MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 21:18   
geplaatst door: dick dale
Hi, net een MacBookPro uit 2017 met 250GB flash geheugen overgenomen.
Lege schijf, verse OS (10.15.7) installatie. MS office geïnstalleerd en nu zie ik dat ik nog maar 40GB over heb. Bij opslag wordt aangegeven 30GB beschikbaar. De meeste ruimte wordt ingenomen door 'andere volumes volumes in container' (165,1GB).
Wat is dit en hoe kom er er vanaf?
Wie kan mij helpen? Bedankt alvast!

Schermafbeelding 2021-10-12 om 21.15.41.pngMacBook Pro 2017 en APFS
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 21:23    reactie #1
geplaatst door: Flix
Schijfhulpprogramma geeft meer info.
EtreCheck nog meer (als je het rapport hier plaatst).

Vraag: heb je de SSD gewist toen je 'm zelf in gebruik nam?
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 21:31    reactie #2
geplaatst door: dick dale
Ik heb de schijf zelf gewist.
Hier nog twee screenshots van schijf hulpbeheer.

Schermafbeelding 2021-10-12 om 21.25.37.jpgMacBook Pro 2017 en APFS


Schermafbeelding 2021-10-12 om 21.25.50.jpgMacBook Pro 2017 en APFS
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 22:17    reactie #3
geplaatst door: dick dale
Inmiddels wat bestanden gewist. Nu 50GB vrij, maar er blijft 165,1 GB spoorloos.
Uit het rapport lijkt dit de boosdoener, maar hoe kom ik er vanaf??
disk1s1 - M*********************s (APFS) (Shared - 164.96 GB used)


Hier het EtreCheck verslag:

EtreCheckPro version: 6.5.2 (6F007)
Report generated: 2021-10-12 22:12:16
Download EtreCheckPro from https://etrecheck.com
Runtime: 2:55
Performance: Excellent

Problem: Other problem
Description:
Flash drive full, ‘other container’

Major Issues:
  Anything that appears on this list needs immediate attention.
  No Time Machine backup - Time Machine backup not found.
  Unsigned files - There are unsigned software files installed that could be adware and should be reviewed.
  Heavy CPU usage - Some processes are using an unusually high amount of CPU.

Minor Issues:
  These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems or opportunities for improvement.
  Unsigned files - There are unsigned software files installed. Apple has said that unsigned software will not run by default in a future version of the operating system.
  x86-only Apps - This computer has x86-only apps might not work on future versions of the operating system.

Hardware Information:
  MacBook Pro (13-inch, 2017, Two Thunderbolt 3 ports)
  MacBook Pro Model: MacBookPro14,1
  2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5 (i5-7360U) CPU: 2-core
  8 GB RAM - Not upgradeable
    BANK 0/DIMM0 - 4 GB LPDDR3 2133 
    BANK 1/DIMM0 - 4 GB LPDDR3 2133 
  Battery: Health = Normal - Cycle count = 644

Video Information:
  Intel Iris Plus Graphics 640 - VRAM: 1536 MB
    Color LCD (built-in) 3360 x 2100

Drives:
  disk0 - APPLE SSD AP0256J 251.00 GB (Solid State - TRIM: Yes)
  Internal PCI-Express 8.0 GT/s x4 NVM Express
    disk0s1 - EFI [EFI] 315 MB
    disk0s2 [APFS Container] 250.69 GB
      disk1 [APFS Virtual drive] 250.69 GB (Shared by 6 volumes)
        disk1s1 - M*********************s (APFS) (Shared - 164.96 GB used)
        disk1s2 - Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared - 127 MB used)
        disk1s3 - Recovery (APFS) [Recovery] (Shared - 529 MB used)
        disk1s4 - VM (APFS) [APFS VM] (Shared - 3.22 GB used)
        disk1s5 - M*********************s (APFS) [APFS Virtual drive] (Shared - 20.30 GB used)
        disk1s6 - R**********D (APFS) (Shared - 11.08 GB used)

Mounted Volumes:
  disk1s4 - VM [APFS VM]
    250.69 GB (Shared - 3.22 GB used, 50.32 GB free)
    APFS
    Mount point: /private/var/vm

  disk1s5 - M*********************s [APFS Virtual drive]
    250.69 GB (Shared - 20.30 GB used, 55.71 GB available, 50.32 GB free)
    APFS
    Mount point: /System/Volumes/Data
    Encrypted

  disk1s6 - R**********D
    250.69 GB (Shared - 11.08 GB used, 55.71 GB available, 50.32 GB free)
    APFS
    Mount point: /
    Encrypted
    Read-only: Yes

Network:
  Interface en0: Wi-Fi
    802.11 a/b/g/n/ac
  Interface en3: Bluetooth PAN
  Interface bridge0: Thunderbolt Bridge
  iCloud Quota: 14.28 GB available

System Software:
  macOS Catalina 10.15.7 (19H15)
  Time since boot: About an hour

Notifications:
  EtreCheckPro.app
    one notification

Security:
  Gatekeeper: App Store and identified developers
  System Integrity Protection: Enabled

  Antivirus software: Apple

Unsigned Files:
  Launchd: /Library/LaunchAgents/com.adobe.ccxprocess.plist
    Executable: /Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud Experience/CCXProcess/CCXProcess.app

  Launchd: /Library/LaunchAgents/com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist
    Executable: /Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud/ACC/Creative Cloud.app/Contents/MacOS/Creative Cloud --showwindow --onOSstartup
    Details: Exact match found in the legitimate list - probably OK

  Running app: /Applications/Disk Inventory X.app/Contents/MacOS/Disk Inventory X
  Running app: /Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud/ACC/Creative Cloud.app/Contents/MacOS/Creative Cloud

  Apps: 1

Old Applications:
  3 x86-only apps

System Launch Daemons:
  [Not Loaded]  36 Apple tasks
  [Loaded]  179 Apple tasks
  [Running]  122 Apple tasks

System Launch Agents:
  [Not Loaded]  15 Apple tasks
  [Loaded]  167 Apple tasks
  [Running]  131 Apple tasks

Launch Daemons:
  [Running] com.microsoft.OneDriveStandaloneUpdaterDaemon.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)
  [Loaded] com.microsoft.OneDriveUpdaterDaemon.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)
  [Loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)
  [Loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-11)
  [Loaded] com.microsoft.teams.TeamsUpdaterDaemon.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)

Launch Agents:
  [Loaded] com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist (? 0  - installed )
  [Loaded] com.adobe.ccxprocess.plist (? 0  - installed )
  [Loaded] com.microsoft.OneDriveStandaloneUpdater.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)
  [Loaded] com.microsoft.update.agent.plist (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)

User Login Items:
  [Not Loaded] Launcher Disabler (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)
    Modern Login Item
    /Applications/OneDrive.app/Contents/Library/LoginItems/Launcher Disabler.app

  [Not Loaded] OneDrive Launcher (Microsoft Corporation - installed 2021-10-12)
    Modern Login Item
    /Applications/OneDrive.app/Contents/Library/LoginItems/OneDrive Launcher.app

Backup:
  Time Machine Not Configured!

Performance:
  System Load: 6.89 (1 min ago) 8.29 (5 min ago) 8.24 (15 min ago)
  Nominal I/O speed: 16.41 MB/s
  File system: 27.55 seconds
  Write speed: 948 MB/s
  Read speed: 1075 MB/s

CPU Usage Snapshot:
  Type Overall
  System: 12 %
  User: 31 %
  Idle: 57 %

Top Processes Snapshot by CPU:
  Process (count) CPU (Source - Location)
  system_profiler (2) 63.55 % (Apple)
  Mail 35.74 % (Apple)
  EtreCheckPro 24.58 % (Etresoft, Inc.)
  trustd (4) 17.14 % (Apple)
  deleted 16.30 % (Apple)

Top Processes Snapshot by Memory:
  Process (count) RAM usage (Source - Location)
  com.apple.WebKit.WebContent (13) 698 MB (Apple)
  system_profiler (2) 629 MB (Apple)
  kernel_task 309 MB (Apple)
  Microsoft Teams Helper (Renderer) (5) 245 MB (Microsoft Corporation)
  EtreCheckPro 217 MB (Etresoft, Inc.)

Top Processes Snapshot by Network Use:
  Process (count) Input / Output (Source - Location)
  Mail 470 MB / 321 KB (Apple)
  mDNSResponder 3 MB / 278 KB (Apple)
  com.apple.WebKit.Networking 304 KB / 23 KB (Apple)
  com.apple.iCloudHelper 28 KB / 6 KB (Apple)
  apsd 11 KB / 19 KB (Apple)

Top Processes Snapshot by Energy Use:
  Process (count) Energy (0-100) (Source - Location)
  WindowServer 6 (Apple)
  mds 5 (Apple)
  Mail 5 (Apple)
  Disk Inventory X 4 (? - /Applications/Disk Inventory X.app)
  mds_stores 4 (Apple)

Virtual Memory Information:
  Physical RAM: 8 GB

  Free RAM: 387 MB
  Used RAM: 6.25 GB
  Cached files: 1.37 GB

  Available RAM: 1.75 GB
  Swap Used: 1008 MB

Software Installs (past 60 days):
  Install Date Name (Version)
  2021-10-12 Microsoft Office (16.54.21101001)
  2021-10-12 Adobe Acrobat DC (Continuous) (0)
  2021-10-12 Microsoft Teams (1.00.422368)

Diagnostics Information (past 7-30 days):
  2021-10-12 21:58:33 Disk Inventory X.app High CPU Use (2 times)
    Executable: /Applications/Disk Inventory X.app

  2021-10-12 20:13:39 Software Update.app Crash
    Executable: /System/Library/CoreServices/Software Update.app
    Details:
      dyld3 mode


End of report
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 22:39    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Wordt waarschijnlijk de schijf opnieuw formatteren (tenzij iemand een beter idee heeft) en systeem opnieuw installeren en backup terugzetten.

https://discussions.apple.com/thread/252206979
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 22:47    reactie #5
geplaatst door: Flix
Hmm, ik zie niks bijzonders. Zaken die ik zou kunnen verdenken (bv Boot Camp) zie ik niet terug.

Maar: ik zie nu wel 2x Macintosh HD - Gegevens. Je hebt een TM backup terug gezet?

https://www.macfreak.nl/macos-en-osx/dubbele-schijf-met-zelfde-naam/
https://www.macfreak.nl/macos-en-osx/catalina-twee-hd-s-op-desktop/
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 23:20    reactie #6
geplaatst door: dick dale
Nee heb geen TM teruggezet. Geheel gewist, nieuw OS en mijn iCloud geactiveerd.
Niets bijzonders, maar wel 160GB kwijt. Erg frustrerend.
Stel dat ga wissen en gewoon opnieuw begin, kan ik dan beter voor ‘old school’ HFS kiezen?
MacBookPro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 23:50    reactie #7
geplaatst door: boiing
Dan is er nog iets (partitie?) van de vorige eigenaar achtergebleven, heb dit vaker voorbij zien komen. HFS formatteren heeft er niets mee te maken, de schijf is niet volledig gewist voor de installatie. Dus: opnieuw beginnen en eerst eens naar de partities kijken in Schijfhulpprogramma, vanuit de Recovery mode.
MacBook Pro 2017 en APFS
12 oktober 2021 - 23:54    reactie #8
geplaatst door: dick dale
Okee, dank voor nu. Ik ga er morgen mee verder. En zal de ontwikkelingen hier posten.
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 05:58    reactie #9
geplaatst door: nnsa

Stel dat ga wissen en gewoon opnieuw begin, kan ik dan beter voor ‘old school’ HFS kiezen?

Vanaf Mojave is het APFS.
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 09:04    reactie #10
geplaatst door: boiing
Misschien kan het veel eenvoudiger trouwens. Het bovenste volume in de container (omcirkeld) is het 165 GB 'andere volume'. Selecteer die eens en probeer 'm te verwijderen (rechts-klik - verwijder). Normaal gesproken kan dat met volumes waarvan je niet bent opgestart (allleen vreemd dat ie grijs is in je plaatje). Mocht dat lukken ben je met 3 klikken klaar zonder herinstallatie.

Screenshot 2021-10-13 at 09.00.51.jpgMacBook Pro 2017 en APFS
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 17:22    reactie #11
geplaatst door: dick dale
Hi, het verhaal weer even verder... De grijze HD uit het plaatje hierboven kon ik gewoon wissen... Daar stond toch nog alle data van de vorige gebruiker. Na het ingeven van het wachtwoord werd de data gewist en kreeg ik de ruimte er weer bij.
Voor mij nieuw dat via Command-R opstarten en wissen van de HD + installeren van het OS dat de (vorige) gebruiker niet gewist werd. Weer wat geleerd.
Ik snap alleen niet waarom ik nu twee 'Macintosh HD - Gegevens' heb.
Hartelijk dank voor het meedenken.
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 17:26    reactie #12
geplaatst door: boiing
Mooi, dat is opgelost. Waarom je er nu nog steeds 2 hebt snap ik ook niet meteen, maar eentje is slechts 778 KB zie ik. Die nog maar eens verwijderen dan. Voor de zekerheid: niet wissen maar verwijderen, dat zijn verschillende menu opties. Misschien dat het daardoor komt.
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 18:04    reactie #13
geplaatst door: dick dale
Ik heb je raad opgevolgd. Volume is weg (en daarbij de lichte ergernis  :biggrin:)
Nu nog maar twee volumes over.
Dank je/jullie wel!
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 18:06    reactie #14
geplaatst door: boiing
Mooi! Lekker genieten nu van die mooie MacBook :wink:.
MacBook Pro 2017 en APFS
13 oktober 2021 - 20:16    reactie #15
geplaatst door: nnsa

Nu nog maar twee volumes over.
Dank je/jullie wel!

Vanaf MacOS Mojave is dit volledig normaal.

Er is een volume voor je systeem en een volume voor je data.