Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Apple heeft het Duitse SensoMotoric Instruments overgenomen

002

Het Duitse bedrijf SensoMotoric Instruments is gespecialiseerd in hard- en software voor sensoren die de beweging van ogen vastleggen. Deze sensoren worden op dit moment gebruikt voor toepassingen in het veld van Augmented Reality, het vroeg ontdekken van autisme bij kinderen, wetenschap die zich met het zicht bezighoudt, psychologie, fysieke training en neurologische toepassingen.

MacRumors ontdekte dat dit bedrijf inmiddels is overgenomen door Apple. In onderstaand document kan je zien dat bedrijfsjurist Gene Levoff als hoofd van Vineyard Capital Corporation het daar nu officieel voor het zeggen heeft. Vineyard Capital Corporation is een zogenaamde shell-company, een 'leeg' bedrijf dat alleen als dekmantel dient om een echt bedrijf af te schermen.

Misschien was het slimmer geweest als ze voor Vineyard Capital Corporation een andere standplaats dan Cupertino hadden gekozen, dat zorgt al snel dat mensen extra gaan opletten. MacRumors kwam trouwens achter deze overname doordat iemand bij Apple deze informatie naar ze lekte.



De website van SensoMotoric Instruments is inmiddels aangepast, er zijn veel pagina's met producten verdwenen, net zoals de pagina's met vacatures. De foto van Eberhard Schmidt, tot voor kort de directeur van dit bedrijf, is ook van de website verdwenen. In de versie van het webarchief is de oudere versie nog te zien.

In de video's hieronder kan je een paar van de technieken die door SMI zijn ontwikkeld zien, zowel voor sport als voor Virtual Reality. De kans dat we die bril uit het eerste filmpje met een Apple-logo zullen gaan zien lijkt trouwens wel héél erg klein.

Tim Cook: klanten van Apple en Cisco verdienen korting

000

Onder Apple's CEO Tim Cook heeft Apple gekozen om de zakelijke markt voor iOS veel serieuzer te bedienen, onder andere door samenwerking met IBM en Cisco.

Dat Tim Cook dit soort samenwerking heel erg serieus neemt werd duidelijk toen hij zei hoe lang hij dacht dat de samenwerking tussen Apple en Cisco stand zou houden: "long after I am dead and gone". Als er nog enige twijfel was over hoe serieus Apple deze samenwerking neemt, dan was die na die uitspraak waarschijnlijk wel weggenomen.

De samenwerking tussen Apple en Cisco werd ruim anderhalf jaar geleden naar buiten gebracht, gisteren zaten Tim Cook en Chuck Robbins, de CEO van Cisco, voor het eerst weer samen op een toneel, op Cisco Live in Las Vegas.


Wow! @tim_cook and @ChuckRobbins announcing our IOS security partnership at #CLUS! https://t.co/izPv9neWvZ pic.twitter.com/AD1LUjhwBa— ☁ David Ulevitch ☁ (@davidu) June 26, 2017


Tim Cook kwam daar met een interessante stelling. Hij vindt dat alle zakelijke klanten die gebruik maken van de samenwerking tussen Apple en Cisco korting op hun cyber-veiligheids-verzekering zouden moeten krijgen, omdat hun platform zoveel veiliger is, en dat dit iets is waar Apple en Cisco zich voor in gaan zetten:


The thinking we share here is that if your enterprise or company is using Cisco and Apple, that the combination of these should make that (cyber-security) insurance cost significantly less. This is something we're going to spend some energy on. You should reap that benefit.


Op Cisco Live kondigde Cisco ook alvast een nieuw programma aan, de Cisco Security Connector, dat later dit jaar (waarschijnlijk bij het uitkomen van iOS 11) actief zal gaan worden:


Expected to be released in the fall of 2017, the Cisco Security Connector is designed to deliver the deepest visibility, control, and privacy for iOS devices. The Cisco Security Connector offers organizations the most granular view of what is happening on enterprise-owned mobile devices and provides the best protection for users, anywhere they travel. With the Cisco Security Connector, businesses will now have the ability to meet risk and compliance requirements from auditors and ultimately expand iOS adoption in new ways. [...]

With the Cisco Security Connector, organizations gain the following:

• Visibility: Ensure compliance of mobile users and their enterprise-owned iOS devices during incident investigations by rapidly identifying what happened, whom it affected, and the risk exposure.
• Control: Protect users of iOS devices from connecting to malicious sites on the internet, whether on the corporate network, public Wi-Fi, or cellular networks.
• Privacy: Safeguard corporate data and users by encrypting internet (DNS) requests.

