Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer

005

Spotify is op dit moment nog steeds de grootste aanbieder van streaming muziek, het bedrijf heeft 30 miljoen betalende klanten en 70 miljoen die luisteren terwijl de inkomsten uit reclame's komen. Ter vergelijk: Apple Music had in juni van dit jaar 15 miljoen betalende klanten, en de verwachting is dat daar de groei nog lang niet uit is.

Maar ondanks al die klanten doet Spotify het financieel niet zo lekker. In het afgelopen jaar zette het bedrijf meer om: 2 miljard dollar, tegenover 1,4 miljard het jaar daarvoor. Maar tegelijkertijd stijgen de verliezen ook steeds verder, die kwamen in het afgelopen jaar al op 197 miljoen dollar uit.

Spotify zou graag nieuwe contracten (betaallink) met de platenmaatschappijen sluiten, vooral omdat het bedrijf komend jaar naar de beurs zou willen gaan. Maar daarvoor willen die platenmaatschappijen dingen die Spotify juist helemaal niet wil.

Opties

Een paar van die opties zijn: nieuwe content alleen voor betalende klanten beschikbaar maken (iets dat Spotify natuurlijk helemaal niet wil), de abonnementen duurder maken (dat wil Spotify ook niet) of in het algemeen een verschil maken tussen de betalende en niet-betalende luisteraars (en dat wil Spotify ook niet).

Concurrentie

Extra probleem is dat concurrenten als Apple en Google veel diepere zakken hebben, één van de redenen dat Apple op dit moment al meer aan de platenmaatschappijen kan betalen (58 procent vs. 55 procent voor Spotify).

Alsof Spotify al niet genoeg te verduren heeft komt daarbij nu ook nog het nieuws dat Amazon muziek wil gaan streamen naar klanten met een Echo en daarvoor zou Amazon tussen de 4 en de 5 dollar per maand willen vragen.

Kortom, voor Spotify is het allemaal niet makkelijker geworden, en niet de ideale omstandigheden voor een beursgang. Tel daarbij nog op dat investeerders altijd kijken of er veel concurrentie is en hoeveel kans die concurrentie maakt, en die beursgang zou nog wel eens een lastige kunnen worden.

Volgens iFixit heeft de iPhone 6 Plus een designfout

010

De website iFixit heeft een prima reputatie op ons forum, al was het alleen maar vanwege de uitstekende Repair Guides waar vaak op MacFreak naar gelinkt wordt. Maar het zijn natuurlijk niet die Repair Guides waar iFixit van leeft, het bedrijf repareert devices, en doet dat heel erg veel.

Tijdens die reparaties zien ze de afgelopen tijd een enorme toename van de iPhone 6 Plus waarvan een gedeelte aan de bovenkant van het scherm een grijze streep laat zien, terwijl het scherm zelf niet meer op aanrakingen reageert.

Volgens iFixit is het de combinatie van de flexibiliteit van de iPhone 6 serie (iets dat in de 6s serie verholpen is) in combinatie met veranderingen die Apple intern heeft aangebracht. Want de 5s had bijvoorbeeld nog een metalen beschermplaatje bovenop het circuit board (wat het stevigheid gaf), en de 5c had 'underfill', waardoor de chips aan de onderkant meer op konden vangen.

Bij iFixit denken ze dat het een combinatie is van het feit dat een iPhone 6 Plus waarschijnlijk meer gebogen wordt, in combinatie met het ontbreken van het metalen beschermplaatje en de underfill betekent dit dat de Touch IC's op het printplaatje de klos zijn.

In de video hieronder zie je iFixit's expert Jessa Jones vertellen wat zij nu binnen ziet komen bij iFixit, en hoe zij daar niet alleen de Touch IC's vervangen, maar ook meteen ook een metalen beschermplaatje aanbrengen. Op die manier hopen ze de gerepareerde iPhone 6 Plus modellen niet nog een keer terug te zien.

De open vraag lijkt of Apple hier geen verantwoordelijkheid voor zou moeten nemen. Dat deden ze wel met het omruilen van de iPhone 6 en 6 Plus als die bogen tijdens garantie. Het zou erg vervelend zijn als ze iedereen buiten garantie nu in de kou laten staan, zeker als het om een vergissing in het design gaat.

Maar vanuit Apple zal waarschijnlijk gezegd worden dat er voor iedereen de mogelijkheid bestaat om Apple Care te nemen. Mocht jij de klos zijn en heeft jouw iPhone 6 Plus dit probleem, dan is het te hopen dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, of je moet zelf de lange adem hebben om je te beroepen op het consumentenrecht.

met dank aan forumlid 'cyrano', die als eerste een link naar dit nieuws op ons forum plaatste

Mac tip: bepaal zelf welke verbinding voorrang moet krijgen

004

Op een Mac kan je veel zelf instellen, zoveel dat er soms opties zijn die waarschijnlijk niet iedereen weet, simpelweg omdat je er voor op een speciaal menu moet klikken of dat die alleen met een speciale toetsencombinatie te bereiken is.

Dat is ook het geval met de netwerkverbindingen. Op het eerste gezicht lijken die niet door ons zelf in een voorkeursvolgorde te zetten, terwijl het gelukkig toch wel degelijk mogelijk is om dat zelf te in te stellen.

Daarvoor moet je in Systeemvoorkeuren > Netwerk zijn, en onderaan even op het menu met het 'wieltje' klikken. Dan blijkt dat je wel degelijk zelf kunt bepalen welke verbinding voorrang krijgt,dat doe je door de namen van de verbindingen in dat venstertje te slapen naar de optie waar jij die wilt hebben. Bij de meesten van ons zal dat betekenen dat de Ethernet verbinding bovenaan komt te staan, dat is tenslotte de snelste en veiligste van de meest gebruikte.

Hieronder zie je ook nog even waar je deze optie precies kan vinden.





Het 10e Apple Music Festival begint op 18 september (Upd.)

001

Ook dit jaar houdt Apple weer een Music Festival, dit jaar heet het niet meer het iTunes Music Festival maar nu is het natuurlijk herdoopt in het Apple Music Festival. Dat is trouwens de tiende editie, en het lijkt er op dat Apple nog wel even door zal gaan met het organiseren hiervan.

Als je in het Verenigd Koninkrijk woont dan kan je tickets voor de concerten winnen, maar er zullen binnenkort ook tickets te koop zijn. Alle gebruikers van Apple Music wereldwijd kunnen alle concerten daarop bekijken, daar hoeft natuurlijk niet extra voor betaald te worden (en als je in de gratis drie maanden uitprobeer periode van Apple Music zit, dan is het echt helemaal gratis).

In de tussentijd moeten we het doen met de informatie op deze pagina van Apple, daar kan je ook lezen dat het dit jaar van 18 tot 30 september plaatsvindt en hoe je bijvoorbeeld op Twitter en Snapchat de ontwikkelingen rond dit festival kan volgen.

Update: Apple heeft inmiddels een persbericht over het Apple Music Festival uitgebracht, dat kan je hieronder in zijn geheel lezen.


Apple Music Festival to Light Up London with 10 Nights of Spectacular Performances This September

Alicia Keys, Bastille, Britney Spears, Calvin Harris, Chance The Rapper, Elton John, Michael Bublé, OneRepublic, Robbie Williams and The 1975 Headline Festival’s 10th Anniversary

LONDON - August 25, 2016 - Apple today announced the Apple Music Festival will return to London's legendary Roundhouse this September for a 10th anniversary celebration of live music, curated exclusively by Apple Music for fans around the world.

The full lineup was announced today by Julie Adenuga, the London voice of Beats 1, an Apple Music radio station that celebrates the best new music every day. Apple Music lets fans get even closer to their favorite performers during the Apple Music Festival with exclusive playlists, artist news and backstage interviews throughout September. The 10 spectacular nights of live performances will be made available live and on-demand to Apple Music members in 100 countries on their iPhone, iPad, iPod touch, Mac, PC, Apple TV and Android phones.

"Over the past decade, the Festival has brought the biggest and best artists from all over the world to London and into the homes of millions of music fans," said Oliver Schusser, Apple’s vice president of International Content. "This year’s Apple Music Festival builds on that incredible legacy and we couldn’t be more excited to have another amazing lineup to celebrate our 10th birthday."

Artists performing at the upcoming Apple Music Festival shared their excitement:

"I love London and performing at the Roundhouse! I can't wait to see you there. It’s going to be magic!!" - Alicia Keys

"We're massively excited to play Apple Music Festival for many reasons, but mainly because it'll be our first proper London show after the release of our new album, ‘Wild World.’" "The Roundhouse is such a beautiful venue and it's in our hometown, so I can't think of a better place to play a bunch of new songs for the first time." - Bastille

"I’m so excited to go back to London, which is a special place for me to visit and I’m really looking forward to performing at the Apple Music Festival. It’s also their 10th birthday! It’s going to be a great party." - Britney Spears

"I’m very excited to be headlining at this year’s Apple Music Festival at the Roundhouse in London, and for everyone around the world to be able to watch it live on Apple Music." - Calvin Harris

"I am so excited to be playing at the Roundhouse. I love London and can’t wait to share this fantastic experience at the Apple Music Festival with my fans." - Elton John

"We are looking forward to returning to the iconic Roundhouse this year to play one of our favorite festivals, the Apple Music Festival, and perform new music for our fans!" - OneRepublic

"We're really looking forward to being a part of this year's Apple Music Festival. We loved playing at The Roundhouse for the 2013 Festival and are excited to be heading back this year." - The 1975

Apple Music Festival runs from September 18 to September 30. Fans based in the UK can apply to win tickets by entering prize draws on Apple Music, as well as through select media partners.

Apple Music is a single, intuitive app that combines the best ways to enjoy music - all in one place. Over 15 million paying subscribers are already enjoying hand-picked playlists based on the music they love, hearing new music first before anyone else and discovering new artists every day.

For updates and additional information, visit www.applemusicfestival.com or join the conversation using #AMF10 on the official Apple Music social media channels.

Galaxy Note 7 vs. iPhone 6s Speed Test

032

Als Apple's CEO Tim Cook tijdens keynotes het toneel opkomt, dan wil hij nogal eens uitweiden over hoe Apple's aanpak beter is dan die van de concurrentie. Dat komt voor niet Apple-fans vaak vreemd over, want in reviews komt de concurrentie er toch ook niet zo slecht uit?

Daarbij is het de moeite waard om te vermelden dat van Samsung bekend is dat ze niet vies zijn van het betalen voor reviews op het internet, en dat reviewers zelden terugkomen op hun resultaten over een langere periode. Dat laatste is belangrijk omdat Android vaak trager wordt na verloop van tijd. Terwijl van de meest succesvolle maker van Android smartphones, Samsung, juist bekend is dat hun telefoons na verloop van tijd steeds slechter presteren, onder andere 'dankzij' Samsung's TouchWiz interface (en tegenwoordig de opvolger daarvan, Grace UX).

Maar het is niet alleen Samsung, die telefoons komen er goed uit in vergelijkingen op snelheid met andere Android telefoons. Terwijl de iPhone 6s daar toch nog steeds echt met kop en schouders bovenuit steekt, ook al is die inmiddels bijna een vol jaar uit.

Meer over de vertragingen van Samsung's nieuwe Galaxy Note 7 kan je lezen op deze pagina, en in de YouTube video hieronder kan je goed zien hoe groot het verschil nog steeds is tussen de nieuwe Note 7 en de iPhone 6s, die dus al bijna een jaar te koop is.



Documentaire Cash Money Records exclusief op Apple Music

001

Vorige week werd bekend dat Apple een deal had gesloten met Cash Money Records, het label van onder andere Lil Wayne, Nicki Minaj, Young Money, Drake en mede-oprichter Birdman. Eerst leek het er op dat Apple een exclusieve deal met een compleet label had gesloten, later bleek dat het ging om een documentaire die Apple exclusief voor Apple Music ging maken over Cash Money Records.

