Formatteer/Mount probleem
vandaag 14:30   
geplaatst door: Spooter
Hallo medeforumleden:

Ik probeer op afstand iemand te helpen die een externe harde schijf van Sandisk heeft gekocht, maar die deze schijf niet kan gebruiken.

Het betreft deze externe SSD schijf.

Deze wordt gekoppeld mbv een USB C kabel aan een Mac mini M2.

Schijfhulpprogramma ziet de schijf als ExFat, maar partitioneren en of wissen gaat niet goed bij APFS (met GUID schema). Dit geeft een 'harde' foutmelding: 'mislukt'. Wissen en indelen in Apple uitgebreid Journaled redt het tot 'Gereed', maar laat de disk niet mounten.

Er zijn nog te veel variabelen, maar:
- Ligt het aan de Sandisk schijf?? (er is geen andere firmware/driver voor beschikbaar)
- de verbindingskabel (zowel voor data als voeding/andere kabel geprobeerd geeft geen soelaas)
- de Mac mini (M2): een permissieprobleem waardoor deze externe USB schijf niet 'mag' mounten??
  Of is de Mac mini usb poort te zwak om de schijf genoeg te voeden??

Nogmaals ik doe het (telefonisch/facetiment) op afstand waardoor ik niet in de logfiles kan kijken oid, maar zie ik iets over het hoofd??

Graag jullie hulp.
Formatteer/Mount probleem
vandaag 14:44    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Je vermeldt niet of die SSD wel meteen met de Mac is verbonden en niet via een Hub o.i.d. Aanbevolen is een directe verbinding.

Deze problemen komen meer voor tussen SanDisk en M2 Macs:

https://forums.sandisk.com/t/my-new-portable-ssd-1tb-sdssde30-1t00-g26-is-not-detected-by-my-m2mac-but-is-detected-in-other-macbooks/417832/2

https://forums.sandisk.com/t/unable-to-format-extreme-portable-ssd-v2-on-macos-monterey/222721

Oplossingen; toch geen juiste gecertificeerde usb kabel gebruikt.

Eventueel formatteren op een andere Mac.
Ⓒnnsa(i)-2025
Formatteer/Mount probleem
vandaag 14:49    reactie #2
geplaatst door: Spooter
Disk is direct verbonden met Mac (niet via een hub oid)
Het besturingssysteem is overigen Tahoe (MacOs 26)

Bedankt voor de tips en links (tot nu toe)
Formatteer/Mount probleem
vandaag 15:42    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Disk is direct verbonden met Mac (niet via een hub oid)
Het besturingssysteem is overigen Tahoe (MacOs 26)

Bedankt voor de tips en links (tot nu toe)

Daarnaast zou ik eventuele andere randapparatuur tijdens formatteren loskoppelen.

Hier nog een bijzondere tip:

https://discussions.apple.com/thread/254841671?sortBy=rank

Op welk niveau formatteer je in Schijfhulpprogramma ? Ik neem aan op het hoogste.

Start ook de Mac eerst opnieuw op, alvorens te gaan formatteren.

Wat soms wel eens helpt is, om de SSD eerst te formatteren op MacOS Journaled en als dat is gelukt en de SSD mount weer verder formatteren op APSF.
Ⓒnnsa(i)-2025
Formatteer/Mount probleem
vandaag 16:01    reactie #4
geplaatst door: Spooter
Op hoogste niveau.
Machine was opnieuw opgestart.

Ik had eerst HFS+ Journaled gedaan voordat ik APFS had gedaan, maar geen van beiden hielp, maar bedankt voor de terugkoppeling.