24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 14:20    reactie #1
geplaatst door: Max Gaav
Je zou VueScan kunnen overwegen. Even wennen aan de UI, maar daarna wil je niet anders meer.
My Mac is my second brain.
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 14:24    reactie #2
geplaatst door: Flix
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Mavericks zorgt dat de scanner niet meer werkt.
Ziet (bv) Fotolader 'm niet meer?
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 14:28    reactie #3
geplaatst door: fryskhynder
Er staat een verbodsbordje door de 'voorkeuren' software.

(Bewerkt door fryskhynder om 14:32, 9-04-2014)

24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 15:48    reactie #4
geplaatst door: MacFrankie
@Max: VueScan kost geld. Geld dat je had kunnen houden als Mavericks de scanner zou ondersteunen.

@Flix: Mavericks is kritischer bij drivers, er vallen verschillende printers en scanners af bij de upgrade vanaf OS X 10.8 naar OS X 10.9!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 16:23    reactie #5
geplaatst door: Flix
Altijd handige informatie: het typenummer van de scanner.
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 18:44    reactie #6
geplaatst door: Pieterr
Krijg je een "eentje" te zien onder Devices of Shared in Fotolader?

Ik heb het hieronder getest met mijn HP Scanner. Ik moet wel een scanner selecteren voordat ik kan scannen. Dat doe je door er eerst even met je muis boven het "eentje" te gaan hangen en dan op Show te klikken.



"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 21:15    reactie #7
geplaatst door: fryskhynder
0 Apparaten in Fotolader. :cry:

Mijn scanner heet : Scanjet 2400
en Vuescan sluit direct weer na openen......

(Bewerkt door fryskhynder om 21:16, 9-04-2014)

24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 23:05    reactie #8
geplaatst door: fryskhynder
Zou ik nu een nieuwe scanner moeten kopen omdat HP OSX 10.9.2 niet ondersteund?
Wat zonde!
24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
9 april 2014 - 23:57    reactie #9
geplaatst door: Heintje
Internet is your friend ...
Als jouw operating systeem versie ook nu nog niet bij de HP drivers vermeld staat, is de conclusie duidelijk.
Er staan trouwens zat gelijksoortige vragen op interent voor andere HP scanners. Same problem.

(Bewerkt door Heintje om 0:03, 10-04-2014)

Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 06:00    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
Op de HP site vind je bij de Scanjet 2400c drivers voor Mac OS 9 en Mac OS X tot en met 10.5. Oftewel: antiek. De Windows drivers zijn wel bijgewerkt tot en met Windows 8.1.

Ik ben niet onverdeeld positief over Mavericks, maar dit valt Apple niet aan te rekenen, hier ligt de schuld duidelijk bij HP, die al meer dan 5 jaar lak heeft aan zijn Mac gebruikers!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 06:31    reactie #11
geplaatst door: Pieterr
Een scanner van meer dan 10 jaar oud, het houdt ook een keer op.
http://tweakers.net/pricewatch/59324/hp-scanjet-2400/specificaties/
Nieuwprijs was destijds €60 dus waarschijnlijk heeft ie z'n geld wel opgebracht ondertussen. Ik zou zelf in dit geval een nieuwe scanner aanschaffen.

Als je zin hebt in een experiment zou je nog kunnen testen of het je met de TWAIN Sane driver lukt: http://www.ellert.se/twain-sane/

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 08:43    reactie #12
geplaatst door: Flix
Ik heb ook even gezocht voor je, en kwam tot dezelfde conclusie als Pieterr en anderen: het houdt een keer op!
Naast hardware slijtage heb je in het huidige digitale tijdperk ook kans op 'software-slijtage'. Het is niet anders...

Overigens lijkt Vuescan je wel een kans te geven: http://www.hamrick.com/vuescan/hp_scanjet_2400c.html

Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 10:33    reactie #13
geplaatst door: MacFrankie
Dat een scanner van 10 jaar oud niet meer ondersteund wordt, is eigenlijk wel logisch. Maar ook jongere scanners, die dezelfde driver gebruiken, vallen bij HP al buiten de boot. En als HP wel de moeite doet om MS Windows 8.1 te ondersteunen, en dat al 5 jaar nalaten bij OS X, dan laten ze hun OS X gebruikers in de kou zitten!

Mijn 5 jaar oude Canon all-in-one (die overigens al ruim 6 jaar op de markt is) doet het nog prima. Maar toen ik overging op Mountain Lion, moest ik toch wat extra moeite doen om het scannerdeel werkend te krijgen. Ik vrees dat het scannen dan met Mavericks verleden tijd is...

De schade valt overigens wel mee. Doe 2 tientjes bij de prijs van een setje catridges op, en je kunt een nieuwe printer / scanner kopen. Ik vind het alleen zo'n verspilling, een prima werkend apparaat wegdoen omdat een leverancier te beroerd is een driver opnieuw te compileren, maar dan in de 64-bits mode...

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 10:51    reactie #14
geplaatst door: Flix
Niet zozeer 32/64 bits mode, maar eerder dit:
10.5 was the final version of Mac OS X to support the PowerPC architecture
zelfs te beroerd om een driver in Cocoa te maken.
Ik had al lang geleden besloten nooit meer spul van HP in huis te halen vanwege de beroerde software die ze meeleveren. Q.e.d.
Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 11:26    reactie #15
geplaatst door: Franky2002
Als iedere Macgebruiker HP dan ook maar 'beloond' om geen spul meer van ze in huis te halen, is het ook een keer afgelopen met die toko. Met het Macgedeelte dan.
Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 12:58    reactie #16
geplaatst door: MacFrankie
Apple is zelfs reseller van HP... Daar moeten ze eerst mee stoppen!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Scannerprobleem na update naar Mavericks
10 april 2014 - 13:03    reactie #17
geplaatst door: fryskhynder
Ik vind het stom om een goed werkende printer weg te doen, alleen maar omdat hij niet meer ondersteund wordt.
Geen HP dus meer!

Flix: bedankt! Jou oplossing werkt! Alleen is vuescan wel duur voor zo nu een dan een kopietje.
Voor hetzelfde geld (nou ja, een beetje meer:-) heb ik een nieuwe scanner.

Pietrr: die site heb ik ook al bekeken en Twais San gedownload, maar bij installatie vraagt hij om 'libsb'.
Ik heb geen idee wat ik doe en of de procedure vertrouwd is...
Ik vind het dus een beetje eng :cry:

24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
11 april 2014 - 12:30    reactie #18
geplaatst door: fryskhynder
Het blijkt dat ik Vuescan niet kan kopen...
ik heb geen creditcard en een andere mogelijkheid tot betalen is er niet.

Welke eenvoudige scanner raden jullie mij aan?
Geen one in all, want ik heb een laserprinter.

(Bewerkt door fryskhynder om 12:48, 11-04-2014)

24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
11 april 2014 - 14:41    reactie #19
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
fryskhynder om 12:30, 11-04-2014

Geen one in all, want ik heb een laserprinter.

:biggrin:

Het is een all-in-one! Alles in één dus...

Een willekeurige CanoScan zal volstaan. Deze zijn er vanaf ongeveer 60 euro. Voor dat geld heb je ook een all-in-one.

Een laserprinter is heel goed in het printen van haarscherpe tekst, een inkjet is beter in foto's (met het juiste papier).

Je hebt dus de keuze tussen een scanner voor 60 euro, of een scanner met een printer (voor die incidentele foto) eraan vast geplakt, voor 50 tot 60 euro.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Scannerprobleem na update naar Mavericks
11 april 2014 - 15:16    reactie #20
geplaatst door: Max Gaav
My Mac is my second brain.
Scannerprobleem na update naar Mavericks
12 april 2014 - 14:49    reactie #21
geplaatst door: fryskhynder
Dank voor alle reacties!
Ik kreeg deze reactie via Apples Support Communities:

Apple Support Communities
Re: Since Mavericks my HP Scanjet 2400 doesn't work anymore.
created by sheila_m. in OS X Mavericks - View the full discussion
This solved my question    This helped me
Hello sama,

It sounds like you are not able to scan after upgrading to OS X Mavericks.  I recommend following these steps to troubleshoot the issue you are experiencing.

Follow these steps until the issue is addressed:
Make sure that the printer is powered on, has ink / toner, and that there are no alerts on the printer’s control panel. Note: If you cannot clear an alert on the printer's control panel, stop here and check the printer's documentation or contact the manufacturer for support.
Ensure the printer is properly connected to a USB port on the Mac or AirPort base station / Time Capsule. If the printer is a network-capable printer, make sure that it is properly connected to your home network.
Use Software Update to find and install the latest available updates. If an update is installed, see if the issue persists.
Open the Print & Scan pane or Print & Fax (Snow Leopard) pane in System Preferences.
Delete the affected printer, then add the printer again.
If the issue persists, try these additional steps:
Reset the printing system, then add the printer again.
If the issue still persists, reset the printing system again. Download and install your printer's drivers. Then, add the printer again.
Contact the printer vendor or visit their website for further assistance.

You can find the full article here:
Troubleshooting printer issues in OS X
http://support.apple.com/kb/ts3147

Thank you for using Apple Support Communities.

Best,Sheila M.

Daar ga ik mee aan de slag en ik laat nog weten of dit gelukt is. Ik heb er overigens een hard hoofd in....

24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
12 april 2014 - 15:08    reactie #22
geplaatst door: Flix
Standaard helpdesk antwoord, en het meeste heb je al gedaan.
Maar goed, kwaad kan het niet, en wie weet, heb je eerder wat fout gedaan...
Scannerprobleem na update naar Mavericks
12 april 2014 - 21:47    reactie #23
geplaatst door: fryskhynder
Ik heb het advies van de Helpdesk geprobeerd, maar natuurlijk zonder resultaat.
Ik heb een Canon scanner besteld.
24’ iMac 2021. OS Monterey
Scannerprobleem na update naar Mavericks
13 april 2014 - 19:52    reactie #24
geplaatst door: maroon
Heb je al eens geprobeerd om via systeemvoorkeuren de scannerfunctie te activeren?
Failure is not an option!