geplaatst door: srna513006
Nadat Catalina net was uitgekomen en ik deze enkele maanden geleden had geïnstalleerd (ge-update) ondervond ik al hetzelfde probleem zoals hieronder beschreven.
Ik dacht dat dit toen nog op mijn Mac Mini 2018 uitgevoerd is.

Vandaag heb ik op mijn MBP van 2017 maar weer eens de update van Mojave naar Catalina uitgevoerd, ik ging ervan uit dat de meeste problemen intussen zullen zijn opgelost.
Schijnbaar dus niet, in elk geval niet met mijn MBP.

De update ging op zich vlot en zonder problemen maar ik ondervind problemen bij het gebruik van o.a. Safari.
Ongeacht welke site ik oproep moet ik gemiddeld tussen 15 en meer dan 60 seconden wachten voordat de eerste reactie verschijnt.
Ook de servicepagina van mijn Samsung duurt een eeuwigheid voordat die opstart ongeacht dat die rechtstreeks via een UTP kabel is aangesloten.

Als ik macfreak.nl opstart moet ik minimaal 30 seconden wachten voordat de Home pagina in beeld komt, ook het openen van een Forum rubriek duurt daarna ook weer minimaal 0 seconden.
Elke actie waarbij het netwerk is betrokken werkt dus ontzettend traag.
Ik gebruik dezelfde (ongewijzigde) netwerkconfiguratie die met Mojave feilloos werkte.

Overigens heb ik hetzelfde probleem ook bij gebriuk van Google Chrome en Opera.

Alle overige programma's zoals Mail, Finder, Agenda, Pages, etc functioneren uitstekend.
Het verzenden van een mailbericht duurt overigens ook langer dan gebruikelijk.

Iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?
Is dit soms iets om dit bij de Apple Service te melden, ik heb immers nog garantie tot volgend jaar oktober.

B4A555D6-EFE5-4649-B2E2-4F4E53C103E2.jpegNa install macOS Catalina 10.15.1 werkt alles ontzettend traag

Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: Sypie
Welke DNS heb je ingesteld staan?

Probeer anders eens 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare).
geplaatst door: boiing
.. ook het openen van een Forum rubriek duurt daarna ook weer minimaal 0 seconden.

Dat is hartstikke snel :smile: maar zonder gekheid: dat hoort natuurlijk niet wat je beschrijft. Reset je router eens, als eerste stap in het zoeken naar een oorzaak.
geplaatst door: srna513006
Welke DNS heb je ingesteld staan?

Probeer anders eens 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare).

Deze stond op het IP-adres van de router.
Nadat ik 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare) had toegevoegd vloog de volgende aangeklikte site zo binnen maar de volgende site weer hetzelfde probleem.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: srna513006
Dat is hartstikke snel :smile: maar zonder gekheid: dat hoort natuurlijk niet wat je beschrijft. Reset je router eens, als eerste stap in het zoeken naar een oorzaak.

Routers gereset maar geen verbetering.

Het vreemde is dat alle overige apparaten waarop Catalina is geïnstalleerd geen problemen ondervinden, alleen de MBP.
Ik ga morgen overdag weer verder experimenteren, kan nu niets aan het netwerk doen omdat wij Netflix willen kijken.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: slechtkwast
En Catalina opnieuw installeren?
Weg met de overheid weg met de mensheid.
geplaatst door: srna513006
Had ik ook al overwogen en dan via Migratieassistent de data overzetten.
Dit ga ik morgen even proberen, ik kan altijd weer terug naar Mojave.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: HEXDIY
@srna513006:
Welke provider heb je? Ikzelf heb hier namelijk sinds een tijdje een gelijkaardig probleem met traag internet.
Maar ik weet precies waar het aan ligt bij mij.

Belgacom is nl. overgeschakeld op "One SSID" waarbij de router zelf beslist welke de "beste frequentie" is voor jouw computer. Elke keer dus dat die stomme router beslist dat ik best op de 5 GHz kanalen ontvang, slaat mijn internet naar traag of dood.

Er zit namelijk een bakstenen muur tussen mijn computer en router waar 5GHz niet zo doorheen raakt (gekend probleem).
Op de 2,4 GHz band doet mijn WiFi het wél goed (genoeg).

Nu begin ik me af te vragen of de gegevens in jouw screenshot geen propaganda zijn.
1035 Mbps, WTF? Ikzelf geraak hier aan 14 Mbps, vaak minder!

Heb je al eens de "sniffer" van Apple zelf bekeken (option/alt indrukken en op het "filterzakje" in je menubalk klikken)? Die laat realistischer gegevens zien, wellicht. Screenshot?

Heb je al eens geprobeerd over te schakelen naar een 2,4 GHz versie van je thuisnetwerk?
Dat doet namelijk bij mij steeds weer de truuk bij traag internet.

Nog een tip: heb je al eens in Systeemvoorkeuren > Netwerk > WiFi > Geavanceerd al je bekende netwerken weggeflikkerd?
Geen nood hoor, die lijst bouwt zich automatisch weer op.

Succes, ik voel met je mee.

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
geplaatst door: slechtkwast
@srna513006 Catalina opnieuw installeren zonder macOS te wissen, https://support.apple.com/nl-be/guide/mac-help/mchlp1599/mac
Weg met de overheid weg met de mensheid.
geplaatst door: Flix
En misschien beginnen met de combo-update te draaien.
geplaatst door: srna513006
@srna513006:

Nu begin ik me af te vragen of de gegevens in jouw screenshot geen propaganda zijn.
1035 Mbps, WTF? Ikzelf geraak hier aan 14 Mbps, vaak minder!

Mijn MBP is op dit moment v.w.b. gebruik Internet volstrekt onhandelbaar dus schrijf ik het antwoord op mijn iPad.

Ik wil eerst even reageren op de nogal vreemde opmerking ‘.... of de gegevens in jouw screenshot geen propaganda zijn...’.
Die door het programma ‘WiFi Signaal’ in beeld gebrachte snelheid van 1.153 Mbps is zeker geen propaganda maar zonder meer realistisch.
Ik gebruik een 150/150 fiber abonnement bij onze provider Caiway.
De fiber komt in ons appartement via de fiber modem in de meterkast binnen en is daar direct op onze eigen Asus RT-AC68U aangesloten.
In de woonkamer staat op 1 meter afstand van de MBP eenzelfde type router welke d.m.v. een CAT 6 UTP Kabel met de router in de meterkast is verbonden.
Dus dat ik in de woonkamer een hoge WiFi snelheid behaal is dus geen propaganda maar realiteit.

De in mijn OB gemelde problemen heb ik geconstateerd terwijl ik WiFi 5.0 van de router in de huiskamer gebruikte.
Ook omschakelen naar WiFi 2.4 levert geen verbetering op.

Zo net WiFi uitgeschakeld en direct via een Belkin netwerkadapter op mijn router aangesloten en ook dat brengt geen verbetering.

Dus ik ga straks alle hiervoor genoemde adviezen opvolgen en kom daar later op terug.

Het blijft overigens vreemd dat ik nog nooit enig probleem met het gebruik van WiFi en de snelheid ondervonden want zowel onder Mojave als HighSierra functioneerde dit uitstekend.
Omdat ik dit probleem ook ondervond met mijn vorige Mac Mini 2016 i.c.m. Catalina maar niet met Mojave heb ik toch de indruk dat het problemen aan Catalina te wijten is, alhoewel het ook gedeeltelijk aan de configuratie van mijn MBP en / of router kan liggen.

Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: fred44nl
één ding heb je mee: je bent niet de einge.
als je even zoekt op Wifi problems Catalina, dan vliegen de antwoorden je om de oren.
of daar voor jou de juiste oplossing bij staat, staat dat weet ik niet.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
geplaatst door: srna513006
Inderdaad, daar had ik ook al e.e.a. in gelezen maar had niet zo 1-2-3 de indruk dat daar de oplossing bij stond, ga dit straks nog eens nauwkeuriger bekijken.

Als dit echter een WiFi probleem zou zijn waarom ondervind ik dan hetzelfde probleem als ik WiFi uitschakel en rechtstreeks via een UTP Kabel Internet op mijn MBP binnen krijg?

Ik denk dat ik het maar weer voorlopig voor gezien houd v.w.b. update naar Catalina en weer terug ga naar Mojave want het heeft op dit moment voor mij ook geen toegevoegde waarde om Catalina te upgraden.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: srna513006
Toch nog eens het e.e.a. getest.

Eerste poging

Via Command-R het OS vanaf de interne SSD opnieuw geïnstalleerd met behoud van alle data, resultaat, geen verbetering.

Tweede poging

Via Command-R eerst beide partities op de SSD gewist en daarna het OS vanaf de interne SSD opnieuw geïnstalleerd, resultaat probleem opgelost, althans Safari reageert nu zowel via WiFi als via UTP zoals vanouds.

De vraag is nu alleen, wat gebeurt er als ik nu mijn eigen data via b.v. TM of de CCC disk d.m.v. de optie Migratieassistent terughaal?
Dus met eigen data bedoel ik o.a. ook min geïnstalleerde programma's.
Wat is de meest veilige optie?

Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: srna513006

De vraag is nu alleen, wat gebeurt er als ik nu mijn eigen data via b.v. TM of de CCC disk d.m.v. de optie Migratieassistent terughaal?
Dus met eigen data bedoel ik o.a. ook min geïnstalleerde programma's.
Wat is de meest veilige optie?


De hierboven door mij gestelde vraag kan ik nu zelf positief beantwoorden.
Nadat ik zoals hierboven onder 'Tweede poging' vermelde actie had uitgevoerd heb ik d.m.v. de optie Migratieassistent vanuit mijn CCC backup mijn data teruggezet.
Het probleem met het trage of nauwelijks werkende Safari blijft nu achterwegen.

Er zijn wel een paar andere dingen die na uitvoer van de Migratieassistent niet helemaal naar zin werken maar dat staat buiten de topic en zijn makkelijk op te lossen.

Ook heb ik bijna alle niet meer functionerende 32-bits programma's door nieuwere versies of alternatieven kunnen vervangen.

Wat nu de oorzaak was van het geschetste probleem zal wel nooit aan het licht komen, hoofdzaak is dat het nu weer allemaal werkt en de MBP is weer up-to-date.

Allen nog bedankt voor de gedane bijdragen.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: slechtkwast
👍🖥👍
Weg met de overheid weg met de mensheid.
geplaatst door: HEXDIY
Terechte vraag, maar ik vrees dat enkel jij dit op jouw configuratie gaat kunnen testen. Zoals hier wel vaker voorkomt.
Wij kunnen hier zoveel raad geven als we willen, jij blijft de ervaringsdeskundige op jouw Macje.

En zoals ook wel vaker gebeurt sinds Mac OS enkel via Internet binnen te halen is helpt blijkbaar een herinstallatie.

Tja, er moeten maar enkele bitjes corrupt binnenkomen in een download van ettelijke GigaBytes, en je hebt al problemen, blijkbaar...

Zucht... het wordt er allemaal niet simpeler op, blijkbaar.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
geplaatst door: srna513006
Inderdaad, het wordt er niet simpeler op en al naar gelang de leeftijd toeneemt wordt het steeds moeilijker om dit soort problemen op te lossen.
Dus voorlopig geen Main upgrades...
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
geplaatst door: fred44nl
Tja, er moeten maar enkele bitjes corrupt binnenkomen in een download van ettelijke GigaBytes, en je hebt al problemen, blijkbaar...

het kan natuurlijk ook zijn, dat in de bestaande installatie ongemerkt enkele bitjes zijn omgevallen.
en als daar dan een upgrade overheen komt, zou je zo maar een probleem kunnen hebben.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
geplaatst door: HEXDIY
@Fred44nl: dan vind je een clean install dus meer aangewezen? Kan ik inkomen, maar niet mee lachen.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
geplaatst door: fred44nl
@Fred44nl: dan vind je een clean install dus meer aangewezen?

als oplossing is uitendelijk gekozen voor clean install van het vorige OS.
dat had net zo goed met Catalina gedaan kunnen worden.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
geplaatst door: HEXDIY
Blijft het feit dat een (clean) install nog altijd defect kan wezen. Royal PITA.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.