geplaatst door: Kapotlood
Sinds een poosje stopt steevast het internet op m'n MacBook met werken zodra ik audio wil streamen naar m'n Sonos Beam. Voorheen kon ik via het Audio-knopje in de menubalk, of het audio-output knopje in iTunes, de Sonos kiezen en muziek streamen. En tegelijkertijd kon ik gewoon het internet op op dezelfde MacBook, die bedraad internet heeft en wifi aan heeft staan.

Sinds kort, als ik dit op dezelfde manier als anders doe (dus streamen en tegelijkertijd wil internetten), dan stopt het internet op de laptop compleet met werken. Ik kan mail niet ophalen, de browser doet niets, en ook via Airportconfiguratieprogramma krijg ik te zien dat internet niet meer werkt.

Mijn vraag
Heeft iemand toevallig hetzelfde euvel al eens eerder gehad, of een idee waardoor dit komt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MacBook Pro van eind 2016, met OS X Mojave 10.14.6.
- Sonos Beam.
- Standaard modem van Ziggo.

Alledrie met de laatste patches, en ondertussen geen wijzigingen in het netwerk gedaan o.i.d.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Gekeken of er iets bekend is via Google uiteraard, maar niets kunnen vinden.
- Via m'n Android telefoon en m'n iPad gekeken of ik überhaupt wel kan streamen naar de Sonos. Via deze twee apparaten werkt het prima, én kan ik gewoon internetten op hetzelfde apparaat. Dit werkt via de Sonos app, iTunes etc allemaal prima.
antw: Sonos Airplay aan = internet op laptop kapot
28 juli 2020 - 16:57    reactie #1
geplaatst door: boiing
En tegelijkertijd kon ik gewoon het internet op op dezelfde MacBook, die bedraad internet heeft en wifi aan heeft staan.
Kun je eens proberen of het probleem er ook is als je niet beide aan hebt staan? Dus alleen bedraad en WiFi uit, of kabel eruit en WiFi aan. Wat levert dat op?
antw: Sonos Airplay aan = internet op laptop kapot
28 juli 2020 - 17:00    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
Heb je misschien meer dan één netwerk thuis? Wat als je WiFi op je MacBook uitzet?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Sonos Airplay aan = internet op laptop kapot
28 juli 2020 - 18:09    reactie #3
geplaatst door: Kapotlood
@Boiing: Net gelijk even getest, maar helaas geen soelaas. Als ik op de MacBook wifi uit zet loopt het internet op de laptop vast zodra ik verbind met de Sonos. En andersom, bij het ontkoppelen van de netwerk kabel evengoed.

@MacFrankie: Nee, wat dat betreft is het allemaal relatief recht-toe-recht-aan. Eén standaard Ziggo modem, één laptop, één telefoon, één iPad. Er is in de tussentijd ook niets veranderd aan het netwerk of de (hoeveelheid) apparaten die daar op werkt :)

Raar hè? Ik heb 't niet vaak, maar hier kom ik echt geen wijs uit :)

Instant update!
Ok, ik ben er ondertussen achter dat het dénk ik met de versie van Mac OSX te maken moet hebben. Ik heb een externe schijf met daarop m'n privé systeem, Catalina 10.15.5. Op m'n werksysteem heb ik Mojave 10.14.6 staan, en daar loopt het internet steevast in de soep.

Ik zal dit weekend het werksysteem eens upgraden naar Catalina, eens zien of dat het oplost. Wordt vervolgd dus!
antw: Sonos Airplay aan = internet op laptop kapot
28 juli 2020 - 18:12    reactie #4
geplaatst door: boiing
Heel raar, dank voor het uitproberen :wink:.. Ik ga er nog eens over nadenken.
antw: Sonos Airplay aan = internet op laptop kapot
28 juli 2020 - 18:17    reactie #5
geplaatst door: Kapotlood
Dank Boiing! :)

Nu ik er over nadenk: Sonos heeft onlangs hun Versie-2 van hun Sonos systeem geintroduceerd, inclusief een volledig nieuwe app. Het zou kunnen dat de Sonos Beam een software update heeft gedraaid in de achtergrond, die niet goed (meer) werkt met OSX Mojave. Ik was toch al van plan om het systeem te upgraden naar Catalina, nu de meeste bugs daar wel uit zijn, maar nu heb ik er een reden bij om dat sneller te regelen en te testen.
antw: Sonos Airplay aan = internet op laptop kapot
28 juli 2020 - 18:24    reactie #6
geplaatst door: boiing
Ik heb geen Beam, wel Sonos maar nog steeds de V1 app omdat ik twee oudere 'Connects' heb en daarom niet kan upgraden. Geen idee of dat het probleem is bij jou, maar dan zou het nog steeds vreemd zijn. Je moet natuurlijk Sonos kunnen gebruiken zonder dat je internet verbinding uitvalt..