antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 01:12    reactie #50
geplaatst door: MacMiep
@MacFrankie: Jazeker! Metal is zeker niet alleen maar hakken, Metallica is een prachtig voorbeeld daarvan. 'One' vind ik ook geweldig, hoe ze op een gegeven moment oorlog uitdrukken in muziek; je voelt de machinegeweren en de bommen.

De FBG kon ook geweldig dynamisch spelen. Je hoort hier (voor zover YouTube dat kan) stilte, opbouw, diepte en transparantie, door mensen die écht met ziel muziek maken (en dat live nog beter konden):
 

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 09:28    reactie #51
geplaatst door: gPod
Zo te lezen zit er veel audio kennis hier  :woot:

Heb een jaar of wat geleden een nieuwe platenspeler (Denon) aangeschaft omdat ik weer wat vaker vinyl wilde gaan draaien. Helaas is dat er nog maar weinig van gekomen. Een piep op een hele hoge frequentie is duidelijk hoorbaar bij zachte(re) passages in de muziek. Heb dit ook getest met een oudere platenspeler en receiver en helaas, ook daar is die piep hoorbaar. Ben dus bang dat het ergens in de elektrische installatie zit.

Iemand hier een tip in de richting van een mogelijke oplossing?
g i d e on
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 10:45    reactie #52
geplaatst door: Gottfried Julius
zo maar een vraag................niet in je oren?
http://www.norderney.nl
Mac gebruiker sinds 1986 alweer
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 11:13    reactie #53
geplaatst door: gPod
Ook dat ja.... maar die piep zit exact op 4 kHz en hoor ik helaas altijd en overal....

Maar ik kan het onderscheid dus goed maken, de piep die ik bedoel is echt goed hoorbaar, ook voor minder audiofiel ingestelde personen. Heb nog steeds geen oorzaak kunnen vinden, zonde want zou graag weer af en toe van vinyl kunnen genieten.
g i d e on
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 11:22    reactie #54
geplaatst door: MacFrankie
Voor een brom van 50 Hz is een makkelijke oorzaak aan te wijzen. Lastig!

Loopt de signaalkabel langs een spanningsomvormer?

Goede kabel, schone contacten?

Heeft het element teveel speling in de houder?

Zomaar wat ideeën...

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 13:03    reactie #55
geplaatst door: gPod
Doordat ik inmiddels in dezelfde ruimte een compleet andere set heb getest ('vintage' spul) waarbij de piep ook hoorbaar is ben ik er van overtuigd dat het probleem dus niet in de audio apparatuur zit.

Het is alleen bij het afspelen van platen, de platenspeler lijkt iets op te pikken. Het versterkt, logischerwijs, ook heel duidelijk als ik het volume heel hoog zet. Maar zoals gezegd bij het afspelen van muziek is het, wederom logischerwijs, vooral goed hoorbaar bij 'rustige/zachte' fragmenten. Dus het oudere werk van Metallica is bijvoorbeeld nog prima te luisteren  :wink:

g i d e on
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 19:52    reactie #56
geplaatst door: jaco123
Klopt, je hebt ook de SACD. Die is veel beter, maar het is voor de meeste mensen overkill, het is nooit wat geworden. In mijn verzameling CD's zitten ook 2 SACD's, en mijn speler kan daar ook mee overweg, en het klinkt zeer goed. Maar vergeleken met 2-kanaals CD klinkt 5.1-kanaals SACD vooral anders, ruimtelijker.

En om het nog ingewikkelder te maken heb je daarnaast tegenwoordig ook diverse aanbieders van stereo-muziek met een hogere opnamekwaliteit dan CD. CD is 44,1kHz/16bit, maar je hebt ook opnames van 96kHz/24bit en er is zelfs 192kHz te vinden, de zgn. "HD"-formaten.

Ik vind het nogal een ondoorzichtig wereldje, en lang niet alle muziek is in dergelijke formaten te krijgen. Toen ik begin van dit jaar een nieuwe versterker met ingebouwde BluOS-streamer kocht ben ik uit nieuwsgierigheid wel wat aan het downloaden geslagen om te vergelijken. Soms vind je muziek die duidelijk vanuit de studio-master gemaakt is, maar je komt ook heel veel gedigitaliseerd vinyl tegen.
Als je de CD en de HD-versie vergelijkt is direct duidelijk dat de HD-versie een groter dynamisch bereik heeft. Sommige muziek klinkt in HD echt stukken beter dan de CD-versie. Bij andere muziek hoor je het nauwelijks (kan ook zijn dat het dan een ge-upsamplede CD is of zo...). Kortom: voor de fijnproever zeker de moeite waard.

Je hebt Spotify-achtige abonnement-diensten zoals Tidal die het dan weer Master of Studio-kwaliteit noemen.
Ik ben niet zo van abonnementen en heb liever mijn eigen muziek op eigen media. Dan kun je terecht op bijv. https://www.hdtracks.com , maar wel stevig geprijsd, alsof muziek in hoge kwaliteit alleen voor mensen met veel geld beschikbaar zou moeten zijn. Ik ben nog niet helemaal zover dat ik nu al mijn CD's nog een keer ga kopen...
Dat is dan wel stevig geprijsd. Als iemand een tip heeft waar je HD-tracks legaal kunt krijgen voor zeg 8-12 euro per album, dan houd ik me aanbevolen. Prijzen van 25-30 euro per album gaat me een beetje te ver.
(nou koop ik sowieso zelden meer nieuwe muziek. Vroeger toen ik als tiener nog voor 40 gulden per week een krantenwijk had kocht ik bijna elke week wel een nieuwe cd)

Maar wel mooi dat de studiokwaliteit nu ook in de huiskamer te krijgen is. Muzikanten die een goed bewaarde DAT-opname uit de studio bewaard hebben kunnen zonder moeite die muziek nu ook in diezelfde kwaliteit aanbieden voor de gewone consument.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 19:57    reactie #57
geplaatst door: HEXDIY
Citaat
Doordat ik inmiddels in dezelfde ruimte een compleet andere set heb getest ('vintage' spul) waarbij de piep ook hoorbaar is ben ik er van overtuigd dat het probleem dus niet in de audio apparatuur zit.

Welke Denon platenspeler heb je? En heeft die, naast de gebruikelijke 2 cinch aansluitingen, ook zo een apart aardingskabeltje met een vorkje aan?

Bij de meeste platenspelers is namelijk de arm apart geaard van de mantel van het element.
Die moet je normaliter op de daarvoor voorziene schroef op je mengtafel of (voor)versterker aansluiten.
Maar vaak helpt het (al naargelang je versterker) dat vorkje mee aan te sluiten op de mantel van je cinch ingang.
Een beetje inventief wezen, maar dat lukt.

Succes!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 20:05    reactie #58
geplaatst door: boiing
Ik vind het nogal een ondoorzichtig wereldje ...
Zeker!

Als je de CD en de HD-versie vergelijkt is direct duidelijk dat de HD-versie een groter dynamisch bereik heeft. Sommige muziek klinkt in HD echt stukken beter dan de CD-versie.
Dynamisch bereik is alleen maar het verschil in geluidsniveaus dat geregistreerd/weergegeven kan worden. Dat zegt niks over 'klinkt beter'. Over dat laatste:

https://www.lostinsound.space/difference-test/

Doe ermee wat je wil :wink:.

Citaat
“High-res” PCM is a load of audiophile BS.  There is no audible difference whatsoever.  At  > -130dB, these extremely low levels of difference are too far below any known minimum audibility threshold to even be considered funny, let alone worthy of any masking analysis!  I can therefore embellish what I used to say to the subjectivist audiophiles to something more along the lines of: “You cannot hear the difference unless you’re non-human, or have some kind of bionic fantasy feature implanted in your head, but in which case you’d still need to hear it past this”
Als je een echte ABX test doet en dán het verschil kunt identificeren: chapeau.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 21:23    reactie #59
geplaatst door: Gottfried Julius
En om het nog ingewikkelder te maken heb je daarnaast tegenwoordig ook diverse aanbieders van stereo-muziek met een hogere opnamekwaliteit dan CD. CD is 44,1kHz/16bit, maar je hebt ook opnames van 96kHz/24bit en er is zelfs 192kHz te vinden, de zgn. "HD"-formaten.

Ik vind het nogal een ondoorzichtig wereldje, en lang niet alle muziek is in dergelijke formaten te krijgen. Toen ik begin van dit jaar een nieuwe versterker met ingebouwde BluOS-streamer kocht ben ik uit nieuwsgierigheid wel wat aan het downloaden geslagen om te vergelijken. Soms vind je muziek die duidelijk vanuit de studio-master gemaakt is, maar je komt ook heel veel gedigitaliseerd vinyl tegen.
Als je de CD en de HD-versie vergelijkt is direct duidelijk dat de HD-versie een groter dynamisch bereik heeft. Sommige muziek klinkt in HD echt stukken beter dan de CD-versie. Bij andere muziek hoor je het nauwelijks (kan ook zijn dat het dan een ge-upsamplede CD is of zo...). Kortom: voor de fijnproever zeker de moeite waard.

Je hebt Spotify-achtige abonnement-diensten zoals Tidal die het dan weer Master of Studio-kwaliteit noemen.
Ik ben niet zo van abonnementen en heb liever mijn eigen muziek op eigen media. Dan kun je terecht op bijv. https://www.hdtracks.com , maar wel stevig geprijsd, alsof muziek in hoge kwaliteit alleen voor mensen met veel geld beschikbaar zou moeten zijn. Ik ben nog niet helemaal zover dat ik nu al mijn CD's nog een keer ga kopen...
Dat is dan wel stevig geprijsd. Als iemand een tip heeft waar je HD-tracks legaal kunt krijgen voor zeg 8-12 euro per album, dan houd ik me aanbevolen. Prijzen van 25-30 euro per album gaat me een beetje te ver.
(nou koop ik sowieso zelden meer nieuwe muziek. Vroeger toen ik als tiener nog voor 40 gulden per week een krantenwijk had kocht ik bijna elke week wel een nieuwe cd)

Maar wel mooi dat de studiokwaliteit nu ook in de huiskamer te krijgen is. Muzikanten die een goed bewaarde DAT-opname uit de studio bewaard hebben kunnen zonder moeite die muziek nu ook in diezelfde kwaliteit aanbieden voor de gewone consument.

Ik heb DAT tapes uit 1988 die we tbv van de radio gebruikten en die werken nog feilloos. Hoewel SONY in die tijd zei dat je ze om de opname zeker te stellen om de 7 jaar een digi kopie moest maken....................
Maar ja, dat was toen het inzicht.
Er was een tijd dat we bij de radio tbv uitzendingen maar ook voor het archief heel veel op DAT opnamen en ook bewaarden. Na verloop van tijd ging dat helemaal fout ! Want, een DAT tape is kwa mechaniek    gewoon een video cassette. zoals wij zeiden;"het lust in en lust uit". En daar zit 'em nou net de kneep. Het is uiterst kwetsbaar. En ook de "tracking" ging vaak fout als je de DAT's uitwisselde tussen machine's.
Op zich was het een prachtige medium maar uiterst kwetsbaar.
Dus we vielen tbv ons archief, indien aaanwezig, gewoon lekker terug op onze analoge tapes. ( 38 en 2 track).

Werkt ook na 60 jaar nog prima. Maar dan is er weer het probleem van de afspeel recorder. Maar  daar is het "werkpaard" van Telefunken de M15 om de hoek komen kijken. Gelukkig zijn er nog een stel.


M15_niels-ketelhaven kopie.jpgNieuw animo in dit quasi vergeten forum?

Bewerkt: 5 november 2020 - 21:56 door Gottfried Julius
http://www.norderney.nl
Mac gebruiker sinds 1986 alweer
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
5 november 2020 - 22:50    reactie #60
geplaatst door: jaco123
Zeker!
Dynamisch bereik is alleen maar het verschil in geluidsniveaus dat geregistreerd/weergegeven kan worden. Dat zegt niks over 'klinkt beter'. Over dat laatste:

https://www.lostinsound.space/difference-test/

Doe ermee wat je wil :wink:.
Als je een echte ABX test doet en dán het verschil kunt identificeren: chapeau.

Leuk leesvoer en ergens kan ik me wel vinden in een technische benadering om te gaan meten en op zoek te gaan naar verschillen.
Ik ben ook niet zo gevoelig voor marketing-hype, maar geluid is een raar ding en iedereen beleeft het weer anders.

Het kan ook zomaar zo zijn dat de HD-tracks simpelweg door een betere sound engineer gemixed/gemonteerd zijn.
Ik heb een paar hele goede HD-opnames van muziek die ik echt goed ken die echt serieus beter klinken. Of dat nou dynamisch bereik is, of "voller" of wat dan ook, geen idee. Kan er ook niet helemaal de vinger op leggen.
Maar zoals ik al zei: Ik kom ook HD-opnamen tegen waar ik werkelijk geen verschil hoor en die voor mij geen meerwaarde hebben boven de CD-versie.

Ik moet er nog eens een keer goed voor gaan zitten en wat vergelijkingen doen. Of misschien moet ik dat ook gewoon niet doen en gewoon lekker van de muziek genieten. :music:

En muziek is veel meer dan technische perfectie het is ook emotie. Het menselijk brein is in staat om heel veel zelf aan en in te vullen.
Zo heb ik nog een hele oude opname, kopie van een kopie van een kopie op een TDK D90-cassettebandje die ik ooit gekopieerd heb toen ik nog niet zo veel van audio wist. Staat fantastische muziek op, maar kwaliteit is nou niet echt denderend. Maakt voor mijn brein niet uit, als ik naar die opname luister, dan doet dat iets met me.
(Helaas heb ik verzuimd destijds op te schrijven welke band/album het is en is het helemaal instrumentaal, dus ondanks diverse zoekpogingen heb ik nog steeds geen idee van de artiest, dus ook nooit op zoek kunnen gaan naar een  betere opname. Hmmm, misschien die tape weer eens opzoeken en kijken of Shazam er raad mee weet...).

antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 08:32    reactie #61
geplaatst door: gPod
Welke Denon platenspeler heb je? En heeft die, naast de gebruikelijke 2 cinch aansluitingen, ook zo een apart aardingskabeltje met een vorkje aan?

Bij de meeste platenspelers is namelijk de arm apart geaard van de mantel van het element.
Die moet je normaliter op de daarvoor voorziene schroef op je mengtafel of (voor)versterker aansluiten.
Maar vaak helpt het (al naargelang je versterker) dat vorkje mee aan te sluiten op de mantel van je cinch ingang.
Een beetje inventief wezen, maar dat lukt.

Succes!

Die Denon is een redelijk recente (DP-200) maar zoals gezegd ook op een oude platenspeler (Philips 437) hoor je die hoge frequentie piep. Vandaar dus mijn conclusie dat iets anders in de ruimte die piep veroorzaakt die opgepikt wordt door beide platenspelers. Ook wisselen van receiver maakt niks uit. Niemand hier bekend met bijvoorbeeld bepaalde apparaten die kunnen storen of mogelijk iets in de elektrische installatie?
g i d e on
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 08:48    reactie #62
geplaatst door: MacFrankie
Vandaar dus mijn conclusie dat iets anders in de ruimte die piep veroorzaakt die opgepikt wordt door beide platenspelers. Ook wisselen van receiver maakt niks uit. Niemand hier bekend met bijvoorbeeld bepaalde apparaten die kunnen storen of mogelijk iets in de elektrische installatie?
Zoals ik eerder al opperde: (goedkope) schakelende voedingen. Dus voedingen zonder klassieke transformator (want die geven hooguit een 50 Hz brom).

Heb je je iPhone aan een goedkope Chinese lader liggen? Vervang die eens door een goede (Apple) lader.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 09:49    reactie #63
geplaatst door: boiing
Leuk leesvoer en ergens kan ik me wel vinden in een technische benadering om te gaan meten en op zoek te gaan naar verschillen. Ik ben ook niet zo gevoelig voor marketing-hype, maar geluid is een raar ding en iedereen beleeft het weer anders. Het kan ook zomaar zo zijn dat de HD-tracks simpelweg door een betere sound engineer gemixed/gemonteerd zijn.
...
En muziek is veel meer dan technische perfectie het is ook emotie. Het menselijk brein is in staat om heel veel zelf aan en in te vullen.
Leuk dat je er zo op reageert jaco123 :thumbs-up:. Het is nooit mijn bedoeling om in de audiofiele discussies te belanden en ben altijd blij als mensen met open blik over dit soort zaken kunnen praten, zonder vooroordelen.

Er kunnen technische redenen zijn zoals je al zegt, of oorzaken in het brein en onze subjectieve perceptie van muziek. Ik heb zelf ook een periode gehad om de best mogelijke route te volgen (binnen het budget) voor een zo hoog mogelijke geluidkwaliteit. Inclusief HD tracks etc. Dat ging steeds beter klinken, echt waar! Totdat ik ook eens wat vaker blind ging testen met behulp van anderen, of echte ABX testen doen met verschillende audiobestanden op goede apparatuur (voorbeelden om mee te beginnen). Conclusie: je moet van hele goeden huize komen om zelfs het verschil tussen lossless en een goede kwaliteit 320kbps track te onderscheiden. Zeer leerzaam als je er echt voor open staat.

De laatste jaren zit ik meer op het spoor dat de speakers zo'n beetje het belangrijkste instrument zijn, en daarna de opname zelf. De rest van de keten moet in orde zijn maar maakt veel minder uit. Zie mijn eerdere bericht over de Penta speakers, voor weinig geld een totaal andere geluidsbeleving en daar gaat het uiteindelijk om -> die emotie en het genieten :wink:.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 11:47    reactie #64
geplaatst door: jaco123
Leuk dat je er zo op reageert jaco123 :thumbs-up:. Het is nooit mijn bedoeling om in de audiofiele discussies te belanden en ben altijd blij als mensen met open blik over dit soort zaken kunnen praten, zonder vooroordelen.
Blindelingse bijna religieuze welles-nietes discussies houd ik ook niet van.
Maar het is voor vrijwel iedereen best lastig om uit je eigen gedachtenpatronen en overtuigingen te komen, dus een open instelling en af en toe wat zelfreflectie kan ik iedereen aanbevelen.

Citaat
of echte ABX testen doen met verschillende audiobestanden op goede apparatuur (voorbeelden om mee te beginnen).
Vind ik wel interessant om eens een keer mee aan de slag te gaan als ik het huis alleen heb (bijna nooit dus, met de huidige reis-beperkingen...) en er rustig voor kan gaan zitten. Even kijken hoe ik die test het beste uit kan voeren. Geen idee hoe goed safari met afspelen van deze formaten omgaat? Streamt Airplay HD-geluid of kan ik die tests beter op safari op de AppleTV starten?

Citaat
De laatste jaren zit ik meer op het spoor dat de speakers zo'n beetje het belangrijkste instrument zijn, en daarna de opname zelf. De rest van de keten moet in orde zijn maar maakt veel minder uit. Zie mijn eerdere bericht over de Penta speakers, voor weinig geld een totaal andere geluidsbeleving en daar gaat het uiteindelijk om -> die emotie en het genieten :wink:.
Toen van mijn vorige luidsprekers (Piega P4L uit 1999 die ik toen in de aanbieding voor "slechts" 1600 gulden per stuk kon kopen omdat het demo-exemplaren waren) er begin dit jaar één stuk ging heb ik serieus zitten nadenken hoe zinvol de investering is in nieuwe luidsprekers als je gehoor langzaam slechter wordt (ik ben ook al achter in de 40 en heb af en toe een vervelende piep in mijn oor). Maar ben erg blij dat ik toch gedaan heb en heb nu een nieuw setje Piega's (Premium 501).
Echt fantastische luidsprekers die alle muziek die je kiest moeiteloos weergeven. Piega's ribbon-tweeters zorgen voor kraakheldere hoge tonen. Geen seconde spijt en dus helemaal eens met je dat de luidsprekers waarschijnlijk het meest doorslag geven. Uiteraard moet je een versterker hebben die de luidsprekers aan kan en beter dan de bron kan het niet op magische wijze worden, dus je bron moet ook wel een beetje op orde zijn.

Maar ik heb sinds deze aanschaf weer heel veel meer genoten van muziek dan ik in lange tijd gedaan heb en daar gaat het uiteindelijk om.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 13:20    reactie #65
geplaatst door: MacFrankie
De laatste jaren zit ik meer op het spoor dat de speakers zo'n beetje het belangrijkste instrument zijn, en daarna de opname zelf. De rest van de keten moet in orde zijn maar maakt veel minder uit. Zie mijn eerdere bericht over de Penta speakers, voor weinig geld een totaal andere geluidsbeleving en daar gaat het uiteindelijk om -> die emotie en het genieten :wink:.
Grotendeels mee eens!

De speakers maken het geluid, de investering in goede speakers verdient zich altijd terug!

De bron moet ook goed zijn. Om maar even met een open deur in huis te vallen: een dof cassettebandje gaat nooit helder klinken!

Maar de techniek achter de bron is niet zo belangrijk als de geluidstechnicus, degene die bepaalt wat er uiteindelijk op de geluidsdrager komt te staan. Ter verduidelijking: je kunt opnemen in cd-kwaliteit, per kanaal 44.100 maal per seconde 16-bits samples, of in een HD audio formaat, bijvoorbeeld 96.000 maal per seconde 24-bits samples. HD audio is in theorie beter, maar de geluidstechnicus die de verschillende bronnen (instrumenten, stemmen) mixt naar bijvoorbeeld een stereo-mix voor op een cd is veel belangrijker.

De bron moet goed zijn, de DAC (die het digitale signaal analoog maakt in het geval van een digitale bron) moet z'n werk goed doen, de versterker moet zonder problemen de speakers aan kunnen sturen, en de speakers maken weer geluid van de elektrische signalen. De hele keten heeft invloed op hoe het geluid klinkt, en moet dus aan bepaalde minimale eisen voldoen, maar de invloed van de speakers is het grootst. Als je nog wat geld over hebt in je budget, kies dan voor een upgrade van de speakers, en niet voor een duurdere versterker of receiver (tenzij die functies heeft die je nodig hebt, zoals bv Spotify Connect) of duurdere interconnects (kabels van bv cd speler naar versterker): die zijn (voor de meesten van ons) echt niet interessant! Kabels van versterker naar speakers beginnen pas interessant te worden.

Wat voor jouw cd speler een verzameling enen en nullen is, is voor jouw oren muziek, en voor je ziel is het emotie. Want daar gaat het uiteindelijk om: de muziekbeleving.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 13:24    reactie #66
geplaatst door: MacFrankie
Vind ik wel interessant om eens een keer mee aan de slag te gaan als ik het huis alleen heb (bijna nooit dus, met de huidige reis-beperkingen...) en er rustig voor kan gaan zitten. Even kijken hoe ik die test het beste uit kan voeren. Geen idee hoe goed safari met afspelen van deze formaten omgaat? Streamt Airplay HD-geluid of kan ik die tests beter op safari op de AppleTV starten?
Er is geen Safari op de Apple TV. Ik heb ook geen idee wat je bron is en wat je wil gaan testen. Wel is er YouTube op de Apple TV. Maar, misschien nog beter, er is ook VLC op de Apple TV, en daarmee kun je een netwerkbron kiezen, bv waar jij de lossless audio hebt staan, en dat kun je afspelen. Je moet dan wel een receiver met HDMI hebben die dat af kan spelen.

Citaat
Maar ik heb sinds deze aanschaf weer heel veel meer genoten van muziek dan ik in lange tijd gedaan heb en daar gaat het uiteindelijk om.
Precies dat!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 13:28    reactie #67
geplaatst door: boiing
Mee eens met je bericht (#65) MacFrankie, ik bedoelde met 'in orde zijn' van de rest van de keten wel een soort minimum, precies wat jij beschrijft.

Even kijken hoe ik die test het beste uit kan voeren. Geen idee hoe goed safari met afspelen van deze formaten omgaat? Streamt Airplay HD-geluid of kan ik die tests beter op safari op de AppleTV starten?
Goeie vraag. De online test die ik noemde gaat om het verschil tussen lossless en een goede kwaliteit lossy, 320kbps Tidal bijvoorbeeld. Knap als je dat al kunt onderscheiden, vandaar 'om mee te beginnen'. Voor die test voldoet Airplay (naar een goede DAC uiteraard), want dat kan lossless ALAC 16/44.1 streamen, niet hoger. Als je CD en HD formaten wil vergelijken zul je iets meer uit de kast moeten halen. De Mac kan het prima afspelen maar het moet dan op een of andere manier bedraad (optisch of via een USB DAC) naar je versterker.

Leuk dat je Piega speakers hebt! Die stonden hier namelijk tot de Penta's kwamen ook :smile:. Weliswaar de kleine TMicro versie maar zelfs met subwoofer was dat toch te mager. Wel een fraai geluid van midden tot hoog.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 23:09    reactie #68
geplaatst door: jaco123
@MacFrankie: Ik kwam er net ook achter dat de AppleTV geen Safari heeft. Nou heb ik die behoefte ook niet zo om op een AppleTV te gaan browsen, maar had blindelings aangenomen dat Apple wel een browser op de AppleTV had staan. Nou ja...

