iTunes kan niet worden geopend...
25 juni 2019 - 14:16   
geplaatst door: boni
En na mijn eerder zojuist geposte topic Spinning Wheel iTunes Mac when I first search on each boot, hier nog een probleem:

iTunes kan niet worden geopend op Macbook Pro - Schermafbeelding 2019-03-21 om 04.27.41.pngiTunes kan niet worden geopend...


Wanneer dit zich voordoet ziet er niets anders op dan de Mac te herstarten.
Nog straffer is dat ik wekelijks via Chronosync een back-up maak van de hele iTunes map naar een andere Mac en het probleem zich niet voordoet op die andere Mac...
In bijlage het probleem rapport.


MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
25 juni 2019 - 22:13    reactie #1
geplaatst door: Heintje
Kijk eens waar de bibliotheek van iTunes staat en of je na de foutmelding via de Finder bij die locatie kunt komen, anders zit daar het probleem.

Mijn iTunes bibliotheek staat op een externe Firewire schijf waarin een firmware probleem zit (hij start niet mee op). Als ik die schijf geforceerd aankoppel, werkt alles prima. Als de schijf niet zichtbaar is in de Finder, krijg ik gelijksoortige foutmeldingen.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
25 juni 2019 - 22:30    reactie #2
geplaatst door: boni
Kijk eens waar de bibliotheek van iTunes staat...
Die staat bij mij altijd in de standaard map 'Muziek' op de interne SSD.

...en of je na de foutmelding via de Finder bij die locatie kunt komen, anders zit daar het probleem.
Sowieso kan ik daarbij via de Finder, voor of na de foutmelding.
Bedankt voor de moeite, maar de standaard locatie van de iTunes bieb kan er in mijn geval niks mee te maken hebben.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
26 juni 2019 - 23:21    reactie #3
geplaatst door: anraadts
Het heeft in ieder geval te maken met het feit dat iTunes je bieb niet kan vinden:

Citaat
Termination Reason: Library missing
antw: iTunes kan niet worden geopend...
26 juni 2019 - 23:53    reactie #4
geplaatst door: Heintje
Heb je schijf-ehbo al eens laten lopen?
antw: iTunes kan niet worden geopend...
27 juni 2019 - 00:03    reactie #5
geplaatst door: boni
Het heeft in ieder geval te maken met het feit dat iTunes je bieb niet kan vinden:

jah, en dat gebeurt dan onvoorspelbaar een 3 à 4 keer op de 10...
6 à 7 keren vind iTunes de bieb dus wel... :dozingoff:
En zoals geschreven: wekelijks synchroniseer ik de iTunes bieb naar een ander Mac en daar gebeurt het nooit.

Heb je schijf-ehbo al eens laten lopen?

ja. Ook al vanuit Herstel partitie opgestart en zo schijf-ehbo laten laten.
Ook al opgestart in veilige modus en weer terug normaal opgestart, Pram reset.
Baat allemaal niet.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
27 juni 2019 - 09:18    reactie #6
geplaatst door: Heintje
Je kunt ook eens een integitycheck over je iTunes bibliotheek laten lopen.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
27 juni 2019 - 12:10    reactie #7
geplaatst door: boni
@Heintje: hoe laat jij een Integrity check over je iTunes bieb lopen?  :cheesy:
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
27 juni 2019 - 23:34    reactie #8
geplaatst door: Heintje
"First, quit iTunes (force the quit if you have to using Command+Option+Escape). Then, do a Finder search (using Spotlight or manually) for the "iTunes Library Genius.itdb" file (located in /username/Music/iTunes/). Delete the file. Start up iTunes and the library checking error should disappear. iTunes will rebuild the Genius library once it opens and has an internet connection."
antw: iTunes kan niet worden geopend...
28 juni 2019 - 17:59    reactie #9
geplaatst door: boni
@heintje: je hebt dat op een facebook pagina gevonden die al dateert van 19 september 2011 zie ik via copy-plak van jouw Engelse tekst:
https://www.facebook.com/notes/clay-mountain-solutions/quick-fix-for-itunes-checking-library-error/211645802233113/

Die truuk is dus al 8 jaar oud en gaat niet over hetzelfde probleem dat mijn iTunes op slecht 1 mac heeft, maar ik onthoud em.
Zodra mijn iTunes weer is niet kan openen vanwege 'een probleem', zal ik ik de facebook truuk is proberen.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
28 juni 2019 - 22:27    reactie #10
geplaatst door: Heintje
Probeer ook maar mee te denken ....
antw: iTunes kan niet worden geopend...
28 juni 2019 - 22:35    reactie #11
geplaatst door: boni
@Heintje: merci voor het meedenken hoor,  :shakehands:
maar wel mee in dezelfde richting denken hé.   :cool:
Ik lees die facebook truuk nog is na en ga em toch maar niet onthouden en proberen want het heeft werkelijk niets met mijn probleem te maken, want ik krijg helemaal geen "never-ending "checking iTunes library" bericht zoals geschreven op de facebook pagina...
Citaat
Hey iTunes users: ever started up iTunes and gotten a never-ending "checking iTunes library" message that completely hangs up your computer? If so, there's an easy fix.
:wink:
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
28 juni 2019 - 23:22    reactie #12
geplaatst door: iEscape
Een gelijksoortig probleem is hier te vinden, een draadje van 2 jaar geleden.

Er wordt op jouw screenshot ook vermeld: Mogelijk moet je het programma opnieuw installeren.
Heb je dat al gedaan?
Bewerkt: 28 juni 2019 - 23:28 door iEscape
met vriendelijke groet, iEscape
antw: iTunes kan niet worden geopend...
29 juni 2019 - 04:20    reactie #13
geplaatst door: HEXDIY
"First, quit iTunes (force the quit if you have to using Command+Option+Escape). Then, do a Finder search (using Spotlight or manually) for the "iTunes Library Genius.itdb" file (located in /username/Music/iTunes/). Delete the file. Start up iTunes and the library checking error should disappear. iTunes will rebuild the Genius library once it opens and has an internet connection."
Al de vereenvoudigde versie eens geprobeerd?
- quit iTunes.
- Option/alt start Tunes.
- Krijg je dan geen menu om te kiezen welke iTunes bib open moet?
- Kies je iTunes bib.

Ik twijfel er niet aan dat je dat al weet. Probeer anders nogmaals.
Succes!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
29 juni 2019 - 05:45    reactie #14
geplaatst door: boiing
Van de laatste (Mojave) iTunes versie is helaas geen stand-alone installer dus dat is geen optie. Uit het probleemrapport lijkt er een missend systeembestand te zijn dat iTunes nodig heeft. Ik zie trouwens ook dat SIP disabled is, waarom?

Ik zou macOS eens opnieuw installeren, geen clean install maar een re-install.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
29 juni 2019 - 07:29    reactie #15
geplaatst door: boni
Van de laatste (Mojave) iTunes versie is helaas geen stand-alone installer dus dat is geen optie.

Inderdaad...

Uit het probleemrapport lijkt er een missend systeembestand te zijn dat iTunes nodig heeft.

Welk missend systeembestand zie jij precies? Ik vind zo'n terminal rapport moeilijk te doorgronden.

Ik zie trouwens ook dat SIP disabled is, waarom?

Om het programma "Spotify Audio Converter Platinum" 5 x sneller dan 1 op 1 convertie te laten werken. Zie uitleg op hun website.

Ik zou macOS eens opnieuw installeren, geen clean install maar een re-install.

Heb ik twee maand geleden al gedaan. Maar 'k zal het nog is doen, maar wacht nog tot ik weet over welk missend systeembestand het precies gaat en de locatie ervan. Dan kan ik zien na de re-install over er iets veranderd of toegevoegd is.

Het lijkt me te gaan over "Frameworks/libgnsdk_dsp.3.06.1.dylib" in de locatie "Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes"
Als ik de frameworks map vergelijk op mijn MacBook Pro en mijn Macbook Air waarop iTunes nooit problemen heeft zie ik geen verschil (Zie 2 schermafbeeldingen in bijlage).


Bewerkt: 29 juni 2019 - 07:42 door boni
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
29 juni 2019 - 10:42    reactie #16
geplaatst door: boiing
Dat is inderdaad het bestand dat ik bedoel maar je hebt al gezien dat dit op beide Mac's wel aanwezig is. Ik krijg door deze opmerking

Om het programma "Spotify Audio Converter Platinum" 5 x sneller dan 1 op 1 convertie te laten werken.

..opeens een andere vermoeden. Gebruik je dit programma alleen op de MacBook Pro en niet op de MacBook Air?
antw: iTunes kan niet worden geopend...
29 juni 2019 - 17:12    reactie #17
geplaatst door: boni
Dat is inderdaad het bestand dat ik bedoel maar je hebt al gezien dat dit op beide Mac's wel aanwezig is.

Ok, merci, dan ga ik nu mijn idee is uitvoeren wat ik kreeg voor het slapen gaan deze morgen na nachtelijke DJ job: Ik ga het programma iTunes eerst verwijderen uit de programma map alvorens de volledige macOS Mojave installer aan het werk te zetten. Misschien maakt dat een verschil.

...Ik krijg door deze opmerking opeens een andere vermoeden. Gebruik je dit programma alleen op de MacBook Pro en niet op de MacBook Air?

Die piste had ik ook al bewandeld,
Maar dat programma gebruik ik op allebei (en SIP staat dus eveneens uit op mijn Macbook Air) en niks problemen met iTunes op men Macbook Air. Ook niet dat strandbal euvel waarvan ik melding maak in mijn eerste post in dit topic.

Ik heb op MacBook Pro zelfs al getest een nieuwe account aan te maken, iTunes bieb op een externe SSD gezet, opgestart vanuit nieuwe account, via Option/alt start Tunes de bieb op de SSD toegewezen en ook dat strandbal gedoe zoals vermeld in topic op Apple discussions.

Citaat
Since iTunes 12.6, on Sierra MacOSX 10.12, when I launch iTunes, and click in the Search field, the spinning rainbow wheel puts me on hold for about 7 seconds. Only the first time I do that, but each time I launch iTunes. Even with a Safe Start (option+Command upon launch.)

Bizar, bizar...
Vandaar dat ik het programma iTunes nu is eerst ga verwijderen.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
29 juni 2019 - 23:02    reactie #18
geplaatst door: boni
Een gelijksoortig probleem is hier te vinden, een draadje van 2 jaar geleden.

ja, is het zelfde.

Er wordt op jouw screenshot ook vermeld: Mogelijk moet je het programma opnieuw installeren.
Heb je dat al gedaan?

Net een re-install gedaan van macOS Mojave. iTunes alleen opnieuw installeren kan dus niet meer.
Of het nu opgelost is zal weer afwachten want het doet zich niet altijd en onvoorspelbaar voor.
De re-installatie van Mojave heeft alvast niet het iTunes strandbal probleem (zie mijn andere topic op MacFreak) opgelost.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
30 juni 2019 - 15:50    reactie #19
geplaatst door: boiing
Die piste had ik ook al bewandeld, maar dat programma gebruik ik op allebei (en SIP staat dus eveneens uit op mijn Macbook Air) en niks problemen met iTunes op men Macbook Air. Ook niet dat strandbal euvel waarvan ik melding maak in mijn eerste post in dit topic.

Met recht een curieus probleem in dat geval. Om het uit te sluiten als oorzaak zou je dat programma wel even kunnen verwijderen en SIP weer aanzetten. Lijkt niet de oorzaak te zijn omdat het geen probleem geeft op de MBA maar je weet het maar nooit.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
1 juli 2019 - 14:59    reactie #20
geplaatst door: boni
Zojuist mijn MacBook Pro gestart, klik op iTunes en daar was het bericht weer. "iTunes kan niet worden geopend vanwege..."

Ik had even hoop dat het euvel verholpen was want het is de laatste 4 dagen niet meer gebeurd.
 :sad:

Al de vereenvoudigde versie eens geprobeerd?
- quit iTunes.
- Option/alt start Tunes.
- Krijg je dan geen menu om te kiezen welke iTunes bib open moet?
- Kies je iTunes bib.

Wanneer het "iTunes kan niet worden geopend vanwege..." bericht te voorschijn komt kan men enkel op 'negeer' of 'meld...' klikken.
Op meld heb ik al 10 keer geklikt, om daarna op 'negeer' te klikken.
iTunes weer starten met Option resulteert enkel in weer het bericht te zien krijgen.
Enige manier om iTunes weer open te krijgen is de computer volledig herstarten. Zelfs uitloggen en weer in laat iTunes nog niet openen.

Met recht een curieus probleem in dat geval. Om het uit te sluiten als oorzaak zou je dat programma wel even kunnen verwijderen en SIP weer aanzetten. Lijkt niet de oorzaak te zijn omdat het geen probleem geeft op de MBA maar je weet het maar nooit.

Spotify audio converter kan er niet tussen zitten. Het stond geeneens open. Het is ook op geen enkele manier gelinkt aan iTunes.
MacBook Pro opstarten, iTunes opstarten en afwachten wat er gaat gebeuren.
Zo is de situatie nu.
Ik houd het nog wel even uit tot het volgende macOS waarin iTunes vernieuwd en opgesplitst wordt.
Ik mag alleen niet vergeten wanneer ik aan mijn DJ job in de week-ends begin eerst iTunes te starten vooraleer ik mijn Mac begin te configureren met meerdere Spaces, midi controllers aansluit, configureer etc. Want als ik dan iTunes nog niet open had als eerste, en het start en weer is weigert open te gaan, dan moet ik weer opnieuw beginnen met configureren na een herstart van de MacBook Pro...

Merci voor het meedenken allen.  :shakehands:
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
1 juli 2019 - 15:11    reactie #21
geplaatst door: boiing
Spotify audio converter kan er niet tussen zitten. Het stond geeneens open. Het is ook op geen enkele manier gelinkt aan iTunes.

Kan niet bestaat niet :tounge:. Ik noem dat omdat zoals ze zelf zeggen:

Citaat
Most of the apps don't need the access to those SIP protected files. But, there are certain third-party apps which don't run properly or crash upon launching when SIP is enabled on the PC. It happens because they can't get access to the needed files present in the restricted directories.

Met andere woorden, dit programma heeft toegang tot een systeem-directory nodig om daar waarschijnlijk een bestand aan te passen. En omdat het om een programma gaat dat iets met audio doet is de link die ik leg niet zo vreemd. Wie weet rommelt deze tool wel met dat iTunes bestand. Of een andere tool of proces maar zolang SIP uit staat kom je daar niet achter. Nogmaals, het zal wel niet want dan zou het logisch zijn dat de MBA ook kuren geeft maar wat is de moeite om het uit te sluiten?

Bewerkt: 1 juli 2019 - 16:31 door boiing
antw: iTunes kan niet worden geopend...
1 juli 2019 - 17:37    reactie #22
geplaatst door: boni
...omdat het om een programma gaat dat iets met audio doet is de link die ik leg niet zo vreemd. Wie weet rommelt deze tool wel met dat iTunes bestand.

Het doet iets met Spotify en gestreamde internet muziek hetwelk ook niets banden heeft met iTunes.
Dus ik geloof het nooit dat Spotify Audio Converter Platinum v: 1.2.2 dat ik gebruik rommelt met een iTunes bestand.
De gestreamde muziek uit spotify komt via het programma Spotify Audio Converter Platinum v: 1.2.2 geconverteerd in een map te staan (standaard in thuisfolder / documenten) in het gewenste audio-formaat dat ik instel in Spotify Audio Converter Platinum v: 1.2.2 op mp3. Eens die bestanden in de map staan importeer ik ze in iTunes. Dat is de enige relatie die Spotify Audio Converter Platinum v: 1.2.2 en iTunes met elkaar hebben.

nogmaals, het zal wel niet want dan zou het logisch zijn dat de MBA ook kuren geeft maar wat is de moeite om het uit te sluiten?

Het is vergeefs moeite om Spotify Audio Converter Platinum uit te sluiten omdat het dagen lang goed gaat met iTunes te starten.
Dan moet ik evengoed Spotify zelf ook ook uitsluiten...
Heb voorbij dagen als test iTunes verschillende keren per dag afgesloten en weer gestart, geen probleem. Ook MacBook Pro minstens 10 keer herstart de laatste 4 dagen. Geen probleem met iTunes.
En dan vandaag gebeurt het plots weer...

En ook vergeefse moeite omdat ik Spotify Audio Converter Platinum en de 5 x opname speed niet kan missen.
Ik krijg wekelijks Spotify lijsten van klanten doorgestuurd i.v.m. mijn DJ job. Vandaag weer: Lijst met 7 uur muziek. Daar ik niet afhankelijk wil zijn van internet converteer ik de Spotify lijst dus naar de interne SSD van mij MacBook Pro.
Als ik SIP niet uitzet duur het 7 uur eer al de muziek op mijn SSD staat.
Zolang kan en wil ik niet wachten, dat moet 5 x sneller binnenkomen, wat dus kan als ik SIP uitzet wat ik geen probleem vind.
Ik weet wat ik doe en heb in 20 jaar nog nooit malware of adware op mijn Mac geïnstalleerd.

- De link tussen Spotify Audio Converter Platinum en iTunes is net zo onbestaand als de link tussen Spotify zelf en iTunes, toch?...
Bewerkt: 1 juli 2019 - 17:49 door boni
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: iTunes kan niet worden geopend...
1 juli 2019 - 18:44    reactie #23
geplaatst door: boiing
Boni, ik snap je redenering en ik zie echt wel dat je kennis van zaken hebt. En wat je wel of niet wil uitproberen moet je natuurlijk helemaal zelf weten! Feit blijft dat de iTunes melding aangeeft dat er iets mis gaat met het vinden of benaderen of openen van een systeembestand/library. En feit is dat jij SIP (bewust) uit hebt staan. Tsja :music:..

Ik hoop natuurlijk dat je erachter komt!
antw: iTunes kan niet worden geopend...
1 juli 2019 - 18:54    reactie #24
geplaatst door: MacFrankie
Wat zegt EtreCheck er eigenlijk van?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!