MacFrankie om 17:54, 25-04-2013Citaatniekmh om 17:07, 25-04-2013Met die laatste kan ik volgens mij wel gewoon het hoofdvolume regelen met het toetsenbord!?Dat wil ik er wel inhouden dat laatste, anders is het qua gebruiksgemak een ramp vind ik.Je moet kiezen, gebruiksgemak of kwaliteit!Wat ik nu zeg klopt niet helemaal, want de schaal van geluidssterkte is een logaritmische schaal, maar het gaat om het idee.De meeste muziek is opgeslagen middels 16 bits samples (bemonsteringen). In 16 bits kun je getallen tussen 0 en 65.535 kwijt, of getallen van -32.768 tot 32.767. Met het volume op 100% geeft iTunes de volledige 16-bits samples door op de digitale uitgang.Met het volume op 50% wordt de samplewaarde door 2 gedeeld, en geeft iTunes 15-bits samples door op de digitale uitgang. Je verliest 1 bit aan detail, en omdat oneven getallen niet deelbaar zijn door 2 introduceer je vervorming.Met het volume op 25% wordt de samplewaarde door 4 gedeeld, en geeft iTunes 14-bits samples door op de digitale uitgang. Je verliest 2 bits aan detail, alle getallen die niet deelbaar zijn door 4 worden fout doorgegeven.Dit gaat zo door totdat het volume op 0 staat.Met het volume op bv 80% wordt de samplewaarde maal 0,8 gedaan, en geeft iTunes allemaal herberekende, benaderde in plaast van extacte, samples door op de digitale uitgang. Je verliest 1 bit aan detail en introduceert veel vervorming.
niekmh om 17:07, 25-04-2013Met die laatste kan ik volgens mij wel gewoon het hoofdvolume regelen met het toetsenbord!?Dat wil ik er wel inhouden dat laatste, anders is het qua gebruiksgemak een ramp vind ik.
Wat ik nu zeg klopt niet helemaal, want de schaal van geluidssterkte is een logaritmische schaal, maar het gaat om het idee.
De meeste muziek is opgeslagen middels 16 bits samples (bemonsteringen). In 16 bits kun je getallen tussen 0 en 65.535 kwijt, of getallen van -32.768 tot 32.767.
Met het volume op 100% geeft iTunes de volledige 16-bits samples door op de digitale uitgang.Met het volume op 50% wordt de samplewaarde door 2 gedeeld, en geeft iTunes 15-bits samples door op de digitale uitgang. Je verliest 1 bit aan detail, en omdat oneven getallen niet deelbaar zijn door 2 introduceer je vervorming.Met het volume op 25% wordt de samplewaarde door 4 gedeeld, en geeft iTunes 14-bits samples door op de digitale uitgang. Je verliest 2 bits aan detail, alle getallen die niet deelbaar zijn door 4 worden fout doorgegeven.Dit gaat zo door totdat het volume op 0 staat.
Met het volume op bv 80% wordt de samplewaarde maal 0,8 gedaan, en geeft iTunes allemaal herberekende, benaderde in plaast van extacte, samples door op de digitale uitgang. Je verliest 1 bit aan detail en introduceert veel vervorming.
Kies liever voor een versterker die te bedienen is met je iPad / iPod / iPhone, zo bedien je iTunes en het volume met één apparaat.
Iphonefan123 om 18:17, 25-04-2013Bose 901 zijn drama zonder de bijgeleverde equalizer.....hoop dat je die hebt anders huilen..
De bose-equaliser is een absolute must. De sommigen (zoals je aanhaalt) die beweren dat dat niet zo is moeten dringend naar de oorarts.
Maar kijk, dat zegt ook weer wat over het individuele oor. Er zijn dus zelfs mensen die deze Bose reeks goed klinken vinden zonder equalizer, terwijl jij, iphonefan123 en ik het een drama vinden zonder. Ik snap gewoonweg niet hoe sommige mensen dat goed klinken kunnen vinden. Er lijkt wel iets mis te zijn met die speakers dan. Dat hoort nu toch 'iedereen' zou men denken...
Maar zij vinden ze goed klinken zonder equalizer, jij vind ze supergoed klinken mét equalizer en ik vind de klank wel OK dan, zolang ik mijn andere speakers niet hoor en dus ga vergelijken. Maar ik heb het dan over grote ruimtes waar makkelijk 150 mensen in kunnen zitten.
Zoals eerder aangehaald gebruik ik men 802's enkel nog voor toespraken. In de zaal voor het dansgedeelte heb ik twee 12-inch two-way full-range Electro-Voice Sx300E speakers met Vinyl cover staan.Maar het merk maakt niet uit, want alles in de prijs en vermogensklasse van de 802's klinkt beter dan de Bose zelf.
En het grootste deel van heel mijn 'werk-muziek' collectie staat in... AAC/320 bits. Allen geconverteerd van mijn CD's die oorspronkelijk geript zijn in Apple Lossless.Nieuwe muziek ter aanvulling komt uit de iTunes store wat AAC/256bits is en mp3/320b van internet.
Over XLD nog dat je gaat gebruiken, kijk onderaan dit draadje naar @problemchild zijn post.Het een eerste keer in gebruik nemen is blijkbaar niet voor iedereen even simpel.
(Bewerkt door boni om 19:33, 25-04-2013)
Toch even aanvullen. Gebruik zelf ook altijd XLD om bijvoorbeeld FLAC en WAV's om te zetten naar een meer Apple vriendelijk formaat.[/news]
(Bewerkt door TLM om 11:49, 26-04-2013)
Iphonefan123 om 18:37, 25-04-2013Ondanks dat blijft het een midden tonen luidspreker. Geen laag en geen hoog( no highs, no lows; must be bose)
Ik zeer kleine ruimte zal het laag wel gaan....anders subje toevoegen....gaat bij deze speakers immers om reflectie
[ Ger ]
Ger Nijkamp om 23:19, 26-04-2013Ik ben soms zo blij dat ik alles volledig recht uit kan sturen en elke vorm van toon- of balansregeling mag passeren... [ Ger ]
[news]Grijns Ger dat was ook meteen wat ik dacht.
Ah ieder zijn meug [/news]
Ik besef ook heel goed dat ik in de loop van de jaren 'verziekt' ben omdat ik nét iets te veel in studio's heb gezeten met de 'verkeerde' mensen. Dan leer je luisteren en krijg je oortjes. Daarmee ben ik een afwijking van het gemiddelde geworden, niet de 'maatstaf'. Ik hoor het, maar ik weet dat de meeste die verschillen niet horen of kennen.
Dat maakt het leven er sociaal gezien niet eenvoudiger op. Wat moet je zeggen als één van je beste vrienden trots op z'n Dolby 5.1 Surround set een stereo DVD van ABBA via de versterker omgezet in surround laat horen..? Hetzelfde geldt voor een kennis die enorm dure design speakers had gekocht. Mooi om te zien, maar niet om aan te horen qua geluid. Althans, ik kon er niet naar luisteren.
Als je gewend bent geraakt aan studio B&W's, Genelic of Tannoy heb je thuis een probleem. Meerdere zelfs. Hetzelfde niveau haal je niet in de akoestiek van een huiskamer. En budget is het andere issue. Extreem duur is totaal geen garantie dat het goed klinkt, maar écht goed betekent doorgaans wel dat het niet goedkoop is.
Ik heb de oplossing het in oudere spullen gezocht. Een Denon versterker uit de 90'er jaren, goede (maar niet debiel goede) kabels en een paar jaren '90 Tannoy's met een dual concentric driver. Ik weet dat het beter kan, maar binnen budget klinkt het enorm strak, gedetaillieerd en (afhankelijk van de opnames) met een ongelofelijke staging. Het enige wat ik nog 'ns wil vervangen is de versterker. Die is in het laag eigenlijk net iets te licht voor de speakers, waardoor het laag op volume te wollig gaat klinken.
Maar er zijn genoeg mensen die bij mij thuis de kwaliteit er niet aan af horen. En dat mag gewoon. Ik heb 't spul ooit voor mijn oren gekocht, niet voor die van een ander...
Zelfs met de (op zich niet verkeerde) Denon CD speler, trouwens. Die DAC heeft een Alpha processor (Burr Brown PCM1702) en m'n CD speler niet. Het verschil is duidelijk hoorbaar. Het aardige in mijn huidige setup is dat ik nog live kan schakelen van de processor in de CD speler (via analoge tulp verbinding) naar de Alpha processor in de DAC. Dan hoor je de verschillen wel. Er zullen best betere DAC's bestaan maar voor 75 euro tweedehands hoor je mij niet klagen.
om deze reden heeft het vaak geen zin om je apparaat bij een guru te brengen die er voor jou een beter onderdeel in doet.(het o zo bekende modificeren-----in mijn ogen kansloos als je bovenstaande snapt en wil begrijpen)
om weer terug te gaan naar de prijs komt daar natuurlijk nog meer bij.-verpakking-gebruiksaanwijzing-transport-ontwikkelingskosten-marketing-tussen handel/importeurs/winkeliers en heel belangrijk: aantallen!! zijn de productie aantallen laag dan zal de prijs relatief hoog zijn.dus een duur artikel hoeft niet meteen beter te zijn....een populaire kan dus wel veel waar voor zijn geld bieden..
@ger: het blijft een oude alpha processor.....we zijn al weer wat generaties verder 20/24/32bit
Iphonefan123 om 19:42, 27-04-2013Het blijft een oude alpha processor.....we zijn al weer wat generaties verder 20/24/32bit
Daarbij blijf ik het een sport vinden om 'veel voor weinig' te scoren. Zoals ik al schreef: alles kan altijd beter, maar daar hangt dan (doorgaans) ook een prijskaartje aan. Ik durf te zeggen dat ik voor relatief weinig geld een -weliswaar gedateerde- set heb staan die beter klinkt dan veel duur spul van nu. Maar inderdaad, het kan altijd beter. Maar vooral: duurder.
Wat JGo ook al zegt, een versterker, althans, de eindversterker heeft geen enkel andere taak dan het signaal zo goed mogelijk te versterken. Dit doet ie in bijna alle gevallen zonder een andere "kleur" aan het signaal te geven.
de meesten hier hebben oude audio apparatuur en een mengelmoes van merken en apparaten en proberen via de meest vreselijke omweg er fatsoenlijk geluid uit te krijgen. maar inzien dat de bron belangrijk is ho maar....waar is de balans van de apparatuur?
een fiat panda met formule 1 banden gaat echt niet harder..wel allemaal je apple spullen updaten omdat het dan beter en sneller is...DIT werkt ook zo met audio mensen..
pffff
Wat is er overigens mis met AAC? Kan je me dat uitleggen?
daarnaast kan elke audio set de hoogste kwaliteit bronnen afspelen. dus heeft het wel degelijk nut.alleen als je set ruk is ga je wat missen.(de audio standaard zoals die nu is.....bepaald door de cd heeft een freq bereik van 20hz-20khz)
volgens jouw idee moeten de mensen hier dus weer hun oude mp3's van zolder halen met een 32kbit/s bit rate. want hun set is er nl. niet klaar voor.
imp3=cmpressie=dingen laten verdwijnen
maar het heeft dat wel nut om een super dac te kopen voor deze mp3's????
laat me niet lachen...
Je laat overigens de vraag liggen wat er mis is met AAC. Wat is daar mis mee?
(Bewerkt door Ziegler om 6:47, 29-04-2013)
Wat versterking betreft voor je Tannoy's, geen idee welke Denon je nu precies hebt. Er staat wel wat leuks te koop, bijvoorbeeld 2 Marantz MA500 monoblokken voor de fronts ? Een stuk duurder maar wel een top-receiver een Sunfire Ultimate Receiver.
@Iphonefan123, jij schiet wel ver door. Hoe weet jij welke set de mensen hier hebben ? Hoe concludeer je daaruit dat de set ruk is ?
Natuurlijk is de bron van belang ... of toch niet. Het zal hier reeds gezegd zijn maar toch, je set is zo sterk als de zwakste schakel.Voor bepaalde opnames zal het weinig uitmaken of het mp3, aac, flac of aiff is gewoon omdat de opname slecht is.
Bij mezelf dan wat de bron betreft, omdat je het toch vraagt cd = Oppo BDP-93lp = niets, heb geen vinylsacd = Oppo BDP-93mp3, wma, flac = de laatste 2 heb 'k zelf niet ofwel mp3 zoveel mogelijk in 256 of 320 en anders alac. Goh diverse bronnen hiervoor, Airplay naar Marantz processor, of naar Apple TV 3. Dat laatste is natuurlijk niet het beste idee want de Apple TV gaat alles upsamplen naar 48 kHz.Zelfs al eens kort gestoeid met UPnP op zowel de Marantz, Oppo als mijn Dune Prime 3.0
Keuze zat dus wat muziekbestanden betreft [/news]