Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Nieuwe iPhone 5s commercial: Parenthood

000

Apple heeft een nieuwe commercial voor de iPhone 5s uitgebracht, waar wij ook van mee kunnen genieten omdat ze die ook op het internet zetten. Het thema is dit keer 'Parenthood', en dus zien we allerlei situaties waarin ouders hun iPhone gebruiken en die een uitkomst bieden.

Sommige vonden wij erg mooi, zoals het terugvinden van de hond, maar eerlijk gezegd vonden we de hollende moeder met de tweeling wel een beetje eng.

De titel is trouwens opvallend, want die deed ons in ieder geval meteen denken aan de bekende film Parenthood uit 1989 met Steve Martin en Mary Steenburgen. Hieronder de trailer van die film.

Updates voor Final Cut Pro X, Motion en Compressor

001

Apple liet op vrijdag weten dat ze stoppen met de ontwikkeling van Aperture, hun programma voor professionele fotografen, meer daarover is te lezen in dit nieuwsbericht van MacFreak. Tegelijkertijd lieten ze weten dat ze gewoon doorgaan met de ontwikkeling van de andere pro-apps: Final Cut Pro X en Logic Pro X.

Om dat te onderstrepen kwamen er tegelijkertijd updates uit voor Final Cut Pro X en de bijbehorende programma’s, Motion en Compressor. Hieronder de links naar die apps en de informatie die Appel bij deze updates geeft:

Final Cut Pro X


Wat is nieuw in versie 10.1.2

• Geoptimaliseerde media, proxymedia en gerenderde media kunnen op elke willekeurige locatie buiten de bibliotheek worden bewaard
• Geoptimaliseerde media, proxymedia en gerenderde media kunnen eenvoudig vanuit Final Cut Pro X worden verwijderd
• Aanduidingen van gebruikte media voor Compound Clips, Multicam Clips en Synced Clips
• Optie om alleen ongebruikte media in de Browser te tonen
• In realtime toepassen van de standaardweergave (Rec. 709) op HDR-video en video met een breed kleurenspectrum van ARRI-, Blackmagic Design-, Canon- en Sony-camera's
• Automatische toepassing van een via ARRI ingesloten 3D LUT van de nieuwe AMIRA-camera
• Ondersteuning voor Apple ProRes 4444 XQ
• Verbeterde snelheid en nauwkeurigheid bij het synchroniseren van fragmenten
• Verbeteringen in audio-opnamen waaronder een aftelfunctie en automatische aanmaak van Auditions op basis van meerdere takes
• Snelle export van cuts-only-projecten met XDCAM-media
• Export van de hele bibliotheek als één XML-bestand
• Bij het selecteren van een bibliotheek verschijnen belangrijke metagegevens in het infovenster
• Aanpassing van het relatieve of absolute volume van een fragment of bereik
• Aanmaken van trefwoorden op basis van Finder-tags bij het importeren van media
• Optie om events in de bibliothekenlijst op datum of naam te sorteren
• Importeren van een fragment door het rechtstreeks in de Browser te slepen
• Publiceren van 4K-video op Vimeo

Motion


Wat is nieuw in versie 5.1.1

• Ondersteuning voor Apple ProRes 4444 XQ
• Verbeterde Sequence Text-behavior voor het toepassen van animatie op tekens, woorden en regels
• Verbeterde filterparameters voor contrast om gedetailleerde aanpassingen te kunnen doen

Compressor


Wat is nieuw in versie 4.1.2

• Ondersteuning voor Apple ProRes 4444 XQ
• Statusweergave en verbeterde reactiesnelheid bij gebruik van 'Send to Compressor' vanuit Final Cut Pro X en Motion
• Verbeterde prestaties en accuratere kleuren bij het coderen van H.264-bronbestanden van GoPro-camera's
• Oplossing voor problemen bij het transcoderen van alfakanalen in beeldenreeksen
• Algemene stabiliteitsverbeteringen

Einde Aperture en iPhoto, voortaan verder met 'Photos'

049

Apple heeft gisteren laten weten dat het de ontwikkeling van Aperture stopt en dat de gebruikers daarvan, en die van iPhoto, in OS X 10.10/Yosemite voortaan de meegeleverde app 'Photos' kunnen gebruiken. Hiervoor is gekozen omdat iCloud volgens Apple steeds belangrijker gaat worden, gebruikers van zowel Aperture als iPhoto kunnen hun bestaande werk gewoon in Photos importeren.

Hieronder de tekst van Apple:


With the introduction of the new Photos app and iCloud Photo Library, enabling you to safely store all of your photos in iCloud and access them from anywhere, there will be no new development of Aperture. When Photos for OS X ships next year, users will be able to migrate their existing Aperture libraries to Photos for OS X.


De tekenen dat Aperture allang op zijn minst geen prioriteit meer van Apple was waren er natuurlijk al heel erg lang. Zo kwamen er de afgelopen jaren alleen nog kleine updates en correcties voor dit programma uit Cupertino, terwijl Adobe wel grote updates voor Lightroom uit bleef brengen.

Hoewel Aperture gewoon blijft werken heeft Adobe deze kans niet voorbij laten gaan, en dat bedrijf heeft inmiddels gereageerd op hun blog, waar ze schrijven dat dit ze motiveert om nog harder aan Lightroom te werken.


Put simply we’re doubling down on our investments in Lightroom and the new Creative Cloud Photography plan and you can expect to see a rich roadmap of rapid innovation for desktop, web and device workflows in the coming weeks, months and years. We also continue to invest actively on the iOS and OSX platforms, and are committed to helping interested iPhoto and Aperture customers migrate to our rich solution across desktop, device and web workflows.


Deze blog-post zou hier te lezen moeten zijn, maar op dit moment krijgen wij alleen een foutmelding dat er geen verbinding met de database gemaakt kan worden.

(update: de link van Adobe werkt weer, kennelijk is de verbinding met de database weer terug)

Voor iedereen die zich zorgen maakt over de pro-apps van Apple, samen met de aankondiging dat ze zullen stoppen met Aperture laat het bedrijf weten dat ze gewoon door zullen gaan met Logic Pro en Final Cut Pro.


Apple was very clear when I spoke with them this morning that development on other pro apps like Logic Pro and Final Cut Pro is continuing. Professionals in those app categories should not worry about their apps - they will continue as normal.

met dank aan forumlid 'wickedme' voor het melden van dit nieuws

Mobiele apps nu meer dan helft van webgebruik

000

Onderzoeks- en analysebedrijf comScore heeft een onderzoek over hoe we het internet gebruikten in de periode februari 2013 tot en met mei 2014 gepubliceerd, en dat is hier te lezen.

Wat daarbij onmiddellijk opvalt is dat mobiele apps nu voor het eerst goed zijn voor meer dan de helft van het gebruik van het web, smartphones en tablets gecombineerd haalden samen ongeveer 60 procent. Datzelfde gebruik lag vorig jaar nog rond de 50 procent.



comScore heeft ook gekeken wat we vooral mobiel en wat we vooral op de desktop doen, die onderverdeling kan je hieronder zien.



Deze cijfers van comScore zijn voor de V.S. maar wij gokken dat die bij ons niet veel anders zullen liggen.

Apple's unique selling point: privacy

010

Misschien komt het omdat wij de wereld door een Apple-bril bekijken, maar waar wij héél erg veel problemen zien bij Google's aanpak en onze privacy hebben wij veel meer vertrouwen in wat Apple met onze data doet. Waar vroeger Google gebruikt werd om onze iDevices te synchroniseren is dat al weer een hele tijd iCloud, en dat voelt een stuk beter.

De voorwaarden van bijvoorbeeld iTunes zijn in het verleden vaker onder vuur komen te liggen, bijvoorbeeld van Bits of Freedom, maar sinds Apple duidelijk het beleid voor de privacy op het web heeft gezet lijkt Apple op de goede weg.

Is nu alles precies zoals we het zouden willen zien? Nee, er zijn nog duidelijk gebieden waar Apple zijn privacybeleid zou kunnen verbeteren, een zin als "Bovendien mogen we bij een reorganisatie, fusie of verkoop alle persoonlijke gegevens die we verzamelen, overdragen aan de betreffende derde partij." zouden we graag zien verdwijnen. Wij willen niet dat onze privégegevens eigenlijk gewoon handelswaar zijn.

In datzelfde document kan je onder "Cookies en andere technologieën" trouwens vinden hoe je jezelf kunt uitschrijven voor het ontvangen van mobiele advertenties op je iPhone, iPod touch of iPad.

Ondertussen denkt Rich Mogull van Macworld dat Apple het privacybeleid steeds meer in zal kunnen zetten als een unique selling point, zoals je hier kunt lezen. We denken dat hij gelijk heeft, want of Apple dit nu uit commerciële of ideële overtuiging doet maakt ons nog niet eens zoveel uit, als het bedrijf het maar doet.

Dat betekent voor ons dat ze die regels voor de privacy best nog eens met een stofkam na mogen lopen, en die voor het strengste land ook voor iedereen van toepassing mogen laten zijn (het beleid voor de V.S. is 'strenger' dan bij ons). We zijn benieuwd, wat ons betreft zou het bij Apple passen als ze hier een duidelijk unique selling point van maken.

Google Glass en Plus al ten dode opgeschreven?

056

Google's I/O conferentie duurt maar twee dagen, begon op 24 juni en is dus alweer voorbij. Google liet daar zien dat ze voor het eerst design serieus nemen en dat ze, na al die jaren, nog steeds geen idee hebben hoe je een keynote in elkaar moet zetten. Want Apple's keynote op de WWDC 2014 was lang (twee uur), maar zat tjokvol met nieuwe dingen en hield bijna iedereen op het puntje van de stoel.

Google's keynote duurde bijna 2,5 uur en liet zien hoe het niet moet: na drie kwartier waren de belangrijkste dingen al gezegd, werd het steeds saaier (er vielen zelfs journalisten in slaap), ging er technisch veel mis zonder dat er kennelijk backups waren, etc.

Dat versterkt volgens ons het beeld dat al veel langer bestaat, dat Google een bedrijf is zonder focus: er werken veel getalenteerde mensen, maar de leiding ontbreekt het aan lef om ideeën die niet zo goed zijn te schrappen.

Het bewijs is volgens ons dat een jaar geleden Google's I/O voor een groot deel in het teken stond van Google Glass en Plus, het leek toen alsof de I/O bijna alleen over die twee gingen. Dit jaar is Google Glass niet één keer in die 2,5 uur genoemd, en niemand droeg er een op het podium. Extra opvallend omdat het wel degelijk over wearables ging, en het dus voor de hand lag om het over Glass te hebben.

Misschien heeft Google eindelijk begrepen dat hun eigen uitleg hoe je geen Glasshole moet zijn niet genoeg is, omdat dit product gewoon niet bij veel mensen aanslaat? We hebben steeds gezegd dat Google Glass waarschijnlijk een uitstekend niche-product is, maar nooit geloofd dat het een groot marktaandeel zou kunnen krijgen, misschien dat ze dat bij Google inmiddels ook denken?

Google Plus kreeg een héél klein beetje aandacht tijdens de keynote, maar vergeleken bij vorig jaar was dat eigenlijk ook niets.

Dus lijkt het erop dat Google zijn eigen geschiedenis herhaalt: gooi producten de markt op, kijk wat succes heeft en ga daarmee door. Als dat niet zo is, dan trek je na een tijdje de stop er weer uit. We zijn benieuwd wanneer dat voor Google Glass of Google Plus het geval zal zijn.

Eerste demo van de Moto 360 smartwatch

005

Doordat er erg veel enthousiaste reacties kwamen op ons nieuwsbericht over een smartwatch met een klassiek design houden we de Moto 360 van Motorola extra in de gaten, want Motorola heeft precies voor zo'n design gekozen. Die Moto 360 was dan ook al eerder te zien in een ander nieuwsbericht hier op MacFreak, en dat is hier te vinden.

Motorola heeft nu een eerste demo-filmpje van de Moto 360 uitgebracht, en dat kan je hieronder zien.

Wat ons opviel is dat deze smartphone groot en dik is, maar gelukkig voor Motorola is dat op dit moment helemaal niet erg, want veel horloges worden steeds groter en dikker. Verder ziet de interface er wat ons betreft goed uit, maar hopen we vooral dat er veel van het gedrag van de Moto 360 aan te passen is.

Want als je de eerste indrukken van Steve Kovach van Business Insider van Samsung's Gear Live leest dan realiseer je je al snel dat juist op een smartphone al dat trillen van al die notificaties al snel veel te veel kan worden, waardoor je er alleen maar bloednerveus van wordt.

Nieuw model iPod touch erbij, allemaal goedkoper

003

Apple heeft na de goedkopere iMac, waar je eerder al in dit nieuwsbericht van MacFreak kon lezen, nu ook de prijzen van iPod touch verlaagd en eigenlijk een nieuw model aan het assortiment toegevoegd. Want de 16 GB iPod touch, die eerst alleen in het zwart verkrijgbaar was, is nu te koop in dezelfde kleuren als de rest en heeft er een 5 MP camera bij gekregen.

De prijzen zijn nu als volgt:

• 16 GB 199 euro (was 239)
• 32 GB 249 euro (was 319)
• 64 GB 299 euro (was 419)

Het goedkoopste model is op dit moment niet beschikbaar in de Nederlandse Apple Store (en ook niet in de Belgische) maar zou over een paar dagen ook bij ons te koop moeten zijn.

Hieronder het persbericht van Apple over deze vernieuwing en prijsverlaging.


iPod touch nu al verkrijgbaar vanaf € 199

CUPERTINO, 26 juni 2014 – Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat het 16-GB model van iPod touch nu ook verkrijgbaar is in opvallende kleuren en ook is uitgerust met een 5-megapixel iSight-camera. En dat allemaal voor slechts € 199. Alle iPod touch-modellen hebben nu een 5-megapixel iSight-camera met 1080p HD-video-opnamefunctie, een schitterend 4-inch Retina-display, de Apple A5-chip en een FaceTime-camera. De buitenkant is gemaakt van superdun en superlicht geanodiseerd aluminium. Hij is verkrijgbaar in de kleuren roze, geel, blauw, zilver, spacegrijs en (PRODUCT) RED. Het 16-GB model kost € 199, het 32-GB model € 249 en het 64-GB model € 299.

iPod touch wordt geleverd met iOS 7, dat meer dan 200 functies bevat, waaronder filters in de Camera-app waarmee je heel gemakkelijk in realtime effecten op foto's kunt toepassen. Verder kun je in de Foto's-app automatisch je foto's laten ordenen op tijd en locatie. Via iCloud is het mogelijk om heel eenvoudig en gericht foto's en video's met anderen te delen. Vrienden en familie mogen opmerkingen plaatsen bij gedeelde streams waar zij op elke iPhone, iPad, iPod touch, Mac of pc toegang toe hebben. Als dit najaar iOS 8 uitkomt, is dat ook geschikt voor alle iPod touch-modellen.

Via de revolutionaire App Store op iPod touch hebben gebruikers in 155 landen toegang tot ruim 1,2 miljoen apps voor iPhone, iPad en iPod touch, waaronder honderdduizenden games. Inmiddels zijn in de App Store al meer dan 75 miljard apps gedownload. Verder heb je de hele iTunes Store-catalogus binnen handbereik. Dat betekent direct toegang tot een ongelooflijke verzameling muziek, films en boeken die je rechtstreeks op je iPod touch kunt kopen en downloaden.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De 16-GB iPod touch in een roze, gele, blauwe, zilveren en spacegrijze uitvoering is vanaf vandaag verkrijgbaar in de VS en wordt de komende dagen in de rest van de wereld uitgebracht. Je kunt 'm kopen bij de Apple Online Store, de Apple Retail Store en erkende Apple resellers voor de adviesprijs van € 199 (€ 164,46 excl. btw). De prijzen van de 32-GB en 64-GB modellen zijn wereldwijd aangepast. De uitvoering van 32 GB kost € 249 (€ 205,79 excl. btw) en die van 64 GB kost € 299 (€ 247,11 excl. btw). Voor iPod touch is een wifiverbinding vereist of een Mac met een USB 2.0- of USB 3.0-poort, Mac OS X versie 10.6.8 of hoger en iTunes 10.7 of hoger, of een Windows-pc met een USB 2.0-poort en Windows 7, Windows Vista of Windows XP Home of Professional met Service Pack 3 of hoger en iTunes 10.7 of hoger. Voor bepaalde functionaliteit op iPod touch is een Apple ID vereist.