Steeds meer aanwijzingen dat ARKit een groot succes gaat worden

000

In de geschiedenis van Apple is het zelden als eerste met iets gekomen. Apple heeft weinig interesse in de eerste zijn, het streven is om met iets komen dat een reëel probleem oplost, en dan op een goed doordachte en elegante manier.

Computers waren er al voordat Apple ermee kwam, maar sindsdien zijn alle interfaces geënt op wat Apple als eerste fabrikant helemaal doorontwikkelde en op de markt bracht. Muziekspelers waren er al voor de iPod, smartphones voor de iPhone, tablets voor de iPad, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het lijkt er op dat met Apple's plannen voor Augmented Reality (AR) hetzelfde gaat gebeuren. Google en Microsoft zijn al tijden daarmee in het openbaar bezig, Apple heeft gewacht met het naar buiten brengen waarmee ze bezig zijn een paar maanden voordat iOS 11 dit mogelijk gaat maken voor iedereen met een iDevice waarin een A9 of A10 processor zit. Dat zijn de volgde devices:


• iPhone 6s en 6s Plus
• iPhone 7 en 7 Plus
• iPhone SE
• iPad Pro (9,7-inch, 10,5-inch of 12,9-inch)
• iPad (2017)


Een paar voorbeelden van hoezeer ARKit aanslaat waren al te zien in dit eerdere nieuwsbericht hier op MacFreak. Inmiddels komen er zoveel nieuwe dingen voorbij die allemaal met Apple's nieuwe ARKit gemaakt zijn dat The Verge Apple al min of meer tot de winnaar heeft uitgeroepen.

Dat ARKit voor een enorme impuls voor compleet nieuwe apps gaat zorgen lijkt inmiddels overduidelijk, het zal echt niet alleen Ikea zijn die een ARKit-app gaan uitbrengen. Daarom hieronder weer een paar voorbeelden van alle nieuwe projecten die op dit moment op het internet opduiken, die laten zien hoeveel mogelijkheden hiervoor bestaan. Die lijken bijna oneindig.

Apple krijgt patent voor techniek die aan Minority Report doet denken

001

In 2002 kwam Minority Report uit, een film van Steven Spielberg, met Tom Cruise in de hoofdrol. De inspiratie kwam, zoals zo vaak bij goede science fiction-films, van een kort verhaal van schrijver Philip K. Dick.

In deze film zien we Tom Cruise als agent in een wereld waar vooraf al voorspeld kan worden dat iemand gaat moorden. De 'moordenaars' kunnen dan al gearresteerd en in de gevangenis gezet worden voordat ze een moord gepleegd hebben. Daarbij wordt veel techniek gebruikt die op dat moment nog nauwelijks echt bestond, vooral de scènes waarin Tom Cruise met handbewegingen in de lucht gegevens opvroeg vielen op.

Op dit moment zijn we hard op weg naar het moment dat dit soort technieken voor ons allemaal beschikbaar komen, zo lanceerde Apple recent ARKit, in dit eerdere nieuwsbericht van MacFreak kan je zien dat dit bij ontwikkelaars al aan het aanslaan is.

Apple, PrimeSense en 3D camera's

Apple heeft ook al een aantal patenten voor het vastleggen van de omgeving met een 3D camera, veel daarvan werden door Apple verkregen toen Apple in 2013 het Israëlische bedrijf PrimeSense overnam. Voorbeelden zijn dit patent uit 2015, en deze in februari van dit jaar.

Daar is nu weer een nieuw patent bij gekomen voor het gebruik van een 3D camera , dat vooral de aandacht trekt omdat Apple het expliciet over de mogelijkheid van het gebruik hiervan voor gaming heeft.


A 3D map, 3D image, depth map or depth image, and 3D mapping is also referred to as depth mapping. Typically, an optical apparatus that includes a diffractive optical element (DOE) is used for depth mapping. The DOE increases the angular spread of a light beam, by generating multiple orders of diffraction of the light beam. The orders of diffraction are reflected from a surface at multiple points, the reflected light from each of the multiple points is detected, and the reflected light is used to compute a depth map of the surface.

Such depth mapping may be applied to interactive video games. For example, a subject may interact with a game by making various gestures with his hand, and depth mapping may be used to identify the gestures.


Bij de patentaanvraag zitten ook afbeeldingen van de 3D scanner, die kan je hieronder zien.



Apple zou deze 3D camera in meerdere oplossingen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld ook in een Virtual Reality bril, zoals onder andere Microsoft en Oculus Rift inmiddels al op de markt gebracht hebben.

Telepaint is Apple's Gratis App van de Week

000

Zoals iedere week biedt Apple ons ook dit keer weer een week lang een app gratis aan in de App Store: Apple's Gratis App van de Week. Apple kiest daarbij afwisselend voor games met veel actie en puzzelspelletjes, af en toe afgewisseld met games voor de kleintjes en apps gericht op productiviteit.

Dit keer is het het puzzelspel Telepaint waar de keuze van Apple op gevallen is. In deze game moet je verfblikken transporteren door almaar moeilijker wordende niveaus, terwijl je ondertussen ook nog puzzels moet oplossen. Er zijn maar liefst meer dan 100 niveaus, verspreid over 6 verschillende 'werelden', dus goed voor heel veel speelplezier.

Normaal gesproken kost deze game iets meer dan twee euro, deze hele week is het dus te vinden in de App Store zonder dat je er wat voor hoeft te betalen. Deze game is te spelen op alle iDevices, zolang daar maar minstens iOS 9.1 op staat. Er zijn geen in-app aankopen, dus gratis is in dit geval ook echt helemaal gratis.

In de trailer en de gameplay video hieronder kan je snel zien of deze game wat voor jou is.

Korte WSJ documentaire over 'de geboorte' van de iPhone

000

Het is bijna tien jaar geleden dat de allereerste iPhone uitkwam. Steve Jobs presenteerde die tijdens een keynote op 9 januari 2007, maar het duurde nog tot 29 juni van datzelfde jaar voordat de iPhone ook echt in de winkel te koop was.

Ter ere van dit jubileum komt Apple later dit jaar hoogstwaarschijnlijk met een vlaggenschip naast de opvolgers van de huidige iPhone 7 modellen, maar er wordt natuurlijk ook veel teruggekeken op zo'n moment, dat we inmiddels toch rustig historisch kunnen noemen.

Dat gebeurde recent al door het Computer History Museum, die een aantal mensen interviewde die allemaal nauw bij dit project betrokken waren, waaronder Scott Forstall, die toen leider van het iPhone Software Team was. Dat interview kan je vinden in dit eerdere nieuwsbericht van MacFreak.

Maar het Computer History Museum is niet natuurlijk niet de enige die hier aandacht aan besteedt, ook The Wall Street Journal heeft dat gedaan. In dit geval in de vorm van een korte documentaire (net geen 10 minuten lang), en die kan je hieronder zien.

Gangnam Style binnenkort van het voetstuk gestoten

003

Waarschijnlijk is dit een feitje dat zo'n beetje iedereen wel weet: de meest bekeken video ter wereld is Gangnam Style van Psy. Die staat al een tijd op eenzame hoogte met een kleine 3 miljard 'views' (het exacte cijfer op het moment van schrijven is 2.879.509.084)

Maar het ziet er naar uit dat dit record verbroken gaat worden, want See You Again van Wiz Khalifa (met Charlie Puth) is een kleine drie jaar na Gangnam Style op YouTube gezet, en hijgt inmiddels in de nek van Psy met maar liefst 2.851.438.604 views. Dat betekent dat See You Again nog 'maar' ruim 28 miljoen views te gaan heeft voordat dit de meest bekeken video op deze aardbol is (het exacte getal is 28.070.480).

Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat het een keynote van Apple lukt om zoveel aandacht te genereren.

Het prachtige Yuri is nu even helemaal gratis

001

Als je op zoek bent naar een mooie platform-game voor iOS dan heb je vandaag geluk, want dit hele weekend is het prachtige Yuri van het Franse Fingerlab helemaal gratis.

In deze prachtig vormgegeven en uitgevoerde game ben je een ontdekkingsreiziger die op zijn bedje door mooi grafisch uitgevoerde werelden reist. Tenminste, als je op de juiste manier en op tijd van platform naar platform beweegt door alle tien niveaus die in deze game te vinden zijn.

Fingerlab zelf noemt het een meeslepend en poëtisch spel, en wij hadden het niet beter kunnen omschrijven. Daarom laten we Fingerlab ook voor de rest van de omschrijving van deze game aan het woord:


It's night. Yuri opens his eyes. He wakes up in a strange forest.The small, courageous explorer rides on his bed on casters in this fantastical and mysterious place.

Jump from creeper to creeper, cross rivers on the backs of frogs, discover secret passages and await strange visions, explore the centre of the earth and its hidden lakes, populated with prehistoric fish…

Yuri is a naturalistic platform game requiring fast and accurate gameplay. 10 long levels make up this adventure full of encounters and perilous obstacles.


De ontwikkelaar vertelt niets over de origine van de naam van het spel, maar we nemen aan dat het te maken heeft met de eerste man die ooit in de ruimte was, de Rus Yuri Gagarin.

