Quark
20 september 2005 - 19:23   
geplaatst door: Carlito
Eventjes aan het surfen geweest en deze http://macline.be/ tegengekomen.

Als je dan eventjes kijkt naar de quark prijs dan moeten ze toch wel jaren aan een stuk schandalig veel hebben opgestreken  :thumbs-down:

Quark
20 september 2005 - 19:30    reactie #1
geplaatst door: EdMac
Hmm, ik vindt het bedrag anders nog aardig de pan uit rijzen...

Quark Xpress 6.5 Passport UK Promo until 10/09/05 - on line activation activation

VAT Excl. 1529.00,- €
VAT Incl. 1850.09,- €    Macline. Ref: XPP6UK
Usually ships in 1 day

1,850.- inclusief BTW, dat vroegen ze toch ongeveer altijd al?

"O.. ja.. erhm... da's dan wel goed."
Quark
20 september 2005 - 19:37    reactie #2
geplaatst door: Carlito
als je af en toe refresht dan zie je aan de bovenkant een speciale actie à 259 €
Quark
20 september 2005 - 19:54    reactie #3
geplaatst door: Arwin Rood
Dat zijn onderwijs prijzen, alleen voor studenten, scholieren en leraren.
Sir MacKokkel
One of the MacAteers, knights fighting against bad taste
Quark
20 september 2005 - 19:55    reactie #4
geplaatst door: EdMac
Je hebt helemaal gelijk. En het lijkt nog een volledige versie ook.
En nu begin ik meteen argwanend te worden, maar het kan goed
dat onze Zwitserse 'vrienden' nu eindelijk eens in gaan zien dat ze,
als ze niets verbeteren, vlamhard onderuitgaan en binnen een paar
jaar allemaal mogen solliciteren bij Adobe.

Maar... ze hebben wél een nieuw logo én versie 7 is in de maak...
Zucht.

"O.. ja.. erhm... da's dan wel goed."
Quark
20 september 2005 - 19:57    reactie #5
geplaatst door: Skilgannon
Als jullie eens goed zouden kijken gaat het hier om een Education Special.
Waarschijnlijk zul je student moeten zijn of 1 of andere school maar een firma of particulier gaat dit niet aan die prijs kunnen krijgen vrees ik.

Quark is en blijft duuuuuuur
Maarja er is nog altijd geen beter opmaakprogramma op de markt (Indesign is maar zo en zo (goed voor ontwerpers maar niet voor technisch DTP werk)) en dus blijven ze dit maar uitbuiten

One of the Lost Ones
Quark
20 september 2005 - 20:43    reactie #6
geplaatst door: Tom242

Citaat
(Indesign is maar zo en zo (goed voor ontwerpers maar niet voor technisch DTP werk)) en dus blijven ze dit maar uitbuiten

Leg uit!

ik vind InDesign een fantastisch pakket, ook voor "technisch DTP werk"

~Guy•Raf , m (de) grafisch alleseter
Quark
21 september 2005 - 17:56    reactie #7
geplaatst door: Skilgannon

Citaat
Tom242 om 20:43, 20-09-2005

Citaat
(Indesign is maar zo en zo (goed voor ontwerpers maar niet voor technisch DTP werk)) en dus blijven ze dit maar uitbuiten

Leg uit!

ik vind InDesign een fantastisch pakket, ook voor "technisch DTP werk"


Ik werk als technisch DTP'er en moet zeggen dat de files die wij van Reclameburo's binnen krijgen meestal in Indesign gemaakt zijn. Op zich heb ik daar niets op tegen maar die mannen houden totaal geen rekening met overdruk en trapping en dat soort toestanden. Daar Xpress dit vanzelf goed doet moet je in Indesign dit allemaal zelf instellen wat ik toch een zeer grove terkortkoming vind.
Voila daarom werk ik niet graag met Indesign. Versta me niet verkeerd als ik zelf iets in Indesign maak let ik zelf wel op die dingen maar de meeste Art Director's en dergelijke letten daar totaal niet op wat de meest geschifte problemen opleverd als je wilt gaan drukken of belichten.

One of the Lost Ones
Quark
21 september 2005 - 20:08    reactie #8
geplaatst door: gPod
Trapping e.d. is ook helemaal niet iets waar een Art Director zich mee bezig moet houden. Sterker nog, een dtp-er tegenwoordig ook niet meer want in een moderne workflow wordt dat allemaal zodanig 'uitgerekend' dat je het handmatig praktisch niet beter zou kunnen. Ben trouwens wel benieuwd hoe jij je trapping dan in InDesign regelt?
Ik vind QuarkXpress ook voor technisch dtp-werk grote bagger, zeker gezien de kans die ze de afgelopen jaren gekregen hebben om er eindelijk 's een fatsoenlijk pakket van te maken. Grote kans dat ze nu echt te laat zijn, ik kan er niet wakker van liggen.

g i d e on
Quark
21 september 2005 - 20:26    reactie #9
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Leuke discussie; het gaat hier over mijn dagelijkse werkveld. Schrale troost: de grootse reclamebureaus (de állergrootste!) van de wereld leveren ook gewoon bagger uit. XPress of InDesign, het maakt helemaal niks uit. Bureaus zijn doorgaans bezig met design-uren te verkopen en het technisch correct maken van bestanden is maar bijzaak. Zeker als ze zelf voor het drukwerk moeten zorgen en de klant de open bestanden nooit ziet.

Ik vind het allemaal wel prima. Over vijf jaar mogen bureaus vooral nog templates en basiselementen bouwen die via volautomatische systemen multichannel media gaan genereren. Waarbij InDesign trouwens op scriptable mogelijkheden heel wat beter scoort dan XPress. En aangezien ook die typische kennis van grafische automatisering bij bureaus nauwelijks aanwezig is zie ik het donker in voor dat deel van de grafische industrie.

Dit nog afgezien van het feit dat reclamebureaus voornamelijk in eindproducten denken. Een folder, een brochure, een advertentie, een (statische) site. Om aan te gaan sluiten op de mediaontwikkelingen zullen ze nog heel wat procesgerichter moeten gaan werken en denken, want daar schort het aan. Ze kunnen een enorme toegevoegde creatieve waarde houden, maar dan zullen de bedrijfsmodellen van reclamebureau's stevig op de schop moeten. Anders huren slimme IT-jongens en meisjes die creativiteit vrolijk via de achterdeur in en gaan ze met het grootste deel van het volume van de reclamemarkt aan de haal. Want dat bestaat nog steeds uit het schrijven van (technische) uren voor het reproduceren van reeds bestaand materiaal...

Sorry. Ik weet dat deze stelling er in hakt en er zijn er ook die wél serieus naar de markt- en mediaontwikkelingen kijken. Maar het gros steekt z'n kop écht in het zand...

Terug naar de discussie: ik kan met InDesign als achterliggende grafische motor een secretaresse zonder enige grafische kennis via een online systeem dat op een database hangt een technisch perfecte advertentie of brochure laten samenstellen. En die mag dan keurig gedrukt afgeleverd worden, of als een drukklaar PDF. In een kleurseparatie specifiek voor dat werelddeel waar het naar toe moet. Technischer DTP'en kan bijna niet. Met XPress kun je dit soort gedachten beter maar laten varen. Conclusie: InDesign is technisch gezien heel wat slimmer, beter en flexibeler.

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Quark
21 september 2005 - 20:50    reactie #10
geplaatst door: rolandvc
Hoe mooi en makkelijk het allemaal kan met Indesign, toch blijft het voor productiewerk in standaardlayouts vlotter werken in Quark. De creatieve mogelijkheden van Indesign liggen uiteraard een stuk voor op Quark. Maar als je weekbladen of nieuwsbrieven gaat maken, waar het vooral op snelheid aankomt en deadlines een grote rol spelen, dan houden we hier toch bij Quark, wat zeker een snelheidswinst van 30% uitmaakt tov Indesign. Aangezien alles aan de drukkerijen in PDF geleverd wordt, gaan we hier zelfs zover dat de meer creatieve pagina's met Indesign worden opgemaakt en het pakket standaardpagina's in Quark. Als je een goede pdf-workflow gebruikt, is er nadien geen enkel probleem.
Quark
21 september 2005 - 20:57    reactie #11
geplaatst door: gPod
Ik ben het grotendeels wel met je eens Ger. Om me heen zie ik het ook letterlijk zo gebeuren. Alleen denk ik dat het toch een redelijk specifieke groep binnen de reclamewereld is die gevaar loopt voor dit soort praktijken. Vooral de wat kleinere bureau's en drukkerijen zullen niet snel overgaan tot volledig geautomatiseerde workflows omdat ze simpelweg de klanten niet hebben die ook op dat niveau willen en kunnen opereren. Ook deze markt is ontzettend groot en mijn ervaring is dat Quark ook hier enorm terrein heeft verloren. Het is volgens mij gewoon een optelsom, duur produkt, matig product (wat sinds de intro van InDesign steeds duidelijker werd), slechte service, trage en moeizame upgrades enz. Of QuarkXpress 7 een laatste stuiptrekking is... de tijd zal het ons leren. Toch zou ik de gefrustreerde en geirriteerde reacties op de afdeling wel gaan missen als er weer 's een QuarkXPress document werd aangeleverd  :wink:
g i d e on
Quark
21 september 2005 - 21:43    reactie #12
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Zoals bij de meeste van dit soort ontwikkelingen zijn het de grotere bedrijven die het eerst de technieken zullen gaan gebruiken. Door de schaalgrootte wordt het snelst geld mee verdient. Het opvallende is echter dat efficiëncy bij dit gebeuren niet eens de belangrijkste drijfveer lijkt te zijn.

De verbreding van de (digitale) media qua output zorgen er voor dat je wel in single-source publishing móet gaan denken, vanuit databases. Anders kún je dat niet georganiseerd en beheersbaar krijgen en al helemaal niet vanuit een globaal perspectief. Die tendens is ingezet met website templating. Nu wil men dat soort technieken ook op traditionele media los gaan laten en intergreren met het digitale traject. Of je past je organisatie aan om op dat proces aan te sluiten, of je blijft unieke documenten per stuk afleveren.

De grotere bedrijven zullen hierin voorop gaan, maar ik kan uit eigen ervaring melden dat die grotere bedrijven graag outsourcen bij (veel) kleinere ondernemingen. En die gaan dus vroeg of laat ook mee dat procesdenken in. Of niet natuurlijk...

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Quark
21 september 2005 - 21:55    reactie #13
geplaatst door: gPod

Citaat
Ger Nijkamp om 21:43, 21-09-2005
[news]De verbreding van de (digitale) media qua output zorgen er voor dat je wel in single-source publishing móet gaan denken, vanuit databases. Anders kún je dat niet georganiseerd en beheersbaar krijgen en al helemaal niet vanuit een globaal perspectief.[/news]

Maar de slager op de hoek bekijkt doorgaans de dingen niet vanuit een globaal perspectief  :wink:
Ik snap je punt, het gaat m.i. ook zeker die kant wel op. Ik vraag me alleen wel af of de rol van een reclamebureau daardoor wezenlijk zal (moeten) veranderen. Een creatief proces blijft toch iets compleet anders dan een technisch proces (hoewel die 2 dingen perfect samen kunnen gaan natuurlijk). Of de echte creatievelingen nou zo graag via de achterdeur door de IT-jongens ingezet willen worden, ik weet 't niet. Ergens moet er in ieder geval toch creativiteit ingekocht worden.

g i d e on
Quark
21 september 2005 - 22:58    reactie #14
geplaatst door: EdMac
Voorlopig blijft de keuze tussen Quark en InDesign een erg persoonlijke keuze. De werking van XPress voelt snel en vertrouwd aan, alleen is het programma natuurlijk een dinosaurus vergeleken met de mogelijkheden van InDesign. Gelukkig zien veel bedrijven tegenwoordig het nut in van de PDF-normen die zijn vastgesteld. Ik merk dat er steeds minder problemen optreden met PDF-bestanden, of ze nu in programma X of Y zijn gemaakt.*

Echter, Ger heeft een punt. Als de PDF normen en waarden over een aantal jaar écht door ieder zichzelf respecterend bedrijf zijn overgenomen, zullen we tegen het probleem van vergaand automatiseren en 'template-design' aanlopen. InDesign loopt op het gebied van scripting enorm voor op XPress, dat staat als een paal boven water.

Ik vraag me echt af of Quark zichzelf met hun nieuwe versie 7 gaat bewijzen. Ze zullen er in ieder geval een enorme kluif aan hebben, en wellicht (waarschijnlijk) op de langere termijn verliezen. Als ik echter kijk naar de toekomst, dan voorzie ik reële kansen voor de kleinere ontwikkelaars. Volgens mij zijn zij degenen die, bijvoorbeeld op basis van PDF, maatwerk oplossingen kunnen bieden voor de verwerkende bedrijven.


*Dat neemt niet weg dat er nog steeds enorm veel bagger wordt aangeleverd. Momenteel loopt er een discussie met een klant die klaagt dat haar advertentie verkeerd is gedrukt. De illustraties stonden op geïndexeerde kleuren. Zucht.

"O.. ja.. erhm... da's dan wel goed."
Quark
22 september 2005 - 00:16    reactie #15
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik heb op de Apple Expo een korte 'update' gekregen over nieuwe functies
in XPress 7: composition zones, alle elementen syncbaar (niet alleen tekst)
en binnenkort dat XPress Studio (samenwerken) al in versie XPress 6.5.

Niet dat ik nu opeens helemaal "pro" Quark/XPress ben - allesbehalve !
Ik heb ook heel vervelende vragen gesteld over ondersteuning PDF 1.5
(transparantie, lagen, etc.)en PhotoShop-transparantie 'tot op de bodem'.
Dat laatste wordt trouwens mogelijk, maar alles wat met transparantie
te maken heeft (dus ook 'hogere' PDF-versies) moet worden afgevlakt.
Of dat zo'n heilzame route blijft en "makkelijk" te begrijpen is voor een
overmoedige ontwerper die allerlei leuke dingen wil gaan maken ?

Ja maar daar hebben ze 'Job Jackets" voor. Daarmee wordt de DTP-er
van te voren gewaarschuwd wanneer men 'gevaarlijke dingen' wil doen.
Ben alleen bang dat driekwart van al die mooie nieuwe ontwerpfuncties
net zo goed terug in de kast mogen, als ze blijven hikken op PDF 1.3...

Binnenkort (morgen wellicht) een uitgebreidere NieuwsFlits hierover :-)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Quark
22 september 2005 - 11:51    reactie #16
geplaatst door: TB
Ik kan in hierin voor 100% met Ger meegaan. Ook wat dat bagger van (grote) reclamebureau's.   :yucky:

Zeker het 'procesdenken' zal de komende jaren waarschijnlijk enorm aan belang toenemen. Alleen heb ik juist de indruk dat de grote partijen er nog niet bijster in geïnteresseerd zijn. Althans wat investeringen betreft...

Wat dat betreft is Xpress (tot nu toe) in een hopeloze strijd met ID. Persoonlijke gewenning (er wordt lustig 'ontworpen' en opgemaakt in Illustrator en Photoshop omdat dit 'fijner' werkt dan XPress of ID) zegt niets over de technische mogelijkheden van de paketten.
Persoonlijk kan ik zeggen dat ik veel sneller ontwerp/opmaak met ID dan ik ooit in XPress zou kunnen, ondanks meer dan 17 jaar ervaring met het laatste.

(Eigenlijk verdiend de eerste reactie van Ger wel een apart draadje, want die discussie is eigenlijk veel belangwekkender dan het XP-ID verhaal)

Het leven kent geen Appeltje-Z (TB, 2002) en overigens ook geen Command-Z
Quark
22 september 2005 - 12:20    reactie #17
geplaatst door: Tomorrowstand
Ik ben het eens met TD over het Ger-draadje! Een topic over waar het heen gaat in de grafische industrie. Wie pakt het op? (ik niet zo'n mooi inhoudelijk stuk proza schrijven als Ger … )

Even on-topic: wat betreft technische verfijning: Xpress regelt dingen als trapping zelf?… dat vind ik erg eng. Wie vertelt mij dat dat goed gaat? In ID is alles (nu ja, veel) goed te regelen, al moet je dat wel zelf doen. Of er van af blijven als je niet weet wat je doet - dat is dan sowieso ook veel beter. Dingen in Quark die automatisch zijn geregeld zonder dat de volgende partij in de keten weet of degene die het aanlevert het ook echt zo bedoeld heeft, of dat er juist helemaal niet naar gekeken is … brrr.