Die documentaire gaat ergens deze herfst uitkomen, en zal worden geregisseerd door Clifton Bell en met een voice-over van Bryan 'Birdman' Williams zelf. Hieronder kan je de tweet zien die Apple hier nu over verstuurd heeft, met daarin de trailer voor deze documentaire.


The Cash Money Story #BEFOREANYTHANG.Coming this fall to #AppleMusic.@BIRDMAN5STARhttps://t.co/6wQCW5Clxb— Apple Music (@AppleMusic) August 19, 2016


Apple gaat duidelijk de concurrentie aan door exclusieve deals en exclusief materiaal, opvallend is dat dit ook steeds vaker video is. Als concurrenten als Spotify niet snel zich ook daar op gaan concentreren dan zou Apple hier wel eens erg veel mensen meer over de streep kunnen krijgen.

Grote veranderingen voor Apple's winkels

005

Sinds Angela Ahrendts de overstap maakte van CEO van Burberry naar Apple als Senior Vice President of Retail and Online Stores in 2014 lijkt het erg goed te gaan met de winkels van Apple.

Daarbij zijn er nu een aantal grote veranderingen in beweging gezet, waarbij de eerste de naam is. Toen de de eerste Apple Stores werden geopend werd ook het Store met een hoofdletter geschreven. Er moest tenslotte aan ons allemaal duidelijk gemaakt worden dat Apple fysieke winkels had.

Inmiddels weet iedereen dat er winkels van Apple zijn, veel van ons kunnen waarschijnlijk een aantal bekende vestigingen zo uit het hoofd opnoemen. Daarom is er besloten om het Store voortaan helemaal te laten vallen, voortaan hebben we het over Apple Fifth Avenue, Apple Amsterdam (of Leidseplein), etc.

Niet zo vreemd, want bij geen enkele grote winkelketen zeg je erbij dat het een winkel is. Als de naam eenmaal bekend genoeg is, dan is dat helemaal niet meer nodig.

Nieuwe titels

Dat is nog niet alles, Apple heeft ook besloten binnen de winkel dingen aan te passen, en daar gaan wij mogelijk ook wat van merken. Want er zijn een aantal titels bij gekomen: Pro, Creative Pro en Technical Expert.

• De Pro is een nieuwe positie boven Expert. Het verschil is dat deze nog meer zouden moeten weten van alle devices die Apple verkoopt.

• Creative Pro is de nieuwe titel boven Creative, deze zouden echt alles van alles moeten weten.

• De Technical Expert zit tussen Technical Specialist en Genius in. Zij kunnen ook dingen repareren, iets wat Technical Specialist niet mogen.

De bedoeling is dat deze nieuwe functies er voor zorgen dat wij beter geholpen worden, onder andere door de Genius Bar een beetje te ontlasten. Waarschijnlijk is het ook bedoeld om meer carrièremogelijkheden te creëren voor iedereen die in de winkels van Apple werkt, iets waar in het verleden door het personeel al vaker over geklaagd werd.

Credo

Als laatste is er ook een nieuw officieel credo voor alle medewerkers van Apple geschreven, dat geldt natuurlijk ook voor de iedereen die in de winkels werkt. Dat nieuwe credo kan je hieronder lezen.


Enriching lives.

We are here to enrich lives.
To help dreamers become doers,
to help passion expand human potential,
to do the best work of our lives.

AT OUR BEST

We give more than we take.
From the planet,
to the person beside us.
We become a place to belong
where everyone is welcome.
Everyone.

We draw strength from our differences.
From background and perspective
to collaboration and debate.
We are open.

We redefine expectations.
First for ourselves, then for the world.
Because we’re a little crazy.
Because “good enough” isn’t.
Because what we do says who we are.

We find courage.
To try and to fail,
to learn and to grow,
to figure out what’s next,
to imagine the unimaginable,
to do it all over again tomorrow.

AT OUR CORE

We believe our soul is our people.
People who recognize themselves
in each other.
People who shine a spotlight
only to stand outside it.
People who work to leave this world better than they found it.
People who live to enrich lives.

