Programmeer zelf ook in Flash maar het heilige vuuris allang weg. Flash wordt hoofdzakelijk ingezet voor dure campagnes, advertenties en games.
Vergelijking met HTML5 is onzinnig aan Flash is al velejaren gesleuteld om het te optimaliseren HTML5 staatnog in de kinderschoenen.
odo om 11:18, 24-06-2010Wat dat betreft is het jammer dat Google niet ook Flash gaat dumpen want nu zitten we dus met een halfbakken situatie. Deze discussie zal dus nog vele jaren blijven voortetteren helaas.
Waarom is dat jammer? Ik begrijp de hele discussie niet. Als consument heb ik helemaal niets met Flash. Het maakt mij werkelijk niet uit hoe ik 'content' op mijn mobiel of computer getoverd krijg. De realiteit is echter wel dat een aantal grote en zeker niet onbelangrijke partijen het speeltje van Adobe niet langer zien zitten. En dat is de realiteit waar Adobe mee heeft te maken.
jackybe67 om 16:54, 23-06-2010Snel warm worden van mijn macbook pro + regelmatig vastlopen van Safari bij bekijken video denk ik toch anders over (zelfs bij 10.1). (Bewerkt door jackybe67 om 16:56, 23-06-2010)
Ziegler om 12:43, 24-06-2010Citaatodo om 11:18, 24-06-2010Wat dat betreft is het jammer dat Google niet ook Flash gaat dumpen want nu zitten we dus met een halfbakken situatie. Deze discussie zal dus nog vele jaren blijven voortetteren helaas.Waarom is dat jammer? Ik begrijp de hele discussie niet. Als consument heb ik helemaal niets met Flash. Het maakt mij werkelijk niet uit hoe ik 'content' op mijn mobiel of computer getoverd krijg. De realiteit is echter wel dat een aantal grote en zeker niet onbelangrijke partijen het speeltje van Adobe niet langer zien zitten. En dat is de realiteit waar Adobe mee heeft te maken.
Waarom begrijp je het niet? Het is jammer omdat ik liever zie dat Flash dan maar helemaal van het internet verdwijnt dan dat we nog steeds met Flash (en de blauwe legostenen) geconfronteerd zullen blijven worden. Als consument kom ik met mijn surfgedrag nog steeds erg veel Flash tegen.
odo om 11:18, 24-06-2010Wat dat betreft is het jammer dat Google niet ook Flash gaat dumpen want nu zitten we dus met een halfbakken situatie.
Sorry, ik las over het woordje 'niet' heen en begreep je post compleet anders dan je hem bedoelde.
Ik kan er niet mee leven dat wie dan ook bepaalt of ik flash wil gebruiken of niet. Apple kan er ook voor kiezen om het standaard niet op de iPhone te plaatsen en te waarschuwen voor het gebruik ervan. HTML5 is mooi maar het duurt nog jaren voordat het een beetje volwassen zal worden. In de tussentijd word ik geconfronteerd met legosteentjes en niet werkende webtechnologie (met name voor mij zijn dat financiële/beurs toepassingen). Ik vind de bijdrages van Gert nog het meest zinvol. Ik mag dan wel een andere mening hebben maar het is in ieder geval een discussie op basis van feiten.
Ik gebruik flash naar volle tevredenheid op mijn Nokia E72. Liever stap ik over naar de iPhone maar Apple beslist voor mij ten nadele van de iPhone. Geen Flash en het niet simlockvrij beschikbaar zijn maken de iPhone voor mij onaantrekkelijk. Enneh, een discutabel onderzoek maakt nog niet dat Apple dan gelijk heeft.
(Bewerkt door JoghoJogho om 17:31, 24-06-2010)
JoghoJogho om 17:28, 24-06-2010Ik kan er niet mee leven dat wie dan ook bepaalt of ik flash wil gebruiken of niet.
Wat een onzinnige opmerking. Dat jij flash gebruikt heb jijzelf niet bepaald. Dat doen anderen voor jou. Dat jij straks geen flash meer gebruikt is ook niet aan jou. Dat beslissen anderen. Dat jij je er vervolgens druk over maakt, maakt je uiterst geschikt voor de Partij Die Vecht Tegen Dingen Waar Ze Geen Enkele Invloed Op Hebben.
Wel of geen flash? Wat maakt het uit?
(Bewerkt door Glenn om 19:05, 24-06-2010)
Van hier:http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/
Dit:
Sixth, the most important reason.Besides the fact that Flash is closed and proprietary, has major technical drawbacks, and doesnt support touch based devices, there is an even more important reason we do not allow Flash on iPhones, iPods and iPads. We have discussed the downsides of using Flash to play video and interactive content from websites, but Adobe also wants developers to adopt Flash to create apps that run on our mobile devices.We know from painful experience that letting a third party layer of software come between the platform and the developer ultimately results in sub-standard apps and hinders the enhancement and progress of the platform. If developers grow dependent on third party development libraries and tools, they can only take advantage of platform enhancements if and when the third party chooses to adopt the new features. We cannot be at the mercy of a third party deciding if and when they will make our enhancements available to our developers.This becomes even worse if the third party is supplying a cross platform development tool. The third party may not adopt enhancements from one platform unless they are available on all of their supported platforms. Hence developers only have access to the lowest common denominator set of features. Again, we cannot accept an outcome where developers are blocked from using our innovations and enhancements because they are not available on our competitors platforms.Flash is a cross platform development tool. It is not Adobes goal to help developers write the best iPhone, iPod and iPad apps. It is their goal to help developers write cross platform apps. And Adobe has been painfully slow to adopt enhancements to Apples platforms. For example, although Mac OS X has been shipping for almost 10 years now, Adobe just adopted it fully (Cocoa) two weeks ago when they shipped CS5. Adobe was the last major third party developer to fully adopt Mac OS X.Our motivation is simple we want to provide the most advanced and innovative platform to our developers, and we want them to stand directly on the shoulders of this platform and create the best apps the world has ever seen. We want to continually enhance the platform so developers can create even more amazing, powerful, fun and useful applications. Everyone wins we sell more devices because we have the best apps, developers reach a wider and wider audience and customer base, and users are continually delighted by the best and broadest selection of apps on any platform.
Besides the fact that Flash is closed and proprietary, has major technical drawbacks, and doesnt support touch based devices, there is an even more important reason we do not allow Flash on iPhones, iPods and iPads. We have discussed the downsides of using Flash to play video and interactive content from websites, but Adobe also wants developers to adopt Flash to create apps that run on our mobile devices.
We know from painful experience that letting a third party layer of software come between the platform and the developer ultimately results in sub-standard apps and hinders the enhancement and progress of the platform. If developers grow dependent on third party development libraries and tools, they can only take advantage of platform enhancements if and when the third party chooses to adopt the new features. We cannot be at the mercy of a third party deciding if and when they will make our enhancements available to our developers.
This becomes even worse if the third party is supplying a cross platform development tool. The third party may not adopt enhancements from one platform unless they are available on all of their supported platforms. Hence developers only have access to the lowest common denominator set of features. Again, we cannot accept an outcome where developers are blocked from using our innovations and enhancements because they are not available on our competitors platforms.
Flash is a cross platform development tool. It is not Adobes goal to help developers write the best iPhone, iPod and iPad apps. It is their goal to help developers write cross platform apps. And Adobe has been painfully slow to adopt enhancements to Apples platforms. For example, although Mac OS X has been shipping for almost 10 years now, Adobe just adopted it fully (Cocoa) two weeks ago when they shipped CS5. Adobe was the last major third party developer to fully adopt Mac OS X.
Our motivation is simple we want to provide the most advanced and innovative platform to our developers, and we want them to stand directly on the shoulders of this platform and create the best apps the world has ever seen. We want to continually enhance the platform so developers can create even more amazing, powerful, fun and useful applications. Everyone wins we sell more devices because we have the best apps, developers reach a wider and wider audience and customer base, and users are continually delighted by the best and broadest selection of apps on any platform.
Ik vind deze uitleg volkomen te legitimeren vanuit Apple's standpunt en met name vanuit het standpunt van de gebruiker.
Overigens moet je in dat geval ook Adobe boos aankijken, niet alleen Apple. Apple heeft aangegeven geen flash toe te staan binnen de voorwaarden die gelden voor het distribueren van apps via de app-store. Adobe zou prima iets kunnen maken voor jailbroken apparaten. Niet dat ze daar nu heel veel mee opschieten en dat zo'n actie hun relatie met Apple niet nog een tikje zuurder zou maken, maar toch.
De realiteit is overigens dat Apple het volste recht heeft om te bepalen wat ze wel via hun kanalen willen verkopen - en daarmee impliciet ondersteunen - en wat niet. Want en dat lijken maar weinig criticasters zich te realiseren en te waarderen, de appstore met zijn regels en zijn ballotage zijn op de eerste plaats een kwaliteitsgarantie voor de gebruiker.
edit: kleine aanpassing
(Bewerkt door Jules om 0:57, 25-06-2010)
JoghoJogho om 16:21, 23-06-2010Op ZDNet staat een artikel over een onderzoek dat is uitgevoerd door bureau Frost & Sullivan. De bewering van Apple dat Flash teveel energie vraagt wordt daarin gelogenstraft. Neutraal onderzoek toont aan dat Flash maar weinig energie meer gebruikt als HTML5 maar wel krachtiger is. Men hoopt dat met dit onderzoek het gehakketak ophoudt en dat de discussie verschuift naar feiten over Flash.
@JoghoJogho Je kunt zeggen wat je wilt maar je suggereerd in je eerste post ook dat dit een neutraal onderzoek is, dat is dus simpelweg niet waar. Het is zo gekleurd als het maar kan, het is simpelweg de mening van Adobe gegoten in een onderzoeks jasje. niets neutraals.
Ik denk dat Adobe zich wel over 't hoofd zal krabben (dat merk ik nu al, aan plotselinge Dreamweaver-uitbreidingen zoals het HTML5/CSS3-Pack van Adobe Labs) en uiteindelijk gewoon gaat doen waar ze al bijna 30 jaar goed in zijn: goeie tools maken voor welk platform of runtime dan ook. Het moet toch niet zo heel moeilijk zijn, om software zoals Catalyst en InDesign (die heus niet zo'n ingewikkelde Flash-dingen doen) ook een knopje "Exporteer naar HTML5/CSS WebApp" te geven...
Komt tijd, komt raad.