Probleem met Mail in mappen Sent, Sent Messages
16 november 2018 - 12:54   
geplaatst door: MacWim
Tot mijn schrik zag ik dat ik van enkele mailaccounts opeens veel verzonden berichten kwijt was. Met onder meer berichten aan de Belastingdienst, van die dingen...
Ik werk met Mail, OSX 10.13.6 HS.

Daarbij keek ik naar de verzendmappen die verzameld zijn onder het kopje 'Verstuurd', met zo'n vrolijk papieren vliegtuigje.
Nu hadden diverse mailaccounts ook automatisch mappen aangemaakt als Sent, Sent Messages, Junk en soms Belangrijk. Die stonden ergens anders in de linker kolom.
In twee van deze Sent-mappen vond ik de meeste gemiste mails terug. Happy! Maar één account had geen map Sent, maar wel Sent Messages en die bevatte alleen ouwe meuk.

Ik weet dat de aanmaak van deze mappen afhangt van hoe de hostingprovider zijn zaakjes regelt.
Maar weet iemand of ik die mappen voortaan straffeloos kan wegmikken bij de aanmaak van een account? Of hoe kan ik voorkomen dat ze worden aangemaakt? Of regelen dat verzonden mail daar nooit in terecht komt?
Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 12 mini | iPad Pro 11" 2021 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
antw: Probleem met Mail in mappen Sent, Sent Messages
16 november 2018 - 13:18    reactie #1
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Je kunt het proberen. Als ze verplicht zijn krijg je een waarschuwing dat je ze niet kunt verwijderen omdat je geen bevoegdheden hebt (hosting gedoe). Als deze postbussen (folders) al heel erg oud zijn en niet meer in gebruik vanwege een migratie of wat dan ook bij de webhost dan kun je ze gewoon verwijderen en zal niets of niemand er last van hebben. Dat zie je vaak ook aan de datum van de laatste berichtjes. Als dat al meer dan een jaar oud is dan weet je genoeg.

antw: Probleem met Mail in mappen Sent, Sent Messages
16 november 2018 - 15:16    reactie #2
geplaatst door: jaco123
Mappen voor inbox, verzonden items, spam, verwijderde items etc. hebben een speciale status.

Je kunt in de account-instellingen instellen welke map er gebruikt moet worden voor deze items. Als dat bij je provider anders staat dan wat Apple Mail verwacht, dan maakt Apple Mail een nieuwe map aan met die status.
De provider-map zie je dan elders staan.

Als je op verschillende computers/apparaten/webmail verschillende instellingen gebruikt dan wordt het een rommeltje. Zorg dus dat die speciale mappen in alle apparaten die je gebruikt op dezelfde map ingesteld staan.  Dan werkt alles zoals het zou moeten.

In te stellen in Apple Mail bij de Accounts en dan tabblad "Postbusinstellingen"