Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Sue Wagner nu in bestuur Apple, Bill Campbell vertrekt

000

Apple CEO Tim Cook liet recent al een paar keer weten dat hij diversiteit in het bedrijf erg belangrijk vindt, dus toen er geruchten gingen dat hij op zoek was naar nieuw bloed voor het bestuur lag het voor de hand dat hij er graag een geschikte vrouw voor zou willen hebben. Want de leiding van Apple bestond tot voor kort alleen uit mannen, waarbij het in het bestuur vooral om oudere mannen ging.

Daar kwam een tijdje geleden al een beetje verandering in toen Andrea Jung aan het bestuur van Apple werd toegevoegd , en niet zo lang geleden was dat Angela Ahrendts bij de managers, en nu is Susan L. Wagner ook lid van het bestuur van Apple geworden, waardoor nu twee van de acht bestuursleden vrouwelijk zijn.

De toevoeging van Sue Wagner aan het bestuur betekent ook het aftreden van Bill Campbell, die maar liefst 17 jaar in het bestuur van Apple zat. Hij was daarmee het langst zittende bestuurslid bij Apple ooit. Apple heeft bij dit vertrek van Bill Campbell, en het aantreden van Sue Wagner, een persbericht verstuurd, dat is hieronder in zijn geheel te lezen:


Sue Wagner Joins Apple's Board of Directors

Bill Campbell Retiring After 17 Years of Service

CUPERTINO, California - July 17, 2014 - Apple® today announced that Susan L. Wagner, founding partner and director of BlackRock, has been elected to Apple's board of directors. Bill Campbell, the board's longest-serving member, is retiring after 17 years of service.

Wagner co-founded BlackRock in 1988 and helped it become one of the world's most successful asset-management companies, holding a range of leadership positions including vice chairman until mid-2012. She continues to serve on the boards of BlackRock and DSP BlackRock (India), as well as Swiss Re, Wellesley College and Hackley School.

"Sue is a pioneer in the financial industry and we are excited to welcome her to Apple's board of directors," said Tim Cook, Apple's CEO. "We believe her strong experience, especially in M&A and building a global business across both developed and emerging markets, will be extremely valuable as Apple continues to grow around the world."

"We conducted an exhaustive search for someone who would further strengthen our board's breadth of talent and background, and we are delighted to have identified such an outstanding individual," said Art Levinson, Apple's chairman. "I'm confident that Sue is going to make an important and positive impact on our company."

"I have always admired Apple for its innovative products and dynamic leadership team, and I'm honored to be joining their board," said Wagner. "I have tremendous respect for Tim, Art and the other board members, and I look forward to working with them."

Wagner graduated with honors from Wellesley College with a BA in English and Economics, and earned an MBA in Finance from the University of Chicago. She has been recognized as one of Fortune Magazine's 50 Most Powerful Women in Business and honored by the National Council for Research on Women. At BlackRock, she championed and continues to support the Women's Initiative Network, designed to foster the full potential of women within the company.

Bill Campbell's relationship with Apple dates back to 1983, when he joined the company as vice president of Marketing. Next to Apple co-founders Steve Jobs and Mike Markkula, Campbell is the longest-serving board member in the company's history.

"Bill's contributions to Apple are immeasurable and we owe him a huge debt of gratitude. On behalf of the board and the entire company, I want to thank him for being a leader, a mentor and a friend," said Cook. "When Bill joined Apple's board, the company was on the brink of collapse. He not only helped Apple survive, but he's led us to a level of success that was simply unimaginable back in 1997."

"Over the past 17 years, it's been exciting to watch history unfold as Apple emerged as the premier technology company in the world. Working with Steve and Tim has been a joy," said Campbell. "The company today is in the best shape that I have seen it, and Tim's leadership of his strong team will allow Apple to continue to be great going forward."

Maak zelf een Lego-Dock voor je iPhone5/5s

007

Heb je een iPhone 5 of een iPhone 5s, wil je graag voor niet al te veel geld een grappig docking station, houd je van Lego en vind je het leuk om zelf wat in elkaar te knutselen?

