Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 00:43   
geplaatst door: abbenhui
Mijn Epson V370 scanner weigert dienst op m’n Mac. Het vreemde is dat hij het op m’n MacBook Air wel doet.
Beiden hebben El Capitan aan boord.
Ik heb:
– de nieuwste drivers bij Epson opgehaald
– adapter en USB kabel vervangen en de scanner rechtstreeks op de Mac gezet (zonder hub)
De firewall is uitgeschakeld.
Ik heb SIP uitgeschakeld en de scanner-driversoftware opnieuw geïnstalleerd.
Maar de Mac ziet hem niet. Stop ik de usb-stekker in de MacBook, dan start de scanner onmiddellijk.
Ik snap er werkelijk helmaal niets meer van. Ik heb op de MacBook gekeken in Bibliotheek\Printers en alle Epson-dingen daarvandaan naar de Mac gekopieerd; hetzelfde met alles wat ik in Preferences kon vinden.

Ik installeerde daarna Vuescan. De scanner werkte, maakte ook een scan.
Toch nog even gekeken: Fotolader, Lightroom, geen enkel programma ziet de scanner. Maar Vuescan wel …
Probleem is alleen dat VueScan net zoveel kost als m’n scanner (85 euro). Da’s nou ook niet echt de oplossing; bovendien werkt het op m’n MacBook wel .

Inmiddels het volgende ontdekt: wanneer ik VueScan start werkt de scanner. Sluit ik dan VueScan af, dan werkt de Epson software ook.
Herstart ik de Mac, dan werkt de Epson software niet meer. Dan weer VueScan starten en afsluiten en het werkt ….
Maar Fotolader, Lightroom en anderen zien de scanner nooit ….

Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 02:47    reactie #1
geplaatst door: HEXDIY
Ik weet in elk geval dat Canon PSC combinaties vaak 2 stellen drivers vergen: printer drivers én scanner divers. Wellicht is dit bij Epson ook het geval?
Of een El Cap driver probleem: kijk hier:
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/SupportCapitan.jsp
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 02:50    reactie #2
geplaatst door: HEXDIY
En ik lees dat El Cap nog wel eens 2 herstarts wil wachten alvorens een verandering aan te nemen. Goed om weten, hoor...
Enne: desinstalleer eens Vuescan, die kan mogelijk vloeken met je Epson drivers.

(Bewerkt door HEXDIY om 2:55, 21-11-2015)

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 03:28    reactie #3
geplaatst door: HEXDIY
Ha, ik denk dat ik een workaround heb gevonden: sluit je scanner aan op USB. De FireWire drivers blijken brak geworden icm. Thunderbolt/FW adapters.
https://discussions.apple.com/thread/7266253
Zoek ook nog eens naar http://www.abbyy.com/support/finereader_pro_for_mac/sr/
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 12:32    reactie #4
geplaatst door: abbenhui
Bedankt, HEXDIY, voor je reacties. Maar:

- mijn scanner is alleen maar USB en alleen maar een scanner, geen All in One; en zowel mijn Mac als de scanner hebben geen FireWire
- VueScan heb ik pas geïnstalleerd toen al het andere niet werkte
- Bij Epson was ik al geweest; ik ben gestart met hun driver epson16673.dmg, die op de door jou aangegeven pagina wordt aanbevolen.

(Bewerkt door abbenhui om 12:33, 21-11-2015)

Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 16:38    reactie #5
geplaatst door: jtk
Volgens http://support.apple.com/en-us/HT201465 moet je driver versie 5.7.17 hebben.

Al een andere USB-poort op de Mac geprobeerd?
Haal eventuele andere USB-apparaten (behalve muis en toetsenbord) los van de Mac.

Firewall en SIP uitschakelen moet niet nodig zijn.

Suggestie voor procedure:
- verwijder in Appeltje / Systeemvoorkeuren / Printers en Scanners je scanner ([-] knopje, je moet admin zijn).
- herstart je systeem en controleer of je scanner inderdaad is verdwenen. El Capitan doet wel eens vreemd hier, misschien nog een keer herstarten.
- op dezelfde plek in Systeemvoorkeuren je scanner opnieuw installeren (

  • knopje) en driver via Apple binnenhalen. Drivers op sites van fabrikanten van printers en scanners (of op sites van derden) lopen wel eens achter. Ik verwacht het niet maar misschien is na installatie ook weer een herstart nodig.
jtk
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 17:22    reactie #6
geplaatst door: abbenhui
Dank, jtk.
Ziehier de kern van het probleem: zoals je op bijgaande schermprint kunt zien is de scanner nu in gebruik. En als ik dan in systeemvoordeuren kijk staat hij niet in de lijst en met de + kan ik hem ook niet toevoegen.

De Mac ziet hem dus gewoon niet. Ik krijg hem aan de praat door de Epson software te starten, die meldt dan "geen scanner", vervolgens trek ik de usb stekker eruit en weer er in en dan werkt de scanner, maar is op een of andere manier in de Mac niet zichtbaar.

(Bewerkt door abbenhui om 18:30, 21-11-2015)

(Bewerkt door abbenhui om 18:36, 21-11-2015)

Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 18:23    reactie #7
geplaatst door: GeorgeM
@ abbenhui: als je een plaatje hier wilt laten zien dan zal je het eerst op het internet moeten zetten, bijvoorbeeld op http://imgur.com
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 18:37    reactie #8
geplaatst door: abbenhui

Citaat
GeorgeM om 18:23, 21-11-2015
@ abbenhui: als je een plaatje hier wilt laten zien dan zal je het eerst op het internet moeten zetten, bijvoorbeeld op http://imgur.com

Done. Thanks.

Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 20:05    reactie #9
geplaatst door: jtk
Misschien dat de Epson software de scanner afschermt voor OS X?
Heb je een referentie naar enige documentatie van de Epson software
die je met enig vallen en opstaan gebruikt?

Is dit allemaal nieuw spul of werkte het in een eerdere OSX versie beter?

Een Etrecheck rapport laat waarschijnlijk iets meer zien over deze configuratie.

jtk
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 20:17    reactie #10
geplaatst door: abbenhui
Nee, het heeft gewerkt onder El Capitan.
Van de een op de andere dag niet meer, zonder ook maar iets anders geïnstalleerd te hebben.
Op mijn MacBook werkt het nog steeds perfect, zelfde OSX-versie.
De driver staat hier:

http://www.epson.nl/nl/nl/viewcon/corporatesite/support/index?gatewayto=FileDetails.aspx%3Flng=nl-NL%26amp;data=CuG9aEks7iUNYZ27M3VdU2Ihp2WYxbgtthi7sEJoOWsU003D%26amp;id=513703

Etrecheck zojuist gedraaid; moet wel eerlijk zeggen dat ik van dit soortt rapporten nooit zoveel begrijp.
Maar hier is het:

EtreCheck version: 2.6.4 (224)
Report generated 21-11-15 20:15
Runtime 1:37
Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.
Click the [Click for details] links for more information about that line.

Hardware Information: (What does this mean?)
   iMac (27-inch, Late 2013)
   [Click for Technical Specifications]
   [Click for User Guide]
   iMac - model: iMac14,2
   1 3,5 GHz Intel Core i7 CPU: 4-core
   32 GB RAM Upgradeable
   [Click for upgrade instructions]
       BANK 0/DIMM0
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 1/DIMM0
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 0/DIMM1
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 1/DIMM1
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
   Bluetooth: Good - Handoff/Airdrop2 supported
   Wireless: Unknown
Video Information: (What does this mean?)
   NVIDIA GeForce GTX 780M - VRAM: 4096 MB
       iMac 2048 x 1152
       PL2278H 1600 x 900 @ 60 Hz

System Software: (What does this mean?)
   OS X El Capitan 10.11.2 (15C30) - Time since boot: about one day

Disk Information: (What does this mean?)
   APPLE SSD SD0128F disk0 : (121,33 GB) (Solid State - TRIM: Yes)
       EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
       Boot OS X (disk0s3) <not mounted> : 134 MB
       Macintosh HD (disk2) / : 1.11 TB (841.28 GB free)
           Core Storage: disk0s2 120.99 GB Online
           Core Storage: disk1s2 999.35 GB Online

   APPLE HDD ST1000DM003 disk1 : (1 TB) (Rotational)
       EFI (disk1s1) <not mounted> : 210 MB
       Recovery HD (disk1s3) <not mounted>  [Recovery]: 650 MB
       Macintosh HD (disk2) / : 1.11 TB (841.28 GB free)
           Core Storage: disk0s2 120.99 GB Online
           Core Storage: disk1s2 999.35 GB Online

USB Information: (What does this mean?)
   Apple Inc. BRCM20702 Hub
       Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
   Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
   Apple Inc. MacBook Air SuperDrive
   Creative Technology Ltd SB Omni Surround 5.1
   Canon iP7200 series
   Apple, Inc. Keyboard Hub
       Apple Inc. Apple Keyboard
   EPSON EPSON Perfection V37/V370
   Generic Mass Storage Device

Thunderbolt Information: (What does this mean?)
   Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: (What does this mean?)
   Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: (What does this mean?)
       /Applications/MacX Video Converter Pro.app
   [not loaded]    com.macxdvd.driver.goodSysAudioCapture (1 - SDK 10.10) [Click for support]

       /Applications/Parallels Desktop.app
   [not loaded]    com.parallels.kext.hypervisor (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.netbridge (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.usbconnect (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.vnic (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]

       /Library/Extensions
   [not loaded]    com.Creative.driver.SBUSBAudioDriver (1.0.5 - SDK 10.8) [Click for support]
   [loaded]    com.Creative.driver.TruStudioPCUSBAudioPlugin (2.3.30 - SDK 10.8) [Click for support]
   [loaded]    com.paragon-software.filesystems.ntfs (83.1.14 - SDK 10.5) [Click for support]

Launch Agents: (What does this mean?)
   [loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]
   [running]    com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist [Click for support]
   [running]    com.creative.trustudiopc_agent_le.plist [Click for support]
   [failed]    com.epson.eventmanager.agent.plist [Click for support] [Click for details]
   [running]    com.paragon-software.NTFS.fsnotifyagent.plist [Click for support]
   [loaded]    com.paragon.updater.plist [Click for support]

Launch Daemons: (What does this mean?)
   [running]    com.adobe.adobeupdatedaemon.plist [Click for support]
   [loaded]    com.adobe.agsservice.plist [Click for support]
   [loaded]    com.adobe.fpsaud.plist [Click for support]
   [loaded]    com.bombich.ccchelper.plist [Click for support]
   [loaded]    com.cocoatech.pathfinder.SMFHelper7.plist [Click for support]
   [running]    com.creative.trustudiopc_le.plist [Click for support]
   [loaded]    com.malwarebytes.MBAMHelperTool.plist [Click for support]
   [loaded]    com.microsoft.autoupdate.helpertool.plist [Click for support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist [Click for support]
   [loaded]    com.paragon.NTFS.launch.plist [Click for support]

User Launch Agents: (What does this mean?)
   [loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]

User Login Items: (What does this mean?)
   iTunesHelper    Programma  (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
   SpeechSynthesisServer    Programma  (/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/SpeechSynthesis.framework/Versions/A/SpeechSynthesisServer.app)
   Memory Cleaner    Programma  (/Applications/Memory Cleaner.app)
   Dropbox    Programma  (/Applications/Dropbox.app)
   donkerdock    Programma  (/Applications/donkerdock.app)
   TomTomHOMERunner    Programma Hidden (~/Library/Application Support/TomTom HOME/TomTomHOMERunner.app)
   Printer Pro Desktop    UNKNOWN  (missing value)

Other Apps: (What does this mean?)
   [running]    com.adobe.Photoshop.198752
   [running]    com.adobe.acc.AdobeDesktopService.93152.A984AEE4-111D-4DED-85D3-42BA5D89908D
   [running]    com.adobe.accmac.197472
   [running]    com.alice.mac.memorycleaner.92512
   [running]    com.apple.xpc.launchd.oneshot.0x1000000a.EtreCheck
   [running]    com.cocoatech.PathFinder.217952
   [running]    com.getdropbox.dropbox.63712
   [running]    com.if.Amphetamine.92832
   [loaded]    com.if.Amphetamine.LaunchAtLoginHelper
   [running]    com.tomtom.HOMERunnerApp.83232

Internet Plug-ins: (What does this mean?)
   AdobeAAMDetect: Version: 3.0.0.0 - SDK 10.9 [Click for support]
   FlashPlayer-10.6: Version: 19.0.0.245 - SDK 10.6 [Click for support]
   QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
   Flash Player: Version: 19.0.0.245 - SDK 10.6 [Click for support]
   Default Browser: Version: 601 - SDK 10.11
   SharePointBrowserPlugin: Version: 14.4.0 - SDK 10.6 [Click for support]
   Silverlight: Version: 5.1.40728.0 - SDK 10.6 [Click for support]

Safari Extensions: (What does this mean?)
   AdBlock
   ClickToPlugin
   Open in Internet Explorer

3rd Party Preference Panes: (What does this mean?)
   Flash Player  [Click for support]
   Paragon NTFS for Mac ® OS X  [Click for support]

Time Machine: (What does this mean?)
   Auto backup: YES
   Volumes being backed up:
       Macintosh HD: Disk size: 1.11 TB Disk used: 273.20 GB
   Destinations:
       TimeMachine [Network]
       Total size: 1.29 TB
       Total number of backups: 37
       Oldest backup: 29-10-15 14:44
       Last backup: 21-11-15 19:40
       Size of backup disk: Adequate
           Backup size 1.29 TB > (Disk used 273.20 GB X 3)

Top Processes by CPU: (What does this mean?)
       29%    storedownloadd
        6%    kernel_task
        3%    WindowServer
        2%    fontd
        1%    SystemUIServer

Top Processes by Memory: (What does this mean?)
   1.52 GB    kernel_task
   754 MB    com.apple.WebKit.WebContent(7)
   459 MB    softwareupdated
   360 MB    Safari
   328 MB    Adobe Photoshop CC 2015

Virtual Memory Information: (What does this mean?)
   24.00 GB    Free RAM
   7.96 GB    Used RAM (4.49 GB Cached)
   26 MB    Swap Used

Diagnostics Information: (What does this mean?)
   Nov 21, 2015, 07:03:58 PM    /Library/Logs/DiagnosticReports/EPSON Scan Settings_2015-11-21-190358_[redacted].hang
   Nov 21, 2015, 06:22:02 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/TMCacheDelete_2015-11-21-062202_[redacted].crash
   Nov 21, 2015, 01:41:19 AM    Self test - passed
   Nov 20, 2015, 06:51:52 PM    /Library/Logs/DiagnosticReports/postflightinit_2015-11-20-185152_[redacted].crash
   Nov 20, 2015, 04:29:51 PM    /Library/Logs/DiagnosticReports/TMCacheDelete_2015-11-20-162951_[redacted].crash
   Nov 20, 2015, 04:29:42 PM    /Library/Logs/DiagnosticReports/TMCacheDelete_2015-11-20-162942_[redacted].crash
   Nov 20, 2015, 04:29:31 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/TMCacheDelete_2015-11-20-042931_[redacted].crash
   Nov 20, 2015, 04:29:28 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/TMCacheDelete_2015-11-20-042928_[redacted].crash
   Nov 19, 2015, 03:38:57 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/TMCacheDelete_2015-11-19-033857_[redacted].crash
   Nov 19, 2015, 12:41:58 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/Adobe Photoshop CC 2015_2015-11-19-004158_[redacted].cpu_resource.diag [Click for details]

Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 22:24    reactie #11
geplaatst door: jtk
Volgens het Etrecheck rapport hangt je scanner aan een USB poort:

USB Information: (What does this mean?)
...
EPSON EPSON Perfection V37/V370
...

Dat is dus in orde.

De aangehaalde Epson documentatie zegt:

In EPSON Scan worden rechtstreeks alle functies van uw EPSON-scanner geregeld. U kunt met deze software afbeeldingen in kleur, grijswaarden of zwart-wit scannen en resultaten met een professionele kwaliteit behalen. Dit programma is de 'cross-platform' standaardinterface tussen uw scanner en de meeste toepassingen. U kunt het programma openen vanuit elke toepassing die de TWAIN-standaard ondersteunt.

"EPSON SCAN" lijkt me een applicatie (geen driver die in OS X wordt geïntegreerd) die via de USB software in OS X de scanner adresseert en daarmee ook afschermt van OS X waardoor Systeemvoorkeuren de scanner niet ziet. Verder: de release datum vermeld op die site is september 2015, dus vóór El Capitan. Dat zou ook nog een probleem kunnen zijn.

Tussendoor, ter verificatie: klopt het dat je "EPSON SCAN" niet op je Macbook hebt draaien?

Ik zie verder in het Etrecheck rapport:

Other Apps: (What does this mean?)
...
[running] com.alice.mac.memorycleaner.92512

Dat is op dit forum bijna een strafbaar feit! Forumlid MacMiep zou roepen: "Billenkoek!".
OS X doet heel verstandige dingen met het systeemgeheugen en als er een applicatie
in gaat roeren is er een stevige kans dat er iets vreselijk mis gaat. Mogelijk even zoeken hoe het moet maar die memorycleaner moet van je systeem af. Ik vermoed dat de crashes die aan het eind van het rapport staan hierdoor veroorzaakt worden.

Loop ook nog even de software langs die in het Etrecheck rapport gemerkt staan als [not loaded]. Waarschijnlijk gaat het om versies die niet compatibel zijn met El Capitan.

De epson event manager [failed] is gecrasht (en heeft mogelijk schade aangericht).

Raadselachtig (zeker nadat het systeem een dag heeft gedraaid):

Top Processes by CPU: (What does this mean?)
29% storedownloadd

en

Top Processes by Memory: (What does this mean?)
...
459 MB softwareupdated

Ben je bezig de hele App Store leeg te halen?
('t zou kunnen zijn dat bij het downloaden uit de app store een fout is opgetreden, mogelijk veroorzaakt door memoryclean, waardoor Software Update continu probeert de draad weer op te pakken zonder verder te komen).

Samengevat:

Maak een extra backup, en dan:
- EPSON SCAN software weghalen en (na de overige schoonmaakacties) de scanner via Systeemvoorkeuren installeren zonder apps of drivers van een EPSON site.
- Memorycleaner weghalen.

Denk er aan dat iets pas echt weg is na een herstart (of twee).

Ik zou zelf bij die schoonmaakactie de automatisch opstartende applicaties (en ook Parallels) even uitschakelen (via Systeemvoorkeuren, Gebruikers en Groepen). Als blijkt dat scanner netjes werk die apps weer inschakelen (voorzover echt nodig).

jtk
Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 23:02    reactie #12
geplaatst door: abbenhui
Om te beginnen: zeer veel dank voor je uitgebreide reactie.

Ik heb inmiddels de memcleaner verwijderd (hoewel die er al 6 maanden op stond, maar ik luister naar raad).
Verder via Spotlight alles gezocht waar Epson in staat en verwijderd. Mac drie keer opnieuw opgestart.

Die hoge download van de Appstore heeft een reden: terwijl ik de Etrecheck draaide was ik ook bezig om El Capitan opnieuw binnen te halen. Ik heb in de afgelopen dagen zoveel "geprobeerd" dat het me zinvol leek om El Capitan opnieuw te installeren.

Ook dat is inmiddels gebeurd. Ik ben nu wel terug van 10.11.2 naar 10.11.1.

Als ik kijk in systeemoverzicht zie ik de scanner staan op de usb-poort

maar in systeemvoorkeuren vind ik hem bij "Toevoegen niet.

Wat me ook opvalt: wanneer je normaal gesproken een scanner aansluit gaat die bij aanzetten even wat "heen en weer" geluid maken en daarna staat hij klaar.
Dat gebeurt op de Mac nu dus niet.

Op de MacBook wel, en inderdaad, daar is Epson scan niet geïnstalleerd.

Ik voeg een nieuwe Etrecheck toe.

EtreCheck version: 2.6.4 (224)
Report generated 21-11-15 23:01
Runtime 1:22
Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.
Click the [Click for details] links for more information about that line.

Hardware Information: (What does this mean?)
   iMac (27-inch, Late 2013)
   [Click for Technical Specifications]
   [Click for User Guide]
   iMac - model: iMac14,2
   1 3,5 GHz Intel Core i7 CPU: 4-core
   32 GB RAM Upgradeable
   [Click for upgrade instructions]
       BANK 0/DIMM0
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 1/DIMM0
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 0/DIMM1
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 1/DIMM1
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
   Bluetooth: Good - Handoff/Airdrop2 supported
   Wireless: Unknown
Video Information: (What does this mean?)
   NVIDIA GeForce GTX 780M - VRAM: 4096 MB
       iMac 2048 x 1152
       PL2278H 1600 x 900 @ 60 Hz

System Software: (What does this mean?)
   OS X El Capitan 10.11.1 (15B42) - Time since boot: less than an hour

Disk Information: (What does this mean?)
   APPLE SSD SD0128F disk0 : (121,33 GB) (Solid State - TRIM: Yes)
       EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
       Boot OS X (disk0s3) <not mounted> : 134 MB
       Macintosh HD (disk2) / : 1.11 TB (845.10 GB free)
           Core Storage: disk0s2 120.99 GB Online
           Core Storage: disk1s2 999.35 GB Online

   APPLE HDD ST1000DM003 disk1 : (1 TB) (Rotational)
       EFI (disk1s1) <not mounted> : 210 MB
       Recovery HD (disk1s3) <not mounted>  [Recovery]: 650 MB
       Macintosh HD (disk2) / : 1.11 TB (845.10 GB free)
           Core Storage: disk0s2 120.99 GB Online
           Core Storage: disk1s2 999.35 GB Online

USB Information: (What does this mean?)
   Apple Inc. BRCM20702 Hub
       Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
   Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
   Apple Inc. MacBook Air SuperDrive
   Creative Technology Ltd SB Omni Surround 5.1
   Canon iP7200 series
   Apple, Inc. Keyboard Hub
       Apple Inc. Apple Keyboard
   EPSON EPSON Perfection V37/V370
   Generic Mass Storage Device

Thunderbolt Information: (What does this mean?)
   Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: (What does this mean?)
   Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: (What does this mean?)
       /Applications/MacX Video Converter Pro.app
   [not loaded]    com.macxdvd.driver.goodSysAudioCapture (1 - SDK 10.10) [Click for support]

       /Applications/Parallels Desktop.app
   [not loaded]    com.parallels.kext.hypervisor (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.netbridge (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.usbconnect (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.vnic (11.0.2 31348 - SDK 10.9) [Click for support]

       /Library/Extensions
   [not loaded]    com.Creative.driver.SBUSBAudioDriver (1.0.5 - SDK 10.8) [Click for support]
   [loaded]    com.Creative.driver.TruStudioPCUSBAudioPlugin (2.3.30 - SDK 10.8) [Click for support]
   [loaded]    com.paragon-software.filesystems.ntfs (83.1.14 - SDK 10.5) [Click for support]

Launch Agents: (What does this mean?)
   [loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]
   [running]    com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist [Click for support]
   [running]    com.creative.trustudiopc_agent_le.plist [Click for support]
   [failed]    com.epson.eventmanager.agent.plist [Click for support] [Click for details]
   [running]    com.paragon-software.NTFS.fsnotifyagent.plist [Click for support]
   [loaded]    com.paragon.updater.plist [Click for support]

Launch Daemons: (What does this mean?)
   [running]    com.adobe.adobeupdatedaemon.plist [Click for support]
   [loaded]    com.adobe.agsservice.plist [Click for support]
   [loaded]    com.adobe.fpsaud.plist [Click for support]
   [loaded]    com.bombich.ccchelper.plist [Click for support]
   [loaded]    com.cocoatech.pathfinder.SMFHelper7.plist [Click for support]
   [running]    com.creative.trustudiopc_le.plist [Click for support]
   [loaded]    com.malwarebytes.MBAMHelperTool.plist [Click for support]
   [loaded]    com.microsoft.autoupdate.helpertool.plist [Click for support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist [Click for support]
   [loaded]    com.paragon.NTFS.launch.plist [Click for support]

User Launch Agents: (What does this mean?)
   [loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]

User Login Items: (What does this mean?)
   iTunesHelper    Programma  (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
   SpeechSynthesisServer    Programma  (/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/SpeechSynthesis.framework/Versions/A/SpeechSynthesisServer.app)
   Dropbox    Programma  (/Applications/Dropbox.app)
   TomTomHOMERunner    Programma Hidden (~/Library/Application Support/TomTom HOME/TomTomHOMERunner.app)

Other Apps: (What does this mean?)
   [running]    com.adobe.acc.AdobeDesktopService.93152.D1A8B69E-7EEB-4239-8938-A1A1072C889F
   [running]    com.adobe.accmac.197472
   [running]    com.etresoft.EtreCheck.250912
   [running]    com.getdropbox.dropbox.63712
   [running]    com.if.Amphetamine.92832
   [loaded]    com.if.Amphetamine.LaunchAtLoginHelper
   [running]    com.tomtom.HOMERunnerApp.83232

Internet Plug-ins: (What does this mean?)
   AdobeAAMDetect: Version: 3.0.0.0 - SDK 10.9 [Click for support]
   FlashPlayer-10.6: Version: 19.0.0.245 - SDK 10.6 [Click for support]
   QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
   Flash Player: Version: 19.0.0.245 - SDK 10.6 [Click for support]
   Default Browser: Version: 601 - SDK 10.11
   SharePointBrowserPlugin: Version: 14.4.0 - SDK 10.6 [Click for support]
   Silverlight: Version: 5.1.40728.0 - SDK 10.6 [Click for support]

Safari Extensions: (What does this mean?)
   AdBlock
   ClickToPlugin
   Open in Internet Explorer

3rd Party Preference Panes: (What does this mean?)
   Flash Player  [Click for support]
   Paragon NTFS for Mac ® OS X  [Click for support]

Time Machine: (What does this mean?)
   Auto backup: YES
   Volumes being backed up:
       Macintosh HD: Disk size: 1.11 TB Disk used: 269.38 GB
   Destinations:
       TimeMachine [Network]
       Total size: 1.29 TB
       Total number of backups: 37
       Oldest backup: 29-10-15 14:44
       Last backup: 21-11-15 20:44
       Size of backup disk: Adequate
           Backup size 1.29 TB > (Disk used 269.38 GB X 3)

Top Processes by CPU: (What does this mean?)
       36%    backupd
       34%    mds
       32%    mdworker(19)
       16%    mds_stores
        6%    WindowServer

Top Processes by Memory: (What does this mean?)
   1.51 GB    kernel_task
   557 MB    com.apple.WebKit.WebContent(3)
   426 MB    mdworker(19)
   393 MB    mds_stores
   262 MB    Safari

Virtual Memory Information: (What does this mean?)
   25.00 GB    Free RAM
   6.82 GB    Used RAM (4.23 GB Cached)
   0 B    Swap Used

Diagnostics Information: (What does this mean?)
   Nov 21, 2015, 10:48:27 PM    Self test - passed
   Nov 21, 2015, 09:43:40 PM    /Library/Logs/DiagnosticReports/EPSON Scan Settings_2015-11-21-214340_[redacted].hang

Probleem met Epson scanner
21 november 2015 - 23:56    reactie #13
geplaatst door: jtk
Hangt je scanner aan een USB-2 poort (plaatje systeemoverzicht)? Haal de Superdrive eens los en zet de scanner op die USB3 poort.

Nog een paar hagelschoten (ik bedoel: ik weet niet of er werkelijk iets fout is):

Kan het zijn dat je scanner "gekaapt" wordt door Parallels? (Ik heb geen ervaring met Parallels).

Er is nog een falende EPSON event manager:
Launch Agents: (What does this mean?)
...
[failed] com.epson.eventmanager.agent.plist [Click for support] [Click for details]

Spotlight vindt niet alles: sommige systeembestanden zijn verborgen en sommige niet-Apple software weet (wist?) zich in te graven. Bestaat er een uninstaller voor Epson Scan?

Is je MacX Video Converter Pro.app ("kernel extension"?) vrijgegeven voor El Capitan?
com.macxdvd.driver.goodSysAudioCapture lijkt een oude versie die niet door El Capitan wordt geladen.

Wat doet Amphetamine? Nodig? Vrijgegeven voor El Capitan?

Als gezegd: schakel al die automatisch startende spullen eens uit. Zet je systeem uit, haal USB apparaten (behalve toetsenbord, muis en scanner) los en herstart je systeem (of doe dat twee keer).

jtk
Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 00:37    reactie #14
geplaatst door: abbenhui
Scanner staat nu rechtstreeks op de Mac.
Parallels start niet mee op.
Launch agent Epson verwijderd.
Uninstaller van Epson gevonden en gedraaid.

Geen resultaat.
Toch maar weer eens VueScan gestart: die zegt nu:

VueScan found an Epson Perfection V370, but wasn't able to find a 64-bit Intel plugin for this scanner. Make sure you've installed a driver for this scanner from www.epson.com and also try downloading VueScan x32 from www.hamrick.com.

Dat dan maar even geprobeerd; nu staat er

VueScan found an Epson Perfection V370, but wasn't able to find a 32-bit Intel plugin for this scanner. Make sure you've installed a driver for this scanner from www.epson.com and also try downloading VueScan x64 from www.hamrick.com.

Helpt dit verder?

(Bewerkt door abbenhui om 0:41, 22-11-2015)

Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 01:00    reactie #15
geplaatst door: rickel
Ik heb dat probleem ook maar in de map Programma's staat bij mij een folder met de naam "Epson Software" en in die map vind ik een progje met de titel "Epson Scan". En daar kan ik mee scannen! Driver kan je downloaden via onderstaande link:

https://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supDetail.jsp?UseCookie=yes&oid=216541&infoType=Downloads

Resultaat download:
epson16673.dmg

(Bewerkt door rickel om 1:06, 22-11-2015)

Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 01:03    reactie #16
geplaatst door: HEXDIY
Dat helpt zeker. Het wil namelijk zeggen dat Vuescan vergeefs zoekt naar plugins. De juiste voor jou is wellicht de 64 bit X86 plugin, maar als Vuescan die niet vindt wil dit wellicht zeggen dat jouw versie van Vuescan niet El Cap compatibel is. Of dat die plugin in quarantaine staat, wat me zou verwonderen als je SIP hebt uitgeschakeld. Rare vogel hoor, die El Cap / SIP.
In elk geval: hier een link naar je plugin:
https://packages.gentoo.org/packages/media-gfx/iscan-plugin-perfection-v370
Niks van aantrekken dat deze plugin uit de Linux sfeer komt. En nogmaals: kies de X86 64 bit plugin, dat is ongetwijfeld de juiste voor jouw Mac. Succes!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 11:50    reactie #17
geplaatst door: maroon
Heb je fotolader al eens geprobeerd?
Failure is not an option!
Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 15:35    reactie #18
geplaatst door: abbenhui
@maroon:
Fotolader is geen optie; de Mac ziet de scanner niet ....

@HEXDIY:
IK heb een paar pogingen gedaan, maar dit krijg ik niet voor elkaar. Mijn kennis van Terminal is te gebrekkig om dit goed te doen; ik kom niet verder dan de foutmelding "gestopt, too many arguments".

@jtk:
Ik begin iets meer te begrijpen nu: VueScan op zich doet het niet. Pas wanneer ik de Epson software installeer doet VueScan het wel. Daar zit dus die plugin in, waar VueScan om vraagt.

Maar irritant blijft dat de scanner wel in het systeemoverzicht te zien is, maar nergens anders. Dus Fotolader, Lightroom etc doen het niet, omdat ze die scanner niet zien. Ook niet als de Epson software is geïnstalleerd. Ik kan de scanner dus ook niet via systeemvoorkeuren toevoegen.

Het feit dat ik "met handen en voeten" VueScan aan de gang krijg is wel aardig, maar die software kost 85 euro; dat kostte m'n scanner ook.

Het is toch te gek voor woorden dat het heeft gewerkt en nu niet meer?

Overigens speelt dit al een week of drie inmiddels. Ik heb vorige maand ook van alles geprobeerd en op enig moment besloten dat ik er niet uit kwam.
Toen heb ik mijn HD gewist met schijfhulpprogramma en de hele zaak schoon opnieuw geïnstalleerd. Als eerste na de installatie van El Capitan installeerde ik de Epson software: niet werken!!

Ik concludeerde daaruit dat de scanner defect moest zijn. Die is naar Epson teruggestuurd en kwam na drie weken retour met de mededeling dat er niks aan mankeert.

Maar op m'n Mac deed hij mooi niks.
Uit balorigheid sloot ik hem aan op m'n MacBook om daar tot m'n stomme verbazing te zien dat hij perfect functioneert. Daar is geen VueScan en geen Epson zooi op geïnstalleerd, hij doet het gewoon.

MacBook en Mac zijn allebei El Capitan...

Zou ik iets op de MacBook kunnen zoeken dat op de Mac ontbreekt? Maar waar zoek ik dan naar?

(Bewerkt door abbenhui om 15:52, 22-11-2015)

Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 16:39    reactie #19
geplaatst door: jtk
Je schreef:

Toen heb ik mijn HD gewist met schijfhulpprogramma en de hele zaak schoon opnieuw geïnstalleerd. Als eerste na de installatie van El Capitan installeerde ik de Epson software: niet werken!!

De eerste zin is goed, ik vermoed dat je met de tweede zin de verkeerde afslag hebt genomen.

Dus:
- Nog een keer een schone installatie van El Capitan, dwz. systeemschijf wissen (als in eerste zin boven).

- Scanner inpluggen en aanzetten. Je zou de scanner dan via Systeemvoorkeuren/Printers en Scanners en het

  • knopje moeten kunnen installeren (onder een admin account) door het juiste type te selecteren dat door Systeemvoorkeuren wordt aangeboden. Situatie is dan als op de MacBook.

    - Andere benodigde apps (maar niet VueScan en Epson spul) opnieuw installeren. Pas op met het terughalen van apps van je backup: je sleept misschien de verkeerde bestanden mee.

jtk
Probleem met Epson scanner
22 november 2015 - 18:57    reactie #20
geplaatst door: abbenhui
Het lijkt nu grotendeels opgelost te zijn.
Ik heb uit de MacBook uitBibliotheek/ImageCapture/Devices het bestand Epson.app gekopieerd naar dezelfde map op m'n Mac. In die map, kwam ik achter, mag niemand schrijven; ik alleen wanneer ik mijn wachtwoord opgeef.

Maar goed. Daarna alles van VueScan verwijderd en toch weer de Epson software geïnstalleerd.
En de scanner werkt!

Ik zie hem nog steeds niet in Fotolader en andere apps, ik zie hem ook niet in systeemvoorkeuren en kan hem daar ook niet toevoegen (Op m'n MacBook wel, trouwens).

Inmiddels de Mac twee keer opnieuw opgestart, dan naar Launchpad en klikken op Epson Scan en hij werkt.

De scanner mag dan niet "volgens de regelen der kunst" werken (zie hierboven) maar ik kan scannen. Daar ben ik al blij mee.

Aan alle bijdragers heel veel dank voor alle suggesties; het gaf me in elk geval de energie om door te blijven gaan en ik heb hier en daar ook weer dingen geleerd.