Samsung stopt met Milk, bedoeld als concurrent Apple Music

007

Dat Samsung veel naar Apple kijkt voor 'inspiratie' is een feit dat onder andere is gebleken tijdens het proces van Apple vs. Samsung, en recent nog toen bleek dat Samsung plaatjes van de Apple Watch had gebruikt voor een patentaanvraag.

Eén van de dingen die Samsung ook wilde was een grote speler worden in streaming muziek, en daarom waren ze hun eigen service gestart met de naam Samsung Milk Music (waarom dat Milk heet weet niemand, mogelijk ook niet bij Samsung).

Maar Milk was geen lang leven beschoren, de Amerikaanse afdeling van het Koreaanse bedrijf heeft een kort persbericht op de site gezet om het eind per 22 september aan te kondigen.


Samsung is sun setting its Samsung Milk Music service in the United States on September 22, 2016.

We have made the strategic decision to invest in a partner model focused on seamlessly integrating the best music services available today into our family of Galaxy devices. We believe that working with partners will accelerate innovation, enhance device sales and provide amazing new experiences for our customers.

We have no additional details to share at this time.


Waarbij dit waarschijnlijk een directe vertaling uit het Koreaans was, want de uitdrukking "sun setting" bestaat helemaal niet in het Engels. Alle huidige gebruikers van Milk zouden nu trouwens naar Slacker doorgestuurd worden, maar vreemd genoeg is daarover niets te lezen in het persberichtje hierboven.

Milk heeft vanaf het begin weinig gebruikers gehad, en is dus ook geen grote concurrent van Apple Music. Maar het maakt wel duidelijk hoezeer Apple belang hecht aan een grote speler in muziek en video te zijn, en hoe dat dit voor andere bedrijven veel minder geldt.

Let op met je iPhone als je gaat bungeejumpen!

004

Bloukrans Bridge bij Nature's Valley is een populaire lokatie voor bungeejumping in Zuid Afrika. Niet voor niets, want die brug is met een hoogte van 216 meter de hoogste van Afrika, en de omgeving is ook nog eens heel erg mooi.

Als je daar een bungeejump gaat doen dan weet je dat dit spectaculair gaat zijn, en bereidt je jezelf natuurlijk goed voor. Dus elastiek goed vast, en alles uit je zakken halen. Dat laatste is natuurlijk een goed idee, want je valt tenslotte met je hoofd naar beneden, en als je stuitert aan dat elastiek hang je ook nog steeds ondersteboven.

De Ier Máirtín Farragher was dat laatste jammer genoeg vergeten. Terwijl hij nog lekker aan het nagenieten en schreeuwen was na zijn val, voelde hij zijn kleingeld uit zijn zakken schieten. Daarom voelde hij snel aan zijn broekzak, en ja hoor, zijn iPhone was toen al naar beneden geschoten en lag dus al beneden in de kloof, waarschijnlijk in de rivier.



Pixel Cup Soccer 16 is Apple's gratis App van de Week

000

Ook deze week geeft Apple ons allemaal weer een App van de Week gratis en voor niets, en dit keer is dat Pixel Cup Soccer 16. Deze game heeft nog geen prijzen gewonnen, want die staat pas in de App Store sinds juni van dit jaar.

Deze game maakt zijn naam waar, je speelt er in lekkere gepixelde retro-stijl een potje vriendschappelijk voetbal. Daarbij kan je uit meerdere toernooien kiezen, onder andere het Europees Kampioenschap, de Copa America Centenario 2016 en zelfs de Olympische Spelen in Rio.

In de trailer hieronder kan je in een halve minuut een prima indruk krijgen van hoe Pixel Cup Soccer 16 er uitziet en de gameplay.

Normaal gesproken kost deze game € 2,99 in de iOS App Store, op dit moment kan je het daar dus helemaal gratis downloaden. Om deze game op jouw iDevice te gebruiken moet je daar minimaal iOS 7.0 hebben staan, en er zijn geen in-app aankopen.