Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 07:57   
geplaatst door: YoramIH
Afgelopen vrijdag stond ik om 5.30 uur (ik schrik er zelf van!) voor The Phone House waar er naar later bleek niet zes maar vier iPhones te koop waren. Het is mij toen gelukt een mooie witte 16 Gb iPhone te bemachtigen en ben er erg blij en tevreden mee (ondanks dat ik mijn twijfels had over de plastic achterkant, ik had mijn originele iPhone met alu achterkant al verkocht). De ontvangst van mijn WiFi-signaal is duidelijk verbeterd en GPS werkt super. Maar....

...wat al in diverse fora van tevoren al was gezegd: de dekking van T-Mobile valt tegen. Op bepaalde plekken in huis heb ik soms helemaal geen bereik. Gisteravond reed ik door de Flevopolder en werd mijn gesprek ineens verbroken. Hiervoor zat ik bij Telfort (KPN) en had daar nooit last van. Ik vraag mij af wat de ervaringen zijn van anderen (evt. ook zonder iPhone). Wat ik ook niet begrijp is, dat gebruik wordt gemaakt van dezelfde masten als andere operators. Waarom is er dan verschil?

Het is duidelijk dat T-Mobile blij is met het succes van de iPhone, zelfs verrast (where have they been lately?). Misschien dat zij ook verrast zullen worden door de mondigheid en veeleisendheid van Apple-gebruikers? Als er veel klachten binnenkomen over slecht bereik nemen zij misschien maatregelen? Of is dat iets te optimistisch?

(Bewerkt door YoramIH om 8:00, 17-07-2008)

Heb je mijn cd's al beluisterd in de iTunes Store? Volg mij op Twitter.
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 08:08    reactie #1
geplaatst door: JPZ
Ik ben bang dat dat inderdaad iets te optimistisch is,ze staan er al jaren bekend om het min of meer slechtste netwerk van Nederland te hebben,en daar lijken ze stug aan vast te houden.

Overigens maakt het (voor mij althans) een wereld van verschil qua ontvangst als je 3G uitzet.

300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 08:12    reactie #2
geplaatst door: Fix
Ikzelf heb nooit een T-Mobile abonnement gehad, maar ik heb wel vrij veel navraag gedaan toen bleek dat T-Mobile de voorlopig enige aanbieder werd van de 3G en ik kan alleen maar zeggen dat ik een unaniem negatief advies kreeg over de oude 'Ben'.
Vooral de bereikbaarheid binnenshuis laat blijkbaar, ook volgens de consumentenbond, nog al te wensen over.
Wel beetje oud nieuws dit eigenlijk..
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 08:21    reactie #3
geplaatst door: YoramIH
@Fix: Misschien oud nieuws, maar ik denk oplossingsgericht: wat kunnen wij er aan doen

@JPZ: misschien heeft klagen bij T-Mobile geen zin, maar wel bij Apple (NL). Het enige argument dat Steven Jobs ooit heeft gegeven voor de keuze van Apple om te gaan voor exclusieve contracten is een goede en betrouwbare gebruikerservaring. Daar kunnen wij ze aan houden. Misschien is T-Mobile immuun voor klachten van hun eigen klanten (lijkt mij sterk als het er veel zijn), maar zeker niet voor kritiek van hun nieuwe kip met gouden eieren: Apple.

Heb je mijn cd's al beluisterd in de iTunes Store? Volg mij op Twitter.
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 08:28    reactie #4
geplaatst door: BartjeGossen
Je zou sowieso kunnen bellen. Bij de buren merk ik dat er toch veel concrete oplossingen en antwoorden worden gegeven door de klantenservice. Wellicht vinden ze het sowieso ook prettig om in individuele gevallen te vernemen waar het bereik problematisch is?

Probleem bij T-Mobile is, is dat het eigen netwerk alleen op de 1800 band zit en niet ook op 900. Vooral die 900 band is nuttig voor binnenshuis. Spijtig dat er geen binnenlandse roaming is toegestaan.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 08:45    reactie #5
geplaatst door: PeterVL57

Citaat
Fix om 8:12, 17-07-2008

...Vooral de bereikbaarheid binnenshuis laat blijkbaar, ook volgens de consumentenbond, nog al te wensen over.Wel beetje oud nieuws dit eigenlijk..
Vanwege dat "oude nieuws" heb ik in elk geval besloten om de iPhone voorlopig niet aan te schaffen. Slecht bereik is heel irritant. Ik houd het bij mijn iPod touch met 2.0 software, de iPhone, maar dan zonder phone....  :biggrin:
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 10:22    reactie #6
geplaatst door: Efefes

Citaat
YoramIH om 8:21, 17-07-2008

@JPZ: misschien heeft klagen bij T-Mobile geen zin, maar wel bij Apple (NL). Het enige argument dat Steven Jobs ooit heeft gegeven voor de keuze van Apple om te gaan voor exclusieve contracten is een goede en betrouwbare gebruikerservaring. Daar kunnen wij ze aan houden. Misschien is T-Mobile immuun voor klachten van hun eigen klanten (lijkt mij sterk als het er veel zijn), maar zeker niet voor kritiek van hun nieuwe kip met gouden eieren: Apple.

Ik heb binnenshuis en buitenshuis ook geen bereik met T-Mobile dus hou ik
voorlopig mijn 2G iPhone op het Vodafone netwerk. Ik ben bang dat je
conclusie klopt (slecht netwerk) en inderdaad, door geen 900 Mhz netwerk te
hebben, is binnenshuis sowieso een probleem.

Ik was dan ook verbijsterd dat T-Mobile het contract in Nederland heeft
gekregen. Klagen bij Apple NL is op zich nog wel een ludieke actie, ik
verwacht niet dat het veel uithaalt op korte termijn maar wellicht dat er
een ontsnappingsclausule in het contract bij T-Mobile zit dat Apple het recht
heeft dit te verbreken als de dekking/service niet voldoende is.
Een beetje druk opvoeren bij een monopolist heeft meestal niet veel
zin maar aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 10:52    reactie #7
geplaatst door: Calvin
Als eerste is het de schuld van onze o zo wijze regering dat tmobile geen 900Mhz netwerk MAG hebben. De licentie voorziet alleen in het binnenshuis slechtere 1800Mhz. Geloof mij, ik heb bij Orange gewerkt die het zelfde probleem kende, ze wilden echt wel een 900Mhz sub netwerk....

Verder lijkt het me eerder aan de iPhone zelf te liggen dan aan het netwerk, ik heb ook een N95 en een hele berg andere Nokia´s met T-Mobile gehad en nooit last van slechte ontvangst of uitval (uitzonderingen daar gelaten) maar zeker niet vaker dan met mijn Nokia met Vodafone abo

-= Back by popular demand =-
GetdropBox.com
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 11:06    reactie #8
geplaatst door: YoramIH
Ik kan het ook vergelijken met de iPhone 1.0 met een alu achterkant. Daar had ik minder problemen (KPN). Met de plastic achterkant van mijn huidige iPhone zou de ontvangst beter moeten zijn. Misschien een combinatie van factoren.
Heb je mijn cd's al beluisterd in de iTunes Store? Volg mij op Twitter.
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 11:07    reactie #9
geplaatst door: Kapotlood
Vergeet ook niet dat het netwerk van T-Mobile nog wat beter wordt als alle
Orange-zendmasten door T-Mobile in gebruik worden genomen ;-)
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 11:18    reactie #10
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Efefes om 10:22, 17-07-2008

Een beetje druk opvoeren bij een monopolist heeft meestal niet veel
zin maar aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis.

Het valt me in toenemende mate op dat het woord 'monopolist' op dit forum slecht begrepen wordt. Zowel Apple als T-Mobile zijn op geen enkele manier monopolist.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 11:37    reactie #11
geplaatst door: JPZ
Heel eerlijk (en misschien te cynisch) gezegd, denk ik dat klagen bij Apple niks zal helpen.

Als iedereen weet dat het T-Mobile netwerk nou niet echt het beste is wat we hebben in Nederland,lijkt het me duidelijk dat Apple voor de centen gaat,en zeker niet voor de beste gebruikerservaring.

Ook Apple had dit kunnen weten,en met een ander in zee kunnen gaan.

Laten we trouwens niet vergeten dat T-Mobile wel een redelijke goeie deal aanbiedt met abonnementsprijzen en de prijs van de telefoon zelf, en dat we in ieder geval de zekerheid hebben dat hun netwerk in ieder geval niet slechter kan worden....... :wink:


Mijn eigen oplossing is om 3G alleen aan te zetten als ik het nodig heb, het "oude" netwerk zonder 3G werkt veel beter, en is snel genoeg om mail op te halen en wat te internetten.

300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:01    reactie #12
geplaatst door: odo

Citaat
Ziegler om 11:18, 17-07-2008

Het valt me in toenemende mate op dat het woord 'monopolist' op dit forum slecht begrepen wordt. Zowel Apple als T-Mobile zijn op geen enkele manier monopolist.

Toch kun je T-mobile in dit geval als monopolist kenschetsen omdat je de iPhone niet bij een andere Telco kunt aanschaffen. Je zit dus aan hun netwerk vast. Heb je daar een betere term voor dan? Exclusief partnerschap of zoiets?

Als je trouwens ziet dat de kabelaars worden gedwongen concurrentie op hun netwerken toe te laten is dat ook iets wat de Telco's te wachten kan staan. Vrijheid in het kiezen van telecomprovider lijkt me eigenlijk wel een logisch vervolg van dit soort stappen. Dat je een telefoon aan één bepaald netwerk koppelt zit me niet lekker.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:04    reactie #13
geplaatst door: Efefes

Citaat
Ziegler om 11:18, 17-07-2008

Citaat
Efefes om 10:22, 17-07-2008

Een beetje druk opvoeren bij een monopolist heeft meestal niet veel
zin maar aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis.

Het valt me in toenemende mate op dat het woord 'monopolist' op dit forum slecht begrepen wordt. Zowel Apple als T-Mobile zijn op geen enkele manier monopolist.

Een monopolie is een situatie waarin een product of dienst slechts door één (markt)partij wordt aangeboden. De prijs ervan wordt dan niet door marktwerking bepaald, maar vastgesteld door de enige aanbieder, die dan veel winst kan maken. In een zuiver monopolie is er geen enkel alternatief. (Bron Wikipedia)

Sorry hoor, maar wat is dan precies het deel van monopolist wat slecht begrepen wordt?
De iPhone wordt alleen geleverd door Apple, het enige netwerk dat wordt toegestaan is
dat van T-Mobile.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:11    reactie #14
geplaatst door: Roman78
Ik ben al jaren klant van t-mobile en heb in de regio waar ik zit geen last van een slecht netwerk.

Alleen bij mijn moeder heb ik geen ontvangst, maar die woont ook in de achterste rimboe.

1984: To create a new standard, it takes something that's not just a little bit different; it takes something that's really new and really captures people's imagination and the Macintosh, of all the machines I've ever seen, is the only one that meets that standard. (Bill Gates)
1995: To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh. (BYTE Magazine)
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:12    reactie #15
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Efefes om 12:04, 17-07-2008

Een monopolie is een situatie waarin een product of dienst slechts door één (markt)partij wordt aangeboden. De prijs ervan wordt dan niet door marktwerking bepaald, maar vastgesteld door de enige aanbieder, die dan veel winst kan maken. In een zuiver monopolie is er geen enkel alternatief. (Bron Wikipedia)

grappig dat je zelfs met de juiste definitie er nog niet uitkomt  :biggrin:

T-Mobile biedt een product en dienst aan die elders niet te krijgen is? Loop voor de grap eens door een winkelstraat en vertel hoeveel telefoonaanbieders/providers je tegenkomt? Dat T-Mobile in Nederland een exclusief recht heeft om de iPhone te verkopen, maakt hem nog geen monopolist. Telefoons genoeg bij andere aanbieders. De prijs van een iPhone en het bijbehorende abonnement komt dan ook gewoon door marktwerking tot stand.  

Als ik een nieuwe VW-Golf wil, ben ik aangewezen op een VW-dealer . . . . Dat is dan zeker ook een monopolist.
Een Big-Mac-Menu alleen bij McDonalds. Ook een monopolist.

(Bewerkt door Ziegler om 12:16, 17-07-2008)

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:15    reactie #16
geplaatst door: mvdg
Wat betreft het verhaal 'monopolist': er zijn honderden verschillende telefoons en een stuk of vijf GSM aanbieders (resellers niet meegerekend). Er zijn dus zat manieren om aan een telefoon of telefoonabonnement te komen. Daarom zijn Apple en T-Mobile geen monopolist.

Je kunt moeilijk stellen dat Apple een monopolie heeft op de iPhone. Dan heeft BMW ook een monopolie op BMW's, Ariel op Ariel wasmiddel, enzovoort. Dus die vlieger gaat niet op.

Er is inderdaad sprake van een exclusief partnerschap maar dat is niet verboden. Als je het gezamenlijk aangeboden product niet wilt kopen dan koop je toch een andere telefoon. Zo simpel is het. Misschien voelt het voor ons, Apple fans, niet zo, maar dat is wel de realiteit.

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:23    reactie #17
geplaatst door: odo
Ja zo kun je alles recht praten. Feit is dat je verplicht wordt om T-mobile te nemen als je een iPhone wil. Dat is bij mijn weten bij geen enkele andere telefoon zo. Hooguit tijdens een korte introductieperiode. Bij T-mobile spreken de geruchten van exclusiviteit van enkele jaren. Tijdens die periode heeft T-mobile het monopolie op het verkopen van hun abbonementen op de iPhone. Je kunt hem wel elders aanschaffen maar je zit wel aan T-mobile vast. Klinkt ook wel een beetje als koppelverkoop trouwens...
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:30    reactie #18
geplaatst door: odo
En om die autovergelijking nog even te gebruiken. Stel ik koop een Audi en mag daar alleen maar mee bij Esso tanken. Dat lijkt me een betere vergelijking. Audi verkoopt me de hardware, Esso heeft een netwerk van brandstofvoorziening en heeft een exclusief contract afgelsoten zodat je daar twee jaar lang verplicht moet tanken. :tounge:
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:30    reactie #19
geplaatst door: Ziegler
ik praat helemaal niets recht. T-Mobile is geen monopolist. ze hebben een exclusieve deal met Apple. en als dat je stoort, koop je, net als ik, toch gewoon geen iPhone bij T-Mobile?
Je doet net alsof je niet kan leven zonder iPhone. Geloof me, dat gaat prima.
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:31    reactie #20
geplaatst door: Efefes

Citaat
mvdg om 12:15, 17-07-2008
Wat betreft het verhaal 'monopolist': er zijn honderden verschillende telefoons en een stuk of vijf GSM aanbieders (resellers niet meegerekend). Er zijn dus zat manieren om aan een telefoon of telefoonabonnement te komen. Daarom zijn Apple en T-Mobile geen monopolist.

Je kunt moeilijk stellen dat Apple een monopolie heeft op de iPhone. Dan heeft BMW ook een monopolie op BMW's, Ariel op Ariel wasmiddel, enzovoort. Dus die vlieger gaat niet op.

Tsja, wat Apple betreft ben ik het met je eens, T-Mobile heeft echter wel degelijk een
monopolie, in elk geval een prijsmonopolie, op de iPhone.

Als ik een BMW wil kopen (maar wie wil dat nou  :biggrin: ) dan heb ik de keus uit vele dealers die
mij allemaal een ander aanbod zullen doen (korting, inruil etc) Er is geen 1 dealer die niet net iets
meer zou willen doen om mij als klant te krijgen en anders koop ik hem in Duitsland
en importeer hem zelf.

Als ik Ariel wil kopen dan kan ik dat bij de AH doen of bij Dirk vd Broek. In dat laatste
geval heb ik minder uit te geven.

Als ik een iPhone wil kopen dan kan ik shoppen tot ik een ons weeg maar mijn
keuze is beperkt tot 1 provider die geen kortingen geeft.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:34    reactie #21
geplaatst door: Ziegler
je verhaal klopt niet: als ik een TELEFOON wil, kan ik die op elke hoek van de straat kopen. jij blijft heel hardnekkig iPhone invullen, waar telefoon moet staan.
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 12:53    reactie #22
geplaatst door: odo
Ik kan ook heel goed leven zonder iPhone en ben bovendien al klant van T-Mobile. Waar ik minder goed mee kan lezen is dat er nu deze dwangmatige constructie is bedacht die bij geen enkele andere telefoon bestaat. Het is een beetje de strijd tussen de vrijheid van het ondernemerschap tegen de vrijheid van de consument. Verder hang ik nu maar op, want het wordt een beetje een zinloze discussie zo.
Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 13:00    reactie #23
geplaatst door: Efefes

Citaat
Ziegler om 12:34, 17-07-2008
je verhaal klopt niet: als ik een TELEFOON wil, kan ik die op elke hoek van de straat kopen. jij blijft heel hardnekkig iPhone invullen, waar telefoon moet staan.

Als ik een AUTO wil kan ik kiezen uit elk merk en dat overal kopen

Als ik een BMW wil dan moet ik naar dealers waar ik BMW's kan kopen en heb ik
keuze vrijheid, kan ik betere deals afdwingen, kan ik hem zelf importeren, kan ik
hem uit het grijze import circuit halen etc.

Als ik een TELEFOON wil kan ik kiezen uit elk merk en dat overal kopen

Als ik een iPhone wil dan moet ik naar T-Mobile netwerk en heb ik vastgestelde
prijzen en vastegestelde abbo's Ik kan hem NIET zelf importeren en ik kan
NIET over de prijs onderhandelen....Ergo T-Mobile heeft het monopolie op
de verkoop van de iPhone en is als zodanig daarin dus monopolist.

Overigens heb ik al een iPhone 2G, ben ik daarmee reuze blij na al die $%&^
Nokia smartphones, en hoef ik geen iPhone 3G op dit moment.

Ervaringen T-Mobile (iPhone 3G)
17 juli 2008 - 13:13    reactie #24
geplaatst door: BartjeGossen
En de MacDonalds is ook een monopolist met zijn BigMac. Of loop je ook te vloeken voor de toegangspoort van de Efteling dat ze monopolist zijn van het pretpark de Efteling?

Een prijsmonopolie bestaat alleen als je ook aangewezen bent op dat product en de individuele producent invloed kan uitoefenen op de prijs met een MAAR; vrij ondernemersschap. Zoals Ziegler terecht opmerkt is een iPhone een telefoon en daar bestaat gewoon een markt voor. Dat jij een product wil, waar slechts een aanbieder voor is, staat daar helemaal los van.

(Bewerkt door BartjeGossen om 13:15, 17-07-2008)