Mac App's organiseren
vandaag 09:43   
geplaatst door: pjottervmr
Sinds enige jaren regelt apple al dat je bepaalde app's niet kunt verwijderen van apple (bv de aandelen app) er komen er echter steeds meer bij en ik begin me er aan te ergeren. Verwijderen kan niet meer maar ook verplaatsen geeft problemen. De niet of bijna niet te gebruiken app's in een aparte map samen brengen lukt helaas niet de origine app blijft staan en er een kopie geplaatst wordt.
Bij een paar app's was het niet een probleem voor mij maar helaas komen er steeds meer bij die ik nooit gebruik en eigenlijk niet wil zien meer. Wat is een oplossing?
Mac App's organiseren
vandaag 09:54    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Met welk iOS / iPadOS werk je ? op welk apparaat, want wat je schrijft betreft bij de meeste apps oudere uitvoeringen.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mac App's organiseren
vandaag 10:11    reactie #2
geplaatst door: pjottervmr
Met welk iOS / iPadOS werk je ? op welk apparaat, want wat je schrijft betreft bij de meeste apps oudere uitvoeringen.
Ok vreemd want inderdaad is al lang aan de gang bij diverse versies van Mac OS maar nu met de MacBook Neo met laatste os is het alleeen maar meer geworden  bij iOS kun je in iedergeval bij de app's die je niet gebruikt ze in een aparte map doen maar bij MacOS niet helaas
Mac App's organiseren
vandaag 10:24    reactie #3
geplaatst door: orange
Met welk iOS / iPadOS werk je ?...
'Mac apps', in de rubriek 'macOS...'. ;)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Mac App's organiseren
vandaag 10:30    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Ahhhh, gaat het over MacOS...

Apps uit de Apple App Store kan je wel verwijderen, maar horen wel thuis in de map Apps. Om dit probeem op te lossen kan je er een 'alias' van maken en die kan je wel neerzetten waar je wil. En sommige Apple apps kan je inderdaad helemaal niet verwijderen, omdat die in bepaalde mate deel uit maken van het systeem.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mac App's organiseren
vandaag 10:52    reactie #5
geplaatst door: orange
....En sommige Apple apps kan je inderdaad helemaal niet verwijderen, omdat die in bepaalde mate deel uit maken van het systeem.
Daar hebben we het hier over ja.

Bijvoorbeeld (waar ik niets mee doe):
Aandelen
Dagboek
Boeken
Dictafoon
Facetime
Freeform
Games
Herinneringen
Image Playground
Kaarten
Notities
Plaknotities
Podcasts
Schaken
Telefoon
Woordenboek



Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Mac App's organiseren
vandaag 11:51    reactie #6
geplaatst door: WimvanD
Daar hebben we het hier over ja.

Bijvoorbeeld (waar ik niets mee doe):
Aandelen
Dagboek
Boeken
Dictafoon
Facetime
Freeform
Games
Herinneringen
Image Playground
Kaarten
Notities
Plaknotities
Podcasts
Schaken
Telefoon
Woordenboek

Huh, waarom gebruik je dan Mac als je al deze interessante/goede apps niet gebruikt ? !
Combinatie van Herinneringen met Notities en Agenda is ideaal.
Facetime en Telefoon gebruik je nooit ? Onwaarschijnlijk.
Je luistert geen podcasts ?
MacStudio (M4 Max 2025)  iPhone 15 ProMax  iPad Pro 13" M4 2025 -   Apple TV4k x2   Homepod Mini
Mac App's organiseren
vandaag 12:04    reactie #7
geplaatst door: orange
Haha... er is natuurlijk meer dan de genoemde apps van Apple.

Facetime nog nooit gebruikt nee, en telefoneren via mijn Mac is ook niet echt een ding hier (wie telefoneert er überhaupt nog?). Podcasts heb ik sinds eind jaren negentig (de iPod mee op vakantie, en video was toen nog wat lastiger) nooit meer beluisterd.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Mac App's organiseren
vandaag 12:45    reactie #8
geplaatst door: boiing
… maar helaas komen er steeds meer bij die ik nooit gebruik en eigenlijk niet wil zien meer.
Ieder z’n werkwijze maar ik kom zelden of nooit in de Apps map..? En ik ben niet de enige denk ik. Er zijn vele manieren om apps te starten of te organiseren zonder dat je in die map hoeft te zijn. Die overbodige apps nemen amper ruimte in op een schijf van 1TB dus ik zou zeggen: laat het los 🎈😉.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Mac App's organiseren
vandaag 13:02    reactie #9
geplaatst door: pjottervmr
knip. Die overbodige apps nemen amper ruimte in op een schijf van 1TB dus ik zou zeggen: laat het los 🎈😉.
gaat niet om de ruimte die het inneemt, gaat er om dat er steeds meer app's komen die niet te verwijderen zijn omdat ze voor het systeem van apple "belangrijk" zijn.
Zoals door Orange al is aangegeven veel van die apps (meerendeel ) gebruik ik niet en vanaf begin Apple ben ik gewoon die app's in een map te zetten die ik nooit (bijna) gebruik dat is al van Mac 6 op de Motorola versies. Zolang het er een paar zijn maaktje me niet uit maar ook onder de eerste versies van af 10 kon je mappen maken en ze kwijt daarin. Nu kan dit niet meer terwijl in IOS dat gewoon nog steeds mogelijk is.
Gaat er ook niet om dat andere die programma's goed vinden , gaat er om dat ik ze niet gebruik en ook meerdere gebruiken niet veel er van. nu moet je eigenlijk van de app's die je gebruik (40 stuks in mijn geval) dus een alias maken die in een map doen en die oproepen?
Apple kan niet zeggen dat al die apps voor het systeem noodzakelijk zijn en dus niet kunnen worden verwijdert/verplaatst