Lifestyle hardware > Lifestyle hardware (iPod, Apple TV, Apple Watch en HomePod)

3 iPod Photo's stuk in 1,5 jaar tijd

(1/6) > >>

iKev:
ik hang net de telefoon met de technische dienst van apple na een ontmoedigend gesprek van ruim 60 minuten. mijn vertrouwen in apple heeft een flinke deuk opgelopen, ik wil dit graag even met jullie delen en hoop dat er mensen zijn die me kunnen vertellen welke stappen ik nu het beste kan ondernemen.korte intro: ben sinds een jaartje of 7 verstokt apple-gebruiker met een iMac G4 (bolletje), Powermac G4 en cinema display, iBook G4, Macbook en 2e generatie iPods (10 GB en 20GB, beide onverwoestbaar). in de loop der jaren verschillende mensen in mijn omgeving aan de mac gekregen (schoonvader, vrienden etc).16/9/2005: ik koop een iPod Photo 60GB bij a Mac te utrecht voor mn vriendin haar 30e verjaardag.17/5/2006: de iPod vertoont kuren: blijft vaak hangen, muziek komt soms slecht door en schakelt zichzelf soms uit terwijl een nummer speelt. in mn nabije omgeving (collega en zusje) heb ik 2 iPod Photo 60GB na welgeteld 13 maanden de geest zien geven, dus ik zie de bui al hangen.
iPod ingeleverd bij a Mac en nieuw/vervangende iPod ontvangen08/09/2006: sad iPod dus ook deze 2e iPod wordt weer teruggebracht naar a Mac, krijg vervangende iPod van hetzelfde type. omdat ik inmiddels het vertrouwen in deze serie (iPod Photo 60GB) heb verloren doe ik mijn verhaal bij de apple technische dienst en mn maakt een case met deze historie aan. Liefst wil ik dit onstabiele model niet meer, maar apple wil nog geen uitzondering maken. ook omdat het 2e vervangende apparaat (dus mijn 3e iPod in 12 maanden tijd als je de origineel aangekochte iPod meerekent. apple telt alleen de vervangende iPods dus voor hun telt dit als 2e iPod) nog onderweg is.10/05/2007 (gisteren dus): ook 2e vervangende iPod toont sad iPod en is op geen enkele manier weer aan de praat te krijgen.11/05/2007: technische dienst apple gebeld, casenummer erweer bij gehaald en complete geschiedenis weer uit de doeken gedaan (inl data en serienummers). na 60 minuten en verschillende 'hogere lijnen' geraadpleegd te hebben (de mensen die je aan de telefoon hebt, hebben niet de bevoegdheid voor uitzonderingen op de garantie te maken), levert niks op."Helaas meneer, zelfs met deze voorgeschiedenis komt u niet in aanmerking voor een 'warranty exception'. Deze laatste iPod (nr3 dus!!) heeft van september 06 tot mei 07 perfect gewerkt en dat is langer dan de 90 dagen service-garantie. Misschien kunt u het nog bij a Mac proberen? zij hebben tenslotte met u een verkoopcontract aangegaan, niet apple."Dit vind ik een erg bekrompen reactie van apple. Feit is dat ik sinds september 2006 maar liefst 3 iPod Photo's heb gehad die allemaal de geest hebben gegeven (steeds in mei en in september, je kan er bijna een patroon in herkennen!). In feite heeft apple me 3 producten gegeven die gewoon niet goed (genoeg) waren. Tenslotte kreeg ik nu ook de reactie: "dan had u maar extra applecare moeten afsluiten". Alsof ik 60 euro extra moet betalen omdat apple met steeds een slecht product opstuurt? 2 iPods dood in 12 maanden en dan zeggen 'hier is nummertje 3 en betaal ff 60 euro extra erbij want deze gaat het ook niet lang volhouden'?
Helaas heb ik apple teveel vertrouwd en gedacht dat het bij de 3e keer wel een goed model zou zijn en dat ik met de case achter de hand had bij een volgende defect wel een uitzondering zou krijgen.Wat nu? Van apple moet ik weer naar a Mac in Utrecht. Dat is een goeie winkel en in het verleden waren zij altijd heel redelijk als er zich problemen voordeden (oa een cinema display met dode subpixels omgeruild). Maar ik zie de bui ook al hangen.Desalnietemin ben ik erg teleurgesteld in de reactie van apple, die maar niet willen toegeven dat zij geen goed product hebben geleverd en dat de kous af is na 3 defecte iPods in anderhalf jaar.
Mochten al mijn apple producten een dergelijke korte levensduur hebben, dan had ik nooit iets van apple gekocht!!Nu maar hopen dat ik met a Mac tot een deal kan komen. Liefst wil ik dat ze kijken naar de dagwaarde van deze iPod Photo 60GB en dat ik dit bedrag kan gebruiken tot aankoop van een nieuw (en hopelijk probleemloos) model.Wie van jullie heeft ervaringen met defecte producten na garantietijd en kreeg de apple technische dienst wel op de knieëen? Wat mag ik nog verwachten van a Mac of van apple? Of moet ik me ermaar bij neerleggen dat ik 435 euro betaald heb om anderhalf jaar van een iPod Photo 60GB te mogen genieten? alvast bedankt voor de reacties!
(Bewerkt door iKev om 13:01, 11-05-2007)

Dorkiban:
De reacties die je hier gaat krijgen is: 'natuurlijk je er niet bij neerleggen'. En daar ben ik het mee eens. Onder de Nederlandse wet ben je een overeenkomst aangegaan met de verkoper, niet met Apple. Dat betekent dat Amac je zal moeten helpen. Als de garantie is verlopen is de stelregel dat je bijdraagt naar rato van de economische levensduur. Dus als de Ipod 5 jaar zou moeten leven en hij is na 2 kapot, dan zou je kunnen verwachten dat Amac je een andere verschaft en zelf 3/5 van deze prijs betaalt. Jij betaalt dan 2/5. Het probleem is natuurlijk: wat is een reele levensduur van een iPod. Ik weet dat niet, maar misschien iemand anders wel.Ik snap ook dat je nijdig bent op Apple, maar zij zijn feitelijk geen partij in deze. Succes ermee!

Robert:
[news]Ga sowieso inderdaad bij A Mac langs, maar zo je verhaal lezend ben ik ook niet echt onder de indruk van Apple's reactie...  :confused: @ Dorkiban: Gezien de voorgeschiedenis kan je je afvragen of je als klant hier ook maar iets zou moeten bijdragen (ik vind van niet) en of Apple hier geen coulance zou moeten betrachten (ik vind van wel).[/news]

iKev:
bedankt al voor de tips, morgen maar naar a Mac. ik heb gelukkig alles netjes gedocumenteerd en alle bonnetjes en correspondentie nog.
de 'reëele levensduur' van een iPod is inderdaad moeilijk vast te stellen. in ieder geval langer dan 1,5 jaar (of in mijn geval: 6 maanden per defecte iPod). Mn 2e gen 20 gb iPod is nu denk ik bijna 5 jaar oud en daar heb ik alle dagen nog plezier van!en wat fool ook zegt: ik had op zn minst toch wat coulance van apple verwacht. wettelijk hoeven ze misschien niet, maar als apple-fan hoop je er wel op. (Bewerkt door iKev om 13:01, 11-05-2007)

caramba boy:
Ik heb eens online gekeken of er meer mensen met 'n dergelijk probleem, en ja hoor - daar gaan we weer.Wel vaker zie ik Apple verkrampt reageren op iets dat structureels niet goed is gedaan in iPods of computers. Het patroon is dan erg vaak:• Glashard ontkennen dat er iets mis is
• Nog even hard ontkennen dat er iets mis is (maar mondjesmaat omruilen bij de wat luidruchtigere klanten)
• Als er inmiddels ellelange forums zijn (en bij voorkeur ook de media) zijn haalt apple bakzeil en kondigt een omruil aktie aan.Die krampachtige reaktie aan de telefoon is dan ook tekenend. Misschien is het probleem bij Apple dat ervaringen van de vloer maar erg langzaam tot hogere regionen doordringt? Het is raar.Het lijkt mij trouwens geen exclusief Apple probleem, maar ik vind wel dat ze 'n premium merk zijn en dan ernaar moeten handelen. Nou ja, ik ga maar eens sparen voor 'n Apple Care van mijn mac Pro - voor het geval dat :cool: Enfin, er is blijkbaar hoop. Want voor het geval van Sad Macs met de 4e generatie iPods schijnt een (bijna) onvriendelijke klap op de iPod in veel gevallen de oplossing te zijn... :crazy: http://theappleblog.com/2007/04/23/ipod-death-and-rebirth/Ik zou 'm ook niet echt laten vallen, maar een flinke klap op je pols of arm.Succes en laat ons even weten of het gewerkt heeft!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie