Ja, je kunt daar nog iets aan doen.
Eerste vraag: wat is je doel?
1. de data op de harddisk terugkrijgen
2. de harddisk verder kunnen gebruiken
Sluit de hardddisk altijd via USB rechtstreeks in de computer aan.
Als het om 1. gaat (de data), moet je voorzichtig zijn en alleen héél voorzichtige stappen nemen.
Zo mag je de externe behuizing waarin de harddisk zit wel (voorzichtig) openmaken, maar NOOIT de harddisk zelf.
Hou ook alle originele onderdelen bij elkaar (adapter, behuizing, evt. USB-interface en harddisk), om recoverykans zo groot mogelijk te maken.
Na de meest voor de hand liggende stappen (adapter vervangen, USB snoeren vervangen) kom je al snel uit op professionele recovery en dan moet je rekenen op zo'n 1000 Euro.
Lees je ook in op
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243 Volg in geen enkel geval (Youtube-)adviezen op die met invriezen te maken hebben.
Hoe verder?
4 TB grootte maakt waarschijnlijk dat er één 4 TB 3,5" harddisk in de externe behuizing zit.
Nou kan er iets in de behuizing kapot zijn, of buiten de behuizing.
De korte versie is:
- heb je je data niet meer nodig?
- een andere stroomadapter en USB-snoer helpen niet?
- je hebt geen garantie* meer?
Dan gooi je alles weg en koopt een nieuwe.
De lange versie is:
- "Buiten de behuizing": je stroomadapter kan de geest hebben gegeven. Kijk op de adapter wat voor spanning er uit komt (meestal 12 Volt gelijkspanning, dat moet in elk geval exact hetzelfde zijn) en hoeveel stroom de adapter kan leveren (bv. 2 A, het moet gelijk of méér zijn).
Die adapters (met gelijke spanning, gelijke stroom en de + en - aan dezelfde kant op de plug) zijn redelijk universeel: je vindt ze bv. ook op externe DVD-spelers enz. Zoek zo'n exact gelijke adapter en kijk of de harddisk het daarmee wel doet.
- "In de behuizing":
De meeste 3,5" harddisks worden rechttoe rechtaan aangesloten op de computer.
Als je zeker weet dat je adapter in orde is, kan je al laatste redmiddel voorzichtig de behuizing openmaken.
Als de USB-kabel rechtstreeks in/aan de harddisk is aangesloten, kan in de aansluiting het probleem zitten. Een elektronicus (= iemand die goed kan meten en solderen) kan dat voor je herstellen.
Als daar een printje tussen zit, moet je dat in elk geval altijd erbij houden, want daar zit vaak een codering ingebouwd.
Sluit tussen elke stap de harddisk aan op je computer en kijk of hij wordt gedetecteerd (in Schijfhulpprogramma bij Apple, of in de BIOS op een Windows PC/laptop).
Als de schijf wel wordt gedetecteerd in Schijfhulpprogramma of in de BIOS, is communicatie met de printplaat op de harddisk mogelijk. Het probleem zit dan in de harddisk zelf en dan ben je in de meeste gevallen aangewezen op professionele recovery.
*garantie:
- de garantie geldt op de correcte werking, niet op de data.
- harddisk inleveren voor garantie = data kwijt.
- bij de winkel heb je de wettelijke garantie (vaak 2 jaar). Kijk op de bon of bij de winkel hoe lang die garantie is.
- op de harddisk in de externe behuizing heb je vaak tot 5 jaar garantie. Je komt daar achter door het serienummer op de harddisk in te tikken op de website van de fabrikant. Binnen de garantietermijn kan je RMA aanvragen.