Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
23 september 2010 - 20:00    reactie #25
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]'t Is natuurlijk een feit dat elk beeldscherm louter een benadering kan zijn van een proefdruk of het drukwerk: een lichtgevend beeldscherm is per definitie iets anders dan een licht reflecterend stuk papier. Apple bouwt standaard geen normschermen in hun machines. Dat doet geen enkele computerfabrikant: het zou machines domweg te duur maken.

Apple heeft ook nooit normschermen ingebouwd, maar heeft lange tijd wél voorop gelopen door standaard betere schermen in te bouwen dan de concurrentie. Maar ook in die periode moest je voor normweergave net zo goed uitwijken naar b.v. een Eizo. Inmiddels heeft die concurrentie opgeschakeld en bestaan er (doorgaans) op vergelijkbaar  prijspeil geen hele grote verschillen meer. Sterker nog: vaak komen de schermen uit exact dezelfde fabrieken. Want die zijn er niet zo heel veel in de wereld.

Kortom: een Apple scherm is vandaag de dag net zo goed als een vergelijkbaar scherm van iedere willekeurige andere fabrikant. Die kun je beide net zo goed (of: zo slecht, zoals je wilt) kalibreren met eenzelfde resultaat.

Eis je écht normweergave, dan kun je niet anders dan naar specialistische schermen gaan kijken. Met een bijbehorend prijskaartje, want dergelijke kwaliteit kost uiteraard ook geld...

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
23 september 2010 - 20:28    reactie #26
geplaatst door: bas de graaf
dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb besloten om toch maar een powermac te gaan kopen echter in het achterhoofd houdende dat ik dus tzt een keer naar een ander beeldchermmerk uit zal moeten kijken.

Ik werk zelf voor veel bladen en merk dat het calibreren van mijn scherm niet zoveel zin heeft, elke blad heeft weer zijn eigen drukker en steeds is het resultaat weer anders, heb dit inmiddels maar losgelaten om me er over druk te maken.

bas

illustrator …
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
23 september 2010 - 20:58    reactie #27
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Het wisselen van kleurprofiel per drukker staat in principe los van de beeldscherm calibratie, Bas. Kleurmanagement is iets anders dan per situatie je scherm anders afstellen. Als je het calibratieproces goed op orde hebt, zou je alleen van profiel moeten wisselen per drukker. Het verschil dat jouw gecalibreerde scherm vervolgens weergeeft is ook het verschil dat je in druk waar zult gaan nemen (als je de verschillende drukkers 1:1 met elkaar zou vergelijken).

Maar goed: da's de theorie. Ik weet dat het écht goed op orde krijgen van kleurmanagement in de praktijk, met een bijbehorend proces, nog niet zo heel simpel kan zijn. Ter overweging: per saldo is een goed en regelmatig gecalibreerd Apple scherm beter dan een slecht gecalibreerd normscherm...

:wink:

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
23 september 2010 - 21:03    reactie #28
geplaatst door: DTP2

Citaat
merk dat het calibreren van mijn scherm niet zoveel zin heeft, elke blad heeft weer zijn eigen drukker en steeds is het resultaat weer anders, heb dit inmiddels maar losgelaten om me er over druk te maken.

En daar maak je als serieuze graficus een ongelooflijke misstap. Niet kalibreren is gewoon echt in het wilde weg (of donker als je wilt) werken. Je computer en grafische kaart werken echt volledig langs elkaar heen zonder enige vorm van houvast. Als jij voor honderden of duizenden Euro's aan drukwerk maakt is een klein beetje houvast toch wel fijn lijkt mij.

Kortom, een slecht scherm kalibreren is altijd 100% beter dan niet kalibreren. Laat staan wat voor resultaten je krijgt als je een iets beter scherm gaat kalibreren...

Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
24 september 2010 - 00:16    reactie #29
geplaatst door: bertvanderveen
Dat hele calibratie- en norm-verhaal is in de praktijk niet zo heel ingewikkeld.
Bladen hebben allemaal een eigen profiel dat je kunt krijgen. Als je de beeldbewerking in een grote RGB-ruimte doet (AdobeRGB, of iets als CieRGB) en middels softproofing in de gaten houdt wat er bij het blad in conversie gebeurt, ben je in 99% van de gevallen ingedekt tegen rare dingen.

Mijn GF is modefotografe, heeft een goede beeldbewerker en uiteindelijk blijkt dat 2 van de 5 bladen een prima drukresultaat hebben, 2 een gemiddeld en 1 er helemaal naast zit. Iets wat met allerlei takken van sport zo is, nietwaar?

Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
24 september 2010 - 09:32    reactie #30
geplaatst door: bas de graaf
ok, ik hoor jullie.
probleem is dat ik voor wel weet ik veel hoeveel tijdschriften werk en vooral velen in het buitenland.
kortom noem me liever lui dan moe maar is me teveel gedoe om het blad weer te vragen naar profielen en die dan weer toe te passen.
Maar probleem ligt hem meer in het feit dat ik niet veel kaas heb gegeten van kalibreren, ik heb een eye-one die ik een keer in de zoveel tijd op mijn mac loslaat maar verder.......

als jullie het over kalibreren hebben is dat wat ik doe met een eye-one kalibreren of ben ik nu een dom blondje
:blink:

illustrator …
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
24 september 2010 - 09:44    reactie #31
geplaatst door: DTP2
Inderdaad, als je met je i1 regelmatig je beeldscherm kalibreert (zit waarschijnlijk programma bij?) en ook het kleurbeheer in je programma's op elkaar afstemt en goed instelt, ben je al een heel eind, omdat alleen dan je computer de karakteristieken kent van je beeldscherm en zo samen alle hard- en software jou een zo natuurgetrouw mogelijk beeld zal voorschotelen.
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
24 september 2010 - 09:57    reactie #32
geplaatst door: bas de graaf
pfew gelukkig !!, het gaat al 15 jaar goed dus dacht al dat het wel snor zat.

:music:  :music:

illustrator …
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
24 september 2010 - 10:03    reactie #33
geplaatst door: Hatetepee
Ik zit regelmatig als freelancer bij reclamebureau's te dtp'en. Bij een klant hadden ze 24" iMacs neergezet waarop bijna de hele dag Indesign gebruikt werd. Binnen 1 jaar zijn van al deze iMac's de schermen ingebrand. Je kunt precies zien waar de Indesign paletjes staan als je naar de desktop kijkt! Ik heb dat met de oude Apple schermen nog niet meegemaakt.
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
24 september 2010 - 10:17    reactie #34
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]De schermen van tegenwoordig kunnen niet meer 'inbranden': da's iets wat nog stamt uit de tijd van forsforschermen en sommige CRT's of eerste generaties plasma's. Wat jij bedoelt is ghosting, waarschijnlijk in stand gehouden omdat men op die machines blijft werken met diezelfde programma's. Zou je een aantal dagen iets anders op zo'n scherm tonen, verdwijnt het na verloop van tijd ook weer vanzelf.

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
25 september 2010 - 23:08    reactie #35
geplaatst door: circle
ik werk al geruime tijd als vormgever en weet uit ervaring dat je nooit af moet gaan op het beeldscherm qua kleur. Echter nu de lithograaf aan het uitsterven is moeten we zelf aan onze curven hangen in photoshop wat niet ten goed komt voor het eindresultaat met deze beeldschermen.

De reflectie vind ik voornamelijk vervelend omdat ik de hele dag mijn eigen hoofd zie  :tounge:

Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
29 september 2010 - 17:32    reactie #36
geplaatst door: deejee54
Nou Circle, ik wou nog wel een poosje op deze aardkloot vertoeven als lithograaf.
Maar inderdaad, het vak lithograaf bestaat niet meer en de kleurkennis zoals wij die vroeger geleerd hebben, wordt niet meer onderwezen.
Vandaar ook dit soort topics, het kunnen vertrouwen op je beeldscherm en dat lukt alleen bij de duurdere hardwarematig te callibreren beeldschermen en dat zijn geen Apple beeldschermen.
Op mijn werk kan ik vertrouwen op de Eizo Coloredge, thuis op de Imac kan ik vertrouwen op mijn "meten is weten".
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
1 oktober 2010 - 10:31    reactie #37
geplaatst door: circle
 :happy:   sorry.....
Ervaring van grafisch werk op de nieuwe beeldschermen
11 oktober 2010 - 09:32    reactie #38
geplaatst door: markof

Citaat
bas de graaf om 14:12, 20-09-2010
ik stond net in de apple winkel omdat ik een nieuwe power mac ga kopen toen de verkoper me attendeerde op de grootste Imac die voor mijn gebruik ook interesant zou kunnen zijn.
Nou werk ik al eeuwen op de gehele aluminium apple display en heb nog niet echt gekeken naar de nieuwere versies.

nu is mijn vraag dus hoe is jullie ervaring met de nieuwe beeldschermen/imacs ? ik ben zo bang dat de weerspiegeling voor het grafische werk vervelend is of valt dat reuze mee ??

graag jullie bevindingen...


Ik gebruik inprincipe matte schermen van Apple en daarnaast ook een Eizo scherm voor het fotografische/video werk..

Ik ben nooit fan geweest van die spiegelplaten die tegenwoordig op elke Mac bijna zitten. :shocked: