Marnix Imac om 22:55, 28-03-2013 Zou het kunnen dat bandopnames van rond de jaren 1970 aan kwaliteit kunnen verliezen voornamelijk dat de hoge tonen weg zijn?
Twee dingen die mee te binnen schieten:De luchtspleet in de koppen is dicht geslibt,of je speelt 2 sporen banden af op een vier sporen machine.
Ik heb nog een A77 2-sporen staan!Enige wat stuk is, is een voorversterker, maar die heb je alleen nodig om op te nemen.Ik zal de machine nog eens testen, mag 'm gratis af komen halen!
VGVinnie
(Bewerkt door vintage om 11:13, 29-03-2013)
geblokkeerd
Verbazingwekkend dat dit soort bedrijven, ondanks hun goede apparatuur, het na verloop van tijd toch afleggen. Kodak is natuurlijk ook zo'n bedrijf.
Heb geen aanvullende dingen op de hierboven genoemde adviezen, uitproberen zou ik dus zeggen.
Succes,
Peter.
pppettterrr om 12:32, 29-03-2013Dat waren nog eens bandrecorders. Samen met Tandberg waren ze in die tijd volgens mij toen de marktleiders. Tandberg is toen indertijd volgens mij opgegaan in Cisco maar wat er van Revox geworden is geen idee.Verbazingwekkend dat dit soort bedrijven, ondanks hun goede apparatuur, het na verloop van tijd toch afleggen. Kodak is natuurlijk ook zo'n bedrijf.Heb geen aanvullende dingen op de hierboven genoemde adviezen, uitproberen zou ik dus zeggen.Succes,Peter.
Ja Peter moest mijnen Revox kunnen praten wat ie zag op TDansant's rond de jaren 1965 dit zou echt mooi zijn.Ik Googelde even en volgens ik merk bestaat Revox nog.Ik laat die even nakijken daar ik nu een bedrijfje vond in de omgeving van Antwerpen die specialist is in Revox herstellingen want ik zou hem zo lang als mogelijk aan de praat willen houden.
(Bewerkt door lutewizzard om 21:02, 20-04-2013)
(Bewerkt door Gottfried Julius om 21:40, 20-04-2013)
Revox bestaat nog altijd, zie www.revox.com
Hifihome in Brugge heeft nog reclame van Revox aan de ruit... .
Xavier
Het kunnen samenlopen van veel omstandigheden zijn. De tape die je noemt blijkt na 35 à 40 jaar naast BASF wel de minst goede qua houdbaarheid, ook weer afhankelijk van opslag en frequentie van regelmatig omspoelen. De enige band die de tand des tijds tot nu toe goed heeft doorstaan zijn de Maxells UD, UD XL, XLII enz. De TDK Audua is ook wel goed maar van deze (klein puntje kritiek) komt anno nu de aan- afloopband vaak los.Zowel Maxell als TDK heeft het minst last van drop-outsDemagnetiseren van koppen en geleiders! (laatsten worden vaak overgeslagen) wil ook nog wel eens helpen.Ook van een reVox A-700 slijten de koppen zeker bij 38cm/sec. maar daarover moet je niet zeuren als gebruiker. bij JdB http://www.jdbaudio.nl/ kon je voor reVox service terecht. Misschien weten zij nog adressen. Onverslijtbaar zijn de GX koppen die Akai toepaste. Groot nadeel: omdat de band niet naakt aanligt op de kopspleet vanwege het dunne laagje kristalglas van ± 50 mu is de kanaaloverspraak of crossover-demping 'flut' in 4-spoor en 'prut' in 2-spoor... Daarom heeft deze kop nooit een studio status bereikt (maar wel een 'kletskoekstatus)Ik wel eens gehoord van machines die met GX koppen worden uitgevoerd. Persoonlijk vind ik dat gehannes en een boel experimenteel gedoe met voormagnetisatie en equalizing voorinstellingen van de voorversterkers en oscillators in een bandrecorder, nog afgezien van het 'bastelln' van een geschikt support in de koppenbrug.