Foutmelding bij verbinden met NAS
22 september 2018 - 14:09   
geplaatst door: srna513006
Sinds kort wordt ik volstrekt onverwacht geconfronteerd met een foutmelding, zie bijlage, tijdens het opvragen d.m.v. Finder van mappen op mijn Synology NAS.
Tot enkele dagen geleden functioneerde dit nog prima en ik ben mij niet bewust dat ik iets gewijzigd zou hebben wat dit probleem zou hebben kunnen veroorzaken.

Ik kan de NAS wel vanuit de MB d.m.v. VLC Player benaderen en daarvandaan content afspelen en eveneens kan ik via FileZilla de NAS openen.

Alleen via Finder wil het niet lukken.
Als ik in de Finder via Ctrl-K met smb://192.169.2.167 (IP-adres van de NAS) de server zoek wordt die niet gevonden.
Een uitgevoerde Ping met dit adres levert een hele snelle reactie op.
Ik heb zelf zo'n vermoeden dat ik op de NAS iets per abuis heb uit- of aangezet waardoor ik niet meer rechtstreeks vanuit de Finder de NAS Shares kan opvragen.

Iemand een idee waar het probleem ligt?

Schermafbeelding 2018-09-22 om 13.44.22.pngFoutmelding bij verbinden met NAS
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Foutmelding bij verbinden met NAS
22 september 2018 - 14:50    reactie #1
geplaatst door: boiing
Forceer-stop je Finder eens (Apple menu -> 'Forceer stop' --> Selecteer hier 'Finder' -> klik op 'Start opnieuw'). Lukt het daarna wel?
antw: Foutmelding bij verbinden met NAS
22 september 2018 - 14:53    reactie #2
geplaatst door: srna513006
Jeetje het werkt en wat een simpele oplossing, maar ja hoe kun je dat zelf bedenken?

In elk geval bedankt...
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Foutmelding bij verbinden met NAS
22 september 2018 - 14:56    reactie #3
geplaatst door: boiing
Dat bedenken wij wel voor je :happy:.. Dit is een workaround, de echte oorzaak is duister en misschien een oude bug in de Finder. Als dit vaker voorkomt moeten we verder graven.
antw: Foutmelding bij verbinden met NAS
22 september 2018 - 15:56    reactie #4
geplaatst door: jaco123
Ook al is deze workaround misschien niet zo voor de hand liggend, je had hetzelfde kunnen bereiken door je hele computer een keer opnieuw op te starten. Zeker als je dat niet zo vaak doet wil dat nog wel eens helpen bij "vage" klachten.
Ik merk dat bij mij macOS niet heel veel meer dan een maand draait zonder herstarten. Voorheen was dat moeiteloos de tijd tussen macos-updates (dat was eigenlijk de enige reden waarom ik opnieuw opstartte), maar misschien wordt het in mijn geval een keer tijd voor een verse installatie. Dat heb ik sinds Mac OS X 10.0 nooit meer gedaan (zit inmiddels op Sierra en 2 computers verder middels migratieassistent :-))
antw: Foutmelding bij verbinden met NAS
22 september 2018 - 16:03    reactie #5
geplaatst door: srna513006
Bedankt voor de tip en wellicht zou het op dat moment geholpen kunnen hebben maar eerlijk gezegd niet aan gedacht.
Nu denk ik dat ik de MB toch wel minimaal 1x per maand opnieuw opstart maar ik zal de volgende keer aan denken.
Nu komt eind volgende week Mojave ter beschikking en als het misschien een bug was dan is die wellicht met Mojave aangepast.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8