Vraag digitale uitvoer Mac mini
19 augustus 2016 - 16:32   
geplaatst door: niekmh
Hallo!


Ik heb een vraag over de instellingen 'Digitale uitvoer'  Van mijn Mac mini.   Ik zat zo eens te neuzen bij de Audio/Midi- configuratie en zag daar dat je  een sampling je kan oppassen tot 96Khz, en stukje verderop  een keuze menu'tje waar je  het aantal bits kan instellen.  Hij staat standaard op 24 bit's,  maar kan ingesteld worden tot 32 bits Zwevend' staat er. Wat 'zwevend'  mag zijn weet ik niet.
Maar nu de vraag;  wat gaat mijn Mac doen met het signaal als hij gewoon 16 bits - 44.1Khz  aangeboden krijgt?
Word dit ge-up-sampled?  

Met vriendelijke groet,
Niek

Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
19 augustus 2016 - 19:28    reactie #1
geplaatst door: MacFrankie
Bedoel je wat er op de toslink uitgang komt als je een cd of gewone audiotrack afspeelt in bv iTunes? Ik denk dat hij 16 bits 44,1 kHz doorgeeft, dat deed mijn oude iMac. Dat zei mijn oude receiver tenminste.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Vraag digitale uitvoer Mac mini
19 augustus 2016 - 20:09    reactie #2
geplaatst door: boiing
@niekmh: een 16/44 bronbestand wordt inderdaad ge-upsampled naar de output-setting die je in Audio/MIDI hebt ingesteld. Of dat zinvol is hangt af van wat je er daarna mee doet. Een externe DAC die een 24/96 signaal aankan zal zelf ook up-samplen als je daar een 16/44 signaal in stopt, m.a.w. laat je je Mac up-samplen of je DAC? Ik zou de laatste kiezen. (..en 'zwevend' wil zeggen dat er nauwkeuriger wordt gerekend voor het up-samplen, met 'floating point' getallen, maar daar ga je zeker niks van horen.)

(Bewerkt door boiing om 20:13, 19-08-2016)

Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 15:28    reactie #3
geplaatst door: niekmh
Hallo!!

Excuus voor de erg late reactie, kreeg geen melding van een reactie op dit topic.



Citaat
boiing om 20:09, 19-08-2016
@niekmh: een 16/44 bronbestand wordt inderdaad ge-upsampled naar de output-setting die je in Audio/MIDI hebt ingesteld. Of dat zinvol is hangt af van wat je er daarna mee doet. Een externe DAC die een 24/96 signaal aankan zal zelf ook up-samplen als je daar een 16/44 signaal in stopt, m.a.w. laat je je Mac up-samplen of je DAC? Ik zou de laatste kiezen.
(Bewerkt door boiing om 20:13, 19-08-2016)

Heb de Mac nu gezet op 24bit/96Khz sampling, dit geen de dac in m'n versterker ook aan. Er zit by the way ook een 24bit/96Khz dac in m'n versterker.  Hoor voor zover geen verschil, als dat al mogelijk is, want voor zover ik kan bedenken word het dynamisch bereik niet groter omdat de bron (cd) nou eenmaal in 16bit/44.1Khz is opgenomen. Volgens mij krijg je gewoon meer van hetzelfde als je het up-sampled?

Beetje vergelijkbaar wat iTunes doet bij een track "Lossless" maken die bv 320Mbps is. De track word dan qua MB/omvang groter, maar niet meer meer nieuwe muziekdata wat in een betere kwaliteit resulteert.

Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 15:32    reactie #4
geplaatst door: Pieterr
Citaat
niekmh om 15:28, 26-08-2016
Volgens mij krijg je gewoon meer van hetzelfde als je het up-sampled?

Inderdaad. Vanwaar deze inspanning als ik vragen mag?
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 16:31    reactie #5
geplaatst door: boiing
Fijn dat je nog even wat laat horen niekmh (email notificaties doen het bij mij trouwens ook niet meer).

Of up-samplen van 16/44 naar 24/96 zin heeft is voer voor audiofielen. Als je daarover begint met ze zit je hier morgen nog :tounge:. Het klopt wat je zegt, meer van hetzelfde, en onhoorbaar...

Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 17:41    reactie #6
geplaatst door: niekmh

Citaat
Pieterr om 15:32, 26-08-2016
Citaat
niekmh om 15:28, 26-08-2016
Volgens mij krijg je gewoon meer van hetzelfde als je het up-sampled?

Inderdaad. Vanwaar deze inspanning als ik vragen mag?

Wil weten of ik al het mogelijke gedaan heb (m.u.z van mijn woonkamer max accoustisch onderhanden nemen) om de weergave tot een zo hoog mogelijke kwaliteit te krijgen  :smile:
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 18:03    reactie #7
geplaatst door: niekmh

Citaat
boiing om 16:31, 26-08-2016
Fijn dat je nog even wat laat horen niekmh (email notificaties doen het bij mij trouwens ook niet meer).

Ja, leek mij wel zo netjes;-). Toch apart dat de notificaties het niet doen.


Citaat
boiing om 16:31, 26-08-2016

Of up-samplen van 16/44 naar 24/96 zin heeft is voer voor audiofielen. Als je daarover begint met ze zit je hier morgen nog :tounge:. Het klopt wat je zegt, meer van hetzelfde, en onhoorbaar...
Tja, als de bron nou ook in 24bit/96Khz word opgenomen, dán het je wel een "duidelijk" verschil.  Ga je gewone cd kwaliteit upsampelen krijg je veelal meer van hetzelfde, en niet hoorbaar.
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 19:21    reactie #8
geplaatst door: ardie
Onhoorbaar is het niet perse. Het is vergelijkbaar met een plaatje sterk vergroten. Daar moet extra pixelinformatie worden gegenereerd. Bij audio geldt hetzelfde principe. Ook al is het digitaal, er moeten een hoop bitjes bijverzonnen worden. De geluidskwaliteit kan daardoor aangetast worden. Maar of je dat hoort ligt ook vooral aan de kwaliteit van je geluidsinstallatie. Vrij overbodig om je digitale output te upsamplen als je alleen maar 16 bits bron hebt.
Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 19:35    reactie #9
geplaatst door: niekmh

Citaat
ardie om 19:21, 26-08-2016
Onhoorbaar is het niet perse. Het is vergelijkbaar met een plaatje sterk vergroten. Daar moet extra pixelinformatie worden gegenereerd. Bij audio geldt hetzelfde principe. Ook al is het digitaal, er moeten een hoop bitjes bijverzonnen worden. De geluidskwaliteit kan daardoor aangetast worden. Maar of je dat hoort ligt ook vooral aan de kwaliteit van je geluidsinstallatie

Precies, dan moet je goede software erbij hebben om "ontbrekende" bitjes te gaan toevoegen.  Als je daarmee gaat rommelen kan het ook zomaar slechter worden.
Opzich zit het wel redelijk snor met de kwaliteit van m'n audioset;)


Citaat
ardie om 19:21, 26-08-2016

. Vrij overbodig om je digitale output te upsamplen als je alleen maar 16 bits bron hebt.

Tja,..er worden ontzettend veel cd-spelers en losse dac's verkocht met een véél grotere capaciteit om de D/A omzetting te doen, en veelal gaan daar gewone 16bit cd'tjes in.  
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 19:40    reactie #10
geplaatst door: Sypie

Citaat
niekmh om 17:41, 26-08-2016

Wil weten of ik al het mogelijke gedaan heb (m.u.z van mijn woonkamer max accoustisch onderhanden nemen) om de weergave tot een zo hoog mogelijke kwaliteit te krijgen  :smile:

Zo lang je vanaf CD blijft spelen niet :devil:

Vraag digitale uitvoer Mac mini
26 augustus 2016 - 20:25    reactie #11
geplaatst door: niekmh

Citaat
Sypie om 19:40, 26-08-2016

Citaat
niekmh om 17:41, 26-08-2016

Wil weten of ik al het mogelijke gedaan heb (m.u.z van mijn woonkamer max accoustisch onderhanden nemen) om de weergave tot een zo hoog mogelijke kwaliteit te krijgen  :smile:

Zo lang je vanaf CD blijft spelen niet :devil:

Hoezo niet? Of bedoel je sacd, of 24bit's opnamen?
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
5 september 2016 - 20:17    reactie #12
geplaatst door: niekmh
Niet....?  :dontgetit:
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
5 september 2016 - 21:16    reactie #13
geplaatst door: Sypie
Zolang je met eentjes en nulletjes blijft werken haal je er niet het beste uit. Het beste geluid krijg je met analoge signalen, zonder ze tussendoor te digitaliseren. Nadeel daarvan is dat je thuis je best kunt doen om het analoog te houden, de boel wordt vaak digitaal opgenomen, nabewerkt en van daaruit weer analoog gemaakt. Dus ja, weinig zin.

En nee, ik zit je maar een beetje op stang te jagen. Mijn oren doen niet zo goed mee dus ik hoor sommige dingen niet (goed). Dus voor mijn part zet je een 192kbps MP3 op, klinkt voor mij ook goed.

Ik merk alleen verschil in soorten koptelefoons. Ik zit nu (ter gewenning) met Shure in-ears te computeren, maar daar zit bijna geen laag in. Het waren dan ook goedkope dingen van €75.

Vraag digitale uitvoer Mac mini
5 september 2016 - 23:37    reactie #14
geplaatst door: MacFrankie
De CD is gemaakt met de techniek (en de beperkingen) van 1980. Tweemaal 44.100 samples per seconde, van 16 bits per sample.

Je hebt minimaal 2 punten (samples) nodig om er een sinus doorheen te kunnen tekenen (het is een benadering; je weet niet zeker wat de tussenliggende waardes zijn). Met 44.100 samples per seconde kun je tonen opslaan tot 22.050 Hz. Om vervorming bij de hoogste frequenties te beperken, wordt het signaal boven 20.000 Hz afgekapt.

Voor de maximum frequentie hoef je dus geen hogere sample rate te hebben, maar voor een nauwkeuriger sinus wel. Die hogere sample rate kun je op 2 manieren krijgen: op een hogere frequentie gaan samplen, of interpolatie.

Op een hogere frequentie gaan samplen is lastig, niet qua techniek, maar wel qua standaards: de CD standaard is al meer dan 30 jaar ongewijzigd.

Interpolatie wordt op grote schaal toegepast. Vaak wordt het oversampling genoemd. Van 44,1k wordt (bij voorkeur) 88,2k of 176,4k gemaakt. Voeg een paar (2, 4 of 8) bits per sample toe voor meer precisie, en je krijgt als je geluk hebt meer detail. Hoe beter het interpolatie algoritme, hoe mooier en zuiverder de sinus, en hoe mooier uiteindelijk het analoge, hoorbare, signaal.

Upsampling naar een andere frequentie dan een veelvoud van 44,1k kan, dat gebeurt ook op grote schaal, maar dat levert kwantificerings- en timingfouten op. Je moet dan wel hele goede interpolatie- en correctie algoritmes hebben om mooier geluid te krijgen.

Wil je echt het summum van audio hebben, dan moet je SACD of een DTS-MA 192k/24 track hebben. Dan heb je geen trucs nodig om daar het beste audiosignaal uit te krijgen.

Maar de CD is zelden de beperkende factor als het gaat om de muziekkwaliteit. De meeste muziek is dynamiekloos gemixt, een volle geluidsbrei, waar bassen en beats leiden zijn, en kwaliteit ondergeschikt is. Goede muziek, goed opgenomen (liefst 176k/24), goed gemixt door een techneut met liefde voor muziek, en op een ouderwetse CD (44k/16) gezet, dat klinkt perfect op de juiste installatie. We zijn al 30 jaar bezig met oversampling algoritmes, die techniek is zo goed, dat vrijwel alle missende samples en bits weer teruggevonden worden. Gooi dat in een goede DAC, en luister. Denk niet aan de techniek, denk aan de muziek. Je hoort geen bits, je hoort geen samples, je hoort muziek.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Vraag digitale uitvoer Mac mini
8 september 2016 - 13:01    reactie #15
geplaatst door: cyrano
Interpolatie is geen oversampling...

Verder weet ik niet eens waar te beginnen. Zoveel audiofiele misvattingen...

De algemene regel is: wat er niet in zit, kan er niet uitkomen. Dus als je bronmateriaal CD is, heeft upsampling geen enkele zin. Als je bron een MP3 is, blijf er dan verder zeker af. De mp3 decoder van iTunes is heel goed en alle pogingen om dat te verbeteren, falen. Core audio is damned near perfect!

Eén van de gevallen waar upsampling wel zin heeft en veel toegepast word, is al je het geluid gaat bewerken. Maar dat geldt dus zeker niet voor gewoon afspelen. Sommige VST plugins presteren beter aan 96 KHz, bv. En van 16 naar 24 bit gaan voor bewerken, is een must vanwege het dynamisch bereik. Zowat elke DAW is intern trouwens 32 of 64 bit net voor die reden.

Maar audiofielen lezen alleen dat 24 bits meer dynamisch bereik geeft. verder snappen ze alleen "meer is beter". Maar geen enkele luidspreker kan 24 bits bereik weergeven. dat zou meer dan 144 dB zijn. Zelfs als je versterker absoluut stil is, kan je geen 144 dB luid gaan. Dus de 96 dB van 16 bits is al overkill voor de huiskamer. Voor de studio trouwens ook, als je alleen over weergave praat...

I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Vraag digitale uitvoer Mac mini
9 september 2016 - 19:37    reactie #16
geplaatst door: niekmh

Citaat
MacFrankie om 23:37, 5-09-2016
De CD is gemaakt met de techniek (en de beperkingen) van 1980. Tweemaal 44.100 samples per seconde, van 16 bits per sample.

Je hebt minimaal 2 punten (samples) nodig om er een sinus doorheen te kunnen tekenen (het is een benadering; je weet niet zeker wat de tussenliggende waardes zijn). Met 44.100 samples per seconde kun je tonen opslaan tot 22.050 Hz. Om vervorming bij de hoogste frequenties te beperken, wordt het signaal boven 20.000 Hz afgekapt.

Voor de maximum frequentie hoef je dus geen hogere sample rate te hebben, maar voor een nauwkeuriger sinus wel. Die hogere sample rate kun je op 2 manieren krijgen: op een hogere frequentie gaan samplen, of interpolatie.

Op een hogere frequentie gaan samplen is lastig, niet qua techniek, maar wel qua standaards: de CD standaard is al meer dan 30 jaar ongewijzigd.

Interpolatie wordt op grote schaal toegepast. Vaak wordt het oversampling genoemd. Van 44,1k wordt (bij voorkeur) 88,2k of 176,4k gemaakt. Voeg een paar (2, 4 of 8) bits per sample toe voor meer precisie, en je krijgt als je geluk hebt meer detail. Hoe beter het interpolatie algoritme, hoe mooier en zuiverder de sinus, en hoe mooier uiteindelijk het analoge, hoorbare, signaal.

Upsampling naar een andere frequentie dan een veelvoud van 44,1k kan, dat gebeurt ook op grote schaal, maar dat levert kwantificerings- en timingfouten op. Je moet dan wel hele goede interpolatie- en correctie algoritmes hebben om mooier geluid te krijgen.

Wil je echt het summum van audio hebben, dan moet je SACD of een DTS-MA 192k/24 track hebben. Dan heb je geen trucs nodig om daar het beste audiosignaal uit te krijgen.

Maar de CD is zelden de beperkende factor als het gaat om de muziekkwaliteit. De meeste muziek is dynamiekloos gemixt, een volle geluidsbrei, waar bassen en beats leiden zijn, en kwaliteit ondergeschikt is. Goede muziek, goed opgenomen (liefst 176k/24), goed gemixt door een techneut met liefde voor muziek, en op een ouderwetse CD (44k/16) gezet, dat klinkt perfect op de juiste installatie. We zijn al 30 jaar bezig met oversampling algoritmes, die techniek is zo goed, dat vrijwel alle missende samples en bits weer teruggevonden worden. Gooi dat in een goede DAC, en luister. Denk niet aan de techniek, denk aan de muziek. Je hoort geen bits, je hoort geen samples, je hoort muziek.

De  cd is destijds ontwikkeld door de wentenschappers Philips en Sony,  en het uitgangspunt was 'het menselijke gehoor'.   Wat kan het menselijk gehoor allemaal waarnemen? ... De waarden van een cd gaan daar ruimschoots overheen.   Dus meer heeft eigenlijk helemaal geen zin.
Voor een betere muzikale beleving kun je dan beter investeren in goede luidsprekers en een goede versterker.
Dat is bij mij gelukkig wel dik voor elkaar:-)

Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
9 september 2016 - 19:45    reactie #17
geplaatst door: niekmh
Hebben anderen hier trouwens ook steeds meldingen van het forum dat er een persoonlijk bericht voor je zou zijn, of dat er gereageerd is op een topic van jou ?
Ik krijg namelijk telkens van dat soort meldingen,  maar er zijn verder geen berichten en of reacties.
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
9 september 2016 - 20:24    reactie #18
geplaatst door: boiing
Ja, zie hier (en hier), dat heeft met een server reboot te maken.
Vraag digitale uitvoer Mac mini
9 september 2016 - 20:28    reactie #19
geplaatst door: niekmh

Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016

Verder weet ik niet eens waar te beginnen. Zoveel audiofiele misvattingen...

De algemene regel is: wat er niet in zit, kan er niet uitkomen. Dus als je bronmateriaal CD is, heeft upsampling geen enkele zin. Als je bron een MP3 is, blijf er dan verder zeker af. De mp3 decoder van iTunes is heel goed en alle pogingen om dat te verbeteren, falen. Core audio is damned near perfect!


Nouwww..! dat zou ik niet zo hard roepen, dat iTunes vrij goed is. Ik zal even iets preciezer zijn daarover. iTunes zit in de middelmoot qua signaalverwerking. Ook altijd alles via iTunes gedaan, tot ik Fidelia tegenkwam. Echt een heel stuk beter! Vooral als je Flac afspeeld. Bijvoorbeeld, het hele klankbeeld is veel evenwichtiger. Een veel mooier midden en mid-laag bijvoorbeeld. iTunes is goed (genoeg) als je AAC/mp3 enz afspeeld.



Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016

Eén van de gevallen waar upsampling wel zin heeft en veel toegepast word, is al je het geluid gaat bewerken. Maar dat geldt dus zeker niet voor gewoon afspelen. Sommige VST plugins presteren beter aan 96 KHz, bv. En van 16 naar 24 bit gaan voor bewerken, is een must vanwege het dynamisch bereik. Zowat elke DAW is intern trouwens 32 of 64 bit net voor die reden.

Maar audiofielen lezen alleen dat 24 bits meer dynamisch bereik geeft. verder snappen ze alleen "meer is beter". Maar geen enkele luidspreker kan 24 bits bereik weergeven. dat zou meer dan 144 dB zijn. Zelfs als je versterker absoluut stil is, kan je geen 144 dB luid gaan. Dus de 96 dB van 16 bits is al overkill voor de huiskamer. Voor de studio trouwens ook, als je alleen over weergave praat...


Denon schijnt ook een losse DAC te hebben die het dynamisch bereik met 10db zou vergroten (volgens mij gelezen bij Alpha Audio) da's natuurlijk best veel, en ook best te horen! Kijk, 24 bit en daarbij 144db dynamische ruimte, dat gaat niemand benutten. Wél geeft het, of kan het een mooier effect hebben op de dynamiek ik de muziek!
Maar idd, wat je zegt, die 24 of zelfs 32 bit's DAC's zijn meer voer om de verkopen omhoog te jagen dan dat ze een hoorbaar nut hebben. Velen kijken ook nog steeds hoeveel watt een versterker wel niet heeft? Meer = beter. 90% snapt er geen zak van. Want als je gaat vragen bij welke belasting of dat dat is?..of tot hoeveel Ohm hun luidsprekers zakken? ..hebben ze geen idee. En dat 8 Ohm een gemiddelde belasting v/d luidspreker is, weet men vaak ook niet.

(Bewerkt door niekmh om 20:30, 9-09-2016)

Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
9 september 2016 - 20:29    reactie #20
geplaatst door: niekmh

Citaat
boiing om 20:24, 9-09-2016
Ja, zie hier (en hier), dat heeft met een server reboot te maken.

