Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 17:03   
geplaatst door: TB
Ik ben mij nu al een tijdje in Blender aan het verdiepen, maar ben nu benieuwd welke 3D/animatie paketten er zijn voor de Mac, en welke het meest gebruikt.

Blender is een schitterend pakket, maar een leercurve steiler dan 90 graden. Daar staat het bekend om, maar qua resultaat minstens zo goed als de (stervens)dure pakketten en komt goed uit de testen. Handleiding en video heb ik al, dus daar ligt het niet aan, behalve het gevoel dat je in een jumbo747 gedropt wordt en alle knopjes en schakelaartjes moet kennen.
Maya ook al gedownload, maar lijkt net zo onoverzichtelijk en moeilijk en een prijskaartje van tenminste 2100 euro (tot 8000-9000 euro, ching-ching-pieng!). Gelukkig een Personal Learning Edition (PLE), maar krijg je daar wel behoorlijke renders (sorry, plaatjes) van?

Verder heb ik nog niet veel kaas van dit werk gegeten, dus een een beetje hulp of verwijzing naar een forum is ook welkom.
:blush:

p.s. kon hier geen beter forum vinden

Het leven kent geen Appeltje-Z (TB, 2002) en overigens ook geen Command-Z
Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 17:17    reactie #1
geplaatst door: denn88
Ik hoor wel goede verhalen over Maxon Cinema 4D. Ook beschikbaar op Mac. Beetje te vergelijken met 3D Studio Max denk ik, maar dan voor het Mac platform.

Tja of Newtek LightWave maar heeft ook hele steile leer curve. Heb het ooit eens gezien ... interface is erg 1995 maar werkt super volgens sommige. Wordt veel gebruikt in de movie-wereld.

Atlantisdesign.nl - webDesign en de Mac. Bezig met webdesign / webdevelopment? Je eigen Mac als lokale webserver?
iPhone 4, 16 GB (black) | MacBook Pro 15", 2.44Ghz Intel Core 2 Duo,  4GB Ram | Airport Extreme | MacMini Intel Core 2 Duo, 4GB Ram | PowerMac G4 MMD Dual 1Ghz.
Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 17:46    reactie #2
geplaatst door: karel apple
Je moet in ieder geval ook even naar MoDo kijken!!
Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 17:52    reactie #3
geplaatst door: SponZz
Ik heb jarenlang Lightwave gebruikt goed programma, maar een beetje buggy.
Sinds 1,5 jaar zijn we hier overgestapt op Cinema4D, een zeer stabiel, razend snel en logisch geschreven programma, welke je modulair kunt aanschaffen.
Ze zijn bij Maxon altijd erg snel om nieuwe technieken in het programma te verwerken.
Dus dit programma is volgens mij echt een aanrader.
If I'm a figment of your imagination, who are you?
Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 18:10    reactie #4
geplaatst door: mrx3d
Lightwave is prachtig - maar modo nog beter. De mensen die modo maken zijn de oorspronkelijke ontwikkelaars van Lightwave. Die hebben van hun eigen fouten geleerd.
Aan de andere kant: als je nog aan het begin van het leerproces zit kun je misschien het een programma nemen met een actieve gebruikersgroep. Op die fora kun je veel leren, en ook veel objecten uitwisselen. Wat dat betreft zit je bij Cinema 4D inderdaad beter.
Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 18:24    reactie #5
geplaatst door: lector
Bryce is een prima pakket
met een ingenieuze en ook eenvoudige interface.  :thumbs-up:
Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 23:00    reactie #6
geplaatst door: Peter L
Sinds 10 jaar met 3D bezig en zowat alles wat voor de Mac bestaat uitgeprobeerd of langere tijd mee gewerkt.
Programma' s waar ik langere tijd ( 1 à 2 jaar of langer ) mee gewerkt heb, zijn Pixels:3D, Amapi en Strata Studio. Sedert een 4-tal jaar ben ik echter bijna dagelijks met Cinema4D aan de slag en dat is inderdaad een enorm goed pakket.
De werken die momenteel in mijn 3d- portfolio staan, zijn er trouwens allemaal in gemaakt en gerenderd - gerenderd trouwens in de " base " versie, vermts ik niet over de Advanced Render module beschik.

Voor landschapscreatie heb ik Vue6 Pro Studio en Bryce, maar gebruik beide slechts sporadisch.
Ook heb ik Cheetah3D, waar ik soms in render ( lijkt een beetje een Cinema4D kloon trouwens ... )

Er zijn héél wat 3d- programma' s voor de Mac verkrijgbaar . Kijk vooral even op http://www.pure-mac.com/3d.html.
Het hoeft trouwens niet altijd duur te zijn. Met sommige gratis of "onder-de-100-euro- " pakketten kan je prachtige resultaten bekomen.
Demo' s downloaden en uitproberen zou ik zeggen ...  :biggrin:

Peter

Welk 3D pakket voor de Mac?
18 oktober 2007 - 23:09    reactie #7
geplaatst door: odo
Precies! Cinema 4D is ook mijn pakket vanwege de grote gebruiksvriendelijkheid en de perfecte resulaten. Maar er is veel keuze en iedereen heeft zo zijn voorkeuren dus probeer het zelf eens uit via een demo en kijk welk pakket je het meeste ligt (ook qua €€€ natuurlijk!).
Welk 3D pakket voor de Mac?
19 oktober 2007 - 01:07    reactie #8
geplaatst door: 3DGuy
Ik zelf gebruik al jaren Form•Z Renderzone en daar in/mee kun je tegenwoordig ook objecten animeren. Ook is de render engine en mogelijkheden pas flink verbeter en is er een plug-in voor Maxwell render.

