De oude/huidige content hoeft niet van het internet te verdwijnen. Dit systeem kun je gewoon afsluiten zodat er geen nieuwe content meer bijkomt, zoiets noemt men ook wel archiveren, doe je vaker ook met mailtjes. Je laat het netjes online staan in static HTML pagina's alleen onderaan de pagina's krijgt elke pagina dynamisch een label dat zegt "dit is het archief - wil je verder praten over deze discussie, maak dan een nieuw topic aan en link naar deze pagina".
Je hoeft dus niet alle content van nu over te gaan zetten en in die nieuwe omgeving stoppen. Dat is veel te veel werk + je belast het nieuwe systeem er alleen maar onnodig mee. Bij een nieuw systeem wil je vers en snel van start gaan en zeker niet 3 weken later nog met oude lijken aan het slepen zijn omdat deze ergens voor problemen zorgen die je dan met gaan oplossen. Dus vooral geen onnodig veel extra werk op je hals halen terwijl een nieuw systeem opzetten/bouwen al veel te veel werk is voor het budget dat er is.
Forums en software
Discourse is het meest kwalitatieve systeem dat ik hier voorbij heb zien komen tot nu toe en als je naar de feiten kijkt waarschijnlijk ook het aller beste/meest up to date systeem van deze tijd. Het is ook het nieuwste systeem van allen, het is relatief nog heel erg jong en wordt vooral gebruikt door een doelgroep die 15 jaar geleden ook als een van de eerste overstapte op Firefox omdat ze een betere browser wilde hebben dan IE was op dat moment. Ik heb de ontwikkeling in het begin gevolgd toen het in beta was en ze nog niet versie 1.0 gelanceerd hadden, het idee was duidelijk en goed alleen moeten we het idee 'forumsoftware' niet rooskleuriger maken dan het is. Forums of de software speciaal daar voor gemaakt zijn eigenlijk zo goed als dood of beter gezegd heel erg gericht op een subcultuur van mensen die dingen bouwen voor het internet omdat er veel minder vraag naar is dan jaren geleden.
Vroeger in de tijd dat MacFreak begon werden forums vooral gebruik vanwege het members gedeelte. Persoon X kon een vraag stellen en personen Z en Y konden daar weer op reageren. Dat systeem was eigenlijk de basis voor elke fan-based website in die tijd of het nu om support ging of gewoon om een site waar mensen over hun hobby konden discussiëren. Het was relatief eenvoudig om op te zetten terwijl als je zoiets moest gaan maken met een heel leden-beheerssysteem dan had je echt veel kennis van zaken nodig. Met de komst van blogging software kreeg je eigenlijk voor het eerst precies hetzelfde systeem. Pietje kan iets schrijven (blog post) en Jaapie en Klaasje kunnen daar weer op reageren (reactie gedeelte). Hoe dat verder op het scherm ingericht werd qua lay-out doet er verder niet zo veel toe, daar heb je zelf de controle over tegenwoordig, de module is kaal hetzelfde. Je hebt een pagina die wordt aangemaakt en daar kunnen mensen op reageren dat is de basis en of je dat nu topic, forum, post of pagina noemt doet er niet zoveel toe.
Ga je kijken waar forums nu vooral voor worden gebruikt dan is het enkel nog echt en alleen voor support. Niet meer zo zeer om het bouwen van communities of fan-based sites. Dat wordt allemaal gedaan met social media of software dat daar weer voor gemaakt is, daarom zijn de vBulletins systemen ook meer die 'social media' richting op gegaan, afname in vraag voor dit soort software was de enige reden. Veel bedrijven handelen hun support zelfs gewoon af via Twitter omdat dit meteen reclame en marketing is. Wat dan overblijft is vooral dat subcultuurtje dat een forum nodig heeft voor echt support vragen die niet binnen 150 leestekens opgelost kunnen worden.
Dat is een extreem kleine doelgroep dus de verdere ontwikkeling zal ook afnemen en teruglopen. Dit zijn dingen waar je wel over moet nadenken.
SEO en forums
Laten we gewoon zeggen waar het ook staat, MacFreak heeft altijd een achterstand gehad op alle andere wanneer het aankwam op vindbaarheid. Reden was vooral dit brakke systeem en niet meebewegen met de groei van het internet. Ik kan je echter vertellen dat elke standalone forumsoftware wel iets van een SEO praatje op de website heeft staan omdat het erbij hoort maar wanneer het echt op SEO aankomt is er geen systeem op aarde die echt een 7.0 zou scoren. SEO is vooral iets waar je als mens over moet nadenken en inzicht voor hebben.
Voorbeeld:
Stel iemand schrijft een blog post over een SEO plugin voor WordPress dan kan hij/zij een heel verhaal tikken, minstens 350 woorden, de term SEO WordPress plugin in de titel en de eerste paragraaf noemen, linkjes, afbeeldingen de juiste headings (kopjes) gebruiken en uiteindelijk voordat je op publiceren drukt heb je bijv. zoiets als hulpmiddel om te controleren of je het goed doet.
Als dit jouw blog post is dan zie je meteen wat je goed en minder goed doet. Ben je een beginner dan zal je vooral heel veel moeten verbeteren maar na 15 berichten begin je te begrijpen waar het om draait en krijg je de feeling te pakken voor het opmaken van pagina's met content. Je ziet vaak dezelfde fouten voorbij komen dus leer je daarvan en ga je al op een andere manier schrijven of woorden gebruiken in je content. Na een aantal jaren heb je dit soort tools nog amper nodig en kijk je hier vooral nog even met één oog na voordat je op publiceren drukt want je weet dat het wel goed zit.
Dit is ook het idee van SEO, niet dat je een trucje doet en dan krijg je een koekje als beloning maar dat je gewoon een goede standaard hebt voor het posten van content. Echter.. iemand die overal op zijn computer reclame heeft staan omdat hij ergens iets gedownload heeft waar adware in verpakt zat wil graag een oplossing voor zijn probleem, deze persoon komt naar een forum, plaatst daar zijn probleem en heeft verder geen enkel gedachte hoe zijn vraag ooit in Google eruit komt te zien en wat hij beter kan doen zodat deze vraag ook serieus opgemaakt is. Je kunt natuurlijk altijd dynamisch een aantal items uit zijn vraag vissen en daar een SEO-profiel van maken maar het zal never en nooit de kwaliteit aantikken die je hierboven op de screenshot ziet gebeuren omdat een persoon (mens) daar moeite doet en inzicht heeft in wat er te verbeteren valt.
Kortom, hoe goed je forumsoftware en systeem ook is een forum zal nooit echt kunnen scoren tegenover een goede blog post/pagina omdat een topic op een forum vooral bestaat uit dynamische content en opmaak dat zonder SEO-interesse is opgemaakt. Dit betekent ook weer niet dat forums (weggefilterd) zijn en je er maar meteen helemaal mee moet stoppen. Het betekent wel dat je in mijn ogen een forum niet als basis 'CMS' voor je site moet nemen wanneer het belangrijk is dat je weer gezien en gevonden wilt worden.
Forum en uitstraling
Dit gedeelte is waarschijnlijk iets waar ik persoonlijk veel meer oog voor heb dan andere mensen maar van alle systemen die hier boven opgenoemd zijn vind ik dat ze ook stuk voor stuk allemaal echt forum-forum stijl ogen. Ze hebben stuk voor stuk bijna allemaal dezelfde opties en qua lay-out is het ook allemaal in dezelfde stijl, de herkenbaarheid is extreem groot. Je hebt je lijstje met categorieën, je rijtje met laatste topics en reacties en misschien rechtsboven een gedeelte waar je kunt inloggen en that's it. Ga je kijken bij templates voor dit soort systemen dan zijn 10/10 precies hetzelfde als de basis qua lay-out. Alles zit altijd op dezelfde positie alleen het kleurenschema is aangepast ipv standaard zwart is het dan blauw, rood, metaal of wat dan ook. De reden hiervoor is vooral omdat deze systemen niet gebouwd zijn om aan te passen. Je krijgt een systeem en daar moet je mee werken. Je moet deze gasten niet vragen om het inloggedeelte van de rechterkant te verplaatsen naar de linkerkant want dat is allemaal best wel fixed en not done. Ga je daar toch mee schuiven en je eigen stijl creëren dan kom je vaak in de problemen wanneer de software of het template een update krijgt want dan verlies je al je eigen bewerkingen.
Wat je dus heel erg vaak krijgt is dat je een site hebt in een bepaalde huisstijl en het forum dat een onderdeel van deze site is dat is opgemaakt in iets dat compleet anders oogt of alleen de kleurtjes van de huisstijl heeft.
Ga je naar deze site om gewoon een willekeurig voorbeeld te nemen.
https://www.24baby.nl/forum/ <-- forum pagina.
Dit forum ziet er al heel anders uit dan menig forum dat je ooit hebt gezien. Is het MacFreak-stijl? Nee dat zeer zeker niet maar klik eens een paar pagina's aan zoals blogs, baby en wat dan ook. Je ziet dat alles en elke pagina in dezelfde huisstijl is. Je moet verstand van zaken hebben om te begrijpen wat hier in de achterkant gebeurt. Als leek denk je echter maar één ding. Alles is netjes in dezelfde stijl en ziet er verzorgt uit.
Kort door de bocht kun je het uitleggen als een social media + forum module dat je inhaakt op een CMS en de pagina's die ontstaan door deze extra modules te koppelen zoals de topics en forums krijgen geen eigen templates maar gebruiken als het ware de standaard pagina-template van het CMS systeem. Kortom je ontwerpt een thema/template voor je CMS (dat wordt de huisstijl) en of je nu een Marktplaats, webshop, forum, social media of Groupon script/module aan dit CMS koppelt het zal altijd die huisstijl respecteren die je gekozen hebt voor je CMS/site omdat functies geïntegreerd worden met standaard pagina's.
Terwijl dit voorbeeld precies hetzelfde systeem + forum pagina is en het toch dag en nacht verschillend oogt enkel door wat CSS stijlen te veranderen.
https://support.advancedcustomfields.com/forums/ <-- ook forum pagina.
Ontwikkeling en support
Het opzetten van een forum is eenvoudig, kies een systeem met de meeste functies, installeer het, sleutel er twee dagen aan en je bent online. Volgens mij is dat niet de beste manier voorwaarts. Zoals hierboven al eens is aangegeven zal je mensen, een groepje mensen moeten vinden die willen helpen. Je kunt niet verwachten van één iemand om een heel systeem stap voor stap op te bouwen dat normaal 2 of 3 maanden duurt om te bouwen terwijl de rest 10,- overboekt, achterover leunt en roept hoeveel beter het nu is geworden. 10,- overmaken is makkelijk, 50 of 100 vrije uren ergens insteken is heel iets anders.
Je zult echt een stappenplan moeten maken waarin je categorieën gaat maken van de functies en prioriteiten die je wilt bieden. In het begin ga je zien dat je heel veel wilt qua functies en toeters en bellen maar niet alles zal er in één fase zal komen. Je zal het dus in fases moeten gaan opbouwen. Eerst een basis neerzetten, gebruikersprofielen aanmaken zodat je niet bij elke functie moet gaan controleren wie er wel of niet gebruik van mag maken maar wanneer je met gebruikersprofielen werkt weet je gewoon dat de groep 'moderators' andere rechten op het systeem hebben dan de groep 'donateurs' of 'standaard' leden. Wanneer je iedereen in groepen bundelt kun je relatief eenvoudig controleren wat iemand wel of niet te zien krijgt, extra korting op mogelijke acties en wat niet allemaal.
Alleen vanwege dat gebruikersprofielen-systeem zou ik al iets van een CMS kiezen ipv forumsoftware als basis en dat ombouwen tot complete site.