Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Filmen in 2K met je iDevice

002

Filmen met een iPhone, iPod touch of iPad gaat prima, de recente modellen geven een prachtig 1080p HD beeld. Maar als je graag een wat hogere resolutie wilt hebben dan heb je pech, of je moet de app Ultrakam kopen (€ 5,99).

Want met deze app kan je in 2K filmen, en dat betekent ruwweg zo'n 70 procent meer pixels dan HD, en ook timelapses en Slow Motion zijn mogelijk met deze app. Let wel op dat deze app alleen werkt met iDevices die dit aankunnen, en dat zijn de iPhone 5, 5s en 5c, de iPad 4, iPad mini Retina en iPad Air.

Andere mogelijkheden van de app zijn dat je zelf kan kiezen welke codec je gebruikt (H.264 of M-JPEG), en met de iPhone 5s kan je zelfs een resolutie halen van 2240 x 1672 pixels (met de rest kom je tot 1936 x 1446).

Verder is de app erg compleet, zo kan je de witbalans instellen, kan je voor een focuspunt kiezen terwijl je de belichting op een ander punt instelt en nog veel meer.

Wil je je filmen met je iDevice met Ultrakam en die op zijn beurt op afstand bedienen met een tweede iDevice dan kan dat ook met de app Ultrakam Remote Control (€ 2,69), via een Bluetooh verbinding.

Wil je eerst meer over Ultrakam weten, onderstaande review vertelt je volgens zo'n beetje alles wat er nodig is (korte samenvatting: prima app, met als enig nadeel iets meer ruis in het 2K materiaal).

Installeer ieder font op je iDevice met AnyFont

000

Eén van de dingen die niet kan doen op je iDevice zonder jailbreak is fonts installeren, de 'sandbox' waar Apple uit veiligheidsoverwegingen voor gekozen heeft staat dat simpelweg niet toe.

Maar Florian Schimanke heeft daar wat op bedacht, en zijn app AnyFont (€ 1,79) gebruikt de 'configuration profiles' in iOS 7 om ervoor te zorgen dat True Type en Open Type fonts toch door je iDevice gebruikt kunnen worden.

Omdat het hier om een 'feature' van iOS 7 gaat is het dus alleen mogelijk om deze app te gebruiken op een iDevice als daar minstens iOS 7.0 op staat. Verder zijn er geen systeemeisen en zal deze app dus op iedere iPhone, iPod touch of iPad werken waar iOS 7 op staat.

Hieronder kan je in de tutorial van AnyFont maker Florian Schimanke precies zien hoe zijn app werkt.

We zijn benieuwd wat Apple hiervan vindt, het ligt voor de hand dat het eigenlijk niet hun bedoeling is dat de configuration profiles op deze manier gebruikt worden, en het lijkt ons dat hier mogelijk sprake is van een beveiligingsrisico. Mocht je interesse hebben in deze app dan raden we je aan om deze app snel te kopen, want als Apple dit niet ziet zitten dan zal deze app waarschijnlijk niet lang meer in de App Store staan.

Google Play verbiedt ook het meeste naakt

012

Er zijn mensen die geen Apple-producten gebruiken en graag Apple-gebruikers ervan beschuldigen hersenloze FanBoys te zijn. Bij de argumenten die daarbij gebruikt worden komt dan vaak voorbij dat Google veel opener zou zijn, iets wat we hier al vaak weerlegd hebben, en dat Apple censureert in de App Store, met name wat betreft bloot.

Dat laatste argument kunnen we inmiddels ook aan de wilgen hangen, want Google heeft een nieuwe regel voor Google Play gepubliceerd die akelig veel doet denken aan het beleid dat Apple hanteert:


Seks en naaktheid

Het is niet toegestaan pornografie of seksueel expliciete inhoud op Google Play te plaatsen en ook de meeste inhoud met naaktheid is verboden. Als vuistregel geldt dat als de inhoud bedoeld is om seksueel te behagen, deze waarschijnlijk niet door Google Play wordt geaccepteerd. Inhoud ter promotie van incest of bestialiteit is verboden.

• Apps die seksueel suggestieve inhoud bevatten, moeten worden geclassificeerd overeenkomstig ons classificatiesysteem. Seksuele inhoud met een educatieve aard is wel toegestaan.
• Het gebruik van seksueel expliciete afbeeldingen, seksueel expliciete tekst waarin extreme seksuele handelingen worden beschreven, zoals pedofilie of bestialiteit, of inhoud die verkeer omleidt naar commerciële pornosites, is niet toegestaan.


Misschien dat de discussies tussen fans van Google en die van Apple voortaan wat rustiger zullen gaan verlopen?

