Superzwart bestaat inderdaad uit K=100% plus een toevoeging van de andere drie kleuren. Als je echt zwart wil hebben, moet je dus superzwart hebben. Anders heb je twee problemen:
1. het zwart wordt grijs, omdat het idd een mengkleur is en geen volle zwart, want dat kun je nergens mee mengen (zie reactie bert)
2. je kan witte randjes (trapping) krijgen tussen het 'zwart' en de andere kleuren, omdat er geen soepel overgang zit tussen bijvoorbeeld cmyk 100 50 0 0 en cmyk 0 0 0 100. Je komt dat nog al eens tegen in illustraties/logo's waar geen superzwart wordt gebruikt.
Aan de andere kant kan je niet zomaar werk met cmyk 100 100 100 100 naar de drukker sturen, want dan krijg je dus op een plek meer inkt dan het papier absorberen kan. En dat geeft vlekken en onbruikbaar drukwerk. Meestal zegt de drukker dat ze kleuren tot 250% of 300% ofzo accepteren. Ook geven drukkers vaak aan wat bij hun de beste instelling is voor superzwart. Kortom, je kan het beste je drukker even bellen, om te weten welke zwart instelling je nodig hebt.
Overigens kun je idd zoals hierboven gesuggereerd in je voorkeuren instellen of indesign superzwart en gewoon zwart hetzelfde of afwijkend moet weergeven. Maar dat is alleen een beeldcherm instelling en daar heb je dus met je drukwerk niets aan. Je kunt dus het beste de instelling houden zoals je hem had, want dan zie je gelijk dat er wat aan de hand is, zoals nu.