Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 19:21   
geplaatst door: Heintje
Gisteravond zat ik in een bestuursvergadering van een kleine vereniging zonder winstoogmerk, waarin een medebestuurslid meldde dat zijn 2018/2019 Macbook defect was geraakt: het is zo'n model met een langgerekt functiescherm.

Het begon met roze strepen in het scherm, daarna ging het scherm definitief op zwart. Een externe monitor geeft blijkbaar wel normaal beeld.

Reparatie hoeft niet voor niets, maar de door Apple gemelde "1000+ Euro" offerte was iets teveel van het (niet zo) goede.
Wat zou het defect zijn (een defecte videokabel naar het beeldscherm?) en wie zou hem kunnen/willen helpen?

Of is de analyse snel gemaakt en kan ik dat zelf (ik ben niet onhandig met MacBooks)?
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 19:48    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Zou toch sterk proberen om dit door Apple onder Garantie / Coulance te laten repareren, want dit is een euvel, lees fabrieksfout van die Mascbooks. Al velen meegemaakt en meestal werd het hele scherm vernieuwd. Even kort door de bocht.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 20:21    reactie #2
geplaatst door: gjklomps
Als Apple niet lukt zou je Monitron service in Geldermalsen kunnen proberen (0345 58 05 55),
goede ervaringen mee en niet zo duur.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 20:35    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Wat zegt jouw leverancier van dit euvel ? Die is n.l. je eerste aanspreekpunt bij consumenten-garantie buiten de fabrieks-garantie.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 21:09    reactie #4
geplaatst door: MacMiep
Als je er even bij vertelt welke woonplaats...
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 21:38    reactie #5
geplaatst door: Sypie
Hoort die MacBook in deze serie?
https://support.apple.com/13-inch-macbook-pro-display-backlight-service

Achtergrond informatie bij dit reparatieprogramma:
https://www.macrumors.com/guide/flexgate-macbook-pro-display-issue/

Mocht de MacBook in dit programma vallen dan kun je die aanmelden via de support pagina's van Apple en wordt de boel kosteloos gefixt, mits uiteraard het genoemde probleem.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 22:13    reactie #6
geplaatst door: gjklomps
Monitron Service zit in Geldermalsen
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 23:50    reactie #7
geplaatst door: eoms
Monitron Service zit in Geldermalsen

Volgens mij was de vraag van Miep aan de TS  :smile:
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
27 mei 2021 - 23:53    reactie #8
geplaatst door: Heintje
Ik woon in Heerlen, maar de MacBook staat in de omgeving van Echt (Limburg).
En inmiddels heb ik om wat vragen te kunnen beantwoorden en onderzoek te kunnen doen (ook met de raadgevingen hier in gedachten) de eigenaar gevraagd om een goede foto van de nummers onder op de MacBook, zodat ik het juiste type kan identificeren.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
28 mei 2021 - 03:57    reactie #9
geplaatst door: Tuvix
Langgerekt functiescherm  :biggrin: :tounge:
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
28 mei 2021 - 17:25    reactie #10
geplaatst door: Heintje
Hoe heet dat ding ook alweer?
Voor iemand zonder MacBook en de korte periode dat dat ding in zwang was, vind ik het normaal dat ik de term niet onthouden heb.  :withstupid:
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
28 mei 2021 - 17:27    reactie #11
geplaatst door: nnsa
Hoe heet dat ding ook alweer?
Voor iemand zonder MacBook en de korte periode dat dat ding in zwang was, vind ik het normaal dat ik de term niet onthouden heb.  :withstupid:

Touch Bar
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
28 mei 2021 - 18:44    reactie #12
geplaatst door: Tuvix
Hoe heet dat ding ook alweer?
Voor iemand zonder MacBook en de korte periode dat dat ding in zwang was, vind ik het normaal dat ik de term niet onthouden heb.  :withstupid:

Ik vind de benaming die je er aan geeft heel leuk hoor :)
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
28 mei 2021 - 19:10    reactie #13
geplaatst door: Sypie
… de korte periode dat dat ding in zwang was …
Dat "ding" is nog steeds hip and happening. Zit zelfs weer op de nieuwste MacBooks.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 11:27    reactie #14
geplaatst door: Heintje
We kunnen weer verder:
Zojuist heb ik antwoord gekregen: het modelnummer is A1707. Het is dus een 2017 15" MacBook.
Zijn daar bij de genoemde symptomen passende zwakke punten van bekend, want volgens mij zijn bovenstaande links daarop niet helemaal van toepassing (want 13" resp. 2016)?
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 11:36    reactie #15
geplaatst door: nnsa
De zwakke broeders zijn inderdaad de Macbook (Pro) 13” vanaf 2018 m.b.t. volledige scherm uitval.

Een Macbook 15” van 2017, zal wel een lastig verhaal worden. Kan ook slijtage zijn.

A. Nog steeds geen reactie van de leverancier ? (enige coulance);

B. Basis informatie eigenlijk onvolledig en naar nu blijkt onjuist;
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 14:40    reactie #16
geplaatst door: Heintje
Klopt helaas, maar daar kan ik weinig aan doen.
Nagevraagd: de MacBook blijkt bij Apple aangeboden te zijn geweest voor reparatie met een offerte van 1000+ Euro zonder coulance.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 14:55    reactie #17
geplaatst door: McHenri
Klopt helaas, maar daar kan ik weinig aan doen.
Nagevraagd: de MacBook blijkt bij Apple aangeboden te zijn geweest voor reparatie met een offerte van 1000+ Euro zonder coulance.

Is het geen optie om te switchen naar een M1. MacBook Air of MacBook Pro ?
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 22:56    reactie #18
geplaatst door: nnsa
Klopt helaas, maar daar kan ik weinig aan doen.
Nagevraagd: de MacBook blijkt bij Apple aangeboden te zijn geweest voor reparatie met een offerte van 1000+ Euro zonder coulance.

Als er geen fabrieksgarantie meer op zit, dan moet je je verhaal / coulance halen bij de oorspronkelijke leverancier. En dan moet je ook nog consument zijn.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 23:13    reactie #19
geplaatst door: HEXDIY
Is er hier sprake van coulance dan wel van factory recall?
Ik denk het laatste...

Daarmee blijft Apple in gebreke, zoals zo vaak in het verleden.
Breek mijn mond niet open...

Citaat
Apple has determined that a very small percentage of 13-inch MacBook Pro displays may exhibit one or more of the following behaviors:

Display backlight continuously or intermittently shows vertical bright areas along the entire bottom of the screen
Display backlight stops working completely
Affected devices were sold between October 2016 and February 2018. Apple or an Apple Authorized Service Provider will service affected MacBook Pro units, free of charge.

https://support.apple.com/13-inch-macbook-pro-display-backlight-service

Als een niet werkend scherm in brand zou kunnen vliegen zouden ze (de laatste tijd) wellicht rapper zijn om hun fout toe te geven.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 23:19    reactie #20
geplaatst door: Heintje
Voor zover ik weet is de MacBook niet als consument aangekocht.

Maar als we het garantie-stuk gewoon vergeten: wat zou in dit geval (2017 MacBook, model A1707) het euvel kunnen zijn als het begon met roze strepen, waarna het hele scherm op zwart ging maar een externe monitor nog wel normaal beeld geeft?
- de inverter en/of achtergrond verlichtingslamp lijkt mij niet de oorzaak, als er eerst nog beeld was met roze strepen er doorheen
- de videochip is ook niet de oorzaak, want dan zou een externe monitor geen (goed) beeld kunnen geven.
- mij lijkt dus het kabeltje tussen de videokaart en het scherm de boosdoener, dat zou precies kunnen kloppen met de verschijnselen.
Graag hoor ik van jullie of dit een terechte conclusie kan zijn.

Ik ben nu het volgende van plan:
1. de MacBook hier bij mij krijgen met voedingsadapter en de verbindingskabel naar de externe monitor en als het kan ook die externe monitor: dan kan ik uitproberen wat er nog wel werkt.
2. ik ga dan kijken of de achtergrondverlichting van het scherm nog werkt én of ik met een zaklamp in het scherm iets kan zien (dus of er wel iets wordt getoond).
3. ik ga eens kijken wat een intern kabeltje kost en hoe moeilijk het is om dat te vervangen.
4. idem voor een inverter en/of lamp (CCFL of LED, ik weet nog niet wat daarin zit.
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. 
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 23:27    reactie #21
geplaatst door: Heintje
Ai, ik zie geen losse onderdelen aangeboden die gerelateerd zijn aan het scherm.
Het goedkoopste wat ik zie is bij fixers.nl een schermreparatie van 785 Euro incl. BTW.
Oeps, en dat voor een MacBook van (voor zover ik weet) 3000 Euro die op het moment van kapot gaan nog geen 3 jaar oud was???
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 23:38    reactie #22
geplaatst door: HEXDIY
Goed plan, Heintje, maar zoals Sypie en ik hierboven ^^ reeds hadden gesteld,
lijkt dat defect ons meer iets voor een gratis recall.

AASPs zullen steeds moeilijk doen/ liegen over een gratis recall, omdat ze daar niks aan verdienen.
Begrijpelijk, maar behoorlijk verfoeilijk.

Zachte dwang is dan geboden. Of daarna een heuse rechtszaak.

Succes!

https://support.apple.com/13-inch-macbook-pro-display-backlight-service

Flexgate = real!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
29 mei 2021 - 23:52    reactie #23
geplaatst door: HEXDIY
O ja, nog dit:
CCFL is reeds in 2007 vervangen door LED dacht ik.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Hulp gevraagd voor reparatie MacBook
30 mei 2021 - 00:03    reactie #24
geplaatst door: HEXDIY
En nog over Flexgate Legal:
https://www.macworld.co.uk/news/flexgate-judge-3803384/

Citaat
Only in May 2019 did Apple launch a service programme for MacBooks affected by Flexgate. This is still running: it is valid for five years from the original purchase date or three years from the programme's start date (21 May 2019), whichever is longer.

As of 2018, a longer flex cable was used in the MacBook Pro, so later units should not be affected.

Niet eerst zelf proberen fixen, dus...
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.