Blender is een schitterend pakket, maar een leercurve steiler dan 90 graden. Daar staat het bekend om, maar qua resultaat minstens zo goed als de (stervens)dure pakketten en komt goed uit de testen. Handleiding en video heb ik al, dus daar ligt het niet aan, behalve het gevoel dat je in een jumbo747 gedropt wordt en alle knopjes en schakelaartjes moet kennen.Maya ook al gedownload, maar lijkt net zo onoverzichtelijk en moeilijk en een prijskaartje van tenminste 2100 euro (tot 8000-9000 euro, ching-ching-pieng!). Gelukkig een Personal Learning Edition (PLE), maar krijg je daar wel behoorlijke renders (sorry, plaatjes) van?
Verder heb ik nog niet veel kaas van dit werk gegeten, dus een een beetje hulp of verwijzing naar een forum is ook welkom.
p.s. kon hier geen beter forum vinden
Tja of Newtek LightWave maar heeft ook hele steile leer curve. Heb het ooit eens gezien ... interface is erg 1995 maar werkt super volgens sommige. Wordt veel gebruikt in de movie-wereld.
Voor landschapscreatie heb ik Vue6 Pro Studio en Bryce, maar gebruik beide slechts sporadisch.Ook heb ik Cheetah3D, waar ik soms in render ( lijkt een beetje een Cinema4D kloon trouwens ... )
Er zijn héél wat 3d- programma' s voor de Mac verkrijgbaar . Kijk vooral even op http://www.pure-mac.com/3d.html.Het hoeft trouwens niet altijd duur te zijn. Met sommige gratis of "onder-de-100-euro- " pakketten kan je prachtige resultaten bekomen.Demo' s downloaden en uitproberen zou ik zeggen ...
Peter
Cinema 4D is denk ik het meest populair. En zoals al "gezegd" MoDo is een echte aanrader. Maya is een zeer gerenommeerd pakket dat veel in de Film, animatie en special effects gebruikt word en als je in die richting verder wil dan kan het slim zijn dat te leren omdat het in die industrie zo veel gebuikt word.
Wat voor 3d modellen ga/wil je eigenlijk maken? Niet ieder programma is overal even handig in. En niet in alle programma's kun je even nauwkeurig op maat modeleren. als je alleen een ongeveer zo vorm wil kunnen maken en je hoeft met het 3d model geen (rapid) prototype te maken dan maakt dat natuurlijk niet uit!
En je hebt het over steile leercurves maar programma's die uitgebreide mogelijkheden hebben hebben vaak ook een steile leercurve maar als je het beheerst kun je er dus ook meer mee dan met een simpel programma.
Dus ik denk dat het handig is als je iets preciezer vertelt wat je wil maken en hoe je het wil animeren!?
Ik zal jullie suggesties ook eens goed bekijken, en ondertussen door Blender heenworstelen.Die heeft 1 nadeel gelukkig niet: dat je voor (extra) modules moet betalen.
Ooit al eens dagen lopen stoeien met Maya tot je een trots (voor jezelf dan) resultaat hebt, kan je het niet behoorlijk renderen....Vandaar dat ik met Blender ben begonnen, maar na 3 pagina's ben ik de toetscommando's al weer vergeten en moet ik terugbladeren.
Maarrr... ...eindelijk alle 4 de cores van de Mac Pro op hun knieën.
Ik doe het grotendeels voor de lol, maar heb nu ook een opdrachtje waarin een glazen kubus met inhoud bestookt moet worden door lasers (o.i.d.) en barsten moet vertonen en/of breken. Het moet een korte animatie worden en is gelukkig niet echt een verplichting, omdat het anders ook in Flash kan. Voordeel van een opdracht is wel dat je echt een doel hebt om iets te bereiken. Ik heb Blender met handleiding/DVD (Elephants Dream, met alle sources) al een jaar liggen, maar nu 'mot' het een beetje.
(morgen weer een hoop demo's te downloaden)
@Peter L: Zo ver kom ik de eerste jaren nog niet, mooie, rustige website ook.
(Bewerkt door TB om 1:15, 19-10-2007)
(Bewerkt door TB om 1:24, 19-10-2007)
Knap dat je Blender onder de knie wil krijgen. Voor mij is dit één van die programma' s die me al snel hoofdpijn bezorgen door de compleet onoverzichtelijke interface.Het ligt waarschijnlijk wel aan mij natuurlijk, maar ik prefereer toch programma' s die er " normaal " uitzien of tenminste toch duidelijk de verschillende functies tonen...
De meeste programma' s hebben wel degelijk een renderfunctie die vaak meer dan voldoende is.Ook de Cinema4D " base " versie trouwens, zoals de renders op m'n site tonen ( bedankt voor je commentaar trouwens )Als je geen dingen als Ambient Occlusion, Raydiosity e.d. nodig hebt, voldoet dat prima en die dingen kunnen trouwens redelijk goed worden nagebootst door handige truukjes - waardoor de render overigens véél sneller gaat.
Van de gratis beschikbare pakketten kan je misschien ook Wings 3D eens bekijken. Veel overzichtelijker dan Blender.
@lector: Bryce is eigenlijk geen modelleerpakket - hoewel je er wel modellen kan in maken d.m.v. booleans met bol, kubus, cilinder e.d. .Het is wél een goede landschapscreator ( de vader van- zeg maar ) en ik heb het ook jaaaren gebruikt als " render-engine " voor de modellen die ik in Amapi maakte.Hoewel het nog steeds prima is, werd het voorbijgestoken door Vue Esprit ( dat trouwens o.a. werd gebruikt voor het maken van bepaalde scenes in Pirates of the Caribbean ) qua functies en render-engine. Spijtig genoeg is de render-engine van Vue wel verschrikkelijk traaaaag.....
(Bewerkt door Peter L om 10:25, 19-10-2007)