Aha! Thanks! Dat verklaart het één en ander;)
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
10 september 2016 - 08:38    reactie #21
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Interpolatie is geen oversampling...

Bij oversampling ga je samples bedenken die er niet zijn. Interpolatie is een manier.


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Verder weet ik niet eens waar te beginnen. Zoveel audiofiele misvattingen...

Gelukkig maar dat ik geen audiofiel ben! Wat mogen wij ons toch gelukkig prijzen dat jij de misstanden recht weet te zetten!


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
De algemene regel is: wat er niet in zit, kan er niet uitkomen.

Dat klopt. In principe. Want bij digitale audio gelden andere regels. Want er wordt geen perfecte sinus van een geluidsgolf opgeslagen, er worden een paar referentiepunten opgeslagen, waar een DAC weer een mooie sinus van moet gaan maken. Dus geen rechte lijntjes van het ene meetpunt naar het andere, maar een vloeiende lijn. De DAC bedenkt dus dingen die er niet zijn.

Met slimme algoritmes kun je samples tussen bestaande samples in stoppen, die niet het gemiddelde van de samples is waar ze tussenin staan, maar waar de plek waar de vloeiende lijn heel waarschijnlijk doorheen zou zijn gekomen in het oorspronkelijke analoge signaal. Dat kan onder de laagste of boven de hoogste van de 2 omliggende samples zijn. Zo maak je het de DAC wat makkelijker.

Voor de goede orde: ik heb het hier over het netjes interpoleren. Dus bv van 44,1k 88,2k maken. Waar ik niet zoveel heil in zie, is om 44,1k om te zetten in 96k; daar raak je ook de bestaande samples.


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Als je bron een MP3 is, blijf er dan verder zeker af.

Vrijwel alle digitale audio, anders dan cd en flac, wordt lossy gecomprimeerd. Lossy betekent dat je (als het goed is) onhoorbare informatie weglaat, waardoor je sterker kunt comprimeren. Hier moet je niks doen met de sample frequentie, maar de samples beoordelen of het resultaat wel de bedoeling was is wel slim. Dat doet Core Audio dan ook.


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Eén van de gevallen waar upsampling wel zin heeft en veel toegepast word, is al je het geluid gaat bewerken. Maar dat geldt dus zeker niet voor gewoon afspelen. Sommige VST plugins presteren beter aan 96 KHz, bv. En van 16 naar 24 bit gaan voor bewerken, is een must vanwege het dynamisch bereik. Zowat elke DAW is intern trouwens 32 of 64 bit net voor die reden.

Dat klopt helemaal!


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Maar dat geldt dus zeker niet voor gewoon afspelen.

Wat is gewoon afspelen? Volume normaliseren (standaard optie in iTunes), toonregeling, allemaal bewerkingen, die kunnen profiteren van upsampling.


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Maar audiofielen lezen alleen dat 24 bits meer dynamisch bereik geeft. verder snappen ze alleen "meer is beter".

Klopt. Audiiofielen kopen ook speakerkabels van puur zilver gesmeed door elfen in het licht van de volle maan. Muziek is gevoel, emotie, maar dit slaat door, dit is tegen alle logica in.

Net zo min als een 24MP sensor niet per definitie beter is dan een 16MP sensor, is ook bij audio meer niet altijd beter. En technisch beter hoeft niet hoorbaar beter te zijn.


Citaat
cyrano om 13:01, 8-09-2016
Maar geen enkele luidspreker kan 24 bits bereik weergeven. dat zou meer dan 144 dB zijn. Zelfs als je versterker absoluut stil is, kan je geen 144 dB luid gaan. Dus de 96 dB van 16 bits is al overkill voor de huiskamer. Voor de studio trouwens ook, als je alleen over weergave praat...

Meer dan 16 bits precisie heeft alleen zin bij muziek met heel veel dynamiek. Dan kun je net wat meer detail horen in de zachtste passages. 24 bits is altijd overkill, maar je hebt meer dan 2 bytes nodig, dus waarom gebruiken we er dan geen 3. Of 4, dat matcht net weer wat beter bij de moderne computerarchitecturen.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Vraag digitale uitvoer Mac mini
10 september 2016 - 08:53    reactie #22
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
niekmh om 19:37, 9-09-2016

De  cd is destijds ontwikkeld door de wentenschappers Philips en Sony,  en het uitgangspunt was 'het menselijke gehoor'.   Wat kan het menselijk gehoor allemaal waarnemen? ... De waarden van een cd gaan daar ruimschoots overheen.   Dus meer heeft eigenlijk helemaal geen zin.
Voor een betere muzikale beleving kun je dan beter investeren in goede luidsprekers en een goede versterker.
Dat is bij mij gelukkig wel dik voor elkaar:-)

De cd is ontwikkeld door Philips. Vandaar ook dat deze 12cm doorsnede meet, en niet een formaat in inches heeft, en dat het gat de grootte van een ouderwets dubbeltje heeft. Ze hadden geleerd van de video 2000 misser, en daarom hadden ze Sony, een groot Japans bedrijf, gevraagd om de cd samen te ontwikkelen. Het optische deel kwam van Philips, de codering van de muziek, PCM, was van Sony.

Mensen horen tot ongeveer 20 kHz. Je hebt minimaal 2 samples nodig om een sinus doorheen te jassen. Met 40k samples haal je die 20 kHz in theorie. Ga er iets boven zitten, 44,1 kHz, en gebruik een scherp analoog filter voor tonen boven de 20 kHz, en dan heb je perfect geluid.

Dit is de theorie. Je hebt minimaal 2 samples nodig voor een sinus. Meer samples is een mooiere sinus, welke dus beter klinkt. Daarnaast heb je onhoorbare harmonischen, die invloed op de hoorbare grondtonen kunnen hebben.

44,1 k samples van 16 bits was wat er begin jaren 80 maximaal mogelijk was met betaalbare componenten.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Vraag digitale uitvoer Mac mini
10 september 2016 - 14:58    reactie #23
geplaatst door: niekmh

Citaat
MacFrankie om 8:53, 10-09-2016

44,1 k samples van 16 bits was wat er begin jaren 80 maximaal mogelijk was met betaalbare componenten.


Klopt.  Dan rijst de vraag; waarom zijn deze waarden niet verhoogd/verbeterd toen de techniek er wél was? Nu nog steeds (inmiddels dik 30 jaar later) worden er maar mondjesmaat cd's verkocht in hogere kwaliteit.  
Wellicht is de vraag er  niet echt naar?   Zelfs bij streamingdiensten is het bijna een uniqem dat men echt cd kwaliteit krijgt. Zoals Tidal bijvoorbeeld.  Daar moet je dan gek genoeg meer voor betalen.. iets wat al dik 3 decennia de standaard is.
Appleflap ;-)
Vraag digitale uitvoer Mac mini
10 september 2016 - 18:08    reactie #24
geplaatst door: MacFrankie
Dat is heel simpel: het is voor de meeste mensen goed genoeg!

SACD is beter dan cd, maar ik heb slechts 2 schijfjes in die kwaliteit. De rest is gewoon cd. En daar zitten zeer goed klinkende exemplaren tussen!

De kwaliteit van de cd is een blijvertje. Veel afspeelapparatuur is kwalitatief minder dan wat er met de cd standaard mogelijk is. Plus er zit ruim 30 jaar innovatie in afspeelapparatuur voor deze standaard in het hogere segment. En je moet de kracht van een wereldwijde standaard niet onderschatten.

Bij video zit er veel verloop in standaarden. In het cd tijdperk hebben we de videorecorder, de video cd, de dvd, de bd en 4k video langs zien komen. Het geluid ging mee van matig analoog via mp3, DD, DTS, Dolby Atmos naar DTS-MA en DTS:X.

Mijn apparatuur is bovengemiddeld goed. Geen topsegment maar ook geen troep. Het boeit me niet of er een DTS of een DTS-MA track bij de film zit. Je hoort het toch niet! Een goed gemixte track vind ik belangrijker dan dit soort details.

Voor cd's geldt iets soortgelijks. Ze voldoen na 35 jaar nog steeds!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!