Alle toestellen hebben een vast IP-adres.
Lastig probleem, je hebt al veel geprobeerd zo te zien. Mijn eerste gedachte is: uitsluiten dat het aan Big Sur ligt. Dat heeft nog steeds bugs die pas in de loop van de tijd boven komen drijven. Heb je een externe schijf waar je Catalina op kunt installeren? Zet er een paar nummers in, repeat, en laat die eens een paar uur lopen. Eventueel je hele muziekbieb erin zetten, alhoewel ik denk dat het probleem niet in de bibliotheek zelf zal zitten.
Verder een opmerking hierover:Heb je adressen gekozen die buiten het DHCP bereik van de router liggen? Een IP conflict kan dit soort verschijnselen ook veroorzaken.
Dus helaas geen oplossing...
Net getest met mijn iMac 2011 op High Sierra (10.13.6) met iTunes dewelke meer dan 6 uur probleem via AirPlay streamt naar de H120. Op de oude iMac staat een identieke kopie van mijn muziekcollectie. Daarop werkt alles dus vlekkeloos. AirPlay via iPhone werkt ook probleem, alleen met de iMac 2019 met macOS Big Sur (11.2.3) ervaar ik dus problemen.
Voilà, dan is het dus een Big Sur probleem.
Je kunt zelf uitvinden of je probleem aan Big Sur ligt of een andere oorzaak heeft. Zie eerdere tip.
Net getest met mijn iMac 2011 op High Sierra (10.13.6) met iTunes dewelke meer dan 6 uur probleem via AirPlay streamt naar de H120. Op de oude iMac staat een identieke kopie van mijn muziekcollectie. Daarop werkt alles dus vlekkeloos.
De Cisco RV325 router heeft als DHCP range 192.168.1.100 t.e.m. 192.168.1.114 (voor de UTP-punten in ons huis).
Extreme staat beneden en maakt een draadloos netwerk en deelt DHCP-adressen uit
...Het probleem (wegvallen uit AirPlay) duikt zelfs op als ik de H120 met een 15 meter lange kabel verbind met een UTP-punt hetwelk rechtstreeks aan de Cisco RV325 is gelinkt.
- Ik zie nog steeds het nut niet van 2 DHCP servers in je netwerk maar je hebt blijkbaar wel nagedacht over IP ranges en de vaste adressen. Als het ingesteld staat zoals je beschrijft moet dat geen probleem zijn. Alleen: waarom?
- De H120 is bedraad verbonden met je Airport Extreme HiFi, maar die AE staat ingesteld als extender. Draadloos dus als ik het goed begrijp! Hiermee is de H120 wel degelijk via WiFi met je netwerk verbonden, in tegenstelling tot wat je eerst zei . Dat zou dus de eerste 'verdachte' zijn, ware het niet dat:Dat is belangrijk, want hiermee sluit je een heleboel mogelijke netwerk oorzaken uit.. Je zou dat dan wel moeten testen met een Mac die ook rechtstreeks op de router is aangesloten. Valt ie dan ook weg?
- Waarom vraag je je af of de Time Capsule goed is ingesteld? Als het probleem er ook is met rechtstreeks bedraad aansluiten is dat niet relevant lijkt me?
- Het meest opvallende vind ik eigenlijk dat je eerder zei dat als het zich voordoet je de H120 pas weer zichtbaar krijgt door 'm uit aan aan te zetten. Je verandert verder niets, dus mijn verdenking gaat dan toch naar de versterker die intern 'vastloopt' qua AirPlay.
De Cisco RV325 heeft (bewust) geen enkele WiFi functionaliteit. Ook de internetmodem (Telenet) heeft bewust geen WiFi-functionaliteiten. M.a.w. voor de mobiele toestellen moet één van de AirPorts IP-adressen uitdelen want anders zouden deze mobiele toestellen geen IP-adres krijgen, aangezien de Cisco dit enkel kan uitdelen aan toestellen die bedraad zijn verbonden.
Je uitleg begrijp ik maar is volgens mij een misvatting. Als alle apparaten in hetzelfde netwerk hangen - of dat nou bedraad of draadloos is - dan maakt het niet uit wie de adressen uitdeelt. De Cisco deelt óók adressen uit aan je mobiele apparaten als je dat wil, omdat de Airports in hetzelfde netwerk hangen. Er is voor een router geen verschil over welk lijntje hij een adres uitdeelt, als het betreffende apparaat maar bereikbaar is. In een netwerk in hetzelfde IP segment kies je één apparaat als router, in jouw geval de Cisco of een Airport Extreme. Het is geen 'must' hoor en ik wil absoluut niet zeggen dat het op deze manier niet kan werken. Ik denk alleen dat de reden waarom je het zo hebt ingericht niet klopt.
Samenvatting van mijn gedachtegang is dat om oorzaak netwerk of oorzaak firmware te bepalen je er zoveel mogelijk schakels uit moet halen. Idealiter zou je dus maar 3 apparaten willen hebben: je Cisco router met daarop bedraad aangesloten de H120 en een iMac. Geen WiFi, verder niks. En dan uitproberen of de H120 op tilt gaat binnen een aantal uren.. Dat is waarschijnlijk niet echt praktisch voor je, maar leuker kan ik het ook niet maken!
(Zit er nog ergens een switch in je netwerk, of komen alle UTP punten apart van elkaar uit de router?)
Even verslag uitbrengen van de volgende testen:- volledig bedraad (lange Cat 6 UTP-kabel van de H120 naar het UTP-contactpunt in de muur hetwelk rechtstreeks verbonden is met de router Cisco RV325) en alle WiFi volledig uitgeschakeld (stroom uitgetrokken): nog steeds hetzelfde probleem via AirPlay op twee verschillende iMacs bedraad verbonden met de router. Alles vaste IP-adressen.- Zelfde test maar zonder vaste IP-adressen: zelfde probleem- iMac via WiFi verbonden: geen probleem met AirPlayZoals gezegd iPhone of iPad via AirPlay naar H120: geen probleem.Blijkbaar weigert AirPlay foutloos te werken wanneer de bron (iMac) bedraad is verbonden.