Het probleem is eindelijk opgelost. Na een sessie vanochtend met de Senior Tech van Apple waarbij ik zowel iPad, MBP en iMac ter beschikking hadden werd het volgende geconstateerd.
1) Ik start de iMac op (na een afwezigheid van enkele dagen) en op de iMac werden (zomaar, vanzelf) 4 nieuwe mail accounts aangemaakt, waarna het versturen van mail niet lukte omdat instellingen verkeerd stonden (en dat waren ze definitief niet vorige week toen ik de computer afsloot)
2) Ook op de MBP die het hele weekeinde probleemloos had gewerkt weigerde Mail plotseling mail te versturen omdat instellingen verkeerd stonden.
3) Het lukte niet om op elk van de apparaten uit iCloud uit te loggen omdat Keychain niet afgesloten kon worden.
De oplossing:
4) De Tech vroeg mij een nieuw user account aan te maken op de iMac. Daar in te loggen met mijn gewone username op iCloud. Keychain uit te zetten.
5) op iPad stond plotseling keychain uit.
6) op MBP keychain stond uit
7) op iMac eveneens, keychain stond ineens uit.
De Tech gaf toe dit nog nooit zo meegemaakt te hebben en hij gaf ook aan dat er duidelijk sprake was van een bug in Keychain.
Instellingen om separaat syncing in te stellen van Mail accounts en username/password kombinaties in een formulier ontbreken in Keychain.
Draadje afgesloten
