geplaatst door: Jamo
Ik heb een Homepod die gebruikt wordt als woninghub. Volgens diverse websites wordt een Homepod dat automatisch:

Zodra je de HomePod of HomePod mini voor het eerst inschakelt en instelt, wordt deze automatisch ingesteld als woninghub voor HomeKit. Je hoeft hier dus niks voor te doen. Let er wel op dat je de HomePod instelt met hetzelfde iCloud-account als voor je HomeKit-accessoires. Is de HomePod als woninghub ingesteld, dan kun je apparaten op afstand bedienen en automatiseringen instellingen.

Echter, als ik mijn woning verlaat, of Wifi op mijn iPhone uitzet, dan verschijnt na enige tijd de melding dat “Geen enkele woninghub reageert”. Zet ik Wifi weer aan, dan komt de melding “Een woninghub reageert”.

Ik heb overal gezocht, maar kan iets vinden wat hier de oorzaak van kan zijn. Iemand enig idee?
Jamo
geplaatst door: GeorgeM
Vreemd, want ik heb dezelfde setup als jij, en het werkt als een zonnetje.

Weet je zeker dat inderdaad zowel de HomePod als de accessoires allemaal op hetzelfde iCloud-account zijn ingesteld?
geplaatst door: Jamo
De Woning heb ik geconfigureerd op mijn iPhone met dezelfde account als van de Homepod. Alleen de accessoires zijn nou niet echt gecertificeerd (stekkers via Amazon en homebridge op een macMini). Ik vraag me wel af of dat enige invloed heeft aangezien de woninghub zelf (=homepod) niet meer reageert.
Jamo
geplaatst door: GeorgeM
Volgens mij moet het inderdaad gaan om HomeKit gecertificeerde apparaten, dus denk dat het daar bij jou mis gaat.

Heb je niet iemand in je buurt die wel zulke apparaten heeft, en waarvan je die zou kunnen lenen? Dan weet je heel erg snel of het inderdaad daaraan ligt.
geplaatst door: Jamo
De homepod zelf is toch gecertificeerd? Die kan ik vanuit de woning app uit- en aanzetten. Dan moet dat ook van buiten het netwerk kunnen.
Jamo
geplaatst door: boiing
Lijkt mij ook, het wel/niet zichtbaar zijn van de hub ligt niet aan de accessoires denk ik. Staat 'Woning' wel aan op je iPhone in de lijst 'Instellingen' -> 'Mobiel netwerk' onder 'Mobiele data'?
geplaatst door: Jamo
Ja die staat aan. Heeft ook al 9,8 MB aan data verbruikt, dus er gaat/ging wel wat “over de lijn”. Het heeft in begin ook gewerkt, dat weet ik zeker. Wat ik wel weet is dat ik daarna mijn telefoon naar 14.3 heb getild. Misschien dat dat de oorzaak is ...
Jamo
geplaatst door: GeorgeM
Nog een idee: heb je de devices die je wilt controleren wel allemaal werkend in de Woning-app staan?
geplaatst door: Jamo
Ja die heb ik. Alles werkt als ik in mijn netwerk ben: scenes en automations. Ik herinner mij nu dat het via 4G ook gewerkt heeft: ik kon de camera’s live zien. Daarna heb ik mijn vrouw haar iPhone/account toegevoegd. Die heeft een oude iPhone 6plus en dus oud iOS. Ik vind op macrumors.com wel meer ellende, maar dat gaat verder dan wat ik nu ervaar.
Jamo
geplaatst door: boiing
Daarna heb ik mijn vrouw haar iPhone/account toegevoegd.
Die actie begrijp ik dan niet in combinatie met 'Let er wel op dat je de HomePod instelt met hetzelfde iCloud-account als voor je HomeKit-accessoires', kan dat niet de oorzaak zijn? Misschien moet je haar eens verwijderen. Het account bedoel ik, niet je vrouw.
antw: HomePod als woninghub niet van “buitenaf” te benaderen
26 januari 2021 - 17:50    reactie #10
geplaatst door: Jamo
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je andere gezinsleden kan uitnodigen om je Woning ook te gebruiken. Die uitnodiging heb ik op haar telefoon geaccepteerd.

Overigens vond ik dit draadje:
https://www.reddit.com/r/HomeKit/comments/jr2yi0/homekit_remote_access_not_working_disconnected_to/
Jamo
antw: HomePod als woninghub niet van “buitenaf” te benaderen
26 januari 2021 - 17:54    reactie #11
geplaatst door: boiing
Ok, helder (na steeds meer stukjes info :wink:). Zij kan het ook niet bedienen buitenshuis en wel thuis? Is het probleem ontstaan nadat je haar had toegevoegd?
antw: HomePod als woninghub niet van “buitenaf” te benaderen
26 januari 2021 - 19:34    reactie #12
geplaatst door: Jamo
Hele goede suggestie boiing! Het werkt “dus” nog wel op de telefoon van mijn vrouw. Ook staat bij alle personen dat deze toestemming hebben om huis en accessoires op afstand te mogen bedienen.

Op haar toestel staat nu 12.4.9 (ben hem nu aan het updaten naar 12.5.1) en daar zie ik iets raars: als woninghub zie ik ook een oude AppleTV, wel als “uitgeschakeld”), terwijl dit type volgens de documentatie helemaal niet als hub kan fungeren.

Ik heb haar account de woning laten verlaten, maar dat heeft geen invloed op het niet werken vanaf mijn telefoon.

Overigens weet ik niet goed meer wanneer ik het zelf heb getest. Ik kom bijna niet meer buiten 😀
Jamo
antw: HomePod als woninghub niet van “buitenaf” te benaderen
26 januari 2021 - 21:35    reactie #13
geplaatst door: Jamo
Het wordt nog vager: overal lees ik dat het van buitenaf kunnen bedienen alleen kan als er twee-factor-authenticatie aanstaat bij je appleID. Bij mij is dat zo, maar bij mijn vrouw niet 😱 en op haar toestel werkt het dus wel.
Jamo
antw: HomePod als woninghub niet van “buitenaf” te benaderen
28 januari 2021 - 20:45    reactie #14
geplaatst door: Jamo
Het is mij nu helemaal mistig geworden. Ik testte het net en nu werkt het weer wél op mijn telefoon via 4G ...
Jamo
antw: HomePod als woninghub niet van “buitenaf” te benaderen
28 januari 2021 - 21:47    reactie #15
geplaatst door: boiing
Soms lost iets zich gewoon vanzelf op :thumbs-up:.