Retour Amazon
15 augustus 2021 - 22:56    reactie #25
geplaatst door: trabant
Juist bij kleding en schoenen wil je kunnen passen; ik zou ook verschillende maten bestellen, al was het maar omdat er geen eenheid in is. Niet voor niets dat er steeds meer wordt aangeboden in het simpele XS-S-M-L-XL in plaats van 15 opeenvolgende maten. En dan nog is het allemaal stretch of het zit als een hobbezak.

Wie zoals ik grondig het land aan kleren kopen heeft is blij dat die in een half uur zes onlinewinkels heeft doorgescrold, waar anders een hele dag door de stad sjokken voor nodig is, tussen naar tabak of parfum stinkend funshoppubliek. Nog los van opdringerige verkopers die op commissie werken.

Overigens zijn er in de VS hele TV-shows gemaakt over mensen die zo'n retourgoederenpallet opkopen en stuk voor stuk op eBay zetten. Dus vernietigen hoeft inderdaad niet.

Maar een inspectie van het product kan geen kwaad.
Opus heeft het ooit voorgoed bij me verknoeid door een niet geïnspecteerde en incomplete netwerkschijf te leveren en niet te reageren op mijn klachten daarover.
BIj een Wacomtablet (bij Wacom zelf gekocht om te voorkomen dat fabrikant en verkoper naar elkaar zouden wijzen) had ik mijn twijfels over hoe de boel in de doos zat, gebeld en gevraagd, kutsmoesje gekregen maar inderdaad was het custom usb-laadkabeltje niet in orde. Is allemaal wel opgelost, maar achteraf had ik veel sneller een goed apparaat gehad als ik het ding zonder commentaar had teruggestuurd en meteen een nieuwe had besteld in de hoop dat die wel fabrieksnieuw was verpakt.

Tegenwoordig inspecteer ik eerst de doos voordat ik iets open, soms zie je al aan hoe die is dichtgeplakt, dat die zo niet uit de fabriek komt. Ook hoe de spullen ín de doos zitten is niet altijd hoe dat inpakstertje bij Foxconn het voorgeschreven kreeg. En het kan zijn dat je er dan extra alert op bent, maar in zo'n geval is er toch net iets te vaak iets niet perfect aan het product om er de volle prijs voor te willen betalen.
Retour Amazon
16 augustus 2021 - 09:37    reactie #26
geplaatst door: Ziegler
Het is duidelijk dat het hele retourrecht op de schop moet . . .

Waarom? Het lijkt alsof je stelt dat omdat we veel retour sturen dit recht op de schop moet. In een winkel pak je een boek, bladert er door, leest een bladzijde. In een kledingzaak pas je 5 spijkerbroeken alvorens er één te kopen. Dat dit ook gebeurt als mensen online iets kopen is evident en gaat ook niet zomaar verdwijnen. Sterker: het lijkt me gewenst, want we willen alleen die zaken kopen die we willen hebben. Het retourrecht is de reden dat onlinebedrijven zo succesvol kunnen zijn. Ik zou nooit iets online kopen als ik niet zeker wist dat ik het zonder welke vorm van discussie zou kunnen terug sturen.
Het zijn de onlinebedrijven die dit zullen moeten tekkelen, want zij hebben er last van in de vorm van torenhoge kosten. Hoe ze dat doen? Moeten ze zelf weten, maar als ik voor mijzelf spreek is de belangrijkste reden om iets terug te sturen (nu ik er over nadenk, doe ik dit vrij zelden) dat het product in kwestie tegenvalt of niet past.

In de kledingbranche is het probleem denk ik het grootst. Toch hebben ze daar best opties om het terug te dringen. Mensen vooruit laten betalen. Klanten een account aan laten maken waarin je het gedrag bij houdt en op basis daarvan bestelmogelijkheden aanpast. Mogelijkheden zat, maar als je de eerste bent rennen de klanten bij je weg is de angst.
Retour Amazon
16 augustus 2021 - 10:08    reactie #27
geplaatst door: Timotheus
Het retourrecht is de reden dat onlinebedrijven zo succesvol kunnen zijn.
Maar daarover lopen de berichten uiteen. Ik heb de laatste tijd verschillende artikelen gelezen waarin gesteld werd dat de marges ook in die branche minimaal zijn, vooral door het frequente terugsturen.

Maar afgezien daarvan: van al dat massale gekoop van producten die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben, en die in lage-lonen-landen voor een hongerloontje en op een zeer milieu-onvriendelijke manier worden geproduceerd, moeten we af. Veel beter voor de medemens en voor de planeet.

Ik ben vóór minder, duurder en beter, en tegen al die rommel die de gril van een kort moment moet bevredigen, en morgen alweer is afgedankt.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
Retour Amazon
16 augustus 2021 - 10:55    reactie #28
geplaatst door: Ziegler
Maar daarover lopen de berichten uiteen. Ik heb de laatste tijd verschillende artikelen gelezen waarin gesteld werd dat de marges ook in die branche minimaal zijn, vooral door het frequente terugsturen.

Natuurlijk levert de retourzendingen een enorme kostenpost op, maar mijn punt is dat we alleen maar bereid zijn om online te kopen als we zonder vragen mogen retourneren. Er zijn maar weinig zaken die ik online zou kopen als ik geen retourrecht had.

Maar afgezien daarvan: van al dat massale gekoop van producten die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben, en die in lage-lonen-landen voor een hongerloontje en op een zeer milieu-onvriendelijke manier worden geproduceerd, moeten we af. Veel beter voor de medemens en voor de planeet.

Ik ben vóór minder, duurder en beter, en tegen al die rommel die de gril van een kort moment moet bevredigen, en morgen alweer is afgedankt.

Nu haal je zaken door elkaar: dat we teveel en wellicht verkeerd consumeren en dat we online consumeren. Ik consumeer meer online in plaats van  . . . .

Retour Amazon
16 augustus 2021 - 11:11    reactie #29
geplaatst door: Timotheus
Nu haal je zaken door elkaar: dat we teveel en wellicht verkeerd consumeren en dat we online consumeren.
Maar die twee zaken zijn de laatste tijd steeds meer parallel gaan lopen; dat is wat ik bedoel.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
Retour Amazon
16 augustus 2021 - 13:47    reactie #30
geplaatst door: trabant
Zalando is (met subsidie!) zo groot geworden omdat het zich vooral als terugstuurtoko presenteerde.
Ik heb de laatste tijd verschillende artikelen gelezen waarin gesteld werd dat de marges ook in die branche minimaal zijn, vooral door het frequente terugsturen.
Als je het vernietigt in plaats van goedkoper aanbiedt, verdien je inderdaad niets. Dan moet je je businessplan bijstellen. In zekere zin gebeurt dat ook, door het personeel nog meer af te beulen tegen nog minder loon. Om in een piemel de ruimte in te vliegen moeten er immers offers gebracht worden. Niewaer, kerel?

(ik koop er niet meer en bij zalando heb ik nooit wat gekocht)
Bewerkt: 16 augustus 2021 - 13:57 door trabant
Retour Amazon
16 augustus 2021 - 19:33    reactie #31
geplaatst door: puk1980
Gerelateerd:

Boodschappen binnen 10 minuten bezorgd: een zorg voor de een, een zegen voor de ander.

Citaat

Van Doorn ziet de ontwikkeling als een nieuwe stap in de on-demand economie: "Het leven moet snel en frictieloos zijn."

Platformeconomie-onderzoeker Martijn Arets vraagt zich af in hoeverre we deze diensten moeten willen hebben. "Het is de onderklasse, veelal migranten, die de middenklasse bedient met een druk op de knop. Ze reduceren boodschappen tot één daad - een noodzakelijk kwaad - terwijl het beweging en een sociale activiteit is."

meer ...


Zie ook het recente artikel in de Volkskrant.

Flitsbezorgers lossen een probleem op dat niemand heeft.
Certified Terminal Guru.
Retour Amazon
17 augustus 2021 - 07:41    reactie #32
geplaatst door: Ziegler
Maar die twee zaken zijn de laatste tijd steeds meer parallel gaan lopen; dat is wat ik bedoel.

Wat bedoel je met 'ze lopen steeds meer parallel'? Dat ze beide toenemen? En dan zou er een oorzakelijk verband zijn?

Online winkelen kent net als alles voor en nadelen. Ik koop veel online en dat scheelt mij gedoe, benzine en vooral tijd èn ik kan even rustig op de bank nadenken, prijzen vergelijken etcetera. Ik denk niet dat dit slechter is voor het milieu dan zelf deze producten halen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het beter is. Ik moet wel zeggen dat ik zelden iets retourneer.

@puk
De woordkeuze voor onderklasse vind ik wat problematisch. Mijn weekendkrant wordt ook al jaren bezorgd door iemand. Maakt deze onderdeel uit van de onderklasse doordat hij of zij dat doet?
We moeten het eerder hebben over het soort werk en arbeidsrelaties dat ontstaan door dit type diensten. Zolang iemand een normaal salaris verdient tegen normale arbeidsvoorwaarden heb ik niet snel moeite met iets.



Retour Amazon
17 augustus 2021 - 08:03    reactie #33
geplaatst door: puk1980
Mijn weekendkrant wordt ook al jaren bezorgd door iemand. Maakt deze onderdeel uit van de onderklasse doordat hij of zij dat doet?
Je draait de boel om.
Certified Terminal Guru.
Retour Amazon
17 augustus 2021 - 08:18    reactie #34
geplaatst door: Ziegler
Hoezo?
Retour Amazon
17 augustus 2021 - 19:52    reactie #35
geplaatst door: trabant
Gerelateerd:
Boodschappen binnen 10 minuten bezorgd: een zorg voor de een, een zegen voor de ander.
Als ik dit er even uitpik:

Citaat
"Ze hebben als verdienmodel een prikkel om zo snel mogelijk te bezorgen, dat kan tot gevaarlijke situaties op de weg leiden."
Dan zal ik er moeite mee hebben om na een aanrijding op de hulpdiensten te wachten wanneer zo'n idioot zich willens en wetens voor mijn auto werpt. De wettelijke bescherming voor zwakke verkeersdeelnemers geldt niet bij roekeloos gedrag, dat wordt nogal eens vergeten. Dit gaat nog eens eindigen in begrenzers en/of kentekens voor fietsen en dan is de stap naar rijwielbelasting niet ver.

Citaat
Wiedhaup van Getir reageert dat hun bezorgers speciale trainingen geven, zodat de bezorgers met de juiste kennis over verkeersregels en de snelheden op pad gaan.
De bezorgers geven zelf de trainingen? Of ze die kennis van de regels hebben interesseert mij niet zo. Hoe passen ze die toe? Dàt is de vraag. Tijdsdruk is nooit een goede factor.