geplaatst door: Sylvester
Ben even aan het zoeken geweest, hier op het forum en overal gegoogled, maar vind niet echt een werkende oplossing.
Ik heb een tamelijk uitgebreide privé bibliotheek met allerlei eigen muziek, vooral oude CD's van mezelf die allemaal werden geript. Ongeveer 20.000 nummers. Ondertussen heb ik een aantal CD's fysiek niet meer, maar wel nog in mijn muziek bibliotheek. Dus hoofdzakelijk officiële muziek ooit geript. Ik heb al jaren een abonnement op Apple Music, 17€ nu.
Jaren geleden heb ik dus mijn bibliotheek gesynchroniseerd via de iCloud muziekbibliotheek naar een aantal toestellen van onszelf (iPhones en iPad).
Dat werkt prima maar van in het begin zijn een aantal van die eigen nummers 'grijs' (20%), dus niet gesynchroniseerd maar ook niet afspeelbaar.
Nu heb ik ergens gelezen dat er vroeger wel eens foute 'matches' zouden gebeurd zijn en dat het goed is om eens helemaal opnieuw te beginnen en alles opnieuw te laten 'matchen', omdat de matching nu gebeurt met een veel beter algoritme dan jaren geleden. Maar ik zou niet weten hoe je volledig opnieuw kan beginnen.
Dat het 'matchen' lang kan duren, is voor mij geen probleem. Ik heb ook zeer weinig (bijna geen) muziek van Apple Music zelf in mijn playlists, dus als dat uit mijn playlists verloren gaat is geen probleem.
Op internet vind ik hier en daar wel iets maar dat werkt niet.
Volgens mij moet het éénvoudig mogelijk zijn, maar ik weet niet hoe.
Kan iemand mij helpen hoe ik helemaal opnieuw kan beginnen met syncen (en matchen) van mijn eigen muziek bibliotheek?
Hopelijk is mijn vraag duidelijk?

Alvast dank.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
geplaatst door: nnsa
Ik heb nog geen antwoord voor je, aar het eerste wat in mj op kwam was om te vragen of je een backup hebt van jouw 20000 geripte muzieknummers ?

En is het niet eenvoudiger om je ‘grijze’ nummers te verwijderen, originelen te testen/controleren en dan opnieuw toetevoegen ?
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Sylvester
Ik heb niet alles in mijn eerste vraag gezegd, want het moet voor de lezers/forumgangers ook nog aantrekkelijk blijven om de eerste post te lezen. Ik neem al jaaaaren deel aan (Apple)forums.
Inderdaad, ik heb mijn initiële muziek bibliotheek nog (en ook daarvan nog 4 backups). Als ik die opstart heb ik nog alle muziek ter beschikking, maar deze is uiteraard niet gesynchroniseerd met iCloud. Dus ik heb nog alle muziek.
Maar zoals ik al zei heb ik sommige originele CD's niet meer. Kwijt, kapot, meegenomen door broer... enz..
Er zijn ook eigen analoge kopies (analoog gedigitaliseerd) van diverse eigen muziek, die in principe ook integraal automatisch zouden geüpload worden naar iCloud bib, maar sommigen van die blijven ook grijs, anderen weer niet.
Het is echt onmogelijk om die grijze nummers weg te halen, deels omdat het er zoveel zijn, deels omdat Apple Music niet alle muziek aan boord heeft om te matchen, deels omdat ik ook veel eigen muziek heb die sowieso niet bestaat bij Apple Music.

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
geplaatst door: nnsa
En kan je ook iets over je huidige systeem vertellen ? Hardware/software, waar staat je muziek-bibliotheek ?

En ‘grijze’ nummers in je master muziek bibliotheek moeten eerst ‘zwart’ worden.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Sylvester
Het huidige systeem is de laatste versie van Tahoe, alles laatste versie.
De hardware is onder andere een MacBook Air 15" M2, 2023.
Fysiek staat de bibliotheek-data (dus de muziek) op een share van een Synology.
Dat werkt prima en kan dus ook, vermits Music het toelaat dat je de fysieke muziek zelf ergens anders zet, dus niet bij de bibliotheek zelf. De bibliotheek staat op mijn Macbook air in de map 'muziek'.

Ik heb verschillende bibliotheken, met daaraan dus de fysieke muziek gekoppeld. Elke bibliotheek heeft dus zijn eigen fysieke muziek op de share. Waarom? Omdat ik nu eenmaal een hoop muziek heb die niet bij elkaar hoort, en omdat de totale hoeveelheid muziek te groot is voor op mijn Macbook Air.
Hier gaat het dus enkel over de 'hoofdbibliotheek' met bijna 20.000 nummers. De anderen moeten niet gesynchroniseerd worden naar iCloud bibliotheek, die worden maar af en toe gebruikt.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
geplaatst door: nnsa
OK, dan komen we qua informatie wat verder. Bedankt. Ik classificeer je muziek-systeem als complex en daardoor fout-gevoelig. Wat belangrijk is, is dat er een foutloze - én complete (afspeelbare) master-muziekbibliotheek moet zijn. Muziek die daar in ontbreekt - of niet wordt afgespeeld, wordt dat ook niet na een re-sync.

Omdat het van mij niet gebruikelijk is om hier een advies te geven, dat ik zelf niet heb ondervonden of kan simuleren is een volgende stap voor mij lasig te geven qua risico wat er dan aan vastzit. Laat maar weten of je die op eigen risico wil ontvangen.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Sylvester
Dat klinkt nogal 'innemend'.. Wat is hier complex aan? Het gaat om één Muziek library, de anderen worden eigenlijk (bijna) nooit gebruikt. De ene bibliotheek heeft wel wat veel nummers, wat niet onoverkomelijk is, en waarvan de data 'elders' staat, dus niet bij de 'Music Library' zelf, wat technisch zou moeten kunnen want je kan dat alzo instellen in 'Muziek', dus Apple laat het toe.

Dat terzijde, ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en iets uitgevoerd dat ik ergens op internet heb gevonden. Hieronder de lijst:

Zorgen dat de synchronisatie AAN staat (stond al aan).
Dan alle muziek weggooien, er verschijnt een melding dat het nummer ook in de cloud weggegooid wordt.
Daarna alle playlists verwijderd.
Resultaat: een compleet lege library, ook in iCloud.
(nu hoop ik dat er toch niet nog ergens onder een boekenplank in iCloud al mijn muziek staat)
Mijn 'never touched' originele library gedupliceerd om dan verder te werken met de kopie. Ik wil bewust (voorlopig) niet de originele library gebruiken, om te zorgen dat die niet om zeep gaat.
Ik open die kopie en controleer dat 'synchroniseer bibliotheek' AF staat, standaard staat die AF bij mijn 'never touched' basis library.
Ik zie op mijn MacBook air al mijn muziek en playlists zoals jaren geleden. De kleine wijzigingen en bijkomende playlists zijn uiteraard weg, maar dat was niet zo belangrijk.
Alles werkt terug zoals voorheen. Hij speelt alle nummers af (die staan dus fysiek elders, op de NAS).
Alle nummers zijn 'zwart'
Synchroniseer bibliotheek staat dus af, en schakel ik nu in.
Vanaf dat moment begint hij terug te synchroniseren en verschijnt de muziek en de playlists ook in iCloud, op mijn iPhone, iPad enz...

Dit loopt nu, maar duurt blijkbaar heel lang, afwachten,....
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
geplaatst door: nnsa
Je bent goed op weg. Het enige dat ontbreekt / ontbrak is dat je de synchronisatie eerst op alle devices had moeten uitzetten.

Daar dit meer geluk dan wijsheid is bij jouw systeem had ik deze aanvliegroute achter de hand gehouden. Nu lijkt het goed te gaan, maar voor hetzelfde geld gaat het fout.

En ja, het proces kan dagen duren, dus spul aan laten staan.

https://support.apple.com/nl-nl/118285
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Sylvester
Een vraagje, waarom zou ik op alle toestellen de synchronisatie moeten uitzetten?
Ik kan mis zijn maar het lijkt me meer voor de hand liggend dat alle sync aan staat, om alles op alle toestellen te 'wissen'.
Allé ik meen mij te herinneren dat ik dat ergens gelezen heb dat je het eerst moet aanzetten, maar vind het nu niet direct terug.

Dat ik niet 'wijs' ben weet ik... :-)
Maar geef toe, duidelijk is het niet. Het knopje 'begin opnieuw' of 'reset'  (of zoiets) bestaat helaas niet, dan moet je van die gekke dingen doen.

Feit is dat ik kan experimenteren omdat ik meerdere kopies/backups heb van de originele library, die ik ongemoeid laat. Aan de data/muziek verandert er niets, die staat nog steeds op dezelfde plaats. Ook hiervan heb ik meerdere backups.
Het is op dit ogenblik nog steeds aan het draaien, ik kom er later op terug.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
geplaatst door: nnsa
Je "moet" natuurlijk niets, maar daarom:

Je moet de synchronisatie op alle apparaten uitzetten (en later weer aanzetten) om te voorkomen dat conflicterende synchronisatieprocessen door elkaar lopen. Wanneer je ‘Synchroniseer bibliotheek’ aan hebt staan op meerdere apparaten tegelijk, kunnen veranderingen of herstructureringen in de bibliotheek soms gedeeltelijk of foutief worden gesynchroniseerd. Door op alle apparaten eerst synchronisatie uit te zetten, voorkom je dat oude gegevens of conflicten van verschillende apparaten door elkaar heen de bibliotheek beïnvloeden tijdens het opnieuw matchen en uploaden van je muziek.

Na het uitschakelen organiseer en vernieuw je eerst je bibliotheek op één apparaat (meestal je Mac of PC). Vervolgens zet je ‘Synchroniseer bibliotheek’ weer aan op dat apparaat om een nieuwe, schone versie naar iCloud te uploaden. Daarna schakel je op de andere apparaten opnieuw synchronisatie in zodat ze dezelfde bijgewerkte bibliotheek ophalen. Zo zorg je ervoor dat alle apparaten dezelfde actuele versie van je bibliotheek gebruiken zonder conflicten of gedeeltelijke matches!
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Sylvester
Dat duurt wel héél lang, lijkt normaal denk ik. Heb het moeten stopzetten want ik heb mijn Macbook air nodig voor een vergadering.
Ik zal wel zien of hij nadien netjes opnieuw gaat beginnen.
Wat ik nu al vaststel is dat hij netjes alles aan het synchroniseren is. Op mijn iPhone is al bijna alles gesynchroniseerd, veel meer als voordien.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
geplaatst door: nnsa
Citaat
En ja, het proces kan dagen duren, dus spul aan laten staan.
Ⓒnnsa(i)-2025