Maar het gaat natuurlijk om de game zelf, in de videotrailer van Fingerlab zelf hieronder kan je zelf zien hoe deze game is vormgegeven en hoe de gameplay verloopt.

Yuri kwam begin van dit jaar uit, en is nu voor het eerst helemaal gratis in de App Store (dus ook zonder in-app aankopen). Deze game werkt op alle iDevices die je in de lijst hieronder ziet, zolang daar maar minimaal iOS 9.2 op staat.


• iPhone 5s
• iPhone 6
• iPhone 6 Plus
• iPhone 6s
• iPhone 6s Plus
• iPhone SE
• iPhone 7
• iPhone 7 Plus
• iPad Air
• iPad Air Wi‑Fi + Cellular
• iPad mini 2
• iPad mini 2 Wi-Fi + Cellular
• iPad Air 2
• iPad Air 2 Wi-Fi + Cellular
• iPad mini 3
• iPad mini 3 Wi-Fi + Cellular
• iPad mini 4, iPad mini 4 Wi-Fi + Cellular
• 12,9-inch iPad Pro
• 12,9-inch iPad Pro Wi-Fi + Cellular
• 9,7-inch iPad Pro
• 9,7-inch iPad Pro Wi-Fi + Cellular
• iPad (5e generatie)
• iPad Wi‑Fi + Cellular (5e generatie)
• 12,9-inch iPad Pro (2e generatie)
• 12,9-inch iPad Pro Wi‑Fi + Cellular (2e generatie)
• 10,5-inch iPad Pro
• 10,5-inch iPad Pro Wi‑Fi + Cellular
• iPod touch (6e generatie)

Google stopt met het lezen van berichten in Gmail

004

Google is een bedrijf dat al lang onder vuur ligt kritiek voor de manier waarop het omgaat met de privacy van de gebruikers, ook op MacFreak zijn die bezwaren al vaker voorbij gekomen.

Waarbij het woord gebruikers niet voor niets gebruikt wordt, door de manier waarop Google de gegevens van de gebruikers omgaat is al een tijd duidelijk dat je als gebruiker niet de klant bent, maar het product. Het zijn dan ook de grote adverteerders die bij Google een willig oor vinden, voor de gebruikers is het bedrijf veel moeilijker te bereiken.

Eén van de plekken waar Google altijd uitgebreid meekeek was het eigen Gmail. Dat was ook geen geheim, want gebruikers konden dat zelf constateren, de reclame's die je in Gmails's webmail te zien kreeg waren vaak zichtbaar naar aanleiding van onderwerpen die in jouw mails voorbij kwamen.

Nieuw beleid

Dit schrijven we in de verleden tijd, want Google heeft aangekondigd dat er voortaan niet meer meegelezen zal worden bij berichten in Gmail.

Dit besluit is niet genomen door het Gmail-team, het is een beslissing van het team achter de G Suite, de apps waarmee Google de concurrentie met onder andere de Microsoft Office-apps wil aangaan. De mails van de betalende gebruikers van de G Suite apps werden al niet gescand, maar Google ontdekte dat veel mensen dit niet weten, en dat er daardoor minder mensen van de G Suite gebruik maken, die dit anders mogelijk wel gedaan hadden.

Kennelijk weegt het belang van de groei van de G Suite zwaarder dan de inkomsten die de advertenties in Gmail genereren. Er zullen trouwens nog wel advertenties in de webmail van Gmail te zien blijven, maar die zijn voortaan niet meer gegenereerd op basis van de onderwerpen in jouw mail. Of dit in de dagelijkse praktijk veel uitmaakt valt nog te bezien, Google kijkt ook mee met ons surf-gedrag, daar zullen de advertenties nog wel bij aansluiten. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat je surf-gedrag overeen komt met onderwerpen die in jouw mailbox voorbij komen.

Apple legt snel en duidelijk uit hoe "Aandenkens" werken

002

In het nieuwsbericht over de nieuwe iPhone 7 commercial kwam er als extra al één voorbij: een video van Apple waarin kort en krachtig aan ons allemaal wordt uitgelegd hoe je Aandenkens (Memories) kan afspelen op een iDevice.

Inmiddels heeft Apple nog twee van deze korte tutorial-video's uitgebracht, dit keer over hoe je in iOS zulke Aandenkens aan kan passen, en hoe je ze kan delen. Voor het gemak hebben we die eerdere video er ook bij gezet, zodat je hier de drie tutorials voor Aandenkens op iOS bij elkaar kunt vinden.

Kort een krachtig gaat voor alle drie op, Apple heeft in alle gevallen aan 40 seconden genoeg om ons uit te leggen hoe het werkt. Waarbij de overzichtelijkheid en het gemak van iOS natuurlijk ook meehelpt.