Met FireChat kan je ook chatten zonder internet

003

Toen het nieuws naar buiten kwam dat Facebook voor een slordige twintig miljard dollar WhatsApp had gekocht gingen veel mensen op zoek naar een alternatief. Genoeg voorhanden, want er zijn veel populaire chat-apps in de App Store te vinden, en vaak kunnen die ook meer dan chatten alleen. Een paar voorbeelden zijn Telegram, Tango of Viber.

Daar is nu een andere app bijgekomen: FireChat. Die app kan een aantal dingen, zoals chatten, foto's delen met je contacten, datzelfde ook met meerdere contacten tegelijk en nog veel meer. Maar de functie die onze aandacht trok was het kunnen chatten terwijl er geen internet-connectie is.

Daarvoor maakt het gebruik van de 'multipeer connectivity' die sinds iOS 7 mogelijk is, waardoor je bijvoorbeeld chats kunt starten waar alleen mensen in de buurt van jou aan kunnen deelnemen en zelfs kunt chatten zonder internet connectie.

Die laatste functies werken trouwens niet over grote afstanden, de mensen waarmee je dan communiceert mogen niet verder dan dertig meter van je af zijn. Micha Benoliel (CEO en oprichter van startup Open Garden, de maker van FireChat) denkt dat deze techniek niet alleen geschikt is voor chats, maar bijvoorbeeld ook voor gaming.


This approach is very interesting for multiplayer gaming and all kinds of communication apps.


Open Garden maakt op dit moment al een app voor Android waarmee je jouw internetverbinding met anderen kunt delen, maar dat kan niet met iOS omdat dat tegen de regels van iOS is. Niet voor niets trouwens, want bij zoiets komen natuurlijk een boel vragen over de veiligheid ervan om de hoek kijken.

Hoe generiek commercials geworden zijn

001

Bij de redactie zijn we enthousiast over de lijn die Apple de afgelopen tijd heeft gekozen bij zijn commercials, maar in de reacties op ons forum zien we dat er ook mensen zijn die commercials op dit moment sowieso allemaal veel te generiek vinden. Want veel commercials gebruiken op dit moment zo vaak dezelfde clichés, dat we die inmiddels waarschijnlijk allemaal wel kennen.

Daar ergerde Kendra Eash zich zo aan dat ze op McSweeney's het script heeft geschreven van zo'n standaard-commercial, en als je dat leest komen er waarschijnlijk vanzelf wel een aantal voorbij die je de afgelopen tijd gezien hebt.


We think first
Of vague words that are synonyms for progress
And pair them with footage of a high-speed train.

Science
Is doing lots of stuff
That may or may not have anything to do with us.

See how this guy in a lab coat holds up a beaker?
That means we do research.
Here's a picture of DNA.

There are a shitload of people in the world
Especially in India
See how we're part of the global economy?
Look at these farmers in China.

But we also do business in the U.S.A.
Or want you to think we do.
Check out this wind energy thing in Indiana,
And this blue collar guy with dirt on his face.
Phew.

Also, we care about the environment, loosely.
Here's some powerful, rushing water
And people planting trees.
Our policies could be related to these panoramic views of Costa Rica.

In today's high speed environment,
Stop motion footage of a city at night
With cars turning quickly
Makes you think about doing things efficiently
And time passing.

Lest you think we're a faceless entity,
Look at all these attractive people.
Here’s some of them talking and laughing
And close-ups of hands passing canned goods to each other
In a setting that evokes community service.

Equality,
Innovation,
Honesty
And advancement
Are all words we chose from a list.

Our profits
are awe-inspiring.
Like this guy who's looking up and pointing
At a skyscraper or a kite
While smiling and explaining something to his child.

Using a specific ratio
of Asian people to Black people to Women to White men
We want to make sure we represent your needs and interests
Or at least a version of your skin color
In our ads.

Did we put a baby in here?
What about an ethnic old man whose wrinkled smile represents
the happiness and wisdom of the poor?
Yep.

Stock video provider Dissolve heeft uit hun eigen databank nu precies de stukjes genomen die passen bij dit script, en inderdaad doet het resultaat wel aan erg veel commercials die we tegenwoordig vaak voorbij zien komen denken.

Een mooie les in manipulatie, en hopelijk een impuls voor reclamemakers om weer eens met wat nieuws op de proppen te komen en de clichés wat vaker te laten rusten.

Even opletten als je jouw iDevice als alarm gebruikt

000

Als we Apple de afgelopen jaren ergens de mist mee in hebben zien gaan dan is het wel met de overgangen van wintertijd naar zomertijd en andersom. Op een of andere manier lijkt het er op dat de achilleshiel van Apple in iOS iedere keer weer de kop opsteekt, en ook dit keer is er op zijn minst iets verkeerd gegaan.

Want in onderstaande schermafbeelding kan je zien dat de tijd van de iPhone waarop die genomen is niet overeen komt met de tijd van Apple's eigen Weer-app.

Nu is dat bij het weer niet onoverkomelijk, maar als je erop vertrouwt dat je iPhone, iPod touch of iPad je netjes op tijd wakker zal maken en dat gebeurt niet, dan is dat waarschijnlijk wat vervelender.

Dus test op zijn minst eerst even de alarmfunctie voordat je er weer op vertrouwt, want deze bug in de Weer-app lijkt niet bij iedereen aanwezig te zijn. Net zoals een bug in de Kalender-app waar sommige mensen last van schijnen te hebben, maar die wij nu juist weer niet konden reproduceren.

Gedoe om snoepjes in de App Store (Upd.)

004

Niet zo lang geleden probeerde King Inc., de makers van het populaire Candy Crush Saga het woord "candy" in de V.S. als handelsmerk vast te leggen. De reacties daarop waren nu niet bepaald positief te noemen, en ze zagen daarom uiteindelijk van die aanvraag af.

Maar wat ze in de V.S. niet doorhadden was dat er net zo'n aanvraag was ingediend bij de Europese Unie, en die is inmiddels toegekend.

Bij ZeptoLab, de makers van Cut the Rope zijn ze daar helemaal niet blij mee, want in hun game moet het monstertje candy (snoepjes) gevoerd worden. Omdat het handelsmerk over video games, video game services en merchandise gaat zijn ze daar nu bang dat ze hierdoor in de problemen komen.

ZeptoLab heeft daarom een tegenclaim ingediend bij het Intellectual Property Office in London, de bedoeling is om er zo voor te zorgen dat dit handelsmerk van King Inc. ingetrokken wordt en iedereen het woord candy weer gewoon kan gebruiken.

ZeptoLab CEO Misha Lyalin zei er het volgende over:


Candy is an integral part of the Cut the Rope franchise. And we do not support King.com trademarking and preventing others from using it.


Ironisch valt dit samen met de beursgang van het aandeel King Inc., de kans dat ze blij zijn met deze zaak is al klein, met de timing hiervan zijn ze natuurlijk pas echt ongelukkig.

Update: Inmiddels heeft die beursgang plaatsgevonden, en het is tot nu toe in ieder geval tot nu toe nog geen doorslaand succes.

Brothers in Arms twee keer in de aanbieding

004

Ben je op zoek naar een First Person Shooter voor de Mac en houd je van tactische games? Dan zijn de games Brothers in Arms waarschijnlijk interessant voor jou. En dit moment zijn ze extra interessant, omdat ze nu stevig in de aanbieding zijn.

Met als bijkomend welkom extra dat de eisen voor deze games niet zo hoog zijn, en ze dus op veel Macs kunnen gespeeld worden. Want een Intel processor van 1,4 GHz met een videokaart met 128 MB geheugen is al voldoende (jammer genoeg werken ze niet met de Intel GMA chipsets).

De games die op moment in de aanbieding in de Mac App Store te vinden zijn:

Brothers in Arms: Earned in Blood (nu € 1,79, normaal € 6,99)

Brothers in Arms: Road to Hill 30 (nu € 3,59, normaal € 6,99)

Als je liever eerst een indruk van deze games wilt hebben voordat je ze koopt, hieronder kan je van beiden de gameplay zien.

Controverse rond nieuwe CEO Mozilla (Upd.)

009

Op de desktop is Firefox één van de belangrijkste browsers met een marktaandeel van ongeveer 20 procent (een kleine 60 procent is voor Internet Explorer, bijna 20 procent voor Chrome, Safari heeft een kleine 6 procent en Opera ruim 1 procent). Daarbij is het moederbedrijf Mozilla hard bezig om ervoor te zorgen dat Firefox OS op steeds meer smartphones te vinden is.

Welke persoon je als nieuwe CEO kiest lijkt dan ook behoorlijk belangrijk voor zo'n bedrijf, maar rond de nieuwe CEO Brendan Eich is een stevige controverse losgebarsten.

Want hij blijkt in het verleden 1.000 dollar te hebben gedoneerd als supporter van de beruchte Prop 8, een wet die huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht tegenhield. Die wet is inmiddels trouwens niet meer geldig, want uiteindelijk ongrondwettelijk verklaard.

Daardoor is er een stevige controverse ontstaan, wat we bijvoorbeeld zien bij de tweets van Chris McAvoy, een werknemer bij Mozilla, of deze blogpost van softwaremaker Hampton Catlin, niet de minste.

Om de schade te beperken heeft Mozilla deze verklaring op de site gezet en heeft Brendan Eich zelf er ook een uitgebreide blogpost op het web gezet.

We zijn benieuwd of het alleen maar een storm in een glas water met goede 'damage control' blijkt te zijn, of dat dit op langere termijn voor problemen voor Mozilla zal zorgen.

Update: Inmiddels zijn drie van de zes bestuursleden van Mozilla opgestapt. Onduidelijk is waarom, en vreemd is het in ieder geval, want het is tenslotte het bestuur zelf die een nieuwe CEO aanstelt.

De controverse rond de nieuwe CEO lijkt trouwens alleen maar toe te nemen, als je bijvoorbeeld naar de dating site OkCupid gaat met Firefox dan krijg je eerst een boodschap te zien over dit alles, inclusief links naar andere browsers.

In hoeverre het belangrijk is kunnen we ons afvragen, de markt beweegt zich steeds meer richting mobiel en daar is de browser Firefox een heel erg kleine speler (0,1 procent) en Firefox OS heeft tot nu toe nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.

Update 2: De opgestoken storm was kennelijk te groot. Want hoewel Brendan Eich zelf niet op wilde stappen is dat precies wat er uiteindelijk gebeurd is, zoals op Mozilla's blog te lezen is.

Office voor de iPad is er eindelijk!

026

Gisteren hield Microsoft een Press Briefing in San Francisco, een Cloud4Mobile event waarin verwacht werd dat Office voor de iPad aangekondigd zou worden. Over de geruchten daarover hebben we al een paar keer nieuwsberichten gehad hier op MacFreak, het meest recente was ruim twee weken geleden.

Microsoft's CEO Satya Nadella maakte duidelijk dat Microsoft hierbij de Cloud helemaal omarmt als de toekomst en Microsoft's General Manager Julia White gaf daarna inderdaad een zeer uitgebreide presentatie over de eerste stap die ze daarbij nemen: het uitbrengen van Office voor de iPad. Hieronder kan je een stukje van die presentatie zien, als je de hele presentatie wilt zien kan dat hier.

We hebben het over Office, maar net zoals bij Apple's productiviteits-apps staan de verschillende apps apart in de App Store, dus hebben we het eigenlijk over Word, Excel en PowerPoint voor iPad.

Daardoor komt het aantal apps van Microsoft in de App Store op een behoorlijk aantal, want er is ook nog OneNote, Lync, OneDrive, OneDrive voor Bedrijven, OWA for iPhone en Microsoft Office Mobile.

Deze apps zijn allemaal 'gratis', maar dat schrijven we tussen aanhalingstekens, want als je met bijvoorbeeld Word, Excel en PowerPoint meer wilt doen dan alleen maar documenten bekijken dat moet je een Office 365 abonnement hebben. En dat kost, voor zover wij zo snel konden vinden, minimaal € 49,50 (excl. BTW) voor bedrijven en privé 10 euro per maand.

De uitzondering is trouwens het eerder genoemde Microsoft Office Mobile, daarmee kan je wel met een gratis Microsoft-account documenten maken, bewerken en opslaan voor thuisgebruik.

Ed Bott van ZDNet heeft al uitgebreid kunnen kijken naar Word, Excel en PowerPoint voor de iPad en het lijkt er op dat Microsoft een erg goed product heeft uitgebracht, zijn review is duidelijk erg positief.

Vooral opvallend is dat Microsoft er toch voor gekozen heeft om deze versie voor de iPad nu uit te brengen, terwijl er voor hun eigen Surface tablets nog steeds geen aparte versie voor een aanraakscherm is. Wij dachten dat het allemaal wat langer duurde voordat Microsoft deze versie voor de iPad uitbracht omdat ze tegelijkertijd ook de versie voor de Surface wilden presenteren, maar opvallend genoeg is dat dus niet zo. Misschien dat het nog te lang zou duren voordat er een versie voor de Surface zou zijn en dat Microsoft niet langer de winsten die er op de iPad waren te behalen wilde missen?

Mocht je geen zin hebben in zo'n abonnement op Office 365 en toch met Office documenten willen werken dan zijn er trouwens wel alternatieven in de App Store te vinden, zoals bijvoorbeeld OfficeSuite Professional, dat op dit moment in de aanbieding is voor € 1,79.

En er zijn natuurlijk ook de productiviteits-apps van Apple zelf, want inmiddels zijn er ook erg veel tevreden gebruikers van Pages, Numbers en Keynote.

met dank aan forumleden 'Vitruvius' en 'iEscape'