Dan is onderstaande video waarschijnlijk precies wat je zoekt, want daarin kan je de docking station niet alleen bewonderen, maar krijg je ook stap voor stap te zien welke Lego-blokjes je nodig hebt en hoe je deze dock ook makkelijk zelf kunt maken.

Waarom Apple en IBM nu samenwerken

014

Eergisteren werd bekend dat Apple in IBM nauw gaan samenwerken, het persbericht en de boodschap die CEO Tim Cook aan Apple's medewerkers schreef zijn te vinden in dit nieuwsbericht dat je toen al op MacFreak kon lezen.

Natuurlijk kan je zo'n grote deal niet alleen maar aankondigen, je moet ook aan de markt duidelijk maken waarom je denkt dat dit een belangrijke samenwerking is. Daarom werden de CEO's van Apple en IBM, Tim Cook en Ginni Rometty samen door Re/code geïnterviewd, en dat interview is hier te lezen.

Daarbij gaven ze ook nog een video-interview voor CNBC, dat is hieronder te zien (bijna 9 minuten). Jammer genoeg alleen in Flash, als we een andere versie vinden dan zullen we die hier neerzetten.












De essentie van het verhaal lijkt duidelijk, Apple en IBM denken door synergie nog veel meer aan de zakelijke markt te kunnen bieden en zo de klantenkring van beide bedrijven te vergroten. Een paar voorbeelden die in het interview genoemd worden zijn de reisbranche, retail, banken, gezondheidszorg en transport, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Het voordeel voor Apple lijkt dat ze een sterkere vertegenwoordiging krijgen in de zakelijke markt, IBM ziet waar de toekomst ligt en die wil daar ook bij zijn door op deze manier nog aantrekkelijker te zijn voor hun klanten.

IBM is trouwens al aanwezig op de iPad met hun app IBM Cognos Mobile. Natuurlijk is IBM niet de enige, andere voorbeelden zijn SAP Mobile Apps, Oracle, NetSuite en SF Classic van salesforce.com.

Flappy Bird nu eindelijk ook voor de Apple IIc

004

Het spel Flappy Bird heeft de afgelopen tijd veel aandacht gekregen, want het was waarschijnlijk het eerste en enige game dat ooit door zijn ontwikkelaar uit de App Store werd verwijderd omdat het teveel succes had. Maar er was nog een computer waar Flappy Bird niet op draaide, de Apple IIc!

Gelukkig heeft een programmeur met de bijnaam Dagen Brock maar liefst zes maanden aan dit project besteed, en het resultaat is een game met zestig beelden per seconde en een resolutie van 80 x 48 pixels. Maar ja, de processor komt dan ook niet verder dan 1 Mhz.

Pixelmator nu voor de helft van de prijs

003

Met het vakantieseizoen voor de deur, en dus ook waarschijnlijk veel vakantiefoto's die mogelijk allemaal wat mooier gemaakt moeten worden, hebben de makers van het populaire foto-bewerkingsprogramma Pixelmator besloten om het tijdelijk in de aanbieding te doen.

Voor deze aanbieding is meteen de helft van de prijs eraf gehaald, dus in plaats van de normale prijs van € 26,99 kan je het programma nu in de Mac App Store kopen voor maar € 14,49.

In de video hieronder krijg je een goed idee van de manier waarop je in Pixelmator kan werken.

Als je Pixelmator in de Mac App Store wilt kopen, de systeemeisen zijn OS X 10.9.1/Mavericks of hoger, en een 64-bit processor in je Mac.

Google waarschuwt mobiele gebruikers voor Flash

010

Apple koos bij het op de markt brengen van de iPhone om Flash niet te ondersteunen. Die beslissing zorgde indertijd voor een hoop controverse, waarschijnlijk één van de redenen waarom Steve Jobs uiteindelijk in april 2010 zijn Thoughts on Flash op het web zette.