(PRODUCT) RED-modellen van iPod touch zijn verkrijgbaar bij de Apple Online Store en de Apple Retail Store.

iPhone 6 geruchten: datum en details

008

We besteden al nauwelijks aandacht aan de eindeloze stroom van foto's van hoe de iPhone 6 er uit zal gaan zien, gisteren kon je hier op MacFreak in dit nieuwsbericht zien hoe de stand van zaken is. Maar inmiddels is er een heel nieuwe stroom van geruchten op gang gekomen, en daar zitten een paar interessante bij.

Hieronder de geruchten die ons het meest opvielen:

• Er waren al eerder geruchten uit Duitsland, Deutsche Telekom medewerkers lieten daar aan klanten weten dat de iPhone 6 op 19 september beschikbaar zou zijn, zoals al eerder in dit nieuwsbericht op MacFreak te lezen was. Nu komt er vanuit China ook een datum naar boven drijven, en ook dit keer is 19 september weer de datum die genoemd wordt.

• Barron's schrijft in dit artikel (alleen te lezen met abonnement) dat de iPhone 6 nu wel een NFC-chip ingebouwd zal krijgen. We zijn benieuwd, want voor het uitkomen van de iPhone 5s was dit ook een gerucht dat steeds terugkwam. Het verschil is wel dat er dit keer een bedrijf genoemd wordt, het zou NXP zijn die deze chips gaat leveren.

• Volgens datzelfde Barron's krijgt de camera in het 5,5 inch model optische beeldstabilisatie en die zou van InvenSense komen. Dit is in lijn met eerdere geruchten.

• Dat zou niet het enige zijn waarmee het 5,5 inch model zich onderscheidt, volgens MacRumors zou dit de enige zijn die in een 128 GB versie komt.

Dit zou de iPhone in lijn brengen met de iPad. Tot nu toe is het maximum in een iPhone 64 GB, terwijl de iPad al in een 128 GB versie te koop is.

Google neemt design voor het eerst serieus

001

We weten niet of het Google's antwoord is op het veranderende design van iOS, maar Google heeft op de I/O conferentie hun aanpak voor het design van Android laten zien en voor het eerst lijkt daar sprake van een gerichte aanpak, die er ook veelbelovend uitziet.

Het probleem voor Google is natuurlijk dat ze zo weinig controle hebben, want Samsung zal voorlopig zijn TouchWiz interface vast niet laten varen, dus zien we dit waarschijnlijk alleen op de Nexus telefoons.

Maar wij vonden het interessant om te zien dat Google er eindelijk ook voor kiest om zich veel meer op de aanpak van de interface te richten, de resultaten daarvan zijn onder andere hier te zien.

Als je de hele keynote van Google's I/O wilt zien, dan kan dat hieronder.

Waarschijnlijk is het verstandiger om alleen even dit artikel te lezen, want deze keynote van maar liefst drie uur raakt na drie kwartier de draad compleet kwijt (inclusief apps die niet laden, een demo van een game die helemaal niet goed functioneerde, etc.) en is uiteindelijk vooral saai.

Er zijn nog wel een paar interessante dingen te melden die ook in de keynote ter sprake kwamen:

Volvo ondersteunt vanaf nu niet alleen Apple's CarPlay, maar ook Android Auto (je kan waarschijnlijk al raden wat dat is). Honda en Hyundai volgen binnenkort ook.

• Google laat Android TV niet vallen, in tegendeel, het is inmiddels aan zijn zesde versie toe. De hele geschiedenis tot nu toe is hier te lezen.

• Als laatste een opvallend detail dat veel van ons zou kunnen raken, Gmail krijgt zijn eigen API. We zijn benieuwd wat voor invloed dit zal hebben op de interactie van onze devices met Gmail, en of dit betekent dat Google op een gegeven moment IMAP en SMTP niet meer zal ondersteunen.