Sfeerfoto's
17 december 2003 - 21:06   
geplaatst door: Axhill
Je kent het wel: lekker sfeervolle woonkamer, kerstboom aan, kaarsen op tafel, je partner mooi gekleed; dus maken we een fotootje. Flits erop. Knal Boem!!! Van de hele sfeer blijft geen bal over. Wat lieve lichtjes, wat mooie tafel, wat goed opgemaakte vrouw? Het lijkt wel een paspop in een fabriekshal!

Hoe doen we dat dan met onze digitale camera? Geen flits gebruiken en en de gevoeligheid op 800 zetten kan maar dat levert ook geen mooie beelden op. Camera op statief en sluiter open laten staan (kan dat wel bij een digitale camera) en dan maar gokken én niet bewegen!?

Hoe lossen we dat op? Hoe maken we een sfeervolle foto?

Don't believe everything you think
Sfeerfoto's
17 december 2003 - 21:20    reactie #1
geplaatst door: Harry Jennekens
Indirect flitsen via plafond bijvoorbeeld.  
Softfilter.
"een wijs man verandert weleens van gedachten; een dwaas nooit"
Sfeerfoto's
17 december 2003 - 21:20    reactie #2
geplaatst door: KidPaddle
met flits: (indirect)flitsen op 2e gordijn, lange sluitertijd (1/2, 1/3, 1/4 seconde), flits -1EV

(Bewerkt door KidPaddle om 21:21, 17-12-2003)

Sfeerfoto's
17 december 2003 - 21:31    reactie #3
geplaatst door: Axhill

Citaat
Harry Jennekens om 21:20, 17-12-2003
Indirect flitsen via plafond bijvoorbeeld.  
Softfilter.

Ja, maar ik heb geen losse flitser. Dat ding zit vast op mijn camera. Stukje papier ervoor in een hoek van 45 graden? En wat dan met de sluitertijd?

Don't believe everything you think
Sfeerfoto's
17 december 2003 - 21:35    reactie #4
geplaatst door: KidPaddle

Citaat
Axhill om 21:31, 17-12-2003

Citaat
Harry Jennekens om 21:20, 17-12-2003
Indirect flitsen via plafond bijvoorbeeld.  
Softfilter.

Ja, maar ik heb geen losse flitser. Dat ding zit vast op mijn camera. Stukje papier ervoor in een hoek van 45 graden? En wat dan met de sluitertijd?

softfilters zijn kitch..
een softfilter heb je zo gemaakt door bv een panty over je objectief te trekken
of gewoon even wat wasemen op je lens

indirect flitsen is niet altijd nodig, als je de flitssterkte ver genoeg terug kan schroeven dat niet alles plat geflitst wordt.

Sfeerfoto's
17 december 2003 - 22:32    reactie #5
geplaatst door: Pako
Gewoon flits uitschakelen en maar zien wat ervan komt zou ik zeggen.
Maar vooral geen flits gebruiken als je een sfeerplaatje wilt -ook niet indirect-
Sfeerfoto's
17 december 2003 - 22:36    reactie #6
geplaatst door: Tijmen Kielen
Indirect flitsen dmv papier, beetje transparant, en de sluitertijd op 1/60e seconde zetten en diafragma lekker groot dus klein getal...
nu kan je wat met je iso waarden gaan proberen..

verder kan je proberen achter je camera een grote, sfeervolle, lichtbron te plaatsen hierdoor hoef je misschien helemaal niet meer te flisten

Welke camera gebruik je?

http://www.tijmenkielen.com
[yooph=tijmenkielen-com][/yooph]
Sfeerfoto's
17 december 2003 - 22:47    reactie #7
geplaatst door: Axhill

Citaat
Tijmen Kielen om 22:36, 17-12-2003
...verder kan je proberen achter je camera een grote, sfeervolle, lichtbron te plaatsen hierdoor hoef je misschien helemaal niet meer te flisten

Welke camera gebruik je?

Het fotograferen in zo'n situatie is natuurlijk meestal een spontaan gebeuren en op zo'n avond slepen met lampen en oplichtingsschermen (of hoe die dingen mogen heten) zal dan waarschijnlijk resulteren in glühwein die niet opgedronken wordt, maar over mijn hoofd wordt uitgegoten!

Ook wel sfeervol, natuurlijk...

Camera: Minolta Dimage 7

Don't believe everything you think
Sfeerfoto's
17 december 2003 - 22:56    reactie #8
geplaatst door: Corrado
Kijk tegen dit probleem loop ik ook vaak aan (Nikon CoolPix 3100).  Flits uitschakelen levert meestal bewogen beelden.  Indirect flitsen gaat niet wegens een vaste flitser in de camera...  Sluitertijd is dacht ik niet in te stellen bij een CoolPix 3100.

Tijmen, waarom zou jij een lichtbron achter je camera zetten?  Je lichtmeter zit toch vooraan op het toestel?

Alvast bedankt voor de tips!

Sfeerfoto's
17 december 2003 - 23:19    reactie #9
geplaatst door: Pim
Ok, Je hebt een te groot contrast dus. Wanneer je de kamer voldoende belicht zijn de lampjes van de kerstboom e.d. uitgevreten. Wanneer je nog net een mooie gele gloed in de verlichting hebt is de kamer te donker begrijp ik. Maak twee opnamen op statief, een overbelichte en een onderbelichte. Plak deze in lagen in een Photoshop document. Door gedeelten van de lagen weg te poetsen en door met de curves te spelen krijg je het gewenste resultaat.

Wat ook wel eens leuk is om te doen is de camera op statief zetten, sluiter op b, en door te bewegen met een gloeilamp de ruimte uitlichten.

Sfeerfoto's
17 december 2003 - 23:25    reactie #10
geplaatst door: Pim

Citaat
KidPaddle om 21:20, 17-12-2003
met flits: (indirect)flitsen op 2e gordijn, lange sluitertijd (1/2, 1/3, 1/4 seconde), flits -1EV

(Bewerkt door KidPaddle om 21:21, 17-12-2003)

Flitsen op het '2e gordijn' heeft alleen nut bij gewegende onderwerpen wanneer je bewegingsonscherpte wilt hebben en met de flist het onderwerp ook scherp wil hebben. Wanneer je dit bv. bij een rijdende wagen doet en je zet de sluiter niet op het 2e gordijn dan rijdt de wagen op de foto achteruit. Kerstbomen rijden niet en het gordijn blijft dus gewoon voor het raam hangen.  :sigh:

Sfeerfoto's
18 december 2003 - 00:49    reactie #11
geplaatst door: Marijn
Pim heeft geloof ik zojuist het hele probleem opgelost: gewoon je
gordijnen open doen!

:sigh:

Safari sneller? plak in je terminal:
defaults write com.apple.Safari WebKitInitialTimedLayoutDelay 0.25
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 09:09    reactie #12
geplaatst door: KidPaddle

Citaat
Pim om 23:25, 17-12-2003
Flitsen op het '2e gordijn' heeft alleen nut bij gewegende onderwerpen wanneer je bewegingsonscherpte wilt hebben en met de flist het onderwerp ook scherp wil hebben. Wanneer je dit bv. bij een rijdende wagen doet en je zet de sluiter niet op het 2e gordijn dan rijdt de wagen op de foto achteruit. Kerstbomen rijden niet en het gordijn blijft dus gewoon voor het raam hangen.  :sigh:

dit is dus complete onzin. (je zegt toch ook niet dat een langere sluitertijd alleen maar zin heeft voor weinig licht situaties?)
als je 2e gordijn flits samen met trage sluiter gebruikt neem je een hele hoop omgevingslicht mee, en wordt je onderwerp toch goed uitgelicht, maar blijft de sfeer behouden.
(hetzelfde kan ook op 1e gordijn met langere sluitertijd, maar ik heb de ervaring dat dat toch minder goed werkt).

Voila, een (snel) voorbeeld:

(Bewerkt door KidPaddle om 9:30, 18-12-2003)

Sfeerfoto's
18 december 2003 - 09:46    reactie #13
geplaatst door: Axhill
@KidPaddle - Precies, zo wil ik de kerstsfeer dus vastleggen, maar wat bedoel je nu toch met "2e gordijn flits"?

Ik dacht eerst dat je bedoelde dat ik mijn flitser op een gordijn moest richten zodat je een soort zacht kaatslicht krijgt, maar nu begrijp ik dat je helemaal niet bedoelt! Maar wat dan wel?

Don't believe everything you think
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 10:17    reactie #14
geplaatst door: KidPaddle
@Axhill:
dit is wel even afhankelijk van de mogelijkheden van de flits (en camera).
normaal flitst een flits zodra de sluiter open gaat. Dit heet "1e gordijn".
Een sluiter is nl een "spleet" die over je film/sensor beweegt. Die spleet komt door 2 gordijnen/lamellen die van links<->rechts of boven<->onder bewegen (hangt van camera af welke richting).
normaal flits je dus als de spleet begint te bewegen.. 1e gordijn dus.
op het 2e gordijn flits je aan het einde van die beweging, dus net voor de sluiter weer dicht gaat.

maar, zoals ik al aangaf, het kan ook op 1e gordijn icm langzame sluitertijd, maar ik heb de ervaring dat het dan niet zo mooi wordt, en de flits toch al teveel heeft verzadigd..

je kan aanvullend nog wat spelen met de flitssterkte.. iets minder licht geeft nog zachter beeld..

Sfeerfoto's
18 december 2003 - 10:53    reactie #15
geplaatst door: ab
•
Wat ook werkt (bij een -digitale of analoge- camera waarbij je met de hand de sluitersnelheid en/of het diafragma kunt instellen):
- Zet de camera op diafragma(voorkeuze).
- Kies een groot diafragma (laag getal).
- Zet de flits UIT.
- Druk de ontspanknop van de camera half in, of maak even een (lichtelijk bewogen) proefopname.
- Lees op de camera welke sluitertijd de camera kiest.
- Zet de camera op handmatig.
- Stel diafragma op dezelfde waarde als hiervoor.
- Stel sluitertijd in op de waarde die hiervoor, door de camera, werd aangegeven.
- Zet de flits aan.
- Maak de opname.
- Controleer het resultaat op het LCD-scherm of in de Mac.
- Niet tevreden? Verander de sluitertijd in kleine stapjes en maak net zolang testopnames totdat het gewenste resultaat is bereikt. Ga oefenen en uittesten onder dezelfde lichtomstandigheden als tijdens het moment van de werkelijke opnames en voordat de festiviteiten losbarsten.
Vergeet niet: 1 of 1000 proefopnames, voor het geld hoef je het niet te laten!

Succes!
•

Sfeerfoto's
18 december 2003 - 11:37    reactie #16
geplaatst door: Axhill
@KidPaddle
Mijn camera (Minolta Dimage 7) heeft een irissluiter, dus 2e gordijnflits is niet mogelijk(?).

Wel kan ik instellen op "eindsynchronisatie" waarbij de flits afgaat na een lange(re) belichtingstijd. Is dit te vergelijken met jouw "2e gordijnflits"?

@ab
Ga ik vanavond zeker proberen, maar dan moet ik natuurlijk wel de camera op statief zetten. Spontaan uit het handje fotograferen en daarbij een goede belichting lijkt me onmogelijk, jammer...

Bedankt allebei voor de tips.

Don't believe everything you think
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 11:55    reactie #17
geplaatst door: ab
•
Probeer maar eens uit de hand.
De flits bevriest als het ware het hoofdonderwerp.
Misschien verrast het resultaat je wel (in positieve zin).
•
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 12:10    reactie #18
geplaatst door: KidPaddle
@axhill .. ik denk dat eindsynchro hetzelfde is als 2e gordijn inderdaad.
en proberen, die tip van ab is ook handig. uit de hand kan best, omdat, zoals ab al zei de flits het onderwerp bevriest.. de achtergrond zal wel bewegingsonscherpte tonen..
(natuurlijk als het object ook nog eens beweegt.. zoals mijn zoon dus.. kan een lange sluitertijd plus flits ook dat niet altijd bevriezen :D)
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 14:31    reactie #19
geplaatst door: Pim

Citaat

dit is dus complete onzin. (je zegt toch ook niet dat een langere sluitertijd alleen maar zin heeft voor weinig licht situaties?)
als je 2e gordijn flits samen met trage sluiter gebruikt neem je een hele hoop omgevingslicht mee, en wordt je onderwerp toch goed uitgelicht, maar blijft de sfeer behouden.
(hetzelfde kan ook op 1e gordijn met langere sluitertijd, maar ik heb de ervaring dat dat toch minder goed werkt).

Ik denk toch dat jij het verkeerd hebt kidpaddle. Vroeger toen ik nog studentfotograafje was, had je eigenlijk alleen maar kleinbeeld camera's die een flitssynchronisatie aan het begin van de sluitertijd hadden. Met dit soort camera's kan je prima foto's met een langere sluitertijd maken die je inflitst. Wanneer je een foto maakt van een niet bewegend onderwerp met een lange sluitertijd maakt het helemaal niks uit of de flits aan het begin of het eind van de belichtingstijd zit.

De meeste amateur digitale camera's hebben geen spleetsluiter zoals een spiegelreflex camera maar een lamellensluiter en dan heb je het inderdaad over eindsynchronisatie.

Sfeerfoto's
18 december 2003 - 15:07    reactie #20
geplaatst door: Axhill
Is het eigenlijk voor een amateur zinvol om een aparte flitser aan te schaffen? Nu doe ik het steeds met mijn ingebouwde flits en die geeft toch voldoende licht?

Daarbij de Minolta 2500D flitser is toch altijd nog zo'n € 175,= en als het niet nodig is...

Don't believe everything you think
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 17:02    reactie #21
geplaatst door: ab
•
Niet nodig.
Eerst maar met de standaard, ingebouwde flitser leren omgaan, dunkt me.
Een externe flits heeft drie voordelen:
- een groter bereik, je kunt onderwerpen die wat verder weg zijn bereiken met je flits,
- je kunt, met de meeste externe flitsers, indirect flitsen, via plafond of muur (mits deze een lichte tint hebben en mits het plafond niet voorzien is van balken o.i.d.,
- doordat de afstand tussen de flits en de lensopening groter is, heb je minder kans op rode oogjes.
Mijn mening v.w.b. het aanschaffen van een externe flitser is dus vooralsnog: niet doen.
•
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 18:57    reactie #22
geplaatst door: Wolter

Citaat
KidPaddle om 9:09, 18-12-2003

Voila, een (snel) voorbeeld:


Volgende keer zou ik niet weer snel, zo'n snel voorbeeld sturen
nu heeft dat leuke kindje een poes op het hoofd. Jammer..... :blush:

Alle baksels en braauwsels besloagen nait gelieke goud
< http://www.wolterkobus.nl >
Sfeerfoto's
18 december 2003 - 19:21    reactie #23
geplaatst door: KidPaddle
hoor ik hier mierenneukers?
en trouwens, kat staat op tafel, die is nog een stuk boven het hoofd.  :dozingoff:
Sfeerfoto's
21 december 2003 - 12:41    reactie #24
geplaatst door: Dusty
Heb het hele draadje (naar ik hoop goed) :blush: doorgelezen, maar wat ik dan nog mis is is het gebruik van de invulflits gecombineerd met de AEL-toets. :cool:
Dat knopje bevindt zich aan de achterzijde van je toestel tijdens het afdrukken druk je met je duim dit knopje in.
Hoewel er dan gefitst wordt neemt de camera dan een sluitertijd die past bij de omstandigheid alsof er niet geflitst wordt.

En alhoewel Ab het jouw juist afraadt, zou ik toch overwegen om een externe flitser aan te schaffen............ :cheesy:
Al is het alleen maar om in situaties waarbij de interne flitser over onvoldoende capaciteit beschikt toch nog te kunnen fotograferen; flitser heeft bovendien eigen batterijen waardoor die van de camera minder snel leeg raken.

De mogelijkheid om indirect te kunnen flitsen, waarbij je dan ook nog eens de mogelijkheid hebt om met een simpel schermpje nog meer van die mogelijkheid gebruik te kunnen maken; vooral als het plafond te hoog is of een verkeerde kleur heeft.
Als het plafond niet wit is komt de kleur die het plafond wel heeft namelijk terug, waardoor je geelhuiden kunt krijgen als het plafond die teint heeft.
Over het algemeen heeft het indirect flitsen nagenoeg geen slagschaduwen of hinderlijke schittering in brillen of andere sterk reflecterende oppervlakte's waardoor de lichtmeettechniek in de war wordt gebracht. Met als resultaat een onderbelichte foto.

De Minolta-flitsers kennen daarnaast ook nog de mogelijkheid om los van de camera te kunnen werken, waarbij je zelfs de flitsverhouding van de interne met de externe op elkaar kunt afstemmen. Ze kunnen dan als het ware samenwerken.
Of als je bijvoorbeeld een macrofoto wilt maken.
Als de flitser dan op de camera zit flitst die er gewoon overheen, wat je met los gebruiken kunt oplossen.

Ik zou dus wel degelijk voor een externe flitser gaan! :thumbs-up:

Goede raad is duur.
Behalve bij MACFREAK; daar is het GRATIS!