Goeie vraag. De online test die ik noemde gaat om het verschil tussen lossless en een goede kwaliteit lossy, 320kbps Tidal bijvoorbeeld. Knap als je dat al kunt onderscheiden, vandaar 'om mee te beginnen'. Voor die test voldoet Airplay (naar een goede DAC uiteraard), want dat kan lossless ALAC 16/44.1 streamen, niet hoger. Als je CD en HD formaten wil vergelijken zul je iets meer uit de kast moeten halen. De Mac kan het prima afspelen maar het moet dan op een of andere manier bedraad (optisch of via een USB DAC) naar je versterker.
Ga dan eerst die test maar eens doen via Airplay.

Muziek speel ik af via BluOS, dat zit geïntegreerd in mijn NAD T758v3-versterker. Daar zit voor het digitale gedeelte deze audio-kaart in: https://nadelectronics.com/product/am-230-dolby-atmos-mdc-module/ . Ga er van uit dat NAD daar wel een fatsoenlijke DAC op heeft zitten (zo klinkt het in ieder geval wel...)

Citaat
Leuk dat je Piega speakers hebt! Die stonden hier namelijk tot de Penta's kwamen ook :smile:. Weliswaar de kleine TMicro versie maar zelfs met subwoofer was dat toch te mager. Wel een fraai geluid van midden tot hoog.

Ook leuk dat jij ze hebt/had! Je komt ze niet heel veel tegen. Ik zat te twijfelen tussen de TMicros en de Premium 501's. Financieel gezien zijn de Tmicros's een stuk aantrekkelijker. Maar ze gaan maar tot 45Hz en een losse subwoofer erbij leek me dan weer niks. Ik heb nooit een subwoofer gehad en ook geen handige plek voor een subwoofer. Nooit gemist bij films, mijn versterker stuurt al het laag door de fronts en dat is intimiderend genoeg als je een film op een beetje volume kijkt.

Ik ben overigens zo verstandig geweest om in de winkel alleen de Premium 501's te gaan beluisteren en vooral niet te vergelijken met van alles en nog wat. Gebaseerd op mijn eerdere Piega-ervaring kon dat eigenlijk niet missen en dat heb ik in de winkel bevestigd, daar werd ik gelijk blij van. Ga je eenmaal vergelijken dan kun je dagen zoet zijn en wordt je helemaal gek. Daar ben ik dus maar niet ingetrapt...
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
6 november 2020 - 23:11    reactie #69
geplaatst door: HEXDIY
Zoals ik eerder al opperde: (goedkope) schakelende voedingen. Dus voedingen zonder klassieke transformator (want die geven hooguit een 50 Hz brom).

Heb je je iPhone aan een goedkope Chinese lader liggen? Vervang die eens door een goede (Apple) lader.
+1!
Geschakelde voedingen (AKA Switched Mode Power Supplies) inderdaad.
Heb je ook een desktop computer op de zelfde stroomvoorziening zitten, mogelijk ook op korte afstand van je platendraaier?

Dat kan idd. veel breed band gepruttel/ audio storingen veroorzaken.
Was ook destijds in mijn vorige home studio een vervelend probleem. Ik hoorde zelfs de HDD acties van de computer in mijn audio lijnen.
Uiteindelijke oplossing was het afschakelen van de juiste netaarding in mijn signaalpad.
Welke die zijn vind je maar door véél experimenteren, en is mogelijk anders in elke setup.
Ik ben zelfs zover moeten gaan om in enkele gebalanceerde audio leidingen de mantel van de kabel te onderbreken, enkel de hete en koude aders aangesloten te houden- zoals men bij echte studiobekabeling wel eens pleegt te doen.

Fysiek verwijderen van je computer of andere schakelende voedingen uit de buurt van je pickup en/of diens signaalkabels zou ook al soelaas kunnen brengen.

Succes met je zoektocht!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
7 november 2020 - 00:29    reactie #70
geplaatst door: HEXDIY
Ik heb DAT tapes uit 1988 die we tbv van de radio gebruikten en die werken nog feilloos. Hoewel SONY in die tijd zei dat je ze om de opname zeker te stellen om de 7 jaar een digi kopie moest maken....................
Maar ja, dat was toen het inzicht.
Er was een tijd dat we bij de radio tbv uitzendingen maar ook voor het archief heel veel op DAT opnamen en ook bewaarden. Na verloop van tijd ging dat helemaal fout ! Want, een DAT tape is kwa mechaniek    gewoon een video cassette. zoals wij zeiden;"het lust in en lust uit". En daar zit 'em nou net de kneep. Het is uiterst kwetsbaar. En ook de "tracking" ging vaak fout als je de DAT's uitwisselde tussen machine's.
Op zich was het een prachtige medium maar uiterst kwetsbaar.
Dus we vielen tbv ons archief, indien aaanwezig, gewoon lekker terug op onze analoge tapes. ( 38 en 2 track).

Werkt ook na 60 jaar nog prima. Maar dan is er weer het probleem van de afspeel recorder. Maar  daar is het "werkpaard" van Telefunken de M15 om de hoek komen kijken. Gelukkig zijn er nog een stel.


M15_niels-ketelhaven kopie.jpgNieuw animo in dit quasi vergeten forum?



Aah, Juul, reel-to-reel tapes, wat een verademing, wat een klank!
Ik heb nog een Fostex A4 om archiefopnames te kunnen inlezen. 4x kwartspoor in 1 richting, mijn 1ste multitrack machine.


Ook nog een werkend bloot chassis van een Studer A700 halftrack. Zonder versterkermodule.


Lange tijd niet gebruikt, ik hoop dat ze nog werken.
Maar ik zit nu met een video restauratie aan mijn broek, dus antieke videogear heeft nu voorrang.
Ook een puzzeltje, want Hi-8 kan nog niet interfacen met FireWire.

Enne DAT, breek mijn mond niet open.
Ik heb een Fostex DAP-1 die het laatst nog goed deed:


Een Sony TCD-D3 die wat krakkemikkig aan het worden is:


DAT tapes waren steeds uitwisselbaar tussen beide machines.
Kan ik niet zeggen van een Yamaha DTR2 die ik ooit kreeg van een bevriend theater wegens niet goed werkend vanaf aankoop. Niks hielp. Ettelijke keren in service, en dan waren ze het beu:


Skew fouten... M-loader skew op gehoor weer ingesteld, maar de fout komt vaak weer terug.
Vervelend ding!

Dus ja, geef mij maar analoge reel-to-reel tape!

Dit gezegd zijnde: ik dol maar al te graag met ouwe high-end apparatuur.
Mochten jullie niet meer beschikken over apparaten die jullie ouwe AV opnames nog kunnen afspelen:
de kans ik groot dat ik die bestanden nog wél kan afspelen en digitaliseren/omzetten naar een geschikt formaat.
Stuur me dan gerust een PM!



If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
7 november 2020 - 01:39    reactie #71
geplaatst door: MacMiep
Bij HEX thuis is het dus een museum.
Als ie zelf maar niet in een vintrine staat?!
 :cool:
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
7 november 2020 - 02:50    reactie #72
geplaatst door: HEXDIY
Nou (effe off-topic): dat zou geen fraai plaatje zijn, hoor!
Bewerkt: 7 november 2020 - 03:11 door HEXDIY
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
7 november 2020 - 03:09    reactie #73
geplaatst door: HEXDIY
Nou (effe off-topic): dat zou geen fraai plaatje zijn, hoor!

Edit: sorry, dubbele post.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
7 november 2020 - 08:35    reactie #74
geplaatst door: MacFrankie
Lange tijd niet gebruikt, ik hoop dat ze nog werken.
Maar ik zit nu met een video restauratie aan mijn broek, dus antieke videogear heeft nu voorrang.
Ook een puzzeltje, want Hi-8 kan nog niet interfacen met FireWire.
Er zijn Sony Digital-8 camcorders, dat zijn camcorders die de techniek van (mini)DV gebruiken, en een FW aansluiting hebben, maar waar Hi-8 cassettes in gaan.

Deze Digital-8 camcorders kunnen ook Hi-8 films afspelen. Ik weet alleen niet of dat alleen via de analoge video output is of ook over de FW aansluiting. Maar vind zo'n camcorder en probeer het uit!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!