En door de goede integratie met bv Illustrator kan je daar ook lekker zelf per object je instellingen regelen … volledig te beheersen. Moet je wel weten wat je doet. Ik kan me niet voorstellen dat sommige slimmigheden die we hier in de bestanden stoppen, door Xpress automatisch goed zouden gedaan worden.

Eigenlijk is de opmerking over Quark Xpress dus dat mensen die niet weten wat ze doen technisch beter af zijn met Xpress … want dat program regelt sommige cruciale instellingen automatisch zelf …

voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
Quark
22 september 2005 - 18:37    reactie #18
geplaatst door: Peter Villevoye
Trapping is een fenomeen dat niet 'moet' omdat het een feature is,
maar dat een aantal tekortkomingen van een drukprocedé anticipeert
en daar geen oplossing maar een compromis voor regelt. En dat kan
op meerdere manieren gebeuren en met smaak-afhankelijke opties.

XPress hanteert bepaalde (vaste) waarden, alsof een drukker altijd
standaard afwijkingen heeft. Deze zijn aan te passen, maar dan nog:
uitgangspunt is dat XPress het in die fase graag zelf wil regelen.

Adobe InDesign laat trapping liever afhandelen door moderne RIPs
en instellingen die op die RIP gemaakt worden - dus niet in opmaak.
In een RIP worden densiteiten van kleuren en mogelijke afwijkingen
in drukgang met elkaar vergeleken en trapping daarop afgestemd.
Vandaar dat je niks hoefte te doen in InDesign. Het gebeurt later,
met als uitgangspunt de contrasten in bepaalde kleurstellingen.

M.a.w.: XPress haalde dit ssoort lithografische vaardigheden naar
de voorkant van een DTP-traject, terwijl InDesign deze liever pas
zo laat mogelijk bepaalt, het liefst pas bij 't maken van de plaat.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Quark
22 september 2005 - 19:20    reactie #19
geplaatst door: EdMac
Hmm, da's interessant. Maar hoe gaat dat dan met een vanuit InDesign
gemaakte PDF, worden de trapping instellingen dan nog steeds in de RIP
geregeld, of worden er dan alsnog bepaalde standaardwaarden gebruikt?
"O.. ja.. erhm... da's dan wel goed."
Quark
22 september 2005 - 19:31    reactie #20
geplaatst door: Peter Villevoye
Er zijn mogelijkheden voor trapping in InDesign, maar waarom zou je ?
Het is een stukje zorg dat je het beste 'achteraan' kan laten gebeuren.
Dat we ten tijde van XPress dat moesten instellen, was omdat er vanuit
een PostScript-RIP weinig tot niets gebeurt. Een PDF-RIP werkt anders...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Quark
22 september 2005 - 21:23    reactie #21
geplaatst door: EdMac
Okee, ik geloof dat ik maar weer eens een bakkie moet
gaan doen bij onze drukkerij... Bedankt.
"O.. ja.. erhm... da's dan wel goed."
Quark
23 september 2005 - 09:57    reactie #22
geplaatst door: TB
Volgens mij zit er in InDesign ook een trappingsmodule tijdens het printen en die werkt al vele malen beter dan XPress.

Mijn god, wat heb ik XPress vroeger vervloekt doordat een tekstje weer eens superbold werd vervet omdat de ontwerper kaders over elkaar had gezet en je even geen tijd had om een proefje te printen...

Het leven kent geen Appeltje-Z (TB, 2002) en overigens ook geen Command-Z
Quark
23 september 2005 - 12:10    reactie #23
geplaatst door: ddv1
Een standaardcontrole hoort bij open quark xpress bestanden dan ook een check op de overlapvoorkeuren te zijn onbepaald op 0 en je hebt geen vervetting van je tekst meer. Maar dit terzijde. Het nieuwe bestandsformaat van xpress 7 schijnt helemaal open te worden en gebaseerd te zijn op xml. Het lijkt mij dat hiervoor zeker is gekozem ivm cross media publishing. De tijd zal het leren.
Quark
23 september 2005 - 12:43    reactie #24
geplaatst door: Peter Villevoye
Het standaard XP7 bestandsformaat is inderdaad XML en (dus) open
voor anderen om daar in te stoppen of uit te peuteren wat ze willen.
Een moedige keuze !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !