[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 14:50    reactie #25
geplaatst door: ouwemac
Misschien weet boiing dat nog :tounge:
Maar ik heb dat Os ook en bij mij werkt alles zoals het hoort.
Zelfs mijn VPN gooit geen roet in het eten.
Mijn gebruiksgeschiedenis is alleen van vandaag trouwens, heb je op de website verder gekeken?
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 14:55    reactie #26
geplaatst door: bobbeek
Ik heb ff gezocht en dat was idd half september. Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat er mogelijk toch een samenhang zou kunnen zijn, maar zou niet weten hoe op te lossen. Mss heeft de helpdesk DE oplossing :)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 14:56    reactie #27
geplaatst door: boiing
Misschien weet boiing dat nog :tounge:
Ja, 20 september. Maar die vraag is niet zo relevant want wanneer heeft bobbeek ‘m erop gezet? Dát weet boiing niet :happy:.

Denk niet dat het ermee te maken heeft hoor..
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 14:59    reactie #28
geplaatst door: boiing
Even voor de zekerheid: op de iPhone ook alles nagelopen?
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 15:11    reactie #29
geplaatst door: bobbeek
Even voor de zekerheid: op de iPhone ook alles nagelopen?

De dag van uitkomst of hooguit de dag erna heb ik de update gedaan.
Schiet mij maar lek, maar ook op de iPhone nu hetzelfde probleem, ik krijg idd de keuze van "app op dit apparaat" (dat krijg ik dus niet ook de iPad), geef keurig de inlogcode op en daarna krijg ik dezelfde melding van "helaas moet u opnieuw inloggen: langer dan 15 minuten geen activiteit".

[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 15:19    reactie #30
geplaatst door: ouwemac
Hmmmm meteen even geprobeerd op de iPhone; geen enkel probleem, gewoon met de app op hetzelfde apparaat.
Dan zonder uitloggen op de phone ingelogd op de iPad, ging op dezelfde manier en hij gaf niet aan dat ik al ingelogd was op een ander apparaat.

Mijn VPN server staat in NL op beide apparaten.

Het is dus echt iets van jouw iPad/iPhone. :wacko:

Die melding van de 15 minuten zag ik ook voorbij komen op een nog openstaand tabblad op de iPad.
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 16:36    reactie #31
geplaatst door: boiing
Ok, nog een laatste poging. Niet om flauw te doen maar omdat je makkelijk iets over het hoofd kunt zien en het toch eigenlijk geen andere oorzaak kan hebben :wink:.

Op beide Safari's, zowel iPhone als iPad moet je naar het tabbladenoverzicht gaan en alle tabs sluiten. Die sluiten niet vanzelf als je Safari volledig afsluit, je moet echt de tabs zelf sluiten. Doe dit ook in de privémodus, misschien staan daar nog tabs open. Dat moet je apart bekijken dus, op beide devices. En denk aan je Mac of andere devices in huis mocht je die gebruiken: ook daar kunnen nog DigID tabs open staan.

Misschien allemaal al gedaan hoor, maar je weet maar nooit..
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 17:40    reactie #32
geplaatst door: Feek
Dit is volgens mij een zeer vervelende bug die ik al meerdere keren heb gemeld bij de helpdesk.

Waarschijnlijk heb je een nieuwere iPad. De nieuwe iPads vragen een desktop versie van een website op. Dus denkt de website dat je een desktop gebruikt en dus telefoon gaat gebruiken met de App en niet App op de iPad zelf (dus wordt er bij het inloggen gegaan naar de versie met QR-code).

Wat je moet doen bij het scherm dat vraagt om in te loggen via je DigID, om te schakenen naar de Mobiele versie van de website. Dat doe je door op "aA" te drukken in de adresbalk en "Vraag om mobiele website". Dan wordt wel "inloggen op dit apparaat" geactiveerd en kan je inloggen via de iPad.

DigiD-Inloggen -Keuze.png[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 17:51    reactie #33
geplaatst door: nnsa
@Feek: prima aanvulling.

Bij een iPad hangt het er ook (vaak) vanaf of je in Staande modus (= mobiele website) of Liggende modus (= desktop website) werkt.
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:21    reactie #34
geplaatst door: ouwemac
Idd goeie aanvulling.
Je kun in instellingen >Safari eea ook aanpassen
DDC3D2BD-24CC-41D3-B444-EDA0073629D9.png[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:26    reactie #35
geplaatst door: Feek
@ouwemac dat is voor een nieuwe iPad niet zo'n goed advies,  omdat dan altijd een mobiele versie van elke website wordt opgevraagd. Dat is niet wat je wilt!
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:31    reactie #36
geplaatst door: boiing
Goeie tip voor het 'keuze' probleem maar had jij ook het inlog-probleem waar bobbeek mee begon Feek?
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:34    reactie #37
geplaatst door: ouwemac
@feek: je kan volgens mij kiezen per website daar.
Maar wellicht bedoel jij voor de iPad?
Ik keek op mijn iPhone.

Dit is instellingen>Safari >request desktopversie.
DCBD5190-22C8-479C-A8DF-93B8E1ED0D7D.png[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
Bewerkt: 23 oktober 2021 - 18:50 door ouwemac
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:48    reactie #38
geplaatst door: bobbeek
Ok, nog een laatste poging. Niet om flauw te doen maar omdat je makkelijk iets over het hoofd kunt zien en het toch eigenlijk geen andere oorzaak kan hebben :wink:.

Op beide Safari's, zowel iPhone als iPad moet je naar het tabbladenoverzicht gaan en alle tabs sluiten. Die sluiten niet vanzelf als je Safari volledig afsluit, je moet echt de tabs zelf sluiten. Doe dit ook in de privémodus, misschien staan daar nog tabs open. Dat moet je apart bekijken dus, op beide devices. En denk aan je Mac of andere devices in huis mocht je die gebruiken: ook daar kunnen nog DigID tabs open staan.

Misschien allemaal al gedaan hoor, maar je weet maar nooit..

Nee hoor, is niet flauw, is alleen maar fijn dat er meegedacht wordt :)
Ik heb op zowel de iPad als de iPhone als op de MB alle tabs afgesloten en de app volledig afgesloten door deze ophoog te swipen.
Vervolgens Safari weer geopend en gepoogd op mijn overheid in te kunnen loggen. Met hetzelfde niet werkende resultaat.
Daarna de stappen die feek adviseerde gevolgd: resultaat dat ik dan jaja wel de vraag krijg op met de app (op apparaat) in te loggen, maar vervolgens toch de vaak terugkomende melding van die 15 minuten.
Helaas dus voor mij geen oplossing hiermee tot nu toe.
En het betreft in mijn geval dus idd een nieuwe iPad Air (sinds augustus in bezit)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:51    reactie #39
geplaatst door: boiing
Dank voor het uitvoeren van alle experimenten :thumbs-up:. Het blijft nog even een raadsel dus..
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 18:52    reactie #40
geplaatst door: ouwemac
En de tip van nnsa?
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:01    reactie #41
geplaatst door: bobbeek
En de tip van nnsa?
Ja, maar helaas met hetzelfde resultaat.
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:14    reactie #42
geplaatst door: ouwemac
Dan heb ik alleen nog de vraag of je in instellingen >Safari gekeken hebt zoals je ziet op het screenshot van reactie 37.
Other websites uitgezet dus.
Die 15 minuten is een soort standaard van digid. Die popte bij mij ook vaak op in het verleden.
Ik heb de tip van feek ook uitgeprobeerd en moest dat elke keer doen als ik in een nieuw scherm kwam.
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:15    reactie #43
geplaatst door: nnsa
Dit vond ik nog:

https://www.timdehoog.nl/2021/07/22/inloggen-met-digid-mislukt-omdat-sessie-meer-dan-15-minuten-verlopen-is/

Is de iPad ook opnieuw opgestart ? (en misschien nog beter een soft reset geven).
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:15    reactie #44
geplaatst door: Feek
Ah,
nu daagt me nog een k* probleem bij DigID, met diezelfde 15 minuten melding. Kan het zijn dat je jouw iPad opnieuw hebt geïnstalleerd recentelijk?

Als je bv opnieuw installeert zijn er meerdere devices bekend bij DigID met dezelfde naam / account.

Ik kan me herinneren dat ik toen de App afgemeld heb en verwijderd van de iPad. Vervolgens naar de website van DigID gegaan en ingelogd (je hebt toch ook de iPhone om in te loggen). Daar is ergens te vinden welke devices gekoppeld zijn aan DigID. Verwijder daar ALLE iPads die je kan vinden.



 Installeer de iPad opnieuw en activeer hem via je telefoon. Dan moet alles weer werken!
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:17    reactie #45
geplaatst door: ouwemac
Jaaaaa dat is het………hopen we
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:51    reactie #46
geplaatst door: bobbeek
Via via toch op de Digid site kunnen komen en daar stond maar 1 iPad en dat was idd de iPad Air die ik nu gebruik. Deze verwijderd en na opnieuw activeren van de app kon ik inloggen tot aan de code, maar daarna opnieuw de 15 minuten melding ( zucht ☺️)
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 19:58    reactie #47
geplaatst door: Feek
Heb je de DigID App van de iPad verwijderd?
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 20:06    reactie #48
geplaatst door: bobbeek
Heb je de DigID App van de iPad verwijderd?
Ja dat had ik vanmiddag al gedaan.
[Opgelost] Inloggen met DigiD op iPad lukt steeds vaker niet
23 oktober 2021 - 20:25    reactie #49
geplaatst door: Feek
Ik bedoel dus, eerst In DigID de app afmelden (DigID App op iPad > Menu >  instellingen > Deactiveren > Ja)

Dan de App verwijderen (plus eventueel iPad opnieuw opstarten, om er zeker van te zijn dat eventuele cache is verwijderd)

Vervolgens weer inloggen op de DigID website en de iPad opnieuw verwijderen.

Dan pas ben je er zeker van dat eventuele koppelingen met foute apparaten weg zijn. Want die verwijderactie vanmiddag was vanmiddag..... niet gerelateerd met het ontkoppelen.