In mijn regio is er maar één APR die alle winkels heeft, de eerstvolgende zit op een uur rijden afstand. De APR hier eist dat je het apparaat inlevert voordat het überhaupt in behandeling wordt genomen. Vervolgens beginnen ze pas na twee weken echt met "repareren", ze stellen dan pas de diagnose, bestellen het onderdeel en met een beetje mazzel heb je je apparaat terug na 3 of 4 weken. Of ze zeggen dat ze het probleem niet hebben kunnen reproduceren, krijg je je apparaat ongerepareerd na 3 weken terug. Je kunt dit proces haarfijn volgen omdat ze je tussentijds updates sturen per mail van de status van je reparatie. Apple denkt dat ze de klanten helpen binnen een week, maar in werkelijkheid is dat al gauw een maand.
Ik heb niet de illusie dat het bij de AppleStore anders is, die besteden volgens mij reparaties ook uit aan andere partijen. Eén van die partijen is nu geloof ik zelfs failliet. Wat overblijft zijn een paar niet-geautoriseerde bedrijven in de regio, maar daar vertrouw ik mijn apparatuur ook niet aan toe, zeker niet binnen de garantietermijn. Gelukkig gaat Apple niet vaak kapot, maar als je een probleem hebt als professional heb je wel meteen echt een probleem omdat je je apparatuur vreselijk lang moet missen. En voor alle duidelijkheid: ook met AppleCare, dat maakt ook niet uit is mijn ervaring.