Cinema 4D is denk ik het meest populair. En zoals al "gezegd" MoDo is een echte aanrader. Maya is een zeer gerenommeerd pakket dat veel in de Film, animatie en special effects gebruikt word en als je in die richting verder wil dan kan het slim zijn dat te leren omdat het in die industrie zo veel gebuikt word.

Wat voor 3d modellen ga/wil je eigenlijk maken? Niet ieder programma is overal even handig in. En niet in alle programma's kun je even nauwkeurig op maat modeleren. als je alleen een ongeveer zo vorm wil kunnen maken en  je hoeft met het 3d model geen (rapid) prototype te maken dan maakt dat natuurlijk niet uit!  

En je hebt het over steile leercurves maar programma's die uitgebreide mogelijkheden hebben hebben vaak ook een steile leercurve maar als je het beheerst kun je er dus ook meer mee dan met een simpel programma.

Dus ik denk dat het handig is als je iets preciezer vertelt wat je wil maken en hoe je het wil animeren!?

Welk 3D pakket voor de Mac?
19 oktober 2007 - 01:12    reactie #9
geplaatst door: TB
Hertelijk bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik zal jullie suggesties ook eens goed bekijken, en ondertussen door Blender heenworstelen.
Die heeft 1 nadeel gelukkig niet: dat je voor (extra) modules moet betalen.  :wink:

Ooit al eens dagen lopen stoeien met Maya tot je een trots (voor jezelf dan) resultaat hebt, kan je het niet behoorlijk renderen....
Vandaar dat ik met Blender ben begonnen, maar na 3 pagina's ben ik de toetscommando's al weer vergeten en moet ik terugbladeren.

Maarrr...  ...eindelijk alle 4 de cores van de Mac Pro op hun knieën.  :woot:

Ik doe het grotendeels voor de lol, maar heb nu ook een opdrachtje waarin een glazen kubus met inhoud bestookt moet worden door lasers (o.i.d.) en barsten moet vertonen en/of breken. Het moet een korte animatie worden en is gelukkig niet echt een verplichting, omdat het anders ook in Flash kan. Voordeel van een opdracht is wel dat je echt een doel hebt om iets te bereiken. Ik heb Blender met handleiding/DVD (Elephants Dream, met alle sources) al een jaar liggen, maar nu 'mot' het een beetje.

(morgen weer een hoop demo's te downloaden)

@Peter L: Zo ver kom ik de eerste jaren nog niet, mooie, rustige website ook.

(Bewerkt door TB om 1:15, 19-10-2007)

(Bewerkt door TB om 1:24, 19-10-2007)

Het leven kent geen Appeltje-Z (TB, 2002) en overigens ook geen Command-Z
Welk 3D pakket voor de Mac?
19 oktober 2007 - 10:19    reactie #10
geplaatst door: Peter L
Hallo TD,

Knap dat je Blender onder de knie wil krijgen.  :blink:
Voor mij is dit één van die programma' s die me al snel hoofdpijn bezorgen door de compleet onoverzichtelijke interface.
Het ligt waarschijnlijk wel aan mij natuurlijk, maar ik prefereer toch programma' s die er " normaal " uitzien of tenminste toch duidelijk de verschillende functies tonen...

De meeste programma' s hebben wel degelijk een renderfunctie die vaak meer dan voldoende is.
Ook de Cinema4D " base " versie trouwens, zoals de renders op m'n site tonen ( bedankt voor je commentaar trouwens  :wink: )
Als je geen dingen als Ambient Occlusion, Raydiosity e.d. nodig hebt, voldoet dat prima en die dingen kunnen trouwens redelijk goed worden nagebootst door handige truukjes - waardoor de render overigens véél sneller gaat.

Van de gratis beschikbare pakketten kan je misschien ook Wings 3D eens bekijken. Veel overzichtelijker dan Blender.

@lector: Bryce is eigenlijk geen modelleerpakket - hoewel je er wel modellen kan in maken d.m.v. booleans met bol, kubus, cilinder e.d. .
Het is wél een goede landschapscreator ( de vader van- zeg maar  :biggrin: ) en ik heb het ook jaaaren gebruikt als " render-engine " voor de modellen die ik in Amapi maakte.
Hoewel het nog steeds prima is, werd het voorbijgestoken door Vue Esprit ( dat trouwens o.a. werd gebruikt voor het maken van bepaalde scenes in Pirates of the Caribbean ) qua functies en render-engine. Spijtig genoeg is de render-engine van Vue wel verschrikkelijk traaaaag.....  :boring:

Peter

(Bewerkt door Peter L om 10:25, 19-10-2007)