Hoe doen we dat dan met onze digitale camera? Geen flits gebruiken en en de gevoeligheid op 800 zetten kan maar dat levert ook geen mooie beelden op. Camera op statief en sluiter open laten staan (kan dat wel bij een digitale camera) en dan maar gokken én niet bewegen!?
Hoe lossen we dat op? Hoe maken we een sfeervolle foto?
(Bewerkt door KidPaddle om 21:21, 17-12-2003)
Harry Jennekens om 21:20, 17-12-2003Indirect flitsen via plafond bijvoorbeeld. Softfilter.
Ja, maar ik heb geen losse flitser. Dat ding zit vast op mijn camera. Stukje papier ervoor in een hoek van 45 graden? En wat dan met de sluitertijd?
Axhill om 21:31, 17-12-2003CitaatHarry Jennekens om 21:20, 17-12-2003Indirect flitsen via plafond bijvoorbeeld. Softfilter.Ja, maar ik heb geen losse flitser. Dat ding zit vast op mijn camera. Stukje papier ervoor in een hoek van 45 graden? En wat dan met de sluitertijd?
softfilters zijn kitch..een softfilter heb je zo gemaakt door bv een panty over je objectief te trekkenof gewoon even wat wasemen op je lens
indirect flitsen is niet altijd nodig, als je de flitssterkte ver genoeg terug kan schroeven dat niet alles plat geflitst wordt.
verder kan je proberen achter je camera een grote, sfeervolle, lichtbron te plaatsen hierdoor hoef je misschien helemaal niet meer te flisten
Welke camera gebruik je?
Tijmen Kielen om 22:36, 17-12-2003...verder kan je proberen achter je camera een grote, sfeervolle, lichtbron te plaatsen hierdoor hoef je misschien helemaal niet meer te flistenWelke camera gebruik je?
Het fotograferen in zo'n situatie is natuurlijk meestal een spontaan gebeuren en op zo'n avond slepen met lampen en oplichtingsschermen (of hoe die dingen mogen heten) zal dan waarschijnlijk resulteren in glühwein die niet opgedronken wordt, maar over mijn hoofd wordt uitgegoten!
Ook wel sfeervol, natuurlijk...
Camera: Minolta Dimage 7
Tijmen, waarom zou jij een lichtbron achter je camera zetten? Je lichtmeter zit toch vooraan op het toestel?
Alvast bedankt voor de tips!
Wat ook wel eens leuk is om te doen is de camera op statief zetten, sluiter op b, en door te bewegen met een gloeilamp de ruimte uitlichten.
KidPaddle om 21:20, 17-12-2003met flits: (indirect)flitsen op 2e gordijn, lange sluitertijd (1/2, 1/3, 1/4 seconde), flits -1EV(Bewerkt door KidPaddle om 21:21, 17-12-2003)
Flitsen op het '2e gordijn' heeft alleen nut bij gewegende onderwerpen wanneer je bewegingsonscherpte wilt hebben en met de flist het onderwerp ook scherp wil hebben. Wanneer je dit bv. bij een rijdende wagen doet en je zet de sluiter niet op het 2e gordijn dan rijdt de wagen op de foto achteruit. Kerstbomen rijden niet en het gordijn blijft dus gewoon voor het raam hangen.
Pim om 23:25, 17-12-2003Flitsen op het '2e gordijn' heeft alleen nut bij gewegende onderwerpen wanneer je bewegingsonscherpte wilt hebben en met de flist het onderwerp ook scherp wil hebben. Wanneer je dit bv. bij een rijdende wagen doet en je zet de sluiter niet op het 2e gordijn dan rijdt de wagen op de foto achteruit. Kerstbomen rijden niet en het gordijn blijft dus gewoon voor het raam hangen.
dit is dus complete onzin. (je zegt toch ook niet dat een langere sluitertijd alleen maar zin heeft voor weinig licht situaties?)als je 2e gordijn flits samen met trage sluiter gebruikt neem je een hele hoop omgevingslicht mee, en wordt je onderwerp toch goed uitgelicht, maar blijft de sfeer behouden.(hetzelfde kan ook op 1e gordijn met langere sluitertijd, maar ik heb de ervaring dat dat toch minder goed werkt).
Voila, een (snel) voorbeeld:
(Bewerkt door KidPaddle om 9:30, 18-12-2003)
Ik dacht eerst dat je bedoelde dat ik mijn flitser op een gordijn moest richten zodat je een soort zacht kaatslicht krijgt, maar nu begrijp ik dat je helemaal niet bedoelt! Maar wat dan wel?
maar, zoals ik al aangaf, het kan ook op 1e gordijn icm langzame sluitertijd, maar ik heb de ervaring dat het dan niet zo mooi wordt, en de flits toch al teveel heeft verzadigd..
je kan aanvullend nog wat spelen met de flitssterkte.. iets minder licht geeft nog zachter beeld..
Succes!
Wel kan ik instellen op "eindsynchronisatie" waarbij de flits afgaat na een lange(re) belichtingstijd. Is dit te vergelijken met jouw "2e gordijnflits"?
@abGa ik vanavond zeker proberen, maar dan moet ik natuurlijk wel de camera op statief zetten. Spontaan uit het handje fotograferen en daarbij een goede belichting lijkt me onmogelijk, jammer...
Bedankt allebei voor de tips.
Ik denk toch dat jij het verkeerd hebt kidpaddle. Vroeger toen ik nog studentfotograafje was, had je eigenlijk alleen maar kleinbeeld camera's die een flitssynchronisatie aan het begin van de sluitertijd hadden. Met dit soort camera's kan je prima foto's met een langere sluitertijd maken die je inflitst. Wanneer je een foto maakt van een niet bewegend onderwerp met een lange sluitertijd maakt het helemaal niks uit of de flits aan het begin of het eind van de belichtingstijd zit.
De meeste amateur digitale camera's hebben geen spleetsluiter zoals een spiegelreflex camera maar een lamellensluiter en dan heb je het inderdaad over eindsynchronisatie.
Daarbij de Minolta 2500D flitser is toch altijd nog zo'n 175,= en als het niet nodig is...
KidPaddle om 9:09, 18-12-2003Voila, een (snel) voorbeeld:
Volgende keer zou ik niet weer snel, zo'n snel voorbeeld sturen nu heeft dat leuke kindje een poes op het hoofd. Jammer.....
En alhoewel Ab het jouw juist afraadt, zou ik toch overwegen om een externe flitser aan te schaffen............ Al is het alleen maar om in situaties waarbij de interne flitser over onvoldoende capaciteit beschikt toch nog te kunnen fotograferen; flitser heeft bovendien eigen batterijen waardoor die van de camera minder snel leeg raken.
De mogelijkheid om indirect te kunnen flitsen, waarbij je dan ook nog eens de mogelijkheid hebt om met een simpel schermpje nog meer van die mogelijkheid gebruik te kunnen maken; vooral als het plafond te hoog is of een verkeerde kleur heeft.Als het plafond niet wit is komt de kleur die het plafond wel heeft namelijk terug, waardoor je geelhuiden kunt krijgen als het plafond die teint heeft.Over het algemeen heeft het indirect flitsen nagenoeg geen slagschaduwen of hinderlijke schittering in brillen of andere sterk reflecterende oppervlakte's waardoor de lichtmeettechniek in de war wordt gebracht. Met als resultaat een onderbelichte foto.
De Minolta-flitsers kennen daarnaast ook nog de mogelijkheid om los van de camera te kunnen werken, waarbij je zelfs de flitsverhouding van de interne met de externe op elkaar kunt afstemmen. Ze kunnen dan als het ware samenwerken.Of als je bijvoorbeeld een macrofoto wilt maken. Als de flitser dan op de camera zit flitst die er gewoon overheen, wat je met los gebruiken kunt oplossen.
Ik zou dus wel degelijk voor een externe flitser gaan!