Flitsen
31 augustus 2006 - 22:25   
geplaatst door: Marnix Imac
Alhoewel ik al jaren fotografeer heb ik nog steeds problemen met foto's met flis genomen.
De problemen heb ik steeds als ik IETS te weinig licht heb.
Ik heb een Nikon D50 met een flits SB 600.
Ik kocht me al zo een "kallut" een soort wit kapje met kleppen noemt dit "bouncer" of zoiets? doch dit werkt niet echt, steeds onderbelicht.
Als ik iemand op tv zie fotograferen beschikt ie over zo een mat kapje over de flits, is dit de oplossing.
Flitsfotografie lijkt me wel erg moeilijk zeg.
Op die SB 600 zit ook een verborgen matglas die ik op 45° zet, doch moeilijk juist in te stellen.
Ik werk wel veel met onrechtstreekse flits doch krijg wel problemen in hoge plafonds.
Ik weet het wel, flitsfotografie is iets heel apparts en moeilijk doch mogelijks kan mij iemand een paar goede tips geven of een site waar iemand mij dit kan uitleggen.
Marnix.
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
31 augustus 2006 - 23:28    reactie #1
geplaatst door: Leon
[news]Dat witte kapje noemen ze een difuuskap. Die zorgt voor een gelijkmatige verspreiding van het licht. Hierdoor krijg je minder harde schaduwval en is het licht wat zachter. In de handleiding van de SB600 staat precies omschreven hoe je die moet gebruiken. Je kunt de flitser namelijk handmatig instellen of op volautomatisch zetten. Ook een stapje overbelichten kan helpen, of iets langere sluitertijden gebruiken.

Via deze link kom je in een PDF bestand waar ze uitleggen hoe je een SB600 of SB800 flitser moet/kunt gebruiken. [/news]

Flitsen
31 augustus 2006 - 23:36    reactie #2
geplaatst door: Liam
Het gaat allemaal om verlichtingssterkte, reflectie en verstrooiing.
In juli stond er een puntlichtbron aan de hemel, een Koperen Ploert die zorgde voor veel licht aan de ene zijde en zware schaduwen aan de andere. In augustus zat er tussen diezelfde lichtbron en ons een difusor, soms niet meer dan een laagje frost, meestal leek het een compleet dekbed. Dat resulteerde in aanmerkelijk minder licht op onze huid, het licht werd immers meer verstrooid en aan alle kanten gereflecteerd, daardoor was er veel minder schaduw.
Als we de zon twee keer zo ver weg van de aarde zouden kunnen plaatsen, dan zou de lichtintensiteit op onze huid met een factor vier verminderen. Veel sterkere sterren dan de zon hebben nauwelijks invloed op het lichtniveau op aarde omdat ze te ver weg staan.
Zo gaat het ook met flitsen. Flits je direkt en dichtbij, dan komt er veel licht op je onderwerp en heb je harde schaduwen. Ga je twee keer zo ver weg staan, dan ontvangt het onderwerp nog maar een kwart van het licht. Zet je een diffusor tussen de flitser en je onderwerp dan maak je de lichtbron groter (gezien vanuit het onderwerp wordt de difusor de lichtbron) waardoor de schaduwen zachter zullen zijn, maar door de verstrooiing komt er ook aanmerkelijk minder licht op je onderwerp. Stuur je het licht een andere kant op om het vervolgens af te buigen met behulp van een reflector, dan maak je niet alleen de lichtbron groter, maar je maakt ook de lichtweg langer. het licht wordt daardoor nog meer verspreid waardoor er minder op het onderwerp valt.
Als je zoals in de Fotonica licht ziet als energiepakketjes, dan kun je een vergelijking trekken met een bak knikkers. Als ik die rechtstreeks naar jou zou gooien wordt je door veel knikkers geraakt. Gooi ik de knikkers uit de bak eerst naar het plafond, dan zijn er een heleboel die jou zullen missen. Zijn er onderweg allerlei objecten die de knikkers in hun baan afbuigen dan zullen ze zich over het grootste oppervlak verspreiden.

edit: Leon was me voor, ik heb weer eens een te lang verhaal te langzaam getypt :dozingoff:
Moet toch eens drie vingers leren gebruiken...

(Bewerkt door Liam om 23:51, 31-08-2006)

Flitsen
1 september 2006 - 00:03    reactie #3
geplaatst door: Marnix Imac
Dank Leon en Liam voor de hulp.
Marnix.
ps: onzen Leon was je wel voor doch je verhaal was wel heel mooi, gij moet ooit nog een boekske schrijven over flitsen.
ps2: ik typ al jaren met 2 vingers, eigenlijk met 3 den linksen duim voor de spaties.  :thumbs-up:
ps3: toch geen makkie hé dat flitske.
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
1 september 2006 - 00:20    reactie #4
geplaatst door: arjan
Liam, wat een mooie en vooral begrijpelijke uitleg!!!  :thumbs-up:  :thumbs-up:

Marnix, is de onderbelichting wel écht onderbelichting? Zijn de foto's voor wat betreft helderheid wel allemaal goed? Ik moet namelijk al mijn foto's (D100) nog corrigeren op helderheid.
In camera's ingebouwde lichtmeters meten licht wat door het onderwerp weerkaatst wordt. In feit meet je helderheden in het onderwerp. Licht gekleurde onderwerpen zullen méér licht weerkaatsen dan donker gekleurde onderwerpen. Dit wordt door de lichtmeters vaak niet helemaal goed geïnterpreteerd en kan dus van invloed zijn op de belichtingstijd. Of op de flitsduur....
Digitale camera's belichten meestal wat krap om overbelichting van heldere delen te voorkomen. Overbelichte delen zijn wit en helemaal informatieloos. Die zijn ook niet meer op te knappen.

Flitsen
1 september 2006 - 00:25    reactie #5
geplaatst door: Marnix Imac
'k was eigenlijk wat vergeten te vragen, mag men steeds filtsen?
Ik flits altijd bij zonlicht met altijd goed resultaat met rechtstreekse flitser.
Is die "diffusor" een oplossing voor mijn probleem?
Die knikkertjes zijn wel een goed voorbeeld en snap het ook heel goed doch die reflectie vinden is niet altijd gemakkelijk.
Een voorbeeldje: ik trachtte onlangs in een kerk met weinig licht foto's van een doopfeest een baby te fotograferen, dus rechtstreeks flitsen staat die rakker erop doch met schaduw, mijn flits op 45° met kapje op 45° was ook niet goed, zonder flits bewoog alles een beetje.
Hoe doen jullie dat eigenlijk.
Marnix.

Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
1 september 2006 - 00:34    reactie #6
geplaatst door: Marnix Imac

Citaat
arjan om 0:20, 1-09-2006
Liam, wat een mooie en vooral begrijpelijke uitleg!!!  :thumbs-up:  :thumbs-up:

Marnix, is de onderbelichting wel écht onderbelichting? Zijn de foto's voor wat betreft helderheid wel allemaal goed? Ik moet namelijk al mijn foto's (D100) nog corrigeren op helderheid.
In camera's ingebouwde lichtmeters meten licht wat door het onderwerp weerkaatst wordt. In feit meet je helderheden in het onderwerp. Licht gekleurde onderwerpen zullen méér licht weerkaatsen dan donker gekleurde onderwerpen. Dit wordt door de lichtmeters vaak niet helemaal goed geïnterpreteerd en kan dus van invloed zijn op de belichtingstijd. Of op de flitsduur....
Digitale camera's belichten meestal wat krap om overbelichting van heldere delen te voorkomen. Overbelichte delen zijn wit en helemaal informatieloos. Die zijn ook niet meer op te knappen.


Arjan, ge zegt wel, die overbelichte foto's zijn echt niet goed te repareren. Dat onderbelichten kan ik soms wel oplossen, wat ik ook steeds doe is deze een beetje te verscherpen.
ps: mogelijks een linkje, ik laat mijn foto's (als amateur hé) nu afdrukken bij foto.com voor gemiddeld 10 € cent per stuk, echt mooi resultaat op goed fotopapier.
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
1 september 2006 - 08:26    reactie #7
geplaatst door: Leon
[news]Mooie uitleg Liam!  :thumbs-up:

Om even verder in te gaan op Marnix z'n vraag; een factor die minstens zo belangrijk is, is natuurlijk hoe lichtsterk je objectief is. Hoe groter het diafragma (dus hoe lager de F-waarde) hoe meer licht er in de lens komt. Met name bij binnen-fotografie onder slechte lichtomstandigheden is een F2,8 (of minder) altijd beter. Enkele kit-lenzen beginnen bijvoorbeeld bij F4 (of zelfs F4,5) en zodra je ook maar enigszins inzoomt zit 'ie op F5,6. Dit is voor het goede niet genoeg om met kortere sluitertijden mooie binnenopnamen te maken.

De F-waarde bepaalt hoeveel licht er door de lens naar binnen komt. F1 is daarbij de hoogst haalbare waarde. De F-trap is als volgt opgebouwd: f1; f1,4; f2; f2,8; f4; f5,6; f8; f11; f16; f22; f32. Bij iedere stap hoger vanaf F1 valt er 2x minder licht op de CCD. Je ziet al dat F2,8 dus feitelijk 4x meer licht binnen laat dan F5,6. Hiermee wil ik het belang aangeven van een lichtsterke lens.

Nu kun je dit compenseren (de lichtsterkte van je objectief) door met langere sluitertijden te werken. Dit heeft weer als nadeel dat beweging sneller geregistreerd wordt en je dus beweginsonscherpte kunt krijgen. (N.B. Nikon heeft daar overigens een oplossing voor wat ze VR noemen (Vibratie Reductie)).  De gangbare reeks sluitertijden zijn: 1/2 sec, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 en 1/1000. Ook hier geldt, ieder stapje vanaf 1/1000e seconde omhoog laat 2x meer licht binnen.

Daarnaast is de ISO waarde van belang. Hoe hoger die waarde, hoe lichtgevoeliger de CCD reageert. Nadeel van hoge ISO waarden is ruis. Eigenlijk moet je ISO800 of hoger altijd zien te vermijden. ISO100 is prima voor buitenopnamen waarbij veel licht is. ISO 200, 400 en 800 zijn dan weer beter voor matig tot slecht licht.

Deze drie zaken zijn direct aan elkaar gerelateerd en bepalen of je onder matige lichtomstandigheden al dan niet een goede opname kunt maken. Speel dus met je diafragma en sluitertijd en probeer in eerste instantie de flits NIET te gebruiken. Zo leer je de camera beter begrijpen namelijk. Als je dat stukje goed doorhebt, dan kun je met invulflitsen gaan werken om de sfeer van de setting te behouden. Laat je camera het licht automatisch meten, noteer die waarden en stel deze handmatig in. Dit is even je uitgangspunt.

Haal je camera van de A (Automatische) stand, zet 'm op M (Manual / Handmatig), laat je flitser even thuis, leer deze begrippen kennen en speel eens met de waarden die je camera daarnet gemeten heeft. Je zult verbaast staan wat je camera allemaal handmatig kan. Daarna kun je gaan spelen met over- en onderbelichting. Da's de volgende stap. Bij mij staat de camera overigens bijna NOOIT op automatisch. Zeker niet bij fotografie onder matige of slechte lichtomstandigheden.

Ik hoop dat ik niet al te technisch ben zo, maar het is nu eenmaal geen makkelijke materie. Gelukkig voor mij (en m'n collega's) is en blijft, ondanks de komst van de digitale camera's, fotografie nog steeds een vak. [/news]

Flitsen
1 september 2006 - 11:56    reactie #8
geplaatst door: arjan
In het negatieffilm tijdperk gebruikte ik meestal een ISO 400 film. Als er geflitst moest worden deed ik dat altijd op 1/30e seconde. De flitser stond op TTL (camera stuurde dus de flitser). De sluitertijd was lang genoeg om doorlichting in de achtergrond te geven, en i.c.m. het flitslicht kort genoeg om heel weinig bewegingsonscherpte te geven.
Bij zwartwit flitsen liet ik de flitser vaak een stop méér licht geven. Het onderwerp was dan (min of meer) overbelicht, maar dit was in de doka goed te corrigeren. Het grote voordeel was echter dat de achtergrond in feite ook een stop méér licht had gekregen en dus 'verder in de diepte' verlicht werd. Met overbelichten van de flitser kon je zelfs in een kathedraal via het plafond flitsen!!
Deze technieken waren goed bruikbaar dankzij het feit dat films een grote belichtingsspeelruimte hadden. De huidige digitale camera's hebben niet zo'n grote belichtingsspeelruimte; deze technieken zijn nu dus minder goed bruikbaar.
Soms ontkom je niet aan rechtstreeks flitsen. Het is dan kiezen uit twee kwaden; bewegingsonscherpte of slagschaduw.
Het ingebouwde reflectortje van de flitser dient om schaduwen op te lichten als je flitser onder een hoek van 45 graden staat (een deel van het licht wordt recht vooruit gestraald). Zorg in die gevallen ervoor dat je niet te dicht op het onderwerp staat.
Het karakter van licht (hard of zacht) wordt bepaald door de oppervlakte van de lichtbron in verhouding met het onderwerp. Hoe groter het oppervlak van de lichtbron, hoe zachter het licht. Denk hierbij aan softboxen die in studio's gebruikt worden en soms wel een doorsnede hebben van 160 cm. Als je die dan ook nog dicht bij het onderwerp zet, krijg je heel zacht licht op het onderwerp. Dit verhaal in gedachte nemend volgt hieruit dat een flitser, ook met 'bouncekapje' dus eigenlijk nooit zacht licht kan geven. Bij mijn SB 80 DX zit een diffusor met een verstrooiingpatroon aan de voorzijde; die verzacht het licht wel wat meer dan de eerdere types, maar is toch vooral bedoeld om extreme groothoeken uit te lichten.
Flitsen bij fel zonlicht is wel goed om schaduwen op te helderen. Fel zonlicht is nu juist het voorbeeld van hard licht. Door in te flitsen breng je de contrastverhoudingen terug.
Flitsen
1 september 2006 - 13:44    reactie #9
geplaatst door: Marnix Imac
Al heel wat wijzer geworden met jullie uitleg.
Van iets verder flitsen en inzoomen ondervond ik ook dat het beter lukt.
Mijn flitsfoto's zijn meestal redelijk goed doch ik ben niet rap content hoor van mijn resultaat.
Zoals Leon zegt is een gevoellige lens heel belangrijk, Ik heb wel een mooi lensje op mijn Nikon D50 nl een AF-S Nikkor 17-55 mm 1:2.8 G ED.
Terloops dienen Nikon D50 doet het wel heel goed.
Arjan, ik moest even denken aan mijn oude DOKA die ik nog steeds heb (wel onder het stof met mijn DURST vergroter en mijn favoriete Kodak film een Tmax P3200 waren me dat tijden zeg).
Marnix.
ps: ik heb nog een ander vraagje. Ik werk steeds op het P programma welke iso stel ik dan best in? 200-400-800 of 1600 als standaard instelling. Hopelijk komt er ooit een Nikon uit met bv 3200 iso of is zoiets niet mogelijk te fabriceren.
ps 2: jullie die veel fotograferen in moeilijke omstandigheden, gebruiken jullie dan een ander gevoeliger lensje (een 1:0 of zoiets) om dit en mijn probleem op te lossen?
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
1 september 2006 - 14:03    reactie #10
geplaatst door: arjan
Ik gebruikte altijd TMax 400, die ik ook belichtte op ISO 3200. Gaf mooiere resultaten (kleinere korrel) dan TMax 3200. Uiteraard wel aangepast ontwikkeld :thumbs-up:

ISO staat bij mij meestal op 400 zodat ik óf een snellere tijd óf een kleiner diafragma kan kiezen. Maar, als het nodig is door de omstandigheden verhoog (zelden verlaag; enkel in studio-omstandigheden met flits) ik dit wel.
Een nóg lichtsterker lens dan 2.8 (2.0) is zelden rendabel. Bovendien zijn deze lenzen moeilijk te vinden en peperduur. Lichtsterke lenzen kenmerken zich door hogere prestatie voor wat betreft contrast en scheidend vermogen op grote (diafragma)openingen.

Flitsen
1 september 2006 - 14:32    reactie #11
geplaatst door: Rudi Mentair

Citaat
Leon om 23:28, 31-08-2006

Via deze link kom je in een PDF bestand waar ze uitleggen hoe je een SB600 of SB800 flitser moet/kunt gebruiken.


En vergeet niet dat ze dit soort folders meetsal maken met met wat meer proffesioneel spul dan waar ze reclame voor maken. Dus dat kan ook wel wat zand in de ogen strooien.

Ik flist graag en veel in mijn werk, maar altijd met flitsers die niet aan de camera zitten. Vroeger toen ik begon ook, mijn sb24 los op een statiefje, zelf instellen en met camera verbinden. Later met losse studio fitsers, ook buiten. En  door het veel doen krijg je steeds meer automatismen.

Flitsen
2 september 2006 - 11:59    reactie #12
geplaatst door: arjan
Marnix, misschien heb je iets aan deze link.
Flitsen
2 september 2006 - 12:56    reactie #13
geplaatst door: Marnix Imac
Mooi linkje, Arjan.
ik ga me vandaag zo een mat kapje kopen voor mijn SB 600.
Hopelijk geeft dit betere resultaten dan dat verborgen in plastieken uitklapbaar in wafelvorm uitziend "kallutje" in de flits. °
Marnix.
° een "kallutje" is iets waarvan ik niet weet hoe zoiets noemt, zoals "oesje" iets dat je leutig vindt als je niet snapt waarover het gaat.

PS :Leon zijn raad is wel het proberen waard. (verdikke het rijmt nog ook zeg)
"Haal je camera van de A (Automatische) stand, zet 'm op M (Manual / Handmatig), laat je flitser even thuis, leer deze begrippen kennen en speel eens met de waarden die je camera daarnet gemeten heeft. Je zult verbaast staan wat je camera allemaal handmatig kan. Daarna kun je gaan spelen met over- en onderbelichting. Da's de volgende stap. Bij mij staat de camera overigens bijna NOOIT op automatisch. Zeker niet bij fotografie onder matige of slechte lichtomstandigheden.“
Dus gastjes, ter is hier nog veel werk aan de winkel, maar alle binst dat ik dat doe, doe ik anders geen kwaad.  :thumbs-up:
ps 2: Arjan stond jij ook aan de koffiekan tijdens de laatste macfreak dag samen met jazzaddict en te kikke? of was het iemand anders.
ps 3: ik vond onlangs nog een mooi filmke van die dag, ik probeer het te monteren en aan iemand door te sturen. Het gaat over het pc werpen en de prijsuitreiking met een heel mooie speech van Leon denk ik.

Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
2 september 2006 - 13:18    reactie #14
geplaatst door: arjan
Ik heb nog even met jullie beiden staan praten tijdens het laptopwerpen.
Flitsen
3 september 2006 - 20:03    reactie #15
geplaatst door: Jazzaddict
Marnix, je kunt zo'n kalutje bestellen bij Corné
http://www.cornevaniperen.nl/products.php?cat=87

Flitsen
15 september 2006 - 19:29    reactie #16
geplaatst door: JJmac
Ik heb eventueel nog twee Bowens monolite 800e staan met twee nieuwe flitslampen waar ik niks mee doe.
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Flitsen
15 september 2006 - 22:31    reactie #17
geplaatst door: x7

Citaat
Marnix Imac om 13:44, 1-09-2006

Ik werk steeds op het P programma welke iso stel ik dan best in? 200-400-800 of 1600 als standaard instelling

Flits je in P-mode? Dan kan dat een oorzaak zijn van onderbelichting. Het programma limiteert de reeks beschikbare sluitertijden en lensopeningen. Beter is bijvoorbeeld diafragmavoorkeuze, zodat je ook werkelijk grote openingen kunt gebruiken. Verder moet je de camera zo instellen dat 'ie ook langere sluitertijden kan kiezen; weet niet hoe dat moet op een D50, maar geloof wel dat dat kan, zie de gebruiksaanwijzing.
Als je dit doet zul je wellicht merken dat de ingeflitste onderwerpen wat overbelicht raken; stel dan de belichtingscompensatie van je flitser in op bijvoorbeeld -1. Stel de flitser ook in op TTL ipv TTL BL, want dat geeft onvoorspelbare resultaten (tip met dank aan Thom Hogan

Als je echt vaak te weinig flitslicht hebt zou je kunnen overwegen een SB-800 aan te schaffen; die is wat krachtiger. Bovendien kan je dan je SB-600 gebruiken als tweede lichtbron; de twee flitsers kunnen met elkaar communiceren en elkaar perfect aanvullen!

Citaat
jullie die veel fotograferen in moeilijke omstandigheden, gebruiken jullie dan een ander gevoeliger lensje (een 1:0 of zoiets) om dit en mijn probleem op te lossen?


Nou, 1,2 is wel het allerlichtsterkst wat momenteel te krijgen is, en het gebruik van zo'n grote opening betekent automatisch heel weinig scheptediepte, wat niet handig is voor reportage. Wel voor portretten, maar daarvoor gebruik je niet zo gauw een opsteekflitsertje...

Goos

Flitsen
17 september 2006 - 23:46    reactie #18
geplaatst door: Marnix Imac
Zoals ik van iedereen vernam, zal het proberen zijn en nog eens proberen.
Aan het linkle van Arjan had ik echt heel wat.
Bedankt MacFreakers
Marnix.
ps: Alhoewel ik al jaaaaaaren fotos trek met flits die wel goed zijn doch dat ietse pietsie meer dat krijg ik er echt niet uit. Bon, 'k ben niet rap content van mijn resultaten, 't zal wel dat zijn zeker.
ps 2: Onlangs nam ik nog foto's overdag in een soort geel-rose tent in volle zonlicht, was me dat moeilijk zeg zowel met flits of zonder om de kleuren te behouden, ik probeerde die te corrigeren doch dit viel ook niet mee. Dan sleurde ik maar de mensen naar buiten, dit leek me de beste oplossing.
:thumbs-up:
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
19 september 2006 - 21:05    reactie #19
geplaatst door: Marnix Imac
Mijn Omni Bounce 600 is binnen. 30 € gekost.
Lijkt me erg mee te vallen.
Probeerde dit op 45 en 75° op een wit flafond met heel goed resultaat op P.
Zag zojuist op tv dat veel fotografen hiermee werken doch rechtstreeks.
Ik werk met een Nikon D 50 en met SB 600 flits en op TTL met lens AF-S NIKKOR 17-55 mm 1:2.8 G ED DX
Nog een tweetal vraagjes:
1. Als ik met die bouncer werk bij zonlicht rechtstreeks flitsen? of op 45° (wat mij niet erg logisch vindt). Kon dit nog niet proberen daar ik die zojuist binnen heb.
2. Ik zou graag bij een toneelvoorstelling foto's nemen (geen flits toegelaten) op P programma en zet de ISO op 1600 staat die ISO dan vast op P (waarschijnlijk wel zeker) of gaat die lager bij meer licht (dus minder ruis  denk ik), of werk ik beter op AUTO. Bij AUTO gaat die dan over naar bv grootste ISO kleinste snlelheid en grootste diaphragma opening? Veel vragen hé. Of hou ik het maar beter op AUTO om geen problemen te hebben.
Als ik op al die vragen mogelijks een antwoord krijg dan ben ik al een heel stuk verder denk ik en zal mijn flitsen ooit nog eens perfect lukken denk ik.
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Flitsen
19 september 2006 - 22:38    reactie #20
geplaatst door: Liam
ad 1: Hier gaat het dus weer over verlichtingssterkte. De lichtintensiteit van de zon is in het algemeen vele malen sterker dan die van een flitser. Dat houdt in dat die flitser niet zo veel toevoegt aan de totale verlichtingssterkte. Ook als je direct flitst zullen de schaduwen veroorzaakt door jouw flitser bijna volledig worden 'ingevuld' door het zonlicht. Zelfs bij bewolkt weer kan de lichtintensiteit van de hemel nog vele malen groter zijn dan die van de flitser. Uiteraard spelen hierbij factoren als het weer, de tijd van het jaar en het type flitser een rol: de aangeboden Bowens zal een grotere rol voor zich opeisen dan het ingebouwde flitsertje van een mini-camera.
Als je bij direct zonlicht indirect gaat flitsen zul je door de grotere verspreiding van het flitslicht waarschijnlijk nauwelijks meer enig effect bemerken.
Gelukkig kun je in de digitale fotografie dit soort dingen heel snel uittesten. Probeer eens op een zonnige zomerdag om twaalf uur 's middags verschillende instellingen uit en je zult direct het verschil kunnen vergelijken. Doe hetzelfde om 5 uur 's middags op een zwaarbewolkte dag in de winter en je zult ongetwijfeld verschillen zien. Het uitvoeren van dit soort testjes valt onder het hoofdstuk 'ervaring opbouwen'.

