Omdat ik dacht dat ik het altijd al goed aanleverde,wou ik nu graag aan jullie vragen waar ik op moet letten.
Bijv. welke soort PMS ik aan moet leveren? (pastel, solid, coated)Ik deed tot nu toe altijd gewoon Process Coated of Uncoated.Dit zou toch gewoon goed moeten zijn?... hij maakt toch zijn eigen kleur aan?
En als ik nu bijvoorbeeld briefpapier aanlever dan,maak ik die gewoon op binnen het tekengebied wat ik heb opgegeven.Is dit goed?... of moet ik perce met een snijgebied werken?
Voor de rest zorg ik altijd voor:- Bestand formaat in .PDF- 2mm overlap. (indien aflopend)- Alle lettertype omgezet vecor.
Ik hoor het graag van jullie!
(Bewerkt door dienjo om 15:29, 8-03-2005)
Dus als eerst moet je aan hem even vragen of hij een Indesign/Quarkbestand, een Illustrator EPS,of een cPDF wilt hebben, of iets anders. Één van deze 3 bestanden is eigenlijk altijd goed.
Daarna (en dit is een lastige vind ik) ga je kijken welke PMS je moet gebruiken.Wij gebruiken voor papierdruk altijd PMS solid coated, wat naar mijn weten gewoon goed is.Het lastige hieraan is, dat de ene soort PMS beter geschikt is voor papier, en de ander voor bijvoorbeeldplastic. Het is niet zo dat 't niet uitmaakt, "omdat hij toch zijn eigen kleur aanmaakt"!Vraag anders aan de drukker welke kleuren hij gebruikt, dan ben je gelijk veilig gesteld.
Soms lever zelfs gewoon in full-color aan, ipv in PMS, maar dat hangt een beetje van je ontwerp af.
- Voor de veiligheid zou ik 3mm overlap doen. Sommige drukkers snijden niet altijd even netjes,en zo ben je altijd verzekerd dat je genoeg overlap hebt.- Lettertypen omgezet in vector hoeft niet persé, maar 't is wel veiliger voor jezelf.Op deze manier kan de klant niet op het laatste moment naar de drukker stappen voor een laatste correctie.Als het dan fout zou gaan, krijg jij de schuld.
Maar gaat 't hier eigenlijk voornamelijk over briefpapier, visitekaartjes en flyers eigenlijk?Als we dat weten, kunnen we een beetje specifieker zijn met de manier van aanleveren namelijk
Mvg,Joram
Het gaat bij de opdracht waar ik nu mee bezig ben om:- briefpapier- vistekaartjes- folders Het briefpapier word op mat papier gedrukt en,de folder word op glans gedrukt.
Kun je me uitleggen hoe jij het zou aanleveren?
Als je een goeie drukker hebt, vraagt hij soms ook of je met kleurprofielen wilt werken.3 ipv 2mm afloop aanhouden voor de zekerheid... sommige drukkers snijden iets minder netjes schoon,en 3mm is altijd veiliger dan vind ik.
Persoonlijk is mijn voorkeur (dit is mijn ervaring, maar het hangt dus écht van de drukker af!):- plaatjes niet embedden.- plaatjes als tiff of eps op 300dpi in een mapje "beeld" zetten.- de plaatjes moet je op ware grootte maken, dus niet naderhand in Illustrator teveel vergroten (+120% max)- Illustrator "ai" bestand aanleveren met tekst in lettercontouren.- Een goed kleurprofiel aan de bestanden hangen als dat mogelijk is (mits de drukker weet wat hij ermee moet)
Ps.: als de folder meerdere pagina's heeft, zou ik het niet in Illustrator maken, maar in Quark of Indesign.Dit omdat een drukker soms gek wordt als hij een folder krijgt die in 10 aparte illustrator bestanden zit.Buiten dat; het werkt voor jou ook fijner als je een bestand met meerdere pagina's in 1 document maakt.Zo hou je het overzicht er ook in.
Maar goed, simpel gezegd dien je een aantal zaken in het oog te houden:
1. soort papier2. druk in CMYK (vierkleurendruk)3. druk in PMS kleur
Papier bepaalt hoe een kleur eruit komt te zien. Precies dezelfde kleur blauw gedrukt op een MC papier, een mat papier, krantenpapier of wat dan ook kan er totaal verschillend uitzien. Pantone maakt een aantal kleurreferentieboeken waarbij je kan zien wat kleur doet op wat voor soort papier. Kijk even op de site van Lettergrafica: www.lettergrafica.nlLet dus op de keuze van een kleur wanneer je voor een opdracht twee verschillende papiersoorten gebruikt, anders krijg je grote problemen!
Als je drukt in de vier drukkleuren Cyaan, Magenta, Geel en Zwart zal je altijd een benadering krijgen van de PMS kleur die je hebt uitgezocht. Ook daar maakt Pantone kleurswatches voor waarbij je het uiteindelijke resultaat kunt bekijken.
Er bestaan ook een aantal kleurrefenrentieboeken (Digital Color Scale-boeken) waar een opbouw van kleuren in CMYK staan. Dit werkt heel nauwkeurig.
Uiteraard spreek het voor zichzelf dat drukwerk duurder wordt naarmate je meer drukkleuren gebruikt (voor elke drukgang dien je te betalen!) en ook inkt kost geld!
Soms zal je dus minder kleuren gebruiken, bijvoorbeeld zwart met een steunkleur (eventueel in verschillende percentages) wanneer het budget niet toereikend is.
Als je aanlevert vanuit InDesign is de gewoonlijk de PDF die InDesign voor de Drukker aanmaakt voldoende. 3 mm bleed wil bijna elke drukker hebben.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Je Photoshop-bestanden kan je best als Tiff aanleveren, minder zwaar dan eps tenzij je paden gebruikt (voor détourages) want niet elke distiller gaat daar evengoed met om.
Beperk Pantone zeoveel mogelijk, tenzij de klant er echt naar vraagt voor zijn/haar logo bv.
Zoals Joram al aangaf opletten met resolutie's. Een beeld van 300dpi met meer dan 120/125% vergroten is af te raden maar het omgekeerde is ook waar. Een 300dpi beeld aan 15% plaatsen in je opmaakprogramma is sterk af te raden. Ten eerste gaat de bestandsgrootte de lucht in en ten tweede kan zo'n "samengedrukt" beeld rare resultaten opleveren in druk. Denk maar aan foto's waar een fijne raster op afgebeeld is
Als je een opmaak aanleverd lever je je fonts best mee. Een Futura bij hem en een Futura bij jou is niet steeds hetzelfde, met als tekstverloop tot gevolg.
Veel plezier ermee!
(Bewerkt door MicHtical om 21:24, 10-03-2005)