zijn. Meer daarover is hier te lezen.

De verwachting is dat we daar de snellere iPhone 6s en 6s Plus zullen gaan zien, en dat die een scherm met Force Touch zullen krijgen, een verbeterde camera en waarschijnlijk een snellere en energiezuinigere chip voor de draadloze communicatie.

Mogelijk zouden we daar ook de nieuwe iPads te zien gaan krijgen, met een kleine kans dat daar ook de 12.9-inch 'iPad Pro' mogelijk zijn eerste opwachting gaat maken. Maar dat laatste is nog helemaal niet zeker. Daarbij hield Apple tot nu toe aparte events voor de iPhone en de iPad, het lijkt eerder voor de hand te liggen om meer dan minder aandacht aan de iPad te besteden nu de verkopen daarvan de afgelopen tijd teruglopen.

Als laatste krijgen we dan misschien ook de nieuwe Apple TV te zien. Deze vierde generatie zou volgens eerder geruchten tijdens de keynote van de WWDC 2015 onthuld moeten worden, maar zou toen vertraging hebben opgelopen.

Die nieuwe Apple TV zou een nieuwe buitenkant krijgen, waarschijnlijk nog wat minder hoog, een nieuwe A8 system-on-a-chip, een systeemupdate met Siri en een sterk verbeterende afstandsbediening, onder andere met een touch pad. En, misschien wel het allerbelangrijkste: een App Store voor de Apple TV. Dat laatst zou betekenen dat er veel meer mogelijk zou kunnen worden met een Apple TV.

Veiligheids-journalist en Apple-hater verlaat Android, stapt over naar iPhone

010

Lorenzo Franceschi-Bicchierai is degene die bij de site Motherboard alles verslaat over veiligheid, en hij is een verklaarde hater van de dingen die Apple maakt sinds zijn tienerjaren.

De reden die hij daarvoor geeft is dat hij nooit hield van de manier waarop Apple hem software door de strot probeerde te duwen (bijvoorbeeld iTunes), de manier waarop Apple van alles wil controleren en de overdreven hysterie van de 'Apple-fanboys'.


I've been antagonistic with Apple products ever since I was a teenager, when Apple used to try to shove its apps down my throat (cough iTunes cough) whenever I just wanted to watch a movie trailer on Quicktime. I never liked Apple's walled garden and "we-control-everything" approach, and I particularly disliked Apple fanboys' dumb "oh my god there's a new iThing coming out" reverence and hysteria.


Des te opvallender dat hij nu in dit artikel, met de passende titel "Goodbye Android", laat weten dat hij zijn Android telefoon inruilt voor een iPhone.


So when the original iPhone came out a few years ago, I swore in multiple heated discussions with friends and strangers that I'd never buy an iPhone. Since then, I've only owned Android phones. First a few HTC ones, now a Sony phone.

Well, I'm sick of it. And I'm ready to go to the dark side.


De reden waarom maakt hij glashelder duidelijk, want hij is het zat dat hij met een Android telefoon vaak eindeloos moet wachten op veiligheidsupdates, die soms zelf helemaal niet komen.


Google still has very little control over software updates, and Android users are basically at the mercy of their carriers and phone manufacturers when it comes to getting updates or new operating system versions. For example, it took Sony more than six months to push Android 5.0 Lollipop to its new line of Xperia Z phones, despite the fact that it had promised for a much shorter turnaround after Lollipop was released by Google. Just for comparison’s sake, when Apple released iOS 8 in September of last year, it immediately became available for all iPhone users, even those with an 2011 iPhone 4S.

As security expert Cem Paya put it, that was a conscious decision Google made when it created Android. Paya called it a Faustian deal: "cede control over Android, get market-share against iPhone." Basically, Google was happy to let carriers put their bloatware on their Android phones in exchange to having a chance to fight Apple in the mobile market. The tradeoff was giving carriers and manufacturers control over their Android releases, leaving Google unable to centrally push out operating system updates.


Met andere woorden, Google heeft om zo snel mogelijk een groot marktaandeel te krijgen er zo'n zooitje van gemaakt dat het steeds vaker onveilig is om een Android telefoon te gebruiken. Zeker voor zaken waarbij veiligheid belangrijk is, bijvoorbeeld bankieren op je telefoon.

Nieuwe commercial voor de iPhone

000

Apple heeft een nieuwe commercial voor de iPhone 6 en iPhone 6 Plus uitgebracht, en de nadruk daarin ligt op de kwaliteit van de foto's en de video's die je daarmee kunt maken (de titel van deze commercial is ook Photos & Videos).

De tagline is nog steeds hetzelfde als alle nieuwe iPhone-commercials: "If it's not an iPhone, It's not an iPhone". Waarbij het misschien wel voor het eerst is dat Apple een lidwoord voor iPhone gebruikt. Medewerkers van Apple hebben het eigenlijk altijd over iPhone, iPod, iPad en Apple Watch, allemaal dus zonder een lidwoord ervoor.

In de tekst van de voice-over voor de tagline is dat lidwoord in de eerste zin trouwens nog steeds ver te zoeken, dat komt pas in de tweede zin op de proppen en komt dus in de tagline terug.


Everyday, millions of amazing photos and videos are shot with iPhone. That's because the iPhone makes it easy for everyone to shoot amazing photos and video.


Het lijkt misschien muggenzifterij, maar juist Apple staat bekend om hoeveel aandacht er binnen het bedrijf uitgaat naar dit soort details. Dat we dit keer twee verschillende versie binnen één commercial te horen krijgen lijkt dan ook niet te passen binnen die cultuur.

Hieronder de nieuwe commercial waar het allemaal om gaat, de achtergrondmuziek die je daarin hoort is Be With You van Giraffage.



Drie nieuwe Apple Watch commercials

000

In de afgelopen week zijn er op de Amerikaanse buis drie nieuwe Apple Watch commercials verschenen. Waar de vorige serie Apple Watch commercials vooral gingen over de mensen die de Apple Watch gebruiken, heeft Apple er nu voor gekozen om de nadruk de leggen op iets waar eerder ook bij de iPhone en de iPad al vaak over ging: apps.

Want de nieuwe commercials maken meteen erg duidelijk dat er al veel apps voor de Apple Watch te krijgen zijn. Daarbij gaat het over drie gebieden: Muziek, Fitness en Reizen.

De apps die we voorbij zien komen zijn onder andere Shazam, Pacemaker en StubHub.

De apps in deze commercial zijn onder andere Nike+ Running, WaterMinder en MLB At Bat. Die laatste valt op, want heeft wel met sport te maken maar niet veel met fitness.

En in deze commercial zien we onder andere de apps Expedia, Uber en Yelp.

A Short History of Smartphone Design

004

Er zullen vast niet veel van ons zijn die precies weten wanneer welke smartphone uitkwam. En zelfs als je een redelijk goed idee daarvan hebt, dan weet je waarschijnlijk niet hoe de verhouding van het ene model is ten opzichte van het andere.

De video van Cnet hieronder helpt hierbij, daarin krijgen we in ruim twee minuten vanaf begin 2007 tot nu van zo'n beetje alle belangrijkste smartphone modellen te zien wanneer die uitkwamen, zodat je ook mooi de ontwikkeling ten opzichte van elkaar kan zien.

Dit overzicht is natuurlijk verre van compleet, het valt vooral op dat een aantal van de grote Chinese spelers die de afgelopen tijd in opkomst zijn, zoals Huawei en Xiaomi, er niet bij zitten. Maar misschien is dat ook wel logisch, want het gaat in deze video tenslotte vooral om design.

Apple sluit ook nu weer een recordkwartaal af

025

De laatste keer dat Apple een kwartaal draaide waarin ze hun eigen eerdere record niet verbraken is al jaren geleden, dat was niet zo heel erg lang nadat de bankencrisis uitbrak. Sindsdien lukt het Apple kwartaal na kwartaal om steeds weer de eigen records te verbreken, inmiddels ook dankzij het succes in de "emerging markets".

De nettokwartaalwinst bedroeg in het afgelopen kwartaal $ 10,7 miljard ($ 1,85 per aandeel), de omzet was $ 49,6 miljard. In hetzelfde kwartaal een jaar geleden was dat $ 37,4 miljard omzet met een nettowinst van $ 7,7 miljard.

Daarbij maken de internationale verkopen nog steeds een belangrijk deel uit van de resultaten van Apple, dit keer was dat 64 procent van de totale omzet (in het vorige kwartaal was dat 69 procent). Met name China draagt steeds meer bij aan het internationale succes, want de groei daar was 112 procent. Dat valt onder de noemer "emerging markets" voor Apple, en die groeiden met 79 procent, naar bijna $ 18 miljard.

Deze groei was er niet alleen dankzij de ongekend hoge verkoopcijfers van iPhone en Mac in dit kwartaal, maar ook door de recordomzet uit dienstverlening (lees: de App Store) en de succesvolle introductie van de Apple Watch. Die laatste was goed voor ongeveer 1,4 miljard dollar.

iPhone

De verkopen van iPhones vielen voor de analisten misschien een beetje tegen. De consensus op Wall Street was dat het er meer dan 50 miljoen zouden zijn, het waren er uiteindelijk 47,5 miljoen. Dat is trouwens 37 procent meer dan vorig jaar.

Daarbij stapten er dit kwartaal nog meer mensen van Android over naar de iPhone, terwijl dat percentage al hoog lag. In sommige landen werden er twee keer zoveel iPhones verkocht, bijvoorbeeld in Vietnam, Korea en Duitsland.

Mac

De Mac deed het dus ook erg goed, terwijl de verkopen van Windows PC's nog steeds aan het dalen zijn werden er 4,8 miljoen verkocht. Dat is een stijging van 9 procent en daarbij gaat het vooral om alle modellen van de MacBook, MacBook Pro en MacBook Air. Over die eerste: Tim Cook vermeldde nog dat er een "great response" was op de nieuwe MacBook, maar er werden geen verkoopcijfers gegeven.

iPad

Er werden 10,9 miljoen iPads verkocht, dat betekent dat de verkopen daarvan nog steeds dalen. Maar die daling is wel aan het vertragen, het was dit keer 18 procent. CFO Luca Maestri zei daarbij dat Apple nog steeds erg succesvol is in de high end markt en dat de tevredenheid van gebruikers nog steeds erg hoog ligt. Apple denkt dan ook dat dingen in iOS 9, zoals Slide Over, split-screen multi-tasking en picture in picture bij zullen dragen aan het succes van de iPad.

Vliegmaatschappijen United en Air Canada hebben trouwens allebei besloten om helemaal naar de iPad over te stappen, waarbij ze bij United de bemanning ook meteen een iPhone er bij geven. Daarbij heeft IBM weer 13 nieuwe MobileFirst apps uitgebracht, waardoor het totaal nu op 35 staat, Apple verwacht uiteindelijk meer dan 100 apps aan het eind van dit jaar.

Apple Watch

Apple heeft bij de introductie al laten weten dat ze geen verkoopcijfers van de Apple Watch zouden geven, omdat de concurrentie daar voordeel van zou kunnen hebben. Maar CFO Luca Maestri vertelde wel dat er bij de introductie van de Apple Watch meer zijn verkocht dan van de iPhone of de iPad toen die voor het eerst op de markt kwamen. Met andere woorden, er zijn al meer dan 3 miljoen stuks van de Apple Watch verkocht.

Daarbij weersprak Tim Cook ook rapporten dat de verkopen van de Apple Watch aan het inzakken zijn, die zouden juist toenemen. Onduidelijk is of de cijfers van de onderzoekers die deze daling eerder melden niet kloppen (die waren op zijn minst niet erg compleet), of dat de verkopen in de VS gedaald zijn en het internationaal uitrollen van de Apple Watch voor de toename zorgt.

Hoeveel omzet de Apple Watch gegenereerd heeft is ook niet precies bekend, want Apple heeft de Apple Watch onder de noemer "Other" ondergebracht. Die categorie bestaat uit "Apple TV, Apple Watch, Beats Electronics, iPod and Apple-branded and third-party accessories". Omdat die allemaal zouden dalen terwijl deze categorie nu plotseling met 56 procent stijgt, wordt de omzet van de Apple Watch op ongeveer 1,4 miljard dollar geschat.

Dat zou betekenen dat de Apple Watch op jaarbasis tussen de 3 en de 5 miljard aan de omzet van Apple bij zou kunnen gaan dragen. Niet slecht voor een nieuwe categorie, en indrukwekkend als je het vergelijkt met andere horlogemakers. De jaaromzet van Rolex is ongeveer 4,5 miljard, en de Swatch Group zit op bijna 9 miljard, en dat wordt gehaald met behoorlijk veel merken.

Hieronder het persbericht dat Apple over deze kwartaalcijfers heeft uitgebracht.


Apple maakt recordresultaten voor derde kwartaal bekend

Omzetstijging van 33% dankzij iPhone, Apple Watch, Mac en App Store

CUPERTINO, 21 juli 2015 – Apple heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal van het boekjaar 2015, dat werd afgesloten op 27 juni 2015. De nettokwartaalwinst bedroeg $ 10,7 miljard, ofwel $ 1,85 per aandeel, bij een kwartaalomzet van $ 49,6 miljard. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar werd een omzet geboekt van $ 37,4 miljard, en een nettowinst van $ 7,7 miljard, ofwel $ 1,28 per aandeel. De brutomarge bedroeg 39,7 procent, vergeleken met 39,4 procent in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het afgelopen kwartaal 64 procent van de totale omzet.

De groei is mede te danken aan de ongekend hoge verkoopcijfers van iPhone en Mac in het derde kwartaal, een recordomzet uit dienstverlening en de succesvolle introductie van Apple Watch.

"We hebben een fantastisch kwartaal achter de rug. De omzet die we met iPhone hebben behaald lag 59 procent hoger dan in dezelfde periode van het vorige jaar, en ook de Mac deed het goed. Onze omzet uit dienstverlening is hoger dan ooit dankzij de App Store. En de introductie van de Apple Watch is uitmuntend verlopen", zegt Tim Cook, CEO van Apple. "De verwachtingen voor Apple Music zijn hooggespannen en we kijken uit naar de release van iOS 9, OS X El Capitan en watchOS 2 in de herfst."

"In het derde kwartaal verliep onze groei sneller ten opzichte van de eerste zes maanden van het boekjaar 2015. De omzet lag 33 procent hoger en de winst per aandeel steeg met 45 procent", zegt Luca Maestri, CFO van Apple. "We hebben een zeer sterke cashflow uit bedrijfsactiviteiten van $ 15 miljard gerealiseerd en via ons kapitaalterugvloeiingsprogramma hebben we meer dan $ 13 miljard uitbetaald aan aandeelhouders."

Apple geeft de volgende indicaties voor het vierde kwartaal van het boekjaar 2015:
• Een omzet tussen de $ 49 miljard en $ 51 miljard
• Een brutomarge tussen de 38,5 en 39,5 procent
• Exploitatiekosten tussen de $ 5,85 miljard en $ 5,95 miljard
• Andere inkomsten/uitgaven ter hoogte van $ 400 miljoen
• Een belastingtarief van 26,3 procent

De raad van bestuur van Apple heeft aangekondigd een cashdividend van $ 0,52 per algemeen Apple aandeel uit te keren. Het dividend wordt per 13 augustus 2015 uitgekeerd aan aandeelhouders die op 10 augustus 2015 einde werkdag als zodanig zijn geregistreerd.

De conference call waarin de resultaten van het derde kwartaal van boekjaar 2015 worden besproken, kan vanaf 21 juli 2015 worden beluisterd via www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq315. Deze webuitzending blijft vanaf die datum gedurende circa twee weken beschikbaar.

Dit persbericht bevat prognoses over onder meer de toekomstige omzet, brutomarge, exploitatiekosten, andere inkomsten/uitgaven en het belastingtarief van het bedrijf. Deze prognoses zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden, en de feitelijke resultaten kunnen hiervan afwijken. Enkele factoren die van invloed kunnen zijn op de resultaten zijn: het effect dat economische factoren en concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten met betrekking tot de door Apple geleverde producten; de voortdurende concurrentiedruk in de markt; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe programma's, producten en technologische innovaties op de markt te brengen en de vraag hiernaar te stimuleren; het effect dat de introductie van en de overstap op nieuwe producten, wijzigingen in productprijzen of productaanbod en/of hogere kosten van onderdelen kan hebben op de brutomarge van Apple; het voorraadrisico dat verband houdt met de noodzaak voor Apple om productcomponenten te bestellen of te reserveren voordat klanten hun bestelling plaatsen; de voortdurende beschikbaarheid (onder acceptabele voorwaarden of überhaupt) van bepaalde onderdelen en diensten die van essentieel belang zijn voor de zakelijke activiteiten van Apple en die momenteel worden verkregen via een enkele of een beperkt aantal bronnen; het effect dat de afhankelijkheid van Apple van de fabricageactiviteiten en logistieke diensten van onafhankelijke leveranciers kan hebben op de kwaliteit, kwantiteit of kosten van de door Apple geproduceerde producten of geleverde diensten; risico's die verband houden met de internationale bedrijfsvoering van Apple; de afhankelijkheid van Apple van intellectueeleigendomsrechten en digitaal materiaal van derden; het mogelijke effect van een eventuele constatering dat Apple inbreuk heeft gemaakt op de intellectueeleigendomsrechten van derden; de afhankelijkheid van Apple van de leveranciers, providers en andere resellers van Apple producten; het effect dat problemen met de product- en servicekwaliteit kunnen hebben op de verkopen en de bedrijfswinst van Apple; de voortdurende dienstbaarheid en beschikbaarheid van belangrijke leidinggevenden en werknemers; oorlogen, terrorisme, problemen op het gebied van de volksgezondheid, natuurrampen en andere omstandigheden die de bevoorrading, de aflevering of de vraag naar producten zouden kunnen ontwrichten; en ongunstige uitkomsten van gerechtelijke stappen. Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Apple is regelmatig te vinden in de secties "Risk Factors" en "Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations" in de openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form 10-K voor het boekjaar dat werd afgesloten op 27 september 2014, Apple's Forms 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 27 december 2014, Apple's Form 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 28 maart 2015 en Apple's Form 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 27 juni 2015, dat eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC. Apple is niet verplicht om de prognoses of gegevens bij te werken, die geldig zijn op de datum waarop deze zijn verstrekt.

Details en tests van de iPod touch 6

001

Bij Apple zijn ze vaak erg enthousiast over wat ze uitbrengen, en dat is dan ook te merken bij de presentatie. Zo werd er bij de nieuwe iPod touch (6e generatie) gezegd dat het "the best iPod touch yet" is.

Waarschijnlijk ook een verschil in cultuur. Want Amerikanen zijn helemaal niet bang voor hyperbool, terwijl de Hollandse reactie waarschijnlijk zou zijn dat het niet zo best zou zijn als een nieuwe versie niet beter is dan de vorige.

Bij iMore hebben ze in de tussentijd de camera van de nieuwe iPod touch getest, en inderdaad, die is een stuk beter dan die van de vorige iPod touch. Het best is het verschil in kwaliteit altijd te zien in foto's met weinig licht.

Hieronder zo'n test, met linksboven de iPod touch 6, daarnaast de iPod touch 5, linksonder de iPad Air 2 en daarnaast de iPhone 6.



De conclusie is dat de camera in deze nieuwe iPod touch een stuk beter is dan zijn voorganger, min of meer vergelijkbaar met de iPad Air 2 en vlak achter de iPhone 6.

Wil je meer weten over deze nieuwe iPod touch, dan is ook deze Teardown van iFixit de moeite van het bekijken waard. Weinig wereldschokkends, maar wel veel interessante dingen voor iedereen die graag alle details wil weten. En ook dat deze iPod touch ook niet erg makkelijk zelf te repareren is, iFixit geeft deze nieuwe iPod touch een 4 op een schaal van 10.