...Die mensen voelen zichzelf veiliger omdat ze zichzelf beschermen, en nemen daardoor meer risico’s dan ze zouden doen zonder die bescherming.
Mensen die het nut niet zien van zichzelf te beschermen nemen ook meer risico’s dan zij die wel het nut van bescherming zien, precies omdat die eersten geen risico zien waar die tweeden dat wel doen...
Ofwel, je spreekt je eigen tegen, of beide groepen nemen evenveel risico.
Laat ik mezelf als voorbeeld nemen: ik bescherm me NIET op de fiets, maar weet terdege waar de risico's liggen en houdt daar heel erg rekening mee. Vooral elke fietser die ook auto rijdt weet donders goed wat de risico's zijn en waar je op moet letten in de verhouding fietser/automobilist. En dat geldt zowel voor de momenten dat ze op de fiets zitten als dat ze in de auto zitten.
Het is wel zo dat het vooral de jongste en oudste verkeersdeelnemers zijn die kiezen voor een fietshelm, waarmee je ook direct de doelgroepen hebt die - bewust of niet - de meeste risico's neemt in het verkeer.