Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Apple stopt met radiostations met commercials

014

Apple heeft een mail gestuurd aan klanten in Australië en de VS dat vanaf eind deze maand de radiostations in Apple Music met commercials niet langer gratis te beluisteren zijn. Die zouden we voortaan alleen nog maar met een abonnement kunnen horen, maar dan wel helemaal vrij van wat voor reclame dan ook.

Het is nog niet duidelijk waar het hier precies om gaat, maar waarschijnlijk alleen om de radiostations die je ziet als je in iTunes (op de Mac) klikt op Muziek (linksboven) en dan op Radio (midden boven). Deze stations met commercials waren in de lage landen sowieso al niet gratis te beluisteren, dus voor ons verandert er eigenlik helemaal niets.

Hieronder zie je de mail die Apple op dit moment verstuurt.

Het is nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de Internetradio-stations die ook in iTunes te beluisteren zijn. Die vind je als je op de drie puntjes linksboven klikt, en dan op de onderste optie: Internetradio. Mocht je geen idee hebben waar dit over gaat, hieronder zijn al deze opties rood omlijnd te zien in iTunes.


(klik op het plaatje voor een grotere versie)

Het gaat dus waarschijnlijk alleen om de kanalen die we op het plaatje hierboven onderaan zien. Dus Charting Now, Sound System, The Mixtape, On The Floor, Pop Hits en All-City.

met dank aan forumlid 'Mr X', die dit nieuws als eerste op ons forum meldde

Batterijpercentage van iPhone 6s en 6s Plus klopt niet altijd

000

Heb je een iPhone 6s of iPhone 6s Plus, reis je veel en pas je daarbij zelf de tijd aan als je van tijdszone verandert, dan is het mogelijk dat het batterijpercentage dat je op je scherm ziet niet klopt.

Want er blijkt een bug te zitten in de software, waardoor dit batterijpercentage op dit moment alleen maar goed wordt bijgehouden en weergegeven als je de datum en tijd automatisch bij laat houden. De optie daarvoor vind je in Instellingen > Algemeen > Datum en Tijd > Stel automatisch in.

Als je jouw iPhone niet op "Stel automatisch in" had staan, en het batterijpercentage inderdaad niet goed wordt bijgehouden, dan is de oplossing gelukkig simpel. Herstart eerst jouw iPhone, ga dan naar Instellingen > Algemeen > Datum en Tijd > Stel automatisch in, en zet daar deze optie alsnog aan.

Bij Apple zijn ze zich ervan bewust dat deze bug er is, en in dit support-document (waar deze oplossing in het Engels wordt gegeven) staat onderaan dan ook het volgende:

Apple is aware of this issue and is investigating the cause and a solution.


De prima game Lifeline is Apple's gratis App van de Week

000

De game Lifeline van 3 Minute Games kreeg eerder al veel enthousiaste reviews. Zo schreef Time.com bijvoorbeeld "This is the best game on the Apple Watch" en vond boingboing.net het volgende "A surprising iPhone and Apple Watch bestseller is pushing the boundaries of fiction".

Als je die commentaren hierboven leest zou je misschien denken dat het alleen geschikt is voor de Apple Watch, maar dat is niet zo. Als je deze game opstart wordt je meteen gevraagd of je een Apple Watch hebt of niet, als je op "I do not have an Apple Watch" klikt dan kan je het gewoon op ieder iDevice spelen.

In de trailer hieronder krijg je alvast een indruk van hoe Lifeline werkt.

Het goede nieuws is dat Lifeline op dit moment Apple's gratis App van de Week is, en dat is ook meteen voor het eerst dat deze game gratis te krijgen is, en als het eenmaal binnen is kan je het ook spelen zonder internet verbinding.

Als je interesse hebt, Lifeline is op dit moment hier gratis te vinden in de iOS App Store.

Wordt Samsung de maker van OLED schermen voor de iPhone?

000

De geruchten dat Apple bij de iPhone 7 zal kiezen om niet langer voor IPS LCDs (liquid crystal display) te kiezen, maar de overstap te maken naar OLED (Organic Light Emitting Diode) schermen doen al een tijd de ronde.

OLED zou kunnen zorgen voor een beter uithoudingsvermogen van de batterij, maar in het verleden lieten die schermen te verzadigde kleuren zien, en koos Apple voor de betere kleurweergave van IPS LCDs.

