iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 13:23   
geplaatst door: Farlakie
Dag,

Mijn iMac gaat af en toe vanzelf uit. Na een paar minuten wachten en de stekker uit het stopcontact te halen kan ik vervolgens de iMac weer opstarten. Ik ben dit probleem op meerdere fora tegengekomen en vervolgens lees ik dan dat je een EtreCheck moet doen. Dat heb ik nu gedaan maar deze geeft geen hardware probleem aan. Het klinkt naar mijn idee juist wel als een hardware probleem, vandaar de vraag toch maar in deze rubriek. Ik weet wel wat van de Mac, ik werk er al jaren mee, maar mijn technische kennis is beperkt. Laatst ging het bestand waaraan ik werkte door de crash kapot en kon ik opnieuw beginnen. Ik vertrouw mijn computer niet meer.
Weet iemand wat nu te doen? Zie hieronder de uitdraai van het rapport.

Alvast hartelijk dank.

EtreCheck version: 5.1 (5020)
Report generated: 2018-12-29 12:27:30
Download EtreCheck from https://etrecheck.com
Runtime: 2:03
Performance: Good
Sandbox: Enabled
Full drive access: Disabled

Problem: Other problem
Description:
Computer turns itself off

Major Issues: None

Minor Issues:
  These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems.
  Unsigned files - There are unsigned software files installed. They appear to be legitimate but should be reviewed.
  Limited drive access - More information may be available with Full Drive Access.

Hardware Information:
  iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015)
  iMac Model: iMac17,1
  1 4 GHz Intel Core i7 (i7-6700K) CPU: 4-core
  32 RAM - At maximum
    BANK 0/DIMM0 - 8 GB DDR3 1867  ok
    BANK 0/DIMM1 - 8 GB DDR3 1867  ok
    BANK 1/DIMM0 - 8 GB DDR3 1867  ok
    BANK 1/DIMM1 - 8 GB DDR3 1867  ok

Video Information:
  AMD Radeon R9 M395 - VRAM: 2048 MB
    iMac 5120 x 2880

Drives:
  disk0 - APPLE SSD SM0128G 121.33 GB (Solid State - TRIM: Yes)
  Internal PCI 8.0 GT/s x4 Serial ATA
    disk0s1 - EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk0s2 [Fusion Drive] 120.99 GB
      disk2 - Macintosh HD (Journaled HFS+) 3.11 TB (431.76 GB used)
    disk0s3 - B*******X (Journaled HFS+) 134 MB

  disk1 - APPLE HDD ST3000DM001 3.00 TB (Mechanical - 7200 RPM)
  Internal SATA 6 Gigabit Serial ATA
    disk1s1 - EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk1s2 [Fusion Drive] 3.00 TB
      disk2 - Macintosh HD (Journaled HFS+) 3.11 TB (431.76 GB used)
    disk1s3 - Recovery HD (Journaled HFS+) [Recovery] 650 MB

Mounted Volumes:
  disk2 - Macintosh HD 3.11 TB (2.68 TB free)
    Journaled HFS+
    Mount point: /

Network:
  Interface en0: Ethernet
  Interface en1: Wi-Fi
    802.11 a/b/g/n/ac
  Interface en4: Bluetooth PAN
  Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

System Software:
  OS X El Capitan 10.11.6 (15G22010)
  Time since boot: About an hour

Configuration Files:
  File /etc/sysctl.conf exists but not expected
  /etc/hosts - Count: 1

Security:
  System Status
  Gatekeeper Enabled
  System Integrity Protection Enabled

Unsigned Files:
  Launchd: /Applications/ABN AMRO e.dentifier2/becwssvr.bundle/Contents/Resources/com.abnamro.becwssvr.plist
    Executable: /Applications/ABN AMRO e.dentifier2/becwssvr.bundle/Contents/MacOS/becwssvr -serve
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.update.plist
    Executable: /Applications/AVGAntivirus.app/Contents/Backend/scripts/update/update.sh
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.adobe.SwitchBoard.plist
    Executable: /Library/Application Support/Adobe/SwitchBoard/SwitchBoard.app/Contents/MacOS/launch.switchboard
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.uninstall.plist
    Executable: /Library/Application Support/AVGAntivirus/autouninstall/autouninstall.sh
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.spotify.webhelper.plist
    Executable: ~/Library/Application Support/Spotify/SpotifyWebHelper
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.microsoft.office.licensing.helper.plist
    Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/com.microsoft.office.licensing.helper
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchAgents/com.avg.userinit.plist
    Executable: /Applications/AVGAntivirus.app/Contents/Backend/hub/userinit.sh
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/Application Support/AVGHUB/com.avg.hub.app/Contents/scripts/com.avg.hub.schedule.plist
    Executable: /Library/Application Support/AVGHUB/com.avg.hub.app/Contents/scripts/schedule.sh --ttl 14400
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchAgents/com.abnamro.becwssvr.plist
    Executable: /Applications/ABN AMRO e.dentifier2/becwssvr.bundle/Contents/MacOS/becwssvr -serve
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.init.plist
    Executable: /Applications/AVGAntivirus.app/Contents/Backend/hub/init.sh
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

  Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.hub.schedule.plist
    Executable: /Library/Application Support/AVGHUB/com.avg.hub.app/Contents/scripts/schedule.sh --ttl 14400
    Details: Exact match found in the whitelist - probably OK

Kernel Extensions:
  /Library/Extensions
    FTDIKext.kext (1.0 - SDK 10.11)

  /System/Library/Extensions
    Wacom Tablet.kext (Wacom Tablet 6.3.15-1 - SDK 10.11)

System Launch Agents:
  [Not Loaded]  7 Apple tasks
  [Loaded]  154 Apple tasks
  [Running]  80 Apple tasks

System Launch Daemons:
  [Not Loaded]  45 Apple tasks
  [Loaded]  160 Apple tasks
  [Running]  86 Apple tasks
  [Other]  2 Apple tasks

Launch Agents:
  [Loaded] com.extensis.FMCore.plist (J6MMHGD9D6 - installed 2016-02-13)
  [Not Loaded] com.abnamro.becwsupa.plist (ABN AMRO Bank N.V. - installed 2018-05-07)
  [Not Loaded] com.abnamro.becwssvr.plist (? e97949d9  - installed 2018-05-07)
  [Not Loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (? ffb65062  - installed 2015-10-28)
  [Running] com.wacom.wacomtablet.plist (Wacom Technology Corp. - installed 2015-10-05)
  [Loaded] com.avg.userinit.plist (? 3ed33f6f  - installed 2018-12-22)
  [Not Loaded] com.adobe.GC.Invoker-1.0.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2018-12-20)
  [Running] com.adobe.GC.AGM.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2018-12-20)
  [Not Loaded] com.avg.hub.plist (AVG Technologies CZ, s.r.o. - installed 2018-09-21)

Launch Daemons:
  [Not Loaded] com.avg.hub.schedule.plist (? a81c8beb  - installed 2018-09-21)
  [Loaded] com.avg.update.plist (? 3d634b49  - installed 2018-12-22)
  [Loaded] com.avg.init.plist (? b7d61217  - installed 2018-12-22)
  [Loaded] com.avg.uninstall.plist (? 70fb3cd  - installed 2018-12-22)
  [Loaded] com.adobe.SwitchBoard.plist (? 856489a3  - installed 2015-10-28)
  [Loaded] com.wacom.displayhelper.plist (Apple - installed 2018-06-29)
  [Not Loaded] com.avg.hub.xpc.plist (AVG Technologies CZ, s.r.o. - installed 2018-09-21)
  [Loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist (? 6d8cb30e  - installed 2011-03-10)
  [Loaded] com.adobe.agsservice.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2018-12-20)
  [Loaded] com.linotype.FontExplorerX.securityhelper.plist (? a4b09c2d  - installed 2015-10-29)

User Launch Agents:
  [Running] com.spotify.webhelper.plist (? 0  - installed 2018-12-29)
  [Loaded] com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. - installed 2018-07-18)
  [Loaded] com.dropbox.DropboxMacUpdate.agent.plist (Dropbox, Inc. - installed 2018-12-10)
  [Loaded] com.adobe.ARM.***.plist (? 0  - installed 2015-10-28)
  [Loaded] com.skype.skype.shareagent.plist (Skype Communications S.a.r.l - installed 2017-11-07)
  [Loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (? 0  - installed 2015-10-29)

User Login Items:
  Android File Transfer Agent.app (? - installed 2015-10-29)
     (~/Library/Application Support/Google/Android File Transfer/Android File Transfer Agent.app)

  Dropbox.app (Dropbox, Inc. - installed 2018-12-14)
     (/Applications/Dropbox.app)

  LPLaunchAtLoginHelperApp (App Store - installed 2018-06-07)
     (/Applications/LastPass.app/Contents/Library/LoginItems/LPLaunchAtLoginHelperApp.app)

  Mail.app (Apple - installed 2018-07-10)
     (/Applications/Mail.app)

  Skype.app (Skype Communications S.a.r.l - installed 2018-12-13)
     (/Applications/Skype.app)

  Spotify.app (Spotify - installed 2017-05-12)
     (/Applications/Spotify.app)

  iTunesHelper.app (Apple - installed 2018-07-10)
     (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)

Internet Plug-ins:
  AdobeAAMDetect: AdobeAAMDetect 1.0.0.0 (installed 2015-10-28)
  QuickTime Plugin:  (installed 2015-09-21)
  AdobePDFViewerNPAPI: 10.1.16 (installed 2015-10-28)
  AdobePDFViewer: 10.1.16 (installed 2015-10-28)
  Default Browser: 601 (installed 2016-07-19)
  SharePointBrowserPlugin: 14.1.0 (installed 2015-11-04)
  WacomTabletPlugin: WacomTabletPlugin 2.1.0.6 (installed 2015-10-05)
  JavaAppletPlugin: 15.0.1 (installed 2015-10-28)

3rd Party Preference Panes:
  WacomTablet (installed 2015-10-05)

Time Machine:
  Time Machine information not available without Full Drive Access.

Performance:
  System Load: 1.54 (1 min ago) 1.27 (5 min ago) 1.22 (15 min ago)
  Nominal I/O speed: 1.02 MB/s
  File system: 18.98 seconds
  Write speed: 148 MB/s
  Read speed: 1629 MB/s

CPU Usage:
  Type Overall
  System 0 %
  User 1 %
  Idle 98 %

Top Processes by CPU:
  Process (count) CPU (Source - Location)
  EtreCheck 10.37 % (App Store)
  Other processes 4.42 % (?)
  Dropbox 0.07 % (Dropbox, Inc.)
  Spotify 0.04 % (Spotify)
  Dock 0.02 % (Apple)

Top Processes by Memory:
  Process (count) RAM usage (Source - Location)
  EtreCheck 443 MB (App Store)
  Finder 246 MB (Apple)
  Google Chrome 234 MB (Google, Inc.)
  Dropbox 193 MB (Dropbox, Inc.)
  Spotify 149 MB (Spotify)

Virtual Memory Information:
  Available RAM 26.11 GB
  Free RAM 22.04 GB
  Used RAM 5.89 GB
  Cached files 4.07 GB
  Swap Used 0 B

Software Installs (past 30 days):
  Install Date Name (Version)
  2018-12-06 Gatekeeper Configuration Data (157)
  2018-12-12 XProtectPlistConfigData (2101)
  2018-12-13 MRTConfigData (1.38)
  2018-12-29 EtreCheck (5.1)

Diagnostics Information (past 7 days):
  Directory /Library/Logs/DiagnosticReports is not accessible without Full Drive Access.

End of report
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 13:29    reactie #1
geplaatst door: ScoobyDoo
Probeer is de Apple hardware test

https://support.apple.com/nl-nl/HT201257
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 13:33    reactie #2
geplaatst door: Farlakie
Hey dankjewel. Dat ga ik proberen.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 13:57    reactie #3
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Die Apple Hardwaretest gaat toch niets vinden. De kans dat een Hardwaretest van Apple iets vindt is kleiner dan de staatsloterij winnen.  Nog nooit meegemaakt dat iemand daar iets uit kon halen, deze testen slagen altijd en lossen nooit problemen op.


Maar gaat vanzelf uit ? Is dat gewoon schakelen of een Kernel Panic?  Als dit het laatste is zou ik juist die logbestanden laten zien, daar staat precies in waarom de computer herstart is.


Als het komt vanwege het eerste geval. Gewoon zonder reden uitschakelen dan zou ik hier eens naar kijken.

AVG Technologies CZ

Tsjechische rotzooi op je computer! Wegpleuren dat soort onzin. Dat is zover ik nu kan zien het enige rotzooi dat op je systeem staat en dat ik niet zou vertrouwen.
Bewerkt: 29 december 2018 - 14:51 door Shmoo
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 14:17    reactie #4
geplaatst door: Farlakie
De Apple hardware test heeft geen problemen gevonden maar toch bedankt ScoobyDoo voor het meedenken.

De Mac gaat vanzelf uit. Ik weet niet precies wat een Kernel Panic is maar er zijn geen berichten verschenen in de trant van: uw computer is niet goed uitgezet oid. Maanden geleden ging de 1e keer de Mac vanzelf herstarten vanuit een sluimerstand. Nu dus de laatste weken gaat de Mac gewoon uit. Nu 3 keer gebeurt. Alsof de stroom uitvalt.

Ik zal in ieder geval AVG weggooien. Bedankt voor zover Shmoo
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 14:51    reactie #5
geplaatst door: ScoobyDoo
Maar als de hardware test wel iets vindt (vaak genoeg meegemaakt) dan kan het je veel tijd zoeken schelen.

Wat is er fysiek aangesloten? (Zo ja, zou ik het loskoppelen om uit te kunnen sluiten)

Het is een vrij nieuwe computer... keertje met de stofzuiger er langs gaan en stof uit gaten zuigen. (Uiteraard zonder de computer open te maken.)

Je schrijft, gaat af en toe uit... is dat altijd na een bepaalde tijdsduur? Of altijd tijdens gebruik van het programma xxx?

antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 14:53    reactie #6
geplaatst door: MacFrankie
Ik zie je virusscanner 500 keer in de startup terugkomen, waaronder ook een installeer. Dat lijkt me ongewenst!

Ik denk dat je problemen met software te maken hebben. Ga eerst je AVG maar eens verwijderen met de meegeleverde uninstaller!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 15:06    reactie #7
geplaatst door: ScoobyDoo
AVG lijken recent geïnstalleerd (installed 2018-12-22). Kan dit overeenkomen met sinds wanneer je de klachten hebt?
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 15:13    reactie #8
geplaatst door: Farlakie
Die hardware test vond ik best handig om te doen, je weet maar nooit.
Stofzuiger er eens langs halen ga ik ook doen, baat het niet dan schaad het niet.

AVG heb ik inmiddels verwijderd met de uninstaller. Ben heel benieuwd of dat wat oplevert.
AVG heb ik afgelopen zomer geïnstalleerd en ik weet niet zeker of de problemen daarna zijn begonnen.

De iMac ging de 1e keer uit terwijl ik met Adobe Illustrator zat te werken. De 2e keer draaide Spotify en deed ikzelf niks. En gisteravond zat ik op internet. Heel divers dus.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 15:34    reactie #9
geplaatst door: puk1980
Iets anders. Je hebt een hele puike iMac, 32GB RAM, Retina 27”. Maar je gebruikt nog steeds 10.11 El Capitan. Heb je al eens overwogen om je macOS te upgraden? Apple is inmiddels bij 10.14 Mojave.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 16:17    reactie #10
geplaatst door: mvt
Check anders even het ram geheugen:

http://www.kelleycomputing.net/rember/

En de staat van de ssd en hdd:

https://binaryfruit.com/drivedx
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 17:09    reactie #11
geplaatst door: Farlakie
Dank je Puk1980. Ik weet dat ik eigenlijk moet gaan upgraden maar ik werk met 'verouderde' Adobe software. Upgraden betekent dat ik moet overstappen naar Adobe Creative Cloud en dan zit ik vast aan een maandelijks abonnement wat me onnodig geld kost. In principe kan ik nog prima werken met de software die ik nu gebruik maar ik vrees dat ik er niet aan ontkom.

Martijnvantillo, ik ben nu dat ram geheugen aan het checken! Ben benieuwd.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 17:18    reactie #12
geplaatst door: mvt
Waarschijnlijk is RAM in orde. Deze wordt ook gecontroleerd door de Apple Hardware test. Maar niets mis met een dubbele controle :)

Ben erg benieuwd naar de staat van het hdd component in de fusion drive.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 18:08    reactie #13
geplaatst door: Farlakie
De staat van sdd en hdd: alles ok. 0 issues found. Echt alles is ok.
Weten we dat ook weer.
Test Ram geheugen loopt nog.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 18:10    reactie #14
geplaatst door: Farlakie
Ik bedoel dus ssd
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 18:27    reactie #15
geplaatst door: mvt
Ik lees inderdaad vrij veel meldingen in de Apple support fora over random shutdowns:

https://www.google.nl/search?q=imac+27+2015+intermittent+shutdowns+site:discussions.apple.com&client=safari&hl=nl-nl&prmd=nsiv&sa=X&ved=2ahUKEwjGprjSxsXfAhVHa1AKHdNiAswQrQIoBDAAegQIBRAT&biw=375&bih=628

Je kan eventueel de applicatie Macs Fan Control downloaden en de temperaturen daarmee monitoren:

https://www.crystalidea.com/nl/macs-fan-control
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 18:35    reactie #16
geplaatst door: Farlakie
All tests passed! Zegt DriveDx

Ja, en volgens mij las ik ergens in de rapporten dat de temperatuur ook ok was.

Ik houd het voorlopig op de AVG virusscanner.

Thx zover iedereen.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 18:41    reactie #17
geplaatst door: mvt
Ben benieuwd. Fijne jaarwisseling :)
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 20:42    reactie #18
geplaatst door: Farlakie
Een fijne jaarwisseling!
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 21:18    reactie #19
geplaatst door: Farlakie
Helaas, helaas, zojuist ging de mac vanuit sluimerstand weer uit. Probleem is dus niet opgelost.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 22:40    reactie #20
geplaatst door: Mathy
Creëer eens een sysdiagnose-bestand als de computer loopt.  Dat doe je door tegelijkertijd Cmd-Alt-Ctrl-Shift-Punt in te drukken.  Het duurt even voor dat bestand klaar is, maar de computer meldt zich als ie klaar is en je wordt ondertussen alvast gevraagd of je feedback wilt leveren (ja dus, anders heeft het geen zin het bestand te creëeren).  Ik ben er niet helemaal zeker van of bovenstaande toetsencombinatie ook werkt als je niet meedoet met het beta-programma.  Maar op het moment dat je de toetsencombinatie indrukt, zie je het scherm als het goed is even reageren.  Het bestand kun je verslepen naar de feedbackpagina.  Uploaden kan even duren want het bestand is niet echt klein, ondanks dat het automatisch gecomprimeerd wordt.

groetjes

Mathy
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 22:54    reactie #21
geplaatst door: boiing
Mathy: dan heb je een paar honderd MB aan data, op het moment dat de Mac het nog prima doet, en dan?!

Ik denk dat deze Mac een hardware probleem heeft, een software issue zorgt meestal niet voor spontaan uitvallen. Ik vraag me af of wij dat hier gaan oplossen, ik zou 'm laten nakijken.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 23:56    reactie #22
geplaatst door: Mathy
Dan kan Apple ernaar kijken.
antw: iMac gaat vanzelf uit
29 december 2018 - 23:58    reactie #23
geplaatst door: boiing
En dan bellen ze je op met de oplossing...? Ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.
antw: iMac gaat vanzelf uit
30 december 2018 - 00:10    reactie #24
geplaatst door: boiing
@Farlakie: wellicht voor de hand liggend maar heb je de stroomkabel gecontroleerd? Een beetje bewegen als de Mac aanstaat om te zien of er een kabelbreuk is? En: de connector op de achterkant van je iMac goed aandrukken. Die kan 'flush' lijken maar toch niet helemaal vast zitten. Je weet het maar nooit..