Of laat ik repareren? Is zulke computer te betrouwen waar zo rap al problemen bij zijn?
Bedankt op voorhand voor raad.
http://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/system-requirements-indesign.html
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbook-air-core-2-duo-1.6-11-late-2010-specs.html
http://9to5mac.com/2013/08/16/apple-opens-graphics-card-replacement-program-for-some-mid-2011-imacs/
http://support.apple.com/kb/TS5167?viewlocale=nl_NL
iMac (27-inch): programma voor vervanging van de AMD Radeon 6970M-videokaartSymptomenApple heeft vastgesteld dat sommige AMD Radeon HD 6970M-videokaarten die zijn gebruikt in iMac-computers van 27-inch met een 3,1 GHz quad-core Intel Core i5- of 3,4 GHz quad-core Intel Core i7-processor mogelijk een storing vertonen. Het beeldscherm van de computer lijkt dan vervormd, wit of blauw met verticale strepen of volledig zwart. De iMac-computers met aangetaste videokaarten zijn verkocht tussen mei 2011 en oktober 2012.OplossingAls een iMac een AMD Radeon HD 6970M-videokaart heeft en één van de hierboven beschreven problemen vertoont, kiest u één van de volgende opties om de iMac te laten evalueren: Apple Store: maak een afspraak bij de Genius Bar. Geautoriseerde Apple-serviceprovider: zoek er hier één. Technische ondersteuning van Apple: neem contact op met ons voor de lokale serviceopties. Maak een reservekopie van de gegevens alvorens een product in te leveren voor service. Lees meer over de opties voor het maken van reservekopieën.Als de iMac (27-inch) aan deze vereisten voldoet, vervangt Apple de videokaart gratis gedurende drie jaar na de eerste detailhandelverkoop van de computer.Aanvullende informatieAls u denkt dat u hebt betaald voor een reparatie of vervangend onderdeel door dit probleem, neemt u contact op met Apple voor een terugbetaling.Dit wereldwijde Apple-programma verlengt niet de dekking van de standaardgarantie van de iMac.Apple blijft de service opvolgen en past, indien nodig, het programma verder aan.
Symptomen
Apple heeft vastgesteld dat sommige AMD Radeon HD 6970M-videokaarten die zijn gebruikt in iMac-computers van 27-inch met een 3,1 GHz quad-core Intel Core i5- of 3,4 GHz quad-core Intel Core i7-processor mogelijk een storing vertonen. Het beeldscherm van de computer lijkt dan vervormd, wit of blauw met verticale strepen of volledig zwart. De iMac-computers met aangetaste videokaarten zijn verkocht tussen mei 2011 en oktober 2012.Oplossing
Als een iMac een AMD Radeon HD 6970M-videokaart heeft en één van de hierboven beschreven problemen vertoont, kiest u één van de volgende opties om de iMac te laten evalueren:
Apple Store: maak een afspraak bij de Genius Bar. Geautoriseerde Apple-serviceprovider: zoek er hier één. Technische ondersteuning van Apple: neem contact op met ons voor de lokale serviceopties.
Maak een reservekopie van de gegevens alvorens een product in te leveren voor service. Lees meer over de opties voor het maken van reservekopieën.
Als de iMac (27-inch) aan deze vereisten voldoet, vervangt Apple de videokaart gratis gedurende drie jaar na de eerste detailhandelverkoop van de computer.Aanvullende informatie
Als u denkt dat u hebt betaald voor een reparatie of vervangend onderdeel door dit probleem, neemt u contact op met Apple voor een terugbetaling.
Dit wereldwijde Apple-programma verlengt niet de dekking van de standaardgarantie van de iMac.
Apple blijft de service opvolgen en past, indien nodig, het programma verder aan.
(Bewerkt door HEXDIY om 19:53, 13-02-2014)
De volledige kostprijs voor reparatie aan een iMac van 26 maand oud is in mijn geval 1177 euro.Voor 150 euro meer heb ik een spiksplinter nieuwe iMac. MAAR hoe lang gaat die mee in gedachte wat ik nu voorheb?Ik ga mij even een weekend bezinnen. Mac sinds 1998. Ik bezit er 6 in totaal, vanaf de Bondy Blue, maar nu voel ik me wel even bedrogen.
Bedankt de mensen die al reageerde. Die steunen mij in de gedachte dat ik gepakt wordt door Switch in Antwerpen. Een beetje bizar is wel dat, toen ik deze iMac kocht hij al niet werkte toen ik er mee thuis kwam wegens corrupt geheugen. Toen al heb ik moeten praten als een ekster zodat Switch dit zou regelen zonder kosten. Deze firma moet dringend op cursus om te leren wat klantenbinding inhoud, dacht ik zo?
stel maar om 19:34, 13-02-2014Ik vraag me ook af wat het probleem is met het moederboard en de grafische kaart. Dit model heeft een aparte grafische kaart namelijk.Een jaar terug was er een een of ander programma voor de GPU van de iMac. Had je toen gecheckt of je er toen bij zat?
Bedankt aan jullie die mij ongelofelijk geholpen hebben tot nu toe.Jakvo
Toen ik in de tijd zegde dat er een USB poort stuk was na 2 maand gebruik gaf Switch mij de raad een hubje te kopen, indien ik meer dan 2 uitgangen nodig had. Dat hubje koste mij, denk ik te herinneren 20.
Enfin.De grafiche kaart is garantie. (dat is wel omdat ik de "waarheid" bij dit forum vond en ook vermelde bij Switch. Het moederbord wordt niet vervangen want ik werk al 2 jaar met "maar" 2 USB uitgangen.Met een beetje geluk heb ik maandag mij computer terug, gerepareerd en wel voor de prijs van NUL .Het is mij al meer voorgevallen dat de communicatie bij Switch erbarmelijk slecht is. Maar een misverstand zoals dit is toch iets om over na te denken dacht ik.Waarom zegd de reparateur niet dat een USB uitgang enkel kan hersteld worden met vervanging van het moederbord en dat de computer perfect werkt met maar 2 USB uitgangen.
Moet ik lachen of huilen, ik weet het niet. Dit voorval is geen Belgenmop maar gewoon Mac in Antwerpen.Bedankt iedereen voor de hulp die echt heel nuttig was.Ik had de link naar MacFreak meegestuurd in mijn reactie aan Switch. Nu ik weet ook dat ze dit forum al jaren volgen. MacFreak is een beetje de luis in de pels van verkoopcentra die de klant even willen laten betalen voor wat niet hoeft.
HEXDIY om 18:02, 14-02-2014Dat is heuglijk nieuws. Alleen spijtig dat je indertijd, nog binnen garantie, die kapotte USB poort niet hebt gemeld. Maar ja, ik snap dat je niet voor je plezier met een 27" iMac zeult.Nogmaals proficiat.
Weet je, toen ik deze computer kocht vroeg ik om 4 gb geheugen bij te steken. Kom ik thuis met het toestel, blijkt het niet te werken wegens corrupt geheugen !!!! Dus terug naar Switch met 22 kilogram computer. Ik heb geen auto voor de deur want ik ben Cambio lid (huur steeds een auto in een vriendelijk systeem), dus even de tram op met de computer. Toen ik vroeg om de computer thuis te bezorgen, want men kon niet terstond het geheugen vervangen, weigerde men dat. Ik heb moeten praten als een ekster, om gedaan te krijgen dat ten leste men de computer terugstuurde met een taxi.Echt bij Switch moet men dringend op cursus, om te lerend wat klantvriendelijk is. Er staan enkel jongelui in de winkels, wat geen probleem mag zijn, maar ze weten echt niet wat klantenbinding en klantvriendelijk werken is. Het doel is verkopen! Waarschijnlijk zo vlug en veel mogelijk. Foute politiek volgens mij?