Maar de techniek van OLED schermen is niet stil blijven staan, en inmiddels zijn beide technieken niet alleen goed aan elkaar gewaagd, smartphones met OLED schermen laten de iPhones wat betreft accurate kleurweergave inmiddels achter zich. En Apple heeft met de Apple Watch inmiddels meer ervaring met OLED schermen opgedaan, mogelijk is dat goed bevallen.

Volgens de Koreaanse site ETNews zou Samsung nu bijna 7 miljard euro gaan investeren voor een fabriek waar dan flexibele OLED schermen voor de iPhone gemaakt zouden gaan worden.


Samsung Display has decided on the size of investment to extend current facilities with Apple and will receive orders from Apple starting from end of 1st quarter at the earliest. It is heard that size of investments this year will be at least 30,000 sheets per month to 45,000 sheets per month. A plan to invest additional 45,000 sheets per month in 2017 is also included in this contract.


Dit jaar zou het gaan om een investering van een slordige 3 miljard euro, de extra 45.000 sheets in 2017 zou ervoor zorgen dat daar nog een slordige 4 miljard bovenop komt.

In eerdere geruchten kwam trouwens niet alleen Samsung, maar ook LG als mogelijk leverancier van OLED schermen voor Apple voorbij. Of Apple ook dit soort schermen bij LG gaat betrekken is nog niet bekend, daar zijn nog geen gedetailleerde geruchten over naar buiten gekomen.

Er worden nu meer iDevices dan Windows PC's verkocht

006

Je hebt het al vaker kunnen lezen hier op MacFreak, Apple verkoopt steeds meer iPhones en Macs, terwijl het aantal verkochte Windows PC's steeds verder aan het dalen is. Zo kon je hier twee dagen geleden nog lezen dat Apple de enige grote computerfabrikant is die in 2015 groei liet zien.

Horace Dediu, de man van de cijfers van de site Asymco, heeft de al die cijfers in een grafiek gezet, en daarin zien we dat Apple inmiddels meer iDevices verkoopt dan alle Windows PC's bij elkaar. Mocht het Apple lukken de verkopen van de iPad (mogelijk met de iPad Pro) te stabiliseren of weer te laten groeien, dan zou het verschil nog een stuk spectaculairder kunnen worden.


(klik op het plaatje voor een grotere versie)

Dat de Mac het goed doet is ook al een tijd bekend, en Horace Dediu heeft daarom zowel de lijn van de daling van de Windows PC's als de groei van de Mac doorgetrokken. En dan zien we dat als alle trends zo blijven als ze nu zijn, dat de Mac dan over twaalf jaar de verkopen van Windows PC's voorbij zou kunnen gaan.

Dat laatste is natuurlijk een enorme hoop koffiedik, maar het is wel een duidelijke illustratie van het mogelijke effect van het almaar verder afnemen van de verkopen van Windows PC's.

En als we het dan toch over koffiedik hebben, als de verkopen van de iPad in hetzelfde tempo zouden blijven dalen, en de verkopen van de Mac in hetzelfde tempo zouden blijven stijgen, dan zou de Mac de iPad over een jaar of drie voorbij kunnen gaan.

Live Photos ook in Berichten van OS X 10.11.4 beta

000

Met de iPhone 6s en iPhone 6s Plus heeft Apple de mogelijkheid om Live Photos te maken toegevoegd. Daarmee kunnen je foto's op een bijna magische manier tot leven komen, wat doet denken aan de bewegende foto's uit de films over de avonturen van Harry Potter.

Maar als je die bewegende foto's wilt delen dan is het natuurlijk wel makkelijk als zoveel mogelijk software op andere apparaten het ook ondersteunt. Anders zouden dat soort foto's beperkt blijven tot je iPhone. Daarom is het goed nieuws dat Apple daarmee bezig is, want in de beta-versie van OS X 10.11.4/El Capitan krijgt Berichten (Messages) ook ondersteuning voor Live Photos.

Of een foto die je in Berichten ziet 'normaal' is, of dat er animatie in zit, kan je zien door het kleine icoontje van Live Photos linksboven in de foto, zoals je hieronder kan zien.


(klik op het plaatje voor een grotere versie)

Op dit moment kan je trouwens als Live Photos delen door iCloud Photo Sharing, want de Foto's-app in El Capitan en iOS 9 ondersteunen dit nu al. Er zijn trouwens meer apps voor iOS die ook al ondersteuning hebben voor Live Photos of daarmee bezig zijn, voorbeelden daarvan zijn de apps van Tumblr of Facebook.

Komt Samsung met 'eigen' versie van Live Photos en 3D Touch?

001

Het imiteren van Apple levert het Koreaanse Samsung steeds minder op, de telefoons in het hoge segment doen het niet erg goed en het marktaandeel daalt ook nog steeds. Maar waarschijnlijk is er geen ander goed werkend model dan Apple te imiteren, eigen innovatie heeft tot nu toe niet voor veel succes gezorgd.

Voorbeelden van Samsung's eigen innovatie zijn bijvoorbeeld LED trackballs, meerdere knoppen, 3D schermen, handen zwaaien voor een scherm, het volgen van oogbewegingen en gezichtsherkenning. Niet één van die innovaties lijken een doorslaand succes te zijn geworden.

Het zou dan ook eigenlijk helemaal niet verbazend moeten zijn dat volgens de geruchten Samsung nu hard bezig zou zijn met het maken van een eigen versie van Live Photos voor de Galaxy S7.

Deze versie zou Timeless Photo of Vivid Photo gaan heten, maar of die de release van de Galaxy S7 (verwacht op 21 februari) gaat halen is nog onzeker, mogelijk zou het pas later in een software update komen.

Daar blijft het trouwens niet bij, ook Apple's 3D Touch zou één van de features worden van de Galaxy S7. Ter verdediging van de Koreanen, het lijkt er op dat zo'n beetje iedere fabrikant van smartphones de komende tijd met hun eigen versie van 3D Touch zal gaan komen.

Een goed voorbeeld doet nu eenmaal volgen.

iPhone 6s en 6s Plus laten concurrentie ver achter zich

008

Het Performance Ranking Report van Antutu is al jarenlang de standaard voor Android telefoons. Het is dan ook die test waarbij bekend werd dat Samsung de boel bedonderde. Dat gebeurde eigenlijk op dezelfde manier waarop Volkswagen het deed, door software op de testsituatie te laten reageren en zo betere testresultaten te behalen.

Maar Samsung was niet de enige die de kluit belazerde. Dat 'goede voorbeeld' was kennelijk reden voor de anderen om het ook te gaan doen. Toen AnandTech in oktober 2013 keek naar wie allemaal de boel probeerde op te lichten was de simpele, en ontluisterende, conclusie dat eigenlijk bijna iedere maker van Android telefoons zich daar schuldig aan maakte.

Maar Antutu liet het daar natuurlijk niet bij zitten. In de herfst van 2013 kondigden ze daar aan dat ze een nieuwe benchmark hadden gemaakt, speciaal tegen alle oplichting van de fabrikanten van Android telefoons. Sindsdien is er nog een grote stap gemaakt door Antutu, hun benchmark draait nu ook op de iPhone, en die kan dus nu ook in het vergelijk meegenomen worden.

In deze nieuwe benchmark is te zien wat je al eerder op MacFreak kon lezen, de iPhone is een stuk sneller dan alle andere smartphones op de markt.

Als je dan bedenkt dat die Android telefoons vaak processors met meerdere cores hebben en veel meer RAM, dan zie je pas goed hoe groot de voorsprong is van iOS ten opzichte van Android en hoever Apple's A-processors voorliggen op de concurrentie.

Apple's iPhone 6s en iPhone 6s Plus hebben een A9 chip met 2 GB RAM, de veel lager scorende concurrentie heeft altijd veel meer aan boord. Zo heeft de Huawei Mate 8, nummer twee in de benchmarks, een octa-core Kirin 950 processor met 3 of 4 GB RAM (er zijn twee modellen, in deze test staat niet welke gebruikt is). Met andere woorden, vier keer het aantal processor cores en anderhalf of twee keer zoveel meer RAM is lang nog niet genoeg om de nieuwe iPhone bij te houden.

De best presterende smartphone van Samsung, de Galaxy Note 5, heeft ook een Exynos 7420 Octa chip met 4 GB RAM, dus ook daar veel meer geweld aan hardware, maar met als resultaat een score die 59 procent onder de iPhone 6s en 6s Plus ligt.

De vraag die boven de markt hangt is vooral hoe dit in de toekomst gaat. Want Apple vertraagt niet bij de ontwikkeling van de A-processors, in tegendeel. De concurrentie kan niet eindeloos cores blijven toevoegen, die vreten tenslotte ook allemaal weer stroom. Tenminste, als ze in actie komen, want vaak is dat niet zo.

