Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Wat heeft de iPhone in de afgelopen 10 jaar allemaal veranderd

000

Door alle berichten rond het speciale model dat Apple ter ere van het 10-jarige bestaan van de iPhone uit wil gaan brengen, en alle nieuwsberichten over interviews van oudgedienden de afgelopen tijd heb je het waarschijnlijk allang door: het is 10 jaar geleden dat er voor de eerste keer heel erg veel mensen in de rij stonden bij Apple Stores voor de allereerste iPhone.

Wat heeft heeft dit allemaal veranderd in ons leven? Ten eerste vervangt een iPhone inmiddels een heleboel andere apparaten. Denk aan kaarten, zaklampen, klokken, computers, scanners, kalenders, calculators en foto- en videocamera's.

Foto's

Dit jaar zullen er naar schatting 1,2 biljoen foto's genomen worden, 85 procent daarvan worden met een smartphone gemaakt en in Apple's eigen commercials kunnen we zien dat het met de kwaliteit daarvan inmiddels ook prima is (de eerste iPhone had een 2-megapixel camera).

App Store

Door de iPhone-revolutie groeide het dataverkeer explosief, de groei van de App Store illustreert dat. Toen de App Store voor het eerst opende stonden er 500 apps in, inmiddels zijn het er miljoenen. Recent hield Apple dan ook een grote schoonmaak en werden er een paar honderdduizend (!) apps uit de App Store verwijderd. De reden: ze voldeden niet aan Apple's regels, en het ging vaak om plagiaten.

Smartphone gebruik

Volgens schattingen zullen we in 2019 gemiddeld ruim twee uur per dag met onze smartphones bezig zijn, niet voor niets dat er veel kinderen klagen dat hun ouders veel te veel en te vaak daardoor in beslag genomen worden.

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Het voordeel van de iPhone voor Apple is tegelijkertijd ook de Achilleshiel. De iPhone heeft Apple het waardevolste bedrijf ter wereld gemaakt, maar omdat de iPhone goed is voor 63 procent van Apple's omzet maakt het Apple ook relatief kwetsbaar. Maar Apple zit natuurlijk niet stil, zowel wat de ontwikkelingen bij de iPhone betreft als bij de ontwikkelingen van andere producten.

iCloud Backup ligt er op dit moment uit voor sommige gebruikers (Upd.)

001

Als je op dit moment een device wilt herstellen en daarbij van de iCloud Backup gebruik wilt maken, dan lijkt het een goed idee om daar nog even mee te wachten, want daar is op dit moment een probleem mee.

Op Apple's eigen System Status support-pagina kan je op dit moment dan ook zien dat die functie (als enige) op rood staat. Als we daarop klikken dan krijgen we te zien dat het volgens Apple maar voor 1 procent van alle gebruikers geldt:


iCloud Backup - Outage

06/27/2017, 5:03 PM - ongoing
Less than 1% of users are affected

Users may be unable to restore from an iCloud backup.


Minder dan één procent is natuurlijk relatief niet veel, maar als je het afzet tegen de honderden miljoenen gebruikers die Apple inmiddels heeft, dan zijn dat toch een heleboel mensen.

Daarbij zal jij maar net die persoon zijn die nu net zijn iDevice wil herstellen en dan eindeloos zit te wachten op iets wat dus mogelijk helemaal niet komen gaat. Dan is die één percent een wel erg schrale troost. Daarom dit nieuwsbericht: een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor meer.

Update: Inmiddels zou het probleem weer voor iedereen verholpen moeten zijn, op de pagina van iCloud is inmiddels het volgende te lezen:


iCloud Backup - Resolved Outage

06/27/2017, 4:00 PM - Today, 2:05 PM
Less than 0.1% of users were affected

Users may have been unable to restore from an iCloud backup.


Opvallend is dat het percentage is bijgewerkt, kennelijk was de inschatting van Apple van dit probleem in eerste instantie hoger dan het uiteindelijk bleek te zijn.

Is dit het draadloze laadgeluid van de iPhone 8?

000

Steeds meer telefoons gebruiken geen kabeltje meer bij het opladen, volgens de geruchten gaat opladen van de 'iPhone 8' ook zonder dat je daar een kabeltje in hoeft te steken.

Dat wordt trouwens vaak draadloos opladen genoemd, maar eigenlijk gaat het hier om het zogenaamde 'inductive charging', waarbij je de telefoon op een bijbehorend laadgedeelte neer moet leggen, waar wel een kabeltje in zit dat verbonden is aan een adapter in het stopcontact.

Echt draadloos laden, waar je alleen maar in de ruimte hoeft te zijn die daarvoor geschikt is om je telefoon op te laden, is wel iets waar Apple mee bezig is, maar dat is op dit moment waarschijnlijk nog toekomstmuziek. Meer over dit onderwerp kan je lezen in dit eerder nieuwsbericht van MacFreak, en in de video hieronder komt het ook voorbij.

Als je met de huidige iDevices contact maakt met het lichtnet dan hoor je een geluid, zodat je weet dat het contact er ook daadwerkelijk is. In iOS 11 krijgt dat geluid wat meer echo, zoals je in de video hieronder kan horen. Het tweede geluid in de video hieronder is waarschijnlijk wat Apple gaat gebruiken als bevestiging dat de iPhone 8 draadloos contact met de lader heeft gemaakt.

Veel interesse bij Windows-gebruikers om over te stappen

007

In de afgelopen tijd heeft Microsoft vaak gesuggereerd dat er veel mensen waren die, vooral nadat Apple eind vorig jaar de nieuwe MacBook Pro modellen uitbracht, naar Microsoft's Surface zouden zijn overgestapt.

Maar cijfers gaf Microsoft nooit, en een spectaculaire toename is makkelijk te halen als je al helemaal niet zoveel van iets verkocht. Daarom lijkt het de moeite om even te kijken naar recent onderzoek van Verto Analytics. Want die hebben onderzocht hoeveel mensen van Windows naar een Mac willen overstappen, en vice versa.

Het onderzoek vond plaats in de VS, en keek naar volwassenen van 18 jaar en ouder. Het resultaat blijkt erg gunstig voor Apple: maar liefst 21 procent van Windows laptop-gebruikers en 25 procent van Windows desktop-gebruikers zijn van plan om naar een Mac over te stappen in de komende zes maanden.



(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Het zijn vooral de hoger inkomens (> 150.000 dollar jaarinkomen) die dit zeggen, maar in de lagere inkomensgroepen 20.000 dollar of minder per jaar) scoort Apple toch ook nog 14 procent. Andersom zijn er ook Switchers, maar het is maar liefst 98 procent die zegt trouw aan de Mac te zullen blijven, dus Microsoft zal het met de overgebleven 2 procent moeten doen.


Windows Owners Are More Likely to Make a Switch to Mac

According to the results of the Verto Smart Poll, nearly all (98% or more) current Mac owners intend to stay with Macs as their next computer. However, nearly 21% of current Windows laptop owners and 25% of current Windows desktop owners responded that they intend to switch to a Mac within the next six months. And of those current Windows owners, consumers in the upper income bracket (those with an average income of $150,000 or more) showed the highest likelihood of switching to a Mac: 20% of respondents intended to switch. Lower income groups (those making $20,000 or less annually) also report higher probability of switching to Mac: about 14% of these respondents intended to switch. However, a further drilldown shows that these lower income respondents are also in their teens or twenties, suggesting parental assistance.


We weten niet hoe betrouwbaar de cijfers van dit onderzoek zijn, de percentages lijken wel erg hoog en we zijn altijd voorzichtig met onderzoeken van onderzoeksbureaus die we niet zo goed kennen. Maar we gaan ervan uit dat de methodologie voor beide 'kampen' hetzelfde is geweest, dus het lijkt ons niet zo vreemd om te concluderen op basis van dit onderzoek dat de interesse bij gebruikers van Windows voor de Mac nog steeds heel erg veel groter is dan omgekeerd.

Tel daarbij op dat de groep van de huidige Windows-gebruikers nog altijd een heel erg stuk groter is dan de Mac-gebruikers, en dit lijkt prima nieuws voor Tim Cook en de zijnen. Voor de overstappers ook, want met de snelle nieuwe iMacs, de iMac Pro in aantocht een een nieuwe Mac Pro aan de horizon, lijkt er genoeg om uit te kiezen de komende tijd.

Nieuwe Shot on iPhone commercial: A Portrait of Canada

000

Apple heeft weer een nieuwe commercial uitgebracht in de Shot on iPhone serie, dit keer staat het land ten noorden van Cupertino in het zonnetje: Canada.

Het nummer dat je in deze commercial hoort is "Suplex (feat. Northern Voice)" van A Tribe Called Red, de video daarvan vind je onderaan dit nieuwsbericht. Een aantal van de beelden zijn van Caitlin Cronenberg, maar die zijn aangevuld met beelden die mensen uit heel Canada gemaakt hebben.

De man die je aan het begin en het eind van de commercial ziet, en die we op de achtergrond tijdens de hele commercial horen, noemt zichzelf "Humble the Poet". Als je daar meer van wilt weten, dan is zijn eigen website waarschijnlijk een goed startpunt, ook maar op zijn YouTube kanaal vind je natuurlijk ook veel meer van hem.



Worden de AirPods 'groter' dan de Apple Watch?

000

Dat Apple's AirPods een groot succes zijn heb je al vaker kunnen lezen hier op MacFreak. Ook nu, een half jaar na de introductie, kan Apple de vraag nog steeds niet bijbenen, ze staan in Apple's eigen online Apple Store nog steeds op een levertijd van maar liefst 6 weken.

Dat is waarschijnlijk één van de factoren waarom Gene Munster, de analist van Loup Ventures, in zijn 5-jarig vooruitzicht voor Apple denkt dat AirPods groter zouden kunnen worden dan de Apple Watch. Waarschijnlijk ziet hij goed dat de AirPods nog steeds een erg groot groeipotentieel hebben, maar misschien dat hij de kansen voor de Apple Watch ondertussen te laag inschat?

Zijn verwachting voor de groei van de AirPods heeft natuurlijk niet alleen met het huidige succes van de AirPods te maken. Hij denkt dat ze in de toekomst ook onderdeel zouden kunnen worden van Apple's stappen op het gebied van Augmented Reality, waarbij de AirPods voor de Augmented Audio zouden kunnen gaan zorgen.


AirPods: Bigger Than Apple Watch. Over the next 10 years, we anticipate that AirPods will be bigger than the Apple Watch as the product evolves from simple wireless headphones to a wearable, augmented audio device. While both AirPods and Apple Watch should continue to grow, we see AirPods contributing about the same amount of revenue as Apple Watch by FY22. We expect the AirPods ASP to increase from $159 today to $200 in FY22 as the product shifts to augmented audio.


Dat is niet het enige vooruitzicht dat Gene met ons deelt. In zijn glazen bol ziet hij een daling van de verkoop van iPhones vanaf 2019, die opgevangen zal worden door de groei bij Apple in het Diensten-segment (de App Stores, Apple Music, etc.).

Verder verwacht hij dat Apple in 2020 met Apple Glasses zal komen, die ook weer vooral op Augmented Reality gericht zullen zijn:


Apple Glasses In FY20. Our best guess is that Apple Glasses, an AR-focused wearable, will be released mid FY20. This is based on the significant resources Apple is putting into AR, including ARKit and the recent SensoMotoric Instruments acquisition. We believe Apple see’s the AR future as a combination of the iPhone and some form of a wearable. With an average sale price of $1,300 we expect initial demand to be limited at just over 3m units compared to 242m iPhones that year. This equates 2% of sales in FY20 increasing to 10% ($30B) in FY22 when we expect the ASP to be about ~$1,000. This growth curve is modeled after the iPad initial growth. We expect a different growth curve for Apple Glasses vs. the iPad, and believe the product will continue to increase as a percentage of sales for the next ten years.


Voor al Gene's voorspellingen kan je terecht op deze pagina.

Greenpeace wil dat devices makkelijker te repareren zijn

012

Dat de apparaten die Apple maakt de afgelopen jaren alleen maar lastiger te repareren zijn weet iedereen die Apple een beetje volgt. Maar het is niet alleen Apple die deze koers vaart, bij veel fabrikanten is een vergelijkbare trend te zien.

Dat is waarschijnlijk de reden dat Greenpeace nu samen met iFixit een actie gestart is om diezelfde fabrikanten te bewegen om producten te gaan maken die makkelijker te repareren zijn. Greenpeace verbindt dat aan levensduur, het lijkt niet moeilijk om argumenten te bedenken die dat argument op zijn minst minder sterk maken.

Want juist de manier waarop devices tegenwoordig gemaakt worden draagt ook weer bij aan het langer meegaan. Zo overleed een iPhone een tijdje geleden nog acuut als die kopje onder ging, door waterproofing hebben de huidige modellen daar niet veel problemen mee.

Apple doet het trouwens helemaal niet het slechts, als we op de site van Greenpeace voor deze actie de devices van slechtst naar minder slecht ordenen dan komen we eerst meerdere devices van Samsung, LG, Xiaomi, Lenovo, Huawei, Vivo, Asus, Sony en Oppo tegen voordat Apple aan de beurt komt. De site met deze actie van Greenpeace is hier te vinden.

Ondertussen zijn wij benieuwd of dit invloed gaat hebben op de positie van Apple op de ranglijsten van Greenpeace, waar Apple al een tijdje op de eerste plaats staat. En of het recycling-programma van Apple nog van invloed is op een eventuele klassering.

Qualcomm kondigt geavanceerde vingerafdruk-scanner aan (Upd.)

001

Terwijl Apple en Qualcomm behoorlijk aan het bakkeleien zijn in de rechtszaal, en Apple volgens de geruchten hard bezig is met het maken van een nieuwe iPhone die geavanceerde manieren zou gebruiken om die te kunnen ontgrendelen, komt Qualcomm met een verrassing.

Want Qualcomm heeft het Mobile World Congress 2017 in Shanghai aangegrepen om een door het bedrijf ontwikkelde sensor aan te kondigen, die erg doen denken aan waar Apple op dit moment ook mee bezig zou zijn.



Het gaat hier om sensors die vingerafdrukken zouden kunnen 'lezen' door metaal en glas, dus ook als die achter een scherm geplaatst zouden worden. Dat laatste is waarschijnlijk ook wat Apple ontwikkeld heeft. Maar dat is nog niet alles, de sensors zouden ook hartslag en bloedsomloop registreren, waardoor de veiligheid van dit systeem enorm zou toenemen.

Dat dit belangrijk is zagen we ruim een maand geleden nog, toen bleek dat het niet heel erg moeilijk is om Samsung's iris-scanner te misleiden.

Seshu Madhavapeddy, de vice president product management van Qualcomm Technologies zei het volgende bij de aankondiging van deze nieuwe sensors.


We are excited to announce Qualcomm Fingerprint Sensors because they can be designed to support sleeker, cutting-edge form factors, unique mobile authentication experiences, and enhanced security authentication. This provides OEMs and operators with the ability to offer truly distinct, differentiated devices with added value on truly groundbreaking new devices.


Op het Mobile World Congress zijn er aangepaste VIVO XPlay 6 modellen waarmee de bezoekers daar deze nieuwe sensors kunnen uitproberen, zodra daar ervaringen van binnen zijn dan delen we die hier natuurlijk met jullie. Wanneer dit in productiemodellen zijn opwachting zal maken is nog niet bekend, omdat VIVO kennelijk al samenwerkt met Qualcomm lijkt het voor de hand te liggen dat die binnenkort met modellen zullen komen waar dit zit ingebouwd.

De kans dat Apple deze sensors van Qualcomm zou willen hebben lijkt trouwens niet heel erg groot. Niet alleen staat mogelijk de ernstig bekoelde verstandhouding van de beide bedrijven hierbij in de weg, het ook allang duidelijk dat Apple dit soort oplossing binnenshuis zelf wilt ontwikkelen.

Dat blijkt keer op keer de beste beveiliging, en dat is precies waar het bij dit soort technologieën om gaat. Voor meer informatie over deze ontwikkelingen bij Qualcomm, in dit persbericht kan je er meer over lezen.

Update: We schreven in dit nieuwsbericht al "Wanneer dit in productiemodellen zijn opwachting zal maken is nog niet bekend", inmiddels is er wat meer over deze technologie bekend geworden, en het lijkt er op dat dit nog wel zal gaan duren. Ming-Chi Kuo, de analist van KGI Securities met een uitstekende reputatie, heeft het kunnen testen, en volgens hem is voorlopig nog niet klaar voor dagelijks gebruik:


The ultrasonic fingerprint recognition installed on Vivo’s prototype model should be the latest 2.1 version which, compared with the previous version, offers better scan-through and can distinguish between real fingers and artificial clones.

However, we think there are still a few technological challenges to be addressed, including: (1) scan-through ability still has room for improvement; (2) slower to enable; and (3) slower response.


Met andere woorden, niet alleen is de techniek zelf nog niet klaar, het werkt allemaal ook nog veel te traag om in productiemodellen gebruikt te worden.

High-end gaming op veel meer Macs mogelijk met Nvidia GeForce Now

000

Heb je een MacBook waarvan de videokaart niet indrukwekkend is, bijvoorbeeld de MacBook Retina van 2015 of later, dan heb je die vast niet gekocht om te gamen. Dat soort laptops worden gekocht omdat je lekker lang op één lading kan werken, niet omdat het zulke krachtpatsers zijn.

Maar ook met een laptop zonder krachtige videokaart is het mogelijk om veeleisende videogames te spelen, het enige wat je daarvoor nodig hebt is een snelle en goede internet verbinding, en Nvidia GeForce Now.

Want bij Nvidia GeForce Now wordt de rekenkracht voor veeleisende videogames door de computers van Nvidia voor hun rekening genomen, waardoor jouw MacBook niet hard hoeft te werken en dus ook niet erg heet zal worden.

Nvidia GeForce Now is op dit moment nog in de beta-fase, er zijn op dit moment dan ook nog 'maar' 21 games in beschikbaar, dat aanbod wordt binnenkort nog verder uitgebreid. De kosten zijn 25 dollar voor 10 of 20 uur gamen, afhankelijk van de grafische kwaliteit die jij kiest. Je moet er dus wel aardig wat voor over hebben.

Meer dan 200 Frames Per Second blijkt in ieder geval mogelijk op een MacBook Retina, en ook het spelen van games die eigenlijk helemaal niet op jouw Mac ondersteund worden.

Google krijgt recordboete van EU

017

De EU heeft drie onderzoeken naar Google lopen, de eerste gaat over de manier waarop Google de eigen shopping-resultaten op een oneerlijke manier voorrang zou geven. Andere vergelijkingssites klaagden daar al veel langer over, onder andere Yelp, TripAdvisor, News Corp en de lobbygroep FairSearch.

De uitkomt van dit onderzoek, dat zeven jaar in beslag heeft genomen, is niet best voor Google. Niet alleen deelt de EU nu een recordboete uit, maar liefst 2.42 miljard euro, maar Google moet binnen 90 dagen het beleid aanpassen, anders moet er nog meer betaald worden.

Hieronder de essentie van de reden waarom Google zo hard door de EU wordt aangepakt:


• Google has systematically given prominent placement to its own comparison shopping service: when a consumer enters a query into the Google search engine in relation to which Google's comparison shopping service wants to show results, these are displayed at or near the top of the search results.

• Google has demoted rival comparison shopping services in its search results: rival comparison shopping services appear in Google's search results on the basis of Google's generic search algorithms. Google has included a number of criteria in these algorithms, as a result of which rival comparison shopping services are demoted. Evidence shows that even the most highly ranked rival service appears on average only on page four of Google's search results, and others appear even further down. Google's own comparison shopping service is not subject to Google's generic search algorithms, including such demotions.


Margrethe Vestager, de commissaries van de EU die over dit dossier gaat, zei er het volgende over:


Google has given its own comparison shopping service an illegal advantage by abusing its dominance in general Internet search. It has promoted its own service, and demoted rival services. It has harmed competition and consumers. That's illegal under EU antitrust rules.


Als Google niet binnen 90 dagen de zaken zo aanpast dat aan de bezwaren van de EU gehoor wordt gegeven dan gaat dat 5 procent van de gemiddelde omzet van Alphabet, het moederbedrijf van Google, kosten. Dat zou ongeveer 12 miljoen dollar per dag zijn.

Google overweegt op dit moment of ze in beroep zullen gaan, maar de termijn van 90 dagen betekent waarschijnlijk dat ze in de tussentijd de zaken sowieso aan moeten passen.

Meer hierover is te vinden op deze pagina van TechCrunch en dit artikel van Bloomberg.