ad 2: Nu wordt het pas echt leuk! Theaterfotografie is onlosmakelijk verbonden aan de suggestie die de theatermaker wenst te wekken. Eén van de spelers is de belichter. Een andere speler is ons oog.
Als je een tijdje in een kamer gaat zitten die uitsluitend wordt verlicht door magenta licht,
en je gaat vervolgens naar een vertrek met een raam op de buitenwereld, dan zul je die buitenwereld in eerste instantie veel te groen zien. Jouw oog heeft een tijdje zitten lezen bij magenta licht en heeft een correctie toegepast waardoor wit papier weer als wit overkomt. Loop je naar een ander vertrek waar het magenta afwezig is dan kan je oog die correctie niet snel genoeg terugdraaien en zie je alles nog even mèt magenta-correctie: dus groen. Als een theatermaker een scene uitsluitend rood laat verlichten zul je dat aanvankelijk ook zo ervaren, maar als het wat langer duurt en je oog geen referentie voor echt wit (of andere kleuren) kan ontdekken, dan zal de ingebouwde kleurcorrectie van je hersenen in werking treden. Je brein gaat alles terugbrengen naar wat het gewend is. Een uitsluitend rood belichte scene zal de fotograaf er achteraf toe bewegen een kleurcorrectie toe te passen die de zaak weer wat naar een 'acceptabele' kleurballans trekt. Hij ziet tijdens de kleurcorrecties immers niet alleen de rood verlichte foto, maar ook allerlei 'normaal' verlichte voorwerpen rondom zijn Mac. Anders wordt het wanneer de belichter aan de ene kant rood licht toepast en aan de andere kant bijvoorbeeld blauw. Het oog heeft dan geen kans meer het ene uit te filteren zonder het andere te overdrijven en zal het waarschijnlijk accepteren zoals het wordt aangeboden.
Voor jouw camera geldt hetzelfde: zet je die op Auto, zoals jouw oog ook staat ingesteld, dan zal de kleurballans bij een overheersend gekleurde belichting zoveel mogelijk worden gecorrigeerd. Bij meerdere kleuren zal het apparaat er al meer moeite mee hebben. Hou wel rekening met vertraging, bijna net zoals die van het oog.
Zet je de camera op P, een instelling die jouw oog ten enenmale mist, dan doe je er in dit voorbeeld het beste aan de kleurballans op kunstlicht te zetten, want dat is het soort licht dat in het theater wordt toegepast. Dat jij dan later de neiging zult hebben om toneelbeelden met uitsluitend rood licht enigszins te corrigeren is een natuurlijke zaak.
Ik zou kiezen voor P, temeer omdat m'n camera daarbij z'n ISO-instelling vasthoudt

(Bewerkt door Liam om 23:42, 19-09-2006)

Flitsen
20 september 2006 - 00:13    reactie #21
geplaatst door: Marnix Imac
Hé Liam, eigenlijk dacht ik ook zo een beetje in die zin doch had graag eens de mening gehoord van een echte kenner.
Voor de toneelvoorstelling, alle 1600 iso open en op P, dan moet het lukken denk ik.
Mercie hoor voor uw prachtige uiteenzetting.
Wat kan je het uitleggen zeg, toch geen docent fotografie.
Marnix.
ps: Hopelijk komt er ooit eens een Nikon uit met 3200 iso of nog meer voor mijn prachtig lensje of zal dit nooit mogelijk zijn want dat flitsen is echt niet mijn specialiteit, ik knip graag de "katjes in het donker" :-))
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.