Misschien zou het helpen als Android minder hongerig zou zijn wat betreft het geheugengebruik. Maar Google is op dit moment hard bezig met het herschrijven van de code van Android die 'geleend' was, daar loopt al jaren een groot proces over en kennelijk voelen ze bij Google nattigheid. Voordat ze aan verdere optimalisatie voor het geheugen komen zal dan ook nog wel even duren. Terwijl Apple ondertussen alleen maar verder uitloopt.


Is Apple al begonnen met productie van de nieuwe Apple Watch?

000

Vorig jaar op 10 april kon de Apple Watch voor het eerst besteld worden, op 24 april was het zover en werden de eersten verstuurd. Inmiddels is de Apple Watch het best verkochte device ter wereld dat we direct op ons lijf dragen, een zogenaamde wearable.

Apple is altijd bezig met innovatie, en dus ligt het voor de hand dat er daar hard wordt gewerkt aan de tweede generatie van de Apple Watch. De vraag lijkt dan ook niet of er een opvolger van de eerste Apple Watch komt, maar vooral wanneer.

Volgens Taiwan's Commercial Times zou Apple deze maand beginnen met de eerste proeven, waarbij gekeken wordt of er in de productie nog problemen naar voren komen. Zo'n test-run betekent in de regel ook dat, zodra het allemaal goed loopt, de productie opgeschaald zal worden naar serieuze aantallen. Waar dat gaat gebeuren is nog niet bekend, dat zou bijvoorbeeld kunnen bij de bedrijven Foxconn, Inventec of Wistron.


Er waren eerder al geruchten dat Apple in maart van dit jaar een Special Event zal houden om de Apple Watch 2 te lanceren, daar zou dan mogelijk ook de nieuwe iPhone 6c gepresenteerd worden. Een Special Event in maart zou natuurlijk kunnen duiden op een lancering eind maart of begin april van de tweede generatie van de Apple Watch.

Apple gaat stoppen met het managen van het iAd platform (Upd.)

001

Toen Steve Jobs Apple's iAd reclameplatform in 2010 presenteerde zou dat ervoor gaan zorgen dat reclames in games veel beter zouden gaan worden. Want reclames zoals ze te zien waren in games vond hij waardeloos ("really sucks"), en daar had hij eigenlijk wel gelijk in.

Hoewel het platform van iAd veel belofte liet zien, was de aanpak van Apple waarschijnlijk niet echt ideaal. Onder andere omdat Apple hier ongeveer evenveel controle op wilde uitoefenen als op de App Store, en het hielp ook niet dat Apple 30 procent van wat eraan verdiend werd op wilde strijken.

Dat iAd voor Apple geen groot project was werd al duidelijk in Tim Cook's open brief over veiligheid, die in de herfst van 2014 gepubliceerd werd. Want in die brief wordt iAd genoemd als een erg klein onderdeel van Apple's activiteiten ("One very small part of our business does serve advertisers, and that's iAd.").

Inmiddels zou het eind voor Apple's iAd er zijn, volgens meerdere bronnen zou er binnen Apple nu besloten zijn om er een automatisch platform van te maken. Daardoor zouden de adverteerders er zelf de volledige controle over krijgen, en Apple zou er ook geen geld meer aan verdienen.

Het lijkt er op dat binnen Apple de focus meer is komen te liggen op dingen die belangrijker zijn, en dat bij het management is doorgedrongen dat dit eigenlijk niets is voor Apple, en dat het het bedrijf hier gewoon niet zo goed in is. Dat laatste zou ook letterlijk door één van de bronnen zijn gezegd: "It's just not something we're good at."

Dit nieuws lijkt te kloppen met een recente opmerking van Eddy Cue. Want die zei een paar dagen geleden dat Apple binnenkort een "self-service ad-buying tool" zou lanceren.

Hij had het over ergens binnen de komende twee maanden, dus misschien is dat ook meteen het eind van iAd zoals we het tot nu toe kenden.

Update: Dit nieuws blijkt inderdaad te kloppen, Apple heeft inmiddels bevestigd met de volgende boodschap aan ontwikkelaars:


The iAd App Network will be discontinued as of June 30, 2016. Although we are no longer accepting new apps into the network, advertising campaigns may continue to run and you can still earn advertising revenue until June 30. If you'd like to continue promoting your apps through iAd until then, you can create a campaign using iAd Workbench. We will continue to keep you updated, but if you have any questions, contact us.