Hoewel Flash nog steeds bestaat, heeft Google nu een stap genomen die waarschijnlijk ook niet erg goed voor het platform zal zijn: voortaan laat Google bij de zoekresultaten op een mobiel device eerst een waarschuwing zien bij een Flash-site, met de vermelding dat het mogelijk niet op jouw device zal werken.

Google vertelt meer over deze beslissing op hun Webmaster Central Blog.

Zo vreemd is het niet dat Google deze beslissing heeft genomen, op een iPhone, iPod touch of iPad werd Flash al nooit ondersteund en sinds Android 4.1 heeft Google er ook voor gekozen om die ondersteuning te laten vallen.

Google legt het niet alleen uit, ze geven ook meteen een aantal oplossingen:


Fortunately, making websites that work on all modern devices is not that hard: websites can use HTML5 since it is universally supported, sometimes exclusively, by all devices. To help webmasters build websites that work on all types of devices regardless of the type of content they wish to serve, we recently announced two resources:

Web Fundamentals: a curated source for modern best practices.
Web Starter Kit: a starter framework supporting the Web Fundamentals best practices out of the box.


Deze keuze lijkt een goede voor alle gebruikers van mobiele gebruikers, klikken op een link die toch niet werkt is alleen maar zonde van de tijd. Maar Adobe zullen ze er vast niet zo blij mee zijn, het lijkt de zoveelste stap richting het einde voor Flash.

Werkt Apple met Intelligent Energy aan brandstofcellen?

000

Intelligent Energy is een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk dat hard werkt aan hun doel: het steeds kleiner maken van brandstofcellen, zodat die in electronica gebruikt kunnen worden. Om groot te kunnen worden in deze markt heeft Intelligent Energy inmiddels een heleboel patenten gekocht met hulp van een 'international electronics company".

Volgens de Daily Mail is dat internationale bedrijf Apple, de krant zou dit hebben gehoord van 'senior sources'.

Het is trouwens helemaal niet zo vreemd als Apple samen met Intelligent Energy bezig is om dit soort brandstofcellen te maken, Apple zelf heeft ook al een aantal patenten op dit gebied. Twee voorbeelden daarvan zijn het patent Fuel Cell System To Power A Portable Computing Device en het patent Fuel Cell System Coupled To A Portable Computing Device.

Het zou erg welkom zijn als Apple deze techniek in de MacBooks, iPhones en iPads in zou weten te bouwen. Recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat consumenten wel graag een grotere iPhone willen hebben, maar dat een batterij die het langer uithoudt nummer één staat op de lijst van dingen die we het liefst zouden willen.

Apple en IBM partners in zakelijke markt voor iOS (Upd.)

010

Apple heeft een persbericht online gezet waarin we kunnen lezen dat het een overeenkomst heeft gesloten en een programma is opgestart samen met IBM om ervoor te zorgen dat iDevices als de iPhone en iPad nog veel verder kunnen doordringen in de zakelijke markt.

Op dit moment gebruiken al 98 procent van de Fortune 500 bedrijven iDevices, en bij de Global 500 is dat inmiddels al 92 procent. Met deze stap hoopt Apple nog veel groter te worden in de zakelijke markt, en de deal lijkt voordelig voor beide partijen.

Alle details zijn te lezen in het eerder genoemde persbericht, de volledige tekst daarvan is hieronder te lezen:


Apple and IBM Forge Global Partnership to Transform Enterprise Mobility

CUPERTINO, California and ARMONK, New York-July 15, 2014-Apple and IBM (NYSE: IBM) today announced an exclusive partnership that teams the market-leading strengths of each company to transform enterprise mobility through a new class of business apps-bringing IBM’s big data and analytics capabilities to iPhone and iPad.

The landmark partnership aims to redefine the way work will get done, address key industry mobility challenges and spark true mobile-led business change-grounded in four core capabilities:

• a new class of more than 100 industry-specific enterprise solutions including native apps, developed exclusively from the ground up, for iPhone and iPad;
• unique IBM cloud services optimised for iOS, including device management, security, analytics and mobile integration;
• new AppleCare service and support offering tailored to the needs of the enterprise; and
• new packaged offerings from IBM for device activation, supply and management.

The new IBM MobileFirst for iOS solutions will be built in an exclusive collaboration that draws on the distinct strengths of each company: IBM’s big data and analytics capabilities, with the power of more than 100,000 IBM industry and domain consultants and software developers behind it, fused with Apple’s legendary consumer experience, hardware and software integration and developer platform. The combination will create apps that can transform specific aspects of how businesses and employees work using iPhone and iPad, allowing companies to achieve new levels of efficiency, effectiveness and customer satisfaction-faster and easier than ever before.

As part of the exclusive IBM MobileFirst for iOS agreement, IBM will also sell iPhones and iPads with the industry-specific solutions to business clients worldwide.

“iPhone and iPad are the best mobile devices in the world and have transformed the way people work with over 98 percent of the Fortune 500 and over 92 percent of the Global 500 using iOS devices in their business today,” said Tim Cook, Apple’s CEO. “For the first time ever we’re putting IBM’s renowned big data analytics at iOS users’ fingertips, which opens up a large market opportunity for Apple. This is a radical step for enterprise and something that only Apple and IBM can deliver.”

“Mobility-combined with the phenomena of data and cloud-is transforming business and our industry in historic ways, allowing people to re-imagine work, industries and professions,” said Ginni Rometty, IBM Chairman, President and CEO. “This alliance with Apple will build on our momentum in bringing these innovations to our clients globally, and leverages IBM’s leadership in analytics, cloud, software and services. We are delighted to be teaming with Apple, whose innovations have transformed our lives in ways we take for granted, but can’t imagine living without. Our alliance will bring the same kind of transformation to the way people work, industries operate and companies perform.”

Apple and IBM’s shared vision for this partnership is to put in the hands of business professionals everywhere the unique capabilities of iPads and iPhones with a company’s knowledge, data, analytics and workflows. Specifically, the two companies are working together to deliver the essential elements of enterprise mobile solutions:

- Mobile solutions that transform business: The companies will collaborate to build IBM MobileFirst for iOS Solutions-a new class of “made-for-business apps” targeting specific industry issues or opportunities in retail, healthcare, banking, travel and transportation, telecommunications and insurance, among others, that will become available starting this fall and into 2015.

- Mobile platform: The IBM MobileFirst Platform for iOS will deliver the services required for an end-to-end enterprise capability, from analytics, workflow and cloud storage, to fleet-scale device management, security and integration. Enhanced mobile management includes a private app catalog, data and transaction security services, and productivity suite for all IBM MobileFirst for iOS solutions. In addition to on-premise software solutions, all these services will be available on Bluemix-IBM’s development platform on the IBM Cloud Marketplace.

- Mobile service and support: AppleCare for Enterprise will provide IT departments and end users with 24/7 assistance from Apple’s award-winning customer support group, with on-site service delivered by IBM.

- Packaged service offerings: IBM is introducing IBM MobileFirst Supply and Management for device supply, activation and management services for iPhone and iPad, with leasing options.

Announced at Apple’s Worldwide Developer Conference in June and available later this year, Apple’s iOS 8 is the biggest release since the launch of the App Store, giving users incredible new features and developers the tools to create amazing new apps. For enterprise, iOS 8 builds on the new IT model for a mobilised workforce by improving the way users are informed of how their devices are configured, managed or restricted, with expanded security, management and productivity features.

Update: Tim Cook heeft inmiddels een interne mail naar de medewerkers van Apple geschreven over deze deal, de tekst daarvan is hieronder te lezen.


Team,

Today, we announced a groundbreaking new partnership with IBM that will enable enterprises to put the power of big data analytics at their employees' fingertips on their iOS device. This exclusive global partnership brings together Apple's legendary ease-of-use and integrated hardware and software with IBM's unmatched industry depth, enterprise software and expertise in big data analytics.

It also builds on the incredible momentum in Apple's enterprise business. iPhone and iPad can be found in 98% of the Fortune 500. People love to use iOS devices and Apple delivers the things companies need most -- security and scalable deployment along with a powerful platform for apps. With this announcement, we're now putting IBM's renowned big data analytics at iOS users' fingertips, which opens up a large market opportunity for Apple. This is a radical step for enterprise and something only Apple and IBM can deliver.

IBM is known for helping customers leverage big data and analytics to make their businesses run better. With over 100,000 consultants and sales professionals, they also have massive scale and global reach. IBM's sales and consulting teams will also be selling iPad, iPhone and AppleCare for Enterprise as part of the partnership.

This partnership brings together the best of both companies. It's great news for Apple, IBM and for enterprise customers worldwide and I'm really excited to see it take off.

Tim


Daarbij heeft Apple ook een foto naar buiten gebracht waar we Apple's CEO Tim Cook in gesprek zien met IBM's CEO Ginni Rometty.



Apple krijgt geen handelsmerk voor Touch ID

008

Apple had een handelsmerk (trademark) aangevraagd bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO), maar heeft daar de kous op de kop gekregen. Want er bestaat een systeem van fabrikant Kronos, waarmee werknemers in- en uit kunnen klokken, met de naam "Kronos Touch ID", en de USPTO vond het risico op verwarring te groot.

In de brief van de USPTO aan Apple over deze aanvraag zeggen ze dat ze bang zijn dat er verwarring ontstaat als:


a mark consists of a word portion and a design portion, the word portion is more likely to be impressed upon a purchaser's memory and to be used in calling for the goods and/or services.


Met andere woorden, woorden zorgen makkelijker voor verwarring en als ze eerder gebruikt zijn (ook in een andere context) is de kans dat je er een handelsmerk voor krijgt een stuk kleiner.


Applicant's mark does not create a distinct commercial impression because it contains the same common wording as the registered mark, and there is no other wording to distinguish it from the registered mark, In this case, applicant's mark merely deletes "KRONOS" from the registered mark.


Apple zou deze beslissing aan kunnen vechten, maar de kans op winst lijkt niet zo groot. Dus ligt het waarschijnlijk eerder voor de hand dat Apple zal kijken of ze het eens kunnen worden met Kronos, in de hoop dat Kronos niet plotseling erg veel geld ruikt en met onredelijke eisen komt.

De timing is wel vervelend, de komende tijd zal Apple waarschijnlijk ook de nieuwe iPhone, iPod touch en iPad van Touch ID voorzien, en een handelsmerk was dan natuurlijk wel handig geweest.

Gaat de grootste iPhone later uitkomen?

008

Terwijl Apple nog helemaal niets heeft laten weten over de plannen voor de nieuwe iPhone 6, doen de geruchten al maanden de ronde, en 'weet' iedereen inmiddels wat de plannen zouden zijn.

Apple zou met twee nieuwe iPhones gaan komen, één met een scherm van 4,7 inch en eentje met een 5,5 inch scherm. Dat is nog niet alles, zelfs de momenten dat Apple die iPhones te koop zou hebben worden al voorspeld (september voor de 4,7 inch en wat later, maar nog wel voor de feestdagen voor 5,5).

Inmiddels is zelfs dat op losse schroeven komen te staan, want volgens analist Ming-Chi Kuo van KGI Securities zouden er problemen zijn bij de productie en zou Apple pas eind 2014 of begin 2015 de grotere iPhone kunnen leveren.

Dit nieuws is natuurlijk met een stevige korrel zout te nemen, want hoewel Ming-Chi Kuo een goede reputatie heeft bij dit soort voorspellingen heeft hij er ook wel eens goed naast gezeten. Daarbij is al vaker gebleken dat het erg lastig is om te weten waar Apple precies zijn onderdelen vandaan haalt, want die komen van heel veel verschillende leveranciers.