Supportvragen Mac > Hardware - Macintosh

Mac als fileserver

<< < (12/12)

Sypie:

--- Citaat van: Nelis00, 28 september 2021 - 16:09 ---Maar hoe ondervangen jullie dat probleem?

--- Einde van citaat ---
Afhankelijk van je Synology: gewoon met een Virtual machine op de NAS zodat je die kunt draaien in de browser en daarmee alles kunt doen op de NAS zelf, behalve wanneer het écht intensieve taken zijn. Gewoon Officeprogramma's starten is geen probleem op mijn NAS. (daar is dat extra geheugen dan weer goed voor)

boni:

--- Citaat van: boiing, 25 september 2021 - 05:58 ---De UPS sluit je via USB aan op je Mac en dat kan uiteraard maar op één. Natuurlijk kun je zoveel Mac’s als je wil aan de UPS hangen voor de backup power maar controlled shutdown zal alleen op de Mac kunnen waar je de USB kabel aansluit.

--- Einde van citaat ---
Ik heb intussen antwoord gekregen van de winkel. Zie mijn eerdere post..

--- Citaat van: boni, 24 september 2021 - 18:06 ---Die lichtste Rack-model is voldoende dus > CyberPower Office Rackmount Series 600 VA.
Is me nog niet duidelijk of ik er twee Mac mini's kan op aansluiten, want ik zie maar één 'Data Port', 't is te zeggen een 'in' én een 'uit' lan poort, maar daarvoor zal ik de winkel is om advies vragen.

--- Einde van citaat ---
Waarop antwoord:

--- Citaat ---De Office Rackmount 600 VA is hier zeker geschikt voor.  Communicatie voor shutdown kan over het lokale netwerk in uw kast, daarvoor heeft u een extra netwerkkaart RMCARD205 nodig.  Kan ook via USB naar 1 van beide, maar dan moet deze nog eerste de 2e een shut-down comando geven.

Met de netwerkkaart is het in principe de beste en meest bedrijfszekere manier.
--- Einde van citaat ---


ScoobyDoo:

--- Citaat van: Nelis00, 28 september 2021 - 16:09 ---Dit draadje heeft me weer wel getriggered om alles weer eens even goed tegen het licht te houden.
...meteen mijn Dropbox Pro account opgezegd kon worden. Maar je kan (volgens mij) alleen kiezen om 'alles' te syncen en niet alleen bepaalde mappen. Op de Windows variant kan dat wel. ....Maar hoe ondervangen jullie dat probleem?

--- Einde van citaat ---

Optie 1)
Zolang je Dropbox gebruikt.... Je zou een losse shared map kunnen maken. Elke computer die bij het bestand moet komen een eigen Dropbox account geven, en de shared map hiermee delen. Met 50mb is dat zeker geen probleem. Ook niet in de gratis variant.

Optie 2)
Alternatief een sync'ed folder. Misschien kan SmartBackup hierin iets betekenen? https://solesignal.com/smartbackup4/

Optie 3)
Alternatief met 50MB. Als je een snelle internet verbinding hebt, gewoon bestanden via een VPN/shared folder (SMB/AFP) benaderen?

succes!

nnsa:
@Nelis00 & Algemeen:

Aandachtspunten bij het inzetten van een File-Server v1.00.

Voor intern-gebruik zijn bepalend:

- aantal gebruikers van de file-server;
- soort gebruikers en/of groepen (policies);
- soort werkstations (windows/mac/linux etc.);
- gemengde omgeving ?;
- benodigde opslagcapaciteit (en in de toekomst);
- soort files én vertrouwelijkheid (AVG);
- grootte van de files en benodigde snelheid;
- kwaliteit interne netwerk;
- schaalbaarheid vereist ?;
- ict-kennis aanwezig of extern inkopen ?;

Voor extern-gebruik zijn bepalend:

- inrichting intern netwerk (is extern gebruik mogelijk ?);
- is extern gebruik toegestaan (AVG) ? (en voor wie);
- indien toegestaan, is dit vastgelegd in ict-procedures ?;
- wat is het privacy-beleid ?;

Techniek:

Voor 5 gebruikers zou ik (afhankelijk van de omgeving, waar geen antwoord op is gekomen) bij uitsluitend MacOS een keuze maken tussen de eerder omschreven oplossing van @Boiing (Mac Mini met daaraan extern aparte snelle opslag) of een NAS van QNAP of Synology. Bij een Windows omgeving (met een enkele Mac) zou ik alleen een NAS overwegen.

Beide systemen voorzien van een externe backupschijf en aansluiten op een UPS.

Synology en QNAP leveren software mee om die backup (automatisch) te maken.
Verdere aandachtspunten (en kosten) zijn:

- malware app;
- anti virus app;
- SSL certificaat;
- soms licentie nodig voor NTFS/Ext schijven;

Bij een NAS moeten de harde schijven doorgaans apart meebesteld worden. Kies de beste die je wil betalen en bestel er één extra voor op de 'plank'.

Extern inloggen:

Dit is afhankelijk van de bedrijfs-policy en techniek.

- via open poort in router op de zaak met vast toegestaan IP-adres (niet aanbevolen);
- via VPN;
- via Cloudoplossing online (van Synology/QNAP);
- via WebDav (en configuratie op de NAS);
- voor MacOS zou je nog remote-desktop control kunnen overwegen;

Thuiswerken:

Voor (incidenteel) thuiswerken zou in een MacOS omgeving iCloud prima volstaan. En in een (gemengde) Windows-omgeving een zakelijke Dropbox (Pro) licentie of OneDrive oplossing.
Een zakelijk Dropbox abonnement kan selectief synchroniseren en omgaan met shared folders/files.
De vraag is echter of privacy-gevoelige bestanden op Dropbox.com aanwezig mogen zijn.

En bij zeer incidenteel thuiswerken volstta een Samsung T5/T7 extern schijfje, dat je of handmatig of via Chronosync laat synschroniseren op de zaak.

En last but not least:

Voor @Nelis00 zou (misschien) de mooiste thuiswerk-oplossing zijn om ook thuis een soortgelijke (weliswaar eenvoudigere) NAS van hetzelfde merk te hebben, waarbij er steeds automatisch een (selectieve) synchronisatie plaatsvindt tussen beide NASSEN...

davidem:

--- Citaat van: nnsa, 29 september 2021 - 17:42 ---@Nelis00 & Algemeen:

Aandachtspunten bij het inzetten van een File-Server v1.00.

--- Einde van citaat ---